Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 5418
Nå er det klart at Obama vant Tenkte jeg skulle si det herr selv om kansje ingen bryr seg.
Jeg tror egentlig også at det at Obama vant ikke er en så stor overaskelse.
Nå gjenstår det å se hvor mye Obama vant valget med.
Sist endret av vidarlo; 5. november 2008 kl. 08:21. Grunn: Fiksa språket
Ja, takk skaperen. Heller Obama enn "The maverick & the MILF".
(Burde jo selvfølgelig ha vært Ron Paul, men klager ikke...Foreløpig iallefall.)

Det som virkelig gjenstår er og se hva som skjer med "The changing". Seierstale på direkten (on-demand) til info, for de som er oppe...
Sist endret av sumoivar; 5. november 2008 kl. 06:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi er en gjeng som har hatt valgvake her hele kvelden, og det var ganske spennende i starten. Men etter et par timer forsto vi tegninga, og satt egentlig bare å venta på 270, 51 osv. CNN sin sending var forøvrig fantastisk, med masse flotte grafiske presentasjoner og utledninger om ditt og datt, og jeg føler jeg lærte mye samtidig. Jeg er veldig glad for resultatet, Obama har vært favoritten fra dag 1, og jeg er meget gla han har Biden i ryggen, nå gjenstår det bare å gjennomføre alt de har snakka så pent om. Kveldens høydepunkt var likevel hologram-intervjuet under sendingen.

Gratulerer verden, fremtiden ser lysere ut.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Vi er en gjeng som har hatt valgvake her hele kvelden, og det var ganske spennende i starten. Men etter et par timer forsto vi tegninga, og satt egentlig bare å venta på 270, 51 osv. CNN sin sending var forøvrig fantastisk, med masse flotte grafiske presentasjoner og utledninger om ditt og datt, og jeg føler jeg lærte mye samtidig. Jeg er veldig glad for resultatet, Obama har vært favoritten fra dag 1, og jeg er meget gla han har Biden i ryggen, nå gjenstår det bare å gjennomføre alt de har snakka så pent om. Kveldens høydepunkt var likevel hologram-intervjuet under sendingen.

Gratulerer verden, fremtiden ser lysere ut.
Vis hele sitatet...
Høydepunktet med et av de mest historiske presidentvalgene, ble jo selvfølgelig det historiske hologram-intervjuet ja!
Blir sikkert en stund til dagsrevyen besitter slik teknologi

Han har det virkelig i kjeften, Obama. Får, som du sier, håpe at mye av det blir tilkjennegitt i løpet av de neste få åra.
(det ble forøvrig mitt 123. innlegg her - og på en slik historisk dag!!)
Sist endret av sumoivar; 5. november 2008 kl. 06:44.
Obama endte med 338 delegater.
McCain endte med 156.

Kan vel trygt si at Obama vant klart. Det ble klart veldig fort hvem som ville vinne. Spessielt når man så på statene Obama vant.

Var oppe og så på cnn. De dekket selve valget utrolig bra med grafer, intervjuer osv. Det er noe annet enn NRK.
Sist endret av sixfeetunder; 5. november 2008 kl. 07:03.
Hva legger dere i "hologram-intervju"? Jeg har ikke fulgt med.
Får vi se om han er like bra som alle har blåst han opp til å være da! Holdt på å si; "han er jo tross alt svart" Han er jo tross alt velig unge mente jeg!
Var over hodet ingen overraskelse, for å si det mildt Men ja, akkurat nå har jeg veldig stor tro på han, i hvert fall. Får se hvor lenge det varer ...
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Hva legger dere i "hologram-intervju"? Jeg har ikke fulgt med.
Vis hele sitatet...
http://www.engadget.com/2008/11/04/c...zarre-and-unn/

http://www.nbcbayarea.com/news/elect...Holograms.html
Er fornøyd med vinneren, men jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før han blir skutt.
Han er tross alt den første afroamerikanske presidenten, og er nok endel texasfolk, nazister og andre grupper med sterke meninger som er misfornøyd med dette..
Uansett, thumbs up, tror de har fått en bra president..
Ah - det skal bli godt med litt mindre USA politikk i nyhetene, eller... Nei, nå blir det vel masse Obama mas også må McCain kaste sine siste kuruker før beinskjørheten tar ham.
Det som mangler nå er at Obama egentlig er en korrupt jævel som ønsker å utslette alle med lys hudfarge. Jepp. En mørkhudet Hitler, kanskje! Eller så er han bare en koselig fyr som vil redde USA fra seg selv.
Det var virkelig ukens andre gladnyhet. Glad amerikanerne og resten av universet slipper mcCain. Og det blir spennende å se hva Obama får til, og om han prøver, men jeg har faktisk tro på han.

Gratulerer med dagen alle sammen !
Er redd Obama har lagt litt for mye press på seg selv her. Folk har skyhøye forventninger til at det kommer til å bli så store forandringer, noe jeg er svært skeptisk til. Ser for meg at "folk flest" ser veldig få endringer i løpet av det første året, og kritikerne vil fort bli utålmodige.

Obama vinner nok dette valget hovedsaklig fordi han er karismatisk overlegen McCain, og jeg er redd han har oversolgt seg selv til folket (og verden). Ser også her at folk mener at tidene fremover kommer til å bli så mye bedre. DET ville jeg vært forsiktig med å tro. Det blir neppe verre, men det er nok lenge før de endringene som blir gjort innenriks i USA vil påvirke oss andre, og utenriks kommer nok ting stort sett til å forbli de samme de første årene.
Sjølve valget var oppskrytt! Media skreiv meir om korleis musikk representantane hørte på, om dei gjekk i kirka, korleis bil dei kjørte...., enn kva dei meinte og stod for.

Jævla Media PR valg. Men takk for Obama.
Hvis dere digga det grafiske, var det fordi et norsk selskap har utviklet teknologien. Vizrt
Damn.. dette betyr at jeg må undersøke mulighetene for å studere et år i USA. (Hadde definitivt ikke giddet hvis McCain vant).

Ellers er det utrolig at jeg sannsynligvis var mer spent på dette valget enn jeg ville vært angående et valg i Norge. Og det for to kandidater som uansett er helt på trynet sett fra norske standarder.
Har håpet på at Obama skulle vinne helt ifra starten av. Han har det i kjæften, men vi får nå se om det blir så bra som han skal ha det til
Desverre tror jeg at usa ikke er klar for en svart president enda. Tror de skulle venta noen år med det. Er redd det går som med John F. Kennedy
Syns valgkampen i USA minner mer og mer om en såpeopera. Her har vi fått vite om alt fra Palins bh størrelse, McCains music of choice og Obamas bestemor enn det vi faktisk har fått vite om politikken dems.
Jeg har aldri vært en som bryr eller setter seg veldig mye inn i politikk, men alt vi har fått høre er Obamas "time to make a change", og McCain som unnskylder seg og fastslår at han ikke er Bush.

Som sagt, jeg har ikke fulgt veldig godt med, men har det i det hele tatt vært en nyhet i norske aviser (og de største i USA) som handler om de har noen konkrete mål for sin periode? Skattelette, forandring o.l., fint fint det, men det er jo vanlig valgflesk.

Uansett er jeg utrolig glad for at Obama vant, det USA trenger er en ung og energisk president, mye erfaring eller ei - tror Obama blir en god president, til forandring fra de forrige 8 årene.
For første gang så ble jeg faktisk bekymret når det gjelder politikk; hvis McCain skulle vinne, med tanke på alderen hans, så ville jeg ikke bli overraska om han ville gått på en et frekt hjerteinfarkt, og dermed kunne Palin overtatt makta. DET ville vært katastrofe. Det siste USA trenger er en våpen entusiastisk anti-abort og ekstremkristen kvinne som det der. Huff.

Igjen, Obama, hurra!
Etter så mange år hvor det åpenbart ikke har vært skikkelig demokrati i usa, burde folka der(og her)snart innse at de/det som "styrer" Usa, styrer akkurat som de vil, uavhengig av hva folket mener og uavhengig av hvilken nikkedukke de har "valgt" har som president=)

Men neida, nå er det nye tider, vi har greid det, vi har stemt fram presidenten vi ville ha, og han er svart og han er demokrat!!!! Nå er det ingen tvil lenger, Usa er et fritt og demokratisk land, Yeeey!!!! Heller obama en mckain ihvertfall! Yeey!

Menneskene lærer aldri av historien=)......

"Religion er opium for folket" Karl Marx

"Politikk er opium for folket" Shinobi =)
Sist endret av Shinobi; 5. november 2008 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmm.. De snakker om det på radioen nå.. De snakker også om at Norge skulle ha fått en muslimsk statsminister.. Hvis det skjer, så rømmer jeg til Sverige.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
De snakker også om at Norge skulle ha fått en muslimsk statsminister.. Hvis det skjer, så rømmer jeg til Sverige.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?!
Æsj. Filler'n. Søren. Pokker.

Hvorfor vant ikke McCain?! Han har alle kvaliteter som en president trenger, men forsto noen det? Neeei.
Jeg er overasket over å se at ingen andre er negative over valget, dette er virkelig synd for USA.
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Æsj. Filler'n. Søren. Pokker.

Hvorfor vant ikke McCain?! Han har alle kvaliteter som en president trenger, men forsto noen det? Neeei.
Jeg er overasket over å se at ingen andre er negative over valget, dette er virkelig synd for USA.
Vis hele sitatet...
Så har Obama alle kvalitetene en president trenger også.
Samtidig som han ikke kommer til å dø av hjerteinfarkt før perioden er over.
Ikke er han en gammel Vietnam veteran heller. Og takk gud for det!

Vi får håpe det blir bedre for de svake og fattige i USA nå.
Gratulerer!
Skal bli spennende å få høre hva Obama mener om Patriot act og lignende ting. Og ikke minst Guetanamo.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De snakker også om at Norge skulle ha fått en muslimsk statsminister.. Hvis det skjer, så rømmer jeg til Sverige.
Vis hele sitatet...
Hvis det var ment som en sammenligning, så var det et dårlig eksempel.
Hele USA er tross alt bygd opp av innvandrere, mens muslimene ikke kom hit før på 1900-tallet, tidligst.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hvorfor det?!
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du? Mitt land skal ikke bli styrt av en innvandrer!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hmm.. De snakker om det på radioen nå.. De snakker også om at Norge skulle ha fått en muslimsk statsminister.. Hvis det skjer, så rømmer jeg til Sverige.
Vis hele sitatet...
Så. Du velger å rømme til et annet land fordi noen som har rømt til dette landet får en maktposisjon av folket?
Jeg håper du er forberedt på og aksepterer å bli behandlet som en tredjerangs borger når du blir innvandrer i Sverige.

Lenge leve dobbeltmoralens voktere.
Sist endret av nso; 5. november 2008 kl. 16:04.
Sitat av Vepr Vis innlegg
Syns valgkampen i USA minner mer og mer om en såpeopera. Her har vi fått vite om alt fra Palins bh størrelse, McCains music of choice og Obamas bestemor enn det vi faktisk har fått vite om politikken dems.
Jeg har aldri vært en som bryr eller setter seg veldig mye inn i politikk, men alt vi har fått høre er Obamas "time to make a change", og McCain som unnskylder seg og fastslår at han ikke er Bush.
Som sagt, jeg har ikke fulgt veldig godt med, men har det i det hele tatt vært en nyhet i norske aviser (og de største i USA) som handler om de har noen konkrete mål for sin periode? Skattelette, forandring o.l., fint fint det, men det er jo vanlig valgflesk.
Vis hele sitatet...
Tror du burde revurdere dine valg av lesestoff kraftig.

Forøvrig: Utenrikspolitisk, spesielt i forhold til Afghanistan, vil det selvsagt bli spennende å se hva Obama gjør, men må innrømme at jeg også er spent på hvordan helseplanen hans vil fungere. Det kan bli en ganske drastisk forandring som berører mange.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvorfor tror du? Mitt land skal ikke bli styrt av en innvandrer!
Vis hele sitatet...
Så lenge han er født og oppvokst i Norge ser jeg virkelig ikke hvorfor det skulle være et problem. Selvfølgelig, hvis det er viktig for deg å være en prepubertal liten fjott så kan jeg godt forstå at det er et stort problem.
Sitat av GrandMa Vis innlegg
Så lenge han er født og oppvokst i Norge ser jeg virkelig ikke hvorfor det skulle være et problem.
Vis hele sitatet...
Jeg sa innvandrer! Man er ikke innvandrer hvis man er født og oppvokst i Norge -_-

Selvfølgelig, hvis det er viktig for deg å være en prepubertal liten fjott så kan jeg godt forstå at det er et stort problem.
Vis hele sitatet...
Du er ikke noe bedre selv når du kommer med slike kommentarer.
Du sa:

De snakker også om at Norge skulle ha fått en muslimsk statsminister.. Hvis det skjer, så rømmer jeg til Sverige.


Har snakker du ikke om at han er innvandrer, men heller at han er muslimsk. Må bestemme deg.

En innvandrer vil aldri kunne bli statsminister i Norge tror jeg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvorfor tror du? Mitt land skal ikke bli styrt av en innvandrer!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk nesten så jeg håper vi får en innvandrer/muslim som statsminister bare for å bli kvitt idioter som deg.

Hvis det er en innvandrer/muslim/whatever som er best egnet som statsminister, hva er problemet?
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er faktisk nesten så jeg håper vi får en innvandrer/muslim som statsminister bare for å bli kvitt idioter som deg.

Hvis det er en innvandrer/muslim/whatever som er best egnet som statsminister, hva er problemet?
Vis hele sitatet...
Vi har jo alle sett hvordan de muslimske landene fungerer. Vil vi virkelig at Norge skal bli som dem...?

Anyhow. Det kommer aldri til å skje uansett. Ihvertfall ikke innen en lang, lang tid. Får vi håpe.
Synes det er artig å se at det første Obama gjør etter å ha vunnet valget, er å nesten regelrett si at "ikke forvent noe spesielt, ting tar tid, vi har store utfordringer, politikk er vanskelig, ikke alle er enige med min politikk, om noe ikke går min vei, så finnes det nå folk jeg kan bitche på."

Men det var en ellers meget god tale.
Sist endret av SalkiN; 5. november 2008 kl. 19:42.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vi har jo alle sett hvordan de muslimske landene fungerer. Vil vi virkelig at Norge skal bli som dem...?

Anyhow. Det kommer aldri til å skje uansett. Ihvertfall ikke innen en lang, lang tid. Får vi håpe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i ********* skulle norge bli et muslimsk land selv om det får en innvandrer/muslim som statsminister?

Et par andre ting der gidder jeg ikke engang å kommentere.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor i ********* skulle norge bli et muslimsk land selv om det får en innvandrer/muslim som statsminister?
Vis hele sitatet...
Jeg bare sier at hvis vi hadde fått en muslims statsminister, så ville vel den statsministeren styrt landet på muslimske prinsipper. Vil jeg anta. Og da ser jo jeg for meg at damer blir påtvunget å dekke kroppen sin, de får ikke lov å gå ut uten følge av mannen og at man blir drept for å stjele et eple på rimi.

Men joda, jeg synes det blir for gale bare vi slipper dem inn landet vårt. Hadde noen av dem prøvd å stille som statsminister også vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort.
En statsministen i Norge er ikke en diktatur og kan ikke ture fram som han vil! Lover osv må foreslås av regjeringen og godkjennes av stortinget vis jeg ikke tar helt feil.

Selv om en muslim har blitt statsminister så har vel ikke alle politikerne i Norge blitt muslimer og vill styre Norge slik som i muslimske land. Og uansett ville nokk dette ikke vart lenge fordi de hadde nokk ikke blitt gjenvalgt...
Sist endret av norpost; 5. november 2008 kl. 21:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg bare sier at hvis vi hadde fått en muslims statsminister, så ville vel den statsministeren styrt landet på muslimske prinsipper. Vil jeg anta. Og da ser jo jeg for meg at damer blir påtvunget å dekke kroppen sin, de får ikke lov å gå ut uten følge av mannen og at man blir drept for å stjele et eple på rimi.
Vis hele sitatet...
Du bommer så grovt at det blir nesten bare morsomt.

For det første styrer på ingen måte statsministeren landet. Statsministeren er leiaren for den utøvande dela av makta, som skal sørge for å følge opp vedtak frå Stortinget, og legge fram forslag for Stortinget. Rundt statsministeren er det et stort stabsapparat, og statsministeren i Noreg handlar utifrå partiprogram, som forplikter i stor grad. Ingen norske parti har gått til val på innføring av sharia-lover i Noreg, så uavhengig av religionen til statsministeren kjem det ikkje til å skje. Bondevik er utdanna prest, men forsøkte like fullt ikkje å gjere utroskap straffbart i Noreg, sjølv om det er brot på dei ti boda.

Viare så ser du på ekstremistiske muslimer. Langt ifra alle muslimer har påbod om at kvinner må dekke seg til, og i dei aller aller fleste muslimske land er det ikkje nedfelt i lov, men i normer og kultur. Det er rimelig drøy forskjell.

Samme kan seiast om tjuveri - igjen: det er ingen parti som har gått til val på å innføre sharia-lover, og det er ingen parti som kjem til å gjere det, som har reell sjans på makt i Noreg. Det er fordelen med demokratiet: du står fritt til å ikkje stemme på eit parti med den haldninga, og sjansen er ekstremt stor for at fleirtalet i noreg heller ikkje vil ha sharia-lover her.

Så sånn utover at du foretar så total skivebom som fysisk mulig så blir du utelukkande latterlig.

(Som sidenote er vel sharia-straffa for tjuveri på ingen måte dødsstraff, men å bli hogd handa av. I motsetning til 1800-talets england, der det vart praktisert dødsstraff for sjølv småtjuveri. Og England identifiserer vi oss jo med - men ein skal ikkje meir enn 150 år tilbake i tid før dei var på linje med dei verste landa i dag når det gjeld menneskerettar...)
Må egentlig si meg enig med Muradi her.
Syns ikke slev religiøse har noe og gjøre i offentlige lederposisjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Må egentlig si meg enig med Muradi her.
Syns ikke slev religiøse har noe og gjøre i offentlige lederposisjoner.
Vis hele sitatet...
I så fall utelukkar du noko sånt som 3/4 av befolkinga frå leiarverv. Er det demokrati?

Eg har ikkje problem med at Bondevik var statsminister i Noreg på grunn av religionen, for han greidde å godta at vi har eit (relativt) sekularisert samfunn, der religion ikkje skal treast ned over hovudet på han.

Eg har heller ikkje problem med at KrF kjempa for kristendomen si rolle i samfunnet, all den tid dei de facto gjekk til val på dette. Om dei ikkje hadde gjort det så hadde det vore eit svik mot dei som stemte KrF. Dette seier eg til tross for at eg er rimelig ekstremistisk ateist.

Like fullt greidde Bondevik å ikkje blande rolla som statsminister (som er ein livssynsnøytral post), med rolla som representant for ein religion.
da kan vi jo bare utslette hele krf da, hvis det er det du vil.

vet du, vi skulle hatt en ateistisk statsminister.
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Må egentlig si meg enig med Muradi her.
Syns ikke slev religiøse har noe og gjøre i offentlige lederposisjoner.
Vis hele sitatet...
Men om en muslim klarer å skille politikk og religion så er det vel ikke noe problem?
Sitat av etse Vis innlegg
Men om en muslim klarer å skille politikk og religion så er det vel ikke noe problem?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men jeg tror ikke mange greier og skille det helt.
Religion er for noen politikk.
Religion er også symbol på diktatur, noe som ikke hører hjemme i det norske samfun.
Da mener jeg, det er en selutnevnt gud i de fleste religioner som styrer som han vil, mennersker må bare tilbe han.
Sist endret av Evelen2; 5. november 2008 kl. 21:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Det stemmer, men jeg tror ikke mange greier og skille det helt.
Religion er for noen politikk.
Religion er også symbol på diktatur, noe som ikke hører hjemme i det norske samfun (<--vil ikke ha diskusjoner på denne påstanden, slik er det bare)
Vis hele sitatet...
Nei, du har heilt rett. Amerikanske presidenter har forjævlig dårlig track record på å skilje religion og politikk. T.d. skin religion rimeleg klart gjennom i abortspørsmålet, der svært mange kristne er imot fri abort. Dei vil, på grunn av religionen sin, forby andre, som ikkje har samme livssyn, ei handling.

Dei vil at deira moralske reglar skal gjelde for alle. Bush er notorisk på det. Han er langt ifra den første - du skal vel i heile tatt leite for å finne ein president som ikkje avsluttar talar med "God bless America". Og det til tross for at det på papiret er eit meir sekularisert land enn Noreg. USA har ikkje statskyrkje, eller statsberande religion, noko Noreg, og relativt mange andre europeiske land har. Trass i trur eg nok mange vil vere einig om eg hevdar at religion har meir å sei i amerikansk politikk enn i Noreg og dei fleste andre vesteuropeiske land.
Kanskje litt temabytte, men la gå. Det holder i allefall innenfor tråden sine rammer.

Obama har som kjent med sin enorme talekunst, sitt engasjement, og sin tro på endring klart å skaffe seg mye støtte. Også i Europa. Faktisk har Obama skaffet seg urovekkende mye støtte i Europa.

Hva tenker nFF skjer når Obama trenger soldater til krigføringen i Afghanistan? Vil Europa legge seg på en mer liberal linje enn til nå? Vil de pøse inn med flere soldater til krigføringen, fordi de støtter Obama mer enn forrige president?

Vi ser allerede tendenser til utvikling i SV, som selvsagt over lenger tid har hatt en noe USA-uvennlig holdning. Dette er i nyere tid tonet ned, og blir diskutert i disse tider. Mykner vi opp for sjarmen?
Sitat av q-wEr Vis innlegg
Kanskje litt temabytte, men la gå. Det holder i allefall innenfor tråden sine rammer.

Obama har som kjent med sin enorme talekunst, sitt engasjement, og sin tro på endring klart å skaffe seg mye støtte. Også i Europa. Faktisk har Obama skaffet seg urovekkende mye støtte i Europa.

Hva tenker nFF skjer når Obama trenger soldater til krigføringen i Afghanistan? Vil Europa legge seg på en mer liberal linje enn til nå? Vil de pøse inn med flere soldater til krigføringen, fordi de støtter Obama mer enn forrige president?

Vi ser allerede tendenser til utvikling i SV, som selvsagt over lenger tid har hatt en noe USA-uvennlig holdning. Dette er i nyere tid tonet ned, og blir diskutert i disse tider. Mykner vi opp for sjarmen?
Vis hele sitatet...
Kan hende jeg tar veldig feil. Men vil ikke Obama legge ned hærene som er i afghanistan? Trodde han var imot krigen der borte jeg...?
Synd at mccaine ikke vant. Han virker MYE mer rigid enn Obama - tror Obama blir for nøytral til den posisjonen usa har internasjonalt som verdenspoliti. Usa er og har vært en elitemakt, med Obama som president så tror jeg at usa blir en kasteball mellom andre stormakter - kan ikke se for meg at Obama vil fatte et rigid standpunkt når det virkelig gjelder.

Er spent på hvordan dette vil påvirke lavkonjunkturen i verdensøkonomien, ser børsene raste 5% i usa etter det ble klart hvem som ble president. Kan godt hende at det hadde gjort akkurat det samme om mccaine hadde stått ved roret ?

Får bare håpe at det fredsbevarende arbeidet i Afghanistan og Irak fortsetter, å at ikke dette blir halvgjort pga et presidentskifte. Er viktig at de får den stabiliteten de ønsker i Midtøsten, så man kan fortsette å sluke olje der.

En annen ting jeg kom til å tenke på er jo at det har vært mange presidenter som har blitt tatt av dage med attentater, som usas første svarte/halsvarte president så skulle en jo tro at han stikker seg litt ut - å det er mange ekstreme mennesker i USA (og i resten av verden forøvrig)
Var jo stort oppslag om at det hadde blitt avverget et attentat mot Obama.

Et par nynazister som skulle drepe 88 negre å ta obama i slutten av killing spreen sin. Jeg avfeier dette som et attentat å ser heller på det som to naziidioter som ikke har evnen som trengs for å utføre noe sånt.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Kan hende jeg tar veldig feil. Men vil ikke Obama legge ned hærene som er i afghanistan? Trodde han var imot krigen der borte jeg...?
Vis hele sitatet...

Vi må skille Irak fra Afghanistan i denne saken.

Om du trenger kilder:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/pr...p?artid=194543
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ba...p?artid=195390
----

Dessuten:

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Er spent på hvordan dette vil påvirke lavkonjunkturen i verdensøkonomien, ser børsene raste 5% i usa etter det ble klart hvem som ble president. Kan godt hende at det hadde gjort akkurat det samme om mccaine hadde stått ved roret ?
Vis hele sitatet...
Du må nok sjekke kildene dine litt nærmere. Både nasdaq, Dow Jones og S&P500 sank alle med over 5% i dag, det er sant. Men dette har da ingenting med Obama sitt valg å gjøre?

Oppgangen som var på Tirsdag var et resultat av markedets forventning til Obama som president. Dette var allerede priset inn i markedet, derfor steg det. Når valget så var over gikk dette da altså tilbake.

Grunnen til det kraftige børsfallet var det at rett før børsåpningen på Onsdag (i går) ble sluppet ut ferske tall om situasjonen i arbeidsmarkedet, noe som viste at antallet sysselsatte i den private sektoren i USA sank med 157000 personer bare i oktober måned. (Kilde: ADP Employer Services).

Dette er problemer som Obama står overfor, og som kan bli katastrofale allerede før han får makten, og har overhodet ikke noe med at han ikke er en egnet president - dersom man vil argumentere i de baner.

For å presisere var dette på ingen måte et "for Obama" innlegg, bare følte for å presisere.
Sist endret av q-wEr; 6. november 2008 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble kjempe glad når Barack Obama vant Helt flott å få oppleve USA sin første svarte President.. Får se om han får ryddet opp i alt rotet Bush har stelt i stand. Peace.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
I en ideell verden kan «hvem som helst» bli president. Med Obama bak rattet kan vi håpe på endringer som det forskrudde landet der borte trenger, men vi må huske på hvor dårlig det står til, og at også han har rammer han må forholde seg til, og sin frelserstatus til side – mirakler forekommer dessverre litt for sjelden. Valgresultatet til side, en ting kan jeg bare ikke fortrenge; kampanjesystemet for presidentvalg i statene.

I en ideell verden hadde ikke politikk vært påvirket av folk skal tjene penger på valget, men i nasjonen hvor «alt er privatisert» (en grov overdrivelse, men poenget står dog ved), koster de politiske kampanjene usaklige mengder penger. CNN estimerte at 5.3 milliarder dollar (da på alle kandidater og ledd i prosessen) er brukt på presidentvalget 2008, en sum som hvis den ble øremerket landets befolkning forhåpentligvis ville skapt store endringer i levestandarden.

I en ideell verden ville midlene blitt brukt på en litt mer gem måte. Nå er riktignok mengder av disse pengene donert kampanjen fra firma som støtter kandidatenes kamp, og ting som TV-tid og annen publisering i verdien estimert, men gis kandidatene som rene tjenester. Det sies – uten at jeg har faste kilder på det – at Obama hadde tilnærmet det dobbelte budsjettet til McCain. Hvis dette er tilfelle kan man kanskje være glad at systemet fungerer som det gjør; om enn det var på feile premisser – penger og ikke politikken – Obama vant.

I en ideell verden ville en kandidat som tørr å bruke penger på å forbedre levestandarden i landet sanke like mange stemmer som en som bruker den samme summen på promotering i mediene. Noe av kampanjepengene går nok til smøring av folket, utbedre problemområder for å sanke stemmer, men det er fortsatt alt for lite i forhold til hvor dårlig det landet fungerer (gitt at man er en «hvermannsen» sammenlignet med en «hvermannsen» i en velferdsstat som Norge).

I en ideell verden skulle kandidatene stått likeverdig representert gjennom offentlige kanaler, slik at det de stod for var vel så viktig som hvor flinke de var til å selge seg til kommersielle aktører i forkant av en kampanje. Så får vi bare håpe at folket vet hva som er best for dem.

I en ideell verden.
Sist endret av Cadex; 6. november 2008 kl. 00:37. Grunn: spissformulering