Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1776
Heihei.
I mai kjøpte jeg og bygde en ny gaming-PC for over 10 000. Jeg brukte harddiskene (500 GB og 2TB + 64 GB SSD) fra den gamle pcen min.
Halvveis ut i august begynte Firefox å henge seg. Det varte i ca 5-10 sekunder og jeg fikk alltid (Not Responding), men det gikk over og jeg brydde meg egentlig ikke noe særlig om det. Dette har skjedd regelmessig i en halv måned.

Men for et par dager siden skjedde det igjen, bare at nå skjedde det også med Skype og Spotify, men Steam og Windows fungerte som vanlig. Steam er installert på 500 Gb HDDen og Windows på SSDen.
Etter 10-20 sekunder kræsjet PCen i sin første BoD.
Alle disse 3 programmene (Firefox, Skype, Spotify) har jeg installert på 2TB harddisken (E: ).
Dette skjedde 2 ganger det første døgnet, og etter det har det skjedd ca hver time.

Jeg har fått to forskjellige feilmeldinger på Bluescreenen, men jeg har tatt bilde av begge.

Nr1

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

STOP: 0X0000007A (0X0000000000000020,0FFFFFFFFC000009D,0XFFFFFA8007A0D2C8,0X0 000000000000000)

Nr2

STOP: 0X000000F4 (0X0000000000000003,0XFFFFFA8008AA1B30,0XFFFFFA8008AA1E10X0X FFFFF80002D85DBO)

(Kodene kan være litt feilskrevet, jeg har dobbeltsyn og det er vanskelig å se forskjell når det er så mange nuller).

Har googla meg blå og prøvd rundt 10 forskjellige ting som skal fikse det, ingenting har fungert. Reinstallerte også Windows i håp om at det kunne hjelpe, men det gjorde det ikke. Har også installert en liten fil som jeg fikk tilsendt fra Microsoft på mail uten at det funket.

Er harddisken død? Er dette noe jeg kan fikse selv uten å bruke penger?
Dette er veldig frustrerende..
Last ned bluescreenview http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html. De kan gi en viss indikasjon på hva som er feil.

Om det ikke kommer not vettugt ut av det kan du laste ned Windows Debug og grave litt dypere.

http://blogs.technet.com/b/askcore/a...beginners.aspx
Som alltid trenger vi dump filene,plassering C:\Windows\Minidump\ pastelink

Google STOP koden kan hjelpe,men man kan også rote seg helt bort.
Den korrekte måte har alltid vært og bruke WinDbg satt opp med symbols.

Stop kodene er ikke like,ved minne problemer vil stop koden alltid slå ut på mye forskjellig.
Start med og teste med Memtest86+,det er 9 tester alle må ha 0 feil kjør en god stund.
0x7a og 0xf4 (errorkoder kan skrives slik) er vanskelig å feilsøke på, men jeg ville gjettet at det var harddiskproblemer. Prøv å skift satakabler, det kan hjelpe. Jeg ville også prøvd å se hva som skjedde om du bare kjørte feks SSD, og så SSD + 1 harddisk.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Som alltid trenger vi dump filene,plassering CWindows\Minidump\
Vis hele sitatet...
Mappen er ikke i Windowsen min. (ikke legit, btw)



Sitat av belisarius Vis innlegg
Last ned bluescreenview http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html. De kan gi en viss indikasjon på hva som er feil.

Om det ikke kommer not vettugt ut av det kan du laste ned Windows Debug og grave litt dypere.

http://blogs.technet.com/b/askcore/a...beginners.aspx
Vis hele sitatet...
Den finner 0 crashes, sikkert pga mappen ikke er der. Skal prøve debug etter jobb i morgen.

Takk for hjelp så langt.


Sitat av meitemark Vis innlegg
0x7a og 0xf4 (errorkoder kan skrives slik) er vanskelig å feilsøke på, men jeg ville gjettet at det var harddiskproblemer. Prøv å skift satakabler, det kan hjelpe. Jeg ville også prøvd å se hva som skjedde om du bare kjørte feks SSD, og så SSD + 1 harddisk.
Vis hele sitatet...
Kan prøve dette også i morgen. Takktakk.
Sist endret av PerPerPerPer; 5. september 2013 kl. 00:38.
Mappen er ikke i Windowsen min. (ikke legit, btw)
Vis hele sitatet...
Slå på i kontrollpanel Konfigurer dumptypen
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Slå på i kontrollpanel Konfigurer dumptypen
Vis hele sitatet...
Det fungerte ikke. Finnes det en annen måte å fikse det?

Jeg kan laste opp bildene jeg har tatt med telefonen min av de forskjellige kræsj-meldingene og diverse andre ting som har kommet opp. Har ikke vært bluescreen hver gang, har fått svart skjerm med beskjed om å reboote og sette i boot-device, og noen ganger så klikker alt helt og jeg får streker i mange farger.

Har lyst til å få til bluescreenview før jeg begynner å bytte kabler. Har bare en ekstra SATA-kabel som vil fungere med oppsettet mitt.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det fungerte ikke. Finnes det en annen måte å fikse det?

Jeg kan laste opp bildene jeg har tatt med telefonen min av de forskjellige kræsj-meldingene og diverse andre ting som har kommet opp. Har ikke vært bluescreen hver gang, har fått svart skjerm med beskjed om å reboote og sette i boot-device, og noen ganger så klikker alt helt og jeg får streker i mange farger.

Har lyst til å få til bluescreenview før jeg begynner å bytte kabler. Har bare en ekstra SATA-kabel som vil fungere med oppsettet mitt.
Vis hele sitatet...
Alt tyder på at det er noe surr med harddisken. Memtest er også ofte et kjekt redskap, så ville testet det om det ikke skjer noen forandring med harddisk.
Sist endret av Marr; 5. september 2013 kl. 19:56.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Lastet ned debug-greia, men jeg kan ikke finne memory.dmp, så der er jeg like langt.

Sitat av Marr Vis innlegg
Alt tyder på at det er noe surr med harddisken. Memtest er også ofte et kjekt redskap, så ville testet det om det ikke skjer noen forandring med harddisk.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også tenker. Får prøve å ta ut harddisken og se om det hjelper, neste gang pcen kræsjer.
Trenger jeg å finne en spesifikk fil for memtest også?
Sist endret av PerPerPerPer; 5. september 2013 kl. 20:05.
Det fungerte ikke. Finnes det en annen måte å fikse det?
Vis hele sitatet...
Hva fungere ikke,vil ikke .dmp filene lagres?
http://imageshack.us/a/img716/411/9x7s.jpg
Har lyst til å få til bluescreenview før jeg begynner å bytte kabler.
Vis hele sitatet...
Bluescreenview er bare tull på en feil som dette.
Du får starte med memtest86+ og kabler på harddisk som foreslått.
Så får du gi tilbakemelding,viss ingen ting hjelper så trenger vi .dmp filene får og komme videre.
Sist endret av snippsat; 5. september 2013 kl. 20:07.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Trenger jeg å finne en spesifikk fil for memtest også?
Vis hele sitatet...
Du laster ned memtest86 her og så brenner du det på en CD eller lager en bootable USB minnepenn.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Hva fungere ikke,vil ikke .dmp filene lagres?
Vis hele sitatet...
Det virker sånn.

Sitat av Marr Vis innlegg
Du laster ned memtest86 her og så brenner du det på en CD eller lager en bootable USB minnepenn.
Vis hele sitatet...
Får prøve dette neste gang pcen har kræsja. Må jeg drive å lete fram spesifikke filer for dette programmet også?
memtest86 kan kjøres fra USB. Den må gå noen timer så ta deg god tid. Kan også sjekke HD for feil, selv har jeg brukt WD data lifeguard og HD life.

Edit: Kommafeil
Sist endret av SinHazzard; 5. september 2013 kl. 20:26.
Den originale Memtest86 er etter min mening forsatt ikke stabil(feil) på enkelte punkt.
Kode og feilretting er bedere på Memtest86+
Jeg liknet til memtest86+ før i posten,bruk den.
Hvis .dmp filene ikke lagres selv om du har satt på at de skal lagres er feilen i forbindelse med harddisken(e). Det kan være (dette er de jeg har støtt på):
feil med kontroller på hovedkortet (ikke ofte og det er noe dritt å feilsøke etter)
feil med strømforsyning (sjelden)
feil med kabel. ofte slik at du har en kabel som egentlig bare støtter sata1, men siden hk og disk er sata3 prøver hk å tvinge det opp til den hastigheten og det feiler.
harddisk som holder på og dø. mer vanlig oppførsel på mekaniske disker.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
OK. Jeg byttet SATA-kabel på harddisken. Det var en svart og hvit kabel i den, satte i en svart og rød.
Fjernet også en del støv samtidig.

Får håpe det funker nå, hvis den kræsjer igjen kobler jeg ut harddisken.

Før jeg "slo av" pcen fikk jeg en veldig rar kræsj. Som vanlig begynte firefox med (Not Responding), deretter Skype. Men Spotify fortsatte å fungere! Kunne bytte sanger en stund, og etterhvert stoppet Spotify også, men det kom tilbake igjen.
Så kræsjet Windows, men jeg kunne fortsatt se bakgrunsbildet mitt og bevege på musen.. Måtte slå av PCen manuelt.
Gir dette noe mening? Som sagt før så er Spotify, Skype og Firefox installert på den aktuelle harddisken.

Sitat av meitemark Vis innlegg
feil med kontroller på hovedkortet (ikke ofte og det er noe dritt å feilsøke etter)
feil med strømforsyning (sjelden)
Vis hele sitatet...
Er dette egentlig mulig med et helt nytt, bra HK? (MSI M-Power Z77)
Strømforsyningen er også kjøpt samtidig..

PCen kræsja, så jeg kobla ut harddisken og får se om dette hjelper.
Jeg har ikke fått BoD de siste gangen jeg har kræsja, får en svart skjerm som ber meg reboote og koble til bootable disc.

Hvis det hjelper nå, betyr det at harddisken er ødelagt, eller kan jeg formatere den for å få den til å funke?
Hvis det ikke funker, er problemet med Windows eller SSDen som Windows kjører på?

Update.

PCen kræsja, så jeg kobla ut harddisken og får se om dette hjelper.
Jeg har ikke fått BoD de siste gangen jeg har kræsja, får en svart skjerm som ber meg reboote og koble til bootable disc.

Hvis det hjelper nå, betyr det at harddisken er ødelagt, eller kan jeg formatere den for å få den til å funke?
Hvis det ikke funker, er problemet med Windows eller SSDen som Windows kjører på?

Ny oppdatering.

PCen kræsjet igjen. Harddisken var koblet ut.
Nå var det en ny type kræsj, alt frøs og jeg kunne ikke trykke på noe, men musen var mulig å flytte. Ingenting skjedde og jeg ble nødt til å slå av PCen manuelt. Denne gangen var den på i overkant av en time i strekk da, mye lenger enn hva den har pleid.

Ligger problemet i Windows eller SSDen den kjører på?
Sist endret av PerPerPerPer; 5. september 2013 kl. 21:05.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Oppdatering, Fredag 6 sept.

Tok ut SSDen og installerte Windows på en HDD. Alt funker perfekt nå.
Er det noe jeg kan gjøre for å fikse SSDen? Vil en reformatering funke, eller er den død? (Kjøpte denne samtidig med begge harddiskene, trodde SSDer hadde mye lengere levetid..)
Bare for å sjekke. Satt du HDD`n (med OS.) fra den gamle pc`n i den nye uten noe formatering?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trådstarter
Sitat av sRe Vis innlegg
Bare for å sjekke. Satt du HDD`n (med OS.) fra den gamle pc`n i den nye uten noe formatering?
Vis hele sitatet...
Når jeg bygde gaming-PCen formaterte jeg alle harddiskene.
Jeg er usikker på om jeg bare installerte Windows over det gamle på SSDen eller om jeg formaterte den. Kan det være problemet?