Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 4137
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/02/433573.html

I følge dagbldet prøvde ein gjeng med ungar i alderen 11-12 år å henga ein 5 år gamal gutt i England. Jenta som er hovudmistenkt har leikt med gutten før, og det virker ikkje som om det har vore problem då.
Det var jo nylig eit mord der ei jente drepte bestevenninna på grunn av ein rosa sprettball og.

Det er jo heilt sjukt at noko sånnt kan skje.
Kva er det som går gale i hovuda til ungar i slike situasjonar? Korleis kan ungar som er heilt normale til vanlig bli så tankelause og drepa andre ungar?
uff, dette er så tragisk.. hver gang det skjer noe sånt knuses litt av hjertet mitt
Dårlig miljø hjemme kanskje? Ser foreldra løser "problem" på et kanskje voldelig vis, og de tror dermed det er det rette å gjøre.

Men kan jo skyldes utallige ting.
Jeg tror de har spilt for mye CS.
Sitat av DonTomaso
Jeg tror de har spilt for mye CS.
Vis hele sitatet...
Hm, vil heller si for mye "Hangman-gaming"?
Jeg tror de har spilt for lite CS.
Se hvor uskyldig den lille gutten ser ut. Hvem villle henge en som ser så ikke-skad-meg ut?
Syke barn. Hvor de får det for seg at de skal drepe en liten uskyldig vil jeg helst ikke vite.
Barn er onde.
Det virker som barn har blitt mer voldelig og problematisk oppigjennom årene.
Hvis du bare ser på for eks de spilla som er idag, ingen har et problem med å drepe noe/noen i et spill.
Barn kan vel kanskje få for seg at det ikke er så ille på ekte?
Sitat av DonTomaso
Jeg tror de har spilt for mye CS.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvor du får CS synonymt med henging, men ok :P

Sånt er tragisk.. Hvor får de ideene fra mon tro...
Se på utseendet til gutten. Ikke rart de vil henge ham.
Vi vet jo ingenting om den lille gutten, kan jo hende han er en skikkelig drittunge...?

Men det er sjukt at unger driver med sånt...gi dem tregevær istedenfor..
Sitat av Tommen
Det virker som barn har blitt mer voldelig og problematisk oppigjennom årene.
Hvis du bare ser på for eks de spilla som er idag, ingen har et problem med å drepe noe/noen i et spill.
Barn kan vel kanskje få for seg at det ikke er så ille på ekte?
Vis hele sitatet...

Det er sagt før men, hva faen slags spill spilte hitler, stalin, bin laden, manson osv osv osv ... ?
Sitat av ztaale
Det er sagt før men, hva faen slags spill spilte hitler, stalin, bin laden, manson osv osv osv ... ?
Vis hele sitatet...

Må ha vært monopol eller noe i den duren?
Sitat av Tommen
Det virker som barn har blitt mer voldelig og problematisk oppigjennom årene.
Hvis du bare ser på for eks de spilla som er idag, ingen har et problem med å drepe noe/noen i et spill.
Barn kan vel kanskje få for seg at det ikke er så ille på ekte?
Vis hele sitatet...
Ja, ungdommen nu til dags!

Tenk hvordan det var før dataspillene kom! Da var det ingen verdenskriger, ingen diktatorer, eller barn som prøvde å drepe hverandre!
Det er helt utrolig hvor ondskapsfulle barn kan være.
Tenker bare tilbake fra da jeg var mindre. Foreksempel var det en som denget en stor stein i hodet på en annen i sandkassa.

Barn generelt har veldi lite omtanke på andre, de tenker veldig mye på seg selv. De har ikke så mye moral enda.
Det er vel overlevningsinstingtet som er litt for stort. Alle dyrearter er jo sånn også. Foreksempel nyklekkte fugler som dytter andre egg utav reiret for å sikre seg selv nok mat
Det der er bare sånne ting som unger kan finne ppå å gjøre. De har ikke samme etikk og evnen for empati som eldre barn, unge og voksne har. Unger tar foreksempel og dreper eller piner dyr for å "se hva som skjer".
Men ja det er jo synd at ting som dette skjer, ungen kommer jo sikkert til å være psykisk merket for livet.

Edit: Bakkiz kom meg i forkjøpet
Kalakov: Hvis noen her tar seg tid til å lese postene isteden for bare å rase mot dem kunne du faktisk se at jeg brukte spillene som et eksempel. Før i tiden var det kanskje en voldelig far som var grunnen til at en terrorist hadde lyst til å drepe mange mennesker. Nå snakket jeg da faktisk også om barna.
Om du tror barnene nå til dags er med voldelige en før så er du ganske naiv.

Uansett, tror heller ungene har sett en film som har skremt dem.

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/43/433/433573/gutt_henv.jpghttp://www.movieprop.com/tvandmovie/reviews/gremlinsgizmo2.jpg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av BakkiZ
Barn generelt har veldi lite omtanke på andre, de tenker veldig mye på seg selv. De har ikke så mye moral enda.
Det er vel overlevningsinstingtet som er litt for stort. Alle dyrearter er jo sånn også. Foreksempel nyklekkte fugler som dytter andre egg utav reiret for å sikre seg selv nok mat
Vis hele sitatet...
Dette er det ganske mye sant i, når vi fødes er psyken vår konsentrert om egoet vårt, det utenfor er bare der for deg og ditt.. etterhvert som man vokser begynner hjernen å skjønne at det er andre ting rundt seg, og man utvikler følelser som empati osv..

Det var da en sak for 15 år siden ca, der noen unger på 6-8 hadde lurt med seg en yngre ut i skogen, de hadde visst gjort alt mulig makabert med ham som å male inn på øynene hans osv.. han døde vist en sakte og smertefull død.. begge to ble lagt på institusjon, de slapp ut når de fyllte 18 år og lever til dags dato en eller annen plass i england under nye identiteter..
offtopic :
Kalakov : Selv om Anthony Hinchcliffe ikke her like fin som deg, så trenger du ikke komme med sånne spydige kommentarer. Som feks : Se på utseendet til gutten. Ikke rart de vil henge ham.

Selvsagt er det sykt at noen unger kunne tenke seg og gjør noe sånn med et liten gutt.
Gutten kommer sikkert til og være drittredd for og gå ut igjen.
Huff, disse trådene her har så utrolig lite for seg. En random småsjokkerende nyhetssak er sjelden godt utgangspunkt for et konstruktivt forumtilskudd.
Hadde de gjort noe sånn med broren min (hvis jeg hadde hatt en bror), så hadde jeg faen meg knust de ungene, hehe :P
Sitat av eXeFic
Hadde de gjort noe sånn med broren min (hvis jeg hadde hatt en bror), så hadde jeg faen meg knust de ungene, hehe :P
Vis hele sitatet...
Ser dere hva jeg mener?
Sitat av Dodecha
Det var da en sak for 15 år siden ca, der noen unger på 6-8 hadde lurt med seg en yngre ut i skogen, de hadde visst gjort alt mulig makabert med ham som å male inn på øynene hans osv.. han døde vist en sakte og smertefull død.. begge to ble lagt på institusjon, de slapp ut når de fyllte 18 år og lever til dags dato en eller annen plass i england under nye identiteter..
Vis hele sitatet...
Sikter du tilfeldigvis til artikkelen Dagbladet linket til nederst?
Sitat av ztaale
Det er sagt før men, hva faen slags spill spilte hitler, stalin, bin laden, manson osv osv osv ... ?
Vis hele sitatet...
fantes Risk for 70 år siden? tror de 2 førstnevnte kunne ha blitt påvirket derfra.
Det er sykt, helt sykt. Slike unger som i det hele tatt har slike idèer må få hjelp. Skjønn liten gutt
Virket rimelig harmløs, selv om han ligner en slik gremlin..
Men man for guds skyld ikke håpe at det skjer mer slike hendelser.
Neste er vel at 7-8 åringer går rundt og denger løs på små barn for dem er stygge, får hverfall ikke håpe at dem tenker sånn.
Kan jo hende at media setter det litt på spissen? For min del tror jeg det ligger litt mer bak en at de skulle henge en 5 åring. Og at barn er ondskapsfulle er bare bullshit, feil oppdragelse er nok årsaken.
Sist endret av Jaso; 3. juni 2005 kl. 14:26.
Sitat av Jehes
Kan jo hende at media setter det litt på spissen? For min del tror jeg det ligger litt mer bak en at de skulle henge en 5 åring. Og at barn er ondskapsfulle er bare bullshit, feil oppdragelse er nok årsaken.
Vis hele sitatet...
Joda oppdragelsen har nok mye og seg, men ingen vett enda årsaken.
Jeg tror det er en blanding av barne egosime, for lite tenkning på konsekvenser og voldelige foreldre/spill/videoer

Sier ikke at alle som spiller spill med voldelig innhold blir mordere, men hvis de ser faren se på James Bond som skyter og skaller ned de slemme, men foreldren roper "jippi", så er det kanskje ikke så lett for dem å forstå forskjell på film/virkelighet.

De som sier at dette er utelukket fordi det ikke var voldelige filmer under stalins tid, så sier jeg: "greit det, men iløpet av 1900 tallet har det vært 2 verdenskriger uten voldelige filmer, hva blir det da når alle ser på den, 10 verdenskriger kanskje?"
Jeg vedder på IvIoner er en i gjengen, det var jo en grunn til han startet! den "Hvorden kvitte seg med et lik" posten!

Men seriøst, det er helt tragisk. At barn nede i 12 år har lust å drepe hverandre lover ikke godt for verden!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Miss-N
Sikter du tilfeldigvis til artikkelen Dagbladet linket til nederst?
Vis hele sitatet...
Ja der var den faktisk, så den ikke linken

Jeg leste en lang artikkel om saken på et blad i flyet fra oslo til london..
Jeg begynner å lure på om det er manglende disiplin som gjør dette. Nå har vi i de siste 20-30 årene prøvd "være snill og fornuftig" metoden for å få unger til å skjønne at de ikke skal være jævlige.
Er det på tide med "vær snill ellers får du tæva" metoden?
Selv er jeg prinsipielt mot all vold, om det så bare er en liten ørefik. Men man begynner nesten å lure på om besteforeldrene har rett.

Vel, kanskje ikke. Men, hvor er foreldrene? Hvordan kan man leve i 12 år uten å lære av sine nærmeste at man ikke skal skade noen. Hva med den gyldne regel?
Sitat av ztaale
Det er sagt før men, hva faen slags spill spilte hitler, stalin, bin laden, manson osv osv osv ... ?
Vis hele sitatet...
Bin Laden koste seg med MS Flight Simulator
Saken er jo ganske enkel da, barn ser ikke konsekvenser av handlinger.
Det er noe en lærer seg med årene.
Jeg nekter å tro at en 11 åring i England faktisk sjønner hva det vil si "å drepen noen",
han kan godt si det fordi han har sett det på TV, men å faktisk forså at "hvis jeg kakker deg i hodet med denne steinen så forsvinner du for evig og alltid".
Jeg har seg jobba med "problembarn" og det var faktisk mange 14-15 åringer som ikke skjønnte hvor farlig det var å ta en armeringsstang på en meter og denge den tvers over ryggen til en annen.

Så vi kan nok skylde på media som gir disse ungene selve ideen : " henge noen fra et tre"
og vi kan jo skylde på foreldrene som faktisk ikke har en anelse om hva ungene deres holder på meg mesteparten av dagen.
Men mest av alt , så tror jeg sånne saker som dette kommer av at barn rett og slett ikke ser konsekvenser av handlingene sine.

Sånn, da har jeg sikkert gjentatt meg selv en del ganger, men jeg håper dere skjønner poenget mitt.

-papa
jeg tar å spiller litt cs nå, hvis jeg får lyst til å drepe noen så skal jeg si ifra...
paparoach:
Hvis en 11-åring ikke skjønner hva det å drepe noen betyr, er det ganske tragisk.
Selv visste jeg altfor godt hva død betydde som 6-åring.
Sitat av paparoach
Saken er jo ganske enkel da, barn ser ikke konsekvenser av handlinger.
Det er noe en lærer seg med årene.
Jeg nekter å tro at en 11 åring i England faktisk sjønner hva det vil si "å drepen noen",
han kan godt si det fordi han har sett det på TV, men å faktisk forså at "hvis jeg kakker deg i hodet med denne steinen så forsvinner du for evig og alltid".
Jeg har seg jobba med "problembarn" og det var faktisk mange 14-15 åringer som ikke skjønnte hvor farlig det var å ta en armeringsstang på en meter og denge den tvers over ryggen til en annen.

Så vi kan nok skylde på media som gir disse ungene selve ideen : " henge noen fra et tre"
og vi kan jo skylde på foreldrene som faktisk ikke har en anelse om hva ungene deres holder på meg mesteparten av dagen.
Men mest av alt , så tror jeg sånne saker som dette kommer av at barn rett og slett ikke ser konsekvenser av handlingene sine.

Sånn, da har jeg sikkert gjentatt meg selv en del ganger, men jeg håper dere skjønner poenget mitt.

-papa
Vis hele sitatet...
Om det du her påstår virkelig er tilfelle, så ville det skje slike situasjoner HVER dag, siden alle unger er, i følge deg, som jenten som gjorde dette. Nå er det slikt at det skjer ikke slike tilfeller ofte, så du kan ikke påstå at unger ikke forstår hva begrepet død er fornoe. Dette er et veldig spesielt tilfelle, og man kan aldri vite hva som foregår i hodet til jenten, generaliser aldri ut fra et (iallefall når det er veldig sjeldent) tilfelle.

Minner meg litt om den psycho-filmen med han alene hjemme-duden, om noen har sett den :P
Sitat av Soppen
offtopic :
Kalakov : Selv om Anthony Hinchcliffe ikke her like fin som deg, så trenger du ikke komme med sånne spydige kommentarer. Som feks : Se på utseendet til gutten. Ikke rart de vil henge ham.
Vis hele sitatet...
har du noe i mot god humor?

Sitat av kalakov
Minner meg litt om den psycho-filmen med han alene hjemme-duden, om noen har sett den :P
Vis hele sitatet...
hjemme alene-filmene?

tviler på at ungen kommer til å få noen traumer etter det, han er tross alt bare 6 år og glemmer ting ganske kjapt. Men barn vil være barn
Sitat av Gabbler
hjemme alene-filmene?
Vis hele sitatet...
Nei, men samme skuespilleren. Han spilte en 11-12år gammel gutt som var psykopat. Han kvalte blandt annet lillesøsteren sin i badekaret og prøvde å drukne den andre søsteren mens de var og stod på skøyter. Morsom film.

Grunnen til at jeg nevnte filmen var at hun 12-åringen som prøvde å gjøre dette var ikke noe n vanlig 12-åring som har blitt påvirket av tv eller dataspill som mange sier. Hun var nok mentalt forstyrret.
Sist endret av Kalakov; 3. juni 2005 kl. 18:22.
Det refereres jo til James Bulger-saken, der to 10 år gamle gutter ( som Dodecha nevner )kidnappet, torturerte og drepte den 2 år gamle James Bulger. Det ble jo et enormt kjør mot filmbransjen da det under avhørene kom fram at disse to guttene hadde leid "Childs Play" på en lokal videosjappe og deretter gått postal. Noen som husker hva som skjedde med gutten som lånte dem filmen ? Anyways, det blir feil å hendvende seg til filmindustrien og kreve oppvask i butikkhyllene og strengere sensur. Mennesket er et produkt av arv og miljø. Jeg vokste opp med voldelige filmer og dataspill, og jeg har aldri slått et menneske, og heller ikke et dyr, i hele mitt snart 18 år lange liv. Jeg var jo også så heldig ( og er fremdeles ) at jeg vokste opp i et stabilt hjem med "normale" foreldre, besteforeldre og den generelle omgangskretsen i "gata". En lykkelig barndom, med stimulans og alt dette som professorer og psykologer snakker om. Jeg tror det er dette som danner grunlaget, kombinert med en sett dårlige gener, for hvem som flipper og tar livet av småbarn og hvem som ikke gjør det, ikke filmindustrien. Men en plass må de jo ta ideene fra også...
Sist endret av bjarneper; 3. juni 2005 kl. 19:05.
Sitat av Kalakov

...Grunnen til at jeg nevnte filmen var at hun 12-åringen som prøvde å gjøre dette var ikke noen vanlig 12-åring som har blitt påvirket av tv eller dataspill som mange sier. Hun var nok mentalt forstyrret.
Vis hele sitatet...
Men hva vil det si at man er mentalt forstyrret? Man definere vel det ved de som "skiller seg ut" i forhold til gjennomsnittet. Man kan jo bli "mentalt forstyrret" ved traumatiske hendelser. Kanskje tenker man annerledes etter og ha opplevd voldelige foreldre, voldsfilmer osv, så jeg synes ikke at man bare kan skylde på at personen som har gjort noe er "mentalt forstyrret". Noen er kanskje "kronisk mentalt forstyrret" mens andre blir "mentalt forstyrret" etter traumatiske hendelser...

mange barn som har forandret oppførsel etter og ha spilt voldelige spill, sett voldelige filmer eller opplevd noe traumatisk kan sikkert få diagnosen "mentalt forstyrret".

[COLOR=DimGray]
Hvordan blir egentlig "mentalt forstyrrede" mennesker mentalt forstyrret? [/COLOR]

Noe å tenke over...
Sitat av Snerk
Men hva vil det si at man er mentalt forstyrret? Man definere vel det ved de som "skiller seg ut" i forhold til gjennomsnittet. Man kan jo bli "mentalt forstyrret" ved traumatiske hendelser. Kanskje tenker man annerledes etter og ha opplevd voldelige foreldre, voldsfilmer osv, så jeg synes ikke at man bare kan skylde på at personen som har gjort noe er "mentalt forstyrret". Noen er kanskje "kronisk mentalt forstyrret" mens andre blir "mentalt forstyrret" etter traumatiske hendelser...

mange barn som har forandret oppførsel etter og ha spilt voldelige spill, sett voldelige filmer eller opplevd noe traumatisk kan sikkert få diagnosen "mentalt forstyrret".

[COLOR=DimGray]
Hvordan blir egentlig "mentalt forstyrrede" mennesker mentalt forstyrret? [/COLOR]

Noe å tenke over...
Vis hele sitatet...
Å være mentalt forstyrret er da ikke det å skille seg ut fra gjennomsnittet? Om en unge ikke liker pølser, som alle de andre ungene gjør, så er han da ikke mentalt forstyrret?
Hva er poenget med disse tabloidtopicene? Seriøst.
Dersom det har eksistert voldelig mennesker som ikke ble påvirket av filmer/spill, så følger det at filmer/spill aldri har gjordt noen voldelig? Joda, det høres logisk ut.
[quote=Gabbler]har du noe i mot god humor?

God humor? Det kaller jeg ikke humor.
Så alt folk skriver skal vi ta som humor, selv om det er ganske alvorligt?
Sitat av Kalakov
Å være mentalt forstyrret er da ikke det å skille seg ut fra gjennomsnittet? Om en unge ikke liker pølser, som alle de andre ungene gjør, så er han da ikke mentalt forstyrret?
Vis hele sitatet...
Ok satte det litt på spissen, men de som regnes som mentalt forstyrret er jo det fordi de ikke tenker som størstedelen av befolkningen, det er i alle fall sånn jeg ser på det.

Men hva er det å være gal?

...tror nok ikke det kan defineres på en veldig god måte, eller?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Kalakov
Ja, ungdommen nu til dags!

Tenk hvordan det var før dataspillene kom! Da var det ingen verdenskriger, ingen diktatorer, eller barn som prøvde å drepe hverandre!
Vis hele sitatet...
ingen verdens kriger "det var jo vanlig å spille cs på30-tallet"
Cs er roten til alt ondt!