Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1553
Har noen av dere opplevd at politiet misbruker "skjellig grunn"?

Hvor går egentlig grensen til hva som er "skjellig grunn"?

Og hva kan man gjøre hvis man opplever at politiet misbruker "skjellig grunn"?

Blir man tatt for noe ulovlig er det jo ikke som i USA at man ikke kan bruke det som bevis i retten hvis det har tilkommet politiet på en ulovlig måte.

Ifølge wikipedia:
Rundt 94 prosent av anmeldte saker mot politiet henlegges (2008).[6] De fleste sakene henlegges uten noen form for undersøkelser eller etterforsking. Til sammenligning ble ifølge Statistisk sentralbyrå 64,8 prosent av anmeldte forbrytelser henlagt (1997).[7]
Vis hele sitatet...
Så sjansene ser ikke bra ut. Det virker som politiet vanligvis får gjøre som de vil enten det er lov eller ikke. Men er det noen som har noen historier eller tips?
Hvis man er skyldig tror jeg politiet uansett har skjellig grunn til mistanke, så da er det jo bare lovfølgere som kan klage hvis de føler at politiet misbruker uttrykket skjellig grunn, og de bryr seg vel farlig ofte ikke så mye om politiet "misbruker makta" si..

Jeg mener selv at jeg ble "utsatt" for misbruk av skjellig grunn til mistanke (Se her), men fordi jeg var skyldig, og ikke klarte finne gratis advokat time, og alle internett muligheter jeg fant å spørre sa at jeg ikke hadde noe å komme med i retten, så gadd jeg ikke prøve å gjøre noe med det.. Tror egentlig ikke det er stort man kan gjøre om man er skyldig..
'Skjellig grunn' = 'fikk plutselig lyst'

Uansett hvor strait du er og hvor åpenbart det er at du ikke har gjort noe galt, så kan politiet alltid mistenke deg for noe eller påstå at de mistenker deg for noe. Og skjellig grunn til mistanke, vel, det koker oftest ned til den enkelte politibetjents dømmekraft... Dette har et par artige konsekvenser. For eksempel, så kan de finne på å spørre pent om du samtykker i å la dem rote gjennom lommene dine. Intet oppegående menneske ville selvsagt invitere til noe slikt - du har ingenting å tjene og ganske mye å tape; sett f.eks at noen har putta noe i feil jakkelomme på festen forrige uke - men i politiets verden er det å avslå en slik forespørsel ekvivalent med at du er kriminell. Ja, de tror faktisk at resonnementet "har du intet å skjule så har du intet å frykte" er logisk stringent. Så, hvis de spør pent (fordi de ikke har skjellig grunn til mistanke) og du takker nei, så har de plutselig skjellig grunn fordi det er mistenkelig at du ikke ville samarbeide. Det er fullstendig lavmål og åpenbart i strid med lovgivers ønsker, men det driter de i.

Prikken over i'en er imidlertid at pollitiet i praksis er hevet over loven - det skal veldig mye til for at spesialenheten for politisaker tar affære; de har jo høyere henleggelsesrate enn det vanlige politiet, og det sier en del. Så, hvis politiet foretar et krenkende inngrep mot deg skjellig grunn til mistanke, og du kan bevise det med videoopptak og 100 vitner at de ikke hadde noen grunn, så vil det fortsatt ikke få noenkonsekvenser. Slik har det vært i alle år, og dette er derfor en del av politiets kultur.

Så, oppsummert: skjellig grunn til mistanke er det samme som carte blanche.
Sitat av Fasett Vis innlegg
Har noen av dere opplevd at politiet misbruker "skjellig grunn"?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Fasett Vis innlegg
Hvor går egentlig grensen til hva som er "skjellig grunn"?
Vis hele sitatet...
Når du sier nei til spørsmål om de får lov/er det greit at...

Sitat av Fasett Vis innlegg
Og hva kan man gjøre hvis man opplever at politiet misbruker "skjellig grunn"?
Vis hele sitatet...
Ingenting. Den rettigheten er en illusjon.
Sitat av Fasett Vis innlegg
Så sjansene ser ikke bra ut. Det virker som politiet vanligvis får gjøre som de vil enten det er lov eller ikke. Men er det noen som har noen historier eller tips?
Vis hele sitatet...
Det er greit å ha i bakhodet at politiet er offentlig ansatte på lik linje med alle andre som jobber i forvaltningen (eks NAV-ansatte).

For at noen i offentlig forvaltning skal kunne dømmes, er det krav om GROV tjenesteforsømmelse, etter straffelovens § 325.

Politiet gjør feil som alle andre. Som for alle andre statsansatte er det også kun de grove tilfellene som er straffbare. Hva som anses som grovt er stort sett nedfelt i rettspraksis.

Det er dermed ikke slik at en henlagt sak hos spesialenheten betyr at politiet ikke gjorde noe feil. Det betyr bare at det ikke er grovt nok til at de kan straffes for det. Sånn er loven, og det er heller ikke noe spesialenheten kan bestemme selv.
En kompis av meg blei tatt i en leilighet en dag pga at det hadde kommet klager på musikken kl 05.00-06.00 på natta.
Politiet kom rett inn døren, de sa at de hadde banket på, men de hadde jo selvfølgelig ikke gjort det.
Når de kom inn møtte de en røyk sky av cannabis røyk, og en del fest glade ungdommer.
Så måtte vi sitte der i nesten 3 timer imens de styrte på og ransaket hele plassen, alle nektet bruk, og alle måtte pisse, og alle testet positivt.
De fant 100+litt til, og folk fikk forelegg så det suset inne i leiligheten.
Dette syntes jeg egentlig er helt OK, og krangler ikke på politiet sin fremgangs måte eller handlinger på den episoden der.

To dager etter på kjørte samme kompisen min opp til en annen kompis, som bor tre leiligheter ved siden av.
Han brukte blink lys på veien opp, han kjørte rolig, han hadde skilt og førerkort, og alt var okei.
Når han kjører bort til enden av blokken der han så han skulle til bodde stoppet han naturligvis mopeden, og gikk av.
Så tok han av seg hjelmen og hansker (osv), og akkurat i det han runder hjørnet på bygget ser han en snut bak seg komme mot han.
Snuten vet ikke at han så han, og han går inn i leiligheten.
Når han kommer inn i leiligheten ser han at snuten står og kikker på mopeden hans, så han går ut for og spørre hva de vil.
Når han kommer ut er de der ikke lenger.
Så stikker han inn, små noiier litt, chiller og sitter nå bare der.
Så ti minutter etterpå banker det hardt på døren.
Eieren av leiligheten går og åpner, og Politiet skubber han inn til siden og trenger seg inn.
På det tidspunktet var de tre politimenn som kom inn, og begynte og snakke med alle.
Ti minutter etterpå kommer det 4 stk til + hund.
Den går igjennom alt og alle, og finner ett par gram her og der og to planter som bare var ett par uker gamle.
Så finner de også 0,1 (pitte-pitteliten pice) i jakkelommen til kompisen min, og tar han for det.
Etterpå spurte han hvorfor de kommer opp der hele tiden og trakasserer de, og da sa de at de kom på grunn av at det kjørte en moped opp til adressen(!!!).
Så påstod de at de hadde sjekket alle leilighetene (typ 50 stk på 10 min) ved og gå uten for og la hunden lukte på dørene. Og for og si det slik, det hadde ikke vert den eneste døra de hadde kommet inn hadde det faktisk vert tilfelle.
For og si det kort og greit, denne saken; IKKE OK.
Og dette er selvfølgelig på bygda der de ikke har stort annet og ta seg til..

Beklager for skriveleifer og at det er litt uoversiktlig.
Sist endret av Klistermerke123; 29. desember 2012 kl. 04:33.
Har vært utsatt for dette flere ganger.
Blandt annet når jeg har lufta bikja litt seint, blitt stoppet av politiet, de veit jeg er "kjenning", å vips så skal de hjem til meg å ta en titt... stygt at de kan gjøre det så lettvint!
Kom hjem fra skolen en kald og våt høst, der står politibilen utafor, jeg tenker jeg bare går inn. Der blir jeg møtt av to politimenn som ikke visste hvem jeg var. Jeg fortalte nå at jeg var sønnen til mamma og at jeg bodde der. Pang sa det, de syntes det så ut som jeg hadde røyka siden jeg hadde store pupiller og blanke øyne(som sagt: kald og våt høst). Hadde da ikke røyka på over en uke. Politimannen sa han hadde ringt en eller annen å fikk godkjennelse på å ta meg med til urinprøver(var under 18). Ble med til politistasjonen å testa positivt, fikk også vite at de hadde funnet en liten klump i skuffen på rommet. Det var ikke mulig da jeg hadde vaska rommet to ganger rundt dagen før.

Har forresten ikke hørt fra dem etter at jeg starta på pissing, testa positivt de tre siste gangene..