Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6285
We got machetes!
Hei, er nokk flere tråder va dette men jeg elsker å lage nye tråder. Gjør dagen min bedre..

Noen tips om bøker/sider der du lærer PHP fra scratch? Kan ingen andre programmeringspråk. Helst på norsk om det er mulig, engelskn min er litt rævva.

Takk for svar.
codecademy.com er vel ett greit sted å starte
We got machetes!
Trådstarter
virka som ei bra side
http://download.hardware.no/guider/php_mysql/guide.pdf - denne fungerte i hvert fall for meg som en fin innføring (på norsk) i grunnleggende PHP- og MYSQL-programmering.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
codeacademy.com er det jeg bruker, veldig artig grei side, men er vell lurt å ha en bok (e.l) ved siden av
Sist endret av lurvelen; 26. mars 2014 kl. 16:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du sliter litt med engelsk finnes det en norsk phpbok der ute. Tror navnet var noe enkelt som "PHPboken".

Ellers anbefaler jeg denne siden ettersom du begynner å lære deg PHP; http://www.phptherightway.com/
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
"Webprogrammering i PHP". Har den selv, anbefales. Norsk.
Denne boken er veldig OK, og brukes på Høgskolen hvor jeg går. Alle forelesninger tas opp på video, og du kan finne de her: http://himoldex.no/emne/ibe102-webutvikling/videoer

Foreleser er veldig flink, så anbefaler disse om du ønsker å lære PHP!
Noen som har gode bøker for folk som allerede kan programmere men ønsker innføring i PHP, gjerne ta for seg best practise og hvordan sette opp større prosjekter.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Denne boken er veldig OK, og brukes på Høgskolen hvor jeg går. Alle forelesninger tas opp på video, og du kan finne de her: http://himoldex.no/emne/ibe102-webutvikling/videoer

Foreleser er veldig flink, så anbefaler disse om du ønsker å lære PHP!
Vis hele sitatet...
Begynte på introen nå. Det kommer eksempler på hvor PHP er brukt. Joomla nevnes. Så sier han "Andre ting som er skrevet i PHP, som dere har hørt om? *skrible på tavlen, krittlyder* Visste dere det? Visste dere ikke det?! Det er skrevet i PHP, som så er kompilert til C-kode for at det skal gå fort nok. Men det er skrevet i PHP, og det er ganske kult."

Men vi får aldri vite hva dette var! Argh!
pfSense er vel skrevet i php?
Sist endret av nudo; 15. april 2014 kl. 01:11.
Sikkerhetsklarert
Begynte på introen nå. Det kommer eksempler på hvor PHP er brukt. Joomla nevnes. Så sier han "Andre ting som er skrevet i PHP, som dere har hørt om? *skrible på tavlen, krittlyder* Visste dere det? Visste dere ikke det?! Det er skrevet i PHP, som så er kompilert til C-kode for at det skal gå fort nok. Men det er skrevet i PHP, og det er ganske kult."

Men vi får aldri vite hva dette var! Argh!
Vis hele sitatet...
Tipper facebook.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Tipper facebook.
Vis hele sitatet...
De fleste sider på den størrelsen holder seg ikke til ett språk. Her er en liten oversikt over hva de største sidene bruker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Program...pular_websites
Sitat av nudo Vis innlegg
pfSense er vel skrevet i php?
Vis hele sitatet...
Nei. Webinterfacet er kanskje skrevet i PHP, men det betyr ikke at pfsense er skrevet i PHP.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Begynte på introen nå. Det kommer eksempler på hvor PHP er brukt. Joomla nevnes. Så sier han "Andre ting som er skrevet i PHP, som dere har hørt om? *skrible på tavlen, krittlyder* Visste dere det? Visste dere ikke det?! Det er skrevet i PHP, som så er kompilert til C-kode for at det skal gå fort nok. Men det er skrevet i PHP, og det er ganske kult."

Men vi får aldri vite hva dette var! Argh!
Vis hele sitatet...
Er ikke takmontert kamera i klasserommet dette faget bruker, så blir desverre slik tidvis. Men han har mange gode eksempler, og øvingsoppgavene er tilgjengelig på nettsiden. Løsningsforslag til disse bli gjennomgått i videoene også.
Sitat av hayer Vis innlegg
Nei. Webinterfacet er kanskje skrevet i PHP, men det betyr ikke at pfsense er skrevet i PHP.
Vis hele sitatet...
Har du brukt pfSense? Selv skallet er php. https://doc.pfsense.org/index.php/2...._Shell_Scripts
Sist endret av nudo; 15. april 2014 kl. 11:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Junglemafia Vis innlegg
Noen tips om bøker/sider der du lærer PHP fra scratch?
Vis hele sitatet...
Noe så vondt vil du deg vel ikke selv?

Skulle jeg lære et språk fra scratch i dag, så måtte det være JavaScript.
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Noe så vondt vil du deg vel ikke selv?

Skulle jeg lære et språk fra scratch i dag, så måtte det være JavaScript.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne hvorfor å lære seg PHP er noe du mener han bør styre unna?
Sitat av danielsk Vis innlegg
Utdyp gjerne hvorfor å lære seg PHP er noe du mener han bør styre unna?
Vis hele sitatet...
Spesiellt siden han sammenlikner med JavaScript..som har et helt annet bruksområde enn PHP.
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Noe så vondt vil du deg vel ikke selv?

Skulle jeg lære et språk fra scratch i dag, så måtte det være JavaScript.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Fordi JavaScript er så veldig populært for tiden med å lage web-apps? Språket i seg selv er jo ikke akkurat så veldig vakkert. Og når det fort tar et par år og lære seg å programmere ordentlig er det jo umulig å forutse hva som vil være det store når man kommer til det punktet at man faktisk kan begynne å jobbe med utvikling.

Personlig ville jeg anbefalt å starte med et språk som gjør det raskt og enkelt å få til morsomme resultater - slik at man holder motivasjonen oppe og klarer å si "Dette er gøy". Personlig anbefaler jeg alltid python, rett og slett fordi det er et språk med fokus på enkel læring og rask utvikling. (uten alt for mye krøll). I tillegg kan du lage det meste, alt fra små spill til web-apliakasjoner (med f.eks. Flask-rammeverket). Noe som åpner opp for å senere f.eks. kunne lage en web-applikasjon hvor du utvider med diverse front-end deler skrevet i JavaScript.

Men til syvende og sist, skal man lære seg noe fra scratch - så er ikke valg av språk så veldig viktig. I hvertfall ikke om du velger en av de vanlige språkene hvor det finnes masse dokumentasjon om på internett. Det viktigste er at man holder motivasjonen oppe og aldri slutter å prøve å lære seg nye ting.

... Heck, selv etter en 5 årig master i informatikk, samt mye programmering både før og under studiene føler jeg men veldig ofte som en nybegynner innenfor programmering. Det er så alt for mye jeg tydeligvis ikke har peiling på, og ting jeg skulle ønske jeg kunne bedre.

Sitat av Sjanten Vis innlegg
Spesiellt siden han sammenlikner med JavaScript..som har et helt annet bruksområde enn PHP.
Vis hele sitatet...
med nodeJS kan du egentlig bruke JavaScript i hele stacken om man ønsker. Så JavaScript har ikke nødvendigvis et annet bruksområde lenger.
Sist endret av etse; 26. april 2014 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
AngularJS i kombinasjon med NodeJS og en database kan gi full stack.