Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4074
Er det virkelig nødvendlig å bruke "Trygg fjerning av maskinvare" funksjonen før man tar ut ting av usb porten?

Fikk kjeft av lærern for ikke å ha trykt på det før jeg tok ut usb pennen hans. Kan det være så farlig? Hva kan skjer?
Jeg har aldri brukt denne funksjonen før, og det har ikke skjedd noe skade enda.
Opprinnelig postet av turock
Er det virkelig nødvendlig å bruke "Trygg fjerning av maskinvare" funksjonen før man tar ut ting av usb porten?

Fikk kjeft av lærern for ikke å ha trykt på det før jeg tok ut usb pennen hans. Kan det være så farlig? Hva kan skjer?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å høyretrykke på flyttbar disk-ikonet som ligger på Min Datamaskin etterfulgt av Løs ut. Om man ikke gjør dette kan det hende man mister data på minnebrikken.
Uansett typisk for lærere å ta helt av på slikt. Det blir jo bedre jo høyere man kommer opp i skolesystemet, men lærere og data er og bilr for det meste skjøre greier.
Man skal jo i prinsippet gjøre dette, da det avmonterer (unmount) filsystemet før du trekke det ut. Jeg har fått korruptert data på en partisjon fordi systemet mitt ikke unmountet partisjonen når jeg slo av maskinen. Selv om det var en partisjon på flere GB er det ikke urealistisk å anta at en USB-disk fint kan korrupteres hvis den ikke unmountes, selv om det vel er heller usannsynlig at det skjer når den ikke jobber eller noe.

Tror jeg.
det er verdt å merke seg at i windows, så installeres det en spiller ny driver for hver gang man putter i en slik USB enhet, og gjør man det ofte, så vil maskinen fylles opp med drivere som vil være et satans herk å bli kvitt. Og som kjent når man har for mange drivere vil maskinen bli treigere.

nb: ny driver uansett om det er samme sak man tar inn og ut.
Gjelder dette om man kobler i en iPod også? Jeg oppdaterer musikken rimelig ofte, og det blir gjerne flere av-/påkoblinger om dagen.
Nå vet ikke jeg hvor familiær du er med iPod, men man legger da inn programvare for enheten, så windows ser vel at "Aha, her kommer den iPoden igjen! Den kan iTunes få ta seg av."
Legges det virkelig inne en ny driver hver gang?
Opprinnelig postet av meitemark
det er verdt å merke seg at i windows, så installeres det en spiller ny driver for hver gang man putter i en slik USB enhet, og gjør man det ofte, så vil maskinen fylles opp med drivere som vil være et satans herk å bli kvitt. Og som kjent når man har for mange drivere vil maskinen bli treigere.

nb: ny driver uansett om det er samme sak man tar inn og ut.
Vis hele sitatet...
Men det skjer ikke hvis man bruker "Trygg fjerning"-saken?
▼ ... noen uker senere ... ▼
fins den? har aldri brukt den før og alt jeg har av slike ting funker fint
den der finnes og det er en god huskeregel å løse ut den jævla pennen før du drar den ut. Jeg snakker av dårlig erfaring da jeg en gang hadde det litt travelt og bare nappet ut saken... Resultatet ble at den senere ikke ble gjenkjennbar, samme hvilket system man prøvde den på. Heldigvis hadde jeg en nesten ny backup av datasettet til hovedfagsoppgaven på mitt hjemmeområde på uio. Jeg sier ikke at dette altid skjer, men det kan skje, og det er jævlig kjipt når det skjer og du har litt viktige ting på den pennen.
ok, kjekt å vite, men fort å glemme.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Meitemark, er du helt sikker på det, og hvor har du funnet ut dette?
Hvor lagres så disse driverne? Jeg sjekket registret, og fant bare et sett av alle de USB lagringsmediene jeg har hatt i PC.

Og Windows kjenner jo faktisk igjen hvær enhet. Den husker den, og hvilken stasjon den ble mountet på. Og hvis du har en helt identisk en så kjenner Windows igjen den som en annen og bruker alltid samme driveletter på den også.
Ville MS da ha laget Windows slik at en ny driver ble innstallert hvær gang med hensikt?
Har hverfall hørt at det ikke skal være nødvendig i winXP. Men har hatt et problem med en ekstern harddisk her, alt "forsvant" fordi jeg ikke brukte trygg fjerning. Du kan selvfølgelig gjennoprette det, men litt kjipt uansett=)
Jepp, jeg vet at man kan miste data.
{
Har aldri skjedd med meg enda, jeg venter faktisk en liten stund etter at "Windows-Kopierer filer-boksen" har forsvunnet, for det går fremdeles strømmer i USB kabelen etpar sekunder etter.

Mulig jeg kan miste data likevel, men den ekstra tiden er ikke verdt det, med mindre jeg har romfartssimulatorene til NASA på pennen.
}

Men det jeg egentlig lurte på var det om driverne. Har foresten sjekket registret til Windows 98, og det er ikke tegn på flere drivere der heller. (Regnet med jeg finner fullt av gamle oppføringer, men fant bare til den ene.)
jeg opplever ofte at min pc slår seg av når jeg trekker ut min "usb pen drive" eller hva dere vil kalle det.. Litt kjipt om man har noe ulagra og skal stikke i farta, menmen
Mange USB kameraer & penner utfører slette jobben på usb enheten når man velger "Trygg fjerning av maskinvare".

Prøv bare å se på "Enhetsbehandling", husk å skru på at skjulte enheter skal vises.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg har bare tatt minnebrikken ut uten å stoppe den først ett par ganger. Og flere av de gangene har jeg manglet opp til flere sanger på spilleren. Så ja, det er nok det beste å gidde å umounte devicen før man drar den ut. Kan bli verre om det er snakk om dokumenter osv.