Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 7171
Neida, svindel og bedrag.

David Copperfield lurer mange også, jeg tror fremdeles ikke på at han kan fly og bli spiddet og fremdeles leve.


Edit: Hvis det faktisk hadde vært synske mennesker, så hadde ikke synske mennesker vært noe omspekulert tema. Selvsagt ville det komme ut hvordan de gjør det eventuelt bare vet det de vet.
Sist endret av BakkiZ; 21. februar 2005 kl. 22:49. Grunn: Tilføying
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Matthiesen
Men hvorfor tror vi på noen av disse..
Vis hele sitatet...
"Vi" gjør ikke det selv om "du" gjør det, men jeg antar det bare er mildt tilfelle av lettlurthet og dobbeltsidig dumskap
▼ ... over et år senere ... ▼
Synske mennesker kan skilles fra humbug-synske ved en enkel regel:

De som vil tjene penger på det, har ikke evnen.
De som har evnen, er som regel ikke opptatt av å gjøre profitt på det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av slicer
Synske mennesker kan skilles fra humbug-synske ved en enkel regel:

De som vil tjene penger på det, har ikke evnen.
De som har evnen, er som regel ikke opptatt av å gjøre profitt på det.
Vis hele sitatet...
Haha, du tar feil, synske mennesker kan skilles fra humbug-synske ved at synske mennesker ikke finnes. Det finnes derimot folk som er mestre på å lirke og fiske opplysninger ut av folk, og som fremstiller seg selv som synske.

Tilnærmet alle sammen, vil tjene penger, "kvakksalverloven" hindrer "synske" folk å ta betalt for tjenestene/lureriet sitt.
Desverre er kvakksalverloven alt for lite fullstendig eller håndhevd, og slik det er nå mottar "synske" folk donasjoner i fleng med den synsvinklingen at de er for edle og barmhjertige til å ta betalt for evnene sine.
De spiller på følelsene til de mange lettlurte godtroende sjeler, og mange av dem gir mange ganger mere enn det som ville blitt fakturert til vanlig, og donasjonene er i tillegg skattefritt (eller hvis det overskrider grensen for pengebeløp en person kan motta som gave på et år, svartarbeid).
Fucking bastards!

Jeg har tenkt endel på å lage en webside for å opplyse folk om diverse overtro, jeg ergrer meg veldig over alle sammen som svindler folk. Si ifra hvis noen vil være med eller komme med tilskudd.

edit: Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men jeg fikk varsling om at noen hadde postet i den.
Sist endret av BakkiZ; 9. juli 2008 kl. 16:25.
må bare legge inn.. farmoren min mistet rubinringen sin for noen år siden; lette hele eiendommen i flokk, lette rundt hele huset, snudde på alt etc.. ringen var et gammelt arvestykke (takst i dag.. over 50 000..). til slutt ringte hun en syns dame. Fortalte hvordan ringen så ut, størrelse på steinen etc. Så ba hun synske farmor om å reise seg. "Ringen ligger i en slags lomme" sa hun "en fold eller en brett.. den er til venstre for deg, nermere en en meter" Farmor snudde seg til venstre mot telefonbordet, lette rundt på det.. ingenting. "du må se bak" sa dama, uten at farmor sa noe om hvor hun hadde lett. Bak bordet, i en brett på duken låg ringen.. Siden har jeg aldri tvilt på de greiene :P
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av BakkiZ
Haha, du tar feil, synske mennesker kan skilles fra humbug-synske ved at synske mennesker ikke finnes. Det finnes derimot folk som er mestre på å lirke og fiske opplysninger ut av folk, og som fremstiller seg selv som synske.

Tilnærmet alle sammen, vil tjene penger, "kvakksalverloven" hindrer "synske" folk å ta betalt for tjenestene/lureriet sitt.
Vis hele sitatet...
Siden du drar opp denne tråden må du nå svare for deg: Tilnærmet alle sammen vil tjene penger, sier du. Hva vil de andre for noe da? Hvor har du dette fra?
Selv så bruker jeg en healer/synsk jevnlig. Far min blei kjent med henne gjennom noe a la Nature's Own, men de har ingen økonomisk tilknytning i systemet, og hun mottar heller ingen betaling for sine tjenester. Antar hu er en av de andre?

Det meste hun kommer med stemmer veldig bra, og faktum er at enten det er som resultat av overnaturlige evner eller pseudo-psykologi, så hjelper det på. Når noen kan plukke ut ting som du har hatt gnagende helt i bakhodet uten at du nevner noe, så er det kanskje naturlig å anta at det skyldes litt mer enn overdosering på kaffe? Enkelte av teknikkene som hun har lært bort fungerer også enormt - den roa meg ned idet jeg sto på flyplassen i Washington D.C. med bagasje insjekka og utilgjengelig, overbooka fly, 15 andre som sto og kjefta på betjeninga ved flyplassen, og ingen jeg faktisk reiste med å falle tilbake på. Fikk snakka rolig med ei dame som ordna hotell på flyselskapets regning og booka fly dagen etter. Har aldri vært i nærheten av å være så tålmodig før jeg lærte litt elementære teknikker av min synske healer.
Det finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste aner.

Før man slenger dritt om noe man ikke har peiling på bør man tenke seg om.

Selv veit jeg godt hva jeg snakker om, fordi jeg har opplevd mye på dette feltet. Jeg har selv den evnen som kalles Clairsentience dvs. at jeg blant annet kan plukke opp energier fra avdøde personer ( Nei det fungerer ikke slik som på Ghost Whisperer ).

Et eks. Satt på en buss med et reisefølge da en mobil ringte, og jeg plutselig følte meg kvalm, og en "stemme" ( Fra den andre siden) fortalte meg om død. Deretter gikk jeg frem i bussen for å kunne følge med på veien. Da vi var fremme på hotellet som var målet vårt , og vell på rommet fortalte jeg en rommkameraten min at noen på bussen hadde mistet bestemoren sin. Kameraten bare lo av meg, og vi gikk senere ned til middag. Etter middag fikk vi beskjed av reiseleder om å møte på et av møterommene på hotellet. Midt i rommet sto noen stoler, og et tent lys. Reiselederen sa til alle at "Kari" hadde mistet bestemoren sin i dag, og derfor måtte reise hjem samme natt.
Plutselig løp en av jentene i rommet ut i gråt, og jeg fulgte etter. Etter å ha tatt henne igjen spurte jeg om hun hadde sett "han". Hun sperret øynene opp, og skjønte av vi hadde sett det samme. Midt i rommet, i det tente lyse hadde det stått en "mann". Senere fikk jeg vite at jenta som hadde løpt ut hadde semme evner som meg, og at det var onkelen hennes som hadde stått i lyset. Han hadde død noen år tilbake, og hadde kommet tilbake gjennom sorgen i rommet.


Dette er bare en av mange hendelser jeg har hatt, og om dere velger å tro på slikt er opp til dere. Vil bare at folk skal tenke litt før de snakker.


Sitat av Mullah
Siden du drar opp denne tråden må du nå svare for deg: Tilnærmet alle sammen vil tjene penger, sier du. Hva vil de andre for noe da? Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Oi, misforståelse, når jeg sa det, mente jeg at alle mennesker vil tjene penger. Av de som ikke vil det er det amisher osv. eller slike som Hurley i LOST skjønner?

Nakai:
Ja, det hjelper veldig ofte å snakke med hvem som helst om problemene dine, du får enklere reflektert over problemene dine av det, og det blir enklere å forstå problemene. Ang. hu dama du snakka med, burde hu kanskje kalle seg samtalepartner istedenfor healer? Hu kan jo være hjelpsom, det forstår jeg, meditering og slike teknikker kan være kjempelurt, jeg hadde sikkert hatt godt av det selv, med overnaturlige evner, det finnes ikke.

Derren Brown er en luring som er kjent for bla. sine psykologitriks og skeptisisme for det overnaturlige.
Derren Brown shows how mediums work (teknikker som viser hvordan man tilsynelatende snakker med døde)
Derren Brown - Cold Reading (teknikker som avslører hvordan synske folk jobber)
James Randi er også en brakar du kan lese litt om, han lover ut en million USD til hvem som helst som kan bevise at de har overnaturlige evner.


Sitat av blindheim1
må bare legge inn.. farmoren min mistet rubinringen sin for noen år siden; lette hele eiendommen i flokk, lette rundt hele huset, snudde på alt etc.. ringen var et gammelt arvestykke (takst i dag.. over 50 000..). til slutt ringte hun en syns dame. Fortalte hvordan ringen så ut, størrelse på steinen etc. Så ba hun synske farmor om å reise seg. "Ringen ligger i en slags lomme" sa hun "en fold eller en brett.. den er til venstre for deg, nermere en en meter" Farmor snudde seg til venstre mot telefonbordet, lette rundt på det.. ingenting. "du må se bak" sa dama, uten at farmor sa noe om hvor hun hadde lett. Bak bordet, i en brett på duken låg ringen.. Siden har jeg aldri tvilt på de greiene :P
Vis hele sitatet...
Hvis dette faktisk er sant, så er det jo et fantastisk tilfelle av god flaks da. Som bidrag til flaksen vil jeg annta at farmoren din sin tiltro til hu synske dama bidro til å øke konsentrasjonen, og å lette på det stresset som farmora di følte da hu hadde mista ringen. Det kan være nok til at litt uklare beskrivelser trigger noe som gjør at farmora di underbevisst husker hvor hu la ifra seg ringen. Jeg tror en nevrolog kunne ha kommet opp med en fulltreffen forklaring på dette fjaset.

Uansett, hvis farmora di ikke hadde funnet ringen hadde du ikke hørt et kvekk om hu synske dama pga. flauhet for at det ikke funka. Ved å se alle anonsene om synske folk i avisa, kan man også trekke den konklusjonen at slike synske 815-numre er en relativt lukreativ business, det vil si at mange ringer inn. For alle gangene det ikke virker, er det bare snakk om litt sansynlighetsregning for å skjønne at gjettingen faktisk slår riktig ved et sammentreff en gang iblandt, og da forteller man det til alle i nærhetetn, og det vil bli dratt opp hvær gang noen av dem som har hørt historien fører en samtale om synskhet. På den måten spres tilliten til disse synske folka, selv om det er helt hull i hødet.

Jeg kjenner en purk som sa at noen kollegaer hadde flere ganger prøvd å få hjelp fra klarsynte til etterforskningen, det hadde aldri gitt noen effekt.

Ellers kan jeg tenke meg flere grunner til at folk generellt ville ha løyet/overdrevet om synskhet for å bevise et poeng, det kan være at dem har blitt gjort narr av for å tro på synske folk, og for å dekke over flauheten har dem diktet opp en falsk historie.
Det kan også være kristen-fundamentalister som ser at mangelen på tro på det overnaturlige hindrer folk i å tro på Gud også, og derfor smører de litt tykkt på når de snakker om synske, det er utallige forklaringer, men hvært tilfelle har en naturlig forklaring til syvende og sist, selv om ikke alle alltid klarer å se det.

Sitat av Ozzfan
Vil bare at folk skal tenke litt før de snakker.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt veldig mye før jeg skrev, og jeg synes at jeg har kunnskap nok til å uttale meg.

Slike scenarioer som historien du snakker om, kan også lett oppstå uten noen overnaturlig grunn.
Først har du den brikken om sansynlighet og at slike hendelser vil sje tilfeldig en gang i blandt.
I ettertid blir du ekstra oppmerksom på den kvalmen du følte på bussen, og du blir overbevisst om at det har noe med saken å gjøre selv om du kanskje er litt småkvalm på bussen ganske ofte. Det kan være tusen andre grunner til at du følte deg litt kvalm akkurat den dagen. Men i etterkant blir det perfekt tilpasset i hjernen din slik at det har en sammenheng, spesiellt siden du snakka med noen andre som hadde merka det samme, ellers kan det være at det var du som trigga noe i hun da du fortalte om opplevelsen din.

Forskningen på hukommelsen og hvordan hjernen fungerer er kommet veldig langt, man har foreksempel et godt innblikk i hvordan hjernen lagrer hukommelsen din. Grunnen til at du klarer å huske så mye, og så mange historier er at hjernen bare lagrer sentrale stikkord/bilder av historiene, når du "husker" dem, prøver hjernen din å rekonstruere historien utifra stikkordene. Hvis du ikke forteller historien, og nerveforbindelsene i hjernen din ikke stimuleres, glemmer du lett et eller noen av stikkordene, men det er ikke så farlig, for da fyller hjernen inn fra fantasien din det som passer istedenfor, og det er grunnen til at en historie så lett kan forandre seg fra hvær gang man forteller den. Hvis du hører snakk om overnaturlige ting skal det ikke mye til for at du husker ting som egentlig ikke sjedde, og ser falske sammenhenger.

Det er en av metodene å drive hjernevasking. Du kan lett huske ting klart som bare det, selv om det aldri har hendt, bare fordi at du har hørt det av andre. Politiet vet også dette og derfor har dem retningslinjer på hvordan dem stiller spørsmål ved avhør av vitner. Dette for å forhindre at vitnene husker noe annet enn det de faktisk så.

Det er litt tungt stoff så jeg har desverre ikke tid til å forklare alt sammen veldig godt, spør hvis det er noe du ikke skjønner, for spesiellt interesserte ambefaler jeg en dokumentar kalt "The power of Suggestion". Terningkast 6 på den
Jeg kan forutse hva disse forutsigbare vennene mine vanligvis vil gjøre. Er jeg synsk?

Nei, men jeg har lest i Illustrert Vitenskap angående hukommelse. Man lagrer minner, men bruker dem til å "forutse" framtiden. Egentlig er det bare en gjetting fra hjernen (kanskje det er det som utløser deja vu-følelsen?), men jeg kan tenke meg at enkelte tror de er synske fordi de kan "forutse" hva sine forutsigbare venner gjør. Men det blir jo annerledes når de møter fremmede som de ikke kjenner fra før.
Sist endret av marsboer; 10. juli 2008 kl. 11:02.
Sitat av EO2
Dette er en myte..
Vi bruker hele hjernen.

Det er ikke delt opp i avgrensede senter, som vi har sett på illustrasjoner!
Det er mer flyt enn som så, og det er ikke så enkelt som å scanne hvilke områder som er i bruk, og si hva som dermed skjer.

Hele hjernen er i bruk,
men brukes likevell til så mye forskjellig..

Hver hjerne er også forskjellige koblinger.. og de kan igjen forrandre seg..
reconnect
Vis hele sitatet...


Det stemmer det, men så er det også slik at bare rundt 10% av hjernen brukes til tenking og bevissthet. Resten brukes til å holde lungene, hjertet.. Ja hele kroppen igang.
Det er en grunn til at autister noen ganger har enorme talenter, men samtidig for eksempel har utrolig dårlig tale eller telle ferdigheter. Nettopp fordi de bruker deler av hjernen som ellers ville bli brukt til andre ting til for eksempel økt kunstnerisk sans.