Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2084
Virker som en god del her på forumet har ganske god peiling på jus og sånt.

Lurte derfor på følgende:
1. Har blitt fortalt av en vekterinstruktør at du faktisk ikke har lov til å nekte noen å bruke toalettet ditt? (ja riktig, ditt eget personlige toalett, bygd og klæsja sammen av dine hender) Noen som vet no om dette, evt vise til lov?
2. Har også blitt fortalt, av samme instruktør, at dersom du har "prøvd så godt du kunne" på å finne et toalett (f.x på utested) men er blitt nektet adgang\henvist til køen, kan faktisk ikke polti gi deg bot for offentlig urinering? ..

Var et par ting til jeg lurte på, men er for seint på natta til at jeg husker på dem. Kommer med dem i morra isåfall.

Peace

Mvh
tig3r
dette var jo ikke så dumt ha vite håper noen kan bekrefte dette...
Neutral Good
Mith's Avatar
1. Har blitt fortalt av en vekterinstruktør at du faktisk ikke har lov til å nekte noen å bruke toalettet ditt? (ja riktig, ditt eget personlige toalett, bygd og klæsja sammen av dine hender) Noen som vet no om dette, evt vise til lov?
Vis hele sitatet...
Hvis det er på din eiendom og du eier det er det vel bare eier (altså du) som har rett til å nekte noen å bruke det. Det gjelder jo selvfølegelig ikke hvis du har bygd dassen på et utested mens du var annsatt i et firma som fikk jobben. Men det er vel til syvende og sist eieren av stedet som bestemmer hvem som kan gjøre hva. (med mindre det bryter med andre lover som har med feks. rassisme å gjøre.)

Nå kan det hende jeg missforsår veldig, men jeg tror du (eller en du kjenner) har blitt kasta ut av en bar (utested, whatever) og pissa på gata mens onkel blå så på der og bøtla dere.
I det tillfelle vil sund fornuft tilsi at snuten har rett til å bøtelegge dere. Det her er tatt helt ut i fra mitt eget hode klokken halv fem på en søndagsmorgen så det kan hende alt bare er tull og tøys.
Urinering på offentlig plass er ulovlig.. Er ikke uten grunn de sier "her har du ei bot for å ha pissa på offentlig plass, det er ulovlig!"
Trådstarter
Sitat av Pumpkin
Urinering på offentlig plass er ulovlig.. Er ikke uten grunn de sier "her har du ei bot for å ha pissa på offentlig plass, det er ulovlig!"
Vis hele sitatet...
Men slik historien arter seg (Den jeg ble fortalt av vekterinstruktør) var det slik at personen som blei tatt for urinering sa : "Hei jg har lov til detta, fordi jeg ble nekta å bruke toilet på 4 andre plasser. Bare sjekk selv" .. så sjekka de, og mannen slapp bot. (slik historien sier iallefall)

Noen som har lovhjemmel hvor det står noe om urinering på offentlig sted? Tenker det kan stå no slikt som "urinering på offentlig sted er ulovlig og straffes med bøter, så sant ikke andre forhold taler imot" (elns .. )
Hehe, skjønner tankegangen din. Men det funker ikke og si det polti..
Jeg klarte ikke og holde meg så jeg pissa i søpplebøtta på banen.. Rett ved siden av to sivil purk.
Det ble et forelegg på 3500..
Trådstarter
Sitat av SmartyPants
Hehe, skjønner tankegangen din. Men det funker ikke og si det polti..
Jeg klarte ikke og holde meg så jeg pissa i søpplebøtta på banen.. Rett ved siden av to sivil purk.
Det ble et forelegg på 3500..
Vis hele sitatet...
Syns da det er VELDIG rart at en vekterinstruktrør forteller slike historier. Om han mente det ironisk, så var han isåfall veldig flink til å skjule det.
Når begynte man og høre på vekterinstruktører ??

Mitt 100 inlegg her btw...
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Urinering på offentlig sted er vel noe som er hjemlet i Straffelovens § 339 2. ledd, jamfør kommunenes politivedtekter. Disse varierer fra kommune til kommune.