Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7015
men er dessverre ikke så kjent innenfor champagne men tenkte å gå for dette på 17. mai. Så, noen som kan hjelpe meg med noen navn som jeg burde gå for? Fortell gjerne om smaken på champagnen, er ikke så kresen så lenge smaken faller i smak. Hvor mange cl har ingenting å si
Dom Pérignon er vel bra, haha
TV2 hjelper deg hadde en test i dag på tv om billig sprudlende. Vinneren var en flaske til 105 kr. Sjekk det ut.
Santana DVX
Topp fire er ikke champagne, men i vertfall muserende vin. http://www.tv2.no/underholdning/hjel...r-3779006.html
Louis Roederer sin Cristal hvis du har råd, hehe...
Det er billigere å ikke kjøpe champagne, men heller en proseco eller cremant.

Valdebienna 134kr.- f.eks er veldig

Hvis ikke har du klassiske Asti Martini, det er dog musserende vin.
Du angir ikke hvor mye du har tenkt å bruke på en champagne, men hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville valgt en Moet & chandon, koster rundt en 350,- på polet. Dette er en veldig lett og fin champagne, smaker forskjellige frukter (eple, fersken osv) Etter min mening en veldig fin "start champagne" Men dette er jo min subjektive mening, om du bare er ute etter noe sprudlende kan du jo også gå for martini asti, koster rundt 100 lappen ca
prisklasse er jo alfa omega.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om du skal ha ekte champagne er gul enke veldig god, lett og drikke er den og.

Men om du vil ha billig "champis" hadde jeg gått for Asti, den er søt som brus.
Gå for Moêt
"Er ikke så kresen så lenge smaken faller i smak". Der var det vel noe som ikke stemte
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Det er et par ting å tenke på:

Du trenger ikke nødvendigvis Champagne (som faktisk bare er musserende vin fra byen Champagne i Frankrike), selv om den typen musserende vin kanskje er mest kjent.

Spansk musserende vin kalles cava, italiensk kalles prosecco (eller evt. en spesiell type, jeg er bare nevner ting jeg husker her).

Det finnes mye godt og ikke fryktelig dyrt! :-) Det beste for din del er egentlig bare åta deg turen til vinmonopolet for å ta deg en prat med en av de ansatte. De kan fryktelig mye og kan veldig greit anbefale opptil flere viner i din prisklasse utifra hvor mye du ønsker å bruke og evt. hvor erfaren du er på vindrikking.

Forøvrig er det et godt tips å ta en titt på linken til rolls http://www.tv2.no/underholdning/hjel...r-3779006.html
Sist endret av flexd; 10. mai 2012 kl. 23:16.
Trådstarter
14 0
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er et par ting å tenke på:

Du trenger ikke nødvendigvis Champagne (som faktisk bare er musserende vin fra byen Champagne i Frankrike), selv om den typen musserende vin kanskje er mest kjent.

Spansk musserende vin kalles cava, italiensk kalles prosecco (eller evt. en spesiell type, jeg er bare nevner ting jeg husker her).

Det finnes mye godt og ikke fryktelig dyrt! :-) Det beste for din del er egentlig bare åta deg turen til vinmonopolet for å ta deg en prat med en av de ansatte. De kan fryktelig mye og kan veldig greit anbefale opptil flere viner i din prisklasse utifra hvor mye du ønsker å bruke og evt. hvor erfaren du er på vindrikking.

Forøvrig er det et godt tips å ta en titt på linken til rolls http://www.tv2.no/underholdning/hjel...r-3779006.html
Vis hele sitatet...
Takker så mye! Da bærer turen videre til vinmonopolet for å høre :-)

Takker for alle som har tatt initiativet til å svare, setter stor pris på!
på heltid
iSkurk's Avatar
Asti Martini er en veldig god muserende vin
hint hint
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
alle jeg har smakt hittil er stygge så jeg lar vær å heller kjøper vin :P
Blue Nun Gold Edition. Er riktignok musserende vin, men med god smak, og gull i flaska, så er den kjekk å briefe med! Den har elleve hestekrefter, for de som liker å vite sånt
Trådstarter
14 0
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
alle jeg har smakt hittil er stygge så jeg lar vær å heller kjøper vin :P
Vis hele sitatet...
Noen forslag til vin som kan passe bra til 17. mai grilling? Er mer øl og vodka typen, så er blank når det gjelder slike ting som vin, musserende vin/champagne o.l.
Jacobs Creek er en fantastisk musserende til 117,-
Jeg har nok drukket min andel av både billige musserende og dyre-ish champagner, men Jacobs Creek er helt klart en av favorittene mine :-)
Sitat av Knugen Vis innlegg
Noen forslag til vin som kan passe bra til 17. mai grilling? Er mer øl og vodka typen, så er blank når det gjelder slike ting som vin, musserende vin/champagne o.l.
Vis hele sitatet...
Kjøp deg en "Petite Chablis" (hvitvin), den er veldig lettdrikkelig for folk som ikke er så
vant med vin. Er en litt tørr (syrlig) og frisk vin som ikke er så kraftig på smak. Serveres kald! De har en 2L pappvariant av denne vinen på polet som burde være nok til 17-mai feiringa.

Forøvrig så kan du jo sjekke ut Radioresepsjonens vintest for å finne en vin som "vanlige folk" liker

http://p3.no/radioresepsjonen/en-lit...-av-vintesten/
Sist endret av Bishop; 11. mai 2012 kl. 11:24.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Blue Nun Gold Edition. Er riktignok musserende vin, men med god smak, og gull i flaska, så er den kjekk å briefe med! Den har elleve hestekrefter, for de som liker å vite sånt
Vis hele sitatet...
Elleve hestekrefter?? Hva er det du rører med?

1hk tilsvarer kraft til å løfte 75kg 1m opp på 1sek.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Har den kanskje 22 karat gullflak, ikke 11 hestekrefter?
Vis hele sitatet...
For dere som ikke tok referansen til radioresepsjonen, 11% alkohol
Hva er forskjellen på musserende vin, og champagne?
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
For dere som ikke tok referansen til radioresepsjonen, 11% alkohol
Vis hele sitatet...
Ok så du er altså en av de luringene som kjøper og kvalitets-fastsetter vin etter alkoholinnholdet?

Overhørt på polet fra en gjeng grilldress kledde nordmenn:

"Hei dere her har vi den beste vinen, den er 2% sterkere enn de andre, la oss kjøpe hele esken".

De kjøpte faktisk hele esken med vinflasker så det var ikke på skøy heller.

Sitat av Modalitsu94 Vis innlegg
Hva er forskjellen på musserende vin, og champagne?
Vis hele sitatet...
Egentlig er det ikke forskjell bortsett fra varemerket.

Champagne er Champagne kun når det er produsert i distriktet Champagne.
Brukes samme druetype og eksakt samme oppskrift et annet sted enn i Champagne er sluttproduktet moussernde vin og ikke Champagne.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Egentlig er det ikke forskjell bortsett fra varemerket.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Ihvertfall om man tenker i det store bildet.
All champagne lages på chamopagnemetoden. Dette går, veldig kort fortalt, ut på at man tilsetter noe sukker og gjær i flasken før man setter på korken. Dette starter en ettergjæringsprosess som skaper bobler. Gjennom denne prosessen skal flasken snus og vendes på, fryses, byttes kork på og koses med. All denne jobben er svært kostbar, noe som resulterer i en dyrere vin enn annen random sprudlende.

Veldig, veldig mange andre typer sprudlende vin(med unntak av noe Cremant og en og annen sær bonde i italia) lages ved at man enten lagrer vinen i digre tanker der vinen ettergjæres før den tappes på flaske. Eller så tilsetter man bare ren C2O rett i vinen ved tapping.

Ettergjæringen som skjer ved champagneproduksjon har en veldig annerledes aromautvikling og bobleutvikling enn ved "produksjons"-metodene. Den lange lagringen som trengs ved slik vinproduksjon har også stor innvirking på hvor moden vinen føles kontra andre musserende.

Alt dette tilsier at; champagne er bedre enn annen musserende.

Sitat av Bishop Vis innlegg
Kjøp deg en "Petite Chablis" (hvitvin)
Vis hele sitatet...
Du skal ikke anbefale å kjøpe en dose personlighet på veien også da eller?
Standard-chabliser er noe av det kjedeligste og dølleste du kan drikke imo. Ja, det finnes fete og bra chabliser, men de får du ikke i 2-liters kartong ass.
Sist endret av moret; 11. mai 2012 kl. 12:38.
Bollinger er ett godt merke, ikke like prestisje som Dom Pérignon, men nesten like god og en del billigere. Dessuten er det regnet som en veldig bra sjampagne, så selv ikke fiffen vil le av deg når du kommer med den.

En flaske "Bollinger Spécial Cuvée brut" koster vel 400 - 500kr mener jeg å huske.
Sist endret av TheFatNorseman; 11. mai 2012 kl. 12:43.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Louis Roederer sin Cristal hvis du har råd, hehe...
Vis hele sitatet...
Oppskryt og kjedelige greier. Det har slått meg hver gang jeg har drukket Cristal "herregud så dritt dette egentlig er, intetsigende skvip. Hvor er ølen min..?".
Nei, om du skal legge litt cash i bra champagne så kjøper du Krug(grande cuvée); det er drittbra og fantastisk, INGEN kan krangle på det ihvertfall.
Hold deg for guds skyld unna søl som martini asti og moscato dolce. Min favoritt er veuve cliqout, gjerne sec iom brut er litt sur for meg uten noe annet tilbehør
Sitat av moret Vis innlegg
Jo, det er det. Ihvertfall om man tenker i det store bildet.
All champagne lages på chamopagnemetoden. Dette går, veldig kort fortalt, ut på at man tilsetter noe sukker og gjær i flasken før man setter på korken. Dette starter en ettergjæringsprosess som skaper bobler. Gjennom denne prosessen skal flasken snus og vendes på, fryses, byttes kork på og koses med. All denne jobben er svært kostbar, noe som resulterer i en dyrere vin enn annen random sprudlende.

Veldig, veldig mange andre typer sprudlende vin(med unntak av noe Cremant og en og annen sær bonde i italia) lages ved at man enten lagrer vinen i digre tanker der vinen ettergjæres før den tappes på flaske. Eller så tilsetter man bare ren C2O rett i vinen ved tapping.

Ettergjæringen som skjer ved champagneproduksjon har en veldig annerledes aromautvikling og bobleutvikling enn ved "produksjons"-metodene. Den lange lagringen som trengs ved slik vinproduksjon har også stor innvirking på hvor moden vinen føles kontra andre musserende.

Alt dette tilsier at; champagne er bedre enn annen musserende.


Du skal ikke anbefale å kjøpe en dose personlighet på veien også da eller?
Standard-chabliser er noe av det kjedeligste og dølleste du kan drikke imo. Ja, det finnes fete og bra chabliser, men de får du ikke i 2-liters kartong ass.
Vis hele sitatet...

Ja der ser man hvor godt merkenavnet og reklame virker. Du har jo virkelig falt i fella til Champagne.

Den vanligste måten å skape bobler er jo nettopp etter-gjæring, dvs at vinen først gjærer ut og blir vin - før det tilsettes mer nedbrytbart sukkerstoffer som gjæren kan spise. Biproduktet av gjærens sukkerfest er jo boblene eller kullsyren.

Smaken og kvaliteten på spudlevannet skapes i primær-gjæringen og ikke i sekundær-gjæringen. Det er i spesielt i startfasen av gjæringen at gjærens karakter kommer frem, det er da gjæren produserer estere og avfallsstoffer.

Om du skaper bobler på flasken direkte eller i store tanker spiller faktisk ikke inn på kvaliteten på hverken kullsyren eller sluttproduktet.

Hvordan tror du øl ble produsert tidligere? Ja den fikk etter-gjære på flaske.
Idag er det kun de aller minste mikro-bryggeriene som produserer øl på denne måten samt de aller fattigste hjemmebryggere.
Men, etter å ha rakket ned på alle forslag og produsenter kan jeg jo anbefale et par selv.
Jeg har jo tross alt jobbet med dette i en årrekke og drukket champagne på hverdagsbasis ihvertfall de siste 8 årene. Selv om det finnes mange personer med mer vinkunnskap enn meg har jeg ihverfall hva jeg anser som en grei forståelse for drikkevarer.

nr1:
Fourny Vertus Blanc de Blancs, Brut Nature

Knall-Champagne til en veldig god penge. En av mine absolutte favoritter og utkonkurrerer lett alle de kjente(Môet, Veuve, Pommery+++) produsentene. En virkelig vinner.

nr2:
R de Ruinart, Brut

Igjen snakker vi om en champagne til en snill pris iforhold til hva du får. Mye eple og sitrus, men samtidig den bolledeig-tyngden som gjør at en champagne blir rundere og mindre tørr(selv om det er en brut).

nr3:
Bollinger Spécial Cuvée

Klassisk, hele veien igjennom.

nr4:
Pierre Peters Cuvée de Reserve Grand Cru, Brut

Lettdrikkelig, tørt, fint, og forholdsvis billig.

Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ja der ser man hvor godt merkenavnet og reklame virker. Du har jo virkelig falt i fella til Champagne..
Vis hele sitatet...
Nei, for det er slik det er.

Jeg sier jo ikke at ettergjæringen er det som skaper smak og bobler, men alle kjenner jo forskjell på bobler og smak/aroma mellom en Cava og en Champagne.
Jeg skriver jo også at lagringstiden champagne har også har en stor innvirkning. Det at en champagne fort lagres i 36mnd før den shippes har faktisk noe å si. Det er ikke mange proseccoer dette gjøres med.

Om du har en fantastisk vinforståelse må du gjærne utdype, men husk at øl =/= champagne.
Det er også andre eksklusive bobleviner som lagres lenge men det kjenner du jo til som er bransjen?

Forskjellen mellom en Cava og en Champagne ville nok vært fremtredende også før boblene - for karakter og smaksprofil dannes som sagt i primærgjæringen.

Jeg skal ikke skryte på meg å være noen vin-kjenner av klasse for det er jeg jo slett ikke.
Men jeg har en pragmatisk tilnærming til sprudlevann.

Jeg liker godt en utmerket Cognac - men det betyr ikke at jeg avskriver all Brandy eller Armagnac - til det har jo kommet over for mange strålende overraskelser.

Sånn er det med Champagne også. Du får billige Champagner og du får billige musserende eller du kan betale det hvite ut av øyet og få økt kvalitet og det gjelder også mussernede.
Ferrari Perlé Extra Brut 2005 er et meget bra kjøp til 235,-

”Duft: Elegant lett sødmefylt duft med blomster og søte frukter. Smak: Fruktig anslag, veldig god syre, frisk og deilig med god vekt, fint skum, fin bitterhet utover, tørr god finish, sitter lenge. En elegant og vellaget musserende for de neste fem årene. Meget godt kjøp.”
- Aperitif.no-

”Lys gyllen farge. Aroma av toast,smør, blomster og sitrus. Balansert mousse og syrlihet. Lang ettersmak av nøtter, brødbakst og oksidert eple. 100% Chardonnay. En vinperle fra Italia! ”
- Magasinet Vinofil-

Når det gjelder Champagne, er det de store husene som er dominerende på markedet. De lever sine merkevarer med en jevn og god kvalitet fra år til år. Skal man bli overrasket eller oppleve noe nytt, så er det imidlertid de mindre produsentene man bør oppsøke.

Claude Cazals er en slik produsent som lager strålende viner fra noen av de beste vinmarkene i Champagne. Hans viner er et ypperlig eksempel på at Champagne ikke bare er en festdrikk, men også er flott følge til mat. Prøv denne til skalldyr eller fisk.

Claude Cazals Blanc de Blancs Grand Cru Cuvée Vive Extra Brut til 289,- på polet.

”Elegant bouquet av grønne epler, sjø, sitrus, toast og gjær. Smaken er slank og tørr med en flott friskhet og en tydelig mineralsk avslutning.”

- NTB Pluss -
Sist endret av frank_l; 11. mai 2012 kl. 14:50.
Trådstarter
14 0
Sitat av frank_l Vis innlegg
Ferrari Perlé Extra Brut 2005 er et meget bra kjøp til 235,-

”Duft: Elegant lett sødmefylt duft med blomster og søte frukter. Smak: Fruktig anslag, veldig god syre, frisk og deilig med god vekt, fint skum, fin bitterhet utover, tørr god finish, sitter lenge. En elegant og vellaget musserende for de neste fem årene. Meget godt kjøp.”
- Aperitif.no-

”Lys gyllen farge. Aroma av toast,smør, blomster og sitrus. Balansert mousse og syrlihet. Lang ettersmak av nøtter, brødbakst og oksidert eple. 100% Chardonnay. En vinperle fra Italia! ”
- Magasinet Vinofil-

Når det gjelder Champagne, er det de store husene som er dominerende på markedet. De lever sine merkevarer med en jevn og god kvalitet fra år til år. Skal man bli overrasket eller oppleve noe nytt, så er det imidlertid de mindre produsentene man bør oppsøke.

Claude Cazals er en slik produsent som lager strålende viner fra noen av de beste vinmarkene i Champagne. Hans viner er et ypperlig eksempel på at Champagne ikke bare er en festdrikk, men også er flott følge til mat. Prøv denne til skalldyr eller fisk.

Claude Cazals Blanc de Blancs Grand Cru Cuvée Vive Extra Brut til 289,- på polet.

”Elegant bouquet av grønne epler, sjø, sitrus, toast og gjær. Smaken er slank og tørr med en flott friskhet og en tydelig mineralsk avslutning.”

- NTB Pluss -
Vis hele sitatet...
Takker for forslagene, veldig ryddig og oversiktlig!:-)