Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2553
Så en tråd om investering og kom til å tenke på at jeg har en del penger (115.000) som jeg skulle investert i noe.

Jeg har ikke snøring på økonomi, men har fått med meg at det lureste er å investere pengene i noe. Hvor trygt er f.eks. aksjer? Neste ville jo vært eiendom, men koster vel litt mer for ett hus. Bil synker vel mye i verdi med årene?
Akjser har helt forskjellig risko avhengig av hva du kjøper, man kan kjøpe noe skikelig risky som birdstep technolgy ell. det er høy risiko, kan også kjøpe tungvektere som statoil som i det lange løp kunn vil gå oppover. Hvor mye du kan tjene avhenger av risikoen nesten litt som på oddsen. Om du kjøper statoil for og tjene pneger kan du nesten tjene mer penger i med høyrisiko konto i banken. Selv ville jeg innvestert i aksje fond da dette er ganske safet og god mulighet til og tjene litt cash. Ellers ville jeg evntuelt funnet et firma som driver med noe du har interesse for da du kan sjekke litt marked om det er dårlige tider osv. Har selv 50k i funcom som driver med en av mine interesseer her styres kursen av om spillene deres selger bra, leste feks en dårlig anmeldelse av et av spillene deres før realease, solgte dagen før og sparte masse kroner. Kjøpte meg inn et par dager etterpå. Les forøvrig aksje skolen her om du vurderer og handle aksjer eller fond, svært gode artikler i mine øyne.
Sett dem inn i banken på en høyrentekonto, aksjemarkedet er usikkert for tiden.
Kjøp deg inn i ett aksjefond, så spytter du bare penger inn og slipper å tenke noe mer på det rent praktiske. VG Dine Penger har rangert forskjellige fond etter historisk avkastning, gebyrer osv så det kan være verdt å ta en titt på. Ellers så kan du sette inn penger på høyrentekonto med bindingstid og få litt mer en vanlig i utbytte.
Dersom prosjektet er langsiktig vil jeg si: Kjøp aksjer, men fordel risikoen. Hvis du fordeler pengene utover flere aksjer vil risikoen for tap bli mindre, spesielt store tap. Portfolien din bør ha en blanding av aksjer med lav, middels og høy risiko. Fordel dem også over flere bransjer. Totalt sett stiger aksjer i verdi over tid, og ved å fordele risikoen kan du ikke tape alt på at et firma går konkurs.
Hvor gammel er du? Med mindre du er en dinosaur, setter du pengene på høyrentekonto, oppretter en BSU-konto, så forer du 20 000,- i året fra høyrentekontoen inn på BSU-kontoen. Da får du vanligvis over dobbel rente(!) ifht. høyrentekontoen, du får skattefradrag på 4000,- i året og du vil ha større muligheter for å få ønsket størrelse på huslån i banken når den tid kommer!
Sitat av seimannen Vis innlegg
kan også kjøpe tungvektere som statoil som i det lange løp kunn vil gå oppover.
Vis hele sitatet...
Nåvell ja, det er ikke direkte sant, men det er mindre risiko med store, veletablerte selskaper enn små, nystartede selskaper.

Sitat av Andersbt Vis innlegg
Sett dem inn i banken på en høyrentekonto, aksjemarkedet er usikkert for tiden.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du til konklusjonen at høyrente er bedre enn aksjemarkedet?
USA er i sving, positive tall med BNP, jobb-tall, samt lønninger m.m.
Når det gjelder Norge så er jeg ikke sikker med faste tall, men vi går da IKKE nedover på både kort, mellom- og langtidssikt?
Det er jo nå man burde investere, når markedet er nede siden krisen, men ikke har helt hentet seg opp igjen til full sikkerhet (har vært usikkerhet med Euro-sonen siden krisen)

Fond er ett bra tips; jo flere aksjer, jo mer utvannes risikoen per aksje.
True phreak.
Aksjer bør en ikke drive med hvis en ikke vet hva en driver med. Generelt sett gjelder hvertfall regelen om at gevinst følger risiko: Jo høyere risiko, jo høyere gevinst kan man få dersom ting går bra.

Jeg ville investert i oljefirmaer (både operatør og service, samt de som driver med riggutleie). Prisen på aksjene kan gå ned, men i disse dager skjer det utrolig mye spennende, og det er ikke sånn at etterspørsel eller pris på olje vil gå ned noe særlig, så pengene får man igjen uansett (med gevinst), så lenge man er tålmodig.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av lroedal Vis innlegg
Hvor gammel er du? Med mindre du er en dinosaur, setter du pengene på høyrentekonto, oppretter en BSU-konto, så forer du 20 000,- i året fra høyrentekontoen inn på BSU-kontoen. Da får du vanligvis over dobbel rente(!) ifht. høyrentekontoen, du får skattefradrag på 4000,- i året og du vil ha større muligheter for å få ønsket størrelse på huslån i banken når den tid kommer!
Vis hele sitatet...
Hvilken bank har du BSU hos? Jeg får veldig god rente, men langt unna det dobbelte av høyrentekontoer.

Selv ville jeg satt 50k i banken og puttet resten inn i et eller flere aksjefond (se Dine Penger for å finne anbefalinger). Greit å ha en buffer i banken, i tilfellet, men det er verdt å tenke på at realrente i Norge er veldig lav, og i enkelte tilfeller kan den faktisk være negativ, kontra inflasjonen.
Fond, fond og atter fond. Sikkert og GOD avkastning. Jeg hadde rundt 1000% økning på mine penger over 10år i fond. Very nice

Eventuelt statsobligasjoner; det er safe.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Fond, fond og atter fond. Sikkert og GOD avkastning. Jeg hadde rundt 1000% økning på mine penger over 10år i fond. Very nice

Eventuelt statsobligasjoner; det er safe.
Vis hele sitatet...
Hvilket fond var dette, og hadde du penger i det under finanskrisen? I såfall en helt vill avkastning. Selv hadde jeg vel rundt 10% avkastning i året tror jeg, noe som tilsvarer rundt 61% prosent avkastning.
Siden du nevnte biler, så jeg kan jo nevne at type klassiske biler fra 60-tallet og sånt ofte kan stige i verdi. Dette er dog også en stor risiko, da ingen kan stå hvordan markedet for det er en 10/20 år.
Disse må jo også ha vedlikehold, selvfølgelig.
Hadde jeg hatt 115.000 du kunne invistert i hva som helst så hadde jeg gambla alt på kunst!
Sats på utbytte aksjer; aksjer som gir høyt utbytte. Feks Statoil pleier å ha solide utbytter.
Hva er tidsperspektivet ditt? Hvis du ikke trenger pengene før om 4-5 år så bør du definitivt investere noe av dem i aksjer. Du bør spre investeringen godt både i hvilke aksjer du investerer i, og NÅR du kjøper.

Mao bør du kjøpe deg opp i aksjer over en periode på f.eks 2 år. På den måten reduserer du risikoen for å gå på en smell om børsen krakker (gjør den det så vil du jo få alle aksjene du kjøper etter krakket til redusert pris)

Den enkleste måten å gjøre dette på er å kjøpe et ETF (børsnotert fond) for en fast sum f.eks 10.000 kroner annenhver måned. Fordelen med disse er at de er billige (lave forvaltningskostnader) og likvide (du kjøper og selger dem som aksjer) For langsiktige investeringer så bør du holde deg LANGT UNNA ETF'er med gearing.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvilket fond var dette, og hadde du penger i det under finanskrisen? I såfall en helt vill avkastning. Selv hadde jeg vel rundt 10% avkastning i året tror jeg, noe som tilsvarer rundt 61% prosent avkastning.
Vis hele sitatet...
Det var satt opp av terra spar/terra invest tror jeg. Jeg hadde penger i dette fra 1995/6 til 200?. Sånn cirka
Og ja, det var drittbra avkastning. Var veldig heldig med tiden da. Det var hele oppgangen i aksemarkedet på 90-tallet og så tok jeg dem ut like før ting gikk til helvete. Så det var jo en glansperiode å ha akjer/fond. Et par nuller ekstra bak innskuddsummen er jo ikke hverdagskost.
Igjen, dette var i en periode over 10-12 år eller noe(husker ikke helt), langtidssparing er det å satse på om man vurderer fond.

elv hadde jeg vel rundt 10% avkastning i året tror jeg
Vis hele sitatet...
Det er jo avkastning av avkastning man skal tenke på. Alle penger fondet generere skal man jo bare kjøre rett inn igjen.
Sist endret av moret; 9. mars 2012 kl. 13:11.
Kjøp aksjer i FunCom nå. De kommer snart med et nytt spill som ventes å bli like stort som World of Warcraft.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
ventes å bli like stort som World of Warcraft.
Vis hele sitatet...
Stor påstand. Link?
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Kjøp aksjer i FunCom nå. De kommer snart med et nytt spill som ventes å bli like stort som World of Warcraft.
Vis hele sitatet...
Det var det de sa før lanseringen av Conan også, aksjekursen raste vel 90 % den første uka etter lanseringen.. FunCom er høyrisiko
Funcom er dust å invistere i. Om du skal invistere i spillselskaper så skal du invistere i et selskap som faktisk selger spill i mengder(EA, feks). Det gjør ikke funcom.
Nå ser du kanskje bedre hvor vanskelig investeringer kan være. Det er haugevis av selverklærte eksperter her og alle sier de forskjellige ting. Noen råd av rådene var direkte tåpelige. Og kontakter du kommersielle aktører så vil du også der få forskjellige svar avhengig av hvem du spør og hvilken egeninteresse de har i å pushe akkurat det produktet de forsøker å selge til deg.

Den mest fornuftige svaret jeg har sett her må være det med høyrentekonto og så overføre maksbeløp til BSU årlig.
Det vil også jeg anbefale deg å gjøre. Du er garantert at du ikke mister pengene og du oppnår likevel en helt grei avkastning, direkte gjennom sparingen og indirekte ved at du sparer skatt og dermed har større netto.

Investering av penger vil jeg si er høyrisiko for alle som ikke selv setter seg inn i markedet en ønsker å plassere pengene. Enhver investor bør ha grunnleggende økonomiforstålese og ha såpass stor interesse for faget at det å følge med å også studere konkurrenter og vurdere strategien underveis blir mer som en hobby enn som en påtvungen oppgave.

Det du må huske på at at stort sett alle har en egeninteresse av å få deg til å høre på dem.
Valutahandel.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Nå ser du kanskje bedre hvor vanskelig investeringer kan være. Det er haugevis av selverklærte eksperter her og alle sier de forskjellige ting. Noen råd av rådene var direkte tåpelige. Og kontakter du kommersielle aktører så vil du også der få forskjellige svar avhengig av hvem du spør og hvilken egeninteresse de har i å pushe akkurat det produktet de forsøker å selge til deg.

Den mest fornuftige svaret jeg har sett her må være det med høyrentekonto og så overføre maksbeløp til BSU årlig.
Det vil også jeg anbefale deg å gjøre. Du er garantert at du ikke mister pengene og du oppnår likevel en helt grei avkastning, direkte gjennom sparingen og indirekte ved at du sparer skatt og dermed har større netto.

Investering av penger vil jeg si er høyrisiko for alle som ikke selv setter seg inn i markedet en ønsker å plassere pengene. Enhver investor bør ha grunnleggende økonomiforstålese og ha såpass stor interesse for faget at det å følge med å også studere konkurrenter og vurdere strategien underveis blir mer som en hobby enn som en påtvungen oppgave.

Det du må huske på at at stort sett alle har en egeninteresse av å få deg til å høre på dem.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at noen av rådene som har kommet i denne tråden har vært mer eller mindre sinnsyke og at høyrentekonto for mange er et vel så godt alternativ.

BSU har meget gode betingelser, men det forutsetter at du tjener nok til å få skatteradraget.

Dessverre er renten fryktelig lav for tiden, og mye tyder på at den kommer til å fortsette å være lav i mange år.

Jeg mener fortsatt at om tidshorisonten er langsiktig (minst 5 år), så kan det å investere av noe av kapitalen et i bredt indeksfond, f.eks et som følger hovedindeksen på oslo børs være et smart trekk.