Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Hjemmebrenning Legaliseres
Ja 68 61,82%
Nei 42 38,18%
Stemmegivere: 110. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  13 1853
Har dere hørt om han karen som var uheldig med brenninga?

Han satt et sats, og lot den stå den tiden den skulle, to dager før den var klar måtte han reise til utlandet grunnet noen familie greier, kom hjem en uke senere og satte satsen i apparatet.

Hele apparatet exploderte og mannen havnet på sykehus.

Jeg testet denne teorien, lot satsen stå fem dager for lenge.

Overhodet ingen explosjon, hvordan kan det da ha seg.
Jeg har testet alle mulige oppskrifter men det går ikke

jeg prøvde til og med og øke gjærinnholdet med 70%, noe som bare endte med gris når jeg åpna sats-dunken.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det har vel noe med gasser som danner seg, eller åssen det er, og som antennes når man feks slår på lysrør.
Gjær gjir ikke i fra seg noen eksplosive gasser. Den gir bare fra seg CO2 etter det jeg husker, men alt under mye trykk kan jo si pang.
Sist endret av RoadKill; 26. april 2006 kl. 23:29.
De farlige gassene kommer først når man destilerer. Dvs ren alkohol i gassform. Hvis aparatet går for hardt i forhold til kjøling vil denne dampen komme ut i rommet, og smelle hvis det er en antenningskilde i nærheten. Hvis det er snakk om et lukket system kan også hele tanken/aparatet sprenge pga overtrykk.

Satsen i seg selv avgir stort sett bare CO2 som tidligere nevnt, men det kommer litt ann på temperaturen. jo høyere temperatur, jo mer alkohol kommer i gassform også her. Sats kan ikke oppnå høyere prosent en ca 17-18%. Etter den prosentsatsen der vil nemlig gjærsoppen mer eller mindre dø ut.
Er det ikke bare ulovlig å brenne og selge sprit? Eller tar jeg helt feil?
chaOs: Det er ikke ulovlig å ha brenneapparat, man kan sitte hjemme å destilere vann uten at politiet kan si noe på det, men det er når du produserer sprit det blir ulovlig. Så å lage "batterivann" med brenneapparat er lovlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av Sepultura
Hele apparatet exploderte og mannen havnet på sykehus.
Jeg testet denne teorien, lot satsen stå fem dager for lenge.
Overhodet ingen explosjon, hvordan kan det da ha seg.
Jeg har testet alle mulige oppskrifter men det går ikke
[/b]
Vis hele sitatet...
litt suicidal, er vi? prøver masse metoder for å sprenge seg selv i luften ved hjelp av hjemmebrenning.

seek help
Det bør legaliseres. Ettersom jeg ikke er gammel nok til å kjøpe selv, men om det legaliseres, har vi jo fem hundre tusen ekstra folk i helga som renner rundt og tilslutt spyr i rennesteinen.
Tror du skal tenke deg skikkelig før du prøver å sprenge deg i luften.
▼ ... flere år senere ... ▼
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Sitat av duxo
Det bør legaliseres. Ettersom jeg ikke er gammel nok til å kjøpe selv, men om det legaliseres, har vi jo fem hundre tusen ekstra folk i helga som renner rundt og tilslutt spyr i rennesteinen.
Vis hele sitatet...
Har vi egentlig flere folk som drikker seg skakke? Her hvor jeg bor ble en del tatt for Brenning, etter det var det noe med at polsalget gikk opp. Er ikke helt sikker på hvordan det var, men det var noe slik :S

Synes helt klart at det bør legaliseres.
Sitat av duxo
Det bør legaliseres. Ettersom jeg ikke er gammel nok til å kjøpe selv, men om det legaliseres, har vi jo fem hundre tusen ekstra folk i helga som renner rundt og tilslutt spyr i rennesteinen.
Vis hele sitatet...
...eller at folk rett og slett kan stemme FrP som faktisk vil dumpe spritavgifta kraftig (som en del av mange skatter og avgifter som skal kuttes...)....
Om man legaliserer hjemmebrent vil det plutselig bli et mye større antall idotiske ungdommer som havner på fylla hver helg. Det gjør de forsåvidt nå også, men det er begrenset hvor drita du kan bli på f.eks øl, etter et par glass med sprit er du pumpekandidat.

Jeg mener nå heller at om man på liv og død må ha mer alkohol tilgjengelig i norge må man heller vurdere å senke prisene.

Selv mener jeg at det bare er tøv, og at folk drikker alt for mye fra før. Det er ikke, sammfunsmessig, noe gunstig å ha en masse alkoholikere, og her bør hver enkelt ta et ansvar, og heller eventuelt trappe ned på alkoholen. Jeg syntes det er urovekkende når 1/10 studenter på høgskoler/universitet har tendenser til å bli alkoholikere.

Jeg syntes at norge må gjøre noe mer drikkekulturen, SÅ kan man eventuellt gjøre noe mer alkoholprisene..
jeg syns brenning av sprit burde legaliseres, men ikke salg av det. Akkoratt som vin. Best for alle.
Det er vel en sånn ting som de som virkelig har lyst til gjør uansett om det er lov eller ikke, så derfor intet stort problem om det hadde vært legalisert. På den annen side, det å brenne sprit er risikabelt, branner og eksplosjoner kan forekomme, så derfor kanskje ikke så smart å legalisere.

Konklusjon: bruk tiden du hadde brukt på å brenne til å jobbe istedet, bruk pengene klokt på polet.