Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4087
Når jeg skulle montere en taklampe i går, klarte jeg å pådra meg en real karamell (mast alt jeg hadde i hendene og kjente det veldig godt).
Til informasjon var bryteren naturlivgis avslått.

Hva kan årsaken til at jeg fikk støt være?
Sist endret av Spelly; 14. januar 2012 kl. 03:03.
Sitat av spelley Vis innlegg
Når jeg skulle montere en taklampe i går, klarte jeg å pådra meg en real karamell (mast alt jeg hadde i hendene og kjente det veldig godt).
Til informasjon var bryteren naturlivgis avslått.

Hva kan årsaken til at jeg fikk støt være?
Vis hele sitatet...
er det en enpolt eller en topolt bryter? sikkert 1polt?

du fikk sikkert bare strøm av den ene lederen,(ikke sjekk!)
Sist endret av StålSkuff; 14. januar 2012 kl. 03:04.
God forklaring:
Lysbryteren din kutter bare en av to ledninger. Dette holder for at det ikke skal lyse, men du kan fortsatt få støt. Er du usikker og skal gjøre en risky ting, ta sikringen.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for tilbakemelding. Jeg skulle fjerne en rund metalldings som var festet i taket, denne traff begge de løse kablene og jeg fikk heftig støt. (er dette farlig? - kan jo forstyrre hjerterytmen).

Neste gang fjerner jeg sikringen
Sist endret av Spelly; 14. januar 2012 kl. 03:13.
Sitat av spelley Vis innlegg
Takker for tilbakemelding. Jeg skulle fjerne en rund metalldings som var festet i taket, denne traff begge de løse kablene og jeg fikk heftig støt. (er dette farlig? - kan jo forstyrre hjerterytmen).
Vis hele sitatet...
ja det er farlig, men det er ikke altid dødelig. noen ganger er det dødelig, men ikke altid. noen kan dø. jeg går vg1 ellektro og mange har ått skikkelig støt i klassen vår. læreren skal egentlig sende oss på sykehys til overvåking men ingen bryr seg xD
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
ja det er farlig, men det er ikke altid dødelig. noen ganger er det dødelig, men ikke altid. noen kan dø. jeg går vg1 ellektro og mange har ått skikkelig støt i klassen vår. læreren skal egentlig sende oss på sykehys til overvåking men ingen bryr seg xD
Vis hele sitatet...
Ikke alltid dødelig?? Skjerp deg. Ta en prat med læreren din. Det er sjelden dødelig å få¨støt som TS har gjort.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ikke alltid dødelig?? Skjerp deg. Ta en prat med læreren din. Det er sjelden dødelig å få¨støt som TS har gjort.
Vis hele sitatet...
i theorien er det dødelig, men ikke altid. som jeg sa. noen ganger. hva er poenget ditt? sa jeg noe feil?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar. Glemte å nevne at strømmen gikk gjennom begge hendene mine, og som sagt - mast alt jeg holdt.
Dette skjedde i 24 - tiden. Skal jeg bare ta det helt med ro og legge meg? (har lyst å vokne i morgen tidlig
Sist endret av Spelly; 14. januar 2012 kl. 03:30.
Dersom du er usikker skal du for faen ikke spørre her. Ring legevakten og forklar problemstillingen, så får du ikke svar fra en dust i 1. klasse.
Sitat av brunost Vis innlegg
Dersom du er usikker skal du for faen ikke spørre her. Ring legevakten og forklar problemstillingen, så får du ikke svar fra en dust i 1. klasse.
Vis hele sitatet...
jeg håper virkelig ikke du sikter til meg som en dust?
Sitat av spelley Vis innlegg
Takker for alle svar. Glemte å nevne at strømmen gikk gjennom begge hendene mine, og som sagt - mast alt jeg holdt.
Dette skjedde i 24 - tiden. Skal jeg bare ta det helt med ro og legge meg? (har lyst å vokne i morgen tidlig
Vis hele sitatet...
Legevakten kommer til å fortelle deg at de ikke kan vurdere noe over telefonen, og at du skal komme inn. De kommer til å ta et ekg og litt mer. Ingen kan garantere deg at du ikke skal få en hjertearytmi i løpet av natten, og jeg vil ikke spekulere i sannsynligheten for det, og det burde ingen andre heller.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for tilbakemeldingene.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
jeg håper virkelig ikke du sikter til meg som en dust?
Vis hele sitatet...
Henviste vel mer til prinsippet om at alle på internett potensielt kan være idioter. Det var ikke et personangrep.

PS. Om du er redd for at folk skal tro du er en idiot anbefales bruk av store bokstaver i ny og ne. Du skriver ikke sms-er.
Du fikk sikkert 130V fase til jord..

Du kjente det sikkert godt, men det er nok ikke noe å bekymre seg over Du drar ikke til legen av støt.. får du derimot gjennomgang over flere sekunder, så er det mer aktuelt!
Sitat av brunost Vis innlegg
Henviste vel mer til prinsippet om at alle på internett potensielt kan være idioter. Det var ikke et personangrep.

PS. Om du er redd for at folk skal tro du er en idiot anbefales bruk av store bokstaver i ny og ne. Du skriver ikke sms-er.
Vis hele sitatet...
bra, det var godt og høre

Sitat av brunost Vis innlegg
PS. Om du er redd for at folk skal tro du er en idiot anbefales bruk av store bokstaver i ny og ne. Du skriver ikke sms-er.
Vis hele sitatet...
nei, det gjør jeg ikke, fordi dette er ikke en norsk eksamen og på mobilen min har jeg noe som kalles auto korrekt som setter stor bokstav automatisk, noe som freak forum ikke har siden vi ikke trenger det.

men nå ble det litt off topic så må nesten komme med noe fornuftig:
TS: det lureste er egentlig og dra til lege/akutten, selv om det egentlig ikke er noen vits i det. det anbefales, men er ikke nødvendig

men hvis du har noen problemer med hjerte eller har noen hjerte sykdomer så bør du absolutt dra til lege med en gang! hvis ikke, så er det vansligvis ikke noe stress
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
nei, det gjør jeg ikke, fordi dette er ikke en norsk eksamen og på mobilen min har jeg noe som kalles auto korrekt som setter stor bokstav automatisk, noe som freak forum ikke har siden vi ikke trenger det.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke autokorrekt fordi de fleste oppegående mennesker klarer å finne en shift-tast. Les forumreglene om rettskrivning.

Sitat av StålSkuff Vis innlegg
men nå ble det litt off topic så må nesten komme med noe fornuftig:
TS: det lureste er egentlig og dra til lege/akutten, selv om det egentlig ikke er noen vits i det. det anbefales, men er ikke nødvendig
Vis hele sitatet...
Dette har du ingen formening om. Du har 6mnd med elektrolinje bak deg. TS har sikkert forlatt denne diskusjonen for lengst, men det er FARLIG å si så bastante ting når du ikke har peiling. Noen kan jo faktisk følge de rådene du gir!
Sitat av brunost Vis innlegg
Vi har ikke autokorrekt fordi de fleste oppegående mennesker klarer å finne en shift-tast. Les forumreglene om rettskrivning.



Dette har du ingen formening om. Du har 6mnd med elektrolinje bak deg. TS har sikkert forlatt denne diskusjonen for lengst, men det er FARLIG å si så bastante ting når du ikke har peiling. Noen kan jo faktisk følge de rådene du gir!
Vis hele sitatet...
jeg formulerte meg litt feil der, jeg mente egentlig at det ikke er så farlig som folk skal ha det til men det kan såklart gå galt, og da angrer du på at du ikke gikk til lege. så det er anbefalt og dra til lege såklart.
Mindre støt kan også forårsake hjerteflimmer hvis det er gjennomgående, (altså fra arm til arm, fot til arm, osv. så lenge det går igjennom hjertet.)
Kommer selvfølgelig an på hvor lenge uhellet varte. De fleste firma som opererer med elektrisitet (og som har en viss respekt for seg selv) sender sine ansatte på legesjekk ved slike uhell. Mindre alvorlig er det derimot om strømmen kun går i en arm e.l. Altså ikke gjennom hjerte-regionen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
i theorien er det dødelig, men ikke altid. som jeg sa. noen ganger. hva er poenget ditt? sa jeg noe feil?
Vis hele sitatet...
I teorien kommer det helt an på, og det er en DRØSS med faktorer. For eksempel: veien strømmen tar (sier seg selv at strøm gjennom en arm ikke er like alvorlig som strøm gjennom hjertet), tiden du er utsatt (lite glimt vs. å "sitte fast" i flere sekunder), spenningen og fysikken din. I tillegg til dette er hjertet mer mottakelig for forstyrrelser i et lite tidsrom for hver periode/hvert hjerteslag.
Sist endret av robhol; 14. januar 2012 kl. 09:32.
Hva mener trådstarter med "mast alt jeg hadde i hendene? Mistet? Rart språk.

Min synsing vil bli at hvis du føler deg ok etter et støt, så vil du ikke bli verre over tid. Får du skader, så vil du bli skada der og da, ikke etterpå.
å miste - mister - mast - har mustet

Sterke verb, vet du
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Min synsing vil bli at hvis du føler deg ok etter et støt, så vil du ikke bli verre over tid. Får du skader, så vil du bli skada der og da, ikke etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er synsing. Den almenne regelen er at du skal til observasjon i 24 timer etter spenningsgjennomgang, ettersom du kan få hjerteflimmer ei stund etter at det inntraff.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Min synsing vil bli at hvis du føler deg ok etter et støt, så vil du ikke bli verre over tid. Får du skader, så vil du bli skada der og da, ikke etterpå.
Vis hele sitatet...
Dette er feil i følge det jeg har lært på årlige FSE-kurs(Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg).
Du kan svi av blodårer, eller få avkalkninger som løsner over tid og kan gi blodpropp.

Hvis man i det hele tatt lurer burde man sjekke det ut med lege, spesielt ved et slikt støt(hånd til hånd går forbi hjertet).

EDIT: ninjaed av slashdot, som også nevnte hjerteflimmer, som jeg glemte.
Sist endret av The Great Catsby; 14. januar 2012 kl. 10:49.