Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5667
Har begynt å se på denne karen på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=6ysbZ...5393D5B42B2266

Sitter å ser på han mens jeg spiser eller når jeg kjeder meg. Han virker som en festlig lærer som gjør praktiske eksprementer istedenfor å forklare ting matematisk. Han bruker et par enkle fysikkformler innimellom, men det er heller sjeldent.

Han forklarer heller hvorfor ting er som de er. I første leksjon ''Atoms and heat'' lærer han bort hva atomer er, hvordan farten til atomer har direkte sammenheng til temperatur. Videre forklarer han hvorfor ting utvider seg når det varmes opp og hva som skjer når du smeller av litt TNT. Han forklarer veldig bredt om vært tema, og på en fantastisk lett forståelig måte. Samtidig kjører han minst 5 praktiske eksrimenter hver time som beviser det han nettopp har sagt.


Nå, grunnen til at jeg lager denne tråden er egentlig av to årsaker:

1) Hva er deres syn på å lære fysikk uten bruk av matematikken bak? Han lærer jo vekk slik at folk forstår hvorfor hendene blir varme når man gnir dem hardt sammen, men hvor veldig, veldig få i samme klasse faktisk hadde klart å regne ut en eksempelgitt oppgave om samme tema.

2) Dele linken til freaks som kanskje er intr i fysikk.
Kvaliteten er ganske laber, men du venner deg til den ganske fort, da han ikek bruker tavla til stort annet enn tegninger.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2011 kl. 18:20.
Tror heller at dette kan gjøre det lettere å sette seg inn i mattematikken bak fysikken IMHO ..
Men jeg mener at matematikk er en nødvendig del av fysikkundervisning..
Uten matematikkdelen så klarer du ikke å løse beregningsoppgaver i fysikken. Hjelper ikke å hvite f.ex at en gass under trykk blir varmere om du ikke klarer å beregne HVOR VARM den blir.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Uten matematikkdelen så klarer du ikke å løse beregningsoppgaver i fysikken. Hjelper ikke å hvite f.ex at en gass under trykk blir varmere om du ikke klarer å beregne HVOR VARM den blir.
Vis hele sitatet...
Men det er nettopp det som er poenget. Du lærer ikke å regne det ut, men du forstår HVORFOR det er slik!

Faget er btw beregnet på studenter som ikke har matematikk og fysikk som obligatoriske fag, men har valgt dette faget som valgfag. Det ble det mest populære faget på hele universitetet ganske fort.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Men det er nettopp det som er poenget. Du lærer ikke å regne det ut, men du forstår HVORFOR det er slik!
Vis hele sitatet...
Jeg driver også med fysikk på fritiden, selv bruker jeg khanacademy. Han går veldig mye inn på matte-delen, da han lærer hvordan man løser oppgaver og slikt, men det bryr ikke jeg meg om. Jeg vil bare lære fysikk. Slik som atom er laget av proton nøytron og elektron (veldig basic i know..)
Sist endret av Xernox; 6. september 2011 kl. 18:39.
Fungere sikkert med på lavt nivå, men når man kommer høyere er fysikk nesten kun matte (også forståelsen), og å lære slik fysikk uten matte blir som å ha gym uten å bevege kroppen.
Fysikk er selvfølgelig en god del logisk forståelse, men matematikken er allikevel en helt nødvendig del av faget. Fysikkoppgaver er jo ca bare matte, så skjønner ikke hvordan det skal være mulig å unngå matten.
Fysikk er bare matematikk der du må tenke litt for å komme frem til regnestykket.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
1) Hva er deres syn på å lære fysikk uten bruk av matematikken bak? Han lærer jo vekk slik at folk forstår hvorfor hendene blir varme når man gnir dem hardt sammen, men hvor veldig, veldig få i samme klasse faktisk hadde klart å regne ut en eksempelgitt oppgave om samme tema.
Vis hele sitatet...
Det spørs på hensikten med undervisningen. Er det for å lære seg hvordan ting fungerer på et prinsipielt nivå bare for "moro skyld", så er det strålende. Det kan nok også vekke interessen for mer inngående fysikkfag, samtidig som at mange hadde hatt godt av litt prinsipiell fysikkforståelse. Men man kan selvsagt ikke bli noen fysiker eller bruke kunnskapen til noe særlig uten matematikk. Det blir ikke så ulikt hvordan mange med naturvitenskapelig bakgrunn vet hvordan en bilmotor fungerer og hvilke deler som gjør hva, uten å kunne reparere en av den grunn.

EDIT: Og det er selvsagt sterkt begrenset hvor avansert fysikk man kan lære seg uten matematikk. Avansert fysikk som den generelle relativitetsteorien, og spesielt kvantefysikk, er svært matematiske av natur.
Sist endret av Provo; 6. september 2011 kl. 19:42.
Ah! Videoforelesninger fra Berkeley! De pleier å være verdt å se. I alle fall som en introduksjon, men som flere over her har sagt, skal en studere emnet seriøst, så trenger en nok mer enn noen videoer. Dette er jo bare et opptak av forelesningene, en må jo også lese, løse oppgaver osv. Og ja, en må nok regne også etterhvert.
det går ikke ann å lære fysikk ordentlig uten matte. matte er det viktigste verktøyet man har innen vitenskap.

det som er igjen å "lære", er fysikkrelatert fakta. som er greit nok det hvis man ikke skal utdanne seg innen fysikk/ingeniør. det er jo veldig interessant å vite hva feks gravitasjon er, og vite hvorfor jorda IKKE blir trukket mot sola, sånn som mennesker blir trukket mot jorda. jo, fordi jorda har en rotasjons-fart. osv osv

kjør på
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Vil anbefalle dere som leser denne tråden å sjekke ut linken i første post.

Jeg ser ikke på videone for å lære, men fordi jeg finner det morsomt.
Istedenfor å se på South Park mens jeg momser lunch, så setter jeg på han her.
Sist endret av Bombasa; 8. september 2011 kl. 11:25.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Personlig synes jeg dette er en fantastisk måte å gjøre et spennende fag som fysikk, mer tilgjengelig for personer som normalt ikke ville valgt et fag som dette. Hvis du vet du ikke kommer til å ta en realfagsutdanning, men allikevel vil utvide kunnskapen om verden rundt deg er jo dette det perfekte faget. Hvis alle hadde hatt dette faget på skolen og lært litt kristisk tankegang ville homøopater og andre kvakksalvere gå en vanskelig tid i møte. Dette er jo folkeopplysning av første klasse! Få det inn i videregående skole fort som fy.

Er du interessert i litt mer fysikk forklart av en annen utrolig intelligent mann, burde du ta en titt på Richard Feynmans forelesninger som ligger på http://research.microsoft.com/apps/t...uva/index.HTML

Bill Gates kjøpte opp rettighetene til forelesningene av BBC og la dem ut gratis på nett for et par år siden. Les mer om Project Tuva Her: http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Tuva

Edit: Glemte å legge til et litt morsomt sitat fra Feynman.

Sitat av Richard Feynman
Physics is to math what sex is to masturbation.
Vis hele sitatet...
Fysikk er praktiske matematikkoppgaver. Du MÅ kunne å manipulere algebraiske uttrykk for å skjønne fysikk.

Uten å ha sett videoen høres dette ut som noe lignende som Illustrert Vitenskap :P Selvfølgelig kult å se kule forsøk, oppdagelser og eksperiment, men det er jo bare overflaten av det hele.

EDIT: Så videoene nå, og ser nå at det er forelesninger. Det forandrer en del, men jeg anbefaler STERKT at du bestiller en bok om elementær fysikk fra amazon om du vil virkelig henge med i det han sier. Det er veldig lett å bare spille av hele videoen uten at du egentlig får med deg noe spesielt, liksom.
Sist endret av Hoksalon; 8. september 2011 kl. 21:44.
Jeg er med på den generelle konsensusen til folket her; Kjekt dersom man ikke har ambisjoner om å bruke fysikken til noe spesielt, ganske ubrukelig i de fleste reelle sammenhenger. Matematikk er meget viktig for å forstå fysikken. En ting er å vite at ting er som de er, å vite hvorfor er noe helt annet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er enig med folk flest her, men stusser litt over hva du mener med "uten matematikk". Uten matematikk utover helt basics som multiplikasjon, subtraksjon osv, eller uten å ha kunne det på fordypning i videregående matte og oppover? Noe fysikk er som provo nevner matematisk av natur, så inngående forståelse vil du aldri oppnå uten matematisk forståelse godt over vgs.nivå.

Fysikk til og med videregående nivå krever egentlig ikke særlig mye matte, litt geometri og grunnleggende algebra holder lenge for selv siste året med fordypning i fysikk på vgs. Det meste handler om forståelse for hva problemstillingen egentlig er, og hvilken formler som er aktuelle. Rent regneteknisk er mye grunnleggende fysikk langt enklere enn fysikkforståelse i seg selv. Skal du videre begynner mer kompliserte matematiske begreper å dukke opp, på et nivå over hva de fleste vil oppnå ved å google litt på fritiden.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
EDIT: Så videoene nå, og ser nå at det er forelesninger. Det forandrer en del, men jeg anbefaler STERKT at du bestiller en bok om elementær fysikk fra amazon om du vil virkelig henge med i det han sier. Det er veldig lett å bare spille av hele videoen uten at du egentlig får med deg noe spesielt, liksom.
Vis hele sitatet...
Har hatt 2fy på skolen samtidig som jeg også har lest et par bøker om fysikk på fritiden. Disse bøkene var også uten bruk av matematikk, mer teorier og spekulering. Stephen Hawkins bøker, Universet i et nøtteskal.

Jeg ser som sagt på disse youtube videoene fordi jeg kjeder meg, og kan liksegodt se på fysikklektyre enn South Park. Lærer å tenke litt utenfor boksen samtidig som jeg også lærer noe nytt.


Til slutt for dere som ikke helt forstår hva jeg mener, sett av en halvtime og se på en av videoene hans.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er enig med folk flest her, men stusser litt over hva du mener med "uten matematikk".
.
Vis hele sitatet...
Som sagt, ta å sjekk ut linken så forstår du hva jeg mener.
Var for sen til å edite, så måtte legge til istedenfor.
Sist endret av Bombasa; 22. september 2011 kl. 13:41.
Ah, det er en grunn til at flere av Stephen Hawkins bøker er uten matematikk - da ville antagelig antall kjøpere kunne telles på et par hender...

Som flere andre sier, for å få en praktisk ide om fysiske lover klarer man seg uten matematikk, men det stopper fort hvis man ønsker å gjøre noe. F.eks. kan man fint forklare prinsippene rundt tyngdekraften uten bruk av matematikk, men man kan ikke gjøre en beregning av akselerasjonen til en rakett for at den skal kunne forlate jorden.

Når faget retter seg mot ikke-realister kan nok dette være en god måte å gjøre det på, og mange vil nok bli en del klokere. Så får man heller overlate den teoretiske fysikken til de som er spesielt interesserte.
For å svare på 1. vil jeg gjerne quote den store fysikeren Richard Feynman: "To those who do not know mathematics it is difficult to get across a real feeling as to the beauty, the deepest beauty, of nature ... If you want to learn about nature, to appreciate nature, it is necessary to understand the language that she speaks in."

Dog skal det sies at fysikere er mennesker også, og mennesker ønsker å tro at de er spesielle. Det er lett for en fysiker å si: "Såklart får du ikke med deg halvparten av fysikken uten tung matematikk", akkurat som en skuespiller ville si: "Du har ingen anelse om hvor vanskelig og krevende mitt yrke er". Fysikeren ville sagt: "Du trenger jo bare å lære deg noen replikker og si dem foran kamera", og skuespilleren ville sagt; "Du trenger jo bare å forstå at fart er avstand delt på tid".

Såklart trenger man ikke (avansert)matematikk for å lære seg fysikk, hvem er det som ikke forstod den siste setningen i avsnittet mitt over? Spørsmålet er hvor mye fysikk du kan lære deg uten matematikk. Du vil for eksempel sannsynligvis ikke kunne forstå hvordan kvantemekanikk utvikler seg med tiden uten å ta en titt på schrödingers ligning. Og du vil ikke forstå mye av den uten å kunne noe matematikk.

Personlig er jeg så glad i fysikk at jeg anbefaler alle å lære seg så mye som mulig om det. Tommelen opp til alle som vil se på ikke-matematiske fremstillinger av fysikk, å lære noe er bedre enn å lære ingenting. Men igjen, personlig velger jeg å se på saken på samme måte som Feynman. Man har ingenting å tape å bli bedre kjent med matematikken, om enn bare for å få et dypere, mer perfekt, innblikk i fysikken.
Sist endret av Noorac; 24. september 2011 kl. 23:45.