Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4570
Hoppsann! Kjerringa fylte spyleveske på der kjøleveska skal være : s Jeg har ikke god peiling selv, så hva gjør man da?
kjedelig streiting
Jeg hadde ihvertfall passa på å få tømt og spylt systemet relativt fort uten å starte bilen i mellomtiden. Har du litt peiling på skruing uten at bilen er splitter ny så bør dette være en oppgave du kan gjøre selv ved å løsne slangen ved radiatoren og spyle systemet med en hageslange eller noe sånt.

Spylevæske inneholder etanol som jeg tviler på at er særlig bra for pakninger i systemet + at såpen sikkert kan få det til å skumme noe som ikke er bra for vannpumpe eller kjølinga til motoren.

Det kommer selvfølgelig litt ann på mengden og, men jeg hadde ikke tatt noen sjangser med kjølesystemet da overoppheting av bilen fort kan bety bytte av toppakning og/eller topp. Vannpumpa er også ganske dyr å bytte om den skjærer seg pga for dårlig smøring eller tung belastning.
Sist endret av legalize_it; 14. juli 2011 kl. 14:18.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hele burken ?

Skader uansett ikke å bytte kjølevæske, tar en time og er fornuftig årlig service.
ikke bruk bilen iallefall...:-P er du naf medlem? isåfall kan du ringe dæm å få bilen tauet kostnadsfritt til nærmeste verksted. d som må gjøres er å tappe all kjøleveske ut av bilen for så å fylle på ny... en grei operasjon som verken tar lang tid eller koster mye.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
1. Pump ut alt sammen med en håndpumpe
2. Fyll opp til maks med vann
3. Gjenta punkt 1
4. Fyll opp med riktig blanding av frostvæske og vann.
kjedelig streiting
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
1. Pump ut alt sammen med en håndpumpe
2. Fyll opp til maks med vann
3. Gjenta punkt 1
4. Fyll opp med riktig blanding av frostvæske og vann.
Vis hele sitatet...
Mye bedre å løsne på slangeklemma nederst ved radiatoren.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Mye bedre å løsne på slangeklemma nederst ved radiatoren.
Vis hele sitatet...
Hvis du er sikker på hvor den er og vet hva du driver med er jeg enig. For en ukyndig person vil det være lettere å putte en slange ned i et hull hvor det står Kjølevæske enn det vil være å rote nede i motorrommet etter riktig slangeklemme. Det er uansett ikke nødvendig å få den hundre prosent tørr, da prosentandelen spylevæske vil være ganske minimal etter to tømminger.
Åpne lukket til radiatoren, der hun fyllte spylevæsken, kjør hageslangen nedi og kjør på med vann samtidig som du starter motoren. Da kommer alt til å "gulpe" opp, så fortsetter du med å spyle vann helt du ser alt er vekk. Så fyller du på med riktig væske.

Nesten akkurat samme som det jeg gjorde, bare jeg hadde en feil med radiatoren, så jeg måtte fjerne all væske, og erstate det med nytt. Funket helt greit på min BMW 316.
Min erfaring er at dette er noe som er greit å gjøre på et verksted hvis man ikke føler seg kyndig selv. problemet er ofte at man får luft i systemet som igjen resulterer i at varme apparatet ikke vil fungere... på enkelte biler kan d være et jævla styr å få ut all luften av kjøle systemet...
Følg slangen fra tanken til kjølevesken og ned til radiatoren. Løsne på slangeklemmen og tøm tanken. Spyl gjennom med vann.

Hvis du ikke kommer til slangen kan du alltids gjøre som eplefisk sier
Begge delene kommer til å funke bra, fyll da på kjøleveske etterpå
overoppheting av motor betyr nokk mer enn bare bytte av topp pakning (der topp pakning er det billigste)
stemplene brenner seg mest sannsynlig fast og det blir billigere og bytte hele motor (så lenge du ikke har en m3, s/rs4.. o.l)
en kompis peisa på med trykk på s4'n sin nå nylig å da smelta allt av innmat.
koster han nå 120 000 + å sette den i stand igjen (litt trim, men ikke snakk om mer enn 80hk mere.. )
Sitat av Layzi Vis innlegg
Åpne lukket til radiatoren, der hun fyllte spylevæsken, kjør hageslangen nedi og kjør på med vann samtidig som du starter motoren. Da kommer alt til å "gulpe" opp, så fortsetter du med å spyle vann helt du ser alt er vekk. Så fyller du på med riktig væske.

Nesten akkurat samme som det jeg gjorde, bare jeg hadde en feil med radiatoren, så jeg måtte fjerne all væske, og erstate det med nytt. Funket helt greit på min BMW 316.
Vis hele sitatet...
Beste og letteste forslag til nå!
Perfekt måte å få fjernet spylervæska på. Men husk å få fjernet en liter vann eller så fra systemet (med en av de 40 metodene som har blitt nevnt her) og fyll på med kjølevæske type konsentrat!
Skru av slangen til radiatoren og tøm ut alt! Deretter.. Skru igjen og hell på ny kjølevæske med blandeforhold 50/50. Det vil si. 50% vann og 50% kjølevæske konsentrat.
Trådstarter
Jeg tok av slangen på begge sider og tømte det ut, blåste litt inn også slik at det kom ut mer. Fylte opp full med vann, tok en liten kjøretur ( termostat stod på 80 ) , kjøpte 2 liter konsentrat og tok oppi 1,5 liter vann... Tømte ut vannet som var igjen og helte deretter på blandingen og lot bilen gå litt før en kjøretur. Skal følge med på termostaten første dagene, men vil tro alt er i orden nå! Super hjelp her Takk!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Eneste er at spylervæske skummer og skum kjøler ikke godt. Dessuten, er det tanken hun har fylt eller selve radiatoren? Mange biler kommer uten kjølervæsketank, og da man fyller rett på.
Sist endret av Mexxy; 14. juli 2011 kl. 17:53.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Selg bilen og kjøp ny.

hehe. Neida. Det med å bare spyle det ut med en hageslange høres både enkelt og greit ut imo.