Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3013
Dagbladet er som kjent en avis som er glad i skandaler, og "tabu"-emner som rusmidler er de også store på. I kveld skriver de om et nytt hallusinogen fra Sør-Amerika som heter Oxidado, eller "oxi" på folkemunne.

Les artikkelen her.

Stoffet skal være svært billig og svært avhengighetsskapende. Politisjefen i São Paulo sier til Reuters at en Oxi-avhengig dør på under et år. Stoffet sammenlignes med crack-kokain i hele artikkelen.

Forskjellen på kokain og oxi er som forskjellen mellom å drikke øl og rent alkohol, sier en føderal politibetjent ved grensen mellom Peru og Brasil til The Guardian.

Jeg har selv aldri i mitt liv hørt om dette stoffet før. Det står ingen verdens ting om virkestoffer, effekter, bivirkninger eller i det hele tatt noe som kan ligne på noe vitenskapelig i hele artikkelen. Den er dårlig skrevet, og det er tydelig at Dagbladets egen Snorre Schjønberg ikke har mye peiling på dette.

Har noen her på nFF hørt om/brukt dette? Skulle gjerne ha lært litt om det fra noe annet enn en kjip avis.
Sikker på at det ikke er OxyContin de mener?
Sist endret av Grix; 31. mai 2011 kl. 23:03.
"It looks like crack, but it is much cheaper, four times more lethal and called "oxi" or "oxidado" (rust). It's a cocaine derivative, just like crack, but it contains kerosene or gasoline, acetone, battery fluid and other chemicals."

Vet ikke hvor korrekt dette er. Det meste vil vel fordampe naturlig?
Sist endret av causa; 31. mai 2011 kl. 23:05.
Leste nettopp igjennom artikelen. Nå er ikke jeg så oppdatert på området enda, men hadde vært fint om noen kunne gi en liten rapport om hva dette egentlig er og gjør med kroppen?
I farta tenker jeg at hallusinogen er feil benevning av dette stoffet. Kommer vel noe info på erowid etterhvert. Virker rett og slett som en enda skitnere versjon av crack.

"Den dødelige blandingen likner på crack-kokain, men er et dødelig sammensurium av skremmende ingredienser.

Kokain blandes med kalkstein og billige ingredienser som løsemiddel, bilbatterivæske eller drivstoff som bensin"
Sist endret av Omaha; 31. mai 2011 kl. 23:18.
Sitat av Grix Vis innlegg
Sikker på at det ikke er OxyContin de mener?
Vis hele sitatet...
ja, og hadde du lest artikkelen hadde du vist det du og, for oxycontin er et opiat, og her snakkes det om at det ligner på kokain
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Her er den originale artikkelen fra Guardian som Dagbladet har oversatt: http://www.guardian.co.uk/society/20...-south-america

Her er en mindre tabloid versjon fra 2005 (ikke så nytt allikevel?): http://www.narconews.com/Issue37/article1288.html

Possibly one of the most potent and dangerous drugs known, “oxi,” or “oxidado,” (“rust”) as known by its users, is a variant of crack. The difference is that, in its manufacture, instead of adding baking soda or ammonia to cocaine hydrochloride (the method for creating crack), kerosene and quicklime are added to produce oxi.
Vis hele sitatet...
Dagbladet har også blandet Oxi med Mescla som kan inneholde batterisyre osv.

Between 2003 and 2004, REARD investigated 75 cases people using drugs made from the discarded leftovers of Bolivian cocaine production. In the beginning, the focus of the study was to follow the use of mescla, or merla – a drug widely used in Acre cities – and its users’ vulnerability to AIDS and other sexually transmitted diseases. Mescla is a rudimentary relative of crack, produced from discarded cocaine byproducts combined with other chemicals such as lime, kerosene, acetone, battery acid, etc. “It depends on the dealer and the products he might have at hand,” says Álvaro Augusto Andrade Mendes, another member of REARDS.
Vis hele sitatet...
Uansett er vel ikke dette noe som kommer til å se norske fjell og daler med det første. Dette er biprodukter av kokainproduksjon som blir solgt billig til crackheads i sør-amerika, ikke noe man trenger å være redd for her på bjerget.
It's a cocaine derivative
Vis hele sitatet...
Vel da burde det vel kanskje klassifiseres som en stimulant og ikke ett hallusinogen....?
Forstyrret
Stinson's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Sikker på at det ikke er OxyContin de mener?
Vis hele sitatet...
Journalisten bør vite bedre enn å sammenligne et opiat og kokain.


Sitat av Opteryx Vis innlegg
Vel da burde det vel kanskje klassifiseres som en stimulant og ikke ett hallusinogen....?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Makan til elendig journalistikk...
Sist endret av Stinson; 31. mai 2011 kl. 23:48. Grunn: Ups, leste ikke over!
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Leste nettopp igjennom artikelen. Nå er ikke jeg så oppdatert på området enda, men hadde vært fint om noen kunne gi en liten rapport om hva dette egentlig er og gjør med kroppen?
Vis hele sitatet...
Siden jeg forstaar spansk, leste jeg gjennom en spansk forum om dette.
Noen har gjort research paa dette og forklarer at de som bruker dette stoffet, opplever ujevn hjerterytme og pusting, kaste opp og diaree. Men aa kaste opp og ha diaree, vil jeg mene er fra abstinenser.
ArbeidsledigProletar
Ikke nødvendigvis? Mange kaster opp fra opiater og å skyte i seg selv.
Noen som har sett noe av den dritten her i Norge? eller har det ikke kommet ut fra slummen i brasil?
For de som lurer mer på dette så er en ganske detaljert artikkel her:

http://english.aljazeera.net/indepth...043176476.html

"Den dritten" tror jeg ikke man ser i Norge med det første da det først nå har begynt å komme i slummen i Brasil. Som nevnt tidligere i tråden av oppegående huer.
Dette ER crack. Fabrikasjonsprosessen er annerledes enn vanlig crack/freebase (dvs ikke bakepulver eller ammoniakk), og på grunn av dette blir biproduktene mye farligere. Kokainen som kommer til Norge kommer i hydrokloridsaltformen, den du snorter. Hvis crack hadde blitt noe i Norge hadde man produsert det via bakepulver/ammoniakk fra dette saltet. Det hadde vært absurd å smugle inn rester fra kokainproduksjon og produsert oxi her, eller smugle oxi inn i Norge. Det er rett og slett bedre på alle måter å produsere vanlig crack eller freebase. Oxidroget vil forbli et regionalt problem der de produserer koka.