Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Setter du din tillit til andre typer leger?
Nei, bare ekte leger. - 65,05%
Ja, jeg tror mye av det andre faktisk fungerer men at mye er tull. - 27,18%
Ja, jeg setter stor tillit på dem og mener de også er ekte leger. - 7,77%
Stemmegivere: 103. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  23 3412
Vet at jeg er litt slurvete når jeg skriver og forventer en del trykkleif, skrivefeil og gramatikk feil. Vet selv om dette og håper dermed at det ikke blir nødvendig å påpeke det ytligere som et argument eller bare for å være irriterende.

Hei. Jeg er en 17 år gammel gutt som begyner å irritere meg sterk over hvordan alle disse jalla-legepraksisene blir behandlet som de var ekte. Når jeg sier "Jalla" så mener jeg de såkalte sudo-praksisene som homeøpati, kiroprakti, refleksologi og hva nå hen man kaller disse naturlighetsfolka.

Jeg liker å tro et jeg er litt mer bevist på slikt en folk flest og blir nærmest sur når jeg hører hva mange sier.

Det var ikke lenge siden jeg så på "Komikere i arbeid". Den ene komikeren skulle være lege og da sa han sånn ca det her, "Jeg er veldig nervøs for dette siden jeg har stor respekt for alle LEGER, kiropraktorer, refleskologer og homeøpater." Jeg ble sur når jeg hørte dette siden jeg følte at han satt alle disse på lik linje. Og med tanke på hvor vannsklig det må være for en ekte lege å lære seg en ekte vitenskap som man ikke kan tukle med på grunn av at det ikke er tull. Å sette alle disse på lik linje syns jeg er ekstremt respektløst mot ekte leger.

Er det mange andre som også føler det slikt?
Nedenfor går jeg ivei om hva jeg syns om de forskjelige "Falske" legeyrkene.

Homeøpati er en praksis som går ut på å blande virkemidler med vann på en slik måte at vannet "husker" stoffet og at stoffet dermed ikke blir vannet ut. Først og fremst, hvorfor vil man gjøre dette? er man såpass gjerrige?

Kiroprakti er intet bedre. Kiroprakti er baser på arbeidet til David Palmer. Han kom med utsagn som ikke var basert på noen som helst form for vitenskaplig testing. Et utsagn fra David Palmer om sykdommer “The kind of dis-ease depends upon what nerves are too tense or too slack.”. Dette er kunskapen som Kiropraktorene jobber etter og den er totalt ubegrunnet og derfor kan man si at kiropraktorer bare er en spessiel masør. Dessuten er det farlig å knekke på ryggen til folk. Hvorfor skal man sløse pengene sine her?

Refleksologi handler om å sende signaler i nervene i kroppen ved å aktivere nerver under foten for å kurere sykdommer. HVis man fordelte ALLE sykdommer til et eget punkt under foten ville punktet være så lite at jeg tviler på at man ville kunne nøyaktig treffe det. Desuten også ikke begrunnet vitenskaplig. Hvis kroppens nerver kunne helbrede oss, ville ikke da kroppen ha gjort det selv? Evulutionen har tross alt kommet ganske så langt. Hvorfor vil man betale masse for å bli kurert med en smertefull fotmasasje, som ikke har noe som helst grunnlag for å fungere?

Siste er naturlighets ALT. Det er noe folk flest har fått for seg at alt naturlig er sunt. Man grunnleger dette med at de fleste medisinske legemidler ble først funnet i planter og det er sant. Dermed oppsto urtemedesin. Urtemedisin er teit på grunn av legemiddelfirmaene allerede vet om alle disse urtene og har STORE tester på deres effektivitet. Hvis det ser ut til å ha en effekt vil legfirmaene finne effektive måter å lage dette på. Et perfekt eksempel er kolestrol medisin. Det ble funnet ut at man kan få senket kolestrolet ved å spise skallet til forskjellige typer ris. Problemet med dette var at for å få i deg nok ris til å få denne effekten måtte du spise mye og med alt karbohydratet som er i ris ville jo kolestrolet øke igjen, derfor lagde man dette kunstig. Man får også kjøpt alt dette som urte medisin. Da får man ofte risskall som er blitt skilt av barnearbeidere fordi dem er de eneste med små nok hender. Man betaler heller ikke mye for det og da får disse arbeiderne også lite i lønn. Nå er det store spørsmålet hvorfor vil man ha noe som ikke er like effektivt og gjennomført som de ekte legemidlene?
Jeg hørte engang noen som sa til en litt, ganske, temmelig så feit jente som prøvde å slanke seg med noe sunt pålegg. "Ta heller honning på brødskiven det er sunt fordi det er naturlig". Først og fremst så har det mye sukker i seg og er dermed ikke sunt i det hele tatt på slankefronten. Jeg føler at det er slik hele økologisk dilla fungerer også. Økologi er bra for norsk økonomi med tanke på at norske bønder har råd til dette men prinsippet er teit. Det handler egentlig å unngå å bruke kjemikalier i jordbruken slik at du ikke får kjemikaliene i maten. Derfor bruker man ekte gjødsel, noe som ofte kan innholde store mengder farlige bakterier of virus, man bruker naturlige skadedyr drepende midler som ofte gjerne er giftige for menesker og til slutt ungår de også genmodifisert mat som er designet til å være enklere å dyrke og bedre på alle mulige måter.

Her er det litt morsom informasjon for deg som har lyst til å lære om dette.
Penn & Teller : Bullshit
Sesong 1, Episode 2 : Alternativ medisin
Sesong 7, Episode 6 : Organisk mat

Foreslår generelt sett Penn & Teller, men man burde være skeptisk og også finne ut om det de snakker om via andre mer seriøse kilder.
Det er tilnærmet ingen som behandler "jalla-legene" som om de var ekte leger.
Lege er vell en yrkestitel, og derfor er jo ikke disse leger. Selv har jeg ingen tro på slik bullshit, selv om mange jeg kjenner sier det hjelper. Placebo, placebo, placebo
Trådstarter
30 3
Sitat av nikons Vis innlegg
Det er tilnærmet ingen som behandler "jalla-legene" som om de var ekte leger.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er veldig mange som gjør det jeg da. Spessielt kiropraktorer som dessvere får en Dr. tittel.
Shady Banana
Quix's Avatar
Jeg ser ikke på en kiropraktor som en ''lege'' men å si at det er bullshit og ikke fungerer det blir litt feil synes jeg. I de tilfellene jeg har vært borti kiroprakti så har det hatt en positiv effekt og hjulpet.

Og jeg ser ingen grunn til at du skal ''hate'' dem da de sikkert er hyggelige mennesker og alle må da få lovt til å jobbe som det de vil.
Sist endret av Quix; 10. juni 2011 kl. 14:55.
Trådstarter
30 3
Sitat av Powlair Vis innlegg
Jeg ser ikke på en kiropraktor som en ''lege'' men å si at det er bullshit og ikke fungerer det blir litt feil synes jeg. I de tilfellene jeg har vært borti kiroprakti så har det hatt en positiv effekt og hjulpet.
Vis hele sitatet...
Ja, kiropraktorer er et ganske vannsklig yrke å bedømme. Men det er jo mange som sier at det hjelper med massajse også...... Det kiropraktorer baser yrket sitt på er i allefall helt ubegrunnet.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Jeg syns det er veldig mange som gjør det jeg da. Spessielt kiropraktorer som dessvere får en Dr. tittel.
Vis hele sitatet...
Nå kan man vel strengt tatt få en doktorgrad i nesten alle yrker...
Neutral Good
Mith's Avatar
Nøyaktig hva tror du kiropraktorer baserer yrket sitt på?
Tittelen er beskyttet ved lov og bransjen er regulert/kontrollert av Statens autorisasjonskontor for helsepersonell og er absolutt godkjent som yrke og bransje. Utdannelsen som kreves er et 5års studie, riktig nok i utlandet, men det er store planer om å få det inn på norske skoler også.
Sist endret av Mith; 10. juni 2011 kl. 15:05.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
Vet at jeg er litt slurvete når jeg skriver og forventer en del trykkleif, skrivefeil og gramatikk feil. Vet selv om dette og håper dermed at det ikke blir nødvendig å påpeke det ytligere som et argument eller bare for å være irriterende.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være irriterende. Hvorfor skrive dette? Hvis du vet at du kommer til å få skrivefeil, hvorfor ikke bare lese gjennom det du har skrevet og rette på det før du har postet? Nå har ikke du så mange skrivefeil, men når man lager en seriøs tråd så kan man ihvertfall late som om man er litt seriøs.

Over til topic; kiropraktorer går da legestudie de også? Ikke like lang utdanning som en faktisk lege, men allikevel legeutdanning. Jeg vet veldig lite om emne, men kiropraktorer hjelper da ofte mot smerter i rygg og ledd imotsetning til det en faktisk lege kan gjøre? Min mor hadde ryggsmerter i lang tid. Av legen fikk hun smertestillende, som var en midlertidig lindring, men problemet gikk aldri vekk. Hun gikk så til en kiropraktor som gjorde sitt, og etter noen besøk der gikk ryggsmertene vekk. Er dette bare bull, eller?

Jeg er enig med deg på de andre punktene dog.
Sist endret av Boo-Boo; 10. juni 2011 kl. 15:08.
Kiropraktorer har jeg tillit til... Ser ikke hvorfor du kaller det jalla
Vent til du får deg en ryggskade, så kanskje du skjønner hva en kiropraktor faktisk kan gjøre.
En viss skepsis er bare bra, men samtidig skal man være forsiktig med å være for konsekvent. Innen "ekte" medisin er det også mange antagelser og mye usikkerhet, ikke minst når man kommer til det psykiske.
Kiropraktorer er uglesett av mange, min erfaring er at det også er mange problemer de er i stand til å hjelpe med. Faren min har ved noen anledninger blitt henvist til kiropraktor av legen sin på grunn av prolaps, og kiropraktoren har ordnet opp.

Når det gjelder naturlige produkter er det også her mye uenighet, også innenfor skolemedisinen. Det er bl.a. ingen fasitsvar på hva som er et sunt kosthold, ei heller hva som er den beste slankemetoden. Honning (karbohydrater) blir av noen fremstilt som slankemat, men man skal da styre unna fett. Andre sverger til minimalt med karbohydrater, og ingen av dem har så langt blitt anerkjente som "riktige".
Bare fordi en kiropraktor ikke kan utføre en hjertetransplantasjon betyr ikke at han ikke er lege, eller Dr.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Lege er vell en yrkestitel, og derfor er jo ikke disse leger. Selv har jeg ingen tro på slik bullshit, selv om mange jeg kjenner sier det hjelper. Placebo, placebo, placebo
Vis hele sitatet...
Vel om noen opplever placebo funker det vel for dem da? Er vel ingen grunn til at man skal gå å trykke i seg en haug f.eks smertestillende om man ikke lenger har smerter grunnet placebo effekten?
Trådstarter
30 3
De endringene i kiropraktorenes status som politikerne har gjennomført de siste 20 årene, har møtt motstand, blant annet fra legehold, "og kiropraktikk har fortsatt lite støtte i vitenskapelig materiale". Les den siste delen. Dette er hentet fra wikipedia og vet dette ikke er en god kilde men poenget er fortsatt godt. selv om kiroprakti kanskje kan hjelpe er det foreløpig ikke begrunnet og man vet derfor ikke om det er placebo, massasje eller at det de driver med faktisk er ekte. Når det er så vitenskaplig ubegrunnet vil du da sette din tillit til det? kan de ikke da like fort gjøre skade hvis de egentlig ikke har noe fast å gå etter? jeg vil ikke at noen skal leke i blinde med rygraden min. Noen kiropraktorer jobber t.o.m. med barn. Barn har ikke ferdig utviklet skjellet og kan ta varig skade av det...

Her kan du se et temmelig grundig overkjøring av naturmedisin og se hvor tullete det ofte kan være....
http://www.ted.com/talks/lang/eng/james_randi.html

Og jeg ser ingen grunn til at du skal ''hate'' dem da de sikkert er hyggelige mennesker og alle må da få lovt til å jobbe som det de vil.[/quote]

Jeg hater dem fordi de jobber generelt sett med uærlig virksomhet og utnytter folk som har skader og tar pengene deres uten å gi noe annet en placebo tilbake. selv om de kanskje er hyggelige mennesker er det ofte at de vet det selv men bare ikke vil innrømme det for noen inkludert seg selv...
Sist endret av Snuskungen; 10. juni 2011 kl. 15:46. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Bare fordi en kiropraktor ikke kan utføre en hjertetransplantasjon betyr ikke at han ikke er lege, eller Dr.
Vis hele sitatet...
Nei, du har rett i at en person ikke kan klassifiseres som "ikke lege" selv om han ikke kan utføre hjertetransplantasjoner. Det ville vært absurd, da den definisjonen ville utelukket alle legene på medisinsk avdeling ved ethvert sykehus, samt ortopedene, gastrokirurgene, de fleste thoraxkirurger etc.

Lege er derimot en beskyttet tittel man får etter et 6 årig profesjonsstudium og en gjennomført turnustjeneste. Det er ikke noe en kiropraktor kan påberope seg, så den diskusjonen er helt død.

Dr. er ikke en tittel som nødvendigvis alle leger har, men som de får etter å ha tatt en doktorgrad innenfor et emne.
Bare så det er sagt så er det påvist at kiropraktikk KAN hjelpe deg. Kjenner en som er kiropraktor og der fra er kilden min. Men man må gjøre et arbeid selv for å bli bedre ved trening. Det er heller ikke farlig å "knekke" ryggen, fingre osv. Lyden som kommer er bare slags luftbobler som går hull på, og som sagt ikke er farlig. I tillegg går de på skole sammen med leger de 2 første eller 3 første årene.

Siden du kaller disse yrkene for jalla-leger, hvorfor har for eksempel kiropraktikk 5 år utdanning i tillegg til praksis/turnus. Mener at enkelte av de tingene du skriver er bare vås.
Sist endret av Exty; 12. juni 2011 kl. 14:53.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Lege er vell en yrkestitel, og derfor er jo ikke disse leger. Selv har jeg ingen tro på slik bullshit, selv om mange jeg kjenner sier det hjelper. Placebo, placebo, placebo
Vis hele sitatet...
Placebo fungerer.

Når autoriserte leger gir pasienter sukkerpiller blir de statistisk signifikant fortere frisk enn pasienter som får ingenting. 4 sukkerpiller gir også mer effekt enn 2 sukkerpiller. Homeopatiske medisiner fungerer dermed åpenbart, og så lenge de komplementerer den ekte legevitenskapen er dette da bare positivt. Alternativ medisin er en jævla effektiv leveranseplatform for den absolutt ekte placebo-effekten.
Sist endret av DumDiDum; 12. juni 2011 kl. 14:56.
Sitat av Exty Vis innlegg
Bare så det er sagt så er det påvist at kiropraktikk KAN hjelpe deg. Kjenner en som er kiropraktor og der fra er kilden min.
Vis hele sitatet...
Det er lov å tenke! Tror du en som har brukt 5 år på utdanning innen et felt ville fortelle deg at feltet for det meste er sludder?


Sitat av Exty Vis innlegg
Men man må gjøre et arbeid selv for å bli bedre ved trening.
Vis hele sitatet...
Selvsagt må man det, men spørsmålet blir da i hvor stor grad det er kiropraktikken som hjelper, eller om det er treningen.

Sitat av Exty Vis innlegg
Det er heller ikke farlig å "knekke" ryggen, fingre osv. Lyden som kommer er bare slags luftbobler som går hull på, og som sagt ikke er farlig.
Vis hele sitatet...
Dette er tull! For det første er det ingen konsensus på hva lyden som kommer når man knekker på ledd er, en ortoped jeg snakket med mente det var leddkapselen som ble sugd inn i leddet under hyperekstensjon/fleksjon.

For det andre kan det være veldig farlig å knekke på ryggen. Jeg har fått beretninger fra flere ortopeder på hvordan pasienter har tatt alvorlig skade etter at kiropraktoren har knukket på ryggen deres. Noen av dem hadde endt opp med tversnittslesjoner, og lammelser i armer og ben.

Sitat av Exty Vis innlegg
Siden du kaller disse yrkene for jalla-leger, hvorfor har for eksempel kiropraktikk 5 år utdanning i tillegg til praksis/turnus. Mener at enkelte av de tingene du skriver er bare vås.
Vis hele sitatet...
For det første, lang utdannelse er ikke noen garanti for kvalitet. For alt vi vet kan det være 5 år med sludder. For det andre er kiropraktorer IKKE leger. Og for det tredje, ja TS går nok litt sterkt ut her, noe kiropraktikk hjelper nok, feks ved subluksasjon av iliosakralledd eller det samme i falsettleddene i ryggen. Samtidig er den forklaringsmodellen kiropraktikk baserer seg på per i dag sludder fra ende til annen, uten vitenskapelig dokumentasjon.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Placebo fungerer.

Når autoriserte leger gir pasienter sukkerpiller blir de statistisk signifikant fortere frisk enn pasienter som får ingenting. 4 sukkerpiller gir også mer effekt enn 2 sukkerpiller. Homeopatiske medisiner fungerer dermed åpenbart, og så lenge de komplementerer den ekte legevitenskapen er dette da bare positivt. Alternativ medisin er en jævla effektiv leveranseplatform for den absolutt ekte placebo-effekten.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om det er riktig å servere pasienter det som per i dag synes som løgner rundt hvordan den homeopatiske medisin skulle fungere, samtidig som en tar penger for det.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Siden vi allerede har forsøplet tråden med anekdotiske bevis, klikk litt rundt på denne siden:

http://whatstheharm.net/

Dette er en samling historier (med kilder) om folk som enten har dødd eller blitt skadet av alternativ medisin eller psudovitenskap.

Utdrag:

What's the harm in homeopathy?

Homeopathy is a practice created by Samuel Hahnemann that believes that incredibly minute quantities of substances dissolved in water can have powerful effects. Read more about homeopathy

Here are 437 people who were harmed by someone not thinking critically.
Jacqueline Alderslade

Age: 55
Hollymount, County Mayo, Ireland


Died (asthma attack)
July 9, 2001
A homeopath told her to give up her asthma medication. She later died of an asthma attack. Read more & more

____________________________________________________________ ___

Lorie Atikian

Age: 17 months
Ontario, Canada


Died (malnutrition, pneumonia)
September 25, 1987
Lorie's parents, concerned about modern food additives, were advised to give her an organic vegetarian diet. She was also treated with herbal & homeopathic remedies and an energy machine. Her parents were convicted of neglect. Read more
Vis hele sitatet...
Drachir, det er ikke farlig å knekke. Jeg har gått gjevnelig til kiropraktor/ortopeder i snart 4 år pga. prolaps, seneskader, brekte ben og armer. Når du først går 5 år å skole for å bli kiropraktor er det neppe sludder. Kiropraktoren min som har blant annet master grad, kiropraktor på det ungarske landslaget osv. vet garantert hva han prater om. Han står neppe å lyver meg rett i trynet.
Og det med at andre har tatt skade av det kan være at de har hatt en plage som kanskje ikke var ment for å bli tøyd og bøyd på og dermed blitt, som du sier, lam o.l
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Exty Vis innlegg
Drachir, det er ikke farlig å knekke. Jeg har gått gjevnelig til kiropraktor/ortopeder i snart 4 år pga. prolaps, seneskader, brekte ben og armer. Når du først går 5 år å skole for å bli kiropraktor er det neppe sludder. Kiropraktoren min som har blant annet master grad, kiropraktor på det ungarske landslaget osv. vet garantert hva han prater om. Han står neppe å lyver meg rett i trynet.
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil holdning. Det er mange som tar laaang utdanning i ting som bare er tull. Og det er enda flere som uten å heve et øyebryn vil lyve deg rett i trynet for å tjene en liten slant med penger.

That said.. det betyr ikke at kiroprakti bare er bullshit. Jeg kan godt se for meg at det kan hjelpe mye mot ryggplager og likn. Men det har jo historisk sett vært kiropraktorer som har lovet mye mer enn det. Hvordan tilstanden er i dag må andre kommentere på, det vet jeg ikke stort om.

Men det virker for meg som at kiroprakti er basert på en slags ideologi, slik som andre former for alternativ medisin er. En tanke om at alle lidelser springer ut av ett aspekt av kroppen. Og i så fall, kan ikke en fysioterapaut gjøre mye av det samme uten ideologisk bullshit?
Kiropraktorer er ikke leger i den tradisjonelle sansen (altså fullført medisinstudiet), det kan jeg være enig i, men det betyr fortsatt ikke at det de gjør er nyttesløst.
Å være "doktor" er faktisk ikke det samme som lege. Det viser kompetanse innen sitt felt, man kan skrive doktorgrad i historie, og offisielt få bruke tittelen "Dr.", etc. Så det er viktig å vite at doktor (Dr./PhD.) ikke nødvendigvis er lege (M.D.).
Du kan ha en doktorgrad i ett eller annet (medisin for den saks skyld) og drive med homøopati, bruke tittelen på kontorskiltet ditt etc., og det kan virke ganske misvisende.

Når alt dette er sagt, så kan det også være feil (og farlig) å tro/forvente at bare fordi noen har en M.D./medisinutdannelse, så vet de hva de driver med. Medisin er et utrolig stort kunnskapsområde, og leger er bare mennesker sånn som oss, de gjør også feil iblant. De fleste leger benytter seg også bevisst av placebo-effekten når du går til dem, spesielt fastleger som behandler småting. Av og til er det også greit, nordmenn kan være litt sutrete iblant, men det kan gå riktig galt om legen ikke kjenner igjen symptomer etc (skumle greier som hjernehinnebetennelse osv.)

Vurderte å studere medisin, begynnte så smått, men utenom et ganske krevende studium, så ombestemte jeg meg, fordi jeg ikke ønsker alt det ansvaret - jeg tror jeg kjenner mine grenser. Jeg hadde ikke karakterene til studiet i Norge, men i utlandet hadde jeg muligheten.
Desverre tror jeg mange av de jeg kjenner som fortsatte med medisin (i utlandet, hvor det er lettere å bli akseptert til universitetet), ikke egentlig egner seg som leger. Jeg ville neppe stolt på halvparten av dem engang...
Sist endret av TeumessianFox; 12. juni 2011 kl. 16:02.
Sitat av Exty Vis innlegg
Drachir, det er ikke farlig å knekke.
Vis hele sitatet...
Sitat av Exty Vis innlegg
de har hatt en plage som kanskje ikke var ment for å bli tøyd og bøyd på og dermed blitt, som du sier, lam o.l
Vis hele sitatet...
Du ser at du er selvmotsigende her, sant?

Sitat av Exty Vis innlegg
Jeg har gått gjevnelig til kiropraktor/ortopeder i snart 4 år pga. prolaps, seneskader, brekte ben og armer.
Vis hele sitatet...
Så fint at du har gått jevnlig til kiropraktor da

Sitat av Exty Vis innlegg
Når du først går 5 år å skole for å bli kiropraktor er det neppe sludder.
Vis hele sitatet...
Selv om en oppretter en seks års utdannelse for å studere den usynlige gnomen i bunnen av colaflasken, gjør ikke det hypotesen om gnomen noe mer troverdig. Forstå at en lang utdannelse ikke er synonymt med at det ligger god forskning bak dette.

Jeg har overhodet ikke sagt at alt er sludder, men tenk over hvem du har som kilder. Dersom du bare lytter til kiropraktoren vil du sannsynligvis ikke få informasjon om svakhetene ved kiropraktikk.

Jeg har også sagt at store deler av deres forklaringsmodeller er uten vitenskapelig grunnlag.

Sitat av Exty Vis innlegg
Kiropraktoren min som har blant annet master grad, kiropraktor på det ungarske landslaget osv. vet garantert hva han prater om.
Vis hele sitatet...
Så fint at han har master, men selv omd et finnes en mastergrad innen et fagfelt, er som sagt ikke det noen garanti for vitenskapeligheten. Helt ærlig så ser jeg ikke på det ungarske landslaget som en pålitelig kilde til vurderingen av evidensen bak en behandling.

Dessuten, landslaget i hva?

Sitat av Exty Vis innlegg
Han står neppe å lyver meg rett i trynet.
Vis hele sitatet...
Pkt. 1: Han har gevinst dersom han lyver. Om han sier at kiropraktikk er uten noen særlig evidens vil han kunne miste en kunde. Dermed har han motiv.
Pkt. 2: Kanskje han ikke har god vitenskapelig evidens på det han sier, selv om han personlig tror det. Det betyr at han ikke nødvendigvis lyver, men at han ikke vet bedre.

Sitat av Exty Vis innlegg
Og det med at andre har tatt skade av det kan være at de har hatt en plage som kanskje ikke var ment for å bli tøyd og bøyd på og dermed blitt, som du sier, lam o.l
Vis hele sitatet...
Det var jo hele poenget, det kan være farlig dersom kiropraktoren gjør noe galt.