Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  282 17613
Det er blitt litt omtalt i media den siste tiden at staten ønsker å øke prisen på røyk, snus og alkohol ytterligere.

Hvordan stiller Norges befolkning seg til dette?

En kommentar jeg hengte meg opp i da dette kom på nyhetene var at;
- Langsiktig ville dette være positivt for allmen helsen.
(ikke sitert korrekt) :P

Jeg er selv en røyker, å snuser en gang i bland og anser meg selv som en alkohol-liker. Likevel mener jeg at det kan være ett poeng i det som blir sakt og har dermed lite argumenter til hvorfor prisene ikke burde stige.

Noen som kan argumentere på dette?
Jeg er enig i at det vil redusere bruken, men som det liberale mennesket jeg er - så mener jeg at mennesker burde få bestemme selv - og ønsker minst mulig statlig regulering. Så av prinsipp stiller jeg meg mot forslaget.
Synes det er bra jeg, støtter vi våre naboer med en del millioner istedenfor.
Ikke mange år siden dem økte tobakksprisene 100% jo... Jaja, fuck Norge anyways. Folk burde få bestemme selv hva dem skal gjøre med sin egen helse. Tenk på alle de som har litt dårlig råd og allerede var avhengig av sin daglige dose med nikotin allerede Før de steg den 100%. Det sier jo seg selv at de nå har enda dårligere råd å vil få bedre helse om de blir tvingt til å slutte å røyke fordi de må ha mat. Men hallo, hvor er logikken i politikken i Norge? A4land
Sist endret av WayGone; 20. oktober 2010 kl. 07:00.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det finnes jo ikke ett menneske i Norge lengre som ikke vet at man hverken burde røyke, spise usunt etc.

Det betyr fremdeles ikke at staten skal regulere hva du spise ved å gjøre godteri og sukkerholdig mat dyrere med avgifter og gebyrer, det er jo helt vanvittig. Skal man ikke ha muligheten til å tenke å avgjøre noe selv lengre? Skal vi ende opp med kun å bekymre oss for om vi skal ha blå eller rød t-skjorte?

Man må ha tiltro til at folk klarer å ta de beslutningene som er best for dem selv, og hvis ikke.. Ja vel, sånn er livet.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3008183.ece
Legeforeningen, Kreftforeningen og Tannlegeforeningen kan vel knapt sies å være en del av staten. Greit å sparke oppover, men rett nå kritikken til de som fortjener den, nemlig disse jævla bedreviter-legene som skal nekte oss alt moro. Hva vet vel de om skadevirkningen av tobakk? 20års aldersgrense vil de ha også.
Snuser selv og synes det er helt greit at tobakkprisen blir satt opp
begrunn er du snill brgz. Ser ut som du bare vil provosere.
Sitat av Haagens Vis innlegg
begrunn er du snill brgz. Ser ut som du bare vil provosere.
Vis hele sitatet...
Hvis man har en slik jobb skal det ikke være noe problem å få betalt for seg. Ved å øke prisen så vil det minske rekrutteringen da ungdom gjerne ikke har allverden å rutte med. Det vil også gi mer penger statskassen som betaler for seg alle tobakkskadene. Som sagt så vil ikke dette berøre de voksne noe spesielt da 1-2 timer holder for ihvertfall en uke med snus.
Sitat av kengro Vis innlegg
Hvis man har en slik jobb skal det ikke være noe problem å få betalt for seg. Ved å øke prisen så vil det minske rekrutteringen da ungdom gjerne ikke har allverden å rutte med. Det vil også gi mer penger statskassen som betaler for seg alle tobakkskadene. Som sagt så vil ikke dette berøre de voksne noe spesielt da 1-2 timer holder for ihvertfall en uke med snus.
Vis hele sitatet...
Okei okei, jeg ser poenget ditt, men på meg så virker det som om du drar veldig mange over samme kam her nå. De som har røyka noen år og faktisk ikke greier og slutte (røyker gjerne 20 + om dagen) har du nok ikke tatt med i beregningen din.

Eksempel : Man jobber 40% stilling som nattevakt på et gammlehjem og man røyker 20 om dagen. Man får utbetalt ca 12-14 000 etter skatten er betalt og har et lån på bolig som krever 6 000 i måneden. La oss også si at man har 2 barn som mange ofte har, og barn krever som kjent en del penger. Man KAN ha en kjæreste / ektefelle som gir ekstra inntekt, men også ekstra utgifter på samme tid. Det er på grensa at dette går rundt, å vips så stiger prisen på de dyrebare sigarettene dine med 30 kroner. Dette utgjør ca 900 kroner ekstra for de 30 pakkene med sigaretter man kjøper i måneden (og en som røyker og har røyka en stund kjøper ofte mer en det). Man har ikke mulighet til og jobbe mer da barna krever sitt. Det kan faktisk bli vanskelig og få det til og gå rundt og man må kutte tilbake på ting man greier og kutte tilbake på så lenge man ikke klarer og slutte og røyke.

Dette kan utgjøre en stor forskjell for de som faktisk lever på grensa. MEN, det er greit. For en som har en fast og fin jobb med god utdanning og en holden bakgrunn vil ikke merke dette no særlig. Men det er faktisk mer en nok folk som ikke har råd til at prisene går opp. Du kan argumentere med at det er bare å slutte osv.. men så enkelt er det jo ikke når man har lekt eksosrør hele livet.

Folk burde få lov til og velge selv om de vil utsette kroppen sin for den påkjennelsen det er og røyke uten at det skal gå utover familien generelt, for det finnes mer en nok folk som gjerne setter sitt eget velbehag forann andres, familie eller ei. Det og røyke har aldri vært noe lukseriøst før, og det burde det helller ikke bli bare fordi det er skadelig.


Dersom noe virker usammenhengende eller noe så tar jeg forbehold på det fordi det er for tidlig og iskrapinga kom litt brått på...
Sist endret av Haagens; 20. oktober 2010 kl. 08:47.
Jeg er selv en ivrig snuser som har ingenting imot at prisene øker, bedre at staten øker prisene og at de pengene går til noe godt en at det går rett i lomma til en eller annen tobakk's skurk! pluss at Tobakk koster staten en masse penger, fordi røyk er så forbanna farlig. og tenk over vi syntes kansje at tobakk er dyrt i Norge, vel i New York koster en sigg pakke 12 dollar! hvor mange av de skatte dollarne får det amerikanske folk tilbake? jo to kriger og bank bailouts så slutt å whine!
Jeg mener at å øke prisene, vil gjøre det mer ekslusivt for unge folk og snuse/røyke. I ung alder vil man jo vise seg fram med fancy merkeklær osv, og når alle vet at tobakk er dyrt, blir dette en måte og flashe pengene sine på.
Sist endret av laksir; 20. oktober 2010 kl. 09:26.
De kan øke prisene så mye de vil for min del. Noen sverigeturer i året for å handle tobakk, snus og alkohol, holder for min del..
Om prisene settes opp kommer maaange til å handle fra svergie/finland og da får de peng ikke vi
Helt greit for meg, siden jeg ikke bruker noen av delene.
Må si at alkhol avgiftene er mer en høye nok fra før av føler jeg. Må nesten starte å brygge
Røyk og snus bryr jeg meg i og for seg lite om. Synd for de som bruker det, men men.
Jeg hater røyklukt og brukte snus som ligger strødd overalt.
Men det er deres kropp, bare ikke skad meg

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10025127
(se bilde 19, skulla hat flere sånne steder som kan ta saken med litt humor)
Sitat av WayGone Vis innlegg
Ikke mange år siden dem økte tobakksprisene 100% jo... Jaja, fuck Norge anyways. Folk burde få bestemme selv hva dem skal gjøre med sin egen helse. Tenk på alle de som har litt dårlig råd og allerede var avhengig av sin daglige dose med nikotin allerede Før de steg den 100%. Det sier jo seg selv at de nå har enda dårligere råd å vil få bedre helse om de blir tvingt til å slutte å røyke fordi de må ha mat. Men hallo, hvor er logikken i politikken i Norge? A4land
Vis hele sitatet...
Hvor er logikken din hen lurer jeg på. Dersom en har dårlig råd, og avgiftsøkning får deg til å slutte helt, så har staten gjort deg en tjeneste ved at du ikke sløser de pengene mer. I tillegg er det logisk at alle som bruker tobakksvarer skal betale sin sykehusregning når de før eller senere havner på sykehus pga. nettopp tobakk. Samfunnet som ikke bruker stoffer som skader kroppen skal ikke betale for at andre har en iver etter å ødelegge seg selv.

Samme gjelder forsåvidt alkohol, men avgiftsøkningen er ikke akkurat kjempestor. 5% ekstra betyr at om du kjøper 2 sixpacker av en "ok" øl, så betaler du 10 kroner mer. Ingen blir ruinert av noe slikt.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Jeg er selv en ivrig snuser som har ingenting imot at prisene øker, bedre at staten øker prisene og at de pengene går til noe godt en at det går rett i lomma til en eller annen tobakk's skurk! pluss at Tobakk koster staten en masse penger, fordi røyk er så forbanna farlig. og tenk over vi syntes kansje at tobakk er dyrt i Norge, vel i New York koster en sigg pakke 12 dollar! hvor mange av de skatte dollarne får det amerikanske folk tilbake? jo to kriger og bank bailouts så slutt å whine!
Vis hele sitatet...
Mente du at en pakke sigaretter var dyrere i New York ? Tror du må bli ferdig med pensum om tallene fra 0 til 9 før vi legger på et til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Mente du at en pakke sigaretter var dyrere i New York ? Tror du må bli ferdig med pensum om tallene fra 0 til 9 før vi legger på et til.
Vis hele sitatet...
Om ein tjuepakning koster 12$ så er dei reelt sett dyrare i USA ja. Krone for krone kostar dei det samme, men eg tippar nordmenn har betydleg meir lommepengar enn den jamne amerikaner.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Helt greit for meg, siden jeg ikke bruker noen av delene.
Vis hele sitatet...
Er ikke en nødvendighet at man er en bruker for å ta et standpunkt. Vi blir en hel flokk idioter hvis staten skal fortsette å være barnevakter for oss hele tiden.
Forstår at det er leger og andre bedrevitere som mener dette, og ikke staten, men der har dere ihvertfall min mening.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
i New York koster en sigg pakke 12 dollar!
Vis hele sitatet...
Dette er Norge.
Leste i avisen et inlegg som jeg syns var veldig bra :

" Ap-nei til prissjokk

Også Arbeiderpartiet stiller seg kritisk til helsedirektørens forslag.

- Prissjokk er ikke aktuell politikk. Det er ikke aktuelt å gå til dramatiske økninger i avgiftene på tobakk, alkohol, sukker og fett, slik helsedirektør Bjørn-Inge Larsen tar til orde for, sier Arbeiderpartiets helsepolitiske talsmann Tore Hagebakken.

Hagebakken er enig med helsedirektøren i at det er viktig å forsterke folkehelsearbeidet og bekjempe sosiale helseforskjeller, men han er helt uenig i å gå så kraftig til verks når det gjelder avgiftsøkninger.

- Dette er det vi politikere som avgjør. Vi har allerede foreslått å øke avgiftene på tobakk og alkohol med fem prosent utover prisstigningen til neste år, og snusavgiften går opp med ti prosent. Dette mener vi er et fornuftig nivå som vil gi en helseforebyggende effekt, sier han.
"


Jeg håper alle ser hvilken vei politikken i Norge går? Om man har lyst til å spise seg feit er ikke det lov heller lenger, tydeligvis. Det er mye som blir begrensa og alt for mye som ikke skal bestemmes av det individuelle mennesket lenger. Noe jeg mener er feil.

For min del, som røyker, er det bedre at de forbyr salg av røyk i hele landet enn å øke prisene på det hvert år. For jeg har ikke sett hva målet deres er med å øke prisene lenger? Er det å få flere til å slutte? i såfall hvor mange må slutte for at de skal slutte å øke prisene?
Sånn som jeg har sett det hittil ser det ut som at de skal øke prisene med 10% hvert år til alle sammen har sluttet med røyk, en pakke koster 1000kr og du må være 40 år for å kjøpe.

Også det med alkohol kan gjøre deg veldig fattig i norge. Skjønner de høye lønningene men når man ikke lenger finner et sted, i en by med over 50k innbygere, med øl til under 60kr halvliteren. Jeg regner med at de holder på med samme taktikken der at de øker prisene for hvert år til alle sammen i norge har sluttet å drikke alkohol og de kan stenge barene, ikke kl 3, men kl 10 hver dag.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det finnes jo ikke ett menneske i Norge lengre som ikke vet at man hverken burde røyke, spise usunt etc.

Det betyr fremdeles ikke at staten skal regulere hva du spise ved å gjøre godteri og sukkerholdig mat dyrere med avgifter og gebyrer, det er jo helt vanvittig. Skal man ikke ha muligheten til å tenke å avgjøre noe selv lengre? Skal vi ende opp med kun å bekymre oss for om vi skal ha blå eller rød t-skjorte?

Man må ha tiltro til at folk klarer å ta de beslutningene som er best for dem selv, og hvis ikke.. Ja vel, sånn er livet.
Vis hele sitatet...
Fortsatt tror jeg en del ungdom ikke aner skadeomfanget når de starter.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Jeg håper alle ser hvilken vei politikken i Norge går? Om man har lyst til å spise seg feit er ikke det lov heller lenger, tydeligvis. Det er mye som blir begrensa og alt for mye som ikke skal bestemmes av det individuelle mennesket lenger. Noe jeg mener er feil.
Vis hele sitatet...
Om du spiser deg syk er deg JEG som skal betale for å holde deg i live etterpå, det blir helt feil. Staten skal sørge for at du blir tatt hånd om, og om du skal gjøre noe som er potensielt farlig må det begrenses. Du får ikke lov til å ruse deg med heroin eller frese rundt i gatene med en bil heller, men da er det plutselig mye mer åpenbart at du er en risiko for deg selv og potensielt andre, så derfor ser du ikke på trafikklover og narkolover som innskrenking av individets frihet, gjør du vel?

Jeg vil ikke bli nedprioritert i en sykekø fordi en eller annen fettklump som spiste usunn mat må ha akutt hjelp fordi staten aldri gjorde noe for at sunn mat skulle være lettere tilgjengelig enn usunn.

For øvrig er ikke dette den veien politikken i Norge går, når blir miljøet blåere, også rødere igjen, det svinger litt, slik som det som regel gjør.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3008183.ece
Legeforeningen, Kreftforeningen og Tannlegeforeningen kan vel knapt sies å være en del av staten. Greit å sparke oppover, men rett nå kritikken til de som fortjener den, nemlig disse jævla bedreviter-legene som skal nekte oss alt moro. Hva vet vel de om skadevirkningen av tobakk? 20års aldersgrense vil de ha også.
Vis hele sitatet...
Ja, greit. Jeg vet at det er helseskadelig, men jeg bestemmer vel selv om jeg vil snuse/røyke. Hvorfor skal de sette opp prisen bare fordi de vil at jeg skal slutte med det. Det er mitt problem, ikke deres.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Ja, greit. Jeg vet at det er helseskadelig, men jeg bestemmer vel selv om jeg vil snuse/røyke. Hvorfor skal de sette opp prisen bare fordi de vil at jeg skal slutte med det. Det er mitt problem, ikke deres.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bare ditt problem. Dine lungeskader og kreft som skyldes din røyking blir et problem for hele landet da behandlingen din må betales av felleskassen, samt at din reduserte arbeidsinnsats må dekkes av andre.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei, det er ikke bare ditt problem. Dine lungeskader og kreft som skyldes din røyking blir et problem for hele landet da behandlingen din må betales av felleskassen, samt at din reduserte arbeidsinnsats må dekkes av andre.
Vis hele sitatet...
Så det betyr at vi må også heve prisen på alt usunt også da?

Man jobber, betaler skatt, og la oss si at man blir syk når man er 40 år, men da har man jobbet og betalt til felleskassen, så det blir som om jeg betaler for meg selv da?
Sist endret av Dr.Feelgood; 20. oktober 2010 kl. 19:46.
Nå er det jo en ting å tenke på hvor mye øker det å da. En estimering var vel at en 6-pac med øl ble 3.63 kroner dyrere eller lignende. Og strengt tatt, er det så farlig?
Og angående tobakk er jo dette bare positivt da det er bevist at folk røyker mindre når prisene øker, er ikke det bare positivt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om ein tjuepakning koster 12$ så er dei reelt sett dyrare i USA ja. Krone for krone kostar dei det samme, men eg tippar nordmenn har betydleg meir lommepengar enn den jamne amerikaner.
Vis hele sitatet...
Nei, den blir billigere hvis man regner om på verdien av dollaren. Hvis vi skal trekke inn lønninger blir det noe annet. Selvfølgelig blir dette en fruktløs diskusjon da MintyTea aldri spesifiserte noe spesiellt merke.

Sitat av kristoffern Vis innlegg
Nå er det jo en ting å tenke på hvor mye øker det å da. En estimering var vel at en 6-pac med øl ble 3.63 kroner dyrere eller lignende. Og strengt tatt, er det så farlig?
Og angående tobakk er jo dette bare positivt da det er bevist at folk røyker mindre når prisene øker, er ikke det bare positivt?
Vis hele sitatet...
Nå skal det vel sies at prisen på ihvertfall tobakk stiger uansett hvert år.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Så det betyr at vi må også heve prisen på alt usunt også da?
Vis hele sitatet...
Sukkeravgift har vi hatt i 29 år.
Sitat av Haagens Vis innlegg
begrunn er du snill brgz. Ser ut som du bare vil provosere.
Vis hele sitatet...
Neida, men jeg ser hvor idioti det er å røyke/snuse. Greit, jeg angrer kanskje ikke på hvorfor jeg startet pga det er ganske kos med snus, men da er det en pris jeg må betale.

Dessuten syns jeg alt usunt skal bli dyrere, og det sunne billigere. Herregud, to år tilbake var jeg alene hjemme i tre uker og jeg skulle kjøpe inn frukt for noen dager og prisen ble jo godt over hundrelappen for lite frukt! Måtte gå på slang hos naboen istedet hehe.
Jævla "nanny-stat" vi lever i...!
Ja, de øker prisene og setter ned tilgjengeligheten. det funker bra! men på en fryktelig irriterende måte!

Min mening er at de går langt over streken med det ( og har gjort det for lenge siden) dette gjelder ikke bare alkohol og tobakks lover og avgifter men mye annet også, får bare mer og mere intrykk av at vi som enkeltmennesker får mindre å mindre valgfrihet hver gang de gjør slikt. men det ville kreve store endringer i systemet for å snu på dette.
Noen kommer med argumenter om at de ikke vil sitte å betale for at f.eks jeg skal sitte på rehab\sykehus om jeg muligens, i eldre alder har røyka i stykker lungene mine, dummeste jeg hører da jeg faktisk har jobbet ærlig og betalt skatt\avgift\moms u name it, og gjort det i mange år.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Jeg er selv en ivrig snuser som har ingenting imot at prisene øker, bedre at staten øker prisene og at de pengene går til noe godt en at det går rett i lomma til en eller annen tobakk's skurk! pluss at Tobakk koster staten en masse penger, fordi røyk er så forbanna farlig. og tenk over vi syntes kansje at tobakk er dyrt i Norge, vel i New York koster en sigg pakke 12 dollar! hvor mange av de skatte dollarne får det amerikanske folk tilbake? jo to kriger og bank bailouts så slutt å whine!
Vis hele sitatet...
Går til en eller annen tobakks skurk? Hva faen snakker du om? Ja, det koster staten litt penger å ha røykere i landet, men jeg skal love deg at de tjener enda mer på det. Og prisen på en røykpakke i New York koster ikke så mye med mindre referansen din er fra et sted hvor ting er unormalt dyrt. Du har heller ikke peiling på hva du snakker om, så jeg råder deg heller til å holde kjeft.
Det finnes folk som kolliderer og dør i trafikken, og det koster staten penger.
Kanskje ingen burde ha lov til å kjøre motorisert kjøretøy?
Høres ut som en god ide xLax, eller kanskje man skulle ha obligatorisk opplæring til alle som skal ut i trafikken. Kanskje man også skal ha svært stramme regler på både oppførsel og utstyr man bruker og kanskje man også skal gå så langt at man setter folk i fengsel om man bryter noen av disse såkalte "trafikkreglene."
Jævla overformynderi! Fuck staten, snuten og foreldre, de vil bare ødelegge moro for alle.

Du må vel for faen meg skjønne at det er forskjell på det å inhalere gift for moroskyld og ett genuint transportbehov.
Har man et noenlunde fornuftig forbruk av snus, tobakk og alkohol (les: ikke 20-40 om dagen, ikke flatfyll hver helg), så burde vel ikke prisen på disse produktene være et problem? Er ingen som nekter noen å nyte disse varene, men det er et signal om at de ikke bør overforbrukes. Det er litt som når man begynner å kjøpe 1,5l-flasker med Cola fordi man drikker så mye at det utgjør mye penger i forhold til å drikke fra mindre beholdere. Da bør man stoppe opp et sekund og tenke over hva man faktisk putter i kroppen.
Jeg røyker og drikker selv og er lite begeistra over økte priser på tobakk og alkohol...
MEN, når vi ser at folk generelt sett har høyere offentlige utgifter dess mer de røyker og drikker (tenker spessielt på helse og hærverk) så skulle det jo på sett å vis bare mangle at de betaler "litt" ekstra for seg også...
men skal jeg se det fra mitt perspektiv er jo folk som røyker og drikker gjennomsnittelig fattigere en de som ikke gjør det, og det i seg selv er jo en god grunn til å holde prisene nede.
Sist endret av NorwegianMonkey; 21. oktober 2010 kl. 21:33.
jeg tror det er heller det at flere har slutta i den siste tiden slik at de må pushe prisen slik at dem tjener like mye uansett
Sitat av kristoffern Vis innlegg
Nå er det jo en ting å tenke på hvor mye øker det å da. En estimering var vel at en 6-pac med øl ble 3.63 kroner dyrere eller lignende. Og strengt tatt, er det så farlig?
Og angående tobakk er jo dette bare positivt da det er bevist at folk røyker mindre når prisene øker, er ikke det bare positivt?
Vis hele sitatet...
Om det blir 3.63kroner dyrere hvert år, så blir det en del etter f.eks 5 år.
Sverige here I come !
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zapi Vis innlegg
Sverige here I come !
Vis hele sitatet...
Hvor tror du vi fikk ideen fra? Dette er en EU greie som vi "kopierer".
Skal jeg være helt ærlig så driter jeg i om de setter opp prisene på det der.

Røyke skal jeg gjøre uansett.
Jeg sa da ikke vært år. Jeg sa hva økningen ble nå!
Det som er problemet når det kommer til "sukker og fett", er jo at prisene for såkalt "sunn mat" som salat, baguetter etc koster x3 ganger så mye som det usunn mat koster. Det eneste logiske hadde jo vært å senke prisen på det sunne.

Jeg har iallefall ikke råd til å bruke 50-60 kr på en salat.
Nei ass, sverger til pølsefest på Narvesen til 19kr & burgertil10kr på Mcdonalds!
At staten øker prisen på røyk ser jeg, fordi dette er bevist skadelig (les: drepende). Men det er faktisk ikke snus, faktisk så er snus "sunt" iforhold til røyk. Røyk går ikke bare utover deg selv, men alle som også er i nærheten av deg mens du røyker også.

Så derfor siden staten øker prisene fordi da (blir vi "sunnere") tjener de mer penger og de som snuser/røyker blir fattigere. og før alle comenter at snus er ditten og datten. Klistremerket på røykpakka sier "røyk dreper" på snusen så står det: Denne tobakksvaren KAN være helseskadlig og er avhengighetsskapende.
^Sånn bortsett fra alle de psykiske lidelsene vi som lar oss irritere oss over å finne snus i pissoar, vask, glass, under sofaer, på gaten og i alle slags sprekker?

Det burde være ekstra avgift på snus og tyggis bare for å fjerne dritten! Sålenge et betydelig antall snusere kaster snusen sin andre plasser enn i søpla så kan godt staten forfølge dem for min del...
Sitat av spidercrouch Vis innlegg
At staten øker prisen på røyk ser jeg, fordi dette er bevist skadelig (les: drepende). Men det er faktisk ikke snus, faktisk så er snus "sunt" iforhold til røyk. Røyk går ikke bare utover deg selv, men alle som også er i nærheten av deg mens du røyker også.

Så derfor siden staten øker prisene fordi da (blir vi "sunnere") tjener de mer penger og de som snuser/røyker blir fattigere. og før alle comenter at snus er ditten og datten. Klistremerket på røykpakka sier "røyk dreper" på snusen så står det: Denne tobakksvaren KAN være helseskadlig og er avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Du kan ignorere det så mye du vil, men snus øker faren for bukspyttkjertelkreft, noe som så og si vil være uhyre skadelig/drependes på kroppen din. Joda, røyker man tobakken vil man skade lungene sine og øker sjansene betraktelig innen kreftsektoren.

Men det å kalle snus et sunt produkt, uansett sammenheng blir helt bak mål! Tobakk er ikke sunt for kroppen, men gir kroppen en velvære gjennom nikotinen (les: rus).

Jeg er forøvrig enig i at det er uhørt at jeg snart må betale en nærmere 100-lappen for 20pk min i en matvarebutikk!
Sitat av Esther Vis innlegg
Det som er problemet når det kommer til "sukker og fett", er jo at prisene for såkalt "sunn mat" som salat, baguetter etc koster x3 ganger så mye som det usunn mat koster. Det eneste logiske hadde jo vært å senke prisen på det sunne.

Jeg har iallefall ikke råd til å bruke 50-60 kr på en salat.
Nei ass, sverger til pølsefest på Narvesen til 19kr & burgertil10kr på Mcdonalds!
Vis hele sitatet...
La meg gjette, disse prisene på salat og baguetter du har funnet fram kommer fra Narvesen ?
Det er jo ingen hemmelighet at gode råvarer koster mer enn dårlige.
Halvfabrikater spesielt er fæle på det her. du kan også se på prisforskjellen på kjøttdeig, karbonadedeig og (nå heldigvis fjernede) familiedeig, lett pålegg mot vanlig pålegg, grovbrød mot kneip, brus mot flaskevann osv osv. Det henger ikke på grep, de usunne alternativene er så og si alltid vesentlig billigere enn de sunne. Mye av grunnen er selvfølgelig at vann, fett og andre "utvanningsingredienser" er billigere enn feks. rent kjøtt, ren fisk og friske sunne grønnsaker.
Sist endret av Mith; 22. oktober 2010 kl. 23:07.