Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 6129
i følge aftenposten : http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3540662.ece

i følge meg er det noe av det dummeste jeg har lest i avisa. Sikkert et idiotisk stunt på å få flere til å slutte også.

Hva mener dere? Er det noe sannhet i dette her?
Hvorfor skal det ikke være noe sannhet i det? Hvis de har drevet seriøs forskning på 20.211 rekrutter i militærtjeneste og kommet frem til disse resultatene så er det vel stor sannsynlighet for at det er sannhet i det.
Sist endret av Ezukiel; 27. februar 2010 kl. 17:37.
Selvfølgelig stemmer dette - på et generelt grunnlag.

Røyking er dumt. Det er ingen diskusjon om det. Selvfølgelig vil dumme mennesker være mer utsatte for å plukke opp dumme vaner enn smarte mennesker. Igjen, på et generelt grunnlag.

Det er dermed ikke sagt at alle røykere er dumme; men samlet sett har jeg ingen problemer med å tro på studiens konklusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les heile artikkelen en gang til. Siste to linjene oppsummerer jo mitt første innfall - folk med lavere IQ har større sannsynlighet for å begynne å røyke. Det er vel ikkje akkurat en oppsiktsvekkande påstand å komme med?

Du blir altså ikkje smartere av å slutte - det ser berre ut til at det er en korrelasjon mellom å ha lav IQ og å begynne å røyke. Tviler du, så kan du jo lese rapporten, og eventuelt studere datagrunnlaget deira.
Hvorfor skulle den statistikken være feil?
Det er jo ikke slik at de som røyker blir dummere, bare at IQen til de som røyker i snitt er lavere. Jeg tipper at vi ser noe av det samme om vi drar inn yrke, lønn og livssituasjon. Altså at det røykes mer blant de lavtlønnede og lavstatusyrkene, de som ikke har høyere utdannelse.
Sist endret av Mith; 27. februar 2010 kl. 17:37.
Det bør vel legges til at dette gjelder de "nyere" røykerne. Det er jo nå dokumentert klart hvor helsefarlig det er, og det minnes man stadig på. Men om man ser på den litt eldre befolkningen som startet før all denne informasjonen kom ut, så er denne studien verdiløs. Når man har røykt i 30 år er det mer enn IQ-nivå som kan være en stopper.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det bør vel legges til at dette gjelder de "nyere" røykerne. Det er jo nå dokumentert klart hvor helsefarlig det er, og det minnes man stadig på. Men om man ser på den litt eldre befolkningen som startet før all denne informasjonen kom ut, så er denne studien verdiløs. Når man har røykt i 30 år er det mer enn IQ-nivå som kan være en stopper.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok studien også er gyldig for eldre røykere; om ikke så mye, så i hvert fall til en viss grad. Det er jo like dumt å ikke slutte som å begynne.
Virker fornuftig dette her.

Et aspekt kan jo også være at det i akademiske kretser er mer sosialt stigmatiserende å røyke enn i de lavtlønnede delene av befolkningen.
Sist endret av Halalgeir; 27. februar 2010 kl. 18:14.
Det er ingen nyhet at dumme ruser seg mer.
Sist endret av Stratops; 27. februar 2010 kl. 18:25.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ingen nyhet at dumme ruser seg mer.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tør påstå at dette utsagnet ikke har rot i virkeligheten.

Samtidig tror jeg nok at det er rot mellom IQ og røyk, hos mange/enkelte. Mens rusmidler av ulovlig art krever litt mer av deg enn å få "brodærn" eller "nabon" til å kjøpe røyk.
Sist endret av tafsern; 27. februar 2010 kl. 18:35.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg tror nok studien også er gyldig for eldre røykere; om ikke så mye, så i hvert fall til en viss grad. Det er jo like dumt å ikke slutte som å begynne.
Vis hele sitatet...
At det er lurt å slutte skal jeg ikke si imot. Men om en person som startet å røyke når h*n var 18, og fikk vite om hvor skadelig det var når de var 40+, så skal det mer enn "IQ" til for å slutte. Det er en endring i livsstil og en stor omvelting av vaner. Så det går mer på det psykiske og fysiske når det er en over 22 år gammel vane. Å masturbere i 22 år (10-20 ganger om dagen som en røyker røyker), for så å aldri gjøre det igjen er ingen lett jobb, og har lite med IQ å gjøre.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
At det er lurt å slutte skal jeg ikke si imot. Men om en person som startet å røyke når h*n var 18, og fikk vite om hvor skadelig det var når de var 40+, så skal det mer enn "IQ" til for å slutte. Det er en endring i livsstil og en stor omvelting av vaner. Så det går mer på det psykiske og fysiske når det er en over 22 år gammel vane. Å masturbere i 22 år (10-20 ganger om dagen som en røyker røyker), for så å aldri gjøre det igjen er ingen lett jobb, og har lite med IQ å gjøre.
Vis hele sitatet...
spørsmålet blir jo da; hvor mange som har røyket i såpass mange år er det som fortsatt lever?
spørsmålet blir jo da; hvor mange som har røyket i såpass mange år er det som fortsatt lever?
Vis hele sitatet...
Forventet levealder for en røyker er ca 65
Forventet levealder for en som ikke røyker er ca 83

Så de fleste som er 40 og har røyket siden de var 18 (som er 5 år over gj.snittet for og begynne å røyke) er vell de fleste forstatt i live

(Tall som ikke inkluderer spedbarnsdød osv.)
Source: Medical news today.
Sist endret av jarl; 27. februar 2010 kl. 19:06.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av jarl Vis innlegg
Forventet levealder for en røyker er ca 65
Forventet levealder for en som ikke røyker er ca 83

Så de fleste som er 40 og har røyket siden de var 18 (som er 5 år over gj.snittet for og begynne å røyke) er vell de fleste forstatt i live

(Tall som ikke inkluderer spedbarnsdød osv.)
Source: Medical news today.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på de som begynte å røyke før vi visste at det var helsefarlig. Vet du tilfeldigvis når det også var?
The 1964 Report on Smoking and Health: Var rapporten som fikk personen (hovedsaklig i USA) opplyst om farene ved røyking, men til og med i 1968 trodde "bare" 78% på att tobakk kunne føre til kreft.
Så si at vår hypotetiske person fylte 18 i 1964, da var han 40 i 1982.
Selfølgelig har medisinen rundt behandlingen av diverse typer sykdommer blitt bedre siden 82.
Men det er fortsatt ikke slik at de fleste ville vært død da.

Og at du tenkte på "før det var farlig" er vell vanskelig for meg og vite
Sist endret av jarl; 27. februar 2010 kl. 19:45.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hehe, jeg tør påstå at dette utsagnet ikke har rot i virkeligheten.

Samtidig tror jeg nok at det er rot mellom IQ og røyk, hos mange/enkelte. Mens rusmidler av ulovlig art krever litt mer av deg enn å få "brodærn" eller "nabon" til å kjøpe røyk.
Vis hele sitatet...
Man trenger jo ikke være direkte smart for å skaffe seg ulovlig rus.

Det kommer jo an på hvilke rusmidler vi snakker om. Cannabis vil jeg påstå å si er et "sunnere" alternativ til rus enn for eksempel alkohol og røyk. Så en som driver med det kan gjerne sees som smartere.

Men hva med en som bruker heroin? Det er ikke ukjent for noen at heroin er sykt avhengighetskapende og farlig.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av jarl Vis innlegg
The 1964 Report on Smoking and Health: Var rapporten som fikk personen (hovedsaklig i USA) opplyst om farene ved røyking, men til og med i 1968 trodde "bare" 78% på att tobakk kunne føre til kreft.
Så si at vår hypotetiske person fylte 18 i 1964, da var han 40 i 1982.
Selfølgelig har medisinen rundt behandlingen av diverse typer sykdommer blitt bedre siden 82.
Men det er fortsatt ikke slik at de fleste ville vært død da.

Og at du tenkte på "før det var farlig" er vell vanskelig for meg og vite
Vis hele sitatet...
Det var såklart ikke så lett for deg å vite, og takk for informasjonen du gadd å finne fram. Anyways, ser ut som de fleste som startet å røyke enten før, eller like etter de fikk vite det var farlig, enten er døde eller snart vil bli døde( altså dårlige nyheter for deg om du startet å røyke på 60 tallet, og leser dette i dag ). Derfor gjelder det ikke å si at det er en 22år gammel vane når du visste det var farlig allerede i starten
Sist endret av Johnny B; 27. februar 2010 kl. 19:55.
Sant så sant, røyket personlig bare i ca 6 år før jeg sluttet.
Men må si det er ganske vanskelig og ikke røyke, spesielt i endel sosiale sammenhenger.
F.eks på fester med mye alkohol, blir du sett på som rar viss du ikke røyker
Hva er det som har skapt denne holdningen ? at normen er og bruke et svært skadlig middel som igrunn ikke gjir deg så mye ?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Da er det bare å drikke seg så sørpe dritings at du ikke husker at du har røyket. For om du senere føler et sug etter noe, så husker du ivertfall ikke at du røyket. Altså slipper du å bli avhengi!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Noe som er litt spesielt er at i 10.klasse, der snittet i klassen var på under 3,5 , røykte ca 78% av klassen. (22 av 28)
I klassen jeg går i nå er snittet nesten på 5, og 7% røyker. (2 av 29)

Dette har nok ikke bare noe med IQ å gjøre, men også geografisk område.
Likevel er det litt interessant.
Aah! Nok en deilig dag for oss røykfrie!
For en stund leste jeg faktisk at koffein, nikotin og alkohol var "smartdrugs" motstykke, men jeg kan ikke henvise til noen kilder.
Noen som kan?

Mange gode poeng her i denne tråden og jeg er spesielt enig med Stormen.
Jeg har tenkt på noe lignende i noen uker nå og dette er en god mulighet til å bringe det på bane.

For noen uker siden begynte jeg å tenke på at en del venner og bekjente har blitt eller skal bli foreldre.
Når jeg så på en fellesnevner trakk jeg raskt en konklusjon: Et høyt flertall av disse var personer som jeg så på som mindre intelligente.
De samme personene var også først ute med å røyke når vi var i denne fasen.

Derfor lurer jeg på om også dere har lagt merke til dette?
Eller er det på sin plass å be meg dra rett til helvete?
Tror du har et poeng der NitroFis.
De jeg kjenner som fikk barn før fylte 20, er som regel de "mindre intelligente".
Også de som var først ute med Tobakk\Alkohol\Cannabis. (Dette er da utifra minne og ikke fakta)

Finner ikke noe om "motstykke", men med motstykket til "smart drugs" mener du da at de nedsetter Motivasjon\våkenhet\minne\konsentrasjon?
Sist endret av jarl; 27. februar 2010 kl. 20:41.
Sitat av jarl Vis innlegg

Finner ikke noe om "motstykke", men med motstykket til "smart drugs" mener du da at de nedsetter Motivasjon\våkenhet\minne\konsentrasjon?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg.
Med tanke på nikotin i forhold til hukommelse og konsentrasjon fant jeg denne artikkelen som hevder at nikotin er bra for begge deler. Ser selv at dette ikke er den mest troverdige kilden, men har ikke store problemer med å tro på det med konsentrasjon iallefall.

Men NitroFis, det kan ikke være en mulighet at det du leste er at de som er dårligere til å konsentrere seg, huske ting osv, også er de som har høyest inntak av stoffene. At det går på personene som inntar dem og ikke selve stoffene?
Sist endret av Conders; 28. februar 2010 kl. 02:11. Grunn: Feil på linken
De fleste som begynner å røyke i tenårene røyker vel pga gode venner av dem røyker, eller de begynner å røyke på fester og slikt. Også har vi gruppe presset til de som føler de må røyke for å få tilhørighet(tidlig tenårene) på skolen eller noe. Også har vi dem som røyker for det de tenner litt på å gjøre ting som er galt.

De smarte har ingen venner, så det er ingen som får dem til å røyke. De blir heller aldri invitert på fester, så alkoholen får dem heller aldri til å ta sin første sigarett. De har heller ikke noe press på seg på skolen da de ikke har tilhørighet til noen. De tørr aldri gjøre noe galt før de er over 18 pga de er redd foreldrene.

Og siden ingen skjønte det, må jeg si jeg var lite seriøs her.
IQ-score horer.
F.eks. blir kanskje røykeren røyksugen mens han tar IQ testen, gir litt beng i noe som er et meget overvurdert "måleinstrument" og slurver for å bli fortere ferdig. Dermed er ikke målningen nøyaktig fordi testpersonens reelle IQ er ikke målt. Om den idetheletatt kan måles.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Heller bli sett på som dum og kose seg med røyken sin, enn å bli sett på som smart og ikke ha glede av noe her i livet.
Sitat av aftenposten Vis innlegg
Forskerne tok høyde for at det kunne være en feilkilde i studien. Rekruttene hadde nemlig ikke lov til å røyke under intelligenstestene, og forskerne mener at røykesug kunne påvirke utfallet.

For å håndtere denne problemstillingen så forskerne derfor også på IQ-tester foretatt på menn som ikke røykte da de var 18, men som startet å røyke under militærtjenesten.

Disse mennene scoret også lavere enn de som aldri hadde fyrt opp en sigarett, noe som ga en klar indikasjon på at selve røykesuget trolig ikke gjorde noe utslag.
Vis hele sitatet...
Sitat av CaptainP
IQ-score horer.
F.eks. blir kanskje røykeren røyksugen mens han tar IQ testen, gir litt beng i noe som er et meget overvurdert "måleinstrument" og slurver for å bli fortere ferdig. Dermed er ikke målningen nøyaktig fordi testpersonens reelle IQ er ikke målt. Om den idetheletatt kan måles.
Vis hele sitatet...
super fail lolzorz
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Heller bli sett på som dum og kose seg med røyken sin, enn å bli sett på som smart og ikke ha glede av noe her i livet.
Vis hele sitatet...
Ja, røyking er det eneste du kan kose deg med her i livet!

Sitat av skolms Vis innlegg
De fleste som begynner å røyke i tenårene røyker vel pga gode venner av dem røyker, eller de begynner å røyke på fester og slikt. Også har vi gruppe presset til de som føler de må røyke for å få tilhørighet(tidlig tenårene) på skolen eller noe. Også har vi dem som røyker for det de tenner litt på å gjøre ting som er galt.

De smarte har ingen venner, så det er ingen som får dem til å røyke. De blir heller aldri invitert på fester, så alkoholen får dem heller aldri til å ta sin første sigarett. De har heller ikke noe press på seg på skolen da de ikke har tilhørighet til noen. De tørr aldri gjøre noe galt før de er over 18 pga de er redd foreldrene.

Og siden ingen skjønte det, må jeg si jeg var lite seriøs her.
Vis hele sitatet...
Den er var "litt" generalisering. Vennene mine har vell snitt mellom 4 og 5, hvor fleste ligger nærmere 5'ern, det er også en 2-3 av oss som ligger nærmere 3'ern, vi er en relativt stor vennegjeng. Vi startet i "normal" alder med drikking, sånn i midten av 10'klasse. Ingen i gjengen ville sagt nei til en fest, noen er festrøykere, og 2 er fulltidsrøykere, den ene med 4,7 i snitt, den andre med 3,9.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Heller bli sett på som dum og kose seg med røyken sin, enn å bli sett på som smart og ikke ha glede av noe her i livet.
Vis hele sitatet...
Dette bekrefter jo undersøkelsen!!
Jaja, jeg er vel dum da.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Ja, røyking er det eneste du kan kose deg med her i livet!



Den er var "litt" generalisering. Vennene mine har vell snitt mellom 4 og 5, hvor fleste ligger nærmere 5'ern, det er også en 2-3 av oss som ligger nærmere 3'ern, vi er en relativt stor vennegjeng. Vi startet i "normal" alder med drikking, sånn i midten av 10'klasse. Ingen i gjengen ville sagt nei til en fest, noen er festrøykere, og 2 er fulltidsrøykere, den ene med 4,7 i snitt, den andre med 3,9.
Vis hele sitatet...
Alt jeg skrev var ment som en spøk.

Karakterene på skolen har ingengenting med hvor smart man er.

En som gir faen i hele skolen og får 2'ere hadde sikkert lett klart 5'ere om han bare satt seg ned og ville. Skolen er ganske så enkel for de fleste.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Alt jeg skrev var ment som en spøk.

Karakterene på skolen har ingengenting med hvor smart man er.

En som gir faen i hele skolen og får 2'ere hadde sikkert lett klart 5'ere om han bare satt seg ned og ville. Skolen er ganske så enkel for de fleste.
Vis hele sitatet...
så du mener en som har fått 2 gjennom hele ungdomsskolen og vg 1 + 2 kunne bare satt seg ned og dratt en 5'er i R2 og FY2?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Johnny B Vis innlegg
så du mener en som har fått 2 gjennom hele ungdomsskolen og vg 1 + 2 kunne bare satt seg ned og dratt en 5'er i R2 og FY2?
Vis hele sitatet...
Det var satt litt på spissen.

To eksempler fra virkeligheten:
Jeg gikk selv fra 3 til 6 i engelsk fordi karakteren talte den siste terminen i VG1. Er ikke det du lærer på skolen som er vanskelig, handler om å gjøre lekser og studere de rette tingene.

Har folk i politikk klassen min som ikke kan den klassiske (og noe utdaterte) venstrehøyre aksen i hodet, men nailer en 5'er fordi dem pugger foredrag og faktisk gjøre noe.

Poenget er at skolen belønner for innsats, ikke nødvendigvis for intellekt, og slik bør det jo egentlig være.


Folk som gjør en innsats blir som regel smartere av det, men folk som får 1-2 er ikke alltid de dummeste heller. Så jeg stiller meg bak utsagnet om at karakterer ikke er en indikasjon på lavt intellekt, men heller en indikasjon på hvor mye innsats men legger i studiene.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Det var satt litt på spissen.

To eksempler fra virkeligheten:
Jeg gikk selv fra 3 til 6 i engelsk fordi karakteren talte den siste terminen i VG1. Er ikke det du lærer på skolen som er vanskelig, handler om å gjøre lekser og studere de rette tingene.

Har folk i politikk klassen min som ikke kan den klassiske (og noe utdaterte) venstrehøyre aksen i hodet, men nailer en 5'er fordi dem pugger foredrag og faktisk gjøre noe.

Poenget er at skolen belønner for innsats, ikke nødvendigvis for intellekt, og slik bør det jo egentlig være.


Folk som gjør en innsats blir som regel smartere av det, men folk som får 1-2 er ikke alltid de dummeste heller. Så jeg stiller meg bak utsagnet om at karakterer ikke er en indikasjon på lavt intellekt, men heller en indikasjon på hvor mye innsats men legger i studiene.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om realfag. Altså ikke pugge fag. Du kan ikke pugge deg fram til en 5'er i matematikk. Der må du ha en viss forståelse av faget i seg selv, noe du ikke får ved å bare gi faen de første årene. Rett og slett fordi hjernen din ikke vil utvikle den logiske delen du trenger for å forstå faget.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Nå snakket jeg om realfag. Altså ikke pugge fag. Du kan ikke pugge deg fram til en 5'er i matematikk. Der må du ha en viss forståelse av faget i seg selv, noe du ikke får ved å bare gi faen de første årene. Rett og slett fordi hjernen din ikke vil utvikle den logiske delen du trenger for å forstå faget.
Vis hele sitatet...
Så snevrer ditt utsagn kun til å gjelde gitte realfag?

Så da er du enig i at at karakterer ikke er en indikasjon på lavt intellekt, men heller en indikasjon på hvor mye innsats men legger i studiene?

Og at du glatt mener følgende:
"En som får 1-2 i hele ungdomskolen og VG1+2 kan bare sette seg ned og dra en 5'r e de aller fleste fag. Utenom noen realfag som krever en viss logisk forståelse som utvikler seg i hjernen"
Dem som ikke røyker er også dumme, da de går glipp av morgen røyk, og du skjenner nikotine bare går gjennom hele kroppen, verdt å få 5 år mindre levetid! Mmmmmm...
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Dem som ikke røyker er også dumme, da de går glipp av morgen røyk, og du skjenner nikotine bare går gjennom hele kroppen, verdt å få 5 år mindre levetid! Mmmmmm...
Vis hele sitatet...
Og morgenhosten, den synes jeg er best.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Bare fordi jeg kun uttalte meg om realfagene betyr ikke at jeg nødvendigvis "glatt" mener følgene: "En som får 1-2 i hele ungdomskolen og VG1+2 kan bare sette seg ned og dra en 5'r e de aller fleste fag. Utenom noen realfag som krever en viss logisk forståelse som utvikler seg i hjernen". Så nei, det er jeg ikke helt enig i. Jeg mener derimot at den gjennomsnittlige karakteren du kommer ut med fra faget er en indikasjon på intelligens innenfor det fagområdet. For om du fikk 3 i det første semesteret, og 6 i det siste. Så betyr det ikke at du er et geni, og bare ga faen i det første semesteret. Men det betyr at du mangler kompetanse i faget fra det første semesteret. For om kommer ut med 3, så betyr det ja, at du ikke har lagt inn mye innsats i faget, og du kunne kanskje fått en 6 om du bare hadde lest litt mer. Men det betyr fortsatt at du har lite intelligens innenfor området, ettersom at du ikke har lest.

ble litt rotete skrevet, og ser muligens litt selvmotsigende ut, men er delvis enig med det du skrev Sio. Bare det at jeg finner det vanskelig å skille mellom intelligens i et fag, og innsats i et fag. noe jeg mener henger sammen.

Jeg er heller ikke enig med at skolen er lett for de fleste ( dette gjelder ikke din post Sio, men post #32 ) for noen har anlegget for å kjapt kunne sette seg ned å pugge til seg en 5'er i f.eks samf, etter å nettop ha fått en 2'er i det. Mens andre ikke har muligheten for det.
Sist endret av Johnny B; 28. februar 2010 kl. 20:39.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Nå snakket jeg om realfag. Altså ikke pugge fag. Du kan ikke pugge deg fram til en 5'er i matematikk. Der må du ha en viss forståelse av faget i seg selv, noe du ikke får ved å bare gi faen de første årene. Rett og slett fordi hjernen din ikke vil utvikle den logiske delen du trenger for å forstå faget.
Vis hele sitatet...
Så når det er tentamen/eksamen så skal du sitte timesvis å finne ut reknemåter, fordi du "trur" du ikkje kan lære noe av å pugge matte?
...woot?

Seffern kan du pugge deg opp i matte, eg gjekk no opp ein heil karakter
Til meir eg pugga til meir skjønte eg og.
Men du må pugge på formler OSV. slik blir du god, åsså pugge på gange tabellen så blir du raskare i hauderekning OSV.

Det er ikkje BAM! du er smart.
Pugging er ein viktig del, uansett kva fag.


Mozart pugga, men han var sikkert litt smartare enn andre frå før/vidunderbarn..

Trur ikkje han kunne lagd all den musikken han lagde vist han ikkje pugga.


Sorry for oftopic, hørte foresten om dette på radio^^

Eit spm. angåande rusing:
Kan du bli dummare etter ei lang periode av rus? Øl, vin, BH(brent hjemme/hjemmebrent:P) OSV.
Sitat av methewall Vis innlegg
Og morgenhosten, den synes jeg er best.
Vis hele sitatet...
Du måtte ødelegge
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Eit spm. angåande rusing:
Kan du bli dummare etter ei lang periode av rus? Øl, vin, BH(brent hjemme/hjemmebrent:P) OSV.
Vis hele sitatet...
Om vi er enige i at læring gjør deg smartere, og at alkohol dreper litt hukommelse. Da konkluderer vi med at alkohol gjør deg dummere.

Rusen i seg selv hemmer heller tankegangen din der og da, men gjør deg ikke nødvendigvis dummere. Det finnes mange smartinger som oppfører seg som aper under rus, og mang en "gjennomsnittlig" som klarer seg fint mens de fordøyer det glasset med som ble til to flasker.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Dem som ikke røyker er også dumme, da de går glipp av morgen røyk, og du skjenner nikotine bare går gjennom hele kroppen, verdt å få 5 år mindre levetid! Mmmmmm...
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare runke som skikkelige menn?

Runking, dusjing og en god kopp kaffe gjør slik at enhver tenker klart om morgenen!
Sitat av Sio Vis innlegg
Kan du ikke bare runke som skikkelige menn?

Runking, dusjing og en god kopp kaffe gjør slik at enhver tenker klart om morgenen!
Vis hele sitatet...
Så jeg er dum hvis jeg ikke gjør det?
Dette stemmer! Jeg har en kompis, som er generelt dum. Han klarer ikke å ta på sengetøy selv, glemmer mye, og er treig til å forstå ting. Igår var vi på fest, og tror du ikke han gikk ut og tok sin første røyk? Joda, så der har du det, røykere er dummere en ikke-røykere
Jeg har laget min egen statistikk som viser at folk med fornavn som starter på vokal er dummere enn de som har fornavn på konsonant.

Undersøkelsene mine viste faktisk at de med konsonant scoret 5 poeng høyere enn de med vokal.

populær-"vitenskap" ftw.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Så jeg er dum hvis jeg ikke gjør det?
Vis hele sitatet...
Statistisksett er du dum (du røyker!).
Men tror ikke runking henger sammen med høy IQ, kanskje dette er det neste forsøket forskerne burde bryne seg på?
Albert Einstein var glad i pipa si han, men hva som befant seg i pipa vet vi ikke.

Saken er: Man er ikke nødvendigvis dum om man røyker. En ikke-røyker, kan ha andre dumme uvaner som gjøre den "dummere" sett i forhold til en som røyker. (eks. du konsumerer masse sukker, hvor jeg på den andre siden ikke konsumerer sukker)

Man har alltid ett grunnlag for det man gjør, selv om grunnlaget er tykt eller tynt. Så man skal ikke dømme folk for lett, heller lære og forstå dem.
Sist endret av #Conex; 1. mars 2010 kl. 01:27.
Sitat av Sio Vis innlegg
Statistisksett er du dum (du røyker!).
Men tror ikke runking henger sammen med høy IQ, kanskje dette er det neste forsøket forskerne burde bryne seg på?
Vis hele sitatet...
Jeg er en av de "dumme" som røyker, og jeg kan med hånda på hjertet si, at det å begynne å røyke, er noe av det dummeste jeg har gjort. Det er dyrt, lukter vondt, smaker vondt (noen få i løpet av dagen er gode) og det er veldig vanskelig å slutte. Det vil si, det er ikke så vanskelig å slutte som ikke å begynne igjen. Etter 20 år, har det blitt en vane, kan man si. Så jeg anbefaler alle som ikke har begynt, styr unna. Det er mye lettere nå enn om 20 år. Noe alle fornuftige mennesker vet, men som noen velger å overse.
Sitat av Sio Vis innlegg
Statistisksett er du dum (du røyker!).
Men tror ikke runking henger sammen med høy IQ, kanskje dette er det neste forsøket forskerne burde bryne seg på?
Vis hele sitatet...
I følge Statistiken, er alle dum, sånn statistisksett.
Jeg er, som allerede slått fast, dum. Begynte for syv-åtte år siden, gjort det siden og har ingen planer om å slutte. Liker en morgenrøyk i rufsete tilstand ute på trappen før jeg hopper i dusjen og trasker til skolen. På kvelden blir det gjerne en sigarett, cigarillo eller pipe. Røker ikke mer enn dette, og det er akkurat passe. Om jeg tar skade av det får så være, jeg tar skade av mye annet jeg propper i kjeften også.

Dette har selvfølgelig blitt en vane for meg, det er som om en som er virkelig glad i sjokolade skulle slutte med det. Noen venner av meg påsto at jeg var avhengig og ikke klarte å slutte, og at jeg egentlig ikke nøt røyken, men bare måtte ha nikotin. Røkte ikke på en måned for å få de til å holde fred, vet ikke om det beviser noe, men på dem funket det.

Bortsett fra det, er det ingenting bedre enn å gå en tur i skogen, grille, drikke en singel-malt og ta en sakte-brennende tobakkspipe med venner. Koselig å ligge i lyngen å høre på fuglene mens du kjenner varmen fra pipen i hånden.

Og jeg synes at jeg skal få ha denne gleden ifred uten at noen generaliserende-jævler kaller meg blåst. Ble vist dagens lille dette, ha en fin natt.