Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 19153
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvor mange % av marsjen ser du på det innslaget da?
Vis hele sitatet...
Igjen; er det virkelig så himla relevant? Det er der, og det er det folk husker, fordi det blir eksponert gjennom media. Arrangøren burde gi tydlige signal om at det ikkje blir akseptert, og slå ned på det. Tvert imot ser NORMAL ut til å glorifisere all hasjbruk ukritisk, også i marsjen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja i denne debatten er det en del folk som sauser sammen disse 3 tinga ja. Jeg vil derimot ikke si at dette er så rart, da medisinsk legalisering er en fin måte å få legalisert et rusmiddel på. Vi ser det jo bl. annet i USA.
Vis hele sitatet...
Det er dog ei totalt usaklig sammenblanding. Opium er fullstendig legalt som medisin, men fryktelig ulovlig som rusmiddel. Og det er få som argumenterer ut fra ei legalisering av opium som rusmiddel ut fra at det er legalisert som medisin.

Så skill debattane litt meir, og sjå på legaliseringsdebatten som legalisering av cannabis til rusbruk, når det i realiteten er det som er målet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
So what om folk røyker litt i toget? Litt sivil ulydighet har da aldri skadd noe.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet vil eg hardnakka hevde at offeret er legaliseringskampen. Og det er ikkje snakk om sivil ulydighet, for det er knapt nokon som bryr seg, og det er uansett eit lovbrot folk ville begått uavhengig av marsjen. Ergo står en igjen med et barnslig opprør som minner litt om trassalderen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
I en undersøkelse jeg leste i 2003 var det 30%, vi kan nok også plusse på noen prosent
Vis hele sitatet...
SIRUS har ei viss erfaring med slike undersøkelser. Du kan sikkert legge til eller trekke ifra et par prosentpoeng, men samtidig er trenden også interessant: tallet er synkande. Å anta at dei har ei usikkerhetsmargin på 15% prosentpoeng er derimot litt vel drøyt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvem bryr seg egentlig så veldig mye om hva ungdomspartier sier? Disse pleier å være ganske ekstreme og sier ganske mye rart. Jepp man kan jo prøve å invitere statsadvokaten til å tale før marsjen. Så vag som han er.
Vis hele sitatet...
Uhm, altså. Ungdomspartier deltar jo i debatten, og dei har mange medlemmer. Dei får mediedekning, og dei får oppmerksomhet innad i partia. Det er ikkje spesielt uvanleg at framtidige partileiarar kjem frå ungdomspartia. Så å hevde at ingen bryr seg blir litt vel drøyt, sjølv om dei ikkje har spesielt stor realpolitisk makt.

Og statsadvokaten vil neppe delta på et slikt arrangement, nettopp på grunn av profilen det har. Gå i samarbeid med UIO, og arranger en dag med akademiske vinklinger på det, med begge sider representert, så tipper eg du får statsadvokaten på bana rimelig kjapt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det blir da skrivd en masse leserinlegg uten at det hjelper mye. Og hva er mediene interresert i? Lesere og overskrifter. Da er det netopp slike stunt som slår ann.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje hugse når eg såg eit leser innlegg fra den legaliseringsbevegelsen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jepp, du er flink til å støtte generalisering.
Vis hele sitatet...
...
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen; er det virkelig så himla relevant? Det er der, og det er det folk husker, fordi det blir eksponert gjennom media. Arrangøren burde gi tydlige signal om at det ikkje blir akseptert, og slå ned på det. Tvert imot ser NORMAL ut til å glorifisere all hasjbruk ukritisk, også i marsjen.
Vis hele sitatet...
Om ingen hadde røyka så ville ikke mediene kommet i det hele tatt. Når man også går gjennom flere store byer, så er det også ganske relevant at folka rundt ser at alle ikke er piss fjerne.

Det er dog ei totalt usaklig sammenblanding. Opium er fullstendig legalt som medisin, men fryktelig ulovlig som rusmiddel. Og det er få som argumenterer ut fra ei legalisering av opium som rusmiddel ut fra at det er legalisert som medisin.

Så skill debattane litt meir, og sjå på legaliseringsdebatten som legalisering av cannabis til rusbruk, når det i realiteten er det som er målet.
Vis hele sitatet...
Hvis du feks har sett litt ifra de "medisinske cafene" i USA så ser du at langt fra alle der får Cannabis pga helsetilstanden sin. Under forbudstia av alkohol kunne man også alkohol ganske lett på resept
SIRUS har ei viss erfaring med slike undersøkelser. Du kan sikkert legge til eller trekke ifra et par prosentpoeng, men samtidig er trenden også interessant: tallet er synkande. Å anta at dei har ei usikkerhetsmargin på 15% prosentpoeng er derimot litt vel drøyt.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke lest den rapporten du linka til, men netopp den ifra 2003 hvor den viste at ca 1 av 3 røyka. Og når det gjelder et ulovlig rusmiddel så vil jeg påstå at usikkerhetsmaginen er større en et par prosent.

Uhm, altså. Ungdomspartier deltar jo i debatten, og dei har mange medlemmer. Dei får mediedekning, og dei får oppmerksomhet innad i partia. Det er ikkje spesielt uvanleg at framtidige partileiarar kjem frå ungdomspartia. Så å hevde at ingen bryr seg blir litt vel drøyt, sjølv om dei ikkje har spesielt stor realpolitisk makt.
Vis hele sitatet...
Hvor saker har ikke disse ungdomspartia som ikke vil skje på minst 100år? FRPU i Oslo hadde jo feks et legaliseringsforslag for en 5-6 år siden. De fikk fort beskjed om å holde kjeft ovenfra, og det var vel ca 3 artikler om det tilsammen.
Jeg spørr jeg, siden jeg ikke vet så mye. På denne marsjen, er det lov til å røyke hasj da? eller, er det lovlig å røyke hasj 20.4? :-p
kjedelig streiting
Sitat av ScoobyDoo Vis innlegg
Jeg spørr jeg, siden jeg ikke vet så mye. På denne marsjen, er det lov til å røyke hasj da? eller, er det lovlig å røyke hasj 20.4? :-p
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke lovlig, men politiet(muligens av tidligere erfaringer) pleier å tolerere det. 20.4 er som en hvilken som helst dag.
Bare jeg som fikk deja vu av denne tråden? mener å huske en sånn tråd for ikke så lengesiden.(4-6 månender siden.)

eller så er det bare tiden som flyr forbi meg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du sier av vi ikke er bedre...
Vis hele sitatet...
Ikke når dere møter opp i skitne, gangster/rhasta klær i en stor klynge og røyker marijuana mitt på gaten. Hvem i helvete vil ta dere seriøst da? Dere har en flott talsmann, men deltakerene i marsjen ødelegger veldig mye.

Så få på dere finstasen og hold hasjen hjemme, enkelt og greit.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jøss, dagens nff-wise guys har visst ikke alltid vært like anti-marihuanamarsjen
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Marihuanemarsjen er et stunt for å få litt pr rundt saken, da de fleste politikere tier denne saken ihjel.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet vil jeg påstå at ordtaket "all PR er god PR" ikke stemmer for fem flate øre. Det er også viktig å notere seg at debatten i det siste har blomstret opp igjen. Flere høytstående personer har uttalt seg positivt i forhold til en endring av narkotikalovverket. Jeg tror marihuanamarsjen ødelegger denne trenden mer enn tause politikere gjør det.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes en del med mye penger å god utdannelse som røyker, men hva tror du skjer når de står frem å fronter en sak?
Vis hele sitatet...
Tenker du på noen spesielle caser her? Jeg vil påstå at, generelt sett, har "vellykkede" mennesker mer påvirkningskraft i samfunnet enn det en typisk "taper" har. Er du ikke enig?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selvfølgelig ikke, men da nytter det ikke at de som er uten dreadsen og møkkabarten ikke møter opp.
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg stillt opp (pent kledd, som vanlig) hvis det ikke var for alle stonerene. Jeg vil rett og slett ikke bli assosiert med en slik crowd, og synet av dem får meg helt ærlig til å tvile på om legalisering er en god ide, i alle fall med hensyn til denne gruppen av befolkningen.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jøss, dagens nff-wise guys har visst ikke alltid vært like anti-marihuanamarsjen
Vis hele sitatet...
Man vokser da til med tiden, og forstår gradvis mer og mer av ting
Går folket her normalt, eller skjuler dere ansiktet osv? Er litt kjipt hvis man blir filma av TVN og arbeidsgiveren eller moren ser det.
Sitat av Norther Vis innlegg
Går folket her normalt, eller skjuler dere ansiktet osv? Er litt kjipt hvis man blir filma av TVN og arbeidsgiveren eller moren ser det.
Vis hele sitatet...
Hvis man først velger å delta i marsjen, må man vel kunne stå for det?
Hvis folk bare kunne lagt igjen Hemp-hoodien og de andre stoner klærene hjemme, klippet skjegget og kanskje tatt på seg noe litt presentabelt ville marsjen gitt folk et helt annet inntrykk. Ikke prøv å få frem at stonerne er en egen gruppe, men heller en del av samfunnet som nyter dette rusmiddelet.
Ok jeg har lest gjennom nesten hele tråden. Men til dere som klager på at det bare er stonere og stereotype-røykere med sæggebukse og rastafletter som går i den marsjen;
Siden dere tror det er stereotypene som ødelegger folkets bilde til røykere, kan vel dere ta også stille opp i marsjen for å motbevise stereotypen? isteden for å klage på at én type røykere ødelegger for de andre, noe jeg er enig i foressten, still opp og vis at røykere består av alle slags type folk, det skal jeg gjøre.
Jeg Tror at vi bare kan glemme legalisering de 10 neste åra, men jeg sitter i sofan dag etter dag å bare smiler og gleder meg til vår generasjon styrer lande her
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av GraasXo Vis innlegg
Jeg Tror at vi bare kan glemme legalisering de 10 neste åra, men jeg sitter i sofan dag etter dag å bare smiler og gleder meg til vår generasjon styrer lande her
Vis hele sitatet...
Kom deg opp av sofaen og smilet famler fort vekk. De færreste jeg møter i min alder er for legalisering.
trudde det var fyrste laurdagen i mai, altså 1 mai i år, men ok

blir fyrste gongen for meg, blir sykt chill tenker eg. skal nok skaffe bra gras =)

Det er helt sykt vi kan røyke i gatene utan at purken forstyrrar. Det beviser eigentleg at dei veit det ikkje er nokke som burde vert forbyt.

gras er ufarlig og kommer rett frå gud, den er ikkje menneskjelagd og det er absurd at folk blir fengsla for å sette fyr på ein PLANTE!

Stereotypi liksom, kva faen er det folk snakkar om? trur alle at det bare er rastafari-er som røyker gras? er helt vanlig sjøl, og mange eg kjenner som blazer har verken rasta flettar eller t-skjorter med cannabis planter på, men nokken har det sjølvsakt. ingen hadde vist at eg røyka om eg ikkje hadde sakt det.
Om alle oss normale som er irriterte på imaget til marihuanamarsjens deltagere faktisk hadde stillt opp som normale menesker så hadde plutselig ikke marsjen vært like stereotypisk lenger!
Ærlig talt så frister det ikke noe særlig å gå ned på youngstorget for å henge med fjerne dophuer jeg ikke kjenner, selv om jeg er for legalisering.
Det er jo helt tydelig hva holdningen til de som går i toget er og jeg gidder ikke gå i tog med folk som syns det er sjukt kult å røyke i gatene uten at politiet bryr seg.
Skal vi få til en legalisering så blir ikke det aktuelt uansett. Fri hasj til folket er ikke målet med en legalisering.
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg

Stereotypi liksom, kva faen er det folk snakkar om? trur alle at det bare er rastafari-er som røyker gras?
Vis hele sitatet...
Nei, men de fleste av dem som deltar i marihuanamarsjen er typiske stonere. Dette bidrar til å forsterke den allmene oppfattningen av at cannabisbrukere er "annerledes", og da gjerne i en negativ forstand.
Stiller opp i vanlige klær jeg dog med solbriller. Just to be safe.
Sitat av Norther Vis innlegg
Jeg er enig i at det ikke er så mange ''normale'' folk som møter opp, men..
Vis hele sitatet...
kva er "normale" folk?
Sist endret av Coffeeaddict; 21. april 2010 kl. 15:47.
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
kva er "normale" folk?
Vis hele sitatet...
Folk som ikke ser ut som de kommer rett fra en ferietur der destinasjonene har vært: Jamaica, Woodstock og planet 10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Det er helt sykt vi kan røyke i gatene utan at purken forstyrrar. Det beviser eigentleg at dei veit det ikkje er nokke som burde vert forbyt.
Vis hele sitatet...
Det antyder vel heller at politiet innser at det veldig veldig lett kan utarte til gatekamper om dei prøver å gjere noko med det. Å oversjå det er mao. enklare for alle parter enn å gjere noko med det.
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
gras er ufarlig og kommer rett frå gud, den er ikkje menneskjelagd og det er absurd at folk blir fengsla for å sette fyr på ein PLANTE!
Vis hele sitatet...
Slike argumenter er fullstendig hårreisande tåpelige. Denne steinen er fullstendig naturlig, og det er absurd at eg blir fengsla for å denge den gjentatte ganger mot skallen din...? Det er litt på det nivået. Både drap og stein er fullstendig naturlig. At noko er naturleg vil jo på ingen måte sei at det er ønska i samfunnet.

Har du ikkje bedre argumenter enn det så anbefaler eg deg strengt tatt å lese litt meir om temaet før du deltar i debatten. For om det har en effekt, så er den neppe spesielt velegna for å framkjempe legalisering.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Ærlig talt så frister det ikke noe særlig å gå ned på youngstorget for å henge med fjerne dophuer jeg ikke kjenner, selv om jeg er for legalisering.
Det er jo helt tydelig hva holdningen til de som går i toget er og jeg gidder ikke gå i tog med folk som syns det er sjukt kult å røyke i gatene uten at politiet bryr seg.
Skal vi få til en legalisering så blir ikke det aktuelt uansett. Fri hasj til folket er ikke målet med en legalisering.
Vis hele sitatet...
Hvis du har fulgt bittelitt med, så skjønner du også at det ikke er målet.
At folk synes det er litt moro å røyke offentlig en dag uten at noen bryr seg om det, er ikke så rart.

Får se om jeg gidder å gå i marsjen selv. Må gå gjennom Grønland for å komme dit, og der bor det bare kriminelle pakistanere og afrikanere.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Tenker du på noen spesielle caser her? Jeg vil påstå at, generelt sett, har "vellykkede" mennesker mer påvirkningskraft i samfunnet enn det en typisk "taper" har. Er du ikke enig?
Vis hele sitatet...
Det finnes noen som tør å stå for saken, men det finnes også mange som kryper til korset når de blir tatt. Dette vil jeg tro er netopp for å ikke få et slikt rykte på seg. Bill Clinton feks prøvde det jo engang, men han inhalerte ikke. Tror du på det?

Personlig ville jeg stillt opp (pent kledd, som vanlig) hvis det ikke var for alle stonerene. Jeg vil rett og slett ikke bli assosiert med en slik crowd, og synet av dem får meg helt ærlig til å tvile på om legalisering er en god ide, i alle fall med hensyn til denne gruppen av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Hvis du er halveis imot legalisering pga disse stonerne minner deg på at stoffet er skadelig, så lurer jeg litt på hvorfor du vil ha det lovlig i det hele tatt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Det er 10-15% som har prøvd, og under 10% som har røykt siste måned.
Vis hele sitatet...
Tallet over antall personer som har prøvd er nok langt høyere enn 10-15%. SIRUS sine tall forholder seg kun til ungdommer såvidt jeg vet.
En av studiene til Willy Pedersen (som han selv beskriver er et bedre mål enn SIRUS sine tall) viser at nesten halvparten av unge voksne i Oslo har prøvd hasj før de er 30. På landsbasis er det ca 1/3.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=144022

Men jeg er forøvrig enig med det andre du skriver slashdot.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
...Hvem bryr seg egentlig så veldig mye om hva ungdomspartier sier? Disse pleier å være ganske ekstreme og sier ganske mye rart...
Vis hele sitatet...
Venstre har i hvert fall brydd seg: http://www.ungevenstre.no/arkiv/gjen...man-rusomsorg/


Når det kommer til marsjen er jeg som sagt enig med slashdot. Slik det foregår nå er bare tull, og virker helt mot sin hensikt tror jeg. En legalisering kommer ikke til å skje fordi folk demonstrerer og bryter loven mens de gjør det. En legalisering skjer den dagen folk flest innser at forbudet faktisk virker mot sin hensikt.
Denne innsikten vil komme først til folket SÅ til politikerne. Politikerne leder oss ikke, politikerne mener det de mener for og sikre seg sin del av velgermassen. Den dagen folk flest innser at en legalisering er den beste metoden, vil flere politikere ramle ut av skapet. Politikere vet hva som skjer nå for tiden, Willy Pedersen har jo snakket om at han har hatt hemmelige møter med politikere angående dette emnet. Grunnen til at politikere har bedt om hemmelige møter er jo fordi temaet er såpass betent.
Det vi som legaliseringsforkjempere må gjøre er å gjøre temaet mindre betent. Marsjen, slik den har vært de siste årene har ikke gjort temaet mindre betent, den har tvert imot økt avstanden mellom stonere og vanlige nordmenn. Den fronter en subkultur som er ukjent, og derfor ofte skremmende for vanlige mennesker.

Hvis typiske stonere faktisk er mindretall i marsjen, så er i alle fall dette nytt for meg. Jeg har kun hørt om dette gjennom media, og alle vet hvordan media er. Media kaster seg over ethvert svakt punkt, og dette arrangementet har flere. Det hele ender med et useriøst bilde gjennom media som gjør at vanlige nordmenn gir enda mer faen, og at mer seriøse cannabisbrukere må skjule seg enda mer. Hva gjør så politikerne? Jo de skjønner at nordmenn flest tar avstand fra slikt, og eventuelle uttalelser angående dette temaet blir således.

For at legalisering skal vinne frem må temaet bli mindre betent; folk må stå frem, folk må skrive leserinnlegg, folk må ta kontakt med politikere, folk må diskutere med kjente. Jeg har selv skrevet flere innlegg i min lokalavis, og jeg har fått en respons som var over alle forventninger. Veldig mange har tatt kontakt. Jeg vil nevne alt fra random stonere, til lærere på barneskoler til en sjef innenfor et offentlig etat her i kommunen.
Det er flere enn vi tror som er enige med oss, i hvert fall når de får kunnskapen vi sitter med på et redelig vis, men vi drar uheldigvis ikke disse frem med useriøse arrangementer.

Jeg vil anbefale alle dere i Oslo-området som mener at marsjen er for useriøs til og heller sette av mandag 3. Mai og delta på dette:
Møter mange nok opp her vil også media dukke opp, og da begynner ting å ligne noe.

Av de aktørene som kjemper for legalisering av cannabis må jeg si at LUHM er den som fremstår som mest seriøs, selv om LUHM strengt tatt ikke er en organisasjon. Men ting skjer, skikkelig webside er under utvikling og det de har planer for videre fremgang. Fordelen med LUHM er at det er såpass nytt og derfor åpent for innspill som kan endre metodene i en mer folkelig retning. NORMAL føler jeg er såpass fastkjørt nedi hasjpipa at det ikke nytter.
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
gras er ufarlig og kommer rett frå gud, den er ikkje menneskjelagd og det er absurd at folk blir fengsla for å sette fyr på ein PLANTE!
Vis hele sitatet...
Selv om det allerede er kommentert, så må jeg bare si at denne setningen reddet kvelden min. Er det slik at du kommer til å gå masjen og rope ut slike ting?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis du har fulgt bittelitt med, så skjønner du også at det ikke er målet.
Vis hele sitatet...
Det er jo nøyaktig det jeg sier. Fri hasj er ikke målet så hvorfor i all verden skal jeg gå i tog med en masse folk som praktiserer det eller mener at det er greit? Det er jo åpenbart at veldig mange som drar fordi de kan ruse seg i toget og for en gangs skyld møte likesinnede uten at politiet blander seg nevneverdig inn.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
At folk synes det er litt moro å røyke offentlig en dag uten at noen bryr seg om det, er ikke så rart.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så rart, men da velger jeg å holde meg unna. Når jeg drikker så oppsøker jeg ikke sørpe fulle folk eller alkoholikere. Når jeg demonstrerer for en endring i narkotikalovgivningen så går jeg ikke sammen med folk som har ett mål om å ruse seg mest mulig offentlig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Får se om jeg gidder å gå i marsjen selv. Må gå gjennom Grønland for å komme dit, og der bor det bare kriminelle pakistanere og afrikanere.
Vis hele sitatet...
Idiot. Med den holdningen kan du bare holde deg hjemme, helst for godt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes noen som tør å stå for saken, men det finnes også mange som kryper til korset når de blir tatt. Dette vil jeg tro er netopp for å ikke få et slikt rykte på seg. Bill Clinton feks prøvde det jo engang, men han inhalerte ikke. Tror du på det?
Vis hele sitatet...
Stoltenberg, Bush og Obama har også innrømmet å ha prøvd marihuana, men hva er poenget ditt?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis du er halveis imot legalisering pga disse stonerne minner deg på at stoffet er skadelig, så lurer jeg litt på hvorfor du vil ha det lovlig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Vel, vi vil jo ikke at barn skal bruke stoffet, vi vil ikke at folk skal pådra seg skader som følge av stoffet og vi vil ikke at det skal være sosialt akseptert å gå rundt i en tåkesky, selv om det blir legalisert.
Som du selv sa, målet er ikke fri hasj, så slutt å fremstill det slik.
Legalisering = legge under statlig kontroll, så får vi diskutere hvordan loven skal være i ettertid.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes noen som tør å stå for saken, men det finnes også mange som kryper til korset når de blir tatt. Dette vil jeg tro er netopp for å ikke få et slikt rykte på seg. Bill Clinton feks prøvde det jo engang, men han inhalerte ikke. Tror du på det?
Vis hele sitatet...
Nå føler jeg vi fjerner oss litt fra poenget her. Mitt poeng er at såkalt vellykkede personer har større påvirkningskraft på samfunnet enn typiske tapere. Derfor, om man brenner for en sak, kan det lønne seg å ta omveien innom sosial og økonomisk suksess. Når det kommer til statsoverhoder og rusbruk, se innleggende mine i denne tråden.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis du er halveis imot legalisering pga disse stonerne minner deg på at stoffet er skadelig, så lurer jeg litt på hvorfor du vil ha det lovlig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Stonere er cannabisbrukens skyggeside. Det er klart man blir usikker når man blir presentert for denne skyggesiden i stor skala!

Jeg er for legalisering fordi jeg mener at de som blir stonere blir det uansett, om stoffet er forbudt eller ikke. Jeg er for legalisering fordi jeg tror det kan gagne samfunnet vårt økonomisk (besparelser og inntekter). Jeg er for legalisering fordi jeg tror at regulering kan føre til mindre utbredt bruk blandt mindreårige. Jeg er for legalisering fordi jeg prinsippielt synes det er feil å bestemme hva andre gjør med sin egen kropp. Jeg er for legalisering fordi jeg mener det er galt å kriminalisere nyskjerrig ungdom.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo nøyaktig det jeg sier. Fri hasj er ikke målet så hvorfor i all verden skal jeg gå i tog med en masse folk som praktiserer det eller mener at det er greit? Det er jo åpenbart at veldig mange som drar fordi de kan ruse seg i toget og for en gangs skyld møte likesinnede uten at politiet blander seg nevneverdig inn.
Nei, det er ikke så rart, men da velger jeg å holde meg unna. Når jeg drikker så oppsøker jeg ikke sørpe fulle folk eller alkoholikere. Når jeg demonstrerer for en endring i narkotikalovgivningen så går jeg ikke sammen med folk som har ett mål om å ruse seg mest mulig offentlig.
Vis hele sitatet...
At folk tar seg en eller to jointer i det offentlige en gang i året da det er en merkedag, betyr da ikke at de har som mål å ruse seg mest mulig offentlig. Igjen, denne dagen er ikke kun lagt opp som en demo-dag. Men også en sosial happening for folk som røyker. Derav samlinga på kontraskjæret etter marsjen.

Idiot. Med den holdningen kan du bare holde deg hjemme, helst for godt.
Vis hele sitatet...
Det var bare litt ironi når det gjelder holdninga til noen her om ang når det er greit å generalisere, og når det ikke er det.

Stoltenberg, Bush og Obama har også innrømmet å ha prøvd marihuana, men hva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Ja de prøvde en gang i sin ungdom, men angrer så fælt den dag i dag, og er glade de ikke sitter med sprøyta i armen.

Vel, vi vil jo ikke at barn skal bruke stoffet, vi vil ikke at folk skal pådra seg skader som følge av stoffet og vi vil ikke at det skal være sosialt akseptert å gå rundt i en tåkesky, selv om det blir legalisert.
Som du selv sa, målet er ikke fri hasj, så slutt å fremstill det slik.
Legalisering = legge under statlig kontroll, så får vi diskutere hvordan loven skal være i ettertid.
Vis hele sitatet...
Nei, netopp. Men da nytter det ikke å be stonerne holde seg hjemme da vi ikke vil vise skyggesiden av stoffet heller.
Marihuanamarsjen er i utgangspunktet en god ide, men takket være slike som legalize_it holder jeg meg langt unna.
Vis dere klager på at det ikke er noen normale som stiller opp hjelper det ikke at dere oppfordrer folk til å ikke stille opp.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
At folk tar seg en eller to jointer i det offentlige en gang i året da det er en merkedag, betyr da ikke at de har som mål å ruse seg mest mulig offentlig. Igjen, denne dagen er ikke kun lagt opp som en demo-dag. Men også en sosial happening for folk som røyker. Derav samlinga på kontraskjæret etter marsjen.
Vis hele sitatet...
Nå er marihuanamarsjen plutselig blitt en merkedag og en fest...? Det er nok endel folk som er for legalisering, men som misliker sammenblandingen av politisk demonstrasjon og stonerparty.

Skal man ha en politisk manifestasjon om et kontroversielt tema, bør man ha respekt for at de man ønsker å nå med budskapet sitt er forutinntatte og har et veldig anderledes syn på saken enn deg. Derfor er det viktigere å være seriøs, enn det er å illustrere de mest alternative elementene blant folk som røyker.

Dersom man virkelig er interessert i å legalisere cannabis, så kunne man kanskje latt jointen ligge akkurat denne ene dagen, og brukt tida på å informere heller enn å fyre...? Hvis ikke, så viser det ganske tydelig at man prioriterer det å få røyke offentlig en dag i året, fremfor reell endring.
Sist endret av SilverKhan; 22. april 2010 kl. 16:44.
kjedelig streiting
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Nå er marihuanamarsjen plutselig blitt en merkedag og en fest...? Det er nok endel folk som er for legalisering, men som misliker sammenblandingen av politisk demonstrasjon og stonerparty.

Skal man ha en politisk manifestasjon om et kontroversielt tema, bør man ha respekt for at de man ønsker å nå med budskapet sitt er forutinntatte og har et veldig anderledes syn på saken enn deg. Derfor er det viktigere å være seriøs, enn det er å illustrere de mest alternative elementene blant folk som røyker.

Dersom man virkelig er interessert i å legalisere cannabis, så kunne man kanskje latt jointen ligge akkurat denne ene dagen, og brukt tida på å informere heller enn å fyre...? Hvis ikke, så viser det ganske tydelig at man prioriterer det å få røyke offentlig en dag i året, fremfor reell endring.
Vis hele sitatet...
Den har da alltid vært det. De fleste appelene blir holdt på youngstorvet før marsjen. Etterpå pleier det å være underholdning og liknende... Slik er det da i de fleste land.

Hvis disse folkene du snakker om er så jævlig mye imot at disse to tinga blir blanda, så kan de jo vurdere å gjøre noe selv. Annet enn å skrive et par innlegg på div diskusjonsforum...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den har da alltid vært det. De fleste appelene blir holdt på youngstorvet før marsjen. Etterpå pleier det å være underholdning og liknende... Slik er det da i de fleste land.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er særdeles uegna for å få gjennomslag for saka. Ta gjerne en joint, men hold det til helvete unna marsjen. Og det burde arrangørane sørge for! Dei burde ha viss styring på arrangementet, og gi det litt legitimitet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis disse folkene du snakker om er så jævlig mye imot at disse to tinga blir blanda, så kan de jo vurdere å gjøre noe selv. Annet enn å skrive et par innlegg på div diskusjonsforum...
Vis hele sitatet...
Det er en artig måte å svare på ei grunngiving av kvifor en ikkje vil delta i marsjen. Det at folk vel å svare slik - og rimelig mange også - er vel eit teikn på at arrangørane burde ta ein runde med seg sjølv og sjå på om det er formålsteneleg å framstå som grunnen til at cannabis er illegalt...? Det handler litt om tid og stad, og ein demo for å fortelle verden at cannabis bør legaliserast er gjerne ikkje rett plass for å vise alle helves skyggesider?

Eg bryr meg rimelig marginalt om legalisering, men eg er for det. Eg er neppe einaste som har den holdninga - fint om det skjer, men eg gidd ikkje legge alt for mykje energi i det. Det er *DEI* en må vinne for å få legalisert det. Og der feiler mariuhanamarsjen så solid at det er direkte tragisk. Mariuhanamarsjen overbeviser ingen som ikkje er så innrøykt at blodet deira er knark!
Sist endret av vidarlo; 22. april 2010 kl. 16:57.
Jeg la merke til at tidlig i denne tråden ble klær satt på dagsorden. Det er rart hvordan klær, og ikke tankene og meningene dine, definerer hvem du er. Synd samfunnet har kommet til dette stadiet. Det finnes mange intelligente stonere der ute også, men de bryr seg kanskje ikke om hvordan de kler seg, de lar seg kanskje ikke styres av normene i den samme graden som resten av samfunnet gjør. Noe jeg ikke ser på som en dum ting. Moteindustrien er en overfladisk industri, og det at den har fått så mye makt som den har er latterlig. Gogo moteklær og anoreksi. Men tilbake til topic. De skulle kanskje brukt litt tid på å intervjue mange av deltakerne på marsjen med konstruktie, objektive spørsmål. Det hadde vært kult å se en dokumentar fra marsjen som var laget av deltakerne. Da ville man eliminert følelsen media gir deg og påvirker hva du sier.

Peace out!
Det har ikke noe med mote å gjøre, men se anstendig ut og gi et godt inntrykk. Folk flest tenker på cannabisbrukere som den typiske stoneren, og da er det viktig å vise at de er helt vanlige, fult fungerende mennesker og ikke skitne, sløve, reggaehørende hippier.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Jeg la merke til at tidlig i denne tråden ble klær satt på dagsorden. Det er rart hvordan klær, og ikke tankene og meningene dine, definerer hvem du er. Synd samfunnet har kommet til dette stadiet. Det finnes mange intelligente stonere der ute også, men de bryr seg kanskje ikke om hvordan de kler seg, de lar seg kanskje ikke styres av normene i den samme graden som resten av samfunnet gjør. Noe jeg ikke ser på som en dum ting. Moteindustrien er en overfladisk industri, og det at den har fått så mye makt som den har er latterlig. Gogo moteklær og anoreksi. Men tilbake til topic. De skulle kanskje brukt litt tid på å intervjue mange av deltakerne på marsjen med konstruktie, objektive spørsmål. Det hadde vært kult å se en dokumentar fra marsjen som var laget av deltakerne. Da ville man eliminert følelsen media gir deg og påvirker hva du sier.

Peace out!
Vis hele sitatet...
Hehe, du får det til å virke som man har valget mellom Betakaroten, Lacoste-sko og Gucci-briller på en side, og blodsprengte øyne, rastafletter og t-skjorter med rastafariflagget på den andre siden.

Hele poenget er at samfunnet i dag forbinder cannabis med akkurat denne typen stonere, og det er ikke en god ting. Det er jo nettopp samfunnet du skal overbevise.

What exocytose said.
Sist endret av ticks; 22. april 2010 kl. 17:50.
Takk for konstruktiv kritikk. Men dere sier ingenting om det å intervjue deltakerne på marsjen med konstruktive, objektive spørsmål. Nettop da vil man jo kunne eliminere hele fasaden som har oppstått på grunn av en stereotypi basert på klær.
Følte jeg hadde så mye å skrive når jeg siterte et innlegg her, men klarer ikke å formidle det bra nok, så får skrive noe annet.

Men klær: Det er ikke bra med for mange hippier, det er ikke bra med for mange rastafarierer, det er ikke bra med for mange gangstere, det er ikke bra med for mange utlendinger, det er ikke bra med for mange "vestkant folk" osv.

Konk: Det er ikke bra med for mange stereotyper av noe slag. (Kun rike som røyker, ingen mann i gata som ønsker det lovlig...)

For at det skal være et bra opplegg må man ha med alle samfunnslag, både de som lager et dårlig bilde og de som lager et bra og de midt i mellom.

Uansett, det er ikke hvilke mennesker som røyker som blir utslagsgivende.
Gode argumenter, slik at man får et flertall på stortinget til å bli nytenkende.
Det finnes en haug av negative konsekvenser og det finnes en haug "positive".
Eller vet ikke om positive blir riktig og si, men rettferdige argumenter.

Jeg klarer fint å se hvorfor det er ulovlig, men det er kun ut i fra et ideologisk syn. Jeg ser helst også at alkohol, kaffe, sukker, paracet, osv. blir ulovlig om vi skal opprettholde kriminaliseringa av cannabis.

Men så er jeg jo egentlig for fri vilje over egen kropp og ønsker absolutt ingen lover og regler. Men det finnes det for mange idioter til, desverre =/ Og derfor må jeg tenke ut i fra hva som blir mest rettferdig, for folk flest.
Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Jeg la merke til at tidlig i denne tråden ble klær satt på dagsorden. Det er rart hvordan klær, og ikke tankene og meningene dine, definerer hvem du er. Synd samfunnet har kommet til dette stadiet.
Vis hele sitatet...
Klær og andre former for mote, har vi mennesker holdt med på i uminnelige tider. Trendene forandre seg stadig, men hvordan du ser ut har ALLTID hatt noe å si for hvordan anndre oppfatter deg. Dette er på ingen måte et nytt fenomen.
Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Takk for konstruktiv kritikk. Men dere sier ingenting om det å intervjue deltakerne på marsjen med konstruktive, objektive spørsmål. Nettop da vil man jo kunne eliminere hele fasaden som har oppstått på grunn av en stereotypi basert på klær.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd for at det ville hatt den stikk motsatte effekt, nemlig forsterket bildet av at de som deltar i marsjen er sløve stonere. Tåkebablingen høres sikkert inmari smart ut for andre pothoder, men for vanlige folk vil et intervju med en pottefjern tjalling bare føre til økt avsky for kulturen og frykt for stoffet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bumper tråden litt

Hvem av disse to herrene ser mest seriøs ut, og hvem hadde du stolt mest på?

http://pnsexplosion.com/uploaded_images/stoner-791927.jpg
Denne mannen

eller

http://www.beelinefinance.co.uk/images/businessman_in_in_suit_and_glass.jpg
Denne mannen?
Gjest
Trådstarter
det er media som har laget et bilde av hvordan en ordentlig mann skal være, det betyr ikke at det er riktig. for alt du vet så kan mannen med briller røyke noen ganger i uken , og han rasta duden hva vet du , kansje han er einstein smart og jobber for NASA?

(media har skylden min venn...)
Jeg ville stolt på stoneren. Han så mye mer ærlig ut enn den sleske dresskledde mannen.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
det er media som har laget et bilde av hvordan en ordentlig mann skal være, det betyr ikke at det er riktig. for alt du vet så kan mannen med briller røyke noen ganger i uken , og han rasta duden hva vet du , kansje han er einstein smart og jobber for NASA?

(media har skylden min venn...)
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men nå REGNER JEG MED poenget hans var; utseende har mye å si.

(Correct me if I'm wrong)
kjedelig streiting
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Bumper tråden litt

Hvem av disse to herrene ser mest seriøs ut, og hvem hadde du stolt mest på?

http://pnsexplosion.com/uploaded_images/stoner-791927.jpg
Denne mannen

eller

http://www.beelinefinance.co.uk/images/businessman_in_in_suit_and_glass.jpg
Denne mannen?
Vis hele sitatet...
Ganske pent kledde disse folka her og http://z.about.com/d/history1900s/1/0/t/P/hitler34.gif
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ganske pent kledde disse folka her og http://z.about.com/d/history1900s/1/0/t/P/hitler34.gif
Vis hele sitatet...
Hugo Boss og greier. Nei, de leker ikke klubb de gutta der..
"SIRUS har ei viss erfaring med slike undersøkelser. Du kan sikkert legge til eller trekke ifra et par prosentpoeng, men samtidig er trenden også interessant: tallet er synkande. Å anta at dei har ei usikkerhetsmargin på 15% prosentpoeng er derimot litt vel drøyt."

Om du faktisk leser den artikkelen så er de tallene fra årtuseskiftet, ikke 2008-2009 for eks.
En kjapp ide for de som vil ha legaliseringsdebatt.

Samle 1000 personer i hver storby i norge og still dere i kø utenfor politistasjonen. Alle sammen erkjenner bruk av cannabis men nekter straffeskyld.
Når du erkjenner forholdene men nekter straffeskyld blir det rettsak av det hele, korriger meg om jeg tar feil.
Sørg for å få media med på det hele og, her kommer den viktigste delen, få dokumentert hvor mye det koster å holde en rettsak kontra det staten får tilbake i boten som må betales. Er det en ting som kan få anti-delen av folket til å bry seg er det vinkling på unødvendig bruk av skattepenger og, i nogenlunde mindre grad, unødvendig bruk av politiressurser (ihvertfall i disse utenlandske-tyveribande-dagene). Så kan man supplere med alle willy pedersene, alle kjetil lundene, alle arild knutsene og moderne forskning når politikerne skjønner at de ikke kan ro seg unna lenger.

no? neivel.
om jeg hadde røyket hadde jeg glatt betalt tre-fire høvdinger for å få igang legalisering, men det gjelder kanskje ikke så mange. jaja, jeg vet, rulleblad, organisering av stonere osv.
Så er det sikkert noen andre aspekter rundt det hele som jeg ikke har tatt høyde for... men jeg gir meg egentlig ballene i hele debatten, så jeg lar eventuelle "debunkere" (i mangel av bedre ord) ta seg av den delen.
En ting er sikkert, som flere har påpekt, marsjen hjelper ikke.
Hadde det vært snakk om å utarbeide en lov for cannabis i Norge hadde jeg tatt mannen med dress, bæsjehår er så distraherende.