Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1025
Hei!
Jeg har akkurat byttet strenger på min akustiske gitar. Men jeg har et problem. Strengene min spille de nøyaktige samme tonene på de fleste båndene. De er helt korrekt stemt, så hva kan være årsaken til dette?

Tusen takk for alle svar
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Mest sannsynlig så er det ene båndet høyere oppe en de andre, og strengen blir da presset ned på den når du "trykker" på andre bånd.
Har vært borti dette på noen skole gitarer, er usikker på hvordan man får fikset dette, men tror kanskje du kan heve strengene eller "høvle" litt av det båndet som er for høyt.
Trådstarter
2 0
Kan det ha noe med at nut'en min har duttet av? Limte den på før jeg satte på nye strenger..

Jeg fant problemet, men takk for at du svarte!
Sist endret av Musicae; 4. februar 2013 kl. 18:41.
Har du lyst til å dele løsningen din med resten av forumet i tilfelle noen har samme problem i fremtiden?
Problemet er som regel at strengene er for lave, eller at du har ujevne bånd (ett bånd som er for høyt). Enkleste løsningen er å heve strengene, det kan på kassegitar gjøres ved å stramme truss-roden, eller ved å shimse nøtta eller broa. Beste løsningen er ofte å slipe båndene så de blir fine og jevne, men dette krever litt mer enn å skru litt på halsen som ofte gir helt fint resultat.