Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7335
Hei, freaks!

Jeg er 21 år og til sommeren skal jeg begynne å jobbe på vinmonopolet. I den sammenheng tenker jeg det er greit å kunne litt om vin, sprit og alkohol generelt. Jeg har allerede fått jobben, uniform er bestilt og alt er i boks, men jeg har lite kunnskaper om f. eks. hvilke type vin som passer til forskjellige matretter o.l.

Noen som vet om noen nettsider (eventuelt app til telefon) hvor jeg kan lese litt om emnet?

Noen generelle anbefalinger når det kommer til å jobbe på vinmonopolet?

- boblesaft
Du får nok ganske grei innføring når du begynner å jobbe skal du se, men selvfølgelig er det kjekt å ha litt forkunnskaper! Ta en titt på http://www.aperitif.no/; søk litt rundt og les på forskjellige vintester og diverse. Står mye interessant og nyttig om vin og mat her. Lykke til!
Vill og i tilegg til å lese om det drikke endel forskjellig vin. ^^
Sist endret av PoteterOgMolasse; 14. mai 2012 kl. 18:12.
TS, jeg gleder meg på dine vegne. Det blir sikkert artig og interessant.
Er glad i vin selv, men kan ikke si jeg har veldig peiling akkurat.

Et tips er å kjøpe Hugh Johnson sin årlige vinguide - den har jeg
selv fått mye verdifullt utav. Du bør jo også prøve å komme
deg på noen vinsmakinger.
Hadde vært positivt om du hadde lært deg litt om spesielle øl, alt fra serveringstemperaturer til hva slags mat de fungerer til. Er ikke ofte jeg møter ansatte på polet som er gode på slikt..
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Hadde vært positivt om du hadde lært deg litt om spesielle øl, alt fra serveringstemperaturer til hva slags mat de fungerer til. Er ikke ofte jeg møter ansatte på polet som er gode på slikt..
Vis hele sitatet...
Absolutt! Dette bør du ta til deg, boblesaft. Polansatte er ofte helt blanke når det kommer til til øl uten om det vanlige (som kakeflekk sier; serveringstemperatur og mat de passer til. Få som har greie på dette etter min erfaring) - så kreds til deg om du leser deg opp på dette.

Haha, merker på engasjementet mitt stiger i denne tråden. Er misunnelig på deg, boblesaft! Blir sikkert kjempespennende å jobbe på vinmonopolet.
Alle ansatte på polet skal kunne litt om alt, så klart er det noen som kan mer om et produkt enn en annen, men det finnes en felles type kursing som alle skal gjennom.

Du er heldig som får jobbe på polet i en alder av 21. Det er svært få unge som får jobb hos dem.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Det er jo fortsatt en stund til det er sommer. Les, drikk, kjøp noe annet, drikk litt mer!

Du kan vel bare lære dette hvis du har smakt en del forskjellige viner som gjør at du har en slags referanse å jobbe fra
En ting du kan gjøre er jo å kikke på vareutvalget til Vinmonopolet og google deg litt frem på forskjellige varer. Regner ikke med de stiller krav til at man skal kunne alt om samtlige varer i butikken. Og om du ikke kan svare en kunde drar du bare den perfekte unnskyldningen; Jeg er helt ny her så jeg er litt usikker. Vil uansett tro du kommer til å lære mye

Lykke til! Vinmonopolet(og butikker generelt) trenger flere som deg
Sitat av King Ink Vis innlegg
Absolutt! Dette bør du ta til deg, boblesaft. Polansatte er ofte helt blanke når det kommer til til øl uten om det vanlige (som kakeflekk sier; serveringstemperatur og mat de passer til. Få som har greie på dette etter min erfaring) - så kreds til deg om du leser deg opp på dette.

Haha, merker på engasjementet mitt stiger i denne tråden. Er misunnelig på deg, boblesaft! Blir sikkert kjempespennende å jobbe på vinmonopolet.
Vis hele sitatet...
Var på polet på Grønland/Tøyen eller noe slikt. Kom en småhyggelig iraner bort til meg og spurte om han kunne hjelpe meg med noe. Så snart jeg nevnte for han at jeg ville ha et godt øl til biff lyste han opp! Helt tydelig at det er få innom som trenger hjelp til å finne riktig øl, og at øl var noe som virkelig engasjerte han. Utrolig gøy opplevelse, og bøttevis med god info!
Regner med at du får bra opplæring, jeg er ivertfall jevnt over veldig imponert av kunnskapsnivået på de vinmonopol ansatte.

Er du interesert i vin kan jeg sterkt anbefale Vinforum.no mye bra SN og artikler skrevet av utrolig dyktige folk.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Vinmonopolet gir ut et gratis magasin noen ganger i året som tar for seg vin, øl osv og hva som passer til hvilken mat. Stikk innom å plukk opp det nyeste magasinet. Og siden fu skal jobbe der kan du sikkert spørre om de har noen eldre nummer. Et annet tips vil være å spørre de på arbeidsplassen om de har noen tips.
Jeg vet at Bartenderskolen (europeiske bartenderskolen heter det vel) har en modul i kruset sitt som heter brennevinslære, om du tar kontakt med de får du sikkert noen vink om aktuell litteratur.
Sist endret av Verilon; 15. mai 2012 kl. 03:18.