Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4436
Jeg har alltid vært veldig opptatt av å kunne lese mennesker rundt meg. Jeg har alltid vært god på å se hvordan andre mennesker bruker kroppsspråk både bevist og ubevist når de blir satt i en situasjon. Er det noen andre som føler selv at dette er noe de er flinke på? Noen som har noen form for litteratur på dette med kroppsspråk? Løgn, vanlige emosjonelle reaksjoner o.l
"Kunsten å lese tanker" av Henrik Fexeus, f. eks.
Hey, er superinteressert i akkurat samme tema, har nylig lastet ned noen GB med dokumentarer og selv-hjelp angående kroppsspråk.

Har også denne, også i den norsk oversatte, veldig bra basislære om kroppsspråk.

Har også en annen, litt mer avansert, husker ikke hva den heter, den er skrevet av en eks FBI agent, meget interessant.
Kan sjekke når jeg kommer hjem.

Anbefal gjerne materiale selv.

Jeg kan liste opp det jeg har, når jeg kommer hjem, ahr mange anbefalinger
Hjertelig takk til dere begge. Jeg vil med litt forsiktighet si at jeg er ett "naturtalent" når det kommer til å lese kroppsspråk. Tingen er bare det at jeg er mye flinkere til å lese kroppsspråk enn jeg er å bruke det selv :P Jeg vil pounde alt inn i huet mitt sånn at jeg legger merke til og bruker alt dette automatisk.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Har også en annen, litt mer avansert, husker ikke hva den heter, den er skrevet av en eks FBI agent, meget interessant.
Kan sjekke når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Tipper du sikter til What Every Body Is Saying. Har ikke lest den selv enda, men har planer om det.
Nei, men den ligger på wish list på Amazon fra før hehe.

Det er denne jeg har


Vi alle har litt "natur talent", noen er bare mer bevisst på det enn andre.
Jenter skal visst være mye bedre på dette en gutter. Noe jeg merker når jeg observerer niesene mine, manipulative i ung alder altså.
Ser at det lurer faren trill rundt, mens mor ser med en gang hva de gjør.
Jeg er veldig obs på det, og er flink selv. Litt mindre på de fysiske detaljene som veiving med armer og slikt, men mer på det verbale, hvordan man selv velger å uttrykke seg i forskjellige situasjoner, muntlig og skriftlig. Har i det siste fått låne noen bøker av en kompis som studerer kommunikasjonspsykologi, eller noe slikt, og ellers har jeg i flere år vært bevisst på det å manipulere frem diverse reaksjoner hos folk jeg snakker med, for å hele tiden trene meg opp til å kunne lese folk. Nå mener jeg ikke manipulerende på en stygg måte, men jeg skuespiller (noe jeg er veldig flink til) med folk jeg hovedsaklig ikke kjenner (eller kjenner, forsåvidt, men har en tendens til å bli mindre skuespill når jeg er med vennene mine for å fremstå på en helt spesiell måte, tilpasset hver enkelt situasjon. Dette medfører da at jeg kan ha helt utrolig mange personligheter, vidt forskjellige alle sammen.

Selv synes jeg jo det er spennende, men det er også en ulempe. Når jeg treffer andre, er jeg flink til å danne meg et veldig godt bilde av denne personen. Det er svært sjelden jeg ikke klarer å få i stand et rimelig bra bilde på kort tid. Noen ganger, derimot, hender det at jeg får sinnsykt lite ut av en person. Det har skjedd nå i det siste med en jente jeg snakker med. Jeg blir faktisk helt rådvill, jeg har aldri i mitt liv klart å lese så lite ut av en person før. Jeg har vært borti mange slags folk tidligere, og det er alltid mulig å få mye informasjon, ALLTID. Men her sto jeg bom stille. Jeg har snakket en del videre med denne jenten senere, og kommet innpå dette temaet med lesing av mennesker og manipulative teknikker, og joda, selvfølgelig, dette var hun klar over og bevisst på i aller høyeste grad selv. Kult!

Det eneste som er kjipt, er at mens de fleste stoler på meg, dumme som smarte (noe de har all grunn til, jeg er svært pålitelig til tross for det tidvise, eksperimentelle skuespillet), er disse som er like interessert i denne formen for kommunikasjonstolking som meg, sinnsykt flinke skuespillere. Og når jeg vet hvor flink jeg selv er, skal jeg selvfølgelig ikke utelukke at flere av de jeg treffer er like flinke som meg. Og det skremmer meg litt. Og når jeg treffer mennesker som tydelig holder på med det samme, mennesker jeg egentlig syns er de aller mest interessante å snakke med, ender det opp med at jeg kanskje føler meg littegranne truet, for hvordan i all verden skal jeg kunne vite om folk mener det de sier hvis de er like flinke til å skuespille som meg. Og de tenker selvfølgelig det samme om meg. Og det fører til en slags gjensidig mangel på absolutt tillit. For all del, vi kan være kjempegode venner, og det er jeg med flere av dem, men den der gjennomførte, absolutte tilliten, er helt umulig. Og det er jo en gedigen ulempe i de fleste relasjoner.

Nå sporet det litt av fra bare det å lese kroppsspråk, men er man flink til å lese kroppsspråk, er man vel gjerne, som nevnt av andre over, også flink til å manipulere sitt eget, accordingly, og da begynner jo ballen å rulle...
Siden jeg har veldig lett for å forstå hvordan situasjon andre er i så har jeg veldig lett for å tilpasse meg i en samtale med en annen person. Så det ender jo med at folk bestemmer seg for at jeg er en person de kan stole på. (Dette er forsåvidt sant.) Men det blir veldig slitsomt i lengden. Jeg går for øyeblikket på folkehøgskole og jeg er en veldig sosial skapning og har det jeg selv vil si er en positiv utstråling. Sitter på en god del informasjon om de jeg går på skole med. :P
Basic lesing av kroppsspråk er jo veldig lett, bare være bevisst på kroppsspråket til en person. Men det finnes mange syke jævler der ute som har tatt det hele til et nytt nivå.
Keep it real
pua-gutta?

Haha, men ja det er jo interessant, ikke tvil om at det kan hjelpe deg når du er på jakt på byen!
PUA FTW

Nei da hehe, kroppsspråklesning kan hjelpe deg på så mye mer.
Som jobb intervju, trusler, nød situasjoner, fremføringer, etc...

Akkurat nå prøver jeg å lære ledelseskroppsspråk.
På dokumentaren Body Language Secrets fra History Channel, så tar de for seg store politikere og presidenter, utrolig fasinerende med Bush!
TylerDurden var jo nicknamet til en kjent pua var det ikke? Men hvis man leser litt om sakene så kan det gjøre ting veldig mye lettere for deg, det er sikkert og visst!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
har ett spørsmål ril dere faglærte i psykologi, som jeg er litt usikker på;
eg gang på veien hjem fra utlandet sa min mor at de som sitter i tollen, kan sjekke på øynene, og kroppspråk om en person har noe å skjule. helt siden jeg hørte dette har jeg HELT noia når jeg går gjennom tollen.
spørsmålet mitt får som følger; hvordan kan de vite at jeg ikke har noe ulovelig med meg, når jeg svetter som en gris på vei til slakteren, og ser helt fortvila ut???
Noen dokementarer/filmer om temaet?
http://www.hak5.org/episodes/episode-811

Han siste som han snakker med preiker om hvordan lese kroppspråk
Mer fra han:
http://www.atenlabs.com/peoplehacking/
Dette virket som et inntersant tema.
Tror jeg skal begynne å lese/se filmer ang. dette !
sjekk ut om du blir lurt av de rundt deg, eller om du er en Wizard

Spot The Fake Smile Test
Sitat av drittsekken Vis innlegg
har ett spørsmål ril dere faglærte i psykologi, som jeg er litt usikker på;
eg gang på veien hjem fra utlandet sa min mor at de som sitter i tollen, kan sjekke på øynene, og kroppspråk om en person har noe å skjule. helt siden jeg hørte dette har jeg HELT noia når jeg går gjennom tollen.
spørsmålet mitt får som følger; hvordan kan de vite at jeg ikke har noe ulovelig med meg, når jeg svetter som en gris på vei til slakteren, og ser helt fortvila ut???
Vis hele sitatet...
Tja, det er egentlig ganske mange tegn å se etter, f.eks en spesiell gange hvis det ligger noe oppi anus, avviker øyekontakt, spiser eller drikker ikke, snakker uklart, går bestemt fremover i en bestemt gange, påtvingt ansiktsutrykk, stiv i kroppen osv. Tollerne har nok tatt endel og drar fellestrekk ut ifra det de ser og kan virke som kvalifisert gjetning.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
sjekk ut om du blir lurt av de rundt deg, eller om du er en Wizard

Spot The Fake Smile Test
Vis hele sitatet...
Klarte 13/20, hva tok dere?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
18 av 20! Artig test!

Føler meg ganske flink på og lese andres kroppsspråk, men har heller dårlig kontroll over mitt eget!
Drittsekken: De sjekker vel alle som ikke ser helt tilfreds ut når de står i kø eller sitter i bilen. Du skal ha bra kontroll for og ikke vise et eneste nervøsitets tegn hvis du går/kjører forbi tollen, ser dem i øynene, og har med deg noe ulovlig!
Jeg fikk 16/20.
Syntes generellt at det er ganske lett å se om noen faker et smil eller om det er et ekte et.
Det er mye enklere å gjøre dette med personer man kjenner eller har møtt flere ganger slik at man vet hvordan de smiler til vanelig. Denne testen får du jo bare se et klipp fort, og thats it.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg fikk 16/20.
Syntes generellt at det er ganske lett å se om noen faker et smil eller om det er et ekte et.
Det er mye enklere å gjøre dette med personer man kjenner eller har møtt flere ganger slik at man vet hvordan de smiler til vanelig. Denne testen får du jo bare se et klipp fort, og thats it.
Vis hele sitatet...
scoret 18/20

Ble overasket over hvor bra jeg gjorde det, har aldri lest kroppspråket til folk bevisst ^^
Er visst veldig lett å se om et smil er ekte eller fake ved å se på øynene. Er det et ekte smil, smiler man med øynene også. 17/20
17/20 her. Jeg bruker ikke å se så mye på munnen, men heller se hvordan øynene til personen som smiler ser ut. øynene er en viktig del av smilet, men kommer ikke frem når smilet er fake

garilli kom før meg gitt :P
Sist endret av Fredriker; 21. november 2010 kl. 16:51.
20/20. Kroppsspråk og menneskelig underbevisst dialog er meget interessante temaer. Øynene er meget viktig i å spotte falske smil, samme om vedkommende smiler med åpen eller lukket munn.
Foreslår du begynner med Pickup. Psykologi går hånd i hånd med PU, og du utvikler deg enormt på alle felter i livet. Kan ikke klage på flere jenter heller, som er en fin bonus. Selv gjør jeg det for utviklingen sin skyld.

Jon.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hey, er superinteressert i akkurat samme tema, har nylig lastet ned noen GB med dokumentarer og selv-hjelp angående kroppsspråk.

Har også denne, også i den norsk oversatte, veldig bra basislære om kroppsspråk.

Har også en annen, litt mer avansert, husker ikke hva den heter, den er skrevet av en eks FBI agent, meget interessant.
Kan sjekke når jeg kommer hjem.

Anbefal gjerne materiale selv.

Jeg kan liste opp det jeg har, når jeg kommer hjem, ahr mange anbefalinger
Vis hele sitatet...
kanksje du kan fortelle hva du har lastet ned? hehe du kan vel ikke linke for det er vel ikke lovlig, men bare si hva du har lastet ned slik at jeg kan søke å finn dem selv? er int i dette jeg også, sikkert mer enn gjennomsnittet takk på forhånd. fortsatt fin søndag til alle freakere der ute.
17 av 20.
Har noen av dere sett serien "lie to me"? Ikke direkte dumt, mye av det som blir sagt og gjort i serien stemmer vistnokk på ekte!

http://www.imdb.com/title/tt1235099/
Mener å ha hørt at ved løgn/oppdikting ser folk ofte opp mot venstre, mens ved gjenfortelling av fakta ser de ned til venstre.
Artig å ha i bakhodet når jeg en sjelden gang zapper innom kremen av FEM-programmene. Løgn på løgn på løgn på løgn osv..
Den modellen der skal du være forsiktig med å ta bokstavelig. EAC modellen (eye accessing cues) har aldri blitt dokumentert som en vitenskaplig metode for å sjekke hvordan mennesker tenker. Ifølge den modellen så ser de fleste opp til venstre når de husker noe visuelt, opp til høyre er konstruksjon.

http://www.renewal.ca/nlp13.htm

Løgn er noe som er vanskelig å oppdage hos mange mennesker, og hvis du leter etter tegn på løgn, så vil du finne det. Man skal aldri isolere enkelte tegn i kroppsspråket, men tolke det du ser i en helhet.
Artig fakta: venstrehendte flytter øynene motsatt vei.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
2/20 det var da inni helvete vanskelig test dette da!
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Artig fakta: venstrehendte flytter øynene motsatt vei.
Vis hele sitatet...
Artigere fakta: Hvilken retning folk ser i varierer fra person til person, men derimot er folk personlig ganske konsekvente. Dette er altså langt fra bunnsolid, men er en ganske kraftig tendens. Hvis du slår opp Eye Accessing Cues skrevet av tilhengere av NLP, som denne beskrivelsen har sitt utspring fra, så vil du få beskrevet mange flere detaljer om hva hvilke retninger og vinkler betyr, men det er da veldig viktig å være klar over at dette på så detaljert nivå kun er relativt vage tendenser presentert som steinharde og konsekvente fakta.

Du kan altså ikke bruke dette til å avsløre en løgn helt uten videre, både fordi retningen varierer fra person til person, og fordi det ikke alltid slår ut riktig. For å kunne bruke det må du "kalibrere" til personen, og du må være klar over at det ikke nødvendigvis fungerer hver gang. Det kan fungere ganske godt som et morsomt triks med venner for å avsløre hvilken av tre utsagn som er en løgn, for eksempel (har gjort dette noen ganger, og det fungerer faktisk veldig bra så lenge de ikke er klar over teknikken), men det er altså på langt nær så stivt og nøyaktig som NLP-tilhengerne skal ha det til – akkurat som med resten av NLP.
15 / 20

noen som kan refferere til noen av disse seriene som de har funnet på nettet?