Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3587
Hello!

For et par dager siden tok harddisken min kvelden, og mistet diverse serier som jeg gjerne skulle hatt. Har da bestemt meg for å laste ned alt jeg vil ha av torrenter over de neste dagene, og ettersom bare et brøkdel av dette finnes på private sider må jeg ty til offentlige trackers.

Har aldri vært redd for å bli tatt elns, men når det er såpass mange gb er det greit å gjøre det anonymt, funker det da å fyre opp en vpn? Eller hvordan gjør jeg det så Tøndel og Co ikke kan ta meg?

Er villig til å betale for software hvis det er bra (vpn/??)
Nei det skjer ikkje noko som helst! Du bor i Noreg
SÅ lenge du ikkje lastar ned noko veldig ulovlig!

Edit: Du kan bruke program som PeerGuardian!
Sist endret av Mysterious; 20. juli 2010 kl. 16:39.
Trådstarter
Eg vet eg vet, men er likegreit å ta det nå, for tviler på at Norge klarer å kjøre en så breial stil på dette så altfor lenge (les ACTA etc). Sooo, anyone?
TOR nettverket er vel utviklet for anonymisering
Men jeg tviler på at du vil få all verdens båndbredde til torrenting gjennom TOR - det er ikke utviklet for torrenting. Det samme gjelder vel alle typer VPN, du skal jo helst ha litt båndbredde og det kan være et problem å få tak på.
Sist endret av Kinseek; 21. juli 2010 kl. 00:42.
Hvis du er villig til å betale, kjøp en måned dedikert/virtuel server og kjør vpn gjennom den.
Dette er bortkastede penger og ikke verdt bryet.
https://torrentprivacy.com/
Du kan prøve den.
PS: Du blir ikke connectible på den, så den er tiltenkt public trackere.
Det er større sjanse å få ei ku i hodet enn å bli busta for nedlasting med torrents her i landet. I så fall vil du være den første, alle saker her til lands har gått på folk som laster opp og er 'original seeder'. Og du blir sikkert ferdig med å laste ned alt sammen før ACTA blir implentert
IMHO er PeerGuardian også bortkasta tid. Krypter disken istedet hvis du er paranoid.
Last ned på Malta, og send innholdet på disketter til Norge ukentlig. Pass på å bruke forskjellige farger på diskettene da, så ingen fatter mistanke.
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
https://torrentprivacy.com/
Du kan prøve den.
PS: Du blir ikke connectible på den, så den er tiltenkt public trackere.
Vis hele sitatet...
noen som vet om denne her er noe bra ? null virus og dritt ?
Loupes, PM sendt.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Kjøp en seedbox, det vil gi deg en type anonymitet, siden peers vil se seedboxen men ikke deg. Det er dog ikke noe problem å spore deg opp vist de bestemmer seg for å ta seedboxen.
SeedBox så overføre filene til deg via FTP!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
SeedBox så overføre filene til deg via FTP!
Vis hele sitatet...
Støtter denne

De er vel mer ute etter de som laster opp, enn de som nedlaster...
Finnes det per dags dato noen i Norge som har blitt tatt for nedlasting av torrents?
Jeg tror ikke noen har fått noen straff nei

En kompis av en kompis av meg lastet ned fra Pirate Bay og da stengte telenor nettverket demmers. Det løste seg ved at han sendte en mail til telenor og sa at han ikke hadde lasta ned før og da åpnet de igjen

Jeg tror ikke noen har fått noen straff nei

En kompis av en kompis av meg lastet ned fra Pirate Bay og da stengte telenor nettverket demmers. Det løste seg ved at han sendte en mail til telenor og sa at han ikke hadde lasta ned før og da åpnet de igjen
tviler på at risikoen for å bli tatt blir noe mindre med å bruke seedbox, men siden risken er lik 0 fra før gjør det jo ingenting. Har du penger å kaste bort så værsågod. Ratio'n blir sikkert bedre med en dedikert seedbox though, men det teller jo mest på private torrents...

Det er en som er dømt for uploading av "pittbullterje" på piratebay, ellers er det bare dc-hubber som har blitt busta her i landet så vidt jeg vet.
Var vel en fyr som fikk bot eller noe for å ha lasta opp Max Manus før den kom på DVD.

Mener også å ha lest noe om at noen ble busta for å laste opp Pitbull Terje-filmen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det er da vesentlig forskjell på å laste opp, og laste ned.
Selv om man ikke nødvendigvis mottar bøter og søksmål, så mottar ofte ISPene en mail om deling av rettighetsbeskyttet materiale som kan spores mot din IP. Hva de gjør videre med dette er opp til dem, men jeg kan vel nevne at f.eks. Uninett (de med nett fra NTNU o.l.) får en advarsel fra og med første mail, og utestengelse til man godtar advarselen. Neste gang mister man nettet i en gitt periode, som øker fra gang til gang. Tredje gangen mister man vel nettforbindelsen permanent, og disiplinærsak ved studiestedet opprettes.

Selv er jeg litt uenig med denne metoden, ettersom det blir en slags "ord mot ord"-sak ut av dette der den enes ord plutselig er mer tungtveiende enn den andres. De har logger som viser en IP-adresse, og denne loggen er det ikke vanskelig å forfalske - og hvordan kan vi vite at deres verktøy for datainnsamling fungerer som de skal, og ikke f.eks. har en off-by-one feil som tolker aaa.bbb.ccc.ddd som aaa.bbb.ccc.dd? Før datalagringsdirektivet eventuelt kommer på banen så er dette vanskelig å bevise i alle fall, men det er vel også et bruksområde for direktivet muligens...
Sitat av viking665 Vis innlegg
Det er da vesentlig forskjell på å laste opp, og laste ned.
Vis hele sitatet...
Begge ting er like ulovlig etter loven.
Men to vidt forskjellige ting når det kommer til risiko.
klipp fra artikkel i nettavisen.

200.000 nordmenn kopierer nå
Og statistikken fra svenskene viser at i skrivende øyeblikk kommer 0,8 prosent av de aktive fildelerne fra Norge.

mer interessant var at Usa hadde 2,4 millioner på Piratbukta akkurat da. I Usa kan du miste både hus og hjem og ende 25 år i fengsel ved fildeling.

Så hva er da oddsa på å bli såkallt "busta" for fildeling i Norge? Flere lottovinnere i uka en det totale antall dømte fildelere i Norge.

Vet at de fikk dømt mannen som la ut Pitbullterjee filmen og saken ble tatt fordi han la den ut så lenge før den kom ut. Kjenner og til ett par tilfeller via avisene der personer/grupper med store servere full av materiale ble stengt ned men har ikke hørt noe om straffesaker i kjølvannet.

Med andre ord er det fritt fram å laste alt du orker ilag med de 2000 000 andre norske sjelene.
Sitat av Starra Vis innlegg
Men to vidt forskjellige ting når det kommer til risiko.
Vis hele sitatet...
Tja... Med Bit Torrent så laster man jo opp samtidig som man laster ned.
Så der er man jo med på begge deler.
F.eks. laster man fra FTP så kan man jo bare hevde at trafikken går en vei.
Med å laste opp så mener jeg selvfølgelig den første personen som laster opp til trackeren.
Det er som oftest opplasterene de er ute etter ikke nedlasterne
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Vet det ikke er torrent, men jeg anbefaler rapidshare med tilhørende bb forum for linker. Koster litt, men når man har maks hastighet hele tiden så mener jeg det er verdt det..
De neste to månedene kommer ingenting til å skje, fordi de ikke har lov til å overvåke oss. Men fra september kan du nok bli overvåket for da kommer datadirektiv UANSETT hva det norske folk sier bare fordi det er en EU regel
Men de tar deg sikkert ikke uansett da
Er ikke nedlasterene som blir tatt. Det er opplasternene
Sitat av T.J. Vis innlegg
Vet det ikke er torrent, men jeg anbefaler rapidshare med tilhørende bb forum for linker. Koster litt, men når man har maks hastighet hele tiden så mener jeg det er verdt det..
Vis hele sitatet...
Om jeg først skulle betalt for noe slikt ville jeg heller gått for Usenet.
Sitat av Starra Vis innlegg
Om jeg først skulle betalt for noe slikt ville jeg heller gått for Usenet.
Vis hele sitatet...
Nå er det vanskelig å vite hvilket fildelingssystem som kommer til å vare lengst.
Men jeg vil tro at P2P er det som kanskje vil forsvinne først ettersom disse er lettest å ta (gitt at de ikke bruker anonymiseringstjenester).

Usenet og Cyberlockere (Rapidshare, Hotfile, Depositfiles...) er jo alle snakk om sentral lagring på store servere som ikke innebærer at nedlasternes IP nummer blir kringkastet i en swarm.
Så det er mulig at Usenet blir en av de nettene som overlever lengst.
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Så det er mulig at Usenet blir en av de nettene som overlever lengst.
Vis hele sitatet...
Problemet med usenet er at hvis serveren blir tatt sitter man med all informasjon den må ha tatt vare på, og siden man ofte må betale for slik tilgang vil man sitte igjen med betalingsinformasjon fra noen. Da trenger man ikke å forholde seg i så stor grad til ISP'er som nekter å utlevere informasjon, man kan heller gå rett til banker.
Om politiet tar EN person som laster ned så har de stoppet at denne ene personen i å laste ned. Om politiet tar EN person som laster opp en film, så stopper de kanskje mange 1000 personer i å laste ned det potensielle matrialet som han kunne ha fortsatt å laste opp.

Det er klart at poliiet ikke orker å bruke masse resurser i å ta en og en nedlaster og fokuserer på å ta "ondskapen" ved roten istede. Men når du ser på hvor få saker det har vært i Norge mot norske opplastere så kan du tenke deg at de orker iværtfall ikke å forfølge saker mot nedlastere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Krigsdal Vis innlegg
Om politiet tar EN person som laster ned så har de stoppet at denne ene personen i å laste ned. Om politiet tar EN person som laster opp en film, så stopper de kanskje mange 1000 personer i å laste ned det potensielle matrialet som han kunne ha fortsatt å laste opp.
Vis hele sitatet...
Har ti års kontinuerlig heksejakt i USA vesentlig redusert tilgangen på materiale? Mitt svar på det er et rungande nei - eg har ikkje opplevd at eg ikkje kan laste ned en film fem minutter etter at den har komt på dvd i USA. Eller - som oftast ei uke før da...

Det er en kamp som ikkje kan vinnast, og spillbransjen er dei første som har innsett det. Eg lurer på når musikk og film-bransjen kommer etter...
Nei helt enig Slashdot. Jeg sier på ingen måte at dette er noen effektiv kamp. Om noen blir stoppet så kommer det altids nye. Men jeg argumenterer bare hvorfor politiet går for opplasterne istede for nedlasterne da dette gir mye mer tilbake enn eventuelt å prøve å stoppe ulovligheten ved å ta enkelte nedlastere og derfor er det veldig liten risiko å laste ned i Norge.
Sist endret av Krigsdal; 25. juli 2010 kl. 22:15.
Sitat av T.J. Vis innlegg
Vet det ikke er torrent, men jeg anbefaler rapidshare med tilhørende bb forum for linker. Koster litt, men når man har maks hastighet hele tiden så mener jeg det er verdt det..
Vis hele sitatet...
Skal du først betale for å laste ned vil jeg anbefale USENET. Der får du virkelig utnytta linja