Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 85116
Joda, men så kommer dette infamøse spaghettimonster-argumentet til Hr Dawkins inn, og vips så er vi alle enige om at det er mer sannsynelig at det ikke finnes et spaghettimonster enn at det faktisk gjør det. Vi vet ikke, men sannsyneligvis finnes det ikke et spaghettimonster. Man kan selvsagt argumentere i mot og hevde at universet er så stort at det faktisk er rimelig sannsynelig at et spaghettimonster finnes - men altså, hvem bryr seg, la folk tro hva de vil, hold opp å mas og lev livet slik du selv vil uten å gjøre andre vondt.
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Joda, men så kommer dette infamøse spaghettimonster-argumentet til Hr Dawkins inn, og vips så er vi alle enige om at det er mer sannsynelig at det ikke finnes et spaghettimonster enn at det faktisk gjør det. Vi vet ikke, men sannsyneligvis finnes det ikke et spaghettimonster. Man kan selvsagt argumentere i mot og hevde at universet er så stort at det faktisk er rimelig sannsynelig at et spaghettimonster finnes - men altså, hvem bryr seg, la folk tro hva de vil, hold opp å mas og lev livet slik du selv vil uten å gjøre andre vondt.
Vis hele sitatet...
Ja, men dette er jo kun en diskusjon. Vi vil jo ikke kontrollere hva folk mener og tror på
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Men du kan fortsatt ikke motbevise at Gud finnes? Bibelen er jo menneskelig så er ikke så vanskelig å finne feil i den. Ihvertfall når den er så gammel som den er.

Poenget mitt er at du har enda ikke kommet med et eneste bevis for at Gud ikke finnes. Vet du hvorfor? Fordi det er vitenskapelig umulig i 2013.

Folk som tror på Gud stiller ikke så mye dårligere enn folk som sverger til vitenskap. Begge grupper vet tross alt veldig lite om hvordan universet funker.
Vis hele sitatet...
Igjen referer til The Dragon in my Garage.

Det å bevise en Gud som er ubeviselig er irrelevant for alle parter. En ubeviselig Gud har ingen makt, og er derfor helt irrelevant. Man kan aldri bevise Gud eller motbevise Gud om Gud ikke gjør noe.

Nei, man vet en god del om hvordan universet fungerer, bare ekstensiell ønsketenkning å si noe annet. Men vi vet ikke alt, men av det vi vet så er det ingen av Gudenes beskrivelse om oppstandelse som er i nærheten av det vi vet.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Igjen referer til The Dragon in my Garage.

Det å bevise en Gud som er ubeviselig er irrelevant for alle parter. En ubeviselig Gud har ingen makt, og er derfor helt irrelevant. Man kan aldri bevise Gud eller motbevise Gud om Gud ikke gjør noe.

Nei, man vet en god del om hvordan universet fungerer, bare ekstensiell ønsketenkning å si noe annet. Men vi vet ikke alt, men av det vi vet så er det ingen av Gudenes beskrivelse om oppstandelse som er i nærheten av det vi vet.
Vis hele sitatet...
Men vi vet såppass lite at vi hverken kan bekrefte eller avkrefte. Derfor kan Gud finnes. Det er ikke de kristnes jobb å bevise det.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Men vi vet såppass lite at vi hverken kan bekrefte eller avkrefte. Derfor kan Gud finnes. Det er ikke de kristnes jobb å bevise det.
Vis hele sitatet...
Håper det er ikke bare jeg som ikke forstår logikken din.

Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder menneskeheten har kommet opp med så langt. Basert på deres krav og uttalelser så er den Greske panteon er motbevist, de Norrøne guder er motbevist, de gamle Egyptiske guder motbevist, generell gammel Europeisk religion er motbevist, og den Kristne, Jødiske og Islamiske Gud er også motbevist, basert på det relevante for menneskeheten.

Derfor er det de Kristnes jobb å motbevise motbevisningen. Men det går ikke basert på hva som er relevant for oss.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Håper det er ikke bare jeg som ikke forstår logikken din.

Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder menneskeheten har kommet opp med så langt. Basert på deres krav og uttalelser så er den Greske panteon er motbevist, de Norrøne guder er motbevist, de gamle Egyptiske guder motbevist, generell gammel Europeisk religion er motbevist, og den Kristne, Jødiske og Islamiske Gud er også motbevist, basert på det relevante for menneskeheten.

Derfor er det de Kristnes jobb å motbevise motbevisningen. Men det går ikke basert på hva som er relevant for oss.
Vis hele sitatet...
Åssen i alle dager kan du avbekrefte dette med moderne vitenskap? Det er jo ikke mulig. Vi vet ikke i nærheten nok om hvordan universet fungerer til å hverken avkrefte eller bekrefte. Det er, vitenskapelig, umulig i 2013.

Å tro at vi vet såppass mye er som å skyte seg selv i foten.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 02:15.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Åssen i alle dager kan du avbekrefte dette med moderne vitenskap? Det er jo ikke mulig. Vi vet ikke i nærheten nok om hvordan universet fungerer til å hverken avkrefte eller bekrefte. Det er, vitenskapelig, umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
Diskuterer jeg med en vegg her eller? Les igjennom det jeg har skrevet ordentlig før du repeterer deg selv.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Diskuterer jeg med en vegg her eller? Les igjennom det jeg har skrevet ordentlig før du repeterer deg selv.
Vis hele sitatet...
Har lest det flere ganger. Hvor langt tror du vitenskapen har kommet egentlig?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Har lest det flere ganger. Hvor langt tror du vitenskapen har kommet egentlig?
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke lest hva jeg har skrevet.
Igjen:

Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder menneskeheten har kommet opp med så langt. Basert på deres krav og uttalelser så er den Greske panteon er motbevist, de Norrøne guder er motbevist, de gamle Egyptiske guder motbevist, generell gammel Europeisk religion er motbevist, og den Kristne, Jødiske og Islamiske Gud er også motbevist, basert på det relevante for menneskeheten.

Derfor er det de Kristnes jobb å motbevise motbevisningen. Men det går ikke basert på hva som er relevant for oss.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder
Vis hele sitatet...
Nei. Du skriver det, men det er ikke bevis. Det er bare ikke riktig. På noen som helst måte.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Nei. Du skriver det, men det er ikke bevis. Det er bare ikke riktig. På noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
La meg omformulere for deg:
Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder basert på deres krav og uttalelser

Alt annet er irrelevant.
Sitat av Sterain Vis innlegg
La meg omformulere for deg:
Vi vet såpass mye at vi kan avkrefte alle hypotetiske Guder basert på deres krav og uttalelser

Alt annet er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Nei. Bare, nei. Hvor får du dette ifra?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Nei. Bare, nei. Hvor får du dette ifra?
Vis hele sitatet...
Bibelen

Bibelen sier at: Gud skapte verden over 7 dager for ca 6000 år siden
Usant
Bibelen sier at: Gud skapte mennesket, dermed er evolusjon feil
Usant
Bibelen sier at: Jorden er flat ELLER har iallefall 4 hjørner. (Ref, engler ved de 4 hjørnene i verden)
Usant
Bibelen påstår at: Gud skapte lys før lyskilden.
Hvorfor da lage lyskilde?
Bibelen sier at: Alt landliv utenom de ombord Noahs Ark døde pga en stor flom
Usant, og hvordan kunne da egypterne med tusentalls slaver lage pyramidene ca 100 år senere?

Osv. Osv.

Dette er derelevante uttalelsene for menneskeheten og de er helt usanne.
Alt annet en det relevante er relevant.
En inkorporeal Gud som ikke gjør noe er urelevant for oss.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Bibelen

Bibelen sier at: Gud skapte verden over 7 dager for ca 6000 år siden
Usant
Bibelen sier at: Gud skapte mennesket, dermed er evolusjon feil
Usant
Bibelen sier at: Jorden er flat ELLER har iallefall 4 hjørner. (Ref, engler ved de 4 hjørnene i verden)
Usant
Bibelen påstår at: Gud skapte lys før lyskilden.
Hvorfor da lage lyskilde?
Bibelen sier at: Alt landliv utenom de ombord Noahs Ark døde pga en stor flom
Usant, og hvordan kunne da egypterne med tusentalls slaver lage pyramidene ca 100 år senere?

Osv. Osv.

Dette er derelevante uttalelsene for menneskeheten og de er helt usanne.
Alt annet en det relevante er relevant.
En inkorporeal Gud som ikke gjør noe er urelevant for oss.
Vis hele sitatet...
Er litt artig at når jeg sier at du ikke kan avkrefte eller bekfrefte Guds eksistens så prøver du å motbevise Gud med Bibelen som er skrevet av mennesker.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Er litt artig at når jeg sier at du ikke kan avkrefte eller bekfrefte Guds eksistens så prøver du å motbevise Gud med Bibelen som er skrevet av mennesker.
Vis hele sitatet...
Ok, nå må noen spørre spørsmålet:
Er du gammel nok til å diskutere dette?

Poeng nr 1.
Om Bibelen ikke er Gud sitt ord, så er Gud en inkorporeal, ikke-handlende, og usynlig Gud. Irrellevant

Poeng nr 2.
Bibelen ER det eneste som prøver å bevise og/eller uttaler seg på vegne av Gud.
Alle argumenter blir motbevist, og grunnlaget for Gud blir da borte. Gud er da
Irrellevant

Poeng nr 3.
Vitenskap kan ikke motbevise en inkorporeal, usynlig, ikke-handlende Gud
Gud er da fortsatt Irrellevant

Poeng nr 4. Gud er handlende, men Bibelen er ikke hans ord.
Hvor er da Gud og hva har Gud gjort som er relevant for menneskeheten, og som har grunnlag for at det bare er en Gud som kan ha gjort akkurat det?

Inntil bevis for Gud er klare, så er det de Kristne/Troende som har bevisbyrden på seg.
Sist endret av Sterain; 25. august 2013 kl. 02:56.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hva som har vært før eller hvordan det oppstod er umulig å vite og er kun spekulasjoner.
Vis hele sitatet...
To Be or Not To Be.

In The Beginning There was nothingness.

The question was:
To Be or Not To Be.

The Decision was:
To Be.

Det blir vondt å bruke den Vitenskapelige Metoden her.

Jeg har total sikkerhet på at det var slik, men ingen fysiske bevis jeg kan gi til andre
av den enkle grunn at det ikke finnes noe lett fysisk observerbart utover det de fleste av oss kan observere i det daglige.

Jeg føler ikke noe behov for å bevise for andre.
Det som er sannhet for meg vil sannsynligvis forbli tro og tvil for deg.
Tro og tvil overlater jeg til andre.

De andre kan fortsette med å tråkke uvitende rundt på skorpen av en glødende planet i endetarmen av en galakse utenfor allfarvei.

Selv satser jeg på "Jailbreak" for å komme meg bort fra denne planeten.

De saktmodige skal arve Jorden.

Sistemann slukker lyset.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Nei. Bare, nei. Hvor får du dette ifra?
Vis hele sitatet...
Beklager, men det som ikke kreves bevis for å bevise, kreves det heller ikke bevis for å avvise.(ref: Christopher Hitchens, som har det fra Hume, Ocham og div. brosjaner innen filosofisk tenkning) Det finnes ingen bevis for noen gud - ergo trengs det ingen for å avvise.(vennligst ikke gå for God of the gaps argumentet, da dette er motbevist gang på gang de siste 500 årene)

Sitat av Sterain Vis innlegg
Bibelen påstår at: Gud skapte lys før lyskilden.
Hvorfor da lage lyskilde?
Vis hele sitatet...
Litt ironisk her, men ifølge dagens teorier om hvordan det observerbare univers har oppstått, er det ingenting som motsier at det vi idag kaller "lys", altså (ca)400-800nm ikke kan ha oppstått før en lyskilde. Vi trenger ikke noen "lyskilde"(i dagens forstand) ref:solen for å oppnå denne strålingen, denne kunne like fint ha oppstått i de første sekundene med ekspansjon. Ikke tro at dette er et bevis for gud på noen måte. Ref: god of the gaps argumentet.

Det har alltid fascinert meg hvordan intelligent design påstår at denne intelligensen til mennesket og skjønnheten til verden ikke kunne bare oppstått. Når vi oppfatter en minimal del av både strålingen og lydbølgene som gir oss syn og hørsel. Vi går glipp av en fantastisk mengde med overharmoniske bølger i hørselen, fordi en eller annen gud ikke ga oss nok hørsel. Evt. trengte vi aldri denne delen av overharmoniske hva lydbølger angår fordi det aldri var en trussel for oss. Samme gjelder syn - hvorfor ser vi ikke gammastråling som er livsfarlig for oss? Bestemte gud seg for å limitere oss for moroskyld, eller bare gadd han ikke designe alt? Ah, kuriosititetene ved en gud - evigvarende.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Ok, nå må noen spørre spørsmålet:
Er du gammel nok til å diskutere dette?
Vis hele sitatet...
23 år så ja. Enn du?

Sitat av Sterain Vis innlegg
Poeng nr 1.
Om Bibelen ikke er Gud sitt ord, så er Gud en inkorporeal, ikke-handlende, og usynlig Gud. Irrellevant
Vis hele sitatet...
Feil. Dessuten så finnes det mange tekster som omhandler Gud som ikke er med i Bibelen.

Sitat av Sterain Vis innlegg
Poeng nr 2.
Bibelen ER det eneste som prøver å bevise og/eller uttaler seg på vegne av Gud.
Alle argumenter blir motbevist, og grunnlaget for Gud blir da borte. Gud er da
Irrellevant
Vis hele sitatet...
Feil. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne med dette. Tar kortversjonen og sier at det finnes mange tekster som omhandler Gud. Majoriteten av disse er IKKE med i Bibelen.

Sitat av Sterain Vis innlegg
Poeng nr 3.
Vitenskap kan ikke motbevise en inkorporeal, usynlig, ikke-handlende Gud
Gud er da fortsatt Irrellevant
Vis hele sitatet...
Feil. Dette gjelder KUN hvis vitenskapen klarer å motbevise dette. Noe den ikke kan.

Sitat av Sterain Vis innlegg
Poeng nr 4. Gud er handlende, men Bibelen er ikke hans ord.
Hvor er da Gud og hva har Gud gjort som er relevant for menneskeheten, og som har grunnlag for at det bare er en Gud som kan ha gjort akkurat det?

Inntil bevis for Gud er klare, så er det de Kristne/Troende som har bevisbyrden på seg.
Vis hele sitatet...
Bibelen er de troendes ord. Det er ikke Guds ord. Den er skrevet av mennesker som erindrer hvordan det var. Jeg er ikke kristen, må bare nevne det.

Ingen vet hvor gud er. Det er heller ikke opp til kristne å bevise at Gud finnes. Hvis du betviler dette og ønsker å ytre dette så er bevisbyrden på deg. Igjen, dette er en helt umulig oppgave begge veier, men hvis du vil forsøke så go ahead.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 03:11.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
23 år så ja. Enn du?


Feil. Dessuten så finnes det mange tekster som omhandler Gud som ikke er med i Bibelen.


Feil. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne med dette. Tar kortversjonen og sier at det finnes mange tekster som omhandler Gud. Majoriteten av disse er IKKE med i Bibelen.


Feil. Dette gjelder KUN hvis vitenskapen klarer å motbevise dette. Noe den ikke kan.


Bibelen er de troendes ord. Det er ikke Guds ord. Den er skrevet av mennesker som erindrer hvordan det var. Jeg er ikke kristen, må bare nevne det.

Ingen vet hvor gud er. Det er heller ikke opp til kristne å bevise at Gud finnes. Hvis du betviler dette og ønsker å ytre dette så er bevisbyrden på deg. Igjen, dette er en helt umulig oppgave begge veier, men hvis du skal forsøke så go ahead.
Vis hele sitatet...
Du påstår du er 23, men har logikken til en 14-åring og kunnskapen om rasjonell tekning som en hardt indoktrinert sørstats Redneck. Sorry om det blir litt personlig, men det er slik du fremstiller deg selv i en ganske seriøs debatt om ett seriøst tema, som dreper, tvinger og hater mennesker hver eneste dag.

Så det du sier er, Gud finnes, men har aldri gjort noe for universet, og dette har aldri blitt observert, og kan derfor har denne kunnskapen aldri ha kommet til noe menneske, noen sinne.
Hvorfor tro på Gud om du aldri har hørt om en eneste ting han har gjort, aldri sett han eller aldri har hørt fra han i det hele tatt?
Sist endret av Sterain; 25. august 2013 kl. 03:14.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Beklager, men det som ikke kreves bevis for å bevise, kreves det heller ikke bevis for å avvise.(ref: Christopher Hitchens, som har det fra Hume, Ocham og div. brosjaner innen filosofisk tenkning) Det finnes ingen bevis for noen gud - ergo trengs det ingen for å avvise.(vennligst ikke gå for God of the gaps argumentet, da dette er motbevist gang på gang de siste 500 årene)
Vis hele sitatet...
For min del, så er en gjeldende sanhet noe man kan bevise, ergo kan man bevise at andre teorier er feil. Så da kan man spørre. Bevis at Gud ikke eksisterer? Bør være enn lett sak hvis man vet at Gud ikke eksisterer.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Poenget mitt er at du kan ikke latterligjøre en hel religion uten å kome med solide beviser. Noe som er, strengt talt, umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
Religiøse er flinke nok til å latterliggjøre seg selv så det trenger de egentlig ikke hjelp til, kreasjonister er spesielt flinke på det området.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Men du kan fortsatt ikke motbevise at Gud finnes? Bibelen er jo menneskelig så er ikke så vanskelig å finne feil i den. Ihvertfall når den er så gammel som den er.

Poenget mitt er at du har enda ikke kommet med et eneste bevis for at Gud ikke finnes. Vet du hvorfor? Fordi det er vitenskapelig umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
Poenget er at hypotesen <Gud finnes> er meningsløs i og med at den ikke lar seg falsifisere, på lik linje med at <Enhjørninger finnes> heller ikke kan motbevises.
Hypotesen <Gud finnes ikke> er derimot mulig å falsifisere, det eneste som trengs er ett eneste bevis på guds eksistens så er hypotesen motbevist, noe som til dags dato ikke har skjedd (dette har for eksempel Provo og slashdot forklart bedre enn meg til det kjedsommelige, så jeg gjentar bare kort hva andre allerede har sagt).

Folk som tror på Gud stiller ikke så mye dårligere enn folk som sverger til vitenskap. Begge grupper vet tross alt veldig lite om hvordan universet funker.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil, det som er med vitenskapen er at det skal være etterprøvbart, man kan ikke bare trekke påstander ut av ingenting å være sta dersom noen mener at man tar feil. Religiøse derimot har en tendens til å "putte fingrene i ørene å se en annen vei" når noe strider mot egne overbevisninger, en holdning det nesten kan virke som du deler, i og med at du gang på gang tekker frem at ingen har bevist at gud ikke finnes. La meg komme med et eksempel, en som av hele sitt hjerte tror på gud og alle hans påståtte egenskaper, burde kunne kaste seg ut fra et fly uten fallskjerm med sikkerheten om at gud vil hindre vedkommende i å dø, kjenner du til mange slike eller tilsvarende veldokumenterte tilfeller?
Jeg kan nemlig vise til flere tilfeller der religiøse har latt sine syke barn dø, fremfor å gi de legehjelp da de har vært overbevist om at gud har helbredet barna deres fra sykdom, sykdom med dødelig utfall uten legebehandling, som for eksempel diabetes, eller et foreldrepar som lar barnet sitt dø for andre gang, her er flere med samme tragiske utfall.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
For min del, så er en gjeldende sanhet noe man kan bevise, ergo kan man bevise at andre teorier er feil. Så da kan man spørre. Bevis at Gud ikke eksisterer? Bør være enn lett sak hvis man vet at Gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vær så snill å gi slipp på argumentet om at ingen har motbevist guds eksistens, da dette er et meningsløst og totalt uinteressant argument. Prøv heller å forstå hvorfor dette ikke gir mening i stedet for å gjenta det om og om igjen, det er allerede svart på flere ganger.
Sist endret av Veggen; 25. august 2013 kl. 03:23.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Du påstår du er 23, men har logikken til en 14-åring og kunnskapen om rasjonell tekning som en hardt indoktrinert sørstats Redneck. Sorry om det blir litt personlig, men det er slik du fremstiller deg selv i en ganske seriøs debatt om ett seriøst tema, som dreper, tvinger og hater mennesker hver eneste dag.

Så det du sier er, Gud finnes, men har aldri gjort noe for universet, og dette har aldri blitt observert, og kan derfor har denne kunnskapen aldri ha kommet til noe menneske, noen sinne.
Hvorfor tro på Gud om du aldri har hørt om en eneste ting han har gjort, aldri sett han eller aldri har hørt fra han i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal bli personlig så bør du lese det jeg skriver først. Jeg er ikke kristen og vet ikke om Gud finnes. Hvis du ikke leser det jeg skriver så kan jeg ikke diskutere med deg. Du har ikke fremlagt ett eneste bevis, du kan meget lite om bibelen og tekstene, du kan faktisk svært lite om temaet. Du kan heller ikke grunnleggende pensum om dette.

Jeg sier ikke at Gud finnes, men jeg sier heller ikke at Gud ikke finnes. Jeg venter på at vitenskapen skal avgjøre det.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hvis du skal bli personlig så bør du lese det jeg skriver først. Jeg er ikke kristen og vet ikke om Gud finnes. Hvis du ikke leser det jeg skriver så kan jeg ikke diskutere med deg. Du har ikke fremlagt ett eneste bevis, du kan meget lite om bibelen og tekstene, du kan faktisk svært lite om temaet. Du kan heller ikke grunnleggende pensum om dette.

Jeg sier ikke at Gud finnes, men jeg sier heller ikke at Gud ikke finnes. Jeg venter på at vitenskapen skal avgjøre det.
Vis hele sitatet...
Nei, dette gidder jeg ikke. Om du ikke tar ett standpunkt, hvorfor i all verden er du med i debatten allikevel?

Mine forrige innlegg var heller ikke bevis fremleggende fordi det går ikke ann å bevise det. Man går for opphavet til en så ekstraordinær hypotese isteden.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Religiøse er flinke nok til å latterliggjøre seg selv så det trenger de egentlig ikke hjelp til, kreasjonister er spesielt flinke på det området.



Poenget er at hypotesen <Gud finnes> er meningsløs i og med at den ikke lar seg falsifisere, på lik linje med at <Enhjørninger finnes> heller ikke kan motbevises.
Hypotesen <Gud finnes ikke> er derimot mulig å falsifisere, det eneste som trengs er ett eneste bevis på guds eksistens så er hypotesen motbevist, noe som til dags dato ikke har skjedd (dette har for eksempel Provo og slashdot forklart bedre enn meg til det kjedsommelige, så jeg gjentar bare kort hva andre allerede har sagt)



Der tar du feil, det som er med vitenskapen er at det skal være etterprøvbart, man kan ikke bare trekke påstander ut av ingenting å være sta dersom noen mener at man tar feil. Religiøse derimot har en tendens til å "putte fingrene i ørene å se en annen vei" når noe strider mot egne overbevisninger, en holdning det nesten kan virke som du deler, i og med at du gang på gang tekker frem at ingen har bevist at gud ikke finnes. La meg komme med et eksempel, en som av hele sitt hjerte tror på gud og alle hans påståtte egenskaper, burde kunne kaste seg ut fra et fly uten fallskjerm med sikkerheten om at gud vil hindre vedkommende i å dø, kjenner du til mange slike eller tilsvarende veldokumenterte tilfeller?
Jeg kan nemlig vise til flere tilfeller der religiøse har latt sine syke barn dø, fremfor å gi de legehjelp da de har vært overbevist om at gud har helbredet barna deres fra sykdom, sykdom med dødelig utfall uten legebehandling, som for eksempel diabetes, eller et foreldrepar som lar barnet sitt dø for andre gang, her er flere med samme tragiske utfall.



Vær så snill å gi slipp på argumentet om at ingen har motbevist guds eksistens, da dette er et meningsløst og totalt uinteressant argument. Prøv heller å forstå hvorfor dette ikke gir mening i stedet for å gjenta det om og om igjen, det er allerede svart på flere ganger.
Vis hele sitatet...
Vitenskapen har den ultimate rett, har den ikke? Og det finnes ingen beviser for at Gud ikke finnes. Logisk tankegang fra mennesker er en ganske grunnløs bevisstilling ettersom vi har som oftest feil svar.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Vitenskapen har den ultimate rett, har den ikke? Og det finnes ingen beviser for at Gud ikke finnes. Logisk tankegang fra mennesker er en ganske grunnløs bevisstilling ettersom vi har som oftest feil svar.
Vis hele sitatet...
Du mener mesteparten av dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Outline_of_science
er feil?

Det er naivt å tenke slikt.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Nei, dette gidder jeg ikke. Om du ikke tar ett standpunkt, hvorfor i all verden er du med i debatten allikevel?

Mine forrige innlegg var heller ikke bevis fremleggende fordi det går ikke ann å bevise det. Man går for opphavet til en så ekstraordinær hypotese isteden.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å ta et standpunkt for å diskutere... Ingen av dine innlegg var bevis fremleggende. Men du har rett, det går ikke ann å bevise det. Det er jo poenget mitt.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Feil. Dette gjelder KUN hvis vitenskapen klarer å motbevise dette. Noe den ikke kan.
Vis hele sitatet...
Du må jo forstå det at det ikke går ann å bevise at noe ikke eksisterer. Dersom det eksisterer en gud, burde det være mulig å bevise dette. Så langt har ingen klart det. Jeg mener derfor at vi er best tjent med å gå ut ifra at det ikke eksisterer en allmektig gud. Hvorfor slå seg til ro med tro på noe som ikke kan bevises når du kan utvidde din kunnskap om hvordan universet faktisk fungerer, som er så mye mer interresant?
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Feil. Dessuten så finnes det mange tekster som omhandler Gud som ikke er med i Bibelen.


Feil. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne med dette. Tar kortversjonen og sier at det finnes mange tekster som omhandler Gud. Majoriteten av disse er IKKE med i Bibelen.


Feil. Dette gjelder KUN hvis vitenskapen klarer å motbevise dette. Noe den ikke kan.


Bibelen er de troendes ord. Det er ikke Guds ord. Den er skrevet av mennesker som erindrer hvordan det var. Jeg er ikke kristen, må bare nevne det.

Ingen vet hvor gud er. Det er heller ikke opp til kristne å bevise at Gud finnes. Hvis du betviler dette og ønsker å ytre dette så er bevisbyrden på deg. Igjen, dette er en helt umulig oppgave begge veier, men hvis du vil forsøke så go ahead.
Vis hele sitatet...
La meg forstå deg korrekt. Fordi tekster utenom bibelen snakker om en gud, så legimiterer dette en gud? At egypterne, muslimene, hinduene, jødene og kristne har forskjellige tekster rundt en omnipotent skapning, som tydeligvis gir forskjellige forklaringer på hvordan man skal leve, så legitimeres en gud? Vennligst oppklar hvem som har korrekt oppfatning.

I kort fatning står det direkte i bibelen at de 10 bud kom fra gud selv, når Moses tok en liten tur opp på Sinai fjellet. Her står det tilfeldigvis at du skal steines hvis du motsier dine foreldre, og at kvinner sidestilles med kveget til naboen. Beklager hvis jeg ikke kan ta dette seriøst fra en omnipotent skapning. For ikke å glemme at han legger ned forbud mot en lyst han selv har gitt oss - misunnelse, guden har tross alt skapt oss og gitt os alt vi har.

Hvis bibelen er gjengitt av troende, ikke av gud selv - hva er forskjellen på dette og en novelle jeg skriver etter en vill drøm jeg har hatt? I min hverdag kan jeg føle guds nærvær og at enden er nær, for så å samle følgere og møte opp til dommedag. Dette kan skje et par ganger. Oi, jeg het Joseph Smith og skrev dette rundt 1800 etter at jeg var dømt for svindel. Oi, dette er samme argument som du nå følger for å legitimere at den delen av verden der vi hadde en lav andel skriftlærde rundt år 0 kunne gjenta guds ord.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
For min del, så er en gjeldende sanhet noe man kan bevise, ergo kan man bevise at andre teorier er feil. Så da kan man spørre. Bevis at Gud ikke eksisterer? Bør være enn lett sak hvis man vet at Gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Så, det som nå har skjedd. Gjeldende sannhet er en 1700 år gammel bok, og fordi den gode bok sier den er både sann og god, må noe annet motbevise dette? Må ikke heller boken som påstår den er god og sann bevise dette? Ser du ditt lille paradoks du har satt for deg selv?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Du mener mesteparten av dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Outline_of_science
er feil?

Det er naivt å tenke slikt.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe av dette som beskriver hvordan hele universet funker... Det er naivt å tro at vi vet det når vi ikke gjør det. Hvorfor tror du forskning eksisterer?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er jo ikke noe av dette som beskriver hvordan hele universet funker... Det er naivt å tro at vi vet det når vi ikke gjør det. Hvorfor tror du forskning eksisterer?
Vis hele sitatet...
Har du noen gang tatt en form for realfag?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Du må jo forstå det at det ikke går ann å bevise at noe ikke eksisterer. Dersom det eksisterer en gud, burde det være mulig å bevise dette. Så langt har ingen klart det. Jeg mener derfor at vi er best tjent med å gå ut ifra at det ikke eksisterer en allmektig gud. Hvorfor slå seg til ro med tro på noe som ikke kan bevises når du kan utvidde din kunnskap om hvordan universet faktisk fungerer, som er så mye mer interresant?
Vis hele sitatet...
Du kan jo bevise motsetningen av noe så da kan du bevise om noe eksisterer eller ikke.

Poenget er jo at det er jo ingen som vet om det eksisterer en gud. Det er jo ingen som kan bevise det eller avkrefte det.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Det er jo ikke noe av dette som beskriver hvordan hele universet funker... Det er naivt å tro at vi vet det når vi ikke gjør det. Hvorfor tror du forskning eksisterer?
Vis hele sitatet...
Har du lest argumentasjonen mot din sak? Guden i madderfakkings gapet. Bare fordi vitenskapen idag ikke har en konsensus om hvordan universet har oppstått, legitimerer dette ikke en gud. Vennligst les deg opp på emnet, for ikke å snakke om bevis før du starter en slik diskusjon. For all del, jeg mener ikke å drive hersketeknikker for å få deg til å slutte - men det bør forventes en viss forkunnskap når du byr opp til dans på emner rundt en omnipotent skapning.
Sitat av Xasma Vis innlegg
La meg forstå deg korrekt. Fordi tekster utenom bibelen snakker om en gud, så legimiterer dette en gud?
Vis hele sitatet...
Tatt ut av sammenheng og jeg påstår ikke det. Har heller aldri gjort det.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Så, det som nå har skjedd. Gjeldende sannhet er en 1700 år gammel bok, og fordi den gode bok sier den er både sann og god, må noe annet motbevise dette? Må ikke heller boken som påstår den er god og sann bevise dette? Ser du ditt lille paradoks du har satt for deg selv?
Vis hele sitatet...
Samme svar som ovenfor.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 03:32.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Poenget er jo at det er jo ingen som vet om det eksisterer en gud. Det er jo ingen som kan bevise det eller avkrefte det.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Og siden det ikke finnes noen tegn på at Gud eksisterer, hvorfor da gå ut ifra dette?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Har du lest argumentasjonen mot din sak? Guden i madderfakkings gapet. Bare fordi vitenskapen idag ikke har en konsensus om hvordan universet har oppstått, legitimerer dette ikke en gud. Vennligst les deg opp på emnet, for ikke å snakke om bevis før du starter en slik diskusjon. For all del, jeg mener ikke å drive hersketeknikker for å få deg til å slutte - men det bør forventes en viss forkunnskap når du byr opp til dans på emner rundt en omnipotent skapning.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikker funker på folk som har dårlig selvtillit. Ergo, ikke meg. Du kan jo lese deg opp selv ettersom jeg betviler at din wikipedia kunnskap holder på NTNU... Man kan fortsatt ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke. Man kan fortsatt ikke fastslå at The Big Bang hendte. Hvor sikker er du egentlig?

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Nettopp. Og siden det ikke finnes noen tegn på at Gud eksisterer, hvorfor da gå ut ifra dette?
Vis hele sitatet...
Fordi det er folk som har "erfart" dette, eller røyket seg stein, og da har jo ideen oppstått.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 03:38.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hersketeknikker funker på folk som har dårlig selvtillit. Ergo, ikke meg. Du kan jo lese deg opp selv ettersom jeg ikke betviler at din wikipedia kunnskap holder på NTNU... Man kan fortsatt ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke. Man kan fortsatt ikke fastslå at The Big Bang hendte. Hvor sikker er du egentlig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke allerede nevnt flere ganger? God of the Gaps?
Legger til denne linken. Partisk som bare det, men det får poenget mitt fram føler jeg http://www.abcnyheter.no/livet/2012/...guds-eksistens
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Tatt ut av sammenheng og jeg påstår ikke det. Har heller aldri gjort det.


Samme svar som ovenfor.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte tatt ut av kontekst? Jeg prøver å forstå deg korrekt - belær meg i hvordan jeg misforstår. Jeg har lest dine svar, jeg tolker det i den retningen, hvis jeg tar feil i min tolkning så påpek hvordan.

Jeg elsker samme svar som ovenfor. Vennligst gi meg noe å svare på, da jeg ikke forstår hva du referer til. Hvis jeg forstår deg rett, skal jeg legitimere hvordan jeg kan bevise at gud ikke finnes.

Mitt svar er da: jeg fant i familien en bok fra ca. år 500, der det sies at en skapning har passet på meg, min familie og hele min slekt de siste 1500 årene. Denne skapning bor midt i fjellene i Himalaya, det er fåfengt å få tak i skapningen. Er denne boken sannheten fordi du ikke kan motbevise det, og jeg tror på det? Eller er boken sannheten fordi jeg kan bevise at dette stemmer? Eller må bare boken være gammel nok og nok tro på det, så er det sant?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Er det ikke allerede nevnt flere ganger? God of the Gaps?
Vis hele sitatet...
Hva med evolusjonsteorien? Det er jo en fin forklaring, men er benektet. Hullet er jo allerede fullt, men ikke akseptert.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hva med evolusjonsteorien? Det er jo en fin forklaring, men er benektet. Hullet er jo allerede fullt, men ikke akseptert.
Vis hele sitatet...
Kom med kilder på hvordan evolusjonsteorien er hullete. Jeg gleder meg.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Legger til denne linken. Partisk som bare det, men det får poenget mitt fram føler jeg http://www.abcnyheter.no/livet/2012/...guds-eksistens
Vis hele sitatet...
Tanken om Gnostisk Ateism er ulogisk for alle. Richard Dawkins er en sterk forkjemper for rasjonell tenkning og åpenbart anser seg selv som Agnostisk Ateist, som så og si alle Ateister egentlig er.

Om overveldende bevis kommer, så vil det ikke finnes Ateister lenger.
Sitat av Xasma Vis innlegg
På hvilken måte tatt ut av kontekst? Jeg prøver å forstå deg korrekt - belær meg i hvordan jeg misforstår. Jeg har lest dine svar, jeg tolker det i den retningen, hvis jeg tar feil i min tolkning så påpek hvordan.

Jeg elsker samme svar som ovenfor. Vennligst gi meg noe å svare på, da jeg ikke forstår hva du referer til. Hvis jeg forstår deg rett, skal jeg legitimere hvordan jeg kan bevise at gud ikke finnes.

Mitt svar er da: jeg fant i familien en bok fra ca. år 500, der det sies at en skapning har passet på meg, min familie og hele min slekt de siste 1500 årene. Denne skapning bor midt i fjellene i Himalaya, det er fåfengt å få tak i skapningen. Er denne boken sannheten fordi du ikke kan motbevise det, og jeg tror på det? Eller er boken sannheten fordi jeg kan bevise at dette stemmer? Eller må bare boken være gammel nok og nok tro på det, så er det sant?
Vis hele sitatet...
Boken er ingenting og begge til du kan motbevise eller bevise den. Jeg kan f.eks bevise at en Yeti ikke bor i hagen min, men jeg kan ikke bevise at en Yeti ikke eksisterer.

Sitat av Sterain Vis innlegg
Tanken om Gnostisk Ateism er ulogisk for alle. Richard Dawkins er en sterk forkjemper for rasjonell tenkning og åpenbart anser seg selv som Agnostisk Ateist, som så og si alle Ateister egentlig er.

Om overveldende bevis kommer, så vil det ikke finnes Ateister lenger.
Vis hele sitatet...
Det går vel begge veier.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Boken er ingenting og begge til du kan motbevise eller bevise den. Jeg kan f.eks bevise at en Yeti ikke bor i hagen min, men jeg kan ikke bevise at en Yeti ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Så bevisbyrden står på den som vil motbevise? Hvis jeg påstår 2+2=5, så er det din byrde å vise at dette egentlig er 4? Eller er det min oppgave å vise at 2+2=5? Fundér litt over dette, les litt filosofi (please, plz, plx, pls, plixurius) og kom tilbake.

Vi har alle vært nybegynnere hva bevis og filosofi angår - men vi har ikke alle påstått vi har svarene før vi startet å lese.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så bevisbyrden står på den som vil motbevise? Hvis jeg påstår 2+2=5, så er det din byrde å vise at dette egentlig er 4? Eller er det min oppgave å vise at 2+2=5? Fundér litt over dette, les litt filosofi (please, plz, plx, pls, plixurius) og kom tilbake.

Vi har alle vært nybegynnere hva bevis og filosofi angår - men vi har ikke alle påstått vi har svarene før vi startet å lese.
Vis hele sitatet...
2+2=4 eller 5. Har ingenting med dette evnet å gjøre. Bevise at gud finnes eller ikke finnes? Bevisbyrden ligger vel på de som skal motbevise? Hvis du har som hensikt å spre at troen ikke er sann altså.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
2+2=4 eller 5. Har ingenting med dette evnet å gjøre. Bevise at gud finnes eller ikke finnes? Bevisbyrden ligger vel på de som skal motbevise? Hvis du har som hensikt å spre at troen ikke er sann altså.
Vis hele sitatet...
Lag en ny tråd om dette bullshittet ditt vær så snill. Dette var en plass for seriøs diskusjon, nå handler det bare om å vise en gnostisk agnostiker hvordan tenke logisk.
Sist endret av Sterain; 25. august 2013 kl. 03:56.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Lag en ny tråd om dette bullshittet ditt vær så snill. Dette var en plass for seriøs diskusjon, nå handler det bare om å vise en gnostisk agnostiker hvordan tenke logisk.
Vis hele sitatet...
Agnostiker kan jeg godta (hvis jeg har betydningen rett), men å kalle det bullshit når du ikke klarer å linke til en artikkel, ta feil om bibelen, og bli personlig så er ikke meningen din noe jeg legger særlig vekt på.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Vitenskapen har den ultimate rett, har den ikke? Og det finnes ingen beviser for at Gud ikke finnes. Logisk tankegang fra mennesker er en ganske grunnløs bevisstilling ettersom vi har som oftest feil svar.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser litt om hva den vitenskaplige metoden innebærer, for det virker for meg som at du ikke helt har forstått hva vitenskap egentlig er. For at noe skal kunne kalles vitenskap må det igjennom en ganske omfattende prosess, det holder ikke med en idé eller tanke, men det er gjerne det som er starten på en hypotese, men veien frem til at noe kan kalles en teori er lang.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hersketeknikker funker på folk som har dårlig selvtillit. Ergo, ikke meg. Du kan jo lese deg opp selv ettersom jeg betviler at din wikipedia kunnskap holder på NTNU... Man kan fortsatt ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke. Man kan fortsatt ikke fastslå at The Big Bang hendte. Hvor sikker er du egentlig?
Vis hele sitatet...
Det er masse som peker i retning av at The big bang har funnet sted, det finnes ingenting som tyder på guds eksistens.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hva med evolusjonsteorien?
Vis hele sitatet...
Ja hva med den? Dersom du mener at evolusjonsteorien ikke holder mål foreslår jeg at du kommer med eksempler på hvor, for evolusjonsteorien er av mange grunner en veletablert og anerkjent teori.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Bevisbyrden ligger vel på de som skal motbevise?
Vis hele sitatet...
Nei, bevisbyrden ligger hos den/de som kommer med påstanden, at gud finne er en påstand, at gud ikke finne er bare en observasjon.
Sist endret av Veggen; 25. august 2013 kl. 04:14.
*insert tittel her*
Sitat av trixxe Vis innlegg
lettere sagt. gud finnes ikke!
Vis hele sitatet...
Gud finnes sannsynligvis ikke*
Sist endret av kodi4k; 25. august 2013 kl. 04:54.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja hva med den? Dersom du mener at evolusjonsteorien ikke holder mål foreslår jeg at du kommer med eksempler på hvor, for evolusjonsteorien er av mange grunner en veletablert og anerkjent teori.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke til å svare deg mere i denne tråden ettersom du trekker dette vilt ut av sammenheng. Det er ikke noe jeg setter pris på og det hjelper ikke deg selv heller.

Sitat av kodi4k Vis innlegg
Gud finnes [COLOR="Red"]sannsynligvis[/COLOR] ikke*
Vis hele sitatet...
Det er en legitim måte å si det på
*insert tittel her*
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Kommer ikke til å svare deg mere i denne tråden ettersom du trekker dette vilt ut av sammenheng. Det er ikke noe jeg setter pris på og det hjelper ikke deg selv heller.


Det er en legitim måte å si det på
Vis hele sitatet...
Man kan ikke bevise Gud, men man kan ikke motbevise ideèn om Gud heller.

Jeg kan være overbevist om at det er en flyvende usynlig ponni rett ved siden av meg. Du kan ikke se den, ta på den, eller høre den, men den er der. Du kan ikke motbevise det, eller bevise det. I dag så ville vi kalt det Schizofren, men da ble det kalt religion.

Det å være desillusjonert kan ikke kureres, er nokk folk desillusjonerte nok, så kalles det en sekt i dag.
Så jeg skjønner ikke helt greia med religion, vet jeg motsier meg selv litt her, men men.