Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 22361
Hei. En slitsom kompis av meg prøver og verve meg til å jobbe med salg, og skryter av at han tjener: "langt over 50 lapper i månenden" som selger for 180. Noen som har kilder som kan motbevise/bevise at dette stemmer eller ikke?

For meg høres dette ut som bare sprøyt. En selger på 20 kan vel ikke ha mer lønn i året enn startlønnen til en siviløkonom?
Hvis du er forbanna god til å selge og du får provisjon, så burde det være fullt mulig. Hvis du i tillegg jobber mye mer enn 8 timer hver dag, så hjelper jo det en god del også.

Litt relevant:
Avisbud som tjente halv mill i året.
Sist endret av Marr; 24. februar 2013 kl. 17:02.
Absolutt mulig å tjene 50k og oppover som selger. Jobber innenfor bransjen selv, og vet at om man er flink så kan man tjene grove penger på det.

Vet f.eks. om en del selgere som tjener over 100.000 kr i mnd uten å ha noe som helst skoleutdanning.
Hvordan type selger? Hva selger han?
Hadde en kompis som var telefonselger som kunne komme opp i rundt 35k før skatt.
50k høres jo litt mye ut. Må i såfall være før skatt.
Litt avhengig av hva han selger, hvilken lønnsordning han har og hvor dyktig han er i gamet, men joda, er fullstendig mulig for folk uten spesiell utdanning å tjene syke penger på salg. Har selv passert gjennom en del callsenter for diverse produkter, og ved flere av de har det sittet en, kanskje to, som er usedvanlig talentfull i det han driver med, og lugget på en nettolønn på 30-50K pr mnd. Rekorden på den sykeste lønna må være hun som solgte forsikring og lå på et snitt på 80K netto pr mnd.

Men som sagt; Dette er veldig avhengig av varer, lønnsmodell og ferdighet innen yrket.
Det er fullt mulig. Husker jeg som tenåring ble sweettalket til å ta et selgerkurs (uten lønn) for så å jobbe for utelukkende provisjonslønn. I det selskapet sto 10% av selgerne for 80% av salgene - med andre ord er det en liten gjeng folk som tjener helt ekstremt mye mens de fleste ender opp med under minstelønn. De 10 prosentene tjente nok helt opp mot 100k i mnd.
Det finnes blant annet telefonselgere som jobber mot bedriftmarkedet som får opptil flere millioner i lønn pga. provisjon, så 50k skal gå fint hvis du er dritgod til å selge.
Har en venn som jobbet som selger, er ikke det nå lenger for å si det sånn. Etter en 12-timers arbeidsdag ute tjente han 0 kroner. Andre dagen fikk han bare tre salg. Tror du må ha et spesielt talent hvis du skal kunne tjene ganske mye. Vil anbefale deg å ikke bli selger hvis du ikke føler deg supersikker.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Hei. En slitsom kompis av meg prøver og verve meg til å jobbe med salg, og skryter av at han tjener: "langt over 50 lapper i månenden" som selger for 180. Noen som har kilder som kan motbevise/bevise at dette stemmer eller ikke?

For meg høres dette ut som bare sprøyt. En selger på 20 kan vel ikke ha mer lønn i året enn startlønnen til en siviløkonom?
Vis hele sitatet...

Hva du tjener som selger kommer helt an på deg selv. At du klarer og evner å stadig motivere deg selv det er det aller viktigste. På dager der det ser ut til å gå rett vest er det utrolig lett å bli dratt ned psykisk, miste all motivasjon. Om du ikke da henter deg inn igjen og nullstiller så går du hjem med null på tavla.

Det er selvsagt endel teknikker og triks som brukes. Det er enkelt. Du må bare ha viljen og være villig til å lære. Det er ikke sikkert du er en god selger etter 1 måned. Eller 2 eller 3. Men om du dedikerer feks 3-4 måneder på dette og lover deg selv at hver dag skal du gi 100% på jobb og lytte og lære av de beste så vil du nok bli overrasket over hvordan økonomien din plutselig forandres.

Som selger er det mange ting som kan dra deg ned i dritten. Feks salg der det blir tvister, kunder som ikke betaler for seg. Provisjon du alt har fått en måned kan bli trukket tilbake fordi bedriften du jobber for ikke klarer å få inn penger for salget. Alt dette kommer jo på toppen av alt det folk har i livet sitt som kan påvirke oss negativt. Klarer du å ha jernfokus på oppgaven og målet, altså at du skal selge hver eneste dag og at du skal selge og være blant de beste så blir du blant de beste. Ikke la deg knekke av "white noise".

Om du derimot henger med de som ikke selger særlig bra, deltar i all drama på jobben, henfaller til baksnakking, klaging og generell sutring over hvor ille livet og hvor mye jobben suger er så tjener du ikke en dritt og da forsvinner du fort ut av døren. For alltid.

Salg handler kort og godt om deg selv. Hvor godt kjenner du deg selv og hvor god er du på egenmotivasjon. Teknikkene og triksene de er enkle å lære. Salg sitter i hodet.
Sist endret av ompapa; 24. februar 2013 kl. 18:06.
Svaret er at ja, det er fint mulig. Det er også mulig å bli best i ymse sporter/idretter - det krever bare enormt mye arbeid.
Det realistiske svaret er at du blir ikke like dyktig som de beste gutta etter to dager i ny jobb.

Spør også deg selv om du trives med telefonsalg til kalde kunder som driter ti null i produktet du selger.
TS: Du får be om å se nettbankhistorien hans da vet du. Folk juger hele tiden om lønna si. For alt du vet kan det hende han bare prøver å få noen ekstra kroner på å verve deg til firmaet sitt. Ikke tro alt du hører; be om bevis ellers er det ikke sant. Hvis han virkelig vil overbevise deg så viser han deg noe.

Angående å bli selger så må jo det beste være å lære kunden opp i det du skal selge på kortest mulig tid. For eksempel, skal du selge vedovner, burde du kunne absolutt alt mulig om den ovnen, forkorte all den informasjonen mest mulig, og si den infoen til kunden på kortest mulig tid. Så må man gi kunden tid til å tenke over det, ergo tålmodighet. Man må også vite at det man selger er det beste og billigste i markedet, hvordan kan man selge noe med stolthet om det er overpriset dritt? Det nytter ikke med mumbo-jumbo i lengden.
Det er laaangt fra umulig å tjene 50k, har jobbet som telefonselger i to år selv, så vet at mange klarer det. Tjente selv 19k en måned, med å jobbe to-tre kvelder i uka, og jeg var ikke den beste der jeg jobbet.

Men klarer han ikke å overbevise deg om at han tjener så mye, så tror jeg ikke han klarer å selge for 50k i måneden
Sist endret av Znusken; 24. februar 2013 kl. 20:03.
Som alt nevnt er dette fullt mulig. Jobbet selv med salg. Da under noe som het KAM. Kabel tv tjenester mot borettslag. Klarte fint 50k om man stod på litt.
Sitat av Tux_The_Pro Vis innlegg
Som alt nevnt er dette fullt mulig. Jobbet selv med salg. Da under noe som het KAM. Kabel tv tjenester mot borettslag. Klarte fint 50k om man stod på litt.
Vis hele sitatet...
Dette selger seg vel nærmest selv? Er det mye konkurranse? Må du undersøke mye hvordan priser andre teleselskaper enn den du selv selger for?

Fikk du provisjon per måned av det du skaffet firmaet av inntekter eller engangs-beløp?
Jeg kjenner en fyr uten noen som helst utdanning som selger forsikring, han tjener over 100k i mnd.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Ja, har jobbet som b2b selger før. De fleste tjente over 50k i mnd der.
Sitat av DildoJames Vis innlegg
Ja, har jobbet som b2b selger før. De fleste tjente over 50k i mnd der.
Vis hele sitatet...
Hvor mange salg må man ha månedlig for å kunne tjene så mye? Og er det overtid hver dag?
Sitat av DildoJames Vis innlegg
Ja, har jobbet som b2b selger før. De fleste tjente over 50k i mnd der.
Vis hele sitatet...
Hvor hva dette da?

B2B salg kan være ekstremt mye, og langt fra alle tjener 50K+
Kjenner en del som jobber der og mange av de kan tjene fra 60 - 100 tusen i mnd hvis de virkelig står på. Kommer først på jobb og reiser sist
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor hva dette da?

B2B salg kan være ekstremt mye, og langt fra alle tjener 50K+
Vis hele sitatet...
Business to business, med andre ord selger man til bedrifter.
B2P er business to person, altså det de fleste forbinder med telefonsalg.

Min høyeste lønn som telefonselger var vel på rundt 25k før skatt en måned. Snittlønna var 15-20k i måneden. Dette var B2P da.
Kjenner ikke salgsbransjen i det hele tatt, men det er klart at jo dyrere ting/tjenester du selger, jo høyere kan lønna være.

Men pass på siden han jo prøver å "selge" deg en jobb og tall må tas med en klype salt.

Og husk at det kan være forskjell på hva en person tjener og hva en person påstår han tjener.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Kjenner ikke salgsbransjen i det hele tatt, men det er klart at jo dyrere ting/tjenester du selger, jo høyere kan lønna være.

Men pass på siden han jo prøver å "selge" deg en jobb og tall må tas med en klype salt.

Og husk at det kan være forskjell på hva en person tjener og hva en person påstår han tjener.
Vis hele sitatet...
Sjekk linkingstallene til fyren. så ser du om det er avvik. Er det avvik kan du be han vise lønnsslipp eller nettbank som en annen sa.

Er nok økonomisk motivert at kompisen forsøker å "selge" han en jobb.
Mange bedrifter driver med verving av selgere. Slik at om en ansatt verver en til jobb og vedkomne får fast stilling så får ververen feks 10K eller 20K i bonus på neste lønning etter at kontrakt er skrevet. Det er helt vanlig og gjøres for at det er kostbart å hele tiden lete folk. Er mye gjennomtrekk i salgsyrker.
Vi hadde selgere med lønninger som gjerne kom opp i 50 000 - 70 000 kr, selv om snittlønnen for alle selgere nok lå rundt 20 000 - 25 000 etter skatt. For ungdommene på kveldstid så var snittlønnen lavere. Jeg ser for meg at en flink b2b-selger kan tjene gode penger, også hos 180.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Sjekk linkingstallene til fyren. så ser du om det er avvik. Er det avvik kan du be han vise lønnsslipp eller nettbank som en annen sa.

Er nok økonomisk motivert at kompisen forsøker å "selge" han en jobb.
Mange bedrifter driver med verving av selgere. Slik at om en ansatt verver en til jobb og vedkomne får fast stilling så får ververen feks 10K eller 20K i bonus på neste lønning etter at kontrakt er skrevet. Det er helt vanlig og gjøres for at det er kostbart å hele tiden lete folk. Er mye gjennomtrekk i salgsyrker.
Vis hele sitatet...
10 - 20k for å verve noen til Opplysningen 180? Det skjer rett og slett ikke, og jeg tviler egentlig på at noen callcentre som ansetter "hvem-som-helst" tilbyr slike lukrative ordninger. Man trenger ikke lete etter folk innenfor TM da det er ett stort gjennomtrekk.
Sist endret av caperno; 25. februar 2013 kl. 02:27.
Sitat av caperno Vis innlegg

10 - 20k for å verve noen til Opplysningen 180? Det skjer rett og slett ikke, og jeg tviler egentlig på at noen callcentre som ansetter "hvem-som-helst" tilbyr slike lukrative ordninger. Man trenger ikke lete etter folk innenfor TM da det er ett stort gjennomtrekk.
Vis hele sitatet...
Tro meg når jeg sier det, det er flere selskaper som driver med slikt.
Jeg vet jo ikke om det gjelder selskapet ts vurderer, men det er helt vanlig. Grunnen er jo såre enkel, de ønsker å få venner til å rekruttere gode selgere.

Det er økonomisk smart å gjøre det. Opplæring koster skjønner du. Selv på callsentre. Nye selgere må lære produktene, de må kanskje lære grunnleggende salgsteknikk og de må lære teknikker som passer deres personlighet. Gode salgssjefer ser at å bruke masse tid på typisk 4-8 nye selgere i slengen over kanskje flere uker koster svært mye penger. Ofte når det rekrutteres nye så vil kanskje 60-80% av de som går gjennom opplæring forsvinne ut av bedriften før fast ansettelse. Svært høy turn over.

For å forsøke å unngå dette så brukes vervetrikset. De ansatte får stor pengebonus om de verver en som blir fast ansatt. Riset bak speilet er at selgerne kan ekskluderes fra vervingen om de ofte verver folk som ikke blir fast ansatt. Det gjør at selgere faktisk har økonomisk incentiv til å verve venner de tror kan gjøre en god nok jobb til å få fast ansettelse.

Om bedriften betaler ut 10K i bonus spiller det ingen rolle. En fast ansettelse av en selvgående selger vil betale seg mangfoldige ganger.
Litt avsporing, men noen som vet sånn ca. hva en bilselger tjener? Har en i familien som skiftet stilling fra Maske til Maskinagentur (Opel) som selger. Gode penger inn i bildet mtp. at en bil koster flesk? Har de en ok grunnlønn, gjennomsnittlig salg av bil pr. mnd.

Sikkert mange dumme spørsmål, men de dukket opp i mitt lille hodet mens jeg leste i tråden.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tro meg når jeg sier det, det er flere selskaper som driver med slikt.
Jeg vet jo ikke om det gjelder selskapet ts vurderer, men det er helt vanlig. Grunnen er jo såre enkel, de ønsker å få venner til å rekruttere gode selgere.

Det er økonomisk smart å gjøre det. Opplæring koster skjønner du. Selv på callsentre. Nye selgere må lære produktene, de må kanskje lære grunnleggende salgsteknikk og de må lære teknikker som passer deres personlighet. Gode salgssjefer ser at å bruke masse tid på typisk 4-8 nye selgere i slengen over kanskje flere uker koster svært mye penger. Ofte når det rekrutteres nye så vil kanskje 60-80% av de som går gjennom opplæring forsvinne ut av bedriften før fast ansettelse. Svært høy turn over.

For å forsøke å unngå dette så brukes vervetrikset. De ansatte får stor pengebonus om de verver en som blir fast ansatt. Riset bak speilet er at selgerne kan ekskluderes fra vervingen om de ofte verver folk som ikke blir fast ansatt. Det gjør at selgere faktisk har økonomisk incentiv til å verve venner de tror kan gjøre en god nok jobb til å få fast ansettelse.

Om bedriften betaler ut 10K i bonus spiller det ingen rolle. En fast ansettelse av en selvgående selger vil betale seg mangfoldige ganger.
Vis hele sitatet...
Dersom vedkommende kan vise til solide referanser og har god erfaring, så kan man kanskje være dristige nok til å gi så store bonuser. Jeg har imidlertid ingen tro på at dette skjer utenfor finans-, bank-, eller forsikringsbransjen. Jeg har hatt en lederstilling i ett av Norges aller største TM-selskap, og har også gjort administrativt arbeid for flere andre selskaper, men jeg har aldri hørt om så høye bonuser. Det blir plutselig annerledes dersom ledelsen selv henter inn ansatte fra andre selskap - da kan man gjerne tilby litt ekstra for å få personen til å hoppe over til seg. Dette er imidlertid ikke noe man tilbyr selgerne å gjøre, iallefall ikke hos oss. Folk kom gjerne med anbefalinger av venner osv, men dette fikk de ingenting for. Så nei - TM-selskap som ansetter "hvem-som-helst" gir ikke slike bonuser på selgernivå. Dette gjelder nok også 180.

EDIT: Kom nettopp på at selgere fikk 2000 dersom den "vervede" ble fast ansatt. Dette er likevel langt i fra tallene dine.
Sist endret av caperno; 25. februar 2013 kl. 03:04.
Orker ikke krangle med deg, jeg vet for jeg har selv jobbet som selger. Hva du tror og mener er ikke så relevant. Bank og finans vet jeg ingenting om for der har jeg aldri jobbet. Jeg snakker salg generelt og b2b.
Jeg har jobbet innen TM da mot b2b og vi hadde 10K i bonus mens en av våre konkurrenter hadde 20K. Vet om et par andre selskaper som hadde lavere bonuser enn oss men aldri hørt om noen som hadde bare 2K. Stusselig bonus.

Som jeg alt har sagt gjentatte ganger så blir det ingen bonus om ikke den som verves blir fast ansatt. Er ingen selskaper som strør om seg med penger, men om du har vært i bransjen så kjenner du til gjennomtrekket og da bør du også klare å tenke deg til hvorfor disse bonusene virker.
Sist endret av ompapa; 25. februar 2013 kl. 03:17.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Orker ikke krangle med deg, jeg vet for jeg har selv jobbet som selger. Hva du tror og mener er ikke så relevant. Bank og finans vet jeg ingenting om for der har jeg aldri jobbet. Jeg snakker salg generelt og b2b.
Jeg har jobbet innen TM da mot b2b og vi hadde 10K i bonus mens en av våre konkurrenter hadde 20K. Vet om et par andre selskaper som hadde lavere bonuser enn oss men aldri hørt om noen som hadde bare 2K. Stusselig bonus.

Som jeg alt har sagt gjentatte ganger så blir det ingen bonus om ikke den som verves blir fast ansatt. Er ingen selskaper som strør om seg med penger, men om du har vært i bransjen så kjenner du til gjennomtrekket og da bør du også klare å tenke deg til hvorfor disse bonusene virker.
Vis hele sitatet...
Så du sier altså at alle som ble vervet og fikk fast ansettelse hos dere fikk 10k i bonus? Hvor lang prøvetid hadde de? Hvilke krav ble satt ift. omsetning i timen? Ledelsen må virkelig ha hatt troa på dere og vennene deres mtp. det gjennomtrekket som er i bransjen. De fleste varer jo lenger enn prøvetiden med mindre de er totalt udugelige. Hos dere trengte man vel nesten ikke å møte opp på jobb for å selge? Det var vel bare å verve alle vennene sine og la de tjene penger for seg?
Sist endret av caperno; 25. februar 2013 kl. 03:46.
Så du sier altså at alle som ble vervet og fikk fast ansettelse hos dere fikk 10k i bonus?
Vis hele sitatet...
For å klargjøre, den som ble vervet fikk ingen bonus. Bonusen tilfalt den fast ansatte selgeren som hadde vervet inn den nye personen i jobben.

Min erfaring fra TM er at majoriteten varer ikke ut prøvetiden nei. Tempoet er for høyt og kravene likeså.
Var vanlig 6 månders prøvetid. Kravet for vervebonus var at den som var vervet måtte klare budsjett på nysalg innen prøvetiden. Klarte den vervede det ble det bonus på selgeren.
Sitat av ompapa Vis innlegg
For å klargjøre, den som ble vervet fikk ingen bonus. Bonusen tilfalt den fast ansatte selgeren som hadde vervet inn den nye personen i jobben.

Min erfaring fra TM er at majoriteten varer ikke ut prøvetiden nei. Tempoet er for høyt og kravene likeså.
Var vanlig 6 månders prøvetid. Kravet for vervebonus var at den som var vervet måtte klare budsjett på nysalg innen prøvetiden. Klarte den vervede det ble det bonus på selgeren.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev feil.

Vi hadde riktignok ikke så lang prøvetid, men dersom man klarer å holde budsjettet på nysalg over seks måneder, så blir det jo annerledes. Husker ikke eksakt hvor lang prøvetid vi hadde, men den var betraktelig kortere enn som så. Da hørtes jo ikke dette så lukrativt ut, egentlig, og jeg ser nå at argumentet ditt om at majoriteten ikke holder ut prøvetiden kan stemme når det gjelder firmaet du jobbet for. Hos oss var det altså motsatt. Men da var vi ferdige her - jeg så ikke for meg en prøvetid på hele seks måneder innenfor TM.
Dette er mest sannsynlig Eqology som eksploderer i popularitet for tiden. Kjenner selv til en som lever på dette og har rundt 50k+ i måneden. Det kan fungere om du er utrolig dyktig i salg, har et stort nettverk (eller vet hvor du skal finne dem). Jeg ville ikke anbefalt noen å hoppe inn nå uten at du vet nøyaktig hva du driver med.
Jeg driver med b2b salg, tjener ca 75k i mnd. Har fastlønn, og får bonus på inntil 50% av grunnlønn en gang i året.
Merkelig ordning. Så høy fastlønn? Aldri hørt om noen selgere som har så høy fastlønn. Størsteparten av store lønninger pleier alltid å være provisjon. Sikker på at du ikke slår en plate til oss her?
Det er vel alltid sånn med salgsjobber at alle har hørt om høye lønninger, noen skryter av det og ingen klarer å bevise det. Fakta er nok at noen få tjener godt på bekostning av et stort antall folk som har jobben i korte perioder og ikke klarer kravene.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er vel alltid sånn med salgsjobber at alle har hørt om høye lønninger, noen skryter av det og ingen klarer å bevise det. Fakta er nok at noen få tjener godt på bekostning av et stort antall folk som har jobben i korte perioder og ikke klarer kravene.
Vis hele sitatet...
Neon få tjener godt på bekostning av andre? Det må du være grei å forklare nærmere.

Om jeg selger til 3-4 x budsjett så gjør jeg ikke det på bekostning av andre. Jeg vil heller si at da selger jeg svært bra til tross for de andre som ikke bidrar til å skape knivingen og konkurransen som er så viktig på slike jobber. Ikke er det vanskelig å sjekke heller om tallene selgerne oppgir stemmer. Det står i ligninstallene det. Er bare å se hvor mye de har tjent de siste årene.
Sist endret av ompapa; 25. februar 2013 kl. 13:13.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er vel alltid sånn med salgsjobber at alle har hørt om høye lønninger, noen skryter av det og ingen klarer å bevise det. Fakta er nok at noen få tjener godt på bekostning av et stort antall folk som har jobben i korte perioder og ikke klarer kravene.
Vis hele sitatet...
Du tenker kanskje på alle disse småsketchy'e konseptene som kommer med jevne mellomrom med en oppbygning som ligner veldig på pyramidespill, men som kommer seg unna disse reglene pga smutthull?

På et vanlig callsenter hvor man f.eks selger Telenor, Canal Digital eller forsikring går ikke ens suksess ut over en annens resultater. Der høster man rett og slett som man sår, og så lenge man gjør det bra kan hvem som helst tjene gode penger på det.
At noen gjør det godt på bekostning av andre må vel bety at systemet er laget slik at det er mulig å tjene godt om man er flink, men får ræva betalt om man ikke er fult så flink, med andre ord at store deler av lønna er basert på provisjon. Det er noe man prøver å unngå i norsk arbeidsliv fordi det er usosialt, skaper usikkerhet både for arbeidsgiver og arbeidstaker og i en del tilfeller jobber folk så og si gratis under strekt press.
Sist endret av Mith; 25. februar 2013 kl. 13:17.
Dere tar helt feil, at noen gjør det bra er ikke på bekostning av andre. Det er et resultat av innsats og vilje over tid.
Det er ingen selgere som trenger ha dårlig lønn selv om andre selgere på samme bedirft tjener svært bra. Det skal heller ikke være solidarisk på en slik arbeidsplass, alle kan ikke tjene likt. Det ville vært den sikre død for arbeidsgiver.

Lønn etter innsats, hva er vel mer rettferdig enn det?


Tvert imot det dere sier Mith og ivioynar så bidrar gode selgere til at også middels og under middels selgere får seg noen ok gode lønninger. Selgere opparbeider seg ofte portefølje. Men hektiske selgere som selger mye rekker ofte ikke over alle sine resalg, altså selge inn produkter til eksisterende kunder. Dermed blir ofte disse resalgene fordelt av salgssjef til de som ikke selger så de skal få smake suksess og skal få tenning på å øke innsatsen.
Sist endret av ompapa; 25. februar 2013 kl. 13:24.
Det skal være et solidarisk og inkluderende arbeidsliv her i landet, så hva du mener er riktig eller galt er ikke så interessant.
Nei, poenget er at arbeidsgivers utgifter per ansatt i snitt er lave fordi mange ikke selger nok til å få særlig godt betalt. Det betyr ikke at de som gjør det bra går på bekostning av andre direkte, men det ville ikke overrasket meg hvis bunnlinjen er avhengig av folk som selger en del uten å selge riktig nok til kravene.

Poenget er at forventningsverdien av en sånn salgsjobb er lav, hvis man ikke er en fryktelig god selger (og mot privatmarkedet betyr det ofte å selge bullshitvarer med regelrett løgn til lettlurte folk).

Det er mye skryting av lønn ute og går her på forumet, hvor folk alltid vet om offshore-ansatte som tjener x antall millioner og selgere som tjener 100k i måneden, men jeg har vel enda til gode å se noe substansiert når det kommer til ok timelønn over lang tid.
Uten at jeg skal legge så mye ut om nøyaktig hva som selges, kan jeg bekrefte at det er fullt mulig å tjene 50k+++ i måneden som selger. Som tidligere nevnt i tråden; Det kommer ann på hva du selger, og hvor motivert du er.

Kan vel også nevne at det ikke er meg selv det er snakk om, men nære relasjoner. Blandt mange, mange andre. Telefonbonuser, bilbonuser etc. etc. kommer på toppen, om man er flink nok.


Det hele grunner ut i hvor mye tid og energi du er villig til å investere. Sitter du ikke mer enn si, 15 timer i uka, kommer du deg nok ikke over 10k i måneden, hvis så mye. Bare for å sette det litt på spissen.
Hehe, ser at all skryten om 50K++ kan gjøre en kar skeptisk, men slik jeg ser det er slike summer veldig ytterpunkter og heller unntaket som bekrefter regelen. Ja, det lar seg gjøre, men den jevnlige selger ligger vel på en 10-20K pr mnd vil jeg tro.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Merkelig ordning. Så høy fastlønn? Aldri hørt om noen selgere som har så høy fastlønn. Størsteparten av store lønninger pleier alltid å være provisjon. Sikker på at du ikke slår en plate til oss her?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med salg av brannalarm og overvåkningsystemer til entrepenører og utbyggere, viss jeg skulle fått provisjon av salgene mine ville jeg tjent latterlig mye da systemene og avtalene vi selger inn ofte er på flere 10 talls millioner.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hehe, ser at all skryten om 50K++ kan gjøre en kar skeptisk, men slik jeg ser det er slike summer veldig ytterpunkter og heller unntaket som bekrefter regelen. Ja, det lar seg gjøre, men den jevnlige selger ligger vel på en 10-20K pr mnd vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja det stemmer nok ganske greit. Men klarer en 19 åring å havne på over millionen i årslønn (på ett snøtt år), klarer søren meg "du og jeg" det også!

Det grunner som sagt ut i hva du er villig til å investere av tid, og energi.
For mange vil det holde i massevis å ha en liten ekstra-inntekt på 10k i måneden, for eksempel. Noe som absolutt ikke er uoppnåelig, selv om man bare jobber med det 2-3 timer daglig, eller 3 dager i uken.

Det forutsetter såklart at man ikke er helt sosialt inkompetent, men det er noe de fleste får til om de virkelig forsøker å sette seg litt inn i ting. Det passer ikke for ALLE, det ville være naivt å tro. Og ekstremt dumt å påstå.

EDIT: Typoes, typoes.
Sist endret av Lille Nikotin; 25. februar 2013 kl. 14:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
At noen gjør det godt på bekostning av andre må vel bety at systemet er laget slik at det er mulig å tjene godt om man er flink, men får ræva betalt om man ikke er fult så flink, med andre ord at store deler av lønna er basert på provisjon. Det er noe man prøver å unngå i norsk arbeidsliv fordi det er usosialt, skaper usikkerhet både for arbeidsgiver og arbeidstaker og i en del tilfeller jobber folk så og si gratis under strekt press.
Vis hele sitatet...
Dette blir altfor ideologisk til at det kan praktiseres i arbeidslivet. Når faktum er det at noen selgere kan selge like mye som ti andre, da må selvsagt disse godtgjøres for prestasjonene sine. På samme måte som at en som evner å ta en høy utdannelse godgjøres for sin innsats og sine evner gjennom høyere lønn.

Hvis du var sjefen - ville du fordelt inntektene likt mellom han som selger 1 og han som selger 100 produkter på en måned?

Vi skal være glad vi får pengene kastet etter oss fra Nordsjøen, er ikke mange andre land som kan la likhet veie tyngre enn praktisk rettferdighet og økonomiske interesser.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette blir altfor ideologisk til at det kan praktiseres i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. I Norge er det hverken vanlig eller ønskelig at man får lønn direkte etter egeninnsats, men at man får bonus om man gjør det godt. Hoveddelen av lønna skal være fast også kan man ha varierende tillegg utifra resultat. Hele arbeidslivet bygger på den modellen, hvordan blir feks. dagpenger, sjukepenger, fødselspermisjon hos en servitør eller telefonselger hvis, si 60%, av lønna er basert på provisjon eller tips?
Sist endret av Mith; 25. februar 2013 kl. 15:33.
Sitat av Mith Vis innlegg
At noen gjør det godt på bekostning av andre må vel bety at systemet er laget slik at det er mulig å tjene godt om man er flink, men får ræva betalt om man ikke er fult så flink, med andre ord at store deler av lønna er basert på provisjon. Det er noe man prøver å unngå i norsk arbeidsliv fordi det er usosialt, skaper usikkerhet både for arbeidsgiver og arbeidstaker og i en del tilfeller jobber folk så og si gratis under strekt press.
Vis hele sitatet...
Det er litt av greia med selgerjobben, om man "får ræva betalt om man ikke er fult så flink" burde man jo ikke ta på seg en provisjonsbasert selgerjobb i utgangspunktet. Det kommer aldri til å eksistere et paradis der hvem som helst kan velge en hvilken som helst jobb de ikke burde være i uten konsekvenser.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Det er litt av greia med selgerjobben, om man "får ræva betalt om man ikke er fult så flink" burde man jo ikke ta på seg en provisjonsbasert selgerjobb i utgangspunktet. Det kommer aldri til å eksistere et paradis der hvem som helst kan velge en hvilken som helst jobb de ikke burde være i uten konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Nei, men det har jeg da heller aldri sagt. Jeg har kommentert hvordan et system hvor lønna er basert på provisjon er usolidarisk og uønsket i Norge og hvordan de som tjener masse penger på denne typen jobb gjør det på bekostning av de som tjener lite og finner seg noe annet å drive med.

Jeg er ganske sikker på at bransjen i det lange løp hadde tjent på å behandle sine ansatte på en ordentlig måte, både fordi vi da hadde fått en annen kultur blant telefonselgere (som ikke trenger å ljuge/lure/presse folk fordi deres lønn er direkte påvirket av om de klarer å selge eller ikke) og fordi de hadde beholdt folk lengre i jobben og derfor fått flinkere salgsmedarbeidere over tid.
Problemet er at det finnes massevis av useriøse aktører som bare er ute etter å tjene raske penger enten på drittprodukter eller utnytting av ung arbeidskraft.
Sist endret av Mith; 25. februar 2013 kl. 15:41.
De som gir alt - får alt. De som ikke gidder, får ikke. De som ikke klarer, må bli bedre til og få, eller ta halen mellom beina og forsvinne.
Sterk innsats og dyktighet belønnes (langvarig). Dessverre kan man også være sleip og lure folk og allikevel bli "belønna", men kort tid etterpå smeller det (kortvarig).

Det er mulig, men hvem sier det er lett? Utdanning betyr ikke at man automatisk skal tjene mer enn de ikke-utdannende. Ler hver gang (dessverre).