Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 9726
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
[url][..]
Edit: Etter hva jeg forsto så måtte elever under 16 år få skriftlig samtykke fra foreldre, det vil si at oss på Vgs ikke har noen rettigheter og er alle mistenkte som rusmisbrukere...

Jeg har ikke med rusmiddler på skolen og bruker det veldig sjeldent og kun i helgene.
Det jeg er redd for at når jeg er ute med kompiser i helgene fyrer de opp kanskje en, da fester det seg i klærne mine, kan hundene lukte dette?
Hvis de kan, blir jeg dratt ut og latterligjort foran hele klassen da?
Hvis dette hadde skjedd meg hadde jeg med stor sansynlighet sluttet på skolen...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har du rettigheter, men er du under 16 og dine foreldre skriftlig samtykker at du kan bli snust på av politihunder så kan du ikke nekte.

Dette har jo med myndighet å gjøre, og ikke denne saken spesielt.
Akuratt som politiet kan bortvise mindreårige fra offentlig plass etter kl: xx:00 på natten.

Om du/dine foreldre ikke samtykker i å bli lukta på av bikkjene til politiet så burde du ikke ha et problem. Kan kanskje lønne seg å ikke stå ved siden av de som evt. samtykker i en slik "undersøkelse".
Diskuterte dette på skolen idag. Alle er enige i at det nå har gått ALT for langt, læreren ville visst nekte politiet adgang til klasserommet uten rettslige dokumenter.

Alle vet jo at dette i hovedsak vil gå ut over cannabisbrukere særlig de som bare bruker det i helger og ALDRI på skolen, jeg har feks litt rester av lukt på klær,sekk eller noe annet jeg blir tvunget til blod/uringprøve.. Driver man med speed på fritiden som faktisk kan gjøre deg skadelig for samfunnet da har du som regel rene urinprøver.
Er enig i at man bør ta tak i de som ruser seg på narkotika på skolen, de har et problem, hjelper ikke å legge de i jern i klasserommet foran alle og kaste dem ut av skolen, det vil bare gjøre vondt værre!
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Alle vet jo at dette i hovedsak vil gå ut over cannabisbrukere særlig de som bare bruker det i helger og ALDRI på skolen, jeg har feks litt rester av lukt på klær,sekk eller noe annet jeg blir tvunget til blod/uringprøve.. Driver man med speed på fritiden som faktisk kan gjøre deg skadelig for samfunnet da har du som regel rene urinprøver.
Vis hele sitatet...
Og moralen er: Ikke røyk cannabis, det er for risikabelt. Hvis du vil ruse deg uten å bli tatt - bruk sterkere stoffer!
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva er farlig med narkorazzia på skoler om man ikke har noe å skjule?

Da vil jeg isåfall at vi skal slutte med politikontroller da, og kanskje sikkerhetskontroller på flyplasser også burde revurderes, siden alle er uskyldig til motsatt er bevist? Skal de stigmatisere oss der, også da eller?

(Ja det er satt på spissen, men jeg ser ikke problemet med at politiet tar seg en tur innom skolene og sjekker, jeg har ingenting å skjule, og hadde jeg faktisk hatt med meg noe nark, så hadde jeg jo sett på konsekvensene på forhånd.)
Vis hele sitatet...
No offence, men jeg synes dette var et dårlig eksempel. Kontroller på flyplasser er nødvendige i aller høyeste grad. Hvis en gærning smeller av en bombe på et fly som er gudvethvormange tusen meter oppe i lufta, kommer alle til å dø.

Hvis politiet kommer på skolen min, og bikkje markerer meg, er jeg stemplet som hasjnarkotikamisbruker av skolens ledelse, elever, og politiet selv. Foreldre ville garantert bli kontaktet, og det ville utelukkende få negative konsekvenser for meg.

Forskjellen er at det å lukte så lite knark at kun en spesialtrent hund kan merke det, det dreper ingen.

Peace out
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvorfor trenger man bil når man egentlig bare kan gå?

Nei, seriøst. At dere ikke ser problemet i at flere uskyldige elever mistenkeliggjøres skremmer meg. Hadde det vært konkrete mistanker, så hadde det vært noe annet, men da skulle isåfall vedkommende elev blitt hentet ut av klasserommet før de sjekket han. Er det i det hele tatt noen som har blitt tatt i en slik aksjon? Har det vært noen beslag? Det er uansett ingenting som forsvarer en slikt maktbruk mot noen i ett demokrati og rettsstat, og det er sannsynligvis ulovlig iflg. både norsk og internasjonal rett. Jeg regner med at noen vil prøve saken videre, så jeg ser frem til å få se resultatet.
Vis hele sitatet...
En kompis ble tatt med 10g på vgs, han skulle ta med til noen han kjente for å selge.. Var plutselig razzia
Veldig våt.
TheGloryHole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva er farlig med narkorazzia på skoler om man ikke har noe å skjule?

Da vil jeg isåfall at vi skal slutte med politikontroller da, og kanskje sikkerhetskontroller på flyplasser også burde revurderes, siden alle er uskyldig til motsatt er bevist? Skal de stigmatisere oss der, også da eller?

(Ja det er satt på spissen, men jeg ser ikke problemet med at politiet tar seg en tur innom skolene og sjekker, jeg har ingenting å skjule, og hadde jeg faktisk hatt med meg noe nark, så hadde jeg jo sett på konsekvensene på forhånd.)
Vis hele sitatet...
Kontroller er til for å gjøre det tryggere for innbyggerne, for å forhindre drap, skade og våpen. Noe som påvirker mange. Det er en helt idiotisk sammenligning. Du blir heller ikke stigmatisert for å ha glemt en liten kniv i sekken på vei til Spania. Om du har en bombe el. lignende, fortjener du å bli stigmatisert.

At jeg røyker cannabis, går kun ut over meg. Jeg liker det, jeg føler meg bedre og får et annet perspektiv på livet mitt. Det har hittil vært kun positive erfaringer. Å bli stigmatisert for å nyte et annet rusmiddel en normen er helt på jordet. Om jeg tar meg en joint på lørdagskvelden i godt selskap, og går på skolen med samme genser på mandagen, og blir tatt ut av klasserommet for ransakelse, er jeg plutselig blitt en rusmisbruker, en narkoman, for mange av klassekameratene mine, og resten av skolen. Et sosialt utskudd.

Om jeg blir tatt ute på gata om med en joint, eller noen gram på meg, tar jeg gjerne boten som følger. Det er kun penger, og en prikk. Trur du må prøve å sette deg i skoene til en hasjsprøytenarkoman, så kanskje du ser hvorfor det er galt.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Forresten, gjelder dette på ungdomsskoler også?
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
De behandler jo ikke alle som kriminelle fordi de sjekker om noen er kriminelle? >_>
Er da ingenting nytt det? Her på Stjørdal har politiet gjort narkorazzia på videregående skoler opptil FLERE ganger.
Litt OT:

Men er det flere som opplever at "razziane" blit kun utført på visse linjer på VGS? I mitt tilfelle opplever jeg kun at det er TIP (Teknisk Industriell Produksjon aka "mekken"), Musikk linja (regner med det er grunnet fordi de ser ut som hippies hele gjengen i politiets øyne) og generelt på allmenn linja?

Har aldri opplevd bikkje besøk på de Elektro relaterte linjene på skolene jeg har gått på...
Nå må ungdommer i Norge slutte med sytinga og heller være glad de har en skole å gå til. De bare krever og klager og gir minst mulig tilbake.

Politiet gjør dette bla. for å fohindre narkotika på skolene og for å skremme ungdommer fra å begynne. Hva er problemet med det?
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Nå må ungdommer i Norge slutte med sytinga og heller være glad de har en skole å gå til. De bare krever og klager og gir minst mulig tilbake.

Politiet gjør dette bla. for å fohindre narkotika på skolene og for å skremme ungdommer fra å begynne. Hva er problemet med det?
Vis hele sitatet...
Si meg, hjelper skremselsteknikker? Bruker ungdommer, eller folk generelt mindre narkotika?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Forresten, gjelder dette på ungdomsskoler også?
Vis hele sitatet...
Vil jeg også gjerne ha svar på. Hadde vært lættis om onkel blå dukket opp på skolen min og sniffa rundt. Røske litt opp i skoledagen Skulle gjerne spilt overdrama-supermistenksom unge da ass
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Si meg, hjelper skremselsteknikker? Bruker ungdommer, eller folk generelt mindre narkotika?
Vis hele sitatet...
+1 for den
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Nå må ungdommer i Norge slutte med sytinga og heller være glad de har en skole å gå til. De bare krever og klager og gir minst mulig tilbake.

Politiet gjør dette bla. for å fohindre narkotika på skolene og for å skremme ungdommer fra å begynne. Hva er problemet med det?
Vis hele sitatet...
Problemet kan vel blant annet være at politi ikke har kompetanse til å håndtere helse/sosial-problemer som (potensiell) rusavhengighet. Ingen av politiets virkemidler kan i noen særlig grad virke avskrekkende eller forebyggende, sammenliknet med helsesektor, sosialarbeidere og en generell endring av narkotikapolitikken.

Det er misbruk av skattebetaleres penger å bruke politi og maktapparat på rusproblemer, alternativkostnadene er svært betydelige! Spesielt urovekkende er det når straff for ikke-voldelig narkotikarelatert atferd ikke har noe godt å tilføre samfunnet.

I tillegg er slike aksjoner alvorlige overtramp på individets frihet, og som tidligere nevnt enda et lite steg mot en politistat. For de som vil si: "Politiaksjoner på skoler er langt fra en politistat som den i Sovjet", så kan jeg jo nevne liknelsen om den kokte frosken.
Sist endret av Vargas; 10. mai 2012 kl. 18:24.
I tillegg er slike aksjoner alvorlige overtramp på individets frihet, og som tidligere nevnt enda et lite steg mot en politistat. For de som vil si: "Politiaksjoner på skoler er langt fra en politistat som den i Sovjet", så kan jeg jo nevne liknelsen om den kokte frosken.
Vis hele sitatet...
Og jeg mener at man ikke skal rope ulv, ulv. Det er en stor forskjell på en politistat som systematisk overvåker og kontrollerer egen befolkning og at en folkevalgt regjering hvor så og si alle partiene er enige om å bruke politiet til å gjøre et tiltak for å holde narkotika unna ungdommen i læringsarenaer.

Jeg forstår virkelig ikke det du skriver. Mener du oppriktig at razziaer på skoler vil føre til at det blir forbudt med dissidens, typisk straffet med døden, deportering og tortur?! "Slippery slope"-argumenter som dette brukes stadig vekk for å nettopp rettferdiggjøre narkotikaforbud ("vi kan ikke legalisere hasj, da legaliserer vi straks heroin"), undertrykke homofile ("det neste blir vel at dyr kan gifte seg") og så videre. Det er en retorisk tankefeil ingen er tjent med.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i vedtaket, men jeg er dritt lei av at folk på internett begynner å hyle om politistat og ytringsfrihet uten å ha satt seg inn i at dette faktisk er begreper med en veldig spesifikk betydning. Dette er et helt legitimt politisk vedtak, av politikere dere antagelig har stemt på. Det har ingenting med politistater, som historisk sett stort sett dannes av at en bestemt gruppe sitter med nesten all politisk makt av legitime eller illegitime årsaker og utnytter denne til å fjerne borgerrettigheter.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Privatlivet (Våre egne skap og sekker) blir skrenket inn for hvert år. Snart må du registrer deg for å gå ut av sengen.


Ivy; Slutt å skrik om dette med folkevalgte. Vi ser gang på gang at de lover ditt og datt, men det betyr langt ifra at de gjør hva de har lovet når de først kommer til makten. Kilder? (Se deg rundt) Vi blir overvåket i en mye større grad enn for 100 år siden, og det er ingen ting som tilsier at de ikke vil bli verre med årene.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg forstår virkelig ikke det du skriver. Mener du oppriktig at razziaer på skoler vil føre til at det blir forbudt med dissidens, typisk straffet med døden, deportering og tortur?! "Slippery slope"-argumenter som dette brukes stadig vekk for å nettopp rettferdiggjøre narkotikaforbud ("vi kan ikke legalisere hasj, da legaliserer vi straks heroin"), undertrykke homofile ("det neste blir vel at dyr kan gifte seg") og så videre. Det er en retorisk tankefeil ingen er tjent med.
Vis hele sitatet...
Ikke alle slippery-slope-argumenter er tankefeil. Når det gjelder hasj->heroin-legalisering så er ikke dette nødvendigvis en tankefeil. Svært mange innser at cannabis ikke er det eneste rusmiddelet som bør avkriminaliseres/legaliseres, ettersom krigen mot narkotika som en helhet har feilet. Det er godt mulig at heroin blir legalisert før cannabis.

Dessuten, når du skriver "Mener du oppriktig at razziaer på skoler vil føre til at det blir forbudt med dissidens, typisk straffet med døden, deportering og tortur?!" er dette stråmannsargumentasjon. Jeg har aldri tilskrevet skolerazziaene noen kausal påvirkningskraft, jeg har simpelthen kommentert den generelle trenden i samfunnet, i hvilken retning vi går mot, og hvordan skolerazziaene er et symptom på dette. Korrelasjon medfører ikke kausalitet, som du sikkert er klar over.

Forøvrig oppfylte vi ett av kravene for en politistat, all den tid politiet utførte aksjonene uten lovhjemmel. Det samme vil gjelde dersom den nye loven vedtatt i stortinget bryter med EMK.
Sist endret av Vargas; 10. mai 2012 kl. 19:03.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Dessuten, når du skriver "Mener du oppriktig at razziaer på skoler vil føre til at det blir forbudt med dissidens, typisk straffet med døden, deportering og tortur?!" er dette stråmannsargumentasjon. Jeg har aldri tilskrevet skolerazziaene noen kausal påvirkningskraft, jeg har simpelthen kommentert den generelle trenden i samfunnet, i hvilken retning vi går mot, og hvordan skolerazziaene er et symptom på dette. Korrelasjon medfører ikke kausalitet, som du sikkert er klar over.
Vis hele sitatet...
Du skrev at det er "enda et lite steg mot en politistat". Ok, da mente du ikke at det var en kausal årsakssammenheng her - jeg tør påstå at du kanskje har gått inn for å misforstå retorikken min, men la gå. Du påstår derimot at dette er et symptom på at vi, som helhet, går mot en politistat. Ok, deg om det.

Forøvrig oppfylte vi ett av kravene for en politistat, all den tid politiet utførte aksjonene uten lovhjemmel. Det samme vil gjelde dersom den nye loven vedtatt i stortinget bryter med EMK.
Vis hele sitatet...
De ble spurt av skolene å komme på besøk, på et offentlig sted, med narkotikahund. Til dels kan dette sies å dreie seg om mistanke, som bør gis særlig vekt når det kommer fra lærere. Elever fikk forlate klasserommet hvis de ikke ønsket å delta. Dette blir debattert av media, og det blir sendt til øverste lovgivende organ. Flertallet av et folkevalgt Storting, på tvers av partigrenser, går inn for å tillate dette. Et demokratisk mindretall, Venstre, klarer gjennom debatten å legge inn krav om skriftlig samtykke. De ble ikke overkjørt fordi de var mindre, men fikk innflytelse på lovforslaget gjennom saklig debatt.

Dette er et symptom på et velfungerende demokrati, normalt ikke assosiert med en politistat (noe som f.eks. brutale henrettelser er, uten sammenligning forøvrig). Jeg sier ikke at folk skal like resultatet - jeg er ikke enig jeg heller - jeg sier bare at folk skal slutte å sammenligne det med en politistat. Det blir å rope ulv, ulv og gjør at ingen tar dere alvorlig.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Du skrev at det er "enda et lite steg mot en politistat". Ok, da mente du ikke at det var en kausal årsakssammenheng her - jeg tør påstå at du kanskje har gått inn for å misforstå retorikken min, men la gå. Du påstår derimot at dette er et symptom på at vi, som helhet, går mot en politistat. Ok, deg om det.


De ble spurt av skolene å komme på besøk, på et offentlig sted, med narkotikahund. Til dels kan dette sies å dreie seg om mistanke, som bør gis særlig vekt når det kommer fra lærere. Elever fikk forlate klasserommet hvis de ikke ønsket å delta. Dette blir debattert av media, og det blir sendt til øverste lovgivende organ. Flertallet av et folkevalgt Storting, på tvers av partigrenser, går inn for å tillate dette. Et demokratisk mindretall, Venstre, klarer gjennom debatten å legge inn krav om skriftlig samtykke. De ble ikke overkjørt fordi de var mindre, men fikk innflytelse på lovforslaget gjennom saklig debatt.

Dette er et symptom på et velfungerende demokrati, normalt ikke assosiert med en politistat (noe som f.eks. brutale henrettelser er, uten sammenligning forøvrig). Jeg sier ikke at folk skal like resultatet - jeg er ikke enig jeg heller - jeg sier bare at folk skal slutte å sammenligne det med en politistat. Det blir å rope ulv, ulv og gjør at ingen tar dere alvorlig.
Vis hele sitatet...
Dersom lærerene faktisk hadde skjellig mistanke om narkotikabruk blant enkelte elever, kunne de ha håndtert det på utallige bedre måter enn å kalle inn til razzia av hele klassen.

Dessuten så var vel ikke elevene virkelig frie til å forlate klasserommene.

Men jeg forstår hva du mener, på en måte. At det ble ryddet opp i problemet (selv om utfallet er langt fra ideelt) er som du sier et tegn på et velfungerende demokrati. At politiet holdt på med praksisen lenge og fikk holde på etter at dens illegalitet ble kjent, er dog svært urovekkende. I tillegg til å ransake mennesker uten skjellig grunn til mistanke, så hadde de ikke engang lov til det!

Lurer forresten litt på din definisjon av politistat. Det virker som du mener at alle lover som blir vedtatt av en folkevalgt forsamling, ikke kan gi grunnlag for en politistat. At det ikke spiller noen rolle hvor frihetskrenkende lovene er, hvor mye makt de gir politiet. Vennligst korrigèr meg dersom dette er feil.

Jeg ser at det er mange definisjoner av politistat. Noen mener at det er når maktfordelingsprinsippet er ikke-eksisterende, og politiet står for alt. Noen mener at det er når politi/maktbruk av politi blir for omfattende og brukt på en måte som krenker individets frihet. Andre mener at en politistat er en som arresterer/anholder/dømmer/ransaker mennesker uten skjellig grunn til mistanke. Andre igjen, mener at man må helt opp/ned til Sovjet-nivå for å kunne kalle et land for politistat.

Hvorfor er det den siste som er korrekt? Er ikke dette som å si at du ikke har smerter før du har så vondt at du desperat trenger morfin?
Sist endret av Vargas; 10. mai 2012 kl. 20:08.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Seriøst? Slettet dere VIRKELIG det jeg sa? Var det så jævla hardt for deg å lese mod? Herregud, man har vell ikke sin frihet til å si sin mening her heller.
Vis hele sitatet...
inernett er ikke demokratisk ^^
Nå kaster jeg meg inn uten å ha lest noen av de andre postene her, men min reaksjon på hele greia er ihvertfall: Dette blir for dumt! Hvis man vil holde ungdommen unna de farlige stoffene så er det kun en ting som ville fungert; nemlig å slutte å behandle dem som barn. Når du er ungdom så er du ungdom, og du er som regel i stand til å trekke egne sluttinger. Noe som betyr at å fortelle folk på seksten år at hasj/cannabis er 100% avhengighetsdannende(fikk faktisk denne løgnen servert når jeg gikk på ungdomsskolen), eller at alle som begynner med hasj ødelegger livet sitt(fikk høre denne på VGS), kanskje ikke er den beste planen som finnes.

Hvorfor? For det når de prøver hasj og finner ut at det gikk ganske greit begynner mange å tenke at kanskje crack ikke er så ille heller. Vær heller ærlig å fortell ungdommen faktaene, hadde man bare gjort det tror jeg at man hadde fått litt mer bukt med sterkere stoffer.

Videre synes jeg ikke noe om dette med rassiaer på skolen. Politiet kan, så vidt jeg husker, ikke bare trenge seg på å lete igjennom lommene dine, sekken din, huset ditt eller bilen din for den sakens skyld, uten en god grunn. Det at du er mellom 16 og 23år synes jeg ikke at holder for å sannsynliggjøre at du bruker rusmidler.

Ett råd til de som er redde for å bli tatt;

1. Hvis du virkelig er redd for rassia på skolen din. Ta med en veldig liten klump hasj en gang og gni den forsiktig mot vegger, pulter, stoler, tak, tavler og andre ting. Da vil nemlig hunden gå berserk(Or so I've been told).
Sist endret av TheFatNorseman; 10. mai 2012 kl. 20:23.
Jeg er enig i at det blir for dumt og komme inn i ett klasserom for så og dra med ut enkelte personer, det kommer til og bli rykter, mobbing osv.

Men, er det virkelig så gale vist man ser vekk ifra det der? Får inntrykk av at enkelte her i tråden faktisk går rundt med rusmidler på seg, hva faen skal du med det når du er på skolen?
Kan ikke si jeg synst synd på folk som går rundt på skolen rusa, for så og bli tatt
Sitat av Vargas Vis innlegg
Lurer forresten litt på din definisjon av politistat. Det virker som du mener at alle lover som blir vedtatt av en folkevalgt forsamling, ikke kan gi grunnlag for en politistat. At det ikke spiller noen rolle hvor frihetskrenkende lovene er, hvor mye makt de gir politiet. Vennligst korrigèr meg dersom dette er feil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Store Norske Leksikon
uttrykk som av og til brukes om et politisk system der det er vanlig at myndighetene griper inn overfor borgere, private organisasjoner og foretak, på en uforutsigbar og vilkårlig måte, dvs. uten hjemmel i lov. En politistat representerer slik en motsetning til rettsstaten. Land som kan sies å ha hatt et klart politistatspreg er f.eks. de europeiske enevoldsstater på 1600- og 1700-tallet, Italia og Tyskland under Mussolini og Hitler, og Sovjetunionen under Stalin. Svært mange land i den tredje verden har i etterkrigstiden vært preget av vilkårlig myndighetsutøvelse.
Vis hele sitatet...
Sitat av Språkrådets ordbok
Politistat stat der makthavarane stør seg på ei sterk politimakt; totalitær stat
Vis hele sitatet...
Det er klart folk bruker politistat fordi det gir totalitære assosiasjoner. Jeg ga en klar definisjon på hva jeg mente var en politistat i mitt første innlegg. Du trenger heller ikke å si hva jeg mener - jeg mener ikke at en demokratisk valgt regjering ikke kan innføre en politistat. Derimot mener jeg at hvis en rekke folkevalgte partier som har bred oppslutning i befolkningen vedtar noe, så er det sånn man lager lover.

Her er alle partier blitt tatt hensyn til og ærlig talt synes jeg det blir veldig rart å sette likhet med min definisjon av politistat - som tilfeldigvis sammenfaller med store norske leksikon og språkrådets definisjon - og det å la politiet, med skriftlig tillatelse, gjennomføre undersøkelser i offentlig drevne virksomheter etter narkotika. Det blir i mine øyne mer å bidra til begrepsforvirring rundt begrepet politistat heller enn et konstruktivt bidrag til debatten. Og i og med at du skriver at begrepet politistat er omstridt i dagligtale, så tyder det på at en viss inflasjon kan forekomme.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er klart folk bruker politistat fordi det gir totalitære assosiasjoner. Jeg ga en klar definisjon på hva jeg mente var en politistat i mitt første innlegg. Du trenger heller ikke å si hva jeg mener - jeg mener ikke at en demokratisk valgt regjering ikke kan innføre en politistat. Derimot mener jeg at hvis en rekke folkevalgte partier som har bred oppslutning i befolkningen vedtar noe, så er det sånn man lager lover.

Her er alle partier blitt tatt hensyn til og ærlig talt synes jeg det blir veldig rart å sette likhet med min definisjon av politistat - som tilfeldigvis sammenfaller med store norske leksikon og språkrådets definisjon - og det å la politiet, med skriftlig tillatelse, gjennomføre undersøkelser i offentlig drevne virksomheter etter narkotika. Det blir i mine øyne mer å bidra til begrepsforvirring rundt begrepet politistat heller enn et konstruktivt bidrag til debatten. Og i og med at du skriver at begrepet politistat er omstridt i dagligtale, så tyder det på at en viss inflasjon kan forekomme.
Vis hele sitatet...
Når Venstre nå har fått punktet med skriftlig tillatelse med, og dersom det følges opp at ingen blir tvunget til å gi tillatelse, så er jeg enig i at dette ikke vitner om en politistat. Det er dog fortsatt en del av en autoritær praksis, utført av politiet, og basert på en ideologi som er til de grader motbevist. Men som du har sagt, i det tilfellet vil det være lite hensiktsmessig å bruke begreper som politistat.

Det er allikevel den første delen av situasjonen jeg i hovedsak har prøvd å diskutere; hvor politet brøt loven for å fortsette sin autoritære og inngripende praksis, og var fullstendig likeglad med det. At det tok flere år før saken ble tatt opp i stortinget. Her mener jeg at det er på sin plass å påpeke at slikt burde man kun forvente av en politistat.
Sist endret av Vargas; 10. mai 2012 kl. 21:14.
Men var det ikke snakk om noen regler med at lærere må si ifra 5 minutt på forhånd ellernoe, så kan de som vil bare gå ut.

Selv om jeg aldri går med noe som helst på skolen, så er det jo rimelig kjipt. Handler jo også om hvor egen frihet, og at vi faktisk blir kontrollert hvor enn vi går, begynner å bli mektig lei!
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Men var det ikke snakk om noen regler med at lærere må si ifra 5 minutt på forhånd ellernoe, så kan de som vil bare gå ut.

Selv om jeg aldri går med noe som helst på skolen, så er det jo rimelig kjipt. Handler jo også om hvor egen frihet, og at vi faktisk blir kontrollert hvor enn vi går, begynner å bli mektig lei!
Vis hele sitatet...
Enig, selvom jeg ikke har blazet på 4 måneder, så hadde jeg gått ut av klasserommet.
det kan vel bli bra og dårlig det. du går frivillig på skolen, dop kan en gjøre som ferdig utdannet, ikke på skolen. deres holdning til dop kan smitte negativt over til andre elever, og dop sprer seg! bra synes jeg, dårlig sier noen. vi får bare se hvordan det går.. :-)
Ser at folk i elevorganisasjonen i hjembyen min går ut i mot forslaget, og mange av de er kjente stoners. mange skriker jo opp om at dette er dårlig, men narkotika er faktisk ulovlig. Har selv prøvd narkotika, og kan forstå at mange vil legalisere det. For meg er det viktigste med narkotika, at så få folk som mulig bruker det. Hvordan man skal oppnå dette er vanskelig, men for meg taler argumentene som heller mot legalisering veldig sterkt. Samtidig synes jeg man skal slå hardt ned på narkotika, for meg bør man enten legalisere, eller være veldig hard og konsekvent mot narkotia. Så ærlig talt, jeg synes norsk politi har rett til å "true" bruke slike metoder for å avskrekke. At folk i norge bruker narkotika bidrar jo til å holde en kynisk industri oppe, 50 000 folk har dødd i mexico har dødd siden 2000.

Lang post, men blir bare litt irritert av norsk ungdom som synes dette er forskrekkelig. For meg kunne politiet gjort slik mye mer, da skjønner folk at det er alvor, og at man ikke bare kan bryte love.
Sist endret av Fritenker; 10. mai 2012 kl. 23:44.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ser at folk i elevorganisasjonen i hjembyen min går ut i mot forslaget, og mange av de er kjente stoners. mange skriker jo opp om at dette er dårlig, men narkotika er faktisk ulovlig. Har selv prøvd narkotika, og kan forstå at mange vil legalisere det. For meg er det viktigste med narkotika, at så få folk som mulig bruker det. Hvordan man skal oppnå dette er vanskelig, men for meg taler argumentene som heller mot legalisering veldig sterkt. Samtidig synes jeg man skal slå hardt ned på narkotika, for meg bør man enten legalisere, eller være veldig hard og konsekvent mot narkotia. Så ærlig talt, jeg synes norsk politi har rett til å "true" bruke slike metoder for å avskrekke. At folk i norge bruker narkotika bidrar jo til å holde en kynisk industri oppe, 50 000 folk har dødd i mexico har dødd siden 2000.

Lang post, men blir bare litt irritert av norsk ungdom som synes dette er forskrekkelig. For meg kunne politiet gjort slik mye mer, da skjønner folk at det er alvor, og at man ikke bare kan bryte love.
Vis hele sitatet...
Ja, det er skikkelig alvor når en uskyldig 15-17 åringer prøver ut noe på seg selv og ikke skader andre folk, skikkelig alvorlig må jeg si! Og så for å ha eksperimentert bittelitt så skal de få en susende straff for å ikke ha skadet noen andre? WAY TO GO!

Dette kommer til å ødelegge mange psykisk bare fordi de ville prøve noe og så kan de plutselig få 5000 i bot og mulig utvist fra skole, rett vei å gå det her ja.
Sist endret av Sprengt; 10. mai 2012 kl. 23:48.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ser at folk i elevorganisasjonen i hjembyen min går ut i mot forslaget, og mange av de er kjente stoners. mange skriker jo opp om at dette er dårlig, men narkotika er faktisk ulovlig. Har selv prøvd narkotika, og kan forstå at mange vil legalisere det. For meg er det viktigste med narkotika, at så få folk som mulig bruker det. Hvordan man skal oppnå dette er vanskelig, men for meg taler argumentene som heller mot legalisering veldig sterkt. Samtidig synes jeg man skal slå hardt ned på narkotika, for meg bør man enten legalisere, eller være veldig hard og konsekvent mot narkotia. Så ærlig talt, jeg synes norsk politi har rett til å "true" bruke slike metoder for å avskrekke. At folk i norge bruker narkotika bidrar jo til å holde en kynisk industri oppe, 50 000 folk har dødd i mexico har dødd siden 2000.

Lang post, men blir bare litt irritert av norsk ungdom som synes dette er forskrekkelig. For meg kunne politiet gjort slik mye mer, da skjønner folk at det er alvor, og at man ikke bare kan bryte love.
Vis hele sitatet...
Du sier du har prøvd "narkotika" selv - hadde det vært helt rettferdig og OK at politiet hadde kommet på narkorazzia noen dager senere, latterliggjort deg og gitt deg rykte som "narkoman" på skolen og gitt deg en grei bort? Kanskje du burde blitt utvist også, bare for å sette et eksempel? Så du skjønner at det er alvor? Ja, hvis politiet hadde drevet sånn hadde vi sikkert fått mange flere skolevinnere som ikke bruker narkotika.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Du sier du har prøvd "narkotika" selv - hadde det vært helt rettferdig og OK at politiet hadde kommet på narkorazzia noen dager senere, latterliggjort deg og gitt deg rykte som "narkoman" på skolen og gitt deg en grei bort? Kanskje du burde blitt utvist også, bare for å sette et eksempel? Så du skjønner at det er alvor? Ja, hvis politiet hadde drevet sånn hadde vi sikkert fått mange flere skolevinnere som ikke bruker narkotika.
Vis hele sitatet...
Er litt enig i det du skriver, men narkotika er jo bare enda en ting i en lang rekke av ting man ikke kan gjøre, det er folk som sitter i retten for mye verre ting enn drugs og blir latterliggjort.

Tviler på politiet bryr seg i det hele egentlig, er du kriminell så må du nesten bare være forberedt på at du en eller annen gang havner i en eller annen klein situasjon der du driter deg ut.
hårte på nyhetene i går at det ikke blir noe av. fordi det blir for mye styr. i tileg må skolen og politiet ha samtykke fara foreldre.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
"Lærere som protesterer mot narkorazziaer er tragisk naive"

- Det er vanvittig ulogisk at lærere skal nekte å dele ut skjemaer for at politiet skal få gjøre jobben sin. Særlig når vi vet at narkotikamisbruk starter tidlig, ofte på ungdomsskole og videregående skole, sier Aina Stenersen, nestleder i Oslo Frp.
Vis hele sitatet...
http://www.osloby.no/nyheter/--Larer...e-7064325.html

Hva mener dere om synspunktene til Aina Stenersen i denne saken?
Personlig mener jeg at det er hun selv som er tragisk naiv i dette tilfellet.

Er hennes holdninger representative for FRPs ruspolitikk egentlig?
Sitat av Knask Vis innlegg
http://www.osloby.no/nyheter/--Larer...e-7064325.html

Hva mener dere om synspunktene til Aina Stenersen i denne saken?
Personlig mener jeg at det er hun selv som er tragisk naiv i dette tilfellet.

Er hennes holdninger representative for FRPs ruspolitikk egentlig?
Vis hele sitatet...
Får satse på at holdningene hennes ikke gjelder for hele partiet. Isåfall er det jo verdt å merke seg hvordan personvern ol ikke er så viktig for hu så lenge målet nåes. DNA-lagring av hele Norges befolkning vil jo forøvrig sikkert forhindre et par voldtekter av og til også.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Du sier du har prøvd "narkotika" selv - hadde det vært helt rettferdig og OK at politiet hadde kommet på narkorazzia noen dager senere, latterliggjort deg og gitt deg rykte som "narkoman" på skolen og gitt deg en grei bort? Kanskje du burde blitt utvist også, bare for å sette et eksempel? Så du skjønner at det er alvor? Ja, hvis politiet hadde drevet sånn hadde vi sikkert fått mange flere skolevinnere som ikke bruker narkotika.
Vis hele sitatet...
Blir du latterliggjort av politiet fordi du blir tatt ut på gangen grunnet mistanke om lovbrudd?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Helt supert hvis de får tatt noen narkomane ungdomer tidlig i livet så de kan ledes inn på en bedre vei.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Blir du latterliggjort av politiet fordi du blir tatt ut på gangen grunnet mistanke om lovbrudd?
Vis hele sitatet...
Nei, men du hadde blir latterliggjor/utpekt som narkis/kriminell i klassen, så vet plutselig hele skolen det. Og plutselig ser folk på deg annerledes og på en negativ måte.
Sist endret av KjemikalieX; 8. desember 2012 kl. 13:16.
Gjør folk redde for å gå til skola si, det er taktikk det. Bra jobba folkens...
Jeg mener det er et helt feil utgangspunkt når man nærmest terroriserer ungdom som faktisk går på skolen istedenfor å sitte i en eller annen hasjbule og røyke seg fra sans og samling.
Sitat av Lima Vis innlegg
Helt supert hvis de får tatt noen narkomane ungdomer tidlig i livet så de kan ledes inn på en bedre vei.
Vis hele sitatet...
Leker du komiker du eller?
De blir jo frysi ut og vil mest sannsynlig slutte på skolen etter å ha blitt uthengt på den måten av statlige ansatte...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Leker du komiker du eller?
De blir jo frysi ut og vil mest sannsynlig slutte på skolen etter å ha blitt uthengt på den måten av statlige ansatte...
Vis hele sitatet...
Hvis de har begynt med narkotika tidlig er nok mange allerede fryst ut.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvis de har begynt med narkotika tidlig er nok mange allerede fryst ut.
Vis hele sitatet...
Fryst ut?
Mest sannsynlig så vet ikke hele klassen til vedkommende at han/hun røyker weed i helgene for å slappe av, men etter et slikt møte så vet de det.
Da vet plutselig hele klassen og lærere at han/hun er en "sånn derre narkoman".
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Fryst ut?
Mest sannsynlig så vet ikke hele klassen til vedkommende at han/hun røyker weed i helgene for å slappe av, men etter et slikt møte så vet de det.
Da vet plutselig hele klassen og lærere at han/hun er en "sånn derre narkoman".
Vis hele sitatet...
Nå er det jo sånn at mange som driver med slikt dritt faktisk gjør det slik at mange vet det, eller at noen tidligere har sagt det så alle vet det. Det er ikke alle som klarer å faktisk begrense forbruket sitt til helgene og fester, derifra ordet narkoman og avhengig.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Nå er det jo sånn at mange som driver med slikt dritt faktisk gjør det slik at mange vet det, eller at noen tidligere har sagt det så alle vet det. Det er ikke alle som klarer å faktisk begrense forbruket sitt til helgene og fester, derifra ordet narkoman og avhengig.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er helt okay at folk som sliter med narkotika forbruk (disse sliter gjerne også psykisk med andre ting) skal henges ut på denne måten?
Gjelder denne razziaen også for private skoler?
Gjelder det ungdomsskoler eller vidergående skoler, eller begge deler?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Så du mener at det er helt okay at folk som sliter med narkotika forbruk (disse sliter gjerne også psykisk med andre ting) skal henges ut på denne måten?
Vis hele sitatet...
Ikke henges ut, men å få snakket med noen. Politiet bør vel ha hjerne nok til å ikke skrike ut at det driver med narko. Jeg har ikke lest meg skikkelig inn i dette forslaget, men hvis de blir tatt kan de bare ta med eleven ut på gangen, snakke litt med dem og forebygge at dette fortsetter.

Narkotikaforbruk bør ikke skjules. Har noen ett problem bør ikke dette skjules, folk må få mer informasjon så det ikke oppstår situasjoner hvor narkomane blir ledd av.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke henges ut, men å få snakket med noen. Politiet bør vel ha hjerne nok til å ikke skrike ut at det driver med narko. Jeg har ikke lest meg skikkelig inn i dette forslaget, men hvis de blir tatt kan de bare ta med eleven ut på gangen, snakke litt med dem og forebygge at dette fortsetter.

Narkotikaforbruk bør ikke skjules. Har noen ett problem bør ikke dette skjules, folk må få mer informasjon så det ikke oppstår situasjoner hvor narkomane blir ledd av.
Vis hele sitatet...
Tror du en elev bare forsvinner i stillhet ut under en politiinspeksjon uten at noen bemerker seg det? I praksis kunne de hengt et skilt rundt halsen på de det gjelder med "JEG ER KRIMINELL" på.

Kan ikke fatte at politikere enda ikke har skjønt at avstraffing kun virker forebyggende på de som uansett ikke er i faresonen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du en elev bare forsvinner i stillhet ut under en politiinspeksjon uten at noen bemerker seg det? I praksis kunne de hengt et skilt rundt halsen på de det gjelder med "JEG ER KRIMINELL" på.

Kan ikke fatte at politikere enda ikke har skjønt at avstraffing kun virker forebyggende på de som uansett ikke er i faresonen.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke sikkert at hunden har sniffi riktig? Det skjer ofte at sånne hunder sniffer feil, og å bli tatt ut på gangen er ikke det samme som å være kriminell. Bedre å bli tatt enn å fortsette livet sitt med narkotika.
burde vært möderatör
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke henges ut, men å få snakket med noen. Politiet bør vel ha hjerne nok til å ikke skrike ut at det driver med narko. Jeg har ikke lest meg skikkelig inn i dette forslaget, men hvis de blir tatt kan de bare ta med eleven ut på gangen, snakke litt med dem og forebygge at dette fortsetter.
Vis hele sitatet...
Politiet har dessverre vanligvis ikke vett til dette. En elev som blir markert under skolerazzia må vanligvis både pisse på glass, inngå ruskontrakt hvis den er positiv, ha samtaler med foreldre og politi og gjerne bli truet/løyet til under avhør for at han skal snitche på dealere og/eller andre kompiser som også røyker.[1]

Sitat av fatfro Vis innlegg
Narkotikaforbruk bør ikke skjules. Har noen ett problem bør ikke dette skjules, folk må få mer informasjon så det ikke oppstår situasjoner hvor narkomane blir ledd av.
Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell på "narkotikaforbruk", eller stoffbruk (betegnelsen narkotika er svært stigmatiserende og upresis), og stoffmisbruk. Det går fint an å leve et liv hvor med fornuftig bruk av cannabis kombinert med både skole, jobb, kjæreste, festing, trening osv. Å bli ferska på skolen vil medføre LANGT større problemer for vedkommende enn det fornuftig bruk av cannabis noen gang kunne resultert i.

At folk må få mer informasjon slik at narkomane ikke blir ledd av er jeg helt enig i, men razzia og uthenging av elever på skolen er ikke riktig løsning.

[1]Kan hende jeg tar feil, har ikke opplevd dette selv. Dette er vanlig praksis hvis mindreårige blir tatt utenom skolen, så jeg regner med at det fungerer likt hvis man blir tatt på skolen også.
Sist endret av pappabetaler; 8. desember 2012 kl. 20:19.