Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2515
Hei!

Sitter å ser gjennom diverse stillingsannonser på Finn og NAV. Jeg er IT-utdannet så det er hovedsakelig de jobbene jeg er på utkikk etter. Ser ofte at det kreves alt fra noen få år til flere års jobberfaring. Føler det blir litt vanskelig å få et bein innenfor når man er nyutdannet og mangler jobberfaring.

Hva skal man gjøre for å komme gjennom det som føles som en flaskehals, der kun de som allerede er etablert i markedet, eller har skyhøyt karaktersnitt får tilgang.

Vanskelig å skaffe seg erfaring uten å få lov til å i det hele tatt prøve seg?

Har tenkt på flere ting, blant annet å tilby seg sjøl til luselønn eller gratis for en periode, bare for å få vist seg frem / få litt erfaring. Vet ikke helt hvordan det ville bli mottatt, evt. hvilke signaler det ville sendt ut til en arbeidsgiver.

Har også vært innom tanken på å etablere noe selv, men det kan i verste fall bety at en må gå blakk en del år før man tjener penger. Det er jo heller ingen garanti for at man tjener noe på dette.

Lurer egentlig bare på om noen synspunkter evt. ideer om hvordan man kan gå frem for å komme igang.
Jeg jobber på en vernet bedrift. Der har vi noen måneder nå en ung ny utdannet gutt som jobber med å fikse data nettverket vår fra type stein alder og opp til dagens standard. Slik får han erfaring og kan slå i bordet med det når han søker på andre jobber om en stund.

Så ta deg turer rundt på små bedrifter og tiby dine tjenester for å hjelpe dem med dataproblemer. Gjerne på kveldstid mot at du får papirer på at du har jobbet der og fått deg erfaring. På dagen kan du kanskje få jobb andre steder som en annen her foreslo som lefdal, Elkjøp osv.
Ikke forvent den langvarige drømmejobben nå. Søk på noe mindre, "dårligere", men som er relevant til utdanningen din. Så får du et år eller to med noe man kan kalle erfaring og så, mens du jobber der, kan du begynne søke på mer interessante jobber.

Hvertfall slik jeg skal gjøre det. Når jeg er nyutdannet da tar jeg alt jeg kan få, som er relevant til utdanningen, og så kan jeg bli mer kravstor og søke andre steder etterhvert.
Tør jeg spørre hvilken utdannelse?
Ofte handler det mye mer om å ha de rette "trekkene" og interesseområdene når man skal ha jobb innenfor IT, de IT-bedriftene som faktisk kun ser på utdannelsen skal du egentlig bare holde deg unna.
ta kontakt med et bemanings byrå, de kan hjelpe deg http://www.xtra.no/ er store innen forbi it sektoren.
Trådstarter
Er dataingeniør(Bachelor) + 1 år ekstra med fag som var informatikklinje-spesifikke(Div. programmeringsfag). Har også fra tidligere 1-årsstudium i data på IT-akademiet.

Vurderer å begynne på mastergrad til året hvis ikke det skjer noe på jobbfronten.
Det ikke være noe problem å få seg jobb som dataingeniør. Selv om det i de fleste annonnsene står at det kreves erfaring, så bør du søke likevel. Ellers anbefaler jeg Elan-IT, de er veldig flinke til å ta inn folk uten erfaring og få dem inn på spennende prosjekter. Etter et år der kan du søke jobb i noen av konsulentselskapene.

Generelt så kan jeg si at det er kjempevanskelig å få tak i folk i IT-bransjen nå, har du fryktelig dårlige karakterer, eller bor langt ute i gokk kan det kanskje være litt værre, men bør egentlig gå greit uansett.
Sist endret av petterpan2; 28. november 2010 kl. 18:33.
Søk på alle stillinger du har lyst på! Det er ikke din jobb å sortere deg ut, de er arbeidsgiveren. Send inn søknad på alt du finner av interessante jobber, så kan det hende du er heldig
vurdert arbeidspraksis i regi av NAV? jobb 3 måneder, vis deg frem for bedriften. vil de ikke ansette deg, så har du likevel fått litt erfaring.
du jobber full tid, lønnet av nav, i valgfri bedrift. lønnen er drita dårlig, men alt er bedre enn ingen jobb.
arbeidspraksis

kom også på at over 60% av alle ansettelser gjøres uten at stilling blir lagt på finn osv.
arbeidsmarkedet er helt på tryne, så send inn cv og søknad til bedrifter du vil jobbe i.
når de da skal ansette en ny, så kommer de gjerne på at de har en som er intressert allerede og det hele kan gjøres fort og enkelt.
Sist endret av =unique=; 28. november 2010 kl. 19:10. Grunn: ekstra info
Glem å tro at du skal få drømmejobben rett etter endt utdannelse. Søk på jobber som gir deg relevant erfaring i forhold til det du ønsker å holde på med. Etter et par års tid har du fått deg litt erfaring, og kan søke deg videre til en mer spennende jobb. Repeter noen ganger inntil du har jobben du virkelig ønsker deg.
Sitat av =unique= Vis innlegg
vurdert arbeidspraksis i regi av NAV? jobb 3 måneder, vis deg frem for bedriften. vil de ikke ansette deg, så har du likevel fått litt erfaring.
du jobber full tid, lønnet av nav, i valgfri bedrift. lønnen er drita dårlig, men alt er bedre enn ingen jobb.
arbeidspraksis

kom også på at over 60% av alle ansettelser gjøres uten at stilling blir lagt på finn osv.
arbeidsmarkedet er helt på tryne, så send inn cv og søknad til bedrifter du vil jobbe i.
når de da skal ansette en ny, så kommer de gjerne på at de har en som er intressert allerede og det hele kan gjøres fort og enkelt.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en sinnsykt dårlig plan i IT-bransjen spør du meg.. Hør med et vikarbyrå så kan de få deg inn på noe. Ta gjerne noen sertifiseringer for å bli mer attraktiv. I mellomtiden kan du tjene noen småpenger på appstore