Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5775
Fikk i dag et brev fra Posten Norge AS:
Melding om ankommet ufortollet sending.....................

Siden jeg aldri bestiller noe over grensa, og siden DX er flinke til å deklarere innhold / pris, sprakk det litt for meg. Jeg ringte Postens kundeservice og kjefet den stakkars medarbeideren der huden full! (Jada, jeg sa unnskyld etterpå!) Hun tok kontakt med tollkontoret, og ordnet opp så pakka blir videresendt umiddelbart!

Satt akkurat nå å skrev en klage til kundesenter utland som jeg legger ut for info:

Hei.
Jeg mottok i dag en melding om ufortollet sending (ref RBxxxxxxxx8HK) rekomandert fra Deal Extreme.
Her pålegges jeg å sende inn dokumentasjon / kvitering / faktura og FØDSELSNR 11 SIFFER......
Dette for en TYDLIG merket pakke hvor beløp står trykket på pakken (Verdi Nkr. 187,99), med tillatelse til å åpne pakka for kontroll.

Nå har jeg fått avklart saken pr telefon, men vil alikevel KLAGE på denne måten å behandle kunder på. Så lenge jeg holder meg til lover og regler er
dette unødvendig tidsforbruk og resursbruk for meg (og dere) når dere har lagt et selskap for hat. Jeg er klar over muligheten av å bestille fra DX uten at de oppgir innhold / beløp, men dette var altså IKKE tilfelle med denne sendingen.
Jeg vil gjerne ha en GOD forklaring på dette tullet her, og saken blir lagt ut på åpent forum for å evt hjelpe andre i samme situasjon.

Mvh
..

Håper dette ikke gjelder alle...
De er vel ikke spess redde for å drite seg ut når de har monopol på privatpakker her til lands. Er vel uansett tollen som har drete på draget her?
Fikk akkurat samme brevet idag.

Må sende inn personnummer og faktura/kvittering som viser verdi og innhold av pakken innen 25/8


Pakkens verdi 248,-
Sitat av woff Vis innlegg
Dette for en TYDLIG merket pakke hvor beløp står trykket på pakken (Verdi Nkr. 187,99), med tillatelse til å åpne pakka for kontroll.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Kan hende det har skjedd en glipp hos DX som gjorde at verdien ikke ble printet på tolldeklerasjonen. Evt. at verdien er blitt utydeliggjort under forsendelsen. Eller at beløpet er såpass tett opp mot grensen på 200 kr. at de ville være sikker på at du faktisk har betalt under 200. Tenker her på at endringer i valutakursen fra da du bestilte, til den kom til Norge.

Ingen vits å ty til aggresjon med en gang, uten å ha klare bevis på påstandene dine.

Når det kommer til åpning av en pakke. Posten kan ikke åpne pakken din uten ditt samtykke. Mulig det er derfor du får tilsendt en slik lapp i posten.

Sitat av MikeHunt
Er vel uansett tollen som har drete på draget her?
Vis hele sitatet...
Posten har en egen avdeling som fortoller postforsendelser. Tlf. 23147600, om noen skulle være interessert.
Sist endret av raze; 12. august 2010 kl. 17:32.
kjedelig streiting
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
De er vel ikke spess redde for å drite seg ut når de har monopol på privatpakker her til lands. Er vel uansett tollen som har drete på draget her?
Vis hele sitatet...
Posten har da ikke monopol på pakker. Går find å sende med fedex ol også. Men da må jo butikken være villig til det.
woff's Avatar
Trådstarter
Jeg har som sagt fått avklart forholdet med post / toll og pakken er nå underveis hit. Jeg har vært kunde hos DX noen år nå, og mottatt ganske mange sendinger fra de og alle har vært meget bra merket med hensyn til fortolling, så jeg er ganske sikker på at tolldeklareringen på pakken er 100% korrekt og leselig. Så vidt jeg vet så har postens tollavdeling ingen forbud for å åpne pakker....(Hadde det vært tilfelle så... ) I tillegg så står det også på deklarasjonslappen at pakka kan åpnes.....
Som sagt er verdien på pakka Nkr 187,99 og kursene har ikke svingt SÅ mye at det kan ha medført noen problemer. Jeg bruker forøvrig tollens egen valuttakalkulator.. http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO
Det KAN selvsagt ha skjedd 'noe' med denne pakken, men sansynligheten for at det er postens innstilling til pakker fra DX som er problemet er nok veldig sansynlig, beklagligvis!
Sist endret av woff; 12. august 2010 kl. 20:19.
Sitat av raze Vis innlegg
Når det kommer til åpning av en pakke. Posten kan ikke åpne pakken din uten ditt samtykke. Mulig det er derfor du får tilsendt en slik lapp i posten.
Vis hele sitatet...
De kan åpne hvilke pakker de vil, det samtykker du for når du benytter dems tjenester. Har mange ganger mottatt pakker hvor det står klistret en notis på med noe alà "forsendelsen er åpnet for kontroll under tolldeklarasjon" e.l.
Fikk samme brevet. Det kan selvsagt ha skjedd noe med merkingen. Handlet for $16. 105 kr i trekk fra konto. Unødvendig. Kanskje det er en slags "vendetta" mot DX...
Jørn
Ja, posten har en personlig agenda der de stopper alle pakker fra butikker som selger ræl til fjortenåringer. Slik fungerer det.
fikk samme shiten i dag, men stusser litt på det står at fortollingsprisen er 217,-. Må dette betales uansett eller bare hvis man kommer over 200,-? Og regnes utskrift fra nettbanken som godt nok bevis? Kan jeg sensurere transaksjoner som ikke har noe med saken å gjøre?
woff's Avatar
Trådstarter
@Sonic: gebyret gjelder BARE hvis du kjøper for over 200,- Utskrift fra nettbank bør være fullgodt bevis, og du bør selvsagt stryke ut transaksjoner som ikke har betydning. (Men har du handlet for under 200,- og DX har deklarert innhold og kostnad på pakka, bør du jo ikke godta dette tullet fra posten..)
Siden dette tydligvis skjer med en ny forsendelse fra DX så er det nok en eller annen i poset som er sur på DX igjen og tar dette ut over normale kunder...
@Mith: Jeg er over 50 år gammel og synes faktisk at DX har endel varer som er bra... Derimot kommentaren din... Hva var vitsen med den da? Er du kanskje ikke engang blitt fjortis eller?
Sist endret av woff; 13. august 2010 kl. 15:29.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Siden dette tydligvis skjer med en ny forsendelse fra DX så er det nok en eller annen i poset som er sur på DX igjen og tar dette ut over normale kunder...
Vis hele sitatet...
Øh, what? Nå lager du deg noen merkelige teorier. Du får ringe kundeservice igjen og forhøre deg om årsaken hvis det skjer igjen, det kan som andre ha nevnt være mange forskjellige grunner, f.eks. en glipp fra en sommervikar, men at en postansatt skal ha noen agenda mot en butikk er garantert ikke grunnen.

Årsaken til at en shitload pakker fra DX ble returnert for et års tid siden var ikke surhet, men at alle (selv de under 200,-) var bevisst feilmerket, og det ble en ekstrem arbeidsmengde som gikk ut over både Posten og kunder som venter på pakker.
woff's Avatar
Trådstarter
Det vet jeg luni, men siden har de vært riktig merket, og da er det neppe noen god grunn til å stoppe pakker? (Forøvrig ble jeg IKKE rammet av stoppen for et år siden.. Selv om jeg mottok endel pakker i samme tidsrom..)
Det KAN selvsagt være en feil fra DX nå, det kan også være en eller annen overivrig funksjonær / sommervikar som stopper alt.... Men det TYDER på at dette rammer spesielt enkelte leverandører... (Jeg mottar daglig pakker fra andre leverandører / land men har aldri opplevd problemer på samme måte som med pakker ra DX..)
Hva er denne 200-kronersgrensen? Jeg har nettopp bestilt fra DX til ca 400 kroner. Hva medfører dette?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva er denne 200-kronersgrensen? Jeg har nettopp bestilt fra DX til ca 400 kroner. Hva medfører dette?
Vis hele sitatet...
fortollingsgebyr på ca 100 kr + moms på 24 %



så det betyr at pakka di kommer til å koste ca 600 kr når den ankommer norge og tollen tar den
25% er det.

Men jeg forstår ikke hvorfor dere er så gretne på posten i dette tilfellet. Jeg forstår godt at posten velger å kontrollere en hel forsendelse nå for å se om merkingen stemmer med pakkens innhold. Hvor mye pakken kostet spiller da ingen rolle, det er om DX har merket dem ordentlig som teller. Posten kan åpne hva dem vil, når dem vil, og nå har de sikkert en kontroll. Du tror kanksje DHL, bring, UPS eller FedEx er noe bedre? Tro om igjen! De sjekker hver bidige pakke og du kan banne på at du får faktura på både moms og skyhøyt fortollingsbegyr etterpå. Vi bør heller være glad for at posten norge er som den er, og sløver pakker inn landegrensa over en lav sko uten å sjekke nesten noen av dem for innhold eller verdi.
woff's Avatar
Trådstarter
Jada, vi bør være SÅ takknemlige for at posten og staten håndhever en øvre grense på 200,- for ting du kjøper uttaskjærs... Sjekk litt hvilke grenser du finner i andre land! (De fleste jeg bestiller fra er forundret over denne veldig lave grensen. Unnskyldningen for den? Beskytte Norske firmaer mot 'uønsket' import?)
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du tror kanksje DHL, bring, UPS eller FedEx er noe bedre? Tro om igjen! De sjekker hver bidige pakke og du kan banne på at du får faktura på både moms og skyhøyt fortollingsbegyr etterpå.
Vis hele sitatet...
Jeg betalte ingenting ekstra da DHL leverte meg en shitload med pokerutstyr i fjor, så vidt jeg vet.
sjekk ut denne
tror den gjør sånn at pakken blir sendt som gave og ikke et kjøp, skal visst minske risikioen for å bli stoppa litt eller noe koster hværtfall ingen ting så greit og ha med på hvær eneste bestilling

200 grense er ikke noe problem og ungå, når det ikke koster noe for frakt = mange pakker under 200 kroner hvis du skal kjøpe masse

$0.01
Sitat av raze Vis innlegg
Hvordan vet du det? Kan hende det har skjedd en glipp hos DX som gjorde at verdien ikke ble printet på tolldeklerasjonen. Evt. at verdien er blitt utydeliggjort under forsendelsen. Eller at beløpet er såpass tett opp mot grensen på 200 kr. at de ville være sikker på at du faktisk har betalt under 200. Tenker her på at endringer i valutakursen fra da du bestilte, til den kom til Norge.

Ingen vits å ty til aggresjon med en gang, uten å ha klare bevis på påstandene dine.

Når det kommer til åpning av en pakke. Posten kan ikke åpne pakken din uten ditt samtykke. Mulig det er derfor du får tilsendt en slik lapp i posten.

Posten har en egen avdeling som fortoller postforsendelser. Tlf. 23147600, om noen skulle være interessert.
Vis hele sitatet...
drøyt 12 kroner i valutaforskjell på en gjenstand med verdi på ~200 kr? 6% endring i USDNOK høres drøyt ut.
woff's Avatar
Trådstarter
Den løsningen du viser til Z0|\/|B1E var grunnen til så mye problemer for et år siden.... Nå kjenner post / toll til denne veldig godt, så pakker som kommer fra DX uten logo og tolldeklarasjonslapp blir stort sett stoppet (eller returnert..) Hvis du går inn på DX's eget forum kan du lese litt om dette..
(Pga dette så har DX nå konsekvent strøket over 'gift' på toll-lappen på pakker til Norge..)
Sitat av woff Vis innlegg
Jada, vi bør være SÅ takknemlige for at posten og staten håndhever en øvre grense på 200,- for ting du kjøper uttaskjærs... Sjekk litt hvilke grenser du finner i andre land! (De fleste jeg bestiller fra er forundret over denne veldig lave grensen. Unnskyldningen for den? Beskytte Norske firmaer mot 'uønsket' import?)
Vis hele sitatet...
Det var jo ikke det jeg prøvde å si. At tollgrensa er på 200,- kroner har ingenting med tollvesenet eller posten å gjøre, og det er så klart en selvfølge at grensen blir overholdt og håndhevet så lenge den er der. Poenget mitt er at den sjelden håndheves av posten, og det burde vi være glade for!
Sitat av Z0|\/|B1E Vis innlegg
sjekk ut denne
tror den gjør sånn at pakken blir sendt som gave og ikke et kjøp, skal visst minske risikioen for å bli stoppa litt eller noe koster hværtfall ingen ting så greit og ha med på hvær eneste bestilling$0.01
Vis hele sitatet...
Noen som veit hvordan den funker?
woff's Avatar
Trådstarter
Den funker IKKE NotToSmart.. Sjekk hva jeg sa om den øverst på siden her............
▼ ... over en uke senere ... ▼
fikk nettopp en sånn lapp jeg og etter å ha bestillt noe fra dx for første gang..
men siden posten styrer dette så kan jeg vel kanskje fikse det på et postkontor da?

Få de til å faxe det inn eller noe?
Sitat av woff Vis innlegg
Den funker IKKE NotToSmart.. Sjekk hva jeg sa om den øverst på siden her............
Vis hele sitatet...
Ikke?

Rart, mtp. at de 2 pakkene jeg har bestillt fra DX inneholdte kniver, og de ble ikke stoppet.
Skjønner ikke hvorfor de gidder å ta seg bryet med å stoppe pakkene.
Alle varene hos DX er jo priset med "free shipping" - så man kan bestille en og en ting, eller flere i samme pakke (for å spare miljøet!).
Skjeldent jeg bestiller enkeltsaker fra DX som koster over $30, men summen overstiger $30 skremmende ofte.

Btw, keramikknivene er geniale! ;D
woff's Avatar
Trådstarter
@ Dimergon:
kommer fra DX uten logo og tolldeklarasjonslapp blir stort sett stoppet (eller returnert..)
Vis hele sitatet...
Nå stoppes faktisk ikke alt av pakker, så sjansen for at det går bra er ganske stor. Men sjansen for at DX-pakker uten lapper kommer igjennom er nok betydelig redusert. (Og dette har stått på trykk i avisene også, hvis du ikke har fått det med deg...)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Unnskyldningen for den? Beskytte Norske firmaer mot 'uønsket' import?)
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke tar helt feil ble grensen på 200 kr satt en gang på 70-80-tallet. 200 kroner var mye penger på den tiden. Hvis man justerer for inflasjon er det nærmere 900 kr i dagens penger.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar helt feil ble grensen på 200 kr satt en gang på 70-80-tallet. 200 kroner var mye penger på den tiden. Hvis man justerer for inflasjon er det nærmere 900 kr i dagens penger.
Vis hele sitatet...
Da syns jeg det er på tide Tollvesenet oppdaterer, 200kr er alt for lite. Det er nesten vanskelig å finne noe på nett som kommer på under 200kr (hvis du ser bort fra DealExtreme), med frakt.
Sitat av ugn Vis innlegg

Btw, keramikknivene er geniale! ;D
Vis hele sitatet...

fikk en i posten i går! virker lovende så langt.

Min pakke ble også stoppet og jeg fikk brev om at jeg måtte sende inn pakkliste med priser. pakken kostet 32,32 dollar, noe som tilsvarte 199kr. jeg sa at denne pakken skal jeg verken betale moms eller toll for pga prisen, og jeg la ved kvitteringen fra paypal. fikk til svar at jeg måtte betale moms, men da jeg hentet pakken betalte jeg ikke noe.

det tok ekstra lang tid, men pakken kom frem uten at jeg måtte betale noe ekstra, noe som forsåvidt bare skulle mangle..
Hadde du bare visst hva moms var så hadde du skjønt hvorfor du ikke måtte betale noe når du hentet pakka på posten og du hadde heller ikke nevnt det i hverken posten eller brevet ditt.
Sist endret av Mith; 26. august 2010 kl. 09:15.
Jeg kommenterte det fordi posten sa jeg måtte betale moms, selv om pakken var under 200kr, noe jeg syns hørtes merkelig ut.
Det jeg har gjort for å unngå at Posten bruker tid på dette (når jeg vet at pakken kan se litt for stor ut i forhold til verdien), er å videresende epostkvitteringen fra PayPal med sporingsnummeret på pakka som emne til . Da blir den gjerne sendt videre med en gang uten at det blir noen flere spørsmål, flere brev og mer venting.
Verdien DX oppgir på utsiden av pakka pleier jo ALLTID å være totalt på bærtur i forhold til hva man faktisk betaler, og det pleier da heller ikke å oppgis i NOK, men i HKD, såvidt jeg husker (noen uker siden sist jeg bestilte noe derfra og har ikke noen pakke her nå).
woff's Avatar
Trådstarter
Det er vel naturlig at verdien anngis i landets valutta? Og da mener jeg avsenderlandet! Dette er jo ikke noe problem da tollen faktisk har sin egen valuttakalkulator med riktige kurser.
Tror vel også at det kanskje ikke blir GODT mottatt hvis alle som handler fra utlandet skal begynne å sende mail med kvitteringer etc til post / toll...
Dette SKAL ikke være noe problem hvis avsender utstyrer pakka med korrekt dokumentasjon! Og det har DX gjort på alt jeg har mottatt fra de.
At posten / toll holder på med sånn unødvendig kontroll er faktisk sløsing med våre penger og vår tid...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Noen som har bestillt noe fra DX nylig? Har tenkt til å bestille noe smånips derfra, men hvis de driver å stopper pakker nå, så revurderer jeg det.
Jeg bestiller jevnlig fra DX,har ALDRI fått noe stoppet i tollen derfra.
Fikk den siste pakka derfra tidligere denne uka.