Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 982
Jeg lurer på hvilke muligheter jeg som umyndig (17år) har ettersom jeg har hatt jegerprøven i ett år nå. Kan jeg for eks. kjøpe svartkrutt i jaktbutikkene? Og har jeg lov til å eie en pistol?
Jeg mener siden jeg kan ha hagle, kan jeg vel ha en pistol?
Har prøvd å finne ut noe, men er litt forvirrende!
Pistol er strengt i Norge. Du må være over 21 år for å eie en pistol. Du må også ha vært med i en pistolklubb i over 6 mnd.
Mitnick's Avatar
Trådstarter
41 3
Ok, men kan jeg kjøpe svartkrutt?
Det vet jeg ikke. Kanksje du må søke om å få lov til å drive med hjemmelading eller hva det heter
skal du kjøpe krutt eller andre ladekomponenter, så må du egentlig ha våpenkort for det du aktuelle kaliberet. Vil med andre ord si, vanskelig å få kjøpt svartkrutt, siden ikke noen våpen idag bruker svartkrutt.
Bruker annen type krutt, som er mer saktebrennende og vanskeligere å lage "bomber" av, ikkr umulig selvsagt
Annen ting er at det er svært få som har svartkrutt i våpenbutikker, siden det er nesten ingen som bruker det og der er vanskelig og dyrt å importere til landet. Og krutt har heller ikke så lang holdbarhet.
Svartkrutt er ulovelig å selge i Norge, men Pyrodex er lov å selge. Det er en erstatter for det gammle svartkruttet, men er like kraftig! (veldig dyrt!!!)

Du kan bare dra ned på politistasjonen og fylle ut en søknad om hagle, når det er gjort søker du etter hagle og kjøper lade utstyr til hagle(det er spennende å lage sin egen ammo!). Da kan du kjøpe alt mulig innen krutt og ladeutstyr generelt! Også pyrodex!