Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3203
Ja-a, da er det dags for legaliserings stemme på lovliggjøring av marijuana i California i november:

http://blogs.abcnews.com/nightlineda...marijuana.html

Kommer dette til og funkere?
Blir det et ja?
Dominoeffekt?

Jeg ser på dette som meget positivt. (I værste fall) hvis ikke det blir lovliggjort, er ihvertfall kampen i gang, og det kommer mest sannsyneligvis til og bli tatt opp igjen. Alså, dette er bare positivt!

Tanker?
Jeg vil værtfall ikke bli høy pga passive røyking langs gatene! (Har ingen peiling på rusmidlet, så flame me folks)
Sist endret av mo3; 6. juli 2010 kl. 01:21.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg vil værtfall ikke bli høy pga passive røyking langs gatene! (Har ingen peiling på rusmidlet, så flame me folks)
Vis hele sitatet...
Står: "Prohibits people from possessing marijuana on school grounds, using it in public, smoking it while minors are present, or providing it to anyone under 21 years old." i artikkelen. Så sålenge det blir håndhevet tror jeg det skal gå bra.

Dette blir spennede!
Hva vil dette i praksis si? Vil det bli solgt av coffeeshops?
Hvis det blir solgt i coffeshops, har noen noensom helst idee om hvor mye det illegale markedet ville tape?
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Ja-a, da er det dags for legaliserings stemme på lovliggjøring av marijuana i California i november:

http://blogs.abcnews.com/nightlineda...marijuana.html

Kommer dette til og funkere?
Blir det et ja?
Dominoeffekt?

Jeg ser på dette som meget positivt. (I værste fall) hvis ikke det blir lovliggjort, er ihvertfall kampen i gang, og det kommer mest sannsyneligvis til og bli tatt opp igjen. Alså, dette er bare positivt!

Tanker?
Vis hele sitatet...
Masse tanker! Har veldig stor tro på Legalisering, og tror dette kommer til å funke utmerket!
Domino effekt, ja så aboslutt, men det tar som regel lang tid uansett hva som skjer nor det kommer til legalisering av "narkotika". Men de bør skjønne at dagens narkotika politikk ikke holder mål, og noe må gjøres!
Legalisering er så absolutt mye mer i mediene i det siste enn hva det var for ca 1 år siden og nedover! Så håper på forandring og forbedring! Peace

Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg vil værtfall ikke bli høy pga passive røyking langs gatene! (Har ingen peiling på rusmidlet, så flame me folks)
Vis hele sitatet...
Du kommer til å få en fin gåtur langs gata vil jeg påstå
Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Hvis det blir solgt i coffeshops, har noen noensom helst idee om hvor mye det illegale markedet ville tape?
Vis hele sitatet...
Alt som heller blir kjøpt lovlig. Et mer konkret svar vil være umulig å gi.
Mange av de som kjøper på lovlig vis er folk som aldri hadde kjøpt fra ulovlige hold uansett, så der hadde ikke det illegale markedet tjent uansett.


Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg vil værtfall ikke bli høy pga passive røyking langs gatene! (Har ingen peiling på rusmidlet, så flame me folks)
Vis hele sitatet...
Hadde vært veldig økonomisk om det der var mulig
Sist endret av Aaatcho; 6. juli 2010 kl. 01:43.
Jeg synes virkelig vi går mot lysere tider, folkens!
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Mange av de som kjøper på lovlig vis er folk som aldri hadde kjøpt fra ulovlige hold uansett, så der hadde ikke det illegale markedet tjent uansett.
Vis hele sitatet...
Men de fleste som allerede kjøper ulovlig går da vitterlig over til å kjøpe lovlig, da dette sannsynligvis vil bli mye billigere, og - hm - mer lovlig. Slik taper det illegale markedet.
Se for dere hvor mye amerika vil spare på all denne brenningen av marihuana som er beslaglagt langs den mexikanske grensen :P. Håper det gir et positivt budskap til flere.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg vil værtfall ikke bli høy pga passive røyking langs gatene! (Har ingen peiling på rusmidlet, så flame me folks)
Vis hele sitatet...
Du må nesten sitte ilag med 5-6 stonere som stumrøyker i et trangt, lufttett rom for å bli høy av passiv røyking

Litt satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener.
Sist endret av Mexxy; 6. juli 2010 kl. 15:24.
Sitat av potetsaus Vis innlegg
Men de fleste som allerede kjøper ulovlig går da vitterlig over til å kjøpe lovlig, da dette sannsynligvis vil bli mye billigere, og - hm - mer lovlig. Slik taper det illegale markedet.
Vis hele sitatet...
hvis jeg ikke tar helt feil, så er det jo litt av poenget at det skal betales skatt på weed kjøpt i butikker, billigere blir det nok ikke, holder en finger på at det blir dyrerem og mer penger i kassa til en såtildegrader skakkjørt økonomi
De får allerede milliarder av dollars fra det medisinske salget som foregår. I motsetning til vanlig skatte inntekter så utgjør den planten en måte for California å komme seg ut av gjeldskrisen de nå er i. Er vel det som gjør at de nå diskuterer full legalisering. Men republikanerne gjør det de kan for stramme halsen rundt den industrien. Begrensninger av antall utsalg. Fler føderale arrestasjoner, selv om lovgivningen i staten sier at man skal unngå arrestasjoner..

Hadde mye heller betalt en ekstra slant og kjøpt det lovlig enn å handle det ulovlig.
Betyr det at de med dom på grunn av cannabis kan komme inn i California, eller følger det fredeles amerikanske regler for visum?
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Betyr det at de med dom på grunn av cannabis kan komme inn i California, eller følger det fredeles amerikanske regler for visum?
Vis hele sitatet...

Nå er jeg ingen jurist. Så ikke skyt meg om jeg tar riv ruskende feil. Er uansett ganske sikker på at du ikke slipper inn med en cannabis dom. Jeg tror ikke de bryr seg så veldig om at det er blitt lovlig i etterkant. Det du gjorde på det aktuelle tidspunktet er ulovlig etter norsk lov. De vil rett og slett ikke ha inn folk som ikke respekterer loven.


Edit: Skriveleif.
Sist endret av Loppe; 6. juli 2010 kl. 23:39.
kummi90's Avatar
Trådstarter
Regner med at det kommer til og ta lengre tid før de andre statene henger seg med. Ihvertfall de konservative statene :S De er for trangsynte på saken... MEN hvis de bare gnir seg i øynene og løfter blikket nordover, til Canada
Jeg tror ikke den går igjennom. Men, igjen, Jeg trodde Tyskland ville vinne VM.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Betyr det at de med dom på grunn av cannabis kan komme inn i California, eller følger det fredeles amerikanske regler for visum?
Vis hele sitatet...
Meg bevisst kommer man stort sett inn i USA. Norge og USA har ingen avtale hvor Norge må vise amerikanske myndigheter noe fra strafferegisteret.

Visumsøknad:

Har du gjordt noe galt?
[x] Nei
[ ] Ja

Welcome.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da er resultatene inne. Prop 19 tok et hardt slag, tapte, men kampen har så vidt begynt.
Jeg er generelt pessimist, men dette ser jeg positivt; Cannabis kommer til og bli lovliggjort om noen få år. Det er det trenden tilsier. Demografien forandrer seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er avstemningen avsluttet? Hva ble resultatet?


Sitat av kummi90 Vis innlegg
Da er resultatene inne. Prop 19 tok et hardt slag, tapte, men kampen har så vidt begynt.
Jeg er generelt pessimist, men dette ser jeg positivt; Cannabis kommer til og bli lovliggjort om noen få år. Det er det trenden tilsier. Demografien forandrer seg.
Vis hele sitatet...
Du skrev dette 15 dager før avstemingen? Har du spåkule?
Forslaget ble nedstemt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Er avstemningen avsluttet? Hva ble resultatet?




Du skrev dette 15 dager før avstemingen? Har du spåkule?
Vis hele sitatet...
Han skrev det ikke 15dager før. Han skrev det samme dagen
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Han skrev det ikke 15dager før. Han skrev det samme dagen
Vis hele sitatet...
Var ikke avstemingen 19. november?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Var ikke avstemingen 19. november?
Vis hele sitatet...
Nei. titegn.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Forslaget ble nedstemt.
Vis hele sitatet...
Vel, sånn kan det gå når de lar en gjeng fjompenisser av amerikanere avstemme en slik viktig sak.
så det ble ikke legalized likevell da XD ? haha.. -.- synd.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vel, sånn kan det gå når de lar en gjeng fjompenisser av amerikanere avstemme en slik viktig sak.
Vis hele sitatet...
Nå var faktisk fordelingen av stemmer 46% for og 54% imot...
Føler at en mulig forklaring på hvorfor kan ligge i denne tråden, noen stonere vetikke når avstemminga er, mens andre vet ikke engang om den. Skulle ha holdt seg på bakken i dagene før valget så hadde det blitt brakseier
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Føler at en mulig forklaring på hvorfor kan ligge i denne tråden, noen stonere vetikke når avstemminga er, mens andre vet ikke engang om den. Skulle ha holdt seg på bakken i dagene før valget så hadde det blitt brakseier
Vis hele sitatet...
I motsetning til populære forestillinger om stonere så er ikke alle, bare noen ytterst få totalt sløve jævler som ikke nytter til noe i samfunnet. Og det er neppe pga cannabisen heller, de har nok bare alltid på en måte vært sånn.
Sorry for å knuse fordommene dine til brukere av cannabis
Tipper det er fler som er for, de bare gikk ikke ut og stemte. For eksempel alle de som driver med den Cannabis traden. De har selvsagt INGEN grunn til og se cannabis lovliggjort, det betyr jo mindre profitt til dem

Men men, det blir en ny runde i 2012. Det er har vært oppe til stemme en gang, og flere og flere er FOR forslaget... trenden ser bra ut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Denne kommer litt i etterkant, men cannabis er så og si lovlig i California selv om prop 19 ble nedstemt.

Man kan få cannabis på resept for stort sett alt. Søvnmangel, stress, hodepine, kreft, AIDS.. Dette selges i såkalte "dispensaries" som er en slags blanding av apotek og hemp shop. Hasjen er dyrket og solg av private aktører og selges under like mange forskjellige merker som det finnes ølmerker.

For folk uten resept, er bruk og besittelse av marijuana avkriminalisert så lenge det er til personlig bruk. Det vil i praksis si at dersom man blir tatt med under 5 gram til personlig bruk blir det ikke beslaglagt engang, og man kan spasere/kjøre videre.

Prop 19 er en av flere avstemninger i diverse amerikanske delstater i senere år for å gå fra avkriminalisering til å selge det fullt lovlig på lik linje med alkohol og tobakk. Prop 19 tapte med ca 10 prosentpoeng, men dette vil ikke si at det ikke kommer en ny avstemning om dette om 2 år eller 4 år.

Problemet er fortsatt at i USA som i Norge, så er den eldre garde overrepresentert i stemmeavgivning, og yngre stemmeberettigede har fortsatt problemer med å forlate sofaen.
Sist endret av ExpatJens; 10. februar 2011 kl. 07:20.
Sitat av ExpatJens Vis innlegg
Denne kommer litt i etterkant, men cannabis er så og si lovlig i California selv om prop 19 ble nedstemt.
Vis hele sitatet...
Japp, det skal være null stress og skaffe cannabis i California, spesielt i noen byer. Men, føderalt sett er det enda ulovlig, og man for fortsatt bot. Ved større mengder, går jo dette oppmot rullebladet ditt, og Three Strikes systemet der (korriger meg hvis jeg tar feil) gjør livet surt for folk som først blir tatt med det. I tillegg så kan DEA bare gå inn og stenge medisinsk cannabis-relaterte forretninger, nettopp pga. det føderale forbudet som gjelder FØR statslover.

Og det er jos selvsagt også stor svart market drift med cannabis i California.

Hvor i USA bor du forresten? Bor i Nord-Dakota selv...
Sist endret av kummi90; 11. februar 2011 kl. 09:24.