Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4651
Hei! Jeg og en nær venn vurderer å reise jordkloden på tvers med bil. Fra toppen i nord (nordkapp) til Sør-Afrika (Kapp det gode håp) Dette er en tur som kommer til å ta flere måneder ettersom vi vurderer å ta den i bil.
Noen som har noen retningslinjer til oss?
Og et spørsmål vi har spurt oss. Trenger vi våpen? Eventuelt håndvåpen?
I så fall, hvor og hvordan kan mann få 'våpen-sertifikat' og eventuelt håndvåpen til dette? Vi kommer til å være 19 når vi drar fra Norge. All hjelp vedrørende våpen og lover for dette er til hjelp!
Skal tross alt gjennom halve Europa og Afrika på tvers.
-
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Uten kjennskap til våpenlovgivning i de landene dere skulle finne på å dra til, kan jeg tilnærmet garantere at det ikke er lov.

For det første må du få våpentillatelse i Norge, som man på håndvåpen kun får hvis man har vært et aktivt medlem i en skyteklubb i 6 (?) måneder.
Og man får kun lov til å inneha et håndvåpen til bruk i skytetrening eller konkurranse.

For det andre, hva var planen her? Gå bevæpnet rundt på ferie?
Trur sjansen for å bli skutt av politiet er større enn faren for kriminelle..
Ser ikke poenget i å ta med våpen i det hele tatt. Dersom våpenet ikke skal brukes til et fornuftig formål, som for eksempel jakt i Afrika, har jeg vondt for å tro dere får lov til å ha med våpen. Men for all del, sikkert ikke umulig å få lurt med en liten gunner.
Sitat av MortenYeaH Vis innlegg
Ser ikke poenget i å ta med våpen i det hele tatt. Dersom våpenet ikke skal brukes til et fornuftig formål, som for eksempel jakt i Afrika, har jeg vondt for å tro dere får lov til å ha med våpen. Men for all del, sikkert ikke umulig å få lurt med en liten gunner.
Vis hele sitatet...
Er krypskytting ett fornuftig formål?
Sitat av r0bin Vis innlegg
For det første må du få våpentillatelse i Norge, som man på håndvåpen kun får hvis man har vært et aktivt medlem i en skyteklubb i 6 (?) måneder.
Og man får kun lov til å inneha et håndvåpen til bruk i skytetrening eller konkurranse.
Vis hele sitatet...
Kan føye til at du må være registrert på en skytterklubb og være fylt 21år, for å få lov å eie ett håndvåpen i Norge.

Beste ville vel vært å ha ett lite balltre eller en diskre kniv skjult, men lett tilgjengelig (f.eks under setet på bilen).
God tur!
Du bør absolutt ha en relativt ny bil som faktisk holder ut hele turen.
Ellers er det og dra med seg våpen imellom landegrenser en særdeles dårlig idè.
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Kan føye til at du må være registrert på en skytterklubb og være fylt 21år, for å få lov å eie ett håndvåpen i Norge.

Beste ville vel vært å ha ett lite balltre eller en diskre kniv skjult, men lett tilgjengelig (f.eks under setet på bilen).
God tur!
Vis hele sitatet...
Høres bra ut!
Det er jo, som dere kanskje mest sannsynelig har skjønt ikke like trykt å kjøre en bil gjennom alle land i Afrika, samt Irak, Syria, osv. Ett eller annet form for håndvåpen skjult i bil. Utgjør ingen trussel ved mindre den blir brukt til riktig formål? Haha, balltre høres smart ut
Sitat av torbjornstaff Vis innlegg
Høres bra ut!
Det er jo, som dere kanskje mest sannsynelig har skjønt ikke like trykt å kjøre en bil gjennom alle land i Afrika, samt Irak, Syria, osv. Ett eller annet form for håndvåpen skjult i bil. Utgjør ingen trussel ved mindre den blir brukt til riktig formål? Haha, balltre høres smart ut
Vis hele sitatet...
Det er riktig, ikke alltid like trygt. Ville unngått å parkert langs veien i øst-Europa, da faren for å bli ranet er usedvanlig høy. Kjeltringene sprøyter noe gass inn i bilen, som dere besvimer av, mens dere sover og våkner opp uten nøkler, penger, pass og uten klær. Dette tipset kommer fra en erfaren bobilveteran Bobiler pleier å ha installert gassalarm, som slår ut slik at dere inni bilen får våknet og kommer dere ut HVIS dette skulle skje, kanskje vært en ide å investere ?

Hvis dere absolutt trenger håndvåpen så se her. Ville vel aldri tro at en lommelyktpistol vil fatte noe mistanke hos tollerne?
Sist endret av CelphCrowned; 14. januar 2013 kl. 18:14.
Veldig lurt å ta med pistol til Afrika, kan jo hende du får du får dele celle med Moland og French. :P
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Er krypskytting ett fornuftig formål?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Vanlig jakt er derimot et godt formål for å ha et våpen. Det er nemlig ikke slik at alle dyr er rødlistet og ulovlig å jakte på. Faktisk gjelder dette kun er mindretall av dyrelivet der.
Vil ikkje anbefale detta, men det hjelper iallefall på.
Ta jegerprøven. Kjøp deretter en pumpehagle(brukt=veldig billig) kapp løpet ned til minimuns krav. Deretter kjøp europeisk våpenpass på våpenkontoret. Så kommere dere dere iallefall igjennom EU landene.

Men bare for å si min mening så bør dere egentlig bare bare drite langt i våpen. Det kommer til å ver mye mer bråk/med en uten. Changsen blir iallefall større om ikke annet. Kjøp heller en kniv. eller min favoritt, sånn som du knuser bussruter med. Har en sånn i bilen. Den er til kappe belte og knuse ruter da. Å ikke å knuse skaller men uansett, lykke til på turen !! Forventer innlegg fra deg med jevne mellomrom vist dere reiser.


Jorhys
Er det et sted du ikke vil være ubevæpnet, skal du ikke være der bevæpnet heller.
Våpen fra før 1890 er ikke registrerings-plikt på, og regnes nesten ikke som våpen i det hele tatt. Noe slikt kunne du kanskje ha investert i? Anbefaler deg dog ikke å ta med våpen over landegrenser til å begynne med.
Tar dere jegerprøven kan dere ta med hver deres hagle som sikkerhet og evt bruke '' skal på verdenstur og prøve jaktlykken rundt om i verden'' som skalkeskjul. Vet ikke hvordan regler er for å ta med våpen over tollgrensene rundt om, men dette kan jo skjekkes opp.
Vet du hva som er en bedre plan enn å ha med seg våpen?

Å gjøre skikkelig research og finne ut hvor dere kan og ikke kan kjøre, velger dere en riktig rute så slipper dere de skumleste områdene. Våpen vil kun gjøre at dere havner i trøbbel selv.

Uansett, når det gjelder turen deres, så slik som det politiske landskapet er nå så må dere kjøre hele syria på tvers(dere kommer ikke inn i Israel fra Syria eller Libanon og dere vil IKKE! kjøre i den vestlige regionen av Irak), og det ville jeg virkelig ikke gjort slik situasjonen er nå.

Dere bør nok heller satse på en ferge fra Italia til Afrika så slipper dere unna de farligste situasjonene. Når dere kommer til Afrika så kan dere med litt planlegging og smartness kjøre en så trygg rute at dere ikke risikerer noe annet enn å bli ranet iallefall.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Vet du hva som er en bedre plan enn å ha med seg våpen?

Å gjøre skikkelig research og finne ut hvor dere kan og ikke kan kjøre, velger dere en riktig rute så slipper dere de skumleste områdene. Våpen vil kun gjøre at dere havner i trøbbel selv.

Uansett, når det gjelder turen deres, så slik som det politiske landskapet er nå så må dere kjøre hele syria på tvers(dere kommer ikke inn i Israel fra Syria eller Libanon og dere vil IKKE! kjøre i den vestlige regionen av Irak), og det ville jeg virkelig ikke gjort slik situasjonen er nå.

Dere bør nok heller satse på en ferge fra Italia til Afrika så slipper dere unna de farligste situasjonene. Når dere kommer til Afrika så kan dere med litt planlegging og smartness kjøre en så trygg rute at dere ikke risikerer noe annet enn å bli ranet iallefall.
Vis hele sitatet...
De kan jo kjøre på vest-siden av Afrika. Fra Spania til Marokko og videre nedover.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, det er det ikke. Vanlig jakt er derimot et godt formål for å ha et våpen. Det er nemlig ikke slik at alle dyr er rødlistet og ulovlig å jakte på. Faktisk gjelder dette kun er mindretall av dyrelivet der.
Vis hele sitatet...
Men da tar du bare ikke med deg ett våpen!
Du må betale store summer for å jakte på savannene, selv bare for en gazzele. Om du ikke betaler for deg, hva er du da?
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Er krypskytting ett fornuftig formål?
Vis hele sitatet...
LOL!
Klar over hvor vanlig det er å stikke til Afrika på jakt utenom sesongen, eller?
Sitat av McLovin Vis innlegg
LOL!
Klar over hvor vanlig det er å stikke til Afrika på jakt utenom sesongen, eller?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg forstod innlegget ditt der, men om jeg forstod det riktig så mener du at å jakte ulovlig i Afrika er helt vanlig?

Dette er min mening:
Å dra til Afrika for å jakte på bøffel eller andre dyr er helt greit, så lenge det går på den riktige måten.

Men å få muligheten til å skyte en bøffel koster mange tusen kroner og det er en lang prosess fra du bestemmer deg for å skyte en bøffel, til du faktisk er på savannene å leter etter dem.
Derfor reagerte jeg på kommentaren fordi det ikke er bare å ta med se ett våpen, melde seg i en skranke å skyte løver.

Kan vi legge denne diskusjonen død nå?
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Ville vel aldri tro at en lommelyktpistol vil fatte noe mistanke hos tollerne?
Vis hele sitatet...
Fint at du hadde tatt med sarkasmesmil bak fordi.. Utrolig nok så ble også dette oppdaget!
Som nevnt tidligere i tråden: det er 21års aldersgrense på håndvåpen i Norge og hvis du blir tatt med våpen i diverse andre land blir du først rævpult av myndighetene før du havner i et fengsel for så å bli rævpult av de innsatte! Vær fornuftig å styr unna steder hvor du trenger våpen! (Sandkassa på lekeplassen er nok tryggest for deg ja!)
(Hvis du da ikke liker å bli rævpult da....)
Sist endret av woff; 15. januar 2013 kl. 13:59.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg forstod innlegget ditt der, men om jeg forstod det riktig så mener du at å jakte ulovlig i Afrika er helt vanlig?

Dette er min mening:
Å dra til Afrika for å jakte på bøffel eller andre dyr er helt greit, så lenge det går på den riktige måten.

Men å få muligheten til å skyte en bøffel koster mange tusen kroner og det er en lang prosess fra du bestemmer deg for å skyte en bøffel, til du faktisk er på savannene å leter etter dem.
Derfor reagerte jeg på kommentaren fordi det ikke er bare å ta med se ett våpen, melde seg i en skranke å skyte løver.

Kan vi legge denne diskusjonen død nå?
Vis hele sitatet...
Ikke direkte feil det du sier, men jeg tror ikke du er klarer hvor mye det koster for å skyte en hjort i dette landet, og hvor lang prosessen også der er. Derfor mener jeg det blir dumt. Nå kommer det her helt an fra gard til gard, og grunneier til grunneier, men vet flere av mine kompiser som kjøper dyr på kvote for 4-5.000,-
Her jeg kommer fra er det slett ikke uvanlig å stikke til Afrika på jakt mellom januar-august, altså utenfor hjortesesongen. I forhold til kvote, opplevelse og mangfold i våpen er det langt ifra en lang og dyr prosess.
Det er også vanlig å ta med egne våpen. Mulig jeg misforstod deg, men tolket det som at du mente det ikke er vanlig.

Og, der kan vi gjerne ende diskusjonen, ja.
Sist endret av McLovin; 15. januar 2013 kl. 15:21.
Jeg må nesten bare riste litt på hodet.
Du sier at dere skal kjøre igjennom Irak, Syria, Afrikanske land osv...

La meg stille deg et spørsmål, la oss si at du og kompisen din har en pistol hver, og dere rotere dere opp i en situasjon hvor dere faktisk får bruk for disse. Hva tror du skjer, viss dere løsner et/flere skudd og tar livet av feks en iraker, og det kommer noen å ser dette? Da er sjangsen for at du har en AK ned i halsen og en video av at dere blir henrettet på liveleak ganske raskt.
Det er vel egentlig ikke så mye å diskutere og lage styr av, fordi jeg trur neppe att de kommer til og reise jordkloden på tvers som uerfarne 19 åringer!
Sitat av Alexander1996 Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke så mye å diskutere og lage styr av, fordi jeg trur neppe att de kommer til og reise jordkloden på tvers som uerfarne 19 åringer!
Vis hele sitatet...
først og fremst vill jeg bare takke min mor, som har latt meg vokse opp i et miljø med høy positivitet og ikke negative unger som deg. Greit nok at du er fra kullet under (1996) men sorry. bryr meg ikke helt
Om du skal ha et våpen for å bruke i nødssituasjoner bør du være forberedt på å måtte bruke det også. Å trekke våpen uten å være i stand til å bruke dem kan være mye farligere enn å være ubevæpnet.
Synes dette høres ut som en dårlig ide. Skal dere virkelig skyte noen om dere havner i trøbbel? Er det ikke best å unngå trøbbelet i utgangspunktet, og kanskje lære seg hva man ikke bør gjøre og hvordan man roer ned en potensielt farlig situasjon?

Hvis du absolutt trenger et våpen til selvforsvar foreslår jeg at du heller går til innkjøp av en egnet kniv, f.eks. noe ala dette:

http://www.nordicselfdefence.no/prod...s-ridge-runner
Man må være like forberedt på farlige situasjoner med kniv som med pistol. Knivskader kan ofte være styggere enn skuddskader også. Styr unna våpen om det ikke er for jakt.
Hahaha, det var ingen som kanskje fikk med seg at bevepnet, også kan bety kniv? etc? Og at om vi skulle beskyttet oss med håndvåpen som pistol så hadde er det kanskje i størst grad pga dyr?
Sitat av torbjornstaff Vis innlegg
Hahaha, det var ingen som kanskje fikk med seg at bevepnet, også kan bety kniv? etc? Og at om vi skulle beskyttet oss med håndvåpen som pistol så hadde er det kanskje i størst grad pga dyr?
Vis hele sitatet...
Beklager sleivkommentaren min i mitt forrige innlegg: "Sandkassa på lekeplassen er nok tryggest for deg ja!"
Jeg så ikke at du var fra Finnmark. Det er kanskje heller aktuelt å anbefale at du leker i snøen!
Eller bruker litt tid på å lære deg Norsk skriftlig?
Hør på de gode rådene du har fått du!