Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5546
Hei. Jeg har bare et kjapt spørsmål angående å avbestille en time. jeg hadde bestilt en time på et lokalt tannhelse for en sjekk etter jobb, men ble spurt om å være igjen på jobb. Da måtte jeg avbestille timen, dette skjedde da på internett. Jeg avbestilte timen 60 min før den skulle begynne, fordi det var da jeg fikk beskjed om å jobbe overtid. Jeg har så endret adresse og fikk nå en faktura på 3 purregebyr (450kr) for avbestilt time, men det er INGEN plass på deres nettsider hvor det står noe om når man kan avbestille time. har di da rett til å kreve et gebyr for at jeg avbestilte for sent?
Snakk med forbrukerombudet, du er ikke alene om denne praksisen: Avbestilte tannlegetime – fikk faktura på 3000

Personlig vet jeg om minst én tannlegeklinikk hvor de bare tar imot avbestillinger/endringer på en tannlegetime over telefon, fordi sekretærene ikke har tid til å sjekke epost.

Kan være noen regler du ikke har fått med deg, uansett, ta kontakt med forbrukerombudet, og be om å få vite hvordan du kan sjekke om de har fulgt reglene.

Om de ikke har fulgt reglene, kan du nok slippe gebyret.
De fleste tannleger og ordinære leger opererer med gebyr når man avbestiller mindre enn 24 timer før man har time. Til og med sykehusene tar opp i mot 200 kr i gebyr for dette. Det er uansett fri prissetting når det gjelder tannleger i Norge, så gebyret må du nok pent betale.
ja jeg vet at di som oftest tar betalt for det, men di har en internettbestillingstjeneste hvor det er snakk om å trykke bestill/avbestill, så man kan bestille og avbestille uten å fysisk være i kontakt med tannlegesenteret. Da skal vel informasjon om ekstra gebyr være informert om på nettsidene deres?
bare si at du avbestillte 24 timer før... dem kommer ingen vei .
Dersom det ikke er noen informasjon om dette (frist for avbestilling) ved bestilling, så kan du avbestille akkurat når du selv måtte ønske.
Men det riktige ville jo være å få arbeidsgiver til å dekke dette, dersom du ble pålagt overtid.

Dersom du selv valgte å jobbe overtid, OG det ble opplyst noe om avbestillingsfrist ved bestilling av time, så bør du nok dekke dette selv.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bare si at du avbestillte 24 timer før... dem kommer ingen vei .
Vis hele sitatet...
Det blir litt det samme som om du påstår at innlegget ditt ble skrevet i går, selv om tiden viser "I dag 16:42"
Er ikke så mye å tenke på - bare å betale. Hvorfor skal tannlegen gå på et økonomisk tap fordi du 60 minutter før avtalt tid bestemmer deg for å ikke dra? Forstår jeg det riktig at fakturaen var på 450 kr inklusive purregebyr? I så fall i alle fall ikke prisen urimelig høy, de har heller lagt seg på en real pris for uteblitt time.
Sitat av Chmarkussen Vis innlegg
Hei. Jeg har bare et kjapt spørsmål angående å avbestille en time. jeg hadde bestilt en time på et lokalt tannhelse for en sjekk etter jobb, men ble spurt om å være igjen på jobb. Da måtte jeg avbestille timen, dette skjedde da på internett. Jeg avbestilte timen 60 min før den skulle begynne, fordi det var da jeg fikk beskjed om å jobbe overtid. Jeg har så endret adresse og fikk nå en faktura på 3 purregebyr (450kr) for avbestilt time, men det er INGEN plass på deres nettsider hvor det står noe om når man kan avbestille time. har di da rett til å kreve et gebyr for at jeg avbestilte for sent?
Vis hele sitatet...

Svært mange tannleger/leger krever avbestilling senest 24 timer før oppsatt time. Blir time avbestilt senere enn det sender de faktura.

Hva med å ta med regninga til sjefen din? Forklar ham at pga overtiden så har du nå fått en stor regning og spør pent om han tar den.
Her mener jeg at du bare må betale. Du kan ikke sende de en mail 60 minutter før og forvente at det ordner seg.
Det beste for din del hadde vel vært å ring dem mtp så kort varsel. De skal vel ha kompensasjon for at du har "kostet" dem en kunde. Avbestiller du i god tid så kan de få inn en ny kunde på den timen som du skulle hatt, det går ikke på 60min
Betal, og neste gang så utsetter du timen istedefor å avbestille. De fleste har regel om avbestilling 24 timer før, men hvis du utsetter (og så avbestiller den nye timen i god tid) så slipper du gebyr.
Gebyret er knyttet til at de har tapt inntekt fordi du ikke møter opp/avbestiller. Om du avbestiller timen i god tid i forveien så har de i det minste en mulighet til å se om det er noen andre som vil ha timen din i stede for, og dermed ikke få ett tap som tross alt du påfører dem.