Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2847
Bor på en hybel som jeg begynner å bli meget skeptisk på. For det første tar leietaker depositumet inn på sin private konto fordi hun mener at å opprette en depositumskonto er så dyrt... I tillegg ble jeg rushet gjennom leiekontrakten og bedt om å skrive under her og der uten at jeg rakk å lese en dritt. Måtte skrive under på at hybelen inneholdt stue, kjøkken og bad, noe den altså ikke gjør. Det er ikke kjøkken, det er kun et "kott" med to benker. Oppvasken må jeg ta i badevasken. Hun driver også å kommer opp på hybelen der jeg bor uten forvarsel for å "låne" mikroovnen eller sjekke om jeg har tatt ut søppla, noe som er forbanna irriterende. Hun har også prestert å kommentere at jeg må ta oppvasken min, og det er da jeg begynner å lure; har hun lov til å bare gå inn der jeg bor uten forvarsel når hun selv ønsker? Føler også at jeg betaler alt for mye for å bo her (4600) da jeg verken har egen inngang eller kjøkken. Jeg har ikke så mye peiling på dette men det her kan jo umulig være godkjent utleie? Hva tenker dere?
Flytt ut, så snart som mulig. Er du ikke venn med husverten
blir det bare stress. Du bør belage deg på at du må oppjustere
bobudsjettet. Men det kan absolutt være verdt det.
Det første jeg tenker du skal gjøre, er så si opp med en gang. Og nei, hun har ikke lov til å låse seg inn uten forvarsel.. privatliv????!!

Hold evt husnøkkelen tilbake til du får igjen depositumet ettersom det er på hennes private konto..
Slik jeg ser det stiller du 4 spørsmål.
1. Kontrakten - Alle kontrakter og avtaler du signerer på har du et krav om å sette deg inn i. HAr du signert avtalen har du godtatt innholdet i avtalen/kontrakten. Om du tenker på dette iforhold til å gjøre kontrakten ugyldig ville jeg tatt kontakt med en av de gratis juss tjenestene.
2. Depositumskonto - Det er utleiers ansvar at det opprettes en depositumskonto. Denne skal registreres på begges navn og banken skal ikke la den ene av dere få tilgang uten den andres godkjenning. Renter fra depositumskonto skal tilfalle deg som leietaker. http://www.forbrukerradet.no/tips-og...olig/depositum Her kan du sette littt hardt mot hardt, for dette kan være straffbart for utleier. Depositumskonto er heller ikke så dyrt, iallefall ikke sett opp mot leien du betaler på 4600.
3. Utleiers adgang til hybelen - Utleier har ikke fri adgang til utleid del av bolig. Dette bortsett fra når det gjelder enkeltrom eller deling av boareal. Når du har leid en hybel antar jeg at det er en selvstendig del med egen dør som skiller din del fra utleiers.http://www.help.no/HELP-bloggen/Kan-...en-du-har-leid Merk deg gjerne at utleier har tilgang under enkelte omstendigheter. Bruk av microbølgeovn gjelder da ikke som en av de. Det er mulig et er omtalt i kontrakten din at hun skal ha friadgang, så jeg ville ha sett der.
4. Pris - Prisen har du nå akkseptert. I Norge har vi ingen makstak på utleieprises. Det er markedet som regulerer prisene i et område basert på tilbud og etterspørsel. Om du synes prisen er for høy iforhold til standerd burde du ikke leiet denne hybelen. Du sier ingenting om hvor dette er, men om du sjekker på Finn.no i ditt område ser du fort prisnivået der du er.
Les deg opp om regler ang. rømningsveier osv, og er ikke dette etter forskriften ringer du brannvesenet, så lager du en shitstorm mens du går.
Sitat av Sylar Vis innlegg
For det første tar leietaker depositumet inn på sin private konto fordi hun mener at å opprette en depositumskonto er så dyrt...
Vis hele sitatet...
Depositum skal stå på konto i ditt navn og utleier er pliktig til å dekke kostnader ved depositumskonto. Dette er direkte brudd på Husleieloven § 3-5.

Sitat av Sylar Vis innlegg
I tillegg ble jeg rushet gjennom leiekontrakten og bedt om å skrive under her og der uten at jeg rakk å lese en dritt.
Vis hele sitatet...
Du er selv pliktig å sette deg inn det avtaler før du aksepterer og signerer vilkårene.

Sitat av Sylar Vis innlegg
Måtte skrive under på at hybelen inneholdt stue, kjøkken og bad, noe den altså ikke gjør. Det er ikke kjøkken, det er kun et "kott" med to benker. Oppvasken må jeg ta i badevasken.
Vis hele sitatet...
Dersom det som står i kontrakten ikke samsvarer med de faktiske lokalene, er det klart brudd på avtalen. Dette er brudd på Husleieloven § 2-3.


Sitat av Sylar Vis innlegg
Hun driver også å kommer opp på hybelen der jeg bor uten forvarsel for å "låne" mikroovnen eller sjekke om jeg har tatt ut søppla, noe som er forbanna irriterende. Hun har også prestert å kommentere at jeg må ta oppvasken min, og det er da jeg begynner å lure; har hun lov til å bare gå inn der jeg bor uten forvarsel når hun selv ønsker?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan hun ikke. Dette er brudd på Husleieloven § 5-6.

Sitat av Sylar Vis innlegg
Føler også at jeg betaler alt for mye for å bo her (4600) da jeg verken har egen inngang eller kjøkken. Jeg har ikke så mye peiling på dette men det her kan jo umulig være godkjent utleie? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Dette virker som en meget useriøs utleier. Jeg ville prøvd å komme meg ut av både avtale og hybel så fort som mulig. Har dessverre ingen tips til hvordan du skal gå frem her. Forhåpentlig kan noen andre svare bedre på akkurat dette.

Lykke til!
Sist endret av m0nte; 16. september 2015 kl. 01:23.
Vil påstå du har en veldig useriøs utleier som kan prøve å snike til seg depositum beløpet.
Det å opprettte en depositum konto er langt i fra dyrt, og koster 300 kr hos f.eks DNB https://www.dnb.no/privat/nettbank-m...tumskonto.html

Om jeg har vært deg, har jeg ville kommet meg ut derfra fortest mulig da dette høres ut som veldig dårlig leveforhold.
Det at utleier kommer og går inn/ut av din hybel når personen føler for det hadde for meg vært helt uaktuelt.

Prisen i seg selv er litt vanskelig å si noe om, da dette går på standard, plassering osv.
Prisene på utleie i Norge er vell generelt ganske høyt i sentrale områder over hele landet.
Ingenting av det du nevner tilsier at det ikke er noe ulovlig med utleie situasjonen.
Det holder strengt tatt med godkjent rømningsvei fra aktuelle rommet.

Skal ikke si for sikkert, men med tanke på at det står oppgitt i kontrakt at du har tilgang på stue, kjøkken og bad, når du ikke har det,
vil du mulig kunne gå fra leieforholdet uten hensyn til oppsigelse.

Så til dagens pekefinger
Aldri skriv under på en kontrakt, uansett hva det gjelder, uten først å lese nøye igjennom.
Slik at du også burde, og skal, få endret det som ikke er rett!
Håper for all del du har en kopi av kontrakten, og at du overførte depositum via nettbank. Ja, du bør komme deg ut derifra. Leide selv en 5 år gammel leilighet på 50kvm med ~50/20 nettlinje, strøm og hvitevarer inkludert for 9150 kroner midt i moss sentrum. En annen jeg kjenner leier en nyoppusset ~40kvm kjeller leilighet for 5200 kroner, da kun med strøm inkludert (bare et par minutter ifra sentrum).

Du vil helst bruke forbrukerrådet sin leiekontrakt, da den følger alle lover og regler, og er satt opp slik at både leietaker og utleier er beskyttet.

http://www.forbrukerradet.no/Kontrak...ontrakt-bokmål

Jeg har derimot sett leiligheter med elendige planløsninger, mindre areal og uten noe som helst inkludert i samme område gå for oppimot 10.000 kroner, så det gjelder å følge litt med på finn.no
Wow, hadde gått amok hadde jeg vært satt i den situasjonen der!

Hadde i første omgang tatt det opp med ho før du sier opp i et siste forsøk på å få et stabilt leieforhold. Og er ho ikke et ordentlig menneske, så kan du gjøre det de andre her sier. Men prøv kommuniser på en ordentlig måte først kanskje?
Sylar's Avatar
Trådstarter
6 1
Jeg trenger å bo her fordi det er såpass nære skolen jeg går på, derfor ville ikke jeg diskutere med henne angående kontrakten i frykt for å bli kastet ut. Og til dere som tror det er i bymessige forhold; nei, det er ikke det. Det er så og si utpå landet.
Litt mer spesifikt om hybelen; jeg må gå gjennom stua hennes for å komme opp til loftet der jeg bor. Det er enda et rom her, men ingen har leid det foreløpig noe som er meget forståelig, egentlig. Selv om loftet inngår i hennes hus har hun vel fortsatt ikke lov til å komme opp hit uten min tillatelse? Kan jeg sette lås på døra inn til hele hybelen nå som det bare er jeg som bor her?
Jeg ville satt en lås på døra. Hvis hu tar det opp, be henne avtale med deg når hun vil komme på besøk.
Holy shit. Hvordan i helsike har du klart å tulle deg inn i det her? Du må nesten bare se på det hele som en solid lærepenge. Alle de varsellampene som går av i hodet ditt nå, burde gått av i real time. Rushe gjennom leiekontrakten, løgn og feilinfo i kontrakten, depositum på utleiers private konto? Nei, nei og nei. Bare det å leie noens hus kan være problematisk nok, om man ikke skal bo der sammen med dem også. Aldri lei et sted uten egen inngang. Ikke finn deg i at utleier tar seg inn i utleieobjektet på egen initiativ. Du trenger ikke å bo der. Ingen lettvint skolevei er verdt å bo under slike forhold. Da er det virkelig bedre å sette opp en lavvo i nærmeste skogholt, og kjøre et år som villmann.
Sist endret av mentalmelt; 17. september 2015 kl. 15:27.
Sylar's Avatar
Trådstarter
6 1
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Holy shit. Hvordan i helsike har du klart å tulle deg inn i det her? Du må nesten bare se på det hele som en solid lærepenge. Alle de varsellampene som går av i hodet ditt nå, burde gått av i real time. Rushe gjennom leiekontrakten, løgn og feilinfo i kontrakten, depositum på utleiers private konto? Nei, nei og nei. Bare det å leie noen hus kan være problematisk nok, om man ikke skal bo der sammen med dem også. Aldri lei et sted uten egen inngang. Ikke finn deg i at utleier tar seg inn i utleieobjektet på egen initiativ. Du trenger ikke å bo der. Ingen lettvint skolevei er verdt å bo under slike forhold. Da er det virkelig bedre å sette opp en lavvo i nærmeste skogholt, og kjøre et år som villmann.
Vis hele sitatet...
Har vurdert det flere ganger! Jeg tar sjeldent inn folk i dette kaoset, men de få vennene som har fått bli med meg hjem, har gått ut igjen som sjokkskadde krigsoffer. De synes så synd på meg! Spesielt pga. av husverten som tydeligvis har fått for seg at hun er morra mi.
Mitt råd: Les deg godt opp på husleieloven og kontrakten din. Sett deg noen helt klare grenser, og håndhev dem konsekvent. Oppretthold en veldig formell og saklig tone til utleier, og vær streng med henne når hun krysser grensene (men saklig og høflig så langt det lar seg gjøre). Si opp kontrakten med en gang du har fått oversikt over de juridiske forholdene, og flytt ut ASAP.
Sist endret av mentalmelt; 17. september 2015 kl. 15:42.
Det må da finnes andre boalternativer? 4600 på landet burde være nok til en helt grei leilighet. Jeg betaler litt itt over 2000 mer enn deg i en middels stor by og har inkludert strøm, internett og get-abonnement. Og egen inngang.