Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3310
Hei,
Etter å ha prøvd nesten alle OS (ikke alle, Mange), Er turen kommet for mac,

Er dette en bra deal:

Macbook
2 GHz, 2 GB ram.
( Har den HD? )
80gb/250 gb hd ( 250 om jeg betaler 1000 ekstra!, Får med 80.. )
Pris: 8500, 7500 med 80 gb hardisk

Noen som vet om en side der du kan se masse filmer fra menyene , Mappesystemet,
Innstalasjon av programmer o.l ? Finnre ikkeno på youtube..

Takk!
Det er dårlig deal å kjøpe den med 250GB harddisk, kjøp heller denne utenom og bytt selv (det er lett på MacBook).
Er enig med Nichotin om harddisken..
Lek deg rundt her for å se videoer og screenshots fra OS X Leopard: http://www.apple.com/macosx/guidedtour/
Edit: her også: http://www.apple.com/macosx/features/
Sist endret av Khazeth; 7. april 2008 kl. 20:25.
Kjempelett? Syns det er stress, Har ikke lyst til å åpne den, Alle pc'er jeg har åpnet, Har noe blitt ødelagt på.. ( Det er morsomt å ta ting ut, Se på dem; derretter putte dem tilbake igjen.. )
Hvis du greier å kødde til det å bytte harddisk på en MacBook bør du alvorlig talt ikke røre en PC, eller få bruke spisse gjenstander når du spiser mat. :>

Sjekk instruksene her:
http://www.scribd.com/doc/36192/MacB...-HardDrive-DIY
http://www.youtube.com/watch?v=uuyi-NWLLz4
Det er skitlett. Gjorde det selv her om dagen.
1. Ta ut batteriet (og seff strømkabel)
2. Skru opp tre skruer langs innerveggen i batteriplassen
3. Trekk i en hvit lapp
4. Bytt harddisk
5. Reverser
Hva? Er det faktisk tilrettelagt for å skifte ut harddisken selv nå? man mister ikke garantien eller noe? Gjelder det macbook pro også? Det er jo i såfall utrolig digg!

Edit: fant ut at det ikke er user servicable på macbook pro ihvertfall, og noen hakk mer komplisert enn på macbooken...
Sist endret av atomet; 7. april 2008 kl. 21:23.
Hmm.. Hva koster en 250 gb HD til Mac?
Hva koster foresten en splitter ny Macbook? Hvit.

Forsvinner ikke garantien om jeg gjør det selv a?
På pc'en jeg bruker nå holdt jeg på å knekke HD'en når jeg skulle ta den ut,
plus at den satt fast så jeg ristet den ut..
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10614
Der har du harddisker du kan stappe inn. Selv ville jeg kjøpt en 7.200RPM-variant, raskere enn 5.400 som er standard macbook. Garantien forsvinner ikke. Prisen på en splitter ny macbook ser du på apple.no. Alt dette kunne du lett funnet ut av selv.
Åja, Det var kanskje den som kostet 8674 kr tror jeg det var?
Da er det jo billigere å kjøpe den for 8500 med 250 gb hd, Fordi pc'en jeg får på apple har jo bare 120 gb..
http://www.apple.com/mac/ (bla halvveis ned på siden) inneholder masse videoer om OS X og sånt. Se også under "Considering a Mac" i menyen helt i bunnen.
Har sett på den, Skjønte ikke så mye akkuratt ..
Men har jo bestemt meg for mac, Eneste er å vite hva slags funksjoner som er spesielt med den..
Sitat av EivindH
Åja, Det var kanskje den som kostet 8674 kr tror jeg det var?
Da er det jo billigere å kjøpe den for 8500 med 250 gb hd, Fordi pc'en jeg får på apple har jo bare 120 gb..
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til. Det er selvsagt billigere å kjøpe den til 7.500 og putte i 250GB harddisk selv (koster 600-700) og så kan du putte den 80GB-en du fikk med i et eksternt kabinett til 200 kr og få en ekstern harddisk også. Kjøper du fra apple.no får du helt siste utgaven av MacBook, som er hakket raskere, men koster også litt mer. Her gjelder også det med å sette inn harddisk selv, det blir billigere enn å oppgradere fra fabrikk.
Det med ekstern HD bryr jeg meg ikke særlig om, Da jeg skal få en 500 gb, Men det er vel kanskje smart? Til f.eks Time Controler( Eller hva det nå enn heter )..? backup og sånnt?

Jeg vil egentlig ha det enklest mulig, Uten å måtte skru opp, BEstille ekstra hd o.l..
Sitat av EivindH

Jeg vil egentlig ha det enklest mulig, Uten å måtte skru opp, BEstille ekstra hd o.l..
Vis hele sitatet...
HÆ?!
om du skal bytte inn den interne HDDen i macen din, må du gjøre kirurgiske inngrep, enten du vil det eller ikke.
hadde jeg vært deg, hadde jeg bare kjøpt med 80gb, å heller brukt en helt vanlig ekstern disk til å ha de større mengdene data på - musikk, filmer, større spill o.l.
80gb holder fint til noen spill filmer, og noen millioner text dokumenter.
Sist endret av Spelly; 7. april 2008 kl. 22:08.
spelley:
Sjekk dine kilder før du uttaler deg. Som både Nichotin og jeg har påpekt tidligere er det ekstremt lett å bytte harddisken i en MacBook. De andre Macene, minus Mac Pro, er det som du sier vanskeligere med. Som jeg nevnte tidligere byttet jeg harddisken min i går(!), så jeg vet hva jeg snakker om. Kanskje ikke lurt å forvirre kjøper mer enn nødvendig?
Sitat av Nichotin
Hvis du greier å kødde til det å bytte harddisk på en MacBook bør du alvorlig talt ikke røre en PC, eller få bruke spisse gjenstander når du spiser mat. :>

Sjekk instruksene her:
http://www.scribd.com/doc/36192/MacB...-HardDrive-DIY
http://www.youtube.com/watch?v=uuyi-NWLLz4
Vis hele sitatet...
hehe, spikern på hodet eller noe i den retningen.

Sitat av EivindH
Det med ekstern HD bryr jeg meg ikke særlig om, Da jeg skal få en 500 gb, Men det er vel kanskje smart? Til f.eks Time Controler( Eller hva det nå enn heter )..? backup og sånnt?

Jeg vil egentlig ha det enklest mulig, Uten å måtte skru opp, BEstille ekstra hd o.l..
Vis hele sitatet...
Timemachine funker vel egentlig best med en ekstern, ellers er vel "timemachine" unyttig for deg.
Krasjer mac'en og du har delt av en partisjon til TM, er du føkka uansett.

Dobbelpost, sorry
Vil absolutt anbefale MacBook, sitter selv med den som kom ut for et år siden og den funker kjempebra. Det eneste problemet jeg hadde med den var at noen sølte drikke på den, så jeg har nettopp fått nytt tastatur og harddisk.

Men hvis du ikke har noe imot engelsk/amerikansk tastatur så vil jeg absolutt anbefale å prøve å få kjøpt en i USA, det var det jeg gjorde men nå var jeg jo så heldig at de byttet til norsk tastatur for meg da. Men hvis du kjenner noen som reiser dit så slipper man tollen og sånt, for da kan jo personen bare si at det er hans/hennes.

Men uansett så er Mac kjempe bra syntes jeg, bare noe begrenset med hva slags programmer man kan laste ned, men til gjengjeld så er de programmene som finnes veldig bra og trygge, forleløpig ihvertfall.

Uansett hva du kjøper så får du kose deg med den da!
Sitat av Khazeth
spelley:
Sjekk dine kilder før du uttaler deg. Som både Nichotin og jeg har påpekt tidligere er det ekstremt lett å bytte harddisken i en MacBook. De andre Macene, minus Mac Pro, er det som du sier vanskeligere med. Som jeg nevnte tidligere byttet jeg harddisken min i går(!), så jeg vet hva jeg snakker om. Kanskje ikke lurt å forvirre kjøper mer enn nødvendig?
Vis hele sitatet...
Sjekke mine kilder, har selv sett at personer måtte ha skrudd opp deler av macen forå stappe inn en harddisk, du sier jo selv at på enkelte macer må du dette. jeg sa aldrig hvilke type mac det gjaldt. Så hadde jeg feil? Nei.

Har sett på den, Skjønte ikke så mye akkuratt ..
Men har jo bestemt meg for mac, Eneste er å vite hva slags funksjoner som er spesielt med den..
Vis hele sitatet...
Når det gjelder trådstarter, hvorfor vil du ha deg en mac ? Du vet jo åpenbart ikke selv, hvorfor du vil det
du vet jo ikke om noen av dets spesielle funksjoner... virker som du ønsker deg en mac, bare pga navnet, thats it.
DU forstår jo ikke engang filmene!
Vil fraråde deg å velge mellom mac og en vanlig datamaskin så lenge du ikke har peiling på forskjellene.
Trådstarter
jeg vil velge mac fordi fetteren min; ( Som bare har brukt mac de siste 5 årene) Sier det er bra til design, Filmredigering o.l..
Og da vil jeg vite om forskjellene, Og om det er noen morsomme funksjoner som en vanlig pc ikke har.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av spelley
Sjekke mine kilder, har selv sett at personer måtte ha skrudd opp deler av macen forå stappe inn en harddisk, du sier jo selv at på enkelte macer må du dette. jeg sa aldrig hvilke type mac det gjaldt. Så hadde jeg feil? Nei.
Vis hele sitatet...
Hallo? Trådstarter nevner ganske konsekvent Macbook, og det er det som diskuteres her i tråden. Enten så er du stokk dum og klarer ikke få med deg dette, eller så prøver du bare å ro deg vekk fordi du bæsjet på leggen. Skjerpings!

Når det gjelder trådstarter, hvorfor vil du ha deg en mac ? Du vet jo åpenbart ikke selv, hvorfor du vil det
du vet jo ikke om noen av dets spesielle funksjoner... virker som du ønsker deg en mac, bare pga navnet, thats it.
DU forstår jo ikke engang filmene!
Vil fraråde deg å velge mellom mac og en vanlig datamaskin så lenge du ikke har peiling på forskjellene.
Vis hele sitatet...
Enten det er pga. spesielle funksjoner eller vanlig all-around bruk så er tross alt Macer milevis forran vanilla Windows-pcer, så dette "rådet" ditt forstår jeg ikke i det heletatt.
Sitat av spelley
Sjekke mine kilder, har selv sett at personer måtte ha skrudd opp deler av macen forå stappe inn en harddisk, du sier jo selv at på enkelte macer må du dette. jeg sa aldrig hvilke type mac det gjaldt. Så hadde jeg feil? Nei.
Vis hele sitatet...
Jo. Hvorfor skal du blande inn andre typer macer når han spesifikt spør om MacBook? Man trenger heller ikke vite forskjellene mellom forskjellige maskiner når man skal kjøpe dem. Hvis han ønsker seg en Mac har han all mulig rett til å kjøpe det. Som Tias presiserer ligger Mac langt foran det Windows gjør, og jeg tør også påstå at det er lettere for en person å lære seg Mac en Windows, hvis han har likt utgangspunkt på begge OS.

Til trådstarter:
Prøv de linkene jeg skrev litt tidligere. Der ser du en del funksjoner som er fine med Mac OS X. Hvis du aldri har vært borti OS X før kan jeg forstå at ting kan virke litt uforståelig i begynnelsen. Da anbefaler jeg deg at du leser denne switch-guiden: http://mac1.no/switch
Angående de videoene til Apple er vel kanskje denne best i begynnelsen: http://www.apple.com/no/macosx/guidedtour/medium.html
Den gir en god oversikt, så kan du heller se de mer utdypende videoene senere.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe maskinen fra USA, som en tidligere bruker gjør. Du mister den norske forbrukerkjøpsretten, som hjelper deg veldig når det skjer noe med den. Selv hadde jeg et problem med min DVD-rom, og fikk den reparert gratis (18 måneder etter kjøpsdato). I tillegg fant de ut at jeg trengte nytt tastatur og batteri, så de byttet dem også, helt uten kostnader for meg. Jeg hadde maskinen tilbake innen en uke, og det var som om jeg hadde fått en ny maskin. Uten denne retten kan det være vanskelig å få hjelp fra Apple. De er litt sta der. Men når du først får hjelp får du en skikkelig god service. Dessuten slipper du å kjøpe noe AppleCare Protection Plan med denne retten. 5 års lovfestet "garanti" er noe du absolutt ikke vil ofre ved å spare en tusenlapp og bestille fra USA..
Sist endret av Khazeth; 10. april 2008 kl. 12:29.
Trådstarter
Har allerede funnet en jeg skal kjøpe
Av en jeg kom i kontakt med over en kjøpsside.
Er det mye med 8500 kr for denne?

250gb HD ( Han bytter fra 80gb HD for meg som jeg får med )
1.5 Ghz (usiker om det var 1,5 Kanksje 1,7)
1,5 gb ram
Lader
Fjernkontroll ( Han sa noe om at det var med det )
Han innstalerer OS for meg.


Er det en bra deal? eller bør jeg satse å på å kjøpe fra en mac butikk?
Sitat av EivindH
jeg vil velge mac fordi fetteren min; ( Som bare har brukt mac de siste 5 årene) Sier det er bra til design, Filmredigering o.l..
Og da vil jeg vite om forskjellene, Og om det er noen morsomme funksjoner som en vanlig pc ikke har.
Vis hele sitatet...
Vel, for det første ser OS X veldig bra ut til vanlig. For å se det mildt er Vista en slags kopi av OS X men Mac har faktisk en PC som klarer å kjøre systemet sitt.

Angående spesielle funksjoner så vet jeg ikke helt hva det skulle være spesifikt. Det er nesten bare å prøve selv, hvis du sier fetteren din har en så spørr om å få låne den 1 dag så kan du selv teste ut forskjellen.
Trådstarter
Spretten; Problemet er at han bor omtrent 5 t fra meg, men skal spørre neste gang jeg er oppover :P
Hmm ja, vel et annet alternativ, er jo å dra innom en Mac butikk å prøve det der. Da kan du jo også få de ansatte til å fortelle nettopp hvorfor du bør velge Mac. Vet at det finnes butikk i Oslo City og på Ullevål, og tror det er en på Vika men der har jeg aldri vært selv.

Men hvis du velger Mac, kommer du nok ikke til å gi det opp så lett. I min familie startet det med at moren min kjøpte en laptop og nå har hver eneste en i familien Mac, pluss at tanter og onkeler begynner også å kjøpe det. Dette gjelder forsåvidt generelt også at Mac har begynt å spre seg, dette er veldig positivt med tanke på at det sikkert bare kommer flere og flere programmer som bare er å laste ned.
Sitat av EivindH
Har allerede funnet en jeg skal kjøpe
Av en jeg kom i kontakt med over en kjøpsside.
Er det mye med 8500 kr for denne?

250gb HD ( Han bytter fra 80gb HD for meg som jeg får med )
1.5 Ghz (usiker om det var 1,5 Kanksje 1,7)
1,5 gb ram
Lader
Fjernkontroll ( Han sa noe om at det var med det )
Han innstalerer OS for meg.


Er det en bra deal? eller bør jeg satse å på å kjøpe fra en mac butikk?
Vis hele sitatet...
Det spørs hvordan det står til med garanti og slikt. Sørg i alle fall for å få med deg en kvittering. Jeg synes ikke det er verdt det. MacBook finnes forsåvidt ikke med 1.5GHz CPU. Det er ingen installasjon av OS. Det kommer ferdig satt opp på ny maskin. Uansett er det så simpelt som å sette i DVDen og klikke neste et par ganger. Fjernkontroll følger med alle MacBooker. Jeg kjenner ikke tilstanden til denne maskinen, men så lenge den ikke er ny, uåpnet og leveres med kvittering ville jeg helt klart gått for en fra butikken. Harddisken kan du kjøpe selv, og komme billigere fra det, samtidig som du kan bruke studentrabatten til Apple og få 8% rabatt. Ut fra det jeg vet er dette en dårligere maskin enn den du får for samme pris hos Apple Store..
Sist endret av Khazeth; 11. april 2008 kl. 00:40.
Enig med Khazeth, det beste er nok å få den fra en ordentlig Mac butikk. Da vet du at alt er i orden og sånt. Dessuten er det mellom 2.1Ghz og 2.4 Ghz på en ny en, det er selvfølgelig mulig du sparer noen lapper på det kjøpet.

Men er det verdt å risikere garantien? (den reddet meg, da jeg fikk sølt drikke over laptopen måtte den til reparasjon hvor topcase og harddisk ble byttet + backup og arbeid, dette hadde nok ikke kostet så lite som 5700kr hvis det ikke hadde vært for at garantien dekket noen småting)
Trådstarter
Han har kviteringer, Og sier det er 5 år på den, 4 igjen.

Men på apple.no lå den for 8600 med 120 gb HD.. Må nesten bestille fra amerika da?
Hvordan få norsk tastatur da isåfall?

Select your MacBook.

/ http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/1413/store.apple.com/Catalog/US/Images/macbook/product-title-white21ghz.gif

  • 2.1GHz Intel Core 2 Duo
  • 1GB memory
  • 120GB hard drive1
  • Combo drive
Ships: Within 24 hours
Free Shipping
$1,099.00
or as low as $26 a month
Vis hele sitatet...
1 099.00 U.S. dollars = 5 503.99904 Norwegian kroner (Google)[size=+1][/size]

Da holder det å skaffe 5500 kr da
Pappa har sånn adresse i amerika så vi får nok sendt den som gave ^^
Sist endret av EivindH; 11. april 2008 kl. 08:18. Grunn: Skrev feil li
Norsk tastatur er nok ikke mulig å få tak i desverre. Men jeg hadde amerikansk tastatur i 1 år og det gikk helt fint, du bare stiller den inn på norsk så må du bare huske hvor æøå er og sånt men det funket helt greit,
Jeg ville ikke gjort det. Du mister 4 års reklamasjonsrett (en slags garanti) ved å bestille i utlandet, samtidig som at det gave-opplegget i disse dager mister mer og mer effekt. Så lenge verdien står oppgitt som over 1000,- har ikke gave-avkryssingen noen effekt i det hele tatt. De kan fort finne på å åpne pakken din også, og da får du plutselig 25% moms på den. Da er du fort oppe i 7000,- uansett, og da uten reklamasjonsrett. Fire av fem år med garanti/reklamasjonsrett er MYE i dataverdenen. Er ikke store sannsynligheten for at noe galt skjer innen ett år, men innen fem år er denne sannsynligheten mangedoblet. Det er alt for mange som driter i garantien når man kjøper maskin, ettersom det ikke er noen funksjon i seg selv. Det er veldig dumt, ettersom man er mye tryggere med en lang garanti..

Edit: Nå har jeg vært veldig sta i denne tråden, men det har en grunn. Jeg skal ikke poengtere mer hvor negativ jeg er til sånne "smarte" løsninger som å bestille fra USA - Kun komme med mitt siste poeng: Hovedpoenget mitt er at når du bestiller fra USA mister du 5 års reklamasjonsrett. Du sitter kun igjen med Apples egen garanti, som varer i ett år. Kjøper du brukt må du sørge for å få norsk kvittering, og jeg ville startet med å lete her: http://brukt1.no/?cityid=1&lang=no&s...ads&subcatid=2
Sist endret av Khazeth; 11. april 2008 kl. 10:34.
Trådstarter
Takktakk! Lurer på om jeg skal bruke den siden til jeg får han til å sette ned prisen

Hvis ikke kjøper jeg fra den siden om han takker nei da..
Men har VELDIG lyst på en maskin med Vista, Siden jeg har bare en ulovelig version, +
at pc'en min går dårlig med det..
Sitat av spretten
Norsk tastatur er nok ikke mulig å få tak i desverre. Men jeg hadde amerikansk tastatur i 1 år og det gikk helt fint, du bare stiller den inn på norsk så må du bare huske hvor æøå er og sånt men det funket helt greit,
Vis hele sitatet...
Bortsett fra hvis du trenger <>-tegnene. De er nemlig på tasten til venstre for Z. Den tasten finnes rett og slett ikke på engelsk tastatur.
Ja du sier nok noe der, men som regel kan man ha de liggene inne på en huskelapp eller noe, og da er det bare copy/paste så har du de. Men selvfølgelig har du tenkt å jobbe mest med norske saker og man trenger de tastene så er det jo ikke aktuelt. Og det koster nok en del å få byttet tastatur siden hele topcasen må byttes grunnet at formene på tastene er forskjellig. Og som du sier fuzzy76, så finnes ikke <> tasten.
Trådstarter
Finnes ikke <>-tasten på engelsk tastatur? Jeg er i nød uten dem!
Jeg bruker de nesten daglig, koder php og html ( og css og litt til )
Det skal gå an å få de fram, men da må du liksom skifte språk hver gang du skal bruke det, og det kan være litt tungvint.
Eivindh, nettopp derfor er amerikansk MacBook en elendig ide.
Tja hvis du ikke gjør som meg, får en person til å søle på den så han/hun må betale skaden, og da bytter de ofte ut tastatur (og da er det lettere for dem med norsk). Men vil selvfølgelig ikke anbefale deg det!
< & > er øverst til venstre, rett under esc og til venstre for 1 på mitt engelske tastatur med norsk layout... dvs den knappen som ellers ville ha vært tilde og noe annet rart (shift for å få fram >).

Sitat av spretten
Det skal gå an å få de fram, men da må du liksom skifte språk hver gang du skal bruke det, og det kan være litt tungvint.
Vis hele sitatet...
Og det her stemmer absolutt ikke, jeg tror forrige gang jeg skiftet språk på maskinen min var når jeg la inn tiger, dvs for snart tre år siden (har ikke hatt noen reinstall etter det, kun oppgradering til leopard)
Sist endret av atomet; 12. april 2008 kl. 11:33.
Sitat av atomet
< & > er øverst til venstre, rett under esc og til venstre for 1 på mitt engelske tastatur med norsk layout... dvs den knappen som ellers ville ha vært tilde og noe annet rart (shift for å få fram >).
Vis hele sitatet...
Det er da ingen grunn i verden til at den tasten skal gi < og > med mindre du har en redigert layout. Den tasten er merket '§ på norsk tastatur og gir derfor selvfølgelig akkurat de tegnene.
Trådstarter
Da kjøper jeg nok fra norge jeg :P

Er det noen spesielt bra butikker i akershus området? Oslo?
Eplehuset eller Humac i Oslo er greie butikker. www.eplehuset.no og www.humac.no
Trådstarter
Oja, Så det heter faktisk eplehuset? trodde det bare var noe tull dere kalte apple jeg :#
Sitat av fuzzy76
Det er da ingen grunn i verden til at den tasten skal gi < og > med mindre du har en redigert layout. Den tasten er merket '§ på norsk tastatur og gir derfor selvfølgelig akkurat de tegnene.
Vis hele sitatet...
Tja, du får si hva du vil, men på mitt engelskspråklige tastatur, så er det de to som er der. Helt uten noen spesiell redigering av tastaturet, kun ved å gå inn på "systemvalg - internasjonalt - tastaturvalg", og velge norsk. Grunnen aner jeg ikke, men sånn er det.

Det er et par andre taster som ikke er på akkurat samme plassering som på et standard norsk tastatur også, hvis jeg ikke husker helt feil, det er vel i det hele tatt et par taster mindre tror jeg. Vi har jo egentlig 3 bokstaver mer i alfabetet enn på engelsk, så det har sikkert noe med det å gjøre.

Samme hva så er jeg enig med de fleste andre - kjøp her i norge, selv om det er litt dyrere, det er det helt klart verdt hvis du skulle få noe problem med den. En ting til - kjøp heller fra apple.no, da kan du sikkert få studentrabatt selv om du bare går på ungdomsskolen, og de er vel også i utgangspunktet noen kroner billigere enn både humac og eplehuset.
Sist endret av atomet; 12. april 2008 kl. 18:08.
Trådstarter
Går åp barneskolen for tiden, Etter sommerferien er det ungdomskolen..
Så da må jeg vente med å få rabatt da?
Skal ikke ha all verden å si. Prøv å skrive navnet til en passende utdanningsinstitusjon når du går inn på studentbutikken. De sjekker sjelden opp om du faktisk tilhører den. Risken er at når de først gjør det kan de nekte deg å gjennomføre bestillingen. Da er det ikke verre enn å prøve på nytt, men kanskje med et annet navn. Jeg vet dog ikke om det siste er nødvendig.
Trådstarter
Hehe..: Smart.. Men de koster nesten 9000 kr! Det med 1 gb ram, 2,1 Ghz prosessor, 120 gb HD.
Jeg får en for 8500 med 2 gb ram, 2,1 GHz prosessor, 250 gb hd, De programmene jeg vil ha med cracked. Da lønner det seg jo nesten å kjøpe den for 8500 da?
Fikk meg nylig en MacBook (black) 2,4ghz C2D Penryn med 250gb hd og 2gb ram.
Til å være min første mac (jeg har brukt windows i 9 år), så er jeg ganske fornøyd med både laptopen og OS X.

Som tidligere sagt kan du oppgradere HD og Ram uten å miste garantien.
2gb er egentlig nok. Kan kjøre en -god- del apps samtidig uten og merke slowdown.
OS X (10.5) har en genial metode å bruke virtuelt minne på.

Eneste negative med den svarte macbooken er at den får veldig lett stygge fingermerker overalt. Dette legger man merke til fort.

Anbefaler den
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av atomet
< & > er øverst til venstre, rett under esc og til venstre for 1 på mitt engelske tastatur med norsk layout... dvs den knappen som ellers ville ha vært tilde og noe annet rart (shift for å få fram >).



Og det her stemmer absolutt ikke, jeg tror forrige gang jeg skiftet språk på maskinen min var når jeg la inn tiger, dvs for snart tre år siden (har ikke hatt noen reinstall etter det, kun oppgradering til leopard)
Vis hele sitatet...
Nå som vi først er inne på det med å skifte språk og sånt -- er det like lett i Mac som i Windows å skifte tastaturspråk? Vil kjøpe en Macintosh-maskin når jeg begynner å studere, og om alt går som planlagt, vil jeg trenge russisk tastaturoppsett på maskinen.
Det er det. Du får språkswitcher i menubaren om du vil det, nesten identisk med den i Windows.