Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 34041
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Men ærlig talt, hvilke innganger kan jeg beholde? Bedre å betale noen hundringser for å få ett papir som jeg kan vifte i trynet til eventuelle lisens-jagere ^_^
Vis hele sitatet...
Antennekontakten, og eventuelt innebygd dekoder. Men du må betale lisens om du har en ekstern dekoder (selv om du ikke har fjernsyn).
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Antennekontakten, og eventuelt innebygd dekoder. Men du må betale lisens om du har en ekstern dekoder (selv om du ikke har fjernsyn).
Vis hele sitatet...
Berre lurer, hvordan ser antennekontakten ut? Er det samme typ som var "kabel" før? (når man bare kobla en ledning fra veggen inn i tven.)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Berre lurer, hvordan ser antennekontakten ut? Er det samme typ som var "kabel" før? (når man bare kobla en ledning fra veggen inn i tven.)
Vis hele sitatet...
Den er som en O med en prikk midt i. Omtrent som coax men uten skrufaenskapet.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Var forresten overrasket over å se att den lille tven min hadde Optisk SPDIF output O.o
Ble peilet inn for ikke lenge siden, da etter hvertfall 10 år uten å ha fått besøk, jævlig surt, men som fler her har opplevd, jeg rakk såvidt få med meg at han var fra NRK før han måkte seg inn i gangen å videre inn i stua, uten å i det hele tatt ha sagt annet enn at han var fra NRK.

Greit nokmat det ikke er den værste summen å betale, men kjipt nok når man har en kjip inntekt.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ble peilet inn for ikke lenge siden, da etter hvertfall 10 år uten å ha fått besøk, jævlig surt, men som fler her har opplevd, jeg rakk såvidt få med meg at han var fra NRK før han måkte seg inn i gangen å videre inn i stua, uten å i det hele tatt ha sagt annet enn at han var fra NRK.

Greit nokmat det ikke er den værste summen å betale, men kjipt nok når man har en kjip inntekt.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du umiddelbart ringte politiet og anmeldte vedkomne? Deretter skrev en krass klage til NRK. Dette har de ikke lov til, hvis du aksepterte det så er det strengt talt din egen feil. Hvis noen går inn i din bolig uten tillatelse anmelder du dem, jeg trodde dette var almennkunskap. Det er også fordelaktig å henge opp et skilt ved porten til hagen der det står: "Uvedkommende ingen adgang". Da slipper du alt sånt.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Elendig bilde.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg regner med du umiddelbart ringte politiet og anmeldte vedkomne? Deretter skrev en krass klage til NRK. Dette har de ikke lov til, hvis du aksepterte det så er det strengt talt din egen feil. Hvis noen går inn i din bolig uten tillatelse anmelder du dem, jeg trodde dette var almennkunskap. Det er også fordelaktig å henge opp et skilt ved porten til hagen der det står: "Uvedkommende ingen adgang". Da slipper du alt sånt.



Elendig bilde.
Vis hele sitatet...
Elendig lys også, er ikke så ofte jeg tar bilder bakpå Tv-skjermen
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Elendig lys også, er ikke så ofte jeg tar bilder bakpå Tv-skjermen
Vis hele sitatet...
Bare sikt blitsen inn på taket, så får du mer naturlig lys.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jepp

titegn
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av t_ben Vis innlegg
Jepp

titegn
Vis hele sitatet...
Danke

Sitat av emptychange Vis innlegg
Bare sikt blitsen inn på taket, så får du mer naturlig lys.
Vis hele sitatet...
Beklagligvis har søstra mi kameraet mitt, så måtte ta det med mobben...
Sitat av 44virtous Vis innlegg
Jeg bor også i studentblokk med samme opplegg som du har. NRK var her i høst. "Vi har en brukerbasert ordning", sa han.
Vis hele sitatet...
Hva mer skjedde når du åpnet døra?
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Hva mer skjedde når du åpnet døra?
Vis hele sitatet...
Han spurte om jeg hadde TV. Etter at jeg hadde sagt ja, flekka han opp "badgen" sin.

Regninga kom i posten noen uker etterpå.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg regner med du umiddelbart ringte politiet og anmeldte vedkomne? Deretter skrev en krass klage til NRK. Dette har de ikke lov til, hvis du aksepterte det så er det strengt talt din egen feil. Hvis noen går inn i din bolig uten tillatelse anmelder du dem, jeg trodde dette var almennkunskap. Det er også fordelaktig å henge opp et skilt ved porten til hagen der det står: "Uvedkommende ingen adgang". Da slipper du alt sånt.



Elendig bilde.
Vis hele sitatet...


Tro meg, jeg ville ikke ha han inn, jeg rakk såvidt reagere før han var i stua å så TV'n. At jeg ikke anmeldte for at han trengte seg inn er nok egen dumskap ja, tror uansett det er forseint å anmelde det der nå, pluss at politiet her hadde gitt faen...
Det holder nok å teipe litt gaffateip over den. Eller bare sette seg foran tvn og ikke tenke mer på de som har peiling..
Jeg flytta for meg selv for ca 5 måneder siden. Har tv og en dekoder fra Canal Digital der jeg bor, men abonnementet ble sagt opp for over en måned siden. Kan de kreve lisenspenger av meg?
Sist endret av Sorgsvart; 21. januar 2012 kl. 03:01.
Fa*n, enda en grunn til å få noia.

Heia Norge.
takk for tråden, nå er jeg ivertfall oppmerksom på dette når jeg flytter ut nå snart er nesten slik at jeg gleder meg til at de kommer på døra, så jeg kan jage dem vekk
Sitat av mo3 Vis innlegg
Nei. Så lenge skjermen kan motta signaler for kanaler, skal de ha penger av deg. Du kan plombere den, men det må gjøres av autoristerte med dokumentasjon, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Slik var det før. Dersom du kan dokumentere at skjermen ikke brukes til å ta imot TV-signaler, skal du IKKE betale lisens. Dette fordi vi ikke har analoge signaler lengre, så tuneren i TVen er jo ubrukelig uten Riks-TV, kabel eller parabol.....
Sitat av lroedal Vis innlegg
Dette er feil. Slik var det før. Dersom du kan dokumentere at skjermen ikke brukes til å ta imot TV-signaler, skal du IKKE betale lisens. Dette fordi vi ikke har analoge signaler lengre, så tuneren i TVen er jo ubrukelig uten Riks-TV, kabel eller parabol.....
Vis hele sitatet...
Stemmer på en såkalt prikk

fikk nrk-kontrollør på døra to år på rad hvor jeg begge gangene lot jeg kontrolløren komme inn og jeg viste han at tven min har kun analog tuner og at jeg ikke har annet utstyr som kan ta imot digitale signaler.
Når kontrolløren skal dra så må man signere en seddel som sier når kontrolløren har vært hos deg etc. problemet med denne seddelen er det bare er ett alternativ på den; når du signerer så sier du JA til at du har tv eller utstyr som kan motta signaler, det er ikkeno felt som man kan fylle ut som sier at du IKKE har utstyr til å motta signaler.. (Var sånn for noen år siden iallefall) Jeg strøk det som sto på seddelen og skrev at jeg ikke har utstyr som kan motta signaler, men fikk regning begge gangene likevel. De prøver seg vettu...

Klaget på at jeg fikk krav om lisens etter dette og fikk diverse skjemaer tilsendt som jeg måtte dokumentere at jeg ikke har ditt og datt av tunere etc og sende dette tilbake til nrk sin lisensavdeling. Fikk den annulert til slutt. Da det skjedde igjen det andre året så sendte jeg en mail til de og ba de om å slette krevet enda en gang og at det ikke var aktuellt å fylle ut de samme skjemaene igjen. Da ble lisenskravet slettet dagen etter uten noe mer om og men.

Men fikk beskjed at om jeg skaffet meg utstyr til å motta signaler så måtte jeg melde fra.


Siden har jeg ikke hørt mer fra dem
Sist endret av n00man; 21. januar 2012 kl. 10:37.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Dette er feil. Slik var det før. Dersom du kan dokumentere at skjermen ikke brukes til å ta imot TV-signaler, skal du IKKE betale lisens. Dette fordi vi ikke har analoge signaler lengre, så tuneren i TVen er jo ubrukelig uten Riks-TV, kabel eller parabol.....
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall riktig så lenge man ikke har tilgang på kabel tv. De aller fleste kabelleverandørene sender fremdeles analoge signaler.
Stemmer det. Trenger ikke noen boks for å bruke kabelen
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er i alle fall riktig så lenge man ikke har tilgang på kabel tv. De aller fleste kabelleverandørene sender fremdeles analoge signaler.
Vis hele sitatet...
Ja glemte å nevne det... har heldigvis ikke kabel :P
Tips til å unngå lisensen er at du bor på en hybel, men det står ikke ringeklokka på hovedøra og det er forbudt å slippe inn uønsket folk. Jo flere hybler jo bedre. Klarte å unngå lisens på 10 månedene da jeg bodde på hybel
Så siden jeg nesten kun bruker tv'n til pc så kan jeg slippe betale nrk om jeg kutter å bruker tv'n helt, plobmere eller hva det heter, har ekstremt lite peil på sånt.. Klarer meg forsåvidt fint uten tv også, er jo bare repriser, dårlige filmer og dritt som går uansett.
Som jeg hater disse folkene. En gang kom det en lisenskontrollør til en kamerat av meg og sa han var fra styret i borettslaget, og skulle sjekke rørene på badet. Kameraten min ante imidlertid uråd, og sa at han bare var broren til han som egentlig bodde der, og at "styrerepresentanten" måtte komme tilbake når broren var hjemme.

Lisenskontrollørene eier ingen skam i livet.
[quote=r0bin;2426053
Da var det liksom ikke noe vits i prøve å nekte for at jeg hadde tv eller ikke, men fader å forbanna jeg blei.[/QUOTE]

Er det fordi du ble tatt med buksa nede at du ble forbannet ? Når du skal være med på moroa, er det vel greit å legge igjen noen kroner. Og du får lov til å synes at lisens er feil, dumt, idiotisk, umoralsk osv. men det er ikke du som lager Norges lover og regler.
Nrk lisens er og blir noe dritt. Kan trygt si jeg er gla jeg ikke har måtte deale med dem enda.

Håper for deres del at de ikke er dumme nok til å bare brase ubedt inn i mitt hjem. Tidligere livserfaringer av den svært negative sorten tilsier du blir stukket ned ØYEBLIKKELIG om du prøver på noe sånt. Til dere som mener at det er litt vel ekstremt: Når du har vært utsatt for den virkelig mørke siden av mennesker tar du INGEN sjangser med inntrengere. Og det mener jeg virkelig.

Brase inn ubedt i andres hjem er noe du kun gjør om du er suicidal! Du VET IKKE hvem som står på innsiden av døren du bryter deg gjennom, eller hva de har opplevd i liknende situasjoner tidligere. Er du uheldig er det noen som helhjertet tror at "herregud det skjer igjen" og velger å være på den sikre siden. Noe de kan ta seg faen på at jeg gjør.


Det jeg egentlig vil med denne posten er vel å spørre; Hvor ofte forekomer det at de bare braser inn? Jeg vet det kan høres rart ut, men jeg KAN IKKE gamble på det. Jeg kan garantere at det ender i full panikk fra min side, og en 50 / 50 for DE overlever dagen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Må bare spøre: hvordan er det dem peiler TVer inn? Trodde TV aparater var passive radiosignal mottakere, får å kunne peile så må den jo sende noe ut?
Vis hele sitatet...
Denne "peilingen" skal du ta helt med ro.
I gamle dager når vi hadde CRT (Cathode ray tube) skjermer på tv'ene så sendte de ut masse elektromagnetisk stråling som kunne peiles opp.

Faktisk hadde fantes det utstyr som gjorde at man med riktig utstyr kunne se bildet på tv'en ved å dekode støyen som tv'en sendte ut.

Moderne flatskjermer (muligens med unntak av plassmaskjermer) blir særdeles vanskelig å spore opp på denne måten.

Lisenskontrollen foregår ved at lisensmannen går fra dør til dør til dem som ikke er registrert med tv og spør om de har tv. Sier du Ja får du regning sier du nei kommer han tilbake neste år og stiller det samme spørsmålet.
Når på året er det dissa kommer? Og hva skjer om du har dra låst og sier du nekter å åpne?
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Når på året er det dissa kommer? Og hva skjer om du har dra låst og sier du nekter å åpne?
Vis hele sitatet...
De kommer når som helst på året, og nesten når som helst på dagen. Jeg har hatt de på døra 2 ganger, både kl.2200 og kl 1100. Siste gangen kom de en mnd etter jeg sa opp lisensen, da jeg faktisk kvitta meg med tv og skaffet projektor istedet. Og tv-mottaker har jeg heller ikke i hus. Dette vet jeg de ikke stoler på, så de kommer nok igjen flere ganger.
Men om du har låst dør kommer de jo ikke noe vei?
Nei, men om de ser TV-en fra et vindu eller lignende og du ikke åpner så legger de bare en lapp i postkassa di der du får beskjed om å betale.
Jeg har hatt disse på døra før og de prøver som regel og brøyte seg forbi før du engang skjønner hvem dem er. Heldigvis har jeg bikkja som ville stoppet de lenge før de hadde nådd opp til tven.
Jeg pleier som regel og få de på døra hvert år. Det er flere ganger de har endt med regelrette basketak i gangen her. De skyr ingen midler for å bare gå rett inn. Du må som regel ta fysisk tak i dem og kaste dem bakover før de skjønner hintet. Seneste i år fikk ble det basketak i gangen her og politiet ble involvert. Politiet kom og sa at de gjerne ville at kontrollørene skulle få ta en kikk i huset så vi kunne bli ferdig med det. Forklarte at etter at de nærmest hadde bryti seg inn i mitt hjem var jeg ikke lysten på å ha de innenfor døra engang og heller ikke politiet for den saks skyld. Og med mindre de hadde tenkt og skaffe en ransakelsesordre eller lignende så skulle de heller ikke en tomme innenfor dørstokken. Endte med at politiet ga nrk kontrolløren en muntlig advarsel og en liten juridisk veiledning i hvordan man kommer seg innenfor en dør på den lovlig måten og måten det ikke skulle gjøres på.
Iogmed at jeg har en hund også som biter fremmede som tar seg inn her så er han teknisk sett forsvarlig låst inn på et område som ikke er åpent for almenn ferdsel og derav ikke til fare med mindre noen nærmest bryter seg inn som han gjorde.
Beste rådet jeg kan gi er å åpne men bestemt stå i veien for dem. Og brøyter dem så ta tak i nakkekragen og lemp de ut på trappa igjen.
Lurer på om jeg må betale lisens på tven på gutterommet, når foreldrene mine betaler lisens på fjernsynet i stua?
Fått regning og skulle gjerne hatt bekreftet dette så ikke jeg blir lurt på telefonen når jeg ringer.
Man betaler vel strengt tatt bare én lisens per husholdning?
Se her: Nrk sin side om dettte
Sitat av r0bin Vis innlegg
Trur det er mer vanlig å se i folkeregisteret etter folk som bor hjem som det ikke betales lisens for så å oppsøke dem.

Kommer de på døra di så blånekt alt du kan for at du har tv og ikke la han trå en cm over dørterkselen.
Jeg fikk besøk en sen fredagskveld, jeg lå på sofaen og så på tv med relativt høyt volum og ante fred og ingen fare. Plutselig ringer det på døra og der står det en litt eldre kar å presenterer seg som nrk kontrollør. Han har ikke mindre enn vist meg kortet sitt før han står langt inne i gangen og kikker inn i stua.
Da var det liksom ikke noe vits i prøve å nekte for at jeg hadde tv eller ikke, men fader å forbanna jeg blei.
Vis hele sitatet...
se på korte om navn kontrollør nr. og anmeld han for innbrudd. vet ikke helt hvor happy politiet blir for slike teite saker, men han lærer sikkert og du kan jo bruke det mot han.
Sitat av Silhouette Vis innlegg
Lurer på om jeg må betale lisens på tven på gutterommet, når foreldrene mine betaler lisens på fjernsynet i stua?
Fått regning og skulle gjerne hatt bekreftet dette så ikke jeg blir lurt på telefonen når jeg ringer.
Vis hele sitatet...
Fikk en regning når jeg bodde hjemme og. Ringte NRK og de sa den måtte betales, siden jeg var visst "egen husstand". Haha! Hørt noe så dumt?!
Sa det ikke ble aktuelt og at jeg solgte TV'en til pappa. Hørte aldri noe mer

Nå derimot.....ikke seine om å sende krava nå som jeg bor for meg selv, nei.
Fyyy jeg blir provosert. Ikke faen at jeg skal betale noen lisens når jeg flytter ut. Og trår de inn i mitt hjem går jeg rett til retten.
Jeg har gigantiske vinduer på alle kanter, så går den skitne lisenskontrolløren rundt huset, lyser det opp en 46 tommers TV! Ergo er jeg føkk'd lisensmessig
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Fyyy jeg blir provosert. Ikke faen at jeg skal betale noen lisens når jeg flytter ut. Og trår de inn i mitt hjem går jeg rett til retten.
Vis hele sitatet...
Spoken like a true 14 year old.

Hvorfor lage så stort nummer ut av dette med lisensen? Det er ganske enkelt å slippe denne. Ikke kjøp tv, tvkort ol. i ditt navn. Ikke åpne døra hvis de ringer på. Får du giro i posten send mail og avvis kravet. Be DE dokumentere hvorfor du skal betale lisens. Dette har fungert fint for meg i 15 år.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Spoken like a true 14 year old.

Hvorfor lage så stort nummer ut av dette med lisensen? Det er ganske enkelt å slippe denne. Ikke kjøp tv, tvkort ol. i ditt navn. Ikke åpne døra hvis de ringer på. Får du giro i posten send mail og avvis kravet. Be DE dokumentere hvorfor du skal betale lisens. Dette har fungert fint for meg i 15 år.
Vis hele sitatet...
Jeg er 16.
Jeg ganske sikker på at jeg kommer til å holde på mitt ord når jeg flytter ut. Jeg ser knapt på nrk, hvorfor det skal være logisk å betale lisensen er ute av min forstand.
Tv-kort er stress, vil se på TV på tven min, ikke på pcen.
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Jeg er 16.
Jeg ganske sikker på at jeg kommer til å holde på mitt ord når jeg flytter ut. Jeg ser knapt på nrk, hvorfor det skal være logisk å betale lisensen er ute av min forstand.
Vis hele sitatet...
Fordi man ikke betaler for selve kanalen, men for tuneren i TVen.
Samme med TV-kort, den har tuner og skal dermed betales for.

Ting kunne vært verre...før var det lisensavgift på telefon, høyttalere og radio
Man må ha en dekoder for å få NRK. det holder altså ikke med en TV lengre. om jeg vil spille X-box til krampa tar meg så kan ikke NRK kreve meg for noe. hvem vil ha Tv kanaler Anyways, bruk internett og slipp reklame:P
De ringte meg her for et par måneder siden uten å introdusere seg. Jeg skjønte alikevel at det var NRK lisens det gjaldt. (Og jeg har faktisk ikke TV).

Samtalen gikk som følgelgende:

- "Hei, vi driver med en undersøkelse her så vi lurer bare på hvor lenge du har hatt TV'n din?".
- "Jeg har ikke TV"
- "Jo det har du, det ser vi her i papirene våre"
- "Da er det feil, for jeg har ikke TV".
- "Men det står jo her svart på hvitt!"
- "Da er det feil"
- "Ok, da skal vi undersøke nærmere. Hade"
Sitat av Sondre Vis innlegg
Man må ha en dekoder for å få NRK. det holder altså ikke med en TV lengre. om jeg vil spille X-box til krampa tar meg så kan ikke NRK kreve meg for noe. hvem vil ha Tv kanaler Anyways, bruk internett og slipp reklame:P
Vis hele sitatet...
Kabel-TV. Trenger ingen dekoder
Sitat av Sondre Vis innlegg
Man må ha en dekoder for å få NRK. det holder altså ikke med en TV lengre. om jeg vil spille X-box til krampa tar meg så kan ikke NRK kreve meg for noe. hvem vil ha Tv kanaler Anyways, bruk internett og slipp reklame:P
Vis hele sitatet...
Joda, de kan det, og det er det regjeringen som bestemmer. De setter lisensnivået hvert år, ikke hat NRK for det.
For øvrig betaler jeg min lisens med glede, da jeg bruker mange av NRKs tilbud
Sitat av Scampi Vis innlegg
Joda, de kan det, og det er det regjeringen som bestemmer. De setter lisensnivået hvert år, ikke hat NRK for det.
For øvrig betaler jeg min lisens med glede, da jeg bruker mange av NRKs tilbud
Vis hele sitatet...
Mener du at du betaler den syke avgiften med glede ?
Jaja, noen gledes over mindre ting enn andre
Sitat av technot Vis innlegg
Veldig ofte finner de frem til ikke betalere med helt andre metoder enn å lete randomly etter tv'er med peileutstyr.
butikker oppgir informasjon til nrk. aldri oppgi ditt eget navn ved kjøpt i butikk, eller bestill en tv online på nett i ditt eget navn.
de får også informasjon fra tv-selskaper man har dekoder/abbonement hos.
og de har helt sikkert ennå flere metoder enn det igjen, men de overnevnte metodene er meget godt brukt.
Vis hele sitatet...
Når jeg jobbet på Salgsavd. til en av de 2 største i norge på tv. Abo så hadde vi en policy at vi ikke meldte ifra til NRK. Vi sa til og med dette til kunden over tlf hvis de spurte.

Skal ikke gå inn på hvilken leverandør det er, men de eier en del kanaler. Bruk hodet i 2 sek så skjønner du det sikkert selv
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Mener du at du betaler den syke avgiften med glede ?
Jaja, noen gledes over mindre ting enn andre
Vis hele sitatet...
Vel, det er regelen for å ha TV-tuner. Regelen for å ha skytevåpen er bla. bæretillatelse, regelen for å være radioamatør er å ha amatørlisens...sånn er livet.
Og som jeg skrev, NRK har en del tilbud jeg benytter meg av, og NRKBeta er jo koselig å lese