Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 9436
Syke mennesker.

En skadet gutt fra Malaysia tror han blir hjulpet av opprørere i London, men blir i stedet frastjålet ting fra ryggsekken. David Cameron beskriver hendelsen som syk og sier at noe er alvorlig galt med samfunnet."

http://www.vgtv.no/#!id=42770

http://www.vgtv.no/#!id=42711
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du misforstår. De er ikke frustrerte. De er rett og slett voldelige utskudd som liker å lage bråk. Hvis det bare var snakk om hjelpeløshet hadde de ikke ranet folk, tømt butikker, osv.
Vis hele sitatet...
Hvis de bare er voldelige utskudd og bråkmakere, hvorfor er det så mange som er med? Jeg tror nok ikke det er mange nok til å lage så mye bråk i så store områder uten at noe er galt med samfunnet rundt.

Kanskje de er voldelige utskudd, men hvorfor har de blitt sånn? gjennom ett velfungerende skolesystem som fanger opp de som faller utenfor eller et arbeidsmarked som gir folk jobber og ett velferdssystem der de som ikke har jobb får støtte og hjelp til å komme tilbake til arbeid? Volden kan nok ha en sammenheng med et dårlig skolesystem og sviktende økonomisk politikk som gjør de fattige fattigere og de rikere rikere
Det er en fordel å argumentere for meningene sine."

Nå tar du ting ut av løse lufta. Jeg nevnte noe med innvandrere, da ble det slettet med en gang.
Skal jeg arumentere i mot at dem har tatt inn for mange av dem, eller hva vil du frem til?

Glem det, trodde du svarte meg..
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Det er en fordel å argumentere for meningene sine."

Nå tar du ting ut av løse lufta. Jeg nevnte noe med innvandrere, da ble det slettet med en gang.
Skal jeg arumentere i mot at dem har tatt inn for mange av dem, eller hva vil du frem til?

Glem det, trodde du svarte meg..
Vis hele sitatet...
Skylder du opprøret på innvandrere, eller er det jeg som har misforstått?
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
England er ikke akkurat kjent for offentlg velferd, og dersom man er en arbeider uten universitet/høyskole, og ikke er av en innflytelsesrik familie, så har man fint lite man skulle ha sagt hva angår politikk og samfunn. I tillegg blir denne arbeiderklassen sett ned på av "eliten". Jeg vil tørre og påstå at disse menneskene ikke blir hørt av samfunnet, og dersom stemmen deres blir hørt blir den mest sannsynlig overkjørt på et blunk, og gjerne hengt ut til latter. Har derfor ikke vansker med å forstå at et opprør blir en naturlig reaksjon for enkelte...
Sist endret av Stringer; 11. august 2011 kl. 02:46.
Sitat av Widow Vis innlegg
Skylder du opprøret på innvandrere, eller er det jeg som har misforstått?
Vis hele sitatet...
Du får nesten gjette deg frem.
Her er det tydeligvis ikke noe som er i nærheten av yttringsfrihet, men du kan jo gjette. Men det er bare å kneble yttringene til folk, så får vi se hvordan det går i det lange løp!
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er fryktelig lett å fordømme denne typen opprør når man ikke forstår hverken samfunnet rundt eller situasjonen folkene lever i.
Vis hele sitatet...
Ja, det er fryktelig lett å fordømme voldelige ransmenn og pøbler. Det er ingenting å forstå. De er menneskelig avskum.

Jeg har påpekt et par grunner til at dette skjer, samt trukket paralleller til lignende opprør i Europa.
Vis hele sitatet...
Frustrasjon over at man ikke gidder å løfte på ræva selv rettferdiggjør ikke vold, ran og hærverk. Skjerpings.

Sitat av taeerom Vis innlegg
Hvis de bare er voldelige utskudd og bråkmakere, hvorfor er det så mange som er med?
Vis hele sitatet...
Fordi det er mange av dem. Jeg skjønner ikke spørsmålet.

Kanskje de er voldelige utskudd, men hvorfor har de blitt sånn?
Vis hele sitatet...
De har ikke vel fått alminnelig oppdragelse. Det virker som de er giddalause naut som forventer at andre skal tørke dem i ræva.
Fordi pøbler liker å utnytte slike situasjoner, så de kan få utløp for sin "aggresjon" mot staten.

http://www.vgtv.no/#!id=42770
Sist endret av Darko; 11. august 2011 kl. 06:15.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, det er fryktelig lett å fordømme voldelige ransmenn og pøbler. Det er ingenting å forstå. De er menneskelig avskum.


Frustrasjon over at man ikke gidder å løfte på ræva selv rettferdiggjør ikke vold, ran og hærverk. Skjerpings.


Fordi det er mange av dem. Jeg skjønner ikke spørsmålet.


De har ikke vel fått alminnelig oppdragelse. Det virker som de er giddalause naut som forventer at andre skal tørke dem i ræva.
Vis hele sitatet...

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/n...land/17633050/

FACE!//
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, det er fryktelig lett å fordømme voldelige ransmenn og pøbler. Det er ingenting å forstå. De er menneskelig avskum.


Frustrasjon over at man ikke gidder å løfte på ræva selv rettferdiggjør ikke vold, ran og hærverk. Skjerpings.


Fordi det er mange av dem. Jeg skjønner ikke spørsmålet.


De har ikke vel fått alminnelig oppdragelse. Det virker som de er giddalause naut som forventer at andre skal tørke dem i ræva.
Vis hele sitatet...
Du har virkelig ikke noe innsyn i det hele tatt, har du det? Når det ikke eksisterer jobber er det litt vanskelig å gå ut i jobb...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, det er fryktelig lett å fordømme voldelige ransmenn og pøbler. Det er ingenting å forstå. De er menneskelig avskum.


Frustrasjon over at man ikke gidder å løfte på ræva selv rettferdiggjør ikke vold, ran og hærverk. Skjerpings.


Fordi det er mange av dem. Jeg skjønner ikke spørsmålet.


De har ikke vel fått alminnelig oppdragelse. Det virker som de er giddalause naut som forventer at andre skal tørke dem i ræva.
Vis hele sitatet...
'
Syntes du tok den der litt lett..
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå har dessverre en god del av opprørerne i England begynt å plyndre butikker og gå løs på tilfeldige folk, noe som naturligvis er tragisk, men jeg har stor respekt for de som gjør opprør i utgangspunktet. Se for eksempel på ungdommene i Frankrike, det er virkelig ytringsfrihet i praksis i aller høyeste grad, når ungdom tar over gata for å si i fra om at de er uenige i noe. Fantastisk.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, det er fryktelig lett å fordømme voldelige ransmenn og pøbler. Det er ingenting å forstå. De er menneskelig avskum.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting å forstå? Selvsagt er det det. Tror du menneskelige holdninger og personligheter bare vokser opp av jorda? Det ligger selvsagt noe bak alt.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Frustrasjon over at man ikke gidder å løfte på ræva selv rettferdiggjør ikke vold, ran og hærverk. Skjerpings.
Vis hele sitatet...
Du mener alle briter har like muligheter, hvis de bare gidder "å løfte på ræva"? Klasseskillet i England er i aller høyeste grad levende.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Fordi det er mange av dem. Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Det at det er mange av dem, vitner om at det er et samfunnsmessig problem, ikke bare et individuelt.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De har ikke vel fått alminnelig oppdragelse. Det virker som de er giddalause naut som forventer at andre skal tørke dem i ræva.
Vis hele sitatet...
Denne veit jeg ikke om jeg gidder å svare på.
Om vi skal prøve å få en forståelse for hva som skjer av opprør i Europa må vi først få med oss en viktig bit:
Norge er annerledeslandet, her funker ting relativt bra allerede.
Resten av Europa går litt dårlig for tiden derimot.
Ungdommen refereres i Europa i dag som "den tapte generasjonen" grunnet en massiv ungdomsledighet både før og etter den økonomiske krisen som startet i 2008, i Sverige flykter de til Norge, men i de fleste europeiske land har de intet sted å flykte for å få seg jobb og nå som EU med bolognaprosessen har klart å privatisere store deler av utdanningssystemet er det stadig som finner seg totalt utenfor det moderne samfunnet. Det er såpass ille i land som Italia, Portugal og Hellas nå at stadig flere flytter til Afrika eller Sør-Amerika for å finne seg jobb. Når det i tillegg aldri har vært enklere å falle utenfor og inn i dophelvetet eller i en form for organisert kriminalitet.
Når det gjelder Storbritannia så må jo det sies å være et av de minst politiske opprørsforsøkene som har vært i Europa de siste årene, så der kan det kanskje virke som at det rett og slett er et kollektivt raseri som sprakk da politiet skjøt denne fyren.
Når man har det jævlig og det ikke er noen utsikt til forbedring (Storbritannia er et av de landene i Europa med høyest gjeld, mener å huske at de totalt ligger på et sted rundt 170 % av BNP mot Hellas' 120 % f. eks. - sto noe slikt i Le Monde Diplomatique Juli var det vel).

Nei huff, dette ble rotete, men poenget er: det gåkke så bra i Europa for tiden, og det er ungdommen som betaler størsteparten av prisen. Kan dra en liten parallel til Norge der med raseringen av pensjonsordningen, men med overgangsordning slik at det kun er vi som er for unge til å bry oss om slikt enda som blir rammet.
Sist endret av Sjuganov; 12. august 2011 kl. 00:52.
[quote=bamsegutt;2205239]Nå er det opprør i London igjen. Med jevne mellomrom ser vi slike opprør i London, men også andre hovedstader i Europa. Vi har sett det i Paris, Berlin, Istanbul, Oslo og mange andre steder.

Jeg lurer på, hva tror dere er grunnen til dette? http://www.youtube.com/watch?v=Ig_bJ...layer_embedded
brukertittel
Widow's Avatar
[quote=Xcide;2211148]
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Nå er det opprør i London igjen. Med jevne mellomrom ser vi slike opprør i London, men også andre hovedstader i Europa. Vi har sett det i Paris, Berlin, Istanbul, Oslo og mange andre steder.

Jeg lurer på, hva tror dere er grunnen til dette? http://www.youtube.com/watch?v=Ig_bJ...layer_embedded
Vis hele sitatet...
Jeg orket å se til 1:25. Skal du virkelig argumentere med en youtube video med 300 visninger av en idiot som snakker, mens det er skummel musikk og random bilder i bakgrunnen?
Huff. En helg haug med chavs.
Hva er det dem tenker med? Hvorfor slipper dem inn alt som kan gå på 2 bein? Dem kan takke seg selv!

Lurer på hvordan Norge er om 10 år, men dere kan vel si til deres barn at dere prøvde å stoppe det, eller?
Tenk på barnebarna deres, se å få opp aua, NÅ!
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hva er det dem tenker med? Hvorfor slipper dem inn alt som kan gå på 2 bein? Dem kan takke seg selv!

Lurer på hvordan Norge er om 10 år, men dere kan vel si til deres barn at dere prøvde å stoppe det, eller?
Tenk på barnebarna deres, se å få opp aua, NÅ!
Vis hele sitatet...
Det er så mye triveligere hvis du bare skriver "Norge for nordmenn!" slik at vi slipper å bruke mer tid på deg.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hva er det dem tenker med? Hvorfor slipper dem inn alt som kan gå på 2 bein? Dem kan takke seg selv!

Lurer på hvordan Norge er om 10 år, men dere kan vel si til deres barn at dere prøvde å stoppe det, eller?
Tenk på barnebarna deres, se å få opp aua, NÅ!
Vis hele sitatet...
Prøvde å stoppe hva?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Prøvde å stoppe hva?
Vis hele sitatet...
Vil tro han snakker om innvandrere...

Opptøyene i England handler ikke om innvandring, skjønner ikke hvordan folk klarer å vri alt negativt i Europa over på det. Europa var ikke akkuratt et paradis før innvandrerne kom hit...
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Vil tro han snakker om innvandrere...

Opptøyene i England handler ikke om innvandring, skjønner ikke hvordan folk klarer å vri alt negativt i Europa over på det. Europa var ikke akkuratt et paradis før innvandrerne kom hit...
Vis hele sitatet...
Det er vel lettere å skylde på andre enn å rette opp i sine egne, ødelagte systemer. Det er vel så enkelt som at når folk får en felles fiende er det mye lettere å samle seg bak noe som i grunn er like ille/værre enn denne "fienden".
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Du har virkelig ikke noe innsyn i det hele tatt, har du det? Når det ikke eksisterer jobber er det litt vanskelig å gå ut i jobb...
Vis hele sitatet...
Når det ikke eksisterer jobber, så får man løfte på ræva og gjøre noe med det. Det blir ikke flere jobber hvis alle bare sitter på ræva og venter på at noen andre skal lage dem.

Når man ser at det er ungdom fra velstående familier blant pøblene faller jo uansett hele greia sammen som et korthus.

Og selv om det ikke hadde vært velstående ungdommer med, så er det jo litt spesielt at pøblene prøver å rettferdiggjøre pøbelstrekene sine med at "men jeg har jo ikke råd til 50" plasmaskjerm hvis jeg ikke stjeler den"...

Du så kanskje ikke videointervjuet med de 4-5 pøblene som hadde snakket med en journalist om hvorfor de holdt på? Alt handlet om å grafse til seg fordi de ikke hadde siste mobiltelefon og andre like tåpelige og idiotiske unnskyldninger for å drive faenskap.

Sitat av EoT Vis innlegg
Du mener alle briter har like muligheter, hvis de bare gidder "å løfte på ræva"? Klasseskillet i England er i aller høyeste grad levende.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det nytter ikke å sitte på ræva og vente på at andre skal klø den for deg.
Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke erklæres unntakstilstand! en ting er og kaste stein mot politiet, men mot tungt bevepnet infanteri, så kan det hende at pøblene tenker seg om 2 ganger! når en mob avretter mennesker på egene premisser http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10081108 fortjener de ikke noe annet enn og få en kule!
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Når det ikke eksisterer jobber, så får man løfte på ræva og gjøre noe med det. Det blir ikke flere jobber hvis alle bare sitter på ræva og venter på at noen andre skal lage dem.

Når man ser at det er ungdom fra velstående familier blant pøblene faller jo uansett hele greia sammen som et korthus.

Og selv om det ikke hadde vært velstående ungdommer med, så er det jo litt spesielt at pøblene prøver å rettferdiggjøre pøbelstrekene sine med at "men jeg har jo ikke råd til 50" plasmaskjerm hvis jeg ikke stjeler den"...

Du så kanskje ikke videointervjuet med de 4-5 pøblene som hadde snakket med en journalist om hvorfor de holdt på? Alt handlet om å grafse til seg fordi de ikke hadde siste mobiltelefon og andre like tåpelige og idiotiske unnskyldninger for å drive faenskap.


Jeg mener at det nytter ikke å sitte på ræva og vente på at andre skal klø den for deg.
Vis hele sitatet...
Du virker jo som du kan alt om denne saken. Kanskje du skal reise dit og undervise dem litt i hvordan de kan skape jobber ut ifra ingenting? Det virker jo så lett.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Når det ikke eksisterer jobber, så får man løfte på ræva og gjøre noe med det. Det blir ikke flere jobber hvis alle bare sitter på ræva og venter på at noen andre skal lage dem.
Vis hele sitatet...
Riktig. I samfunnet vårt idag produseres det meste i større fabrikker eller gårder, detaljisthandelen går igjennom de store matvarekjedene og majoriteten av stillinger krever utdannelse. Er faktisk særdeles lite man kan gjøre som arbeidsløs idiot uten høyere utdanning sånn som samfunnet vårt er bygd opp idag. Husk at det er massiv ledighet i Europa generelt for tida, så bare det å skaffe seg en butikkjobb er helvetes vanskelig.
Når man ser at det er ungdom fra velstående familier blant pøblene faller jo uansett hele greia sammen som et korthus.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke akkurat planlagt og velorganisert da. Det er fullt mulig å ha forskjellige subgrupper med forskjellige motivasjoner, og forklaringsmodeller på hvorfor de ble med, innen samme opprøret.
Og selv om det ikke hadde vært velstående ungdommer med, så er det jo litt spesielt at pøblene prøver å rettferdiggjøre pøbelstrekene sine med at "men jeg har jo ikke råd til 50" plasmaskjerm hvis jeg ikke stjeler den"...

Du så kanskje ikke videointervjuet med de 4-5 pøblene som hadde snakket med en journalist om hvorfor de holdt på? Alt handlet om å grafse til seg fordi de ikke hadde siste mobiltelefon og andre like tåpelige og idiotiske unnskyldninger for å drive faenskap.
Vis hele sitatet...
Forskjellige mennesker, forskjellige forklaringer. Ja, det er sikkert elementer av grådighet her, men mistenker særdeles sterkt at dette i aller høyeste grad er et utløp for frustrasjonen de føler.
Jeg mener at det nytter ikke å sitte på ræva og vente på at andre skal klø den for deg.
Vis hele sitatet...
Flytt til England og prøv å skaff deg ufaglært jobb sjæl der da bitch. Er helvetes enkelt å sitte her i Norge som fortsatt virker å være stor i kjeften.
Sist endret av DumDiDum; 13. august 2011 kl. 17:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg må innrømme at slike opprør ofte er et lite friskt pust i den politiske hverdagen. Jeg mener at Vest-Europa har gått fra et tydelig klasseskille med eliten som undertrykker arbeiderne, til et system som lett kan skjule undertrykkingen. Vi har "demokrati", men når det kommer til at politikerne skal gjøre det de faktisk lover har vi ikke så veldig mye å si. Hvor er demokratiet, når de vi stemmer på ikke gjør som de har lovt? Da er vi ikke med å bestemme da vel?
Vis hele sitatet...
George Carlin stilte ofte samme spørsmålet gjennom sitt liv. Av grunnene over tror jeg på Marx's visjon. Om det ultimate demokrati. ALT skal stemmes om. Folket styrer.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Lavutdannede forstår ikke poenget med demonstrasjoner. De tror det handler om å hevne seg mot samfunnet. De skjønner ikke hva slags makt en fredelig demonstrasjon har.

"Familiemannen" som ble skutt var forøvrig en kjent kriminell. Han ble tatt av politiet fordi han var mistenkt for våpenhandel. Det er ingenting som tyder på at han ikke er skyldig bortsett fra at han må ha vært temmelig dum da han trekker våpen på en politimann. Det fins åstedsbevis for at han avfyrte våpen i bilen og man fant pistolen han brukte. En skal være i konspirasjonshumør om man tror at han var uskyldig.
Vis hele sitatet...
Noe i den samme duren ble sagt om Malcolm X, ble det ikke?
Jeg er engasjert, men jeg har ingen utdannelse på noen av disse områdene, så ta det for det er, og vit at du kan google hvert punkt og se at det er hold i påstandene. Finner du noe som ikke stemmer, skal jeg komme på døra di med bøtte og klut.


Økonomiske grunner til frustrasjon

Vi har ledere som ikke engang stiller spørsmålstegn ved nåværende krav til kapitalsikring - 10%... Det blir 13% etter EUs kommende "reform" - Basel III.

Det vil si at en bank kan låne ut en milliard, selv om den bare har 100 millioner på bok.

Vi har ledere som synes det er greit at banker kan "trykke" nye penger (digitalt), noe som skjer hver gang det gies et lån.

Hva skjer da? Alles penger blir devaluert.

Vi har ledere som ikke ser noen åpenbar interessekonflikt mellom å operere som en sparebank og som en investor.

Konflikten oppstår fordi sparepenger er forsikret i statens skatteinntekter, med inntil 2 millioner per kunde, per bank (i Norge).

Vi har ledere som ikke forstår skjørheten, og det umoralske, i et uregulert pengesystem basert på tillit, der forholdet til USA har vært det avgjørende for økonomisk suksess.

Til 1973 var europeiske valutaer knytt opp mot gull gjennom veksling i dollar. Det ble det slutt på, for forrådet var ikke stort nok til å dekke behovet. Dollar er, av mange, fortsatt sett på som verdens valutareserve, mest fordi USA har hatt en veldig stor økonomi med lite svingninger. Den er nå blitt kraftig uthula, bl a fordi de har over 900 militærbaser rundt om i verden, og krisene vi ser framover vil bli heftigere og heftigere ettersom Federal Reserve Banking-systemet går mot slutten. Å låne seg ut av en krise er ikke lenger mulig uten tilbakebetalingsplan på tredve-femti år. Det er ikke mer penger igjen i befolkningen. Verden skylder over 700 trillioner $ - mot 60 trillioner $ GDP. Når 1% av oss eier halvparten av verden, så sier det seg selv at økonomisk urettferdighet blir en sak som angår menneskeheten, ikke bare politikere, økonomer og besserwissere.

Ingen av de "anerkjente" kredittratingbyråene klarte å forutsi nedgangen i 2008. Lehman ble vurdert til rating A før de kollapsa. De ansvarlige jobber der ennå.

De største bankene i verden har hvitvasking, svindel og korrupsjon på rullebladet. Straffene er minimale. Konsekvensene enorme.



Har til dags dato ikke sett noen av ovenstående punkter omdiskutert i main stream media.


Vi har ledere som ikke diskuterer dollarens levetid i noen form for detalj, selv om alle stabile indikatorer peker i én retning.

KPI, BNP, GDP er ikke stabile indikatorer. Det er derimot eiendom og gull.

Vi har ledere som gir lån og ros til institusjoner som kun har som formål å opprettholde USAs økonomiske og militære dominanse.

Sjekk opp rullebladet til IMF, Verdensbanken og WTO og spør deg selv - er dette uavhengige organisasjoner som agerer etter medlemslandenes vedtatte ønsker? Sjekk opp Bill Blum.


Hvorfor så stille? Frykt for å skake markedet og gi det endelige banesåret til et system som aldri har vært rettferdig. Skapt av kolonimakter og forsvart til den bitre slutt av skapimperialister. En epdemi av Stockholm-syndromet. I tillegg er oppvasken en for stor jobb for én mann og samarbeid, og åpen meningsutveksling, har blitt hemmet av tunge stempler som kommunist, høyreekstrem og, nå sist, konspirasjonsteoretiker. Debatten om debatten er ikke noe nytt fenomen.


Kulturelle grunner til frustrasjon

Terror. Hypen har vart i ti år nå. Dødsfallene er mange, men sammenlignet med hvor mange som dør av sult hvert år det ikke mer enn en fjert i orkan. Jeg vet godt hvilken død jeg hadde valgt... Konsekvenser av hysteriet er DLD, Martial Law i USA og tortur i Guantanamo Bay. På norsk; Totalitært regime. De har 900 baser rundt i verden, så dette er verdt å følge med på, selv for trygge EU-borgere... Obamamania var en sterk trend her, var den ikke?

51 av verdens 100 rikeste økonomier er korporasjoner - en maktfordeling som burde bekymre mange, i og med at bedrifter er motivert av profitt og ikke har et uttrykt sosialt ansvar ovenfor medmennesker, rent utover å følge lover. Joda, mange av dem har slagord og image som skulle tilsi noe annet, men i praksis er lovbruddene oftest flere enn donasjonene. Med saldo tilsvarende ti statbudsjetter, er det ikke vanskelig å få vilja si hos stater med svake ledere.

Forbrukerfest. Freuds nevø og datter har gitt markedsføring den profesjonelle kynisismen den trengte for å fordumme og svakeliggjøre folk til en apatetisk tilstand av sulten OR mett. Hollywood gir faktisk feil inntrykk av verden :O Som at de fleste av oss er hvite, vellykkede og sprengkåte. Mook og midriff heter erketypene som MTV, Disney, MGM osv, har stor interesse av å treffe med sin markedsføring. De er nøkkelpersoner man finner flere av i hver generasjon. De er aktive folk som digger musikk, sprit og puling - de er også gode på å engasjere andre. Sånn får man spredd varemerker, trender og livsstiler mye raskere. Var på seiltur en gang da jeg fikk slengt Red Bull i fanget av gjeng med spreke modeller som tøffa forbi i en millionbåt. Den intense kampen om disse nøkkelpersonene er synlig i overdimensjonerte musikksjangre som college punk og bitch hop.

Fler og fler tar den røde pillen og våkner opp fra matrisen. De slutter å kjøpe skit de ikke trenger, de slutter å tro på skinnhellige politikere som preker om død og ødeleggelse som om det var humanitære intervensjoner og de slutter å ta opp lån de ikke tør sjanse på. Troen på markedet feiler. Troen på mennesket står igjen. Spenningen stiger. Forventningene synker. Gull skyter til himmels.

Dette er en tid for å kjøpe hermetikk og dyrke egne grønnsaker, men samtidig kan vi føle en trygghet i at vi er mange. Vi er de 99%.
De mener verden er blitt altfor korrupt.
Det jeg har skjønt i hvertfall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sosietær maniker
USA slutta å veksle valuta mot gull i 1971.

Kravet til kapitalsikring i Basel III er på 13,5%.

Dagens banksystem heter Fractional Reserve Banking.
Når det kommer til Hellas (ikke at jeg er noen ekspert på noen måte) så har jeg hørt at de har en veldig høy grad av svart arbeid, dette begrenser naturligvis statens muligheter til å opprettholde statlige velferdsgoder (f.eks pensjon, trygd, purk osv) da de da naturligvis vil få inn mindre skatt. Greske myndigheter har lånefinansiert den greskevelferdsstaten, når dette plutselig brakk sammen under rentene, fikk vi det som er typisk når folk enter blir fattige eller står i fare for å bli fattige, opprør.

Sånn sett har det greske folk helt rett, politikerne deres har regelrett bedrevet uansvarlig økonomisk politikk i den hensikt å få høy oppslutning selv om det svarte arbeidet på mange årsaker kan sies å være en hovedårsak. Imidlertid sier dette kanskje noe om svakhetene med demokratiet, folk gir generelt faen helt til systemet plutselig kræsjer. Europas nyere historie er stappful av folkeopprør, samtlige av dem starter med at folket står i ferd med å bli fattig eller enda fattigere. Nazistenes overtagelse ser jeg på som nok et eksempel på samme fenomen, bare istedet for et vanlig opprør vi proteststemmer som dessverre gikk i helt feil valgurne.

Nå over til England, Ifølge religionskritikeren Pat Condell ( www.patcondell.net, hender han snakker om andre ting enn religion) så skyldes problemet i spesielt England at landet har dype klasseskiller, klasseskiller som er ukjent i Norge. Fenomenet blir beskrevet som "not for me", da menes altså utdanning. Denne holdningen som eksisterer i deler av den engelske (britiske?) befolkningen skaper en naturlig, fattig underklasse. Disse gjør opprør i ny og ned, sannsynligvis er dette en ukultur som stammer fra gammelt av i England, hvis vi skal tro Pat da.
Sosietær maniker
England er også det landet som har vært lengst i klammene på kyniske bankiere. Et stille statskupp fant sted to dager etter slaget ved Waterloo, da Nathan Mayer Rothschild kjøpte alle statsobligasjonene til spottpris. Han var så heldig å få vite utfallet en hel dag før alle andre, så han utnyttet situasjonen og solgte unna de obligasjonene han hadde fra før, med den hensikt å få folk til å tro alt var tapt. I tiden etter måtte den britiske regjeringen gå til ham, hvis de trengte penger.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Personlig tror jeg det er fordi UK er verdens mest overvåkede og undetrykte moderne land.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Kilder?
▼ ... over en uke senere ... ▼