Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1938
Jeg har etpar ting jeg lurer på om iPod, jeg fant ikke svarene mine på forumet, men så at det var endel tråder om video-konvertering osv. så det kan kanskje være greit med en felles iPod-tråd.

iTunes-alternativer
10 Alternatives to iTunes for managing your iPod hvis du vil prøve dette bør du være oppmerksom på at de ikke trenger å være helt kompatibelt med iTunes, og du kan i værste fall måtte legge over alle sangene på nytt. Jeg er ikke spesielt glad i iTunes, så jeg har lastet ned Sharepod som jeg skal teste ut når jeg får tid.


Alternativ til Apple-firmwaren
Video-konvertering
Problemet med mange av disse er at de er bloatet og i tilegg koster penger.
  • Xilisoft iPod Video Converter
  • AoA MP4 Converter
  • A-Z iPod Video Converter
  • Agogo Video to iPod PSP 3GP Xbox PPC PDA MP4
  • ImTOO MP4 Video converter
  • Quicktime
  • De mange andre videokonverteringsprogrammene som finnes (men du må vite eksakte enkodinginstillinger som iPoden støtter)

Diverse programmer
  • Xilisoft iPod Rip

Hvis iPoden henger
Hold inne senterknappen og menyknappen (opp) i ca 10 sek.
Hvis iPoden har hengt seg bigtime kan du prøve å plugge den i PCen littegranne, ellers er det batterimetoden, men jeg har aldri opplevd noe slikt.
Og selv ikke det funker om du har glemt av at du har satt på hold-knappen, haha.
Jeg satt en gang og trykket på iPoden til en kompis da den hang.
Kompisen min ble dritfortvila, "Ååååånei, nå må jeg vente helt til batteriet går ut igjen" lols


Spørsmål 1.
Jeg har en iPod nano 3.g, hvorfor har jeg en meny på iPoden min som heter Bilder?
Jeg får ikke til å legge over noen bilder med iTunes. Jeg har prøvd jpg, gif, png, bmp.
Hva er den menyen til, eller hvordan får jeg bilder på iPoden min?

Soørsmål 2.
Jeg bruker ikke synkroniseringsknappen i iTunes, fordi jeg synes det er lettere å bare dra over albumene jeg vil ha i iTunes, jeg har aldri hatt noe særlig med bilder på den Cover-flowen min, men det siste albumet jeg la inn fikk cover. Jeg aner ikke hvorfor, men albumet skiller seg ut med at det har en xml-fil. Er det den som fiksa coveret, og hvordan kan jeg i såfall fikse cover på de andre albumene mine?

Ellers hvis dere vet noe jeg ikke vet, gjerne kom med forslag til ting man kan gjøre med iPod, så skal jeg prøve å felle dem inn i førstepost så godt jeg kan.
Spill
Skins
Andre programmer
eBøker i iPod-notesformat (om det finnes)
...you name it
iPhone-mods og greier blir i en litt annen kategori men fyr løs på dem og da
Sist endret av BakkiZ; 26. april 2008 kl. 14:21.
Godt initiativ. Handbrake bør være med som et godt gratisalternativ for konvertering av video. Handbrake finnes til Windows, Linux og MacOS X.
Flott tråd. Savnet et avsnitt om rockbox som er et bra alternativ til ipod linux. Rockbox har innebygd mpg spiller så en slipper å konvertere mpg filmer vis en vil se de på ipoden. En får også mye annet gøy som feks. doom og gameboy emulator.
BakkiZ's Avatar
Trådstarter
Aha, flott med handbrake, oi rockbox glemte jeg, men heller ikke den funker på de nye nanoene.

Oh noooooes where's the edit-button
BakkiZ's Avatar
Trådstarter
Jeg fant foressten ut hordan man la inn bilder på iPod, du må gå innpå den Photoes-fanen i iTunes og lage en shared iPod Photo-folder, skikkerlig crappy løsning spør du meg.
Jeg fant også ut en manuell måte på hvordan man la inn Albumart, man må faktisk merke de sangene i albumet man har albumart til og trykke vis info, der kan man dra over et bilde og trykke ok.

Jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg automatisk får bildet som ligger i albumet som albumart når jeg drar over mappa i iTunes, så hvis noen vet, skrik ut =)
litt om jailbreaking kunne hvert fint. jeg jailbreaket min itouch ved å gå inn på jailbreakme.com i safari (på ipoden) det gjør så jeg kan laste ned og installere mange kule programmer og spill..

jeg har blandt annet installert guitarhero
Vil gjerne påpeke at det finnes en egen tråd som spesifikt tar for seg spørsmål om iPod modellen "iTouch" og apple sin telefon "iPhone".
Den kan man finne her: iPhone / iTouch -relaterte spørmål
Tråden inneholder mye info om "jailbreaking" og lignende som kun er relevant for iTouch og iPhone.

Ellers vil jeg anbefale video-konverterings programmene VisualHub og FFmpeg som er omtalt i tråden " Filtyper på Ipod Touch " i post #4.
Disse video-konverterings-programmene konverterer til formater som er optimalisert for iPod/iTouch/iPhone!
Sist endret av Turbolego; 3. mai 2008 kl. 23:09.
Så at du nevnte rockbox, men mener den fortjener litt mer omtale.

Rockbox er en open.source firmware til mp3-spillere. Denne firmwaren kjører på flere andre spillere enn ipod, men jeg har i kun testet den på en ipod nano 1. gen. Den virker desverre ikke på alle versjoner. Den største fordelen med rockbox i forhold til apples eget firmware er økte muligheter for å stille på lyden. Det følger med en equalizer som er ganske ok i tillegg til en drøss av andre fiffige funksjoner.

Men først og fremst legger man inn rockbox fordi man kan