Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Føler du deg truffet?
ja 26 11,61%
nei 108 48,21%
nei, men er mange som burde 90 40,18%
Stemmegivere: 224. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  59 6943
Jeg bestemte meg for å skrive dette nå, etter å ha lest svarene i wolfe's tråd om den pedofile pappan. (Du finner den her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=212105). Nå er ikke dette rettet mot kun denne tråden, det var bare den siste dråpen i glasset mitt.

Her inne diskuteres titt og ofte ting fra samfunnets mørkere kriker og kroker,
og klientellet er dominert av relativt unge menn/gutter. (Med "unge" mener jeg ikke puberteten, men at man trygt kan påstå at familiefedre over 30 ikke dominerer.) Utifra rusmiddelforumets popularitet, og ikke minst temaene man finner i undergrunn- og pyroforumene, kan man vel også slå fast at vi er over gjennomsnittet kriminelle. Med andre ord er det duket for et skikkelig drittforum fult av cyberthugs. Men som man ser i enhver tråd er ikke dette tilfellet, det er derfor jeg har så vanskelig for å fatte at det faktisk er motsatt!

Gang på gang slaktes folk for sine moralske avvik, og i tråder der folk spør om råd eller av typen "hva ville du gjort" finner man en tung overvekt av 100% "korrekte" svar bestemor kunne sagt seg enig i. Selvsagt er det av og til åpenbart forkastelige ting, men ofte er det snakk om enten filleting eller verdikonflikter. "Kutter du svingen?" het en tråd, og mange av innleggene der kunne like gjerne ha kommet fra sensor eller traffikaltgrunnkurs.no. I en annen tråd omtalte jeg utroskap på en barnslig måte, og straks handlet tråden om hvilken idiot jeg var, mens når det gjelder horer så er konsensus at det er helt forkastelig. Har du fått i deg noe GHB og føler deg trøtt vil halve rusforumet ha deg til å ringe sykebil. Kan fortsette i en evighet, men dere skjønner hvor jeg vil.

Missforstå meg rett, jeg mener ikke at det er greit å kutte svingen på vei til en hore du skal være utro med. Det jeg mener er at når et anonymt forum dominert av unge hobbynarkomane har strammere etiske tøyler enn jeg opplever "IRL" ved normal sosial omgang er det noe som skurrer.

Så jeg lurer, er det andre som har reagert på dette? I så fall - hvorfor er det slik? Et mulig alternativ er jo at forumet kanskje har usedvanlig reflekterte brukere, et mer sannsynlig et er at det har blitt en trend. En annen mulig grunn er at de litt eldre, mer reflekterte og velartikulerte ringrevene rett og slett skremmer folk fra det. Er ikke så gøy å komme med et ærlig svar når mentalmelt følger opp med å slakte deg totalt til stående applaus fra 42 KvalitetsPoeng.

Når vi først er inne på dette, kanskje det er suget etter de jævla poengene som gjør folk så korrekte? Jeg logget på en dag og så jeg plutselig hadde fått mer KP enn noengang. Klar for å gi meg selv en velfortjent klapp på skulderen rotet jeg fram hvilket innlegg det var. Det viste seg da at jeg hadde fått 24 KP for å si til en fyr at han fortjente å miste lappen ettersom han kjørte rundt overstadig ruset. Elendig formulert var det og. Hva faen? Synes det er nok steder det er om å gjøre å leke korrekt fra før... Kanskje det rett og slett bare er jeg som er altfor feil
Husk at mye av det som virkelig er idioti og dårlig formulert blir fjernet av oppvakte moderatorer.

En annen ting er at det er lett å si en ting på et forum, man vet aldri om den som skriver faktisk etterlever det.

Men alt i alt er det en grunn til at jeg er her 7 år siden innmelding.

Om KP-jag kan stå for noe er en teori jeg kan støtte, i alle fall blant nye medlemmer. Men de som skrev gode innleg før KP kom skriver fortsatt gode innlegg. Uansett, om KP får folk til å skrive bedre innlegg er det jo utelukkende positivt.
Sist endret av murloc; 6. februar 2012 kl. 16:58.
Hvis du blir hakka på blir du bedre til å skrive, og mentaltmelt slakter ingen etter en ærlig kommentar. Det at folk slenger dritt og får kp er allikevel noe dritt etter min mening.
For min del bunner det hele i at en håndfull brukere på forumet åpnet øynene mine på en måte som gjorde at jeg kunne se mine grunnverdier på en god måte. Dette er verdier som jeg tror jeg alltid har innehatt, men som ikke hadde kommet opp til overflaten. I en stor grad omhandler disse verdiene slike ting som menneskerettigheter, og en god del normer når det kommer til rusbruk og problematikken som følger rusbruk i dagens samfunn.

Jeg tror nok at jeg hadde endt opp med disse verdiene uansett som sagt, men jeg er likevel glad for at jeg har fått sett disse verdiene i praksis gjennom poster av disse brukerne på freak.

Det du nevner angående KP er jo bare en bekreftelse på at disse verdiene sprer seg her på forumet, og at de aller, aller fleste er enig med deg i at ruskjøring burde føre til inndragelse av førerkort.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg mener er at når et anonymt forum dominert av unge hobbynarkomane har strammere etiske tøyler enn jeg opplever "IRL" ved normal sosial omgang er det noe som skurrer.
Vis hele sitatet...
  • På forumet har folk bedre tid til å formulere seg enn muntlig IRL.
  • På forumet misforstås sarkasme o.l. mye lettere.
  • IRL er nok vennegjengen mer samstemt i sine meninger enn brukerne her.
  • Det er lavere terskel for å si noen imot på forumet.
  • Forumet legger opp til mer seriøs diskusjon, imens man IRL har mer løse samtaler.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når vi først er inne på dette, kanskje det er suget etter de jævla poengene som gjør folk så korrekte? Jeg logget på en dag og så jeg plutselig hadde fått mer KP enn noengang. Klar for å gi meg selv en velfortjent klapp på skulderen rotet jeg fram hvilket innlegg det var. Det viste seg da at jeg hadde fått 24 KP for å si til en fyr at han fortjente å miste lappen ettersom han kjørte rundt overstadig ruset. Elendig formulert var det og. Hva faen? Synes det er nok steder det er om å gjøre å leke korrekt fra før... Kanskje det rett og slett bare er jeg som er altfor feil
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showpost.php?p...97&postcount=2
Etter hva jeg leser der, så har du/flere andre misforstått TS, å gitt han en moralprek som alle er aboslutt enig i, selv ts er enig men han var i en kjipt situasjon, moralpreken var helt unødvendig en til hva TS ville fram til.
Men du rettet opp på det lenger ned i tråden.
Kp applaus får flaming viser at folk er enig, jeg har selv blitt slaktet på forumet flere ganger, å har lært av det men forøvrig er det mere moralpreker, en slakting som du påstår. Har sett VIF er ekspert på å slakte folk fullstendig ned, og ender opp med 20+ kp.

Er noe jeg blir irritert av er folk som raker ned på folk i tråder, som kanskje sitt med lite forståelse eller noen få skriveleifer, har sett noen tråder der hvor 40% av brukeren bruker sin tid på å leke Norsk lærer, en å faktisk holde seg til hva tråden hovedsak er om.
Bedre med 24KP på en post, en 24brukere skriver "Enig der".
Forstår jeg deg riktig når jeg tolker at du mener denne "korrektheten" er en dårlig ting? Tror du flesteparten her lyver? At fordi vi liker å ruse oss eller eksprimentere med kjemi så må vi alle være en gjeng møkkamenn som driter i alt som heter moral og sunn fornuft?
Du baserer resonnementet ditt på en rimelig fordomsfull og forutinntatt holdning IMHO. Du forventer lav moral av brukermassen her, fordi vi hyppig diskuterer rusmidler? Hva i all verden får deg til å tro at mennesker som nyter illegale rusmidler har lavere moralsk standard enn andre? Det er ikke slik at folk som røyker hasj eller tilhører en eller annen undergrunns-subkultur, automatisk synes at alle andre lovbrudd er helt ok. Istedenfor å klage på god moral og sunne holdninger, kanskje det ville være mer innsiktsfullt å ta dette som et eksempel på at ikke alle lovbrytere nødvendigvis er slaskete drittsekker blottet for moral, og at de til og med kanskje ikke er så ulike alle andre mennesker.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du baserer resonnementet ditt på en rimelig fordomsfull og forutinntatt holdning IMHO. Du forventer lav moral av brukermassen her, fordi vi hyppig diskuterer rusmidler? Hva i all verden får deg til å tro at mennesker som nyter illegale rusmidler har lavere moralsk standard enn andre? Det er ikke slik at folk som røyker hasj eller tilhører en eller annen undergrunns-subkultur, automatisk synes at alle andre lovbrudd er helt ok. Istedenfor å klage på god moral og sunne holdninger, kanskje det ville være mer innsiktsfullt å ta dette som et eksempel på at ikke alle lovbrytere nødvendigvis er slaskete drittsekker blottet for moral, og at de til og med kanskje ikke er så ulike alle andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke mangelen på lav moral han etterlyser, men evnen til å se en sak fra flere sider med tanke på hvor mange her som f.eks. er pro-drugs, pro-piracy osv. hvor de selv krever at "hvermansen" skal kunne se saken fra deres side. Mens når de selv blir satt til vegs av spørsmål som det er en utbredt oppfatning rundt så tar de ikke seg tid til å sette seg inn i et annet perspektiv enn hva de "alltid" har ment.
Jeg er delvis enig med det du sier, men det at folk faktisk svarer på en slik måte motbeviser jo på en måte hva du sier.
Tror du Breivik ville fortalt deg hvorfor du ikke burde drepe folk for det du står for? Nei, og det er fordi han mangler etikk og moral. Noe som vi "kriminelle" på dette forumet viser at vi har. Forståelse for hverandre. (Litt brutal sammenligning, ikke hop deg opp i den)

Les innlegget til Stagg i denne threaden. Stagg svarer jo ikke slikt fordi han/hun er moralfag eller hater at andre tar rusmidler. Det er jo fordi Stagg faktisk vil gi et godt tips for en gutt med problemer, for å minke problemene til gutten i håp om at han ikke ødelegger hele livet sitt på å være dum, som 16 åring.

Rusmidler er ikke lovlig, men det betyr ikke at alle trenger å oppfordre andre til å overdose på alt. Vi er jo alle her for spørsmål og svar, og hvis ingen av oss hadde svart fra hjertet, hvordan i helvete ville dette stedet sett ut da?
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det er vel ikke mangelen på lav moral han etterlyser, men evnen til å se en sak fra flere sider med tanke på hvor mange her som f.eks. er pro-drugs, pro-piracy osv. hvor de selv krever at "hvermansen" skal kunne se saken fra deres side. Mens når de selv blir satt til vegs av spørsmål som det er en utbredt oppfatning rundt så tar de ikke seg tid til å sette seg inn i et annet perspektiv enn hva de "alltid" har ment.
Vis hele sitatet...
Han etterlyser ærlighet, og begrunner mangelen på ærlighet med at hans oppfatning av brukermassens sammensetning ikke stemmer over ens med den moralske standarden han ser i svarene. Måten du formulerer deg på er langt mer fornuftig, selv om jeg ikke kan se at det finnes belegg for å hevde at dette er tilfellet.
Sitat av Grix Vis innlegg
Forstår jeg deg riktig når jeg tolker at du mener denne "korrektheten" er en dårlig ting? Tror du flesteparten her lyver? At fordi vi liker å ruse oss eller eksprimentere med kjemi så må vi alle være en gjeng møkkamenn som driter i alt som heter moral og sunn fornuft?
Vis hele sitatet...
De to spørsmålene dine henger sammen, om folk faktisk blir bedre mennesker av å henge litt på freak.no og vi sitter her med de ærligste, mest omtenksomme og rettferdige medmenneskene verden har å by på så er det for all del bare bra. (Og ikke minst utrolig).

Om jeg derimot bruker litt sunn fornuft heller jeg mot at ja, jeg tror mange her pynter på sannheten, og i så fall så blir denne korrektheten en dårlig ting.

Folk som liker å ruse seg bryter loven jevnlig, med andre ord er de fullstendig kapable til å ta egne beslutninger på tvers av lovverket. Det taler for at de også gjør dette ved andre sider av livet, noe som igjen skulle tilsi et mer mangfold av meninger i "gråsoneemner" . Prøv å diskutere heroin på et vanlig forum, og du vil oppleve mye det samme som du opplever her om du ikke følger moralske spilleregler.

Jeg synes det er et problem at man får en konsensus på forumer som dette - da hele poenget for meg med å diskutere ting på denne måten nettopp er friere tøyler og større forståelse for avvikende meninger. Men det gjelder tydeligvis bare hvis du vil røyke heroin eller spise sopp. Vil du derimot kjøpe sex er du avskum, med litt flaks får du noen personangrep servert sammen med en avhandling om hvordan du bidrar til menneskehandel. Har enda tilgode å oppleve det i virkeligheten.

Sitat av Jonta Vis innlegg
  • På forumet har folk bedre tid til å formulere seg enn muntlig IRL.
  • På forumet misforstås sarkasme o.l. mye lettere.
  • IRL er nok vennegjengen mer samstemt i sine meninger enn brukerne her.
  • Det er lavere terskel for å si noen imot på forumet.
  • Forumet legger opp til mer seriøs diskusjon, imens man IRL har mer løse samtaler.
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig, men det er tross alt "IRL" man begår handlingene man diskuterer her. Jeg mener ikke å sammenligne dette med prat i lunsjpausen. Et eksempel på hva jeg mener:

Om du lager en tråd her og spør hva du skal gjøre med lommeboken du fant med 5000kr og ID i, så vil en god del, om ikke majoriteten, tale for tilbakelevering.

Går du ut på gaten og tester eksperimentet i praksis på samme målgruppe tror jeg neppe du får en identisk andel skinnhellige sjeler
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg synes det er et problem at man får en konsensus på forumer som dette - da hele poenget for meg med å diskutere ting på denne måten nettopp er friere tøyler og større forståelse for avvikende meninger. Men det gjelder tydeligvis bare hvis du vil røyke heroin eller spise sopp. Vil du derimot kjøpe sex er du avskum, med litt flaks får du noen personangrep servert sammen med en avhandling om hvordan du bidrar til menneskehandel. Har enda tilgode å oppleve det i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bare er nødt til å se realiteten i øynene her. Unge mennesker i dag ser ikke på rusbruk som en moralsk synd. Dette gjenspeiles her på forumet. Derimot er det ikke slik at unge mennesker nødvendigvis tar lett på uforsvarlig kjøring og bruk av prostituerte. At det bør gå an å diskutere det meste på en fornuftig måte er jeg enig med deg i, men hvis brorparten av brukermessen er uenig med deg, så må man jo faktisk ta det til etterretning.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har enda tilgode å oppleve det i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Prøv å åpent si at du vil kjøpe sex til en folkemasse på noen tusen individer IRL, så kan du jo se om du får noen innvendinger som vennene dine og omgangskretsen din ikke har ytret.
Bare for å få det ut av veien, poenget med KP er å minske andelen "jeg er enig"-poster og evig gjentakelse av de samme poengene. Hvis noen sier det samme som du mener, trykk den grønne + knappen. Om noen lever i den oppfattingen av at flere KP tilsvarer noe spesielt, så er det deres oppfattelse, ikke noe annet.

Kanskje du ser dette feil vei. Det er kanskje ikke forumet det er noe galt med, men verden rundt. Majoriteten har kanskje en høyere moral enn de våger å vise i "virkeligheten", og det som må til er et forholdsvis anonymt forum. I "virkeligheten" må man vise at man er tøff og bryter lovverket uten å ha moralske skruppler når man forholder seg til venner og slikt.

Her er det i aller høyeste grad Kardemommeloven som er aktiv. Begår man en kriminell handling som ikke har muligheten for direkte skade på andre, feks piratkopiering eller ta seg en blås, så vil de aller fleste her synes at det er en uproblematisk sak. Gjør du noe dumt som kan skade noen, feks kjøre påvirket eller stjele noe fra noen, så får du alle de som synes at det er slemt på nakken. Man trenger ikke engang være en av de som benytter rus for å ha den tankegangen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du baserer resonnementet ditt på en rimelig fordomsfull og forutinntatt holdning IMHO. Du forventer lav moral av brukermassen her, fordi vi hyppig diskuterer rusmidler? Hva i all verden får deg til å tro at mennesker som nyter illegale rusmidler har lavere moralsk standard enn andre? Det er ikke slik at folk som røyker hasj eller tilhører en eller annen undergrunns-subkultur, automatisk synes at alle andre lovbrudd er helt ok. Istedenfor å klage på god moral og sunne holdninger, kanskje det ville være mer innsiktsfullt å ta dette som et eksempel på at ikke alle lovbrytere nødvendigvis er slaskete drittsekker blottet for moral, og at de til og med kanskje ikke er så ulike alle andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at det å ruse seg ikke trenger å bety at du finner deg i andre lovbrudd eller at du har en lavere moral forøvrig. Mange hadde nok blitt overrasket om de leste hvor kunnskapsrike og intelligente mange her er.

Men som jeg skrev over, de som er her har som regel evnen til å tenke selv, og bruke sine egne verdier og erfaringer til å trekke sine egne konklusjoner. Derfor blir det veldig påfallende hvor enig alle er med en gang vi beveger oss ut på litt ustø grunn mtp moral og etikk.

En annen ting jeg ikke belyste godt nok når jeg trakk inn rus og diverse andre ulovligheter er at folk her snakker om ting de ikke snakker om til vanlig. Enda vi stryker hele antagelsen om at en gjennomsnittlig bruker av rus har mer bøyelig moral enn en gjennomsnittlig avholdsperson er dette fortsatt et sted folk snakker om ting man ikke tar opp i offentligheten. Jeg klarer bare ikke å tro at freak.no suger til seg en så stor overvekt av "gode" mennesker. Det kan godt være de fleste snakker sant og, i så fall er problemet at de som har avvikende meninger i betente spørsmål rett og slett ikke gidder å svare for å spare seg for flamingen.

Ikke heng dere opp i antakelsen om at brukerne her er mindre etisk korrekte en gjennomsnittet i Norge. Jeg har jo tross alt ikke noen tall på at menn i alderen 16-30 som flittig diskuterer narkotika og kriminalitet skal ha noe lavere moral enn det øvrige samfunnet. Poenget er at om så alle i hele Norge brukte forumet så ville vi hatt en høyere andel "bad-guys" enn det vi ser idag - om bare alle var ærlige.
Det er et vanskelig tema å ta tak i, for det er riktig og galt på begge sider.

Jeg har selv opplevd å bli nedrent av negative kommentarer som varierer fra velformulerte og til dels velbegrunnede utsagn til enkle setninger som "jeg håper du får kreft", "du skulle vært drept" osv. I mitt tilfelle ga jeg blod ca halvannen uke etter at jeg hadde røyka hasj for første gang på flere måneder. Selv ser jeg naturligvis det rettmessige i å påpeke at det er noe man ikke burde gjøre fordi reglene sier man skal vente et halvt år etter å ha røyka, men i praksis er risikoen mindre enn mikroskopisk.

Så jeg skjønner hva du mener med at noen her på Freak er altfor høye på seg selv og SKAL pushe deg ned fordi du har gjort noe galt. I noen tilfeller kan den samme karen som kjører bil etter tre våkenetter på amfetamin-rus slakte deg fordi du ikke hadde på vinterdekk da du raste i 100km/t på snødekket motorvei.

Men samtidig skal ikke Freak være et fristed for kriminelle. Om en kid på 16 år spør hvordan han stjeler en bil, forventer du at folk skal sitte stille, eller stille med råd og hjelp til ham uten å påpeke at det han gjør er moralsk forkastelig og potensielt ødeleggende for ham resten av livet?

Det viktige, synes jeg, er å ikke overkjøre en person. Du har brukere her på forumet som er det jeg kaller SOLIDE. Som eksempel kan vi ta Mentalmelt. Jeg liker ikke å idolisere folk, men fakta er at Mentalmelt som regel har noe smart og velformulert å si som er riktig. Om en av disse solide brukerne kommer med et rettmessig innlegg hvor noe galt ved innholdet i posten din påpekes, så er det et GODT bidrag til tråden, selv om det kanskje ikke hjalp deg å stjele en bil.

Problemet på Freak er at slike innlegg gjerne følges opp med en hærskare av påhengere som bare skriver dritt og skal pushe opp innleggscounten sin, kanskje tilogmed rive til seg noen KP ved å formulere "du er en idiot" på en ny og kreativ måte. Det skaper en atmosfære hvor man ikke tør å poste noe til "den mistenktes" forsvar, fordi du blir folkefiende nr 1.

Den gyldne regelen bør være å ikke poste noe med mindre det inneholder nye begrunnelser for hvorfor noe er riktig eller galt. Det verste jeg vet er å lese en tråd med en dødsinteressant førsteside, for så å måtte bla meg gjennom 14 sider med "du er idiot ass," eller "jeg tipper han fortsatt bor hjemme," for å finne neste relevante innlegg.

Når det gjelder oppsamling av KP er det i mine øyne en tullete ting å fokusere på. Misforstå meg rett, jeg synes det er overmenneskelig deilig å logge på og se att jeg har fått 30 KP for en post, og jeg anstrenger meg for å gjøre postene mine så gode og interessante som mulig. Men fokuset er på at folk skal anse meg som seriøs når jeg skriver her.

Når jeg gir noen KP, så er det fordi innlegget er velformulert, godt satt opp med avsnitt og punktsetting og riktig staving. Jeg gir ikke automatisk et langt innlegg KP. Jeg gir heller ikke automatisk et velformulert og teknisk bra innlegg KP om ikke det inneholder noe interessant eller relevant. Og jeg gir aldri KP for one-linere som utelukkende skal være morsomt, med mindre det er eksepsjonelt snedig eller intelligent skrevet. Noe annet jeg gir KP for er når en bruker har tatt seg tid til å gjøre research for å hjelpe en annen, når brukeren virkelig har gjort en innsats for å hjelpe.

Jeg gjør det slik fordi det betyr at alt jeg gir KP er kvalitetsinnlegg. Og om det er en holdning som sprer seg så vil forumet til slutt kun gi KP for gode innlegg, ikke bare de som sier "Plumbo ern'te non rassister, de er melkemenn!!!".

Det er ting å påpeke på ethvert forum, men alt i alt synes jeg Freak er Norges klart beste. Det er svært sjeldent jeg irriterer meg over Freak
Hva er det egentlig jeg skal føle meg truffet av? Her på Freak er det idioter og genier, akkurat som ellers i samfunnet.

Om jeg bruker cannabis(altså er jeg kriminell) betyr det at jeg ikke også kan ha moralske verdier? Er dette 2 ting som virkelig ikke kan henge sammen? Sier det ikke mer om samfunnet som setter meg i en bås, som en udugelig samfunnsfiende uten sans for rett og galt?
Sist endret av random42099; 6. februar 2012 kl. 18:12.
Syns folk overformulerer og overtenker veldig mye. Hold ting litt enklere og forkort det du vil skrive så vil det bli et mye bedre forum!

For min del skriver jeg alltid hva jeg tenker er riktig i en sak, om jeg får kp eller ikke blåser jeg fullstendig i, kunne gjerne satt vekk hele kp-greia for min del.
Jeg er uenig med deg trådstarter. Viss du tror folk sitter her i lyver om hverdagen sin tar du nok gankse feil. Negative? Hvem bryr seg? Folk sitter ikke her å diskuterer for å vinne mest KP, og for å få flest tilhengere. Jeg er kristen, og har sterke meninger om Gud, selv om det ikke er populært her inne. Skal jeg plutselig greie ut om at jeg har blitt ateist, slik at jeg kan få mere KP, og flere venner her inne? Mere status?

Nei, du tar feil.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hva er det egentlig jeg skal føle meg truffet av?
Vis hele sitatet...
Wolfe skrev et fint eksempel på god grunn til å føle seg truffet:

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
I noen tilfeller kan den samme karen som kjører bil etter tre våkenetter på amfetamin-rus slakte deg fordi du ikke hadde på vinterdekk da du raste i 100km/t på snødekket motorvei.
Vis hele sitatet...
Og når jeg først har wolfe på copy-paste:

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Det er ting å påpeke på ethvert forum, men alt i alt synes jeg Freak er Norges klart beste. Det er svært sjeldent jeg irriterer meg over Freak
Vis hele sitatet...
Synes TS har et poeng, og er ikke enig med Wolfe707 at nFF nødvendigvis skal ta ansvar for å fungere som rettledere og moralens voktere i samfunnet. Slik jeg ser det, er vel nettopp poenget med et kontrakultur forum, at man skal kunne diskutere nettopp stridstemaer, uten å bli fortalt hva vi alle vet. Eller i det minste av respekt for motparten burde gå utifra at motparten vet. Som feks at det å stjele en bil ikke nødvendigvis er hverken økonomisk effektivt eller spesielt glupt om du har et rent rulleblad fra før og ikke aner hvordan du skal gjøre det.

Moraliseringen har imidlertid også i mine øyne gått helt ut av proporsjoner i det siste. Det er ikke måte på hvor mange som skal være politisk korrekt og komme med generell moralisering. Tidligere mener jeg dette var noe som ble slått ned på i større grad, men det er kanskje like gjerne jeg som har blitt mer liberal, og således irriterer meg mer over dette. Kanskje en moderator som ser dette kan utgreie om en eventuell endring i praksis.

Ellers ønsker jeg meg forresten muligheten til å gi negativ KP, og at innlegg med negativ KP ikke vises i tråden med mindre jeg aktivt klikker for å se de. Noe ala Reddit sitt kommentarsystem altså. Men feil forum, og feil tråd. Ville bare nevne det fordi Wolfe707 kommenterte KP.
Sist endret av nikita; 6. februar 2012 kl. 18:25.
Ang KP: Dere missforstod (eller tydeligvis jeg som missformulerte) poenget mitt der. Jeg driter i hvem som gir KP for hva, jeg trakk det inn fordi det viser litt hvor "trendy" det er å skrive riktige ting. Meitemark sin "jeg er enig"-tilnærming må jeg forøvrig bare ta til etterettning, da blir det litt annerledes enn hva jeg forbinder med kvaliets-poeng. Uansett folkens, ikke heng dere opp i detaljer
Jeg er alltid ærlig, rett og slett pga jeg ikke har noe å tape på det. Jeg er anonym, jeg kjenner ingen av dere og det bryr meg bra lite om dere synes at jeg er en dust.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jeg er alltid ærlig, rett og slett pga jeg ikke har noe å tape på det. Jeg er anonym, jeg kjenner ingen av dere og det bryr meg bra lite om dere synes at jeg er en dust.
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg svarer alltid ærlig. De som er frekke og nedlatende i diskusjoner, gidder jeg ikke å svare/bruke tid på. Ellers er jeg alltid ærlig, og synes at freak.no er et OK sted å diskutere.
Jeg tror det er verdt å huske på at når det kommer til konkrete moralske problemstillinger, så er det svært mange, kanskje særlig unge mennesker som ikke enda har tatt stilling dem. Når det så dukker opp et ordentlig formulert innlegg med gode begrunnelser, så er det lett å la seg overbevise. Folk er jo i utvikling her, og blir stadig utfordret på nye tanker og ideer. Dette gjenspeiler seg nok også i den grad av støtte enkelte innlegg i visse debatter får.


Sitat av nikita Vis innlegg
Moraliseringen har imidlertid også i mine øyne gått helt ut av proporsjoner i det siste. Det er ikke måte på hvor mange som skal være politisk korrekt og komme med generell moralisering. Tidligere mener jeg dette var noe som ble slått ned på i større grad, men det er kanskje like gjerne jeg som har blitt mer liberal, og således irriterer meg mer over dette. Kanskje en moderator som ser dette kan utgreie om en eventuell endring i praksis.
Vis hele sitatet...
Vi hadde tidligere en regel moralisering. Denne ble fjernet, da den i stor grad blokkerte for gode argumenter og innspill som kunne tolkes som moraliserende. Vi slår fortsatt ned på dårlig formulerte innlegg som kun forfekter moraliserende svada, særlig i rusmiddelforumet, men om man formulerer seg greit og faktisk har reelle argumenter, så er det ingen grunn til å moderere.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg tror det er verdt å huske på at når det kommer til konkrete moralske problemstillinger, så er det svært mange, kanskje særlig unge mennesker som ikke enda har tatt stilling dem. Når det så dukker opp et ordentlig formulert innlegg med gode begrunnelser, så er det lett å la seg overbevise. Folk er jo i utvikling her, og blir stadig utfordret på nye tanker og ideer. Dette gjenspeiler seg nok også i den grad av støtte enkelte innlegg i visse debatter får.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig i det du sier, men da dukker det jo opp problemer. Da blir kanskje en del unge formet etter en neve retoriske brukere? Det vil uansett på virke i stor/større grad, som du så vidt er innpå selv.

Jeg synes KP-funksjonen er dårlig. Det er ofte jeg skumleser igjennom, og finner et innlegg morsomt. Så gir jeg KP. Etter en liten stund ser jeg at innlegget ikke er slik jeg tolket det/trodde det var, og angrer. Derfor synes jeg det hadde vært greit å ta bort KP i tilfelle man ombestemmer seg feks. med en gang.

Jeg synes det er bra at folk er moraliserende jeg. Så lenge folk viser normal oppførsel, og er høflige , blir det plutselig mye gøyere å diskutere. Mentalment, du er den VIP'en jeg respekterer mest her inne, grunnet du er høflig, du skriver godt, og du er rettferdig. Jeg snakker sikkert ikke for meg selv når jeg tilføyer at når folk er uenige, er det lett å få en aggressiv kvass holdning i diskusjonen. Noe jeg ser gjentatte ganger under samme diverse emner som dukker opp..
Sist endret av ClaesGreve; 6. februar 2012 kl. 18:50.
Jeg synes det er rart at ts har en oppfatning av at medlemmer på freak er kriminelle? Jeg jobber til daglig i fengsel og NAV. Jeg drar nytte av rusmiddelforumet pgr av kunnskapen relatert til jobben min, og jeg tipper det er andre her i samme båt.

Rusmiddelforumet og delvis undergrunnsforumet har muligens enkelte kriminelle tilhengere, men freak er slik jeg ser det først og fremst et åpent forum for datainteresserte.
Sist endret av reklame; 6. februar 2012 kl. 18:51.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er enig i det du sier, men da dukker det jo opp problemer. Da blir kanskje en del unge formet etter en neve retoriske brukere? Det vil uansett på virke i stor/større grad, som du så vidt er innpå selv.
Vis hele sitatet...
Er det et problem i seg selv?
Når det gjelder aktiviteter der man involverer uskyldige tredjeparter (f.eks. bilkjøring under rus, stjele mobiltelefon fra folk på byen etc.), så er det mange brukere som reagerer negativt. Dette handler om å følge vanlige etiske prinsipper, og jeg ser ikke på dette som usunn "moralisme" eller overdreven "politisk korrekthet".

I forbindelse med rusbruk, så handler det stort sett om at man bare skader seg selv. Dermed vil etikken rundt det fortone seg annerledes. I disse tilfellene responderer da også brukere ofte nøytralt ved å tilby eller etterspørre informasjon.

Når det gjelder hva man kan og ikke kan si, så er det temmelig fritt frem her. Så lenge man kan underbygge sine påstander og presentere dem på en noenlunde presis måte, så vil man ofte få konstruktive tilbakemeldinger, og man vil kunne ha en sunn diskusjon rundt "moralske avvik".

Angående "hva ville du gjort om faren din var pedofil?", så er problemstillingen så fjern for de fleste at man vel ikke kan forvente seg en fornuftig diskusjon. Den enkleste måten å håndtere slike tråder på er ved å holde seg unna dem. Man MÅ ikke kommentere overalt hele tiden, og det gavner ingen at man hisser seg opp i en virtuell diskusjon. Det er bedre å velge seg ut tråder og temaer man er interessert i eller faktisk har en ordentlig formening om.
Sist endret av Dekilaz; 6. februar 2012 kl. 19:28.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Man MÅ ikke kommentere overalt hele tiden. Det er bedre å velge seg ut tråder og temaer man er interessert i eller faktisk har en ordentlig formening om.
Vis hele sitatet...
Akkurat det var det klokeste jeg har lest på lenge. Mange burde lære seg å ti mer stille.
Jeg ser jo tilogmed i denne tråden, at folk ikke ser på hva som er postet. Hele tråden er basert på at hver person leser Første posten, så gir de sitt svar før de overhodet orker å se over hva som er skrevet fra før av, som da fører til at når jeg skal lese over hele tråden, vil jeg egentlig bare gå å legge meg, fordi jeg blir så forbannet av at den samme blir klandringen blir tatt opp minst 3 ganger på hver side.

Jeg vil også legge til at; det er virkelig vanskelig å opprettholde et sterkt og godt forum, når hele forumet er blandet med pyro, musikk, diskusjons- og datainteresserte. Til vanlig vil alle disse kategoriene være på hvert sitt forum, skilt ifra hverandre. Men på den andre siden liker jeg dette, for jeg ser at det er mange bra personer som klarer å forholde seg til alle på likt, og kun skrive på det de er interessert i, for det er jo faktisk mulig å være pyrotekniker, og musiker samtidig.
Sist endret av RydEN; 6. februar 2012 kl. 20:10.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Akkurat det var det klokeste jeg har lest på lenge. Mange burde lære seg å ti mer stille.
Vis hele sitatet...
Amen to that.

Skjønt, noe jeg har lagt merke til er at dette er noe som ofte kommer med tiden hos brukere på forumet. Hvis man sammenligner de første 100 innleggene til en bruker med noenlunde fartstid med de 100 siste ser man ofte en forskjell på kvaliteten, og at vedkommende har en viss peiling hva temaet i tråden angår. De har også lært seg å lese de siste sidene av tråden, slik at svaret er noenlunde aktuelt. Det er jo positivt
Sist endret av VinumSabbathi; 6. februar 2012 kl. 20:11.
Folk her nok ikke så "freaks" og tolerante som man gjerne skulle tro. Det tok jo ikke mer enn en halvtime før tråden om Anders Behring Breivik ble slettet før idag, til tross for at den er høyst relevant for det forumet her.

Hvorfor den ble slettet? Mest sannsynlig fordi så fort det viser seg at en person sympatiserer med ABB, tar alle helt av fordi det ikke er politisk korrekt og tråden sporer helt av.

Du har nok fått ett feil inntrykk om du har trodd at det forumet her er klar for hvilke som helst meninger. Flertallet bestemmer hva som er greit å ikke. Du skal lete lenge etter ett forum der alt er akseptert.
Sist endret av ali88; 6. februar 2012 kl. 20:42.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Du skal lete lenge etter ett forum der alt er akseptert.
Vis hele sitatet...
flashback.org og 4chan er vel det nærmeste du kommer.

synes det er greit at vi kollektivt har satt grensen et sted, slik at man f.eks advarer folk som åpenbart ikke har peiling på området fra å lage acetonperoksid, og ikke oppmuntrer tolvåringen til å stikke heroinsprøyter i halsen.

men jeg er også, som andre har påpekt før meg, ganske sjokkert over at det forventes dårlig moral og holdninger av en person, fordi personen er kriminell.


hvordan kan du si at de som bryter loven jevnlig ved å benytte seg av ulovlige stoffer, har lavere terskel for å begå annen kriminalitet?
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg ser jo tilogmed i denne tråden, at folk ikke ser på hva som er postet. Hele tråden er basert på at hver person leser Første posten, så gir de sitt svar før de overhodet orker å se over hva som er skrevet fra før av, som da fører til at når jeg skal lese over hele tråden, vil jeg egentlig bare gå å legge meg, fordi jeg blir så forbannet av at den samme blir klandringen blir tatt opp minst 3 ganger på hver side.

Jeg vil også legge til at; det er virkelig vanskelig å opprettholde et sterkt og godt forum, når hele forumet er blandet med pyro, musikk, diskusjons- og datainteresserte. Til vanlig vil alle disse kategoriene være på hvert sitt forum, skilt ifra hverandre. Men på den andre siden liker jeg dette, for jeg ser at det er mange bra personer som klarer å forholde seg til alle på likt, og kun skrive på det de er interessert i, for det er jo faktisk mulig å være pyrotekniker, og musiker samtidig.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Bare legg deg du, ingen tvinger deg til noe som helst her. Det er slike sure sokker jeg føler ødelegger litt. Det er et åpent, men moderert fora dette, og sålenge det er det, vil også folk poste det de måtte mene, selv om det muligens er nevnt med andre ord tidligere. Jeg synes også at alle fortjener å bli hørt og respektert.

Sålenge du aksepterer dette, vil også forumet gi deg noe tilbake, istede for å irritere deg. Ellers er jeg enig i det du skriver i andre avsnitt
Sist endret av reklame; 6. februar 2012 kl. 21:15.
Jeg tror det handler om at folk ser ting fra forskjellige vinkler, både det store bildet og fra eget ståsted.

Jeg kan godt tenke meg at en lommetyv vil kunne argumentere mot tyveri i en tråd fordi han er fullstendig klar over at det er galt og negativt for et samfunn. Mangelen på skrupler mot å utføre kriminelle handlinger betyr ikke at han ikke kan ha et reflektert syn på tyveri fra et samfunnspolitisk ståsted.
Etter 8 år så har jeg igjen begynt å bruke dette forumet aktivt. Og jeg synes personlig at det er fint at den eldre garden gir gode råd. Det er jo det det må bli tatt imot som, råd. Kan ikke folk slutte å hisse seg opp over hverandre og heller føre en respektfull dialog hvor man hører på hverandre - for å lære av hverandre. Det er derfor jeg er her.
Sist endret av G-Erik-L; 6. februar 2012 kl. 21:52. Grunn: -
Synes TS har et poeng, og er ikke enig med Wolfe707 at nFF nødvendigvis skal ta ansvar for å fungere som rettledere og moralens voktere i samfunnet. Slik jeg ser det, er vel nettopp poenget med et kontrakultur forum, at man skal kunne diskutere nettopp stridstemaer, uten å bli fortalt hva vi alle vet. Eller i det minste av respekt for motparten burde gå utifra at motparten vet. Som feks at det å stjele en bil ikke nødvendigvis er hverken økonomisk effektivt eller spesielt glupt om du har et rent rulleblad fra før og ikke aner hvordan du skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
Se på innlegget til Mentalmelt ovenfor, så ser du hva jeg mente, han formulerte det mye bedre Jeg synes absolutt man skal kunne diskutere det du kaller stridstemaer, men samtidig må man også tolerere at folk sier sin ærlige mening om det du planlegger å gjøre. Synes dog dette bør komme som en tilleggssetning, altså bør ikke innlegget handle utelukkende om moralprekenen.

For å ta et eksempel: synes du det er feil av folk å informere kidsa som lager "hvordan sniffer jeg bensin? Er det digg?"-tråder om at det de gjør er ekstremt farlig?
Sist endret av Wolfe707; 6. februar 2012 kl. 22:12. Grunn: fikset quote
Sitat av reklame Vis innlegg
Seriøst? Bare legg deg du, ingen tvinger deg til noe som helst her. Det er slike sure sokker jeg føler ødelegger litt. Det er et åpent, men moderert fora dette, og sålenge det er det, vil også folk poste det de måtte mene, selv om det muligens er nevnt med andre ord tidligere. Jeg synes også at alle fortjener å bli hørt og respektert.

Sålenge du aksepterer dette, vil også forumet gi deg noe tilbake, istede for å irritere deg. Ellers er jeg enig i det du skriver i andre avsnitt
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig at det er vits, at hvis er post er slik:

Hei, er cannabis farlig?

Svar 1: nei, sjekk denne dokumentaren som sier at det er mindre farlig enn alkohol.

Svar 2: Nei, det er mindre farlig enn alkohol.

Det er jo litt irriterende:P
Jeg skal ikke begi meg ut på en lang tirade her, men kun komme med et punkt ingen enda har pekt på.

Folk sidestiller veldig ofte etikk/moral og den norske lov. Slik er det nok ikke. Jeg tror mennesker som oftest handler ut i fra sin egen etikk og moral uavhengig av hva som står skrevet i de norske lovene. Piratkopiering er jo et godt eksempel på dette. En som da ikke anser bruk og dealing av rusmidler som moralsk forkastelig vil da naturligvis følge sin egen overbevisning og argumentere ut i fra sitt syn samtidig som personen godt kan synes at det å selge sprit til 16-åringer er totalt idioti...
Sitat av murloc Vis innlegg
Om KP-jag kan stå for noe er en teori jeg kan støtte, i alle fall blant nye medlemmer. Men de som skrev gode innleg før KP kom skriver fortsatt gode innlegg. Uansett, om KP får folk til å skrive bedre innlegg er det jo utelukkende positivt.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke "gode" innlegg TS skriver om, men jaget etter å få mest KvalitetsPoeng ved å skrive så politisk korrekt som mulig. Jeg stusset også litt over det da jeg sa noe sånt som at kanskje det er mulig at politiet ikke alltid gjør ting på riktig side av loven, de heller, og nærmest ble lynsjet for det. TS får (ironisk nok) KP fra meg for denne tråden!
Sist endret av muffinluv; 6. februar 2012 kl. 23:52.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når vi først er inne på dette, kanskje det er suget etter de jævla poengene som gjør folk så korrekte? Jeg logget på en dag og så jeg plutselig hadde fått mer KP enn noengang. Klar for å gi meg selv en velfortjent klapp på skulderen rotet jeg fram hvilket innlegg det var. Det viste seg da at jeg hadde fått 24 KP for å si til en fyr at han fortjente å miste lappen ettersom han kjørte rundt overstadig ruset. Elendig formulert var det og. Hva faen? Synes det er nok steder det er om å gjøre å leke korrekt fra før... Kanskje det rett og slett bare er jeg som er altfor feil
Vis hele sitatet...
Takk! Du er ikke den eneste! Nå i de siste har KP blit mer en "LIKER-kommentaren din" enn at det faktisk er kvalitetspoeng det står for...
Eneste måten for oss å endre på akkurat det er jo å begynne med oss selv. Om en eller annen tulling vil gi KP fordi noen er enig med ham/henne så betyr ikke det at vi som bryr oss om forumet må gjøre det For mange av oss er KP en belønning for "godt arbeid", iallfall for meg. En anerkjennelse av at du har tatt deg tid til å skrive noe på en god måte og som flere fant nyttig eller interessant.

KP er ikke det som gir respekt og tyngde på forumet, det er også viktig å huske. Jeg kunne lett starta en ny bruker og pøst på med KP til meg selv, men hva er vitsen da? De som gjør sånt blir ikke lagt merke til på Freak, mener jeg
Man kan jo også si at du skriver dette for du hungrer etter kp.
Uansett jeg prøver alltid og skrive noe som kan være til hjelp eller hva jeg ville gjort.

Mener du at folk bare slenger seg rundt med kp?
Du må beise sjarken!
jeg føler at mye som står hær er sikkert bullshit, men veldig mye er folks erfaringer, fra folk som har nesten havna på gata. Til folk med god utdanning som har havnet i problemer på byen, men det er ikke noen måte å finne dette ut på siden dette er bare et nettforum.
For alt vi vet kan det være en 40 år gammel husmor som sitter bak "mentalmelt" (bare et eksempel).


Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette?
Mener du ar mye som er her er tull?
Er det skryt til nFF for et bra fora?
Mener du at den virkelige verden er fucka?

Kanskje bare meg men håper ikke det, jeg fatter ikke hvor du vil med denne tråden....
Sitat av Obsidi Vis innlegg
Man kan jo også si at du skriver dette for du hungrer etter kp.
Uansett jeg prøver alltid og skrive noe som kan være til hjelp eller hva jeg ville gjort.

Mener du at folk bare slenger seg rundt med kp?
Vis hele sitatet...
Regner med at det var meg du sikta til...?

Jeg blir alltid glad for KP, men bare om det er fordi jeg faktisk selv er fornøyd med det jeg har postet. Har selv opplevd å få 10-15 KP for en smartass-kommentar, og det gir meg absolutt ingenting. KP er i utgangspunktet bare et tomt tall, men siden jeg anstrenger meg for å skrive og bidra så godt jeg kan, så er KP et godt mål for hva folk synes om postene mine. Å gå på KP-jag har ingen mening for de som tar forumet seriøst. Og at folk skal beskyldes for å gå på KP-jakt bare fordi de skriver godt og relevant, det blir for dumt. Da kan de gjerne fjerne hele greia for min del.

Og ja, jeg mener at mange deler ut KP med for løs hånd.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Regner med at det var meg du sikta til...?

Jeg blir alltid glad for KP, men bare om det er fordi jeg faktisk selv er fornøyd med det jeg har postet. Har selv opplevd å få 10-15 KP for en smartass-kommentar, og det gir meg absolutt ingenting. KP er i utgangspunktet bare et tomt tall, men siden jeg anstrenger meg for å skrive og bidra så godt jeg kan, så er KP et godt mål for hva folk synes om postene mine. Å gå på KP-jag har ingen mening for de som tar forumet seriøst. Og at folk skal beskyldes for å gå på KP-jakt bare fordi de skriver godt og relevant, det blir for dumt. Da kan de gjerne fjerne hele greia for min del.

Og ja, jeg mener at mange deler ut KP med for løs hånd.
Vis hele sitatet...
Siktet til trådstarter :P Sorry, skulle vært klar på dette.
Gah! Jeg skjønte det med en gang jeg postet, men så ble jeg distrahert noen minutter og fikk ikke endra. Sorry, min feil, du skrev tydelig nok! Bare jeg som er sentrum av universet
I virkelighetens verden hindres ærligheten av at den personen man eventuelt sier er en idiot som fyllekjørte kan komme til å reagere med en knyttneve eller andre følelsemessige utbrudd i din retning. Man er behagelig beskyttet mot det når man sitter bak en skjerm.
Jeg må en sjelden gang undra info på grunn av brukere jeg kjenner utenfor forumet.

Egentlig burde jeg ha laget meg en helt anonym bruker, så jeg kan diskutere 100% ærlig.