Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2923
Hei

jeg vurderer å gi denne i gave til en kompis. Er denne noe tess?

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList

bilde:
http://transaviauk.retailsolutions-t...ukter/5000.jpg

kom gjerne med tips til andre

Pris: ca 400 for 70cl

Riverton
Kjøp en singel malt så er du safe
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Denne er? (ti tegn)
Jeg har ikke mye greier på whiskey, men synes selv jim beam er ganske god.
den er sikkert flott den gaver skal spises drikkes eller oppleves, etter min mening ^^
kommer jo litt an på om mottager er glad i skottsk whiskey eller ikke da, men jeg hadde blitt glad!
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Den er jo tolv år gammel

Håper han liker den da
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jeg har ikke mye greier på whiskey, men synes selv jim beam er ganske god.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke noe om Jim Beam, syntes den faktisk er dårligere en Jack D.

Det beste ville vel vært å spurt på polet, der har de som regel grei peiling
Veldig allround-whisky. Ikke spesielt spennende dersom kompisen din har litt peil på whisky. Dersom han ikke har peiling er det en finfin whisky.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Han drikker det han får

Men liksom: ¨WOW, fikk du tak i den¨ fra folk rundt
Kan anbefale Jonnhy Walker- black label. Den pleier å falle ismak hos de fleste
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jeg har ikke mye greier på whiskey, men synes selv jim beam er ganske god.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
Jeg syntes ikke noe om Jim Beam, syntes den faktisk er dårligere en Jack D.
Vis hele sitatet...

Nei.
Nei, bare.

Bruichladdich anbefales.
En meget god whiskey, single malt.

Av de billigere typene kan jeg faktisk anbefale J.W Red Label og Grants også.
For en nybegynner ville jeg valgt Red Label ettersom denne er noe mildere enn Grants.

Men styr unna Jack Daniels og alt det der skvipet når det er snakk om god whisky, for all del.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hva tenker du om denne da, nitrofis?
bourbon smaker generelt gamp! syns jeg ivertfall. Hold deg til skottene!
Personlig liker jeg ikke når det blir for mye røyksmak, men så har jeg dessverre ikke testet denne whiskyen heller.
Men jeg må si den ser innbydende ut da.
Så lenge smaken av røyk er balansert og god i forhold til resten av godstoffene så kan dette være good shit.

Prøv å se etter noe info og/eller tips i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php...+whisky&page=4
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Min personlige favoritt er Laphroig. En skotsk whisky, og sterkt røykt. Link til den finnes her
Sist endret av tep0sen; 22. juli 2010 kl. 00:55.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Nitro:
Jaggu hadde han den under favoritter og passer bra som begynner:

- Chivas Regal - einaste kombinerte malt/grain-whiskyen eg har sansen for. Fin begynnerwhisky, som er relativt billig, og som også går an å drikke ein del av utan å bli lei av. (SITAT FRA SLASHDOT)
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg fatter ikke hvorfor folk som ikke aner forskjellen mellom whisky og whiskey skal gi råd om hvordan trådstarter skal bruke flere hundre kroner i denne tråden. Wikipedia er bare noen tastetrykk unna.

Til trådstarter: Kjøp den gjerne, han/hun blir sikkert superglad, men det er dessverre vanskelig å treffe helt korrekt eller finne noen ny favoritt hos noen uten å kjenne til hans/hennes preferanser. Du har ikke vært ute og drukket whisky med bursdagsbarnet før da?
den skal drikkes, ikke staves.
Vet det er offtopic, men stavelsen av ordet whisky/whiskey har ingen betydning.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Vet det er offtopic, men stavelsen av ordet whisky/whiskey har ingen betydning.
Vis hele sitatet...
Det er det vel faen ingen andre enn dere to som har sagt heller?
Les i linken som jeg la ved ovenfor så skjønner du forskjellen.
Oy oy ikke bli hissig da. Jeg kommenterte bare det luni sa.
Men det kan sies at det ikke er noen forskjell, og ja jeg har lest veldigt mye på tråden du linket til å har funnet mange gode whiskyer der.
Jeg er ikke hissig, det bare ble seende slik ut i teksten.
Stavelsen av ordet er en ting, men whisky og whiskey er ikke nødvendigvis det samme.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Oy oy ikke bli hissig da. Jeg kommenterte bare det luni sa.
Men det kan sies at det ikke er noen forskjell, og ja jeg har lest veldigt mye på tråden du linket til å har funnet mange gode whiskyer der.
Vis hele sitatet...
Det _er_ en forskjell. En whisky smaker forskjellig utifra hvor i skottland den er laget. Jeg er spesielt glad i Islay-whisky BTW, som feks Laphroaig. Og hvis du har smakt forskjellen på alle typene whisky så kommer du til å forstå viktigheten...

Whiskey er foressten ikke laget i skottland, mens Whisky er....
Sist endret av Katalysator; 22. juli 2010 kl. 05:27.
> implying
sqrt's Avatar
De fleste jeg kjenner med en sans for whisky synes Chivas Regal 12yo er helt ok, så er nok som de andre sier: en helt kurant allround whisky.
Men å spørre hvilke whiskyer som er gode, er litt som å spørre hva slags mat som er god. Det varierer veldig fra person til person. Noen drikker nesten alt de får, mens andre har en veldig spesifikk smak.

Det er kanskje litt kjedelig, men jeg ville spurt kompisen hvilke preferanser han har - eventuelt forhørt med litt med noen som eventuelt vet. Jeg vet ikke hvor mange "gaveflasker" jeg har stående som bare samler støv, enten fordi giveren trodde det ikke var store forskjellen mellom skotsk whisky og skvip som JD (Tsk, tsk) eller fordi det er helt feil ift. hva jeg liker.

Edit:
Forresten, stavingen har faktisk mye å si når man spør etter whisky: Whiskey refererer til whiskey fra Amerika og Irland, mens whisky vanligvis brukes om de fra Canada, Japan, Skottland og Wales.
Sist endret av sqrt; 22. juli 2010 kl. 07:57.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Får jeg anbefale Highland Park? Ca. samme prisklasse, men langt bedre.
Ledaig er også en whisky jeg liker godt, noe skarpere i smaken enn Highland Park, og mer røykaroma. Rimelig pris.
Ikkje veldig begeistra for chivas sjøl da eg syns den er veldig parfymert,men som gi-bort flaske så er den sikkert heilt grei.
Johnnie Walker eller highland park som tidligere foreslått hadde iallefall eg satt meir pris på.

waffe
Kan jo slenge meg på Nygaard. Highland Park 18yo ble kåret til verdens beste sprit i Wine & Spirits i 2008. Selv synes jeg den er helt ok.
Ellers er de fleste 10-12 år gamle fra de største destilleriene fine. Laphroaig, Port Ellen og videre. Dette er slagere som selv kjennere hadde satt pris på å få i gave, uten at de koster 1500,- per flaske.

Mine favoritter er vel:
Rosebank(Old Malt Cask*), St Magdalene(Old Malt Cask*), Macallan(Duthies*), Aardbeg Supernova, Brora 30 år second edition.
* indikerer Independent Bottler.
Men, det er ikke alltid like lett å få tak i disse. Selv om noe finnes på polet. Aardbegen skal du lete lenge etter i hvertfall
Lagavulin är en riktigt god whiskey med mycket röksmak för den som gillar det
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du har lyst på en god og spesiell single malt whisky som ikke er altfor dyr (300-500 kr), anbefaler jeg Mackmyra First Edition.

Det er en svensk whisky, fra meg bekjent det eneste distilleriet i Sverige. Den er produsert av whisky-entusiaster som hadde lyst å lage sin egen, og da vet man gjerne at de har lyst til å gjøre det skikkelig. De solgte noen prøveflasker tidligere som ikke var all verdens, men med First Edition (som er den offisielle versjonen) er veldig god. Det er en mild whisky, den er litt smokey med en smak av honning, vanilje og marzipan (blandingen kan gi en smak av karamell). Skal også være litt fruktig, men personlig synes jeg ikke at den er det. Drikk den gjerne med en dæsj vann i.

Kjøper du denne vet du ihvertfall at han ikke har smakt den før Skal være å finne på de fleste Vinmonopol og Taxfreebutikker.

Ellers er Lagavulin, Talisker og Laphroaig alle gode maltwhiskyer som du ikke kan ta feil med. Ikke kjøp bourbon som Jim Beam og Jack Daniels osv, de er jo ikke flasker man har for å nyte
Sist endret av Gusto; 22. juli 2010 kl. 11:40.
Litt off:
Det virker som det et par stykker som har sånn halvveis peilig her. Noen som er medlem av NMWL?
Til de som anbefaler Johnnie Walker... Blue Label er himmelsk.. http://tinyurl.com/273g9tg
Gold label er sannelig ikke ille. Red label er middt på treet, billig og god! Green label har litt skarp smak.. Og Black label kan gjerne få stå for min skyld (Da er Chivas bedre!).
Jeg for min del koser meg (ofte) med en liten Red..

http://www.johnniewalker.com/global/AgeGateway.aspx
Sist endret av woff; 22. juli 2010 kl. 13:45.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
luni: Har det

Men ikke så mange fortskjellige merker, og jeg husker dessverre ikke navnene på alle. Da de sterkere sakene ikke kom frem før litt sent på kvelden