Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5466
Har gått å lurt en stund. jeg har da røyket cannabis i ca 1 og et halvt år. røyker typ 3-5 ganger i uken og har gjort det siden jeg startet. I de periodene jeg har hatt en pause, virker(?) det som at jeg blir mere sosialt aktiv. Er ikke så sikker, siden jeg har på en måte "glemt" hvordan jeg oppførte meg i sosiale sammenhenger FØR jeg startet med cannabis. Pausene mine pleier ikke å vare så mye lengere enn 1-2 uker så har enda ikke bekreftet dette.

hatt nå hatt en pause på ca 1 uke nå, å snakket nettop med min far (ikke hatt så veldig mye kontakt med han opp igjennom årene) da jeg følte at jeg bare kunne spy ut masse dritt uten å tenke over det, forje gang jeg snakket med han derrimot så var det mest "ja, nei, hehe" svar som kom ut av kjeften min (det som har vert tilfellet i de fleste sosiale anledningene jeg kan huske i værtfall siden jeg begynte med cannabis)

da kommer spørsmålet mitt.. noen andre som har merket noen som helst antydning til nedsatt sosial evne mens dere er i perioder (trenger ikke være fjern/stein, men da ha røyket en del i "det siste") som dere røyker mye?

beklager skrive feil, wall of text og eventuelt vims fra min side. takker for alle svar på forhånd.. mvh Punch
Jeg kan kun snakke av egen bitteliten erfaring. Jeg har ikke røyket mye, men når jeg har gjort det, har jeg "forstått" hva folk tenker. Jeg ser for meg hva personer tenker om meg osv. Jeg tror kanskje dette kan være noe som har skjedd, bevisst eller ubevisst.

Grunnen til at jeg ikke røyker nå, er nettopp på grunn av dette, vil ikke senke min selvtillit eller sosiale kunskaper
Trådstarter
9 0
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg kan kun snakke av egen bitteliten erfaring. Jeg har ikke røyket mye, men når jeg har gjort det, har jeg "forstått" hva folk tenker. Jeg ser for meg hva personer tenker om meg osv. Jeg tror kanskje dette kan være noe som har skjedd, bevisst eller ubevisst.

Grunnen til at jeg ikke røyker nå, er nettopp på grunn av dette, vil ikke senke min selvtillit eller sosiale kunskaper
Vis hele sitatet...
høres logisk nok ut. får ta meg 1 måneds pause å se om jeg merker noe forskjell, og da eventuelt handle ut i fra det :P. takker for svar =)

Sitat av keentoo Vis innlegg
folk som røyker hele tiden virker trege og dumme, kanskje mest fordi de tror de er mye lurere enn folk som ikke røyker
Vis hele sitatet...
meget sakelig, med tanke på at det svaret der ikke har noe som helst med spørsmålet mitt å gjøre
Sist endret av FruitPunch; 2. juli 2010 kl. 21:16.
Ja merker en stor forskjell når vi nærmer oss dag 3 feks. Opplever helt det samme som deg.
Jeg har også bare egen erfaring å komme med, og jeg vil si dette: Blir jeg usosial av å røyke? Ja, men om enn gidder gå litt dypere vil jeg også si: Hvorfor blir jeg usosial? Fordi så fort jeg har tatt meg et trekk, så henger det over meg hvilken "taper" jeg er i andres øyne og fordi jeg føler meg som narkisen fra plata, eller som toska..

Kan cannabis gjøre deg paranoid? Vel, ja. Hvorfor blir jeg paranoid? Vel, jeg husker veldig godt at det var svært forskjellig å røyke en joint i amsterdam i forhold til her hjemme..Hvorfor? Enkelt, fordi jeg ikke lengere er noe annet en "en av de andre", jeg skiller meg på ingen måte ut med at jeg røyker en johann, og jeg blir ikke sett ned på, ja selv når jeg tar et trekk, tvert i mot møtte jeg svært mange likesinnede, uavhengig av nasjonalitet, alder eller yrke..

Så hva er egentlig problemet? Vel jeg mener problemet ligger i psyken.. Vi er lært opp fra krybben at dette er dop, og dop er ikke bra for deg. De som røyker en jonas har alltid blitt hengt ut, men jeg vil si problemet ligger hovedsaklig hos røyker og sekundært hos "resten"..

For handler det ikke om at du føler deg annerledes pga hva andre mener og synes? Og hvem er det egentlig i dag som kan stå for det de mener? Hvem er det egentlig som kjenner seg selv i dag? Jeg har en oppfatning av at de fleste er hermegåser til det siste, det som er "vanlig", "normalt" eller "inn" er stort sett hva massen henger seg på, og da er det ikke rart at en "røyker" her til lands ender opp med å bli usosial!

Kjenn deg selv, var en gang et svært dypt utsagn, men er i dag - som alt annet i dag - utvannet og brukt av mennesker som ikke aner hva det betyr i sin dybde..Men men, Salomon sa for mange tusen år siden: Forfengelighet, forfengelighet og atter forfengelighet, intet nytt under solen...=/ Så med andre ord, ikke mye har skjedd siden den gang...
Ja, merker helt klart at jeg blir mindre sosial etter noen dagers røyking. Samtidig blir jeg ofte veldig stille og reservert når jeg er fjern, spesiellt blandt folk jeg ikke har kjent over flere år. (barndomskompiser går greit) Nå er ikke jeg veldig sosial til og begynne med, så du kan tenke deg hvordan det går..
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg har også bare egen erfaring å komme med, og jeg vil si dette: Blir jeg usosial av å røyke? Ja, men om enn gidder gå litt dypere vil jeg også si: Hvorfor blir jeg usosial? Fordi så fort jeg har tatt meg et trekk, så henger det over meg hvilken "taper" jeg er i andres øyne og fordi jeg føler meg som narkisen fra plata, eller som toska..

Kan cannabis gjøre deg paranoid? Vel, ja. Hvorfor blir jeg paranoid? Vel, jeg husker veldig godt at det var svært forskjellig å røyke en joint i amsterdam i forhold til her hjemme..Hvorfor? Enkelt, fordi jeg ikke lengere er noe annet en "en av de andre", jeg skiller meg på ingen måte ut med at jeg røyker en johann, og jeg blir ikke sett ned på, ja selv når jeg tar et trekk, tvert i mot møtte jeg svært mange likesinnede, uavhengig av nasjonalitet, alder eller yrke..

Så hva er egentlig problemet? Vel jeg mener problemet ligger i psyken.. Vi er lært opp fra krybben at dette er dop, og dop er ikke bra for deg. De som røyker en jonas har alltid blitt hengt ut, men jeg vil si problemet ligger hovedsaklig hos røyker og sekundært hos "resten"..

For handler det ikke om at du føler deg annerledes pga hva andre mener og synes? Og hvem er det egentlig i dag som kan stå for det de mener? Hvem er det egentlig som kjenner seg selv i dag? Jeg har en oppfatning av at de fleste er hermegåser til det siste, det som er "vanlig", "normalt" eller "inn" er stort sett hva massen henger seg på, og da er det ikke rart at en "røyker" her til lands ender opp med å bli usosial!

Kjenn deg selv, var en gang et svært dypt utsagn, men er i dag - som alt annet i dag - utvannet og brukt av mennesker som ikke aner hva det betyr i sin dybde..Men men, Salomon sa for mange tusen år siden: Forfengelighet, forfengelighet og atter forfengelighet, intet nytt under solen...=/ Så med andre ord, ikke mye har skjedd siden den gang...
Vis hele sitatet...
Dette er veldig interessant. Jeg har lurt litt på dette. Hvis man ser på bivirkningene til cannabis, står jo noia som et av punktene. Men gjelder dette bare i dagens samfunn? Eller gjelder det også i primitive eldre samfunn hvor cannabis var vanlig for alle å bruke?
Nei angst er en vanlig bivirkning av cannabis, det har ingenting med samfunnet å gjøre.
Kan vel også nevne at de enkleste å fåtaki i norge er jo somregel hasj,Noe som fører til at folk flest røyker de(?)
Og at hasj vanligvis kommer fra indica planter,(Mer yield og enklere å gro) noe som fører til at du blir veldi stein, lat, og ikke gjør så meget.

Mens Sativa derimot, vil jeg si er det stikk motsatte, hvor en enkelt kan "sosialisere" seg og gjøre "dalige" ting, Etter mine erfaringer hvertfall. Og dagene derpå er vidunderlige!.

Fred
Sitat av Fun Vis innlegg
Dette er veldig interessant. Jeg har lurt litt på dette. Hvis man ser på bivirkningene til cannabis, står jo noia som et av punktene. Men gjelder dette bare i dagens samfunn? Eller gjelder det også i primitive eldre samfunn hvor cannabis var vanlig for alle å bruke?
Vis hele sitatet...
Jeg er overbevisst om at den angsten/frykten man kan få av cannabis, helt klart er relatert til samfunnets generelle mening om cannabis/ narkotikabruk. Det går nok lit dypere enn jeg klarer å forklare..Men for å si det så enkelt som jeg klarer..

Et menneskesinn har veldig ofte et ego og en bevissthet, jeg vil tro de fleste mennesker identifiserer seg med sitt ego, mens jeg ser på ego som en "bivirkning" av menneskets utvikling.. Ego er ikke noe jeg tror er nødvendig, og hvertfall ikke i den skalaen den utøves i dag.. Om man tenker seg hvor mange ting som faktisk har påvirket livet sitt, kan man bli overrasket.. Jeg mener, hvorfor skal du eller jeg ha rett? Det er slik at egoet kan vokse og sette seg enda sterkere i sinnet..

Får om jeg har rett så må noen andre ha feil? Vel jeg tror på en annen måte å forholde seg til verden..Jeg tror alle kan gjøre som de vil, ja så lenge man ikke skader andre levende vesener.. At det er rett for meg, betyr nødvendigvis ikke at noen må ha feil, for det er mange forskjellige måter å gjøre gode og kjærlighetsrelateret handlinger på..

Det jeg snakker om er for de som lever sitt liv i undergrunnen, så om du ikke har opplevd dette stedet vil det kanskje være vanskelig å forstå hva jeg snakker om. Kanskje fordi de fleste mennesker er blindet av sine sanser, ja rett å slett så tilslørt at de aldri finner undergrunnen..men jeg garanterer dere: Undergrunnen er der rett foran øynene på oss!

Men dette er jo bare en persons mening, så vet vel jeg=) FRED

Sitat av onoffon Vis innlegg
Nei angst er en vanlig bivirkning av cannabis, det har ingenting med samfunnet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg garanterer deg at dette gjelder ikke meg, jeg har røykt endel og jeg kan love deg at i begynnelsen var det mye mindre/ingen noia når jeg tok trekk etter 00:00 i forhold til å ta trekk 13:00...Om cannabis hadde vært det som ga meg noia, ville jeg ikke da ha samme noia?

Hva om det faktisk er slik at cannabis gir deg det du fortjener? Jeg har uttallige ganger opplevd forskjellig angst etter hvordan jeg har levd livet mitt, jeg mener om jeg har mange telefoner jeg skulle tatt, eller jeg har vært "slem" mot noe - ja i forhold til min egen etikk - vil jeg helt klart føle meg mer bedreten/angstfull enn om det jeg gjorde før jeg tok meg trekk var å hjelpe naboen å male huset..

Jeg er overbevisst om at - for meg - handler det meg angst/noia/dårlig følelse under cannabisrus, faktisk bare et hjelpemiddel for å fortelle deg om du lever etter din egen etikk eller ikke, den kan også endre din etikk..

FRED
Nå skal det sies at jeg aldri røyker flere dager på rad, men jeg blir ikke særlig sosial når jeg gjør det. Noen ganger slår det meg at jeg like gjerne kunne sittet alene på rommet mitt og gjort det, for jeg blir mest interessert i å spise ting/sove/se på TV.

Jeg røyker for det meste grønt, og jeg blir alltid apatisk og jævlig, sniker meg unna for å legge meg i senga med en 200 grams sjokoladeplate så fort jeg får anledning. Jeg er heller ikke begeistret for å røyke sammen med andre som ikke gjør det, eller være på offentlig sted. Da føler jeg at alle ser på meg og tenker: "Føfaen, liiite schtein hu der var!" Jeg lister meg rundt og prøver å virke så normal som mulig.

Dette er vel også mye av grunnen til at jeg ikke røyker så ofte som mange andre. Jeg hadde pokker ikke klart å fungere i samfunnet, og blitt SCHWÆR av alle sjokoladespisinga =D
Sist endret av Catnip; 3. juli 2010 kl. 11:41. Grunn: Lagde avsnitt
Dette skriver jeg av egen erfaring.
Etter noen dager med røyking merker jeg at jeg blir mer stille av meg med folk som ikke røyker, men mer pratsom med folk som røyker, sjøl om jeg/de ikke har røykt den dagen. Dette er da snakk om folk jeg møter på jobb, eller en slik setting der jeg ellers ikke er så interessert i å snakke. Men har ikke oppdaget noen forskjell nor jeg er med venner, eller viss jeg prøver å komme i kontakt med noen nye personer. Jeg liker faktisk godt å snakke litt ekstra høgt og girer meg litt ekstra opp nor jeg har fyrt før jeg skal på fest etc. Uavhengig av om jeg drikker eller ikke.
Veldig glad i å sitte på rommet alene nor jeg fyrer i vekedager, holde på med egene ting som serier, spille og lage mat, og bare kose meg litt ekstra for meg sjøl(nor jeg ikke fyrer så pleier jeg som regel å sitte i ståva mi ). Og jeg ser ingen ting galt i det! Blir selvfølgelig lei av å sitte der mer enn 2 dager i strekk, og då ser jeg ingen problem i å drive med noe helt annet med venner eller ukjente.
Var en liten stund i begynnelsen jeg følte jeg ble litt usosial av å røyke, men så tok jeg tak i meg sjøl og ble sosial (enkelt og greit)
Sist endret av Yoppl; 3. juli 2010 kl. 12:26.
Jeg kan bare snakke for kompiser som røyker siden jeg egentlig bare røyker omtrent en gang hver 3. måned~

For det første så henger alle stonerne i vennegjengen sammen og omtrent bare med de andre stonerne og mesteparten gjør stort sett ikke annet enn å snakke om hvor bra shit de fikk forrige uke, om at de nettopp hadde røyket og tatt en karusell "sykeste shitten ever ass lizzm"...

Kan dog ha noe med at alle de jeg kjenner som fyrer er i alderen 15-17. De har muligens et behov for å vise hvor voksen de har blitt.
Mine erfaringer rundt cannabisbruk er at jeg blir ekstremt asosial. I de første årene som røyker var det en sosial greie, men det forandret seg etterhvert. Jeg har hatt god tilgang på "trygge havner", der jeg kunne sitte sammen med venner å røyke, men jeg valgte ofte å reise hjem for å røyke. Jeg har funnet opp hundrevis av unnskyldninger for å slippe unna middager, fester og andre sosiale arenaer fordi jeg har følt meg tåkete i hodet fra gårsdagens røyking. Når jeg har vært på "røykern" er det slitsomt å være sosial, jeg blir rett og slett ikke interessert i hva andre folk har å si samtidig som nye mennesker får meg til å føle meg utilpass. Dette tror jeg ikke har noe med hvordan samfunnet ser på røyking, for jeg ble etterhvert utilpass av å møte nye personer selv om de var røykere.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg er overbevisst om at den angsten/frykten man kan få av cannabis, helt klart er relatert til samfunnets generelle mening om cannabis/ narkotikabruk. Det går nok lit dypere enn jeg klarer å forklare..Men for å si det så enkelt som jeg klarer..FRED
Vis hele sitatet...
Da jeg var i Amsterdam tenkte jeg at dette blir fint, for her er det ingenting å få noia for. Men da tok jeg feil, for jeg fikk skikkelig noia ved flere anledninger. På en av coffeeshopene stod det en ensom sekk i enden av lokalet, og i mitt hode inneholdt den en bombe som sakte, men sikkert tikket seg mot detonasjon

Litt OT: Til de som har begynt å tenke at røyking kanskje ikke er utelukkende positivt likevel. Jeg har fått et nytt liv som ikkerøyker, men jeg skal ikke nekte for at jeg savner det fra tid til annen. Det fine er at mitt gamle utadvendte og interesserte meg har begynt å komme frem igjen. Jeg har mer tiltakslyst og jeg realiserer fler av planene og drømmene mine. Jeg er 100 ganger mer sosial, og jeg tørr å møte nye mennesker. Jeg snakker med de gamle vennene mine en gang i blant, og det gjør meg trist. Jeg savner den tiden vi var utadvendte, levende og "verdens midtpunkt". På tomannshånd er de enige i at de skulle røyket litt mindre, men sammen med resten av flokken hyller de dette fantastiske rusmiddelet som om det er det livet dreier seg om. Det tok meg 5 år å innse at jeg ikke klarte å røyke mindre. For meg var det enten eller, mellomtingen har gitt så mange forsøk at det er flaut. Jeg begynner å bygge meg opp et nettverk av ikkerøykere, men jeg savner de gamle vennene mine. Vi stod sammen i tykt og tynt, men jeg kan desverre ikke stå sammen med dem inne i tåka lenger.
Sitat av Cheezypoofs Vis innlegg



Da jeg var i Amsterdam tenkte jeg at dette blir fint, for her er det ingenting å få noia for. Men da tok jeg feil, for jeg fikk skikkelig noia ved flere anledninger. På en av coffeeshopene stod det en ensom sekk i enden av lokalet, og i mitt hode inneholdt den en bombe som sakte, men sikkert tikket seg mot detonasjon
Vis hele sitatet...
Jeg lover deg at det har mere med deg å gjøre enn noe annet, jeg kan helt fint resonere når jeg er stein, og det regner jeg med du også kan. Så si meg da, hvorfor skulle det være en bombe i en coffeeshop? At man kan bli redd for å dø er igjen ikke noe cannabisen gir deg, men den henter den frem fra hvor enn du har gravd det vekk for å slippe å tenke på det...Tror jeg da=)

FRED
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det finnes forskning som peker mot at THC kan gjøre deg paranoid. Med utgangspunkt i den forskningen virker det sannsynlig at det samfunnsmessige stigmaet mot cannabis bare er et av mange rammeverk for angsten, og ikke selve årsaken. Om mennesker i eldre primitive samfunn røykte cannabis med høye nivåer av THC og lave nivåer av cannabidiol (forskning tyder på at CBD medvirker til å dempe angst) så opplevde nok også de noia.
Sist endret av Mullah; 3. juli 2010 kl. 13:31.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Det finnes forskning som peker mot at THC kan gjøre deg paranoid. Med utgangspunkt i den forskningen virker det sannsynlig at det samfunnsmessige stigmaet mot cannabis bare er et av mange rammeverk for angsten, og ikke selve årsaken. Om mennesker i eldre primitive samfunn røykte cannabis med høye nivåer av THC og lave nivåer av cannabidiol (forskning tyder på at CBD medvirker til å dempe angst) så opplevde nok også de noia.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i den forstand, at man allerede har undertrykket en form for frykt, men når man røyker kan denne komme tilbake. Og at folk lever i frykt er noe som skjer hele tiden, overalt. Uansett om de fleste er klar over det eller ikke. FRED
Til Zarathustra: Det var ingen grunn til at det skulle være noen bombe der. Hjernen min kan under påvirkning av cannabis de gangene jeg ikke har røyket på lenge få for seg helt ufattelige scenarier. I nykter tilstand kan jeg ikke gjøre annet enn å le av det. Poenget mitt er at jeg tror ikke frykt og noia under cannabisrus kun kan tilskrives samfunnets syn på stoffet. Min røykenoia har stort sett handlet om politi eller andre folk jeg nødig ville at skulle få vite at jeg røyket. Men der røyking av cannabis ikke er straffbart eller uglesett kom rett og slett noiaen i en annen form.
Vel, drakk en kopp kakao med to gram helt ok shit i før en flere timers lang togtur en gang. Jeg satt og var livredd for at toget skulle spore av pga jeg fikk for meg at det var for mye snø i sporet til at det skulle gå bra. Jeg var til tider ganske redd og det var veldig ubehagelig. Jeg bekymrer meg normalt aldri for slike ting.

Og når det kommer til det å være usosial så sliter jeg med det sosiale. Jeg har røkt masse cannabis de siste 5-6 årene, nesten hver dag og i det minste flere ganger i uken. Jeg måtte slutte og vil ikke tilbake til stonertilværelsen. Jeg har blitt på mange måter ganske tom i hodet, har ikke no spess å snakke med folk om, jeg liker nesten ikke å snakke noe særlig med folk heller. Da jeg røykte cannabis likte jeg som regel bare å surre rundt for meg selv eller slappe av med musikk.

Jeg har måtte sluttet pga at jeg kommer ingen vei i livet så lenge jeg røyker cannabis eller bruker andre rusmidler. Jeg sliter ennå med det sosiale og jeg håper det går seg til etterhvert.
Sist endret av Wisternoff; 3. juli 2010 kl. 16:09.
Sitat av Cheezypoofs Vis innlegg
Til Zarathustra: Det var ingen grunn til at det skulle være noen bombe der. Hjernen min kan under påvirkning av cannabis de gangene jeg ikke har røyket på lenge få for seg helt ufattelige scenarier. I nykter tilstand kan jeg ikke gjøre annet enn å le av det. Poenget mitt er at jeg tror ikke frykt og noia under cannabisrus kun kan tilskrives samfunnets syn på stoffet. Min røykenoia har stort sett handlet om politi eller andre folk jeg nødig ville at skulle få vite at jeg røyket. Men der røyking av cannabis ikke er straffbart eller uglesett kom rett og slett noiaen i en annen form.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.. Og jeg er enig med deg til en viss grad som sagt.. Men jeg tror oppriktig å ærlig at det finnes en "bevissthetstilstand" man kan "oppnå", og etter dette er man rett å slett ikke redd lengere..Ikke for noe..

For hvis ikke det er du som bestemmer hva du skal føle om den evenuelle saken, kan jeg si at du ikke har oppnått fri vilje enda..Ja det høres sikkert sykt ut, men jeg er et levende bevis så lenge jeg puster... Betyr dette at jeg aldri blir nervøs eller redd for noe? Nei på ingen måte, men jeg bestemmer av egen vilje hvordan jeg skal forholde meg til frykten. Og om jeg velger av fri vilje å si til meg selv: Dette er bare frykt for egoet, tar det ikke mange sekundene før frykten er vekk...

Frihet er et ord som slenges løst om dagen, men jeg tror virkelig frihet er friheten til å være hva man vil være når som helst, ja så lenge det ikke går ut over andre..For er det ikke forventingene til deg selv som først og fremst setter en stopper for total frihet?

En av de beste uttsagnene jeg har hørt lyder slik: Du er skyld i din egen lidelse, dette gjelder stort sett for psykisk lidelse, men noen kan også være lykkelig med avsprengte bein, med full viten om at snart ebber livet ut av kroppen deres...

Nå ble det veldig OT, men jeg mener seriøst at alle disse tingene er relevant når det kommer til frykt uansett hvem man er eller hvilke ting man putter i seg... Er det ikke derfor det er så mye snakk om innstilling/setting når det kommer til psykedelia? Er det ikke derfor man kan enten få en god tripp eller en dårlig tripp? Alt etter som hvordan DU i din egen psyke forholder deg til det du opplever?

Og hva får noen til å tro at de kjemiske reaksjonene som gjør at en "nyktern" person ser og føler de tingene han gjør er den riktige måte å forholde seg til livet? Hva om den måten en nyktern person ser livet faktisk er grunnen til at verden er full av styggedom? Hva om den "rusen" vi har medfødt, er en egoistisk kjemisk forbindelse som enda har rot i overlevelseinnstinktet? Og med den underliggende frykten om å ikke få foret sitt eget ego nok før man skal ta kvelden er det som gjør at vi konsumerer og bruker laaaangt utover det normale av ressuser?

Ja for ikke å snakke om sansenes slør! Kanskje det er en viss verdi i å kunne føle med fingertuppene, smake med tungen, høre med øre, men det er også slik at for psyken er sansene en slør, fordi man henger seg opp i alt man kan se, føle høre osv, at man faktisk går glipp av hele sitt eget liv..Tror jeg

Ikke vet jeg, men det jeg vet er at verden blir ødelagt av flertallets måte å forholde seg til livet, og dette er for meg mer en nok bevis på at det er en ugunstig måte å leve. Frykt kan være en god måte å lære visse ting på, men det er også uten tvil frykt som gjør at man ofte behandler hverandre og resten av verden dårlig..

FRED
Litt usikker på hva du egentlig spør om, men jeg kan i hvert fall si, at de gangene jeg røyker, så bli jeg veldig sosial og pratsom. Er til vanlig veldig sjenert, usikker og ikke veeldig pratsom med mindre det er gode venner til stede.

Derimot når jeg har røyket meg en joint, blir jeg fryktelig pratsom, lattermild.. You name it! Og dagene etterpå er også gode og fine. Blir mer pratsom osv, ikke så sjenert heller. Rart det der!

Skal nevnes at jeg ikke røyker mye, men er en god kjenning av både indicaen og sativaen. En sporadisk røyker. Men dette er i alle fall min erfaring rundt dette

Cannabis for min del, hjelper nok mot nettopp det å være usosial. Føler jeg driter litt mer i de tingene som vanligvis holder meg tilbake, hvis dere skjønner? Kanskje cannabis kunne blitt brukt som et medikament i en antidepressiv behandling. Uansett, så er jeg ikke for selvmedisinering. Men dette ble litt OT, i og med at jeg beveger meg mot en legaliseringsdebatt. Så jeg vil definitivt si : Cannabis> usosial
Sist endret av zhpongl; 3. juli 2010 kl. 17:18.
Sitat av FruitPunch Vis innlegg
Har gått å lurt en stund. jeg har da røyket cannabis i ca 1 og et halvt år. røyker typ 3-5 ganger i uken og har gjort det siden jeg startet. I de periodene jeg har hatt en pause, virker(?) det som at jeg blir mere sosialt aktiv. Er ikke så sikker, siden jeg har på en måte "glemt" hvordan jeg oppførte meg i sosiale sammenhenger FØR jeg startet med cannabis. Pausene mine pleier ikke å vare så mye lengere enn 1-2 uker så har enda ikke bekreftet dette.

hatt nå hatt en pause på ca 1 uke nå, å snakket nettop med min far (ikke hatt så veldig mye kontakt med han opp igjennom årene) da jeg følte at jeg bare kunne spy ut masse dritt uten å tenke over det, forje gang jeg snakket med han derrimot så var det mest "ja, nei, hehe" svar som kom ut av kjeften min (det som har vert tilfellet i de fleste sosiale anledningene jeg kan huske i værtfall siden jeg begynte med cannabis)

da kommer spørsmålet mitt.. noen andre som har merket noen som helst antydning til nedsatt sosial evne mens dere er i perioder (trenger ikke være fjern/stein, men da ha røyket en del i "det siste") som dere røyker mye?

beklager skrive feil, wall of text og eventuelt vims fra min side. takker for alle svar på forhånd.. mvh Punch
Vis hele sitatet...


Vel, cannabis gjør deg slapp når du er fjærn, og når du er slapp så synker initiativet til å utføre "aktiviteter", så ja. jeg blir avsosial når jeg røyker, men blir litt "cyber sosial" da når jeg spiller osv
Eller som Bill Hicks sa:They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie! When you're high, you can do everything you normally do just as well – you just realize that it's not worth the fucking effort. There is a difference.
Bodde hos noen indianere i våres, og der ble det røyka rimelig mye, gjerne 4-5 ganger daglig. Alle røyka.
De ukene jeg var der hadde jeg utrolig mange inntrykk å fordøye og var mett på opplevelser. Jeg ønsket bare å bli på ett sted jeg kunne trives over lang tid. Desverre kunne jeg bare bli noen få uker, siden visumet mitt gikk ut.
Jeg savner det lille samfunnet veldig mye, ikke på grunn av pot, men på grunn av menneskene der.
De var uvanlig avslappet, sosiale og forståelsesfulle.
Det var utrolig hva vi klarte å gjøre i løpet av en dag, uten stress eller forsinkelser. Arbeidsoppgaver ble fordelt etter hva folk var i stand til. Ett par av jentene var veldig observante og hadde oppgaven "se etter slanger" der hvor vi andre jobbet. De største gutta kjørte metall på gjenvinning (MYE metall).
En arbeidsdag gikk som regel slik: Frokost - røyke - jobbe - røyke - jobbe - lunsj - røyke - jobbe - røyke - middag - fri resten av dagen/spille musikk sammen/dra på konsert/lage kunst/leke morsomme leker. Og selvfølgelig røyka vi på kvelden og.

Jeg har aldri vert innenfor ett miljø som har fungert kjappere eller mer knirkefritt. Alle hadde sin viktige oppgave og ingen stresset med noe. Vi var alltid en gjeng sammen, og vi pratet og fant på nye ting å gjøre hele tia. Jeg kom som fremmed inn i gruppa, og ble tatt imot med åpne armer og ble telt som "en av gjengen" innen første uka var omme. Jeg klarer bare ikke se sammenhengen mellom hva "eksperter" sier om pot, og hva jeg opplever personlig.
Hadde jeg bodd i et samfunn hvor det eneste var å kjøre metall til gjenvinning, se etter slanger, leke, høste mat etc etc skulle jeg pokker meg klart å røyke ti ganger om dagen selv Men vi bor i Norge og for min del, jeg som vil få et bra liv med egen bil, hus, hage, kanskje en hytte og båt++, så kan jeg ikke røyke Men vi er alle forskjellige og cannabis påvirker oss individuelt.
Sitat av Miza Vis innlegg
Bodde hos noen indianere i våres, og der ble det røyka rimelig mye, gjerne 4-5 ganger daglig. Alle røyka.
De ukene jeg var der hadde jeg utrolig mange inntrykk å fordøye og var mett på opplevelser. Jeg ønsket bare å bli på ett sted jeg kunne trives over lang tid. Desverre kunne jeg bare bli noen få uker, siden visumet mitt gikk ut.
Jeg savner det lille samfunnet veldig mye, ikke på grunn av pot, men på grunn av menneskene der.
De var uvanlig avslappet, sosiale og forståelsesfulle.
Det var utrolig hva vi klarte å gjøre i løpet av en dag, uten stress eller forsinkelser. Arbeidsoppgaver ble fordelt etter hva folk var i stand til. Ett par av jentene var veldig observante og hadde oppgaven "se etter slanger" der hvor vi andre jobbet. De største gutta kjørte metall på gjenvinning (MYE metall).
En arbeidsdag gikk som regel slik: Frokost - røyke - jobbe - røyke - jobbe - lunsj - røyke - jobbe - røyke - middag - fri resten av dagen/spille musikk sammen/dra på konsert/lage kunst/leke morsomme leker. Og selvfølgelig røyka vi på kvelden og.

Jeg har aldri vert innenfor ett miljø som har fungert kjappere eller mer knirkefritt. Alle hadde sin viktige oppgave og ingen stresset med noe. Vi var alltid en gjeng sammen, og vi pratet og fant på nye ting å gjøre hele tia. Jeg kom som fremmed inn i gruppa, og ble tatt imot med åpne armer og ble telt som "en av gjengen" innen første uka var omme. Jeg klarer bare ikke se sammenhengen mellom hva "eksperter" sier om pot, og hva jeg opplever personlig.
Vis hele sitatet...
Det ekspertene sier om pot er at det er ett rusmiddel som kan være farlig. Vi snakker om mengde, type cannabis, bruker og miljø. Disse indianerne er velg kanskje litt på grensen, når de røyker såpass marijuana hver dag. Ekspertene ville sagt at 4-5 jointer om dagen er 5 for mange. Men de er jo en innfødt stamme, med andre normer og regler enn de fleste. Det er deres tradisjon og de vet vel strengt tatt ikke bedre heller.

Personlig ville jeg ikke taklet 4-5 jointer med marijuana hver dag i årevis. Jeg har opplevd hva slags effekt det har på hodet mitt over tid. Mens andre takler det kanskje mye bedre, selvom de aller fleste ville ende opp med noen alvorlige problemer. Lungekreft er vel mest sannsynlig, så kommer sichofreni sist på en ganske lang liste. En liste som er som tatt ut fra trygg trafikk's statestikk håndbok, hvorfor? Det værste man kan få av skader fysiskt, lungekreft, når får man det? Aller sist, ett alt annet piss med psykoser og angst. Det værste man kan får av skader psykiskt blir vel sichofreni, har du dette i genene dine, er det mest sannsynlig og få det etter runder med pskyoser og angst, helt til en viss lunte tar fyr. Så det er jo litt av hvert man legger seg ut mot når man røyker mye over en lang tid. Men skulle jeg velge ett lovlig rusmiddel i dag, hadde det blitt cannabis. Skadene 1 joint har på huet og kroppen er nesten på graden til å bikke heller posetivt! Det samme kan man jo si om ett glass rødvin. Alt går fra person til person. De som takler å ruse seg trygt på cannabis og har lyst til det, burde abselutt gjøre det! Istedet for å drikke deg dritings å skyte barna dine eller no liknende! Alt det her ble kanskje litt OT. Men jeg synes det er alt for mye snakk konkret om hva cannabis gjør med oss, tenk på hva det gjør for deg, så kan du løse problemer. Og du som sa at paranoia ikke er noe naturlig utifra cannabis rusen selv, du tar feil, vet ikke om du sa det helt slik men. Det er jo ikke slik at cannabis putter tanker inn i hodet ditt. Men den vrir på de, får deg til å oppfatte dem på en annen måte, oppfatte dem flere ganger mere emosjonelt. ALT handler om drama, følelser, smak og velbehag når du er høy. Ikke sett deg på ett tog en vinter dag etter en kopp med smeltet hasj i kakao FFS! Dere ser poenget mitt? hehe
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det ekspertene sier om pot er at det er ett rusmiddel som kan være farlig. Vi snakker om mengde, type cannabis, bruker og miljø. Disse indianerne er velg kanskje litt på grensen, når de røyker såpass marijuana hver dag. Ekspertene ville sagt at 4-5 jointer om dagen er 5 for mange. Men de er jo en innfødt stamme, med andre normer og regler enn de fleste. Det er deres tradisjon og de vet vel strengt tatt ikke bedre heller.

Personlig ville jeg ikke taklet 4-5 jointer med marijuana hver dag i årevis. Jeg har opplevd hva slags effekt det har på hodet mitt over tid. Mens andre takler det kanskje mye bedre, selvom de aller fleste ville ende opp med noen alvorlige problemer. Lungekreft er vel mest sannsynlig, så kommer sichofreni sist på en ganske lang liste. En liste som er som tatt ut fra trygg trafikk's statestikk håndbok, hvorfor? Det værste man kan få av skader fysiskt, lungekreft, når får man det? Aller sist, ett alt annet piss med psykoser og angst. Det værste man kan får av skader psykiskt blir vel sichofreni, har du dette i genene dine, er det mest sannsynlig og få det etter runder med pskyoser og angst, helt til en viss lunte tar fyr. Så det er jo litt av hvert man legger seg ut mot når man røyker mye over en lang tid. Men skulle jeg velge ett lovlig rusmiddel i dag, hadde det blitt cannabis. Skadene 1 joint har på huet og kroppen er nesten på graden til å bikke heller posetivt! Det samme kan man jo si om ett glass rødvin. Alt går fra person til person. De som takler å ruse seg trygt på cannabis og har lyst til det, burde abselutt gjøre det! Istedet for å drikke deg dritings å skyte barna dine eller no liknende! Alt det her ble kanskje litt OT. Men jeg synes det er alt for mye snakk konkret om hva cannabis gjør med oss, tenk på hva det gjør for deg, så kan du løse problemer. Og du som sa at paranoia ikke er noe naturlig utifra cannabis rusen selv, du tar feil, vet ikke om du sa det helt slik men. Det er jo ikke slik at cannabis putter tanker inn i hodet ditt. Men den vrir på de, får deg til å oppfatte dem på en annen måte, oppfatte dem flere ganger mere emosjonelt. ALT handler om drama, følelser, smak og velbehag når du er høy. Ikke sett deg på ett tog en vinter dag etter en kopp med smeltet hasj i kakao FFS! Dere ser poenget mitt? hehe
Vis hele sitatet...
For et utrolig rotete innlegg. Skjønner knapt hva du vil frem til med det innlegget der. For meg virker det som at du sier litt imot deg selv opptil flere ganger i det du skrev.

No hard feelings though.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det ekspertene sier om pot er at det er ett rusmiddel som kan være farlig. Vi snakker om mengde, type cannabis, bruker og miljø. Disse indianerne er velg kanskje litt på grensen, når de røyker såpass marijuana hver dag. Ekspertene ville sagt at 4-5 jointer om dagen er 5 for mange. Men de er jo en innfødt stamme, med andre normer og regler enn de fleste. Det er deres tradisjon og de vet vel strengt tatt ikke bedre heller.

Personlig ville jeg ikke taklet 4-5 jointer med marijuana hver dag i årevis. Jeg har opplevd hva slags effekt det har på hodet mitt over tid. Mens andre takler det kanskje mye bedre, selvom de aller fleste ville ende opp med noen alvorlige problemer. Lungekreft er vel mest sannsynlig, så kommer sichofreni sist på en ganske lang liste. En liste som er som tatt ut fra trygg trafikk's statestikk håndbok, hvorfor? Det værste man kan få av skader fysiskt, lungekreft, når får man det? Aller sist, ett alt annet piss med psykoser og angst. Det værste man kan får av skader psykiskt blir vel sichofreni, har du dette i genene dine, er det mest sannsynlig og få det etter runder med pskyoser og angst, helt til en viss lunte tar fyr. Så det er jo litt av hvert man legger seg ut mot når man røyker mye over en lang tid. Men skulle jeg velge ett lovlig rusmiddel i dag, hadde det blitt cannabis. Skadene 1 joint har på huet og kroppen er nesten på graden til å bikke heller posetivt! Det samme kan man jo si om ett glass rødvin. Alt går fra person til person. De som takler å ruse seg trygt på cannabis og har lyst til det, burde abselutt gjøre det! Istedet for å drikke deg dritings å skyte barna dine eller no liknende! Alt det her ble kanskje litt OT. Men jeg synes det er alt for mye snakk konkret om hva cannabis gjør med oss, tenk på hva det gjør for deg, så kan du løse problemer. Og du som sa at paranoia ikke er noe naturlig utifra cannabis rusen selv, du tar feil, vet ikke om du sa det helt slik men. Det er jo ikke slik at cannabis putter tanker inn i hodet ditt. Men den vrir på de, får deg til å oppfatte dem på en annen måte, oppfatte dem flere ganger mere emosjonelt. ALT handler om drama, følelser, smak og velbehag når du er høy. Ikke sett deg på ett tog en vinter dag etter en kopp med smeltet hasj i kakao FFS! Dere ser poenget mitt? hehe
Vis hele sitatet...
Enig med Pindu. Skjønner ikke helt hva du egentlig sier her.
Og du kan godt si folka der var slakke og hadde simple arbeidsoppgaver, men en mer opplyst og smart gjeng skal du leite litt etter.
De hadde god oversikt over nyheter og politikk, spill som sjakk og andre logikkspill var utrolig populært og de knuste meg i alt. Jeg har spilt sjakk i mange år.
Andre leker var "ninjagames". Sniking, luring og "assassination" av andre spillere. Sleipe på sniking som bare indianere kan! Måtte ha alle sanser opp for å ikke bli "drept".
Det var ikke bare klimpring på strenger, det var musikkhistorie og avanserte låter som ble spilt på alt fra flaske-bass til elektrisk gitar. Flere var linux-nerder og brukte tid på koding og kryptering.
Mange var ekstremt dyktige sjonglører og akrobater, ferdigheter de brukte på å tjene litt ekstra cash på festivaler.
Jobbe på gården var for å få lov til å bo der, og litt lønn.
Sitat av onoffon Vis innlegg
Nei angst er en vanlig bivirkning av cannabis, det har ingenting med samfunnet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nå hopper jeg over en del poster, satser på at det er ok..

Noen får angst av cannabis, noia. Faktisk har de fleste jeg har røykt med fått noia pga frykten av å bli tatt\avslørt. Ikke pga noen rosa elefanter tar dem, eller dårlige minner fra fortiden.
At det er ulovlig og dermed straffbart og man kan inkludere de andre konsekvensene av å bli tatt så ser jeg det som urimelig å si at det har ingen som helst innvirkning på at man kan bli litt usosial eller påvirker deg på en annen måte som kanskje ikke ville skjedd i samme grad om det var avkriminalisert\legalisert og allment akseptert rusmiddel.
Mener du enda at samfunnets rus toleranse er irrelevant?

Tnx for svar..
Sist endret av sneipen; 5. juli 2010 kl. 15:26.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Nå hopper jeg over en del poster, satser på at det er ok..

Noen får angst av cannabis, noia. Faktisk har de fleste jeg har røykt med fått noia pga frykten av å bli tatt\avslørt. Ikke pga noen rosa elefanter tar dem, eller dårlige minner fra fortiden.
At det er ulovlig og dermed straffbart og man kan inkludere de andre konsekvensene av å bli tatt så ser jeg det som urimelig å si at det har ingen som helst innvirkning på at man kan bli litt usosial eller påvirker deg på en annen måte som kanskje ikke ville skjedd i samme grad om det var avkriminalisert\legalisert og allment akseptert rusmiddel.
Mener du enda at samfunnets rus toleranse er irrelevant?

Tnx for svar..
Vis hele sitatet...
Jeg har også opplevd angst og noia av cannabis, da både litt i etterkant av rusen, og mens rusen har stått på. Faktisk, så har jeg aldri hatt noia fordi jeg har trodd jeg har blitt gal eller sett en diger maur i taket.

Jo, grunnen til at jeg har fått noia, er pga alt pisset og feilinformasjonen som florer rundt folket om cannabis, redd for hva andre skal synes om meg, og om de finner ut at jeg blåser i ny og ned.
Jeg sier ikke at bivirkningene ikke er tilstede ved bruk av cannabis, men at noe av grunnen til at folk får angst og den slags, delvis eller helt, skyldes feilinformasjon, propaganda og løgner.

Så klart folk blir engstelige når media pøser på med løgner om at sjansen er skyhøy for depresjoner, psykoser og schizofreni ved bare éngangsbruk.
Dette stemmer jo ikke. Mulig jeg overdriver en smule, men alle som vet sannheten har sett hvordan media overdriver og lyver.
En fjær blir til ti høns, er det noe som heter.

Cannabis er farlig på sin måte, på lik linje med alt annet som er 'farlig', men langt ifra så farlig som enkelte skal ha det til.
Jeg glorifiserer på ingen måte narkotikabruk, men synes det er på tide at folk får vite sannheten.
Offtopic: Det jeg syns er skremmende er måten man blir sett på av andre. Man blir plutselig så ekstra kriminell og på kjøret fordi man nyter litt cannabis. Da blir man plutselig "den" typen.
Eks: Forteller jeg noen at jeg var i slosskamp på fylla i helga og ga en fyr skikkelig juling er det helt ålreit, eller idet minste bare "fyfy" eller lignende. Hvis jeg derimot nevner å ha røyket cannabis så er jeg plutselig narkoman og idiot som driver med "sånt" og bør straffes umiddelbart og få hjelp. Dette er typisk foreldres reaksjon. Noen som kjenner seg igjen?

ontopic: Cannabis gjør meg på ingen måte asosial, om det er noe som skyver meg unna sosiale sammenkomster er det det at andre skal finne ut at jeg røyker og/eller at jeg blir tatt av politi, kolleger eller foreldre.
Sitat av flexx Vis innlegg
Offtopic: Det jeg syns er skremmende er måten man blir sett på av andre. Man blir plutselig så ekstra kriminell og på kjøret fordi man nyter litt cannabis. Da blir man plutselig "den" typen.
Eks: Forteller jeg noen at jeg var i slosskamp på fylla i helga og ga en fyr skikkelig juling er det helt ålreit, eller idet minste bare "fyfy" eller lignende. Hvis jeg derimot nevner å ha røyket cannabis så er jeg plutselig narkoman og idiot som driver med "sånt" og bør straffes umiddelbart og få hjelp. Dette er typisk foreldres reaksjon. Noen som kjenner seg igjen?

ontopic: Cannabis gjør meg på ingen måte asosial, om det er noe som skyver meg unna sosiale sammenkomster er det det at andre skal finne ut at jeg røyker og/eller at jeg blir tatt av politi, kolleger eller foreldre.
Vis hele sitatet...
offtopic: ja!

ontopic: ja?! hvorfor i helvete???
▼ ... over en uke senere ... ▼
Offtopic: Det jeg syns er skremmende er måten man blir sett på av andre. Man blir plutselig så ekstra kriminell og på kjøret fordi man nyter litt cannabis. Da blir man plutselig "den" typen
Vis hele sitatet...
Det er mange som røyker cannabis som ikke forstår det.
Men det er folk som røyker cannabis som mener det samme om personer som nyter andre rusmidler. MDMA,2cb,lsd osv. Uten at det nødvendigvis er misbruk osv. Er ikke det dobbelmoral?

Jeg lurer på hva det er som gjør at man kan danne seg en mening (til tider syke meninger) om en person kun ut ifra hva rus man liker. På hvilken måte ble rus så viktig del av en person at man kan overse alle andre kvaliteter\oppførsel\personlighet denne personen måtte ha. Er trøtt, så kunne kanskje ordlagt meg litt bedre, men satser på at dere fatter hva jeg mener.

Selv mener jeg rus alene ikke er nok til å danne seg ett bilde av hvordan en person er, og man kan dømme en person kun ut ifra rus. Rus preferansen til en person er ikke en så stor del av personligheten til en person at man kan dra noen spesielle konklusjoner om hvordan denne personen er som menneske. På en måte. :P
Men det er en del som gjør det, og selv synes jeg det tyder på at en person virkelig er trangsynt og idiotisk.

Men det er en del som gjør det virker det som, selv synes jeg det tyder på at en person virkelig er trangsynt og det sier mer om den personen enn personen man dømmer.
Skulle redigere slutten... Ble litt for sen...
Sist endret av sneipen; 17. juli 2010 kl. 11:41.
▼ ... over en uke senere ... ▼
what tha fuck!? Har røyket i ca. 2år, men kan ikke si jeg blir noe usosial. greit, får litt noia når jeg går nedover gågata med øyelokka nede på knærne. Men jeg gjør akkurat det samme som jeg gjør når jeg er nykter. Null problem!
offtopic: Jeg var hos en kompis å vosa før jeg skulle ut å feste. Der møtte jeg en kompis av en kompis som det viste seg kjente en fyr jeg kjente. Så spørr jeg han om han kjennern godt og om de to fortsatt var gode venner..
Da fikk jeg til svar at han var dritgod venn med han før, men så "begynte han med hasj" så da gadd han ikke han mer..

Da fikk jeg litt sånn.. shit, hva er det egentlig han har hørt av foreldra sine??

Samme kveld røyka han vannpipe, sigg, snuste og drakk sprit....


Ontopic: Jeg tror selve cannabisen kan ha en LITEN virkning på folk som røyker mye, slik at de kanskje blir litt mindre sosiale. Men hovedproblemt tror jeg ligger i det at cannabis er såppas uglesett at man ikke tørr/vil være med andre som ikke røyker, nettop fordi at man er redd for hva andre skal syntes om deg dersom de merker noe..
Jeg har røkt litt i rykk og napp i over noen år nå (noen uker røyker jeg nesten hver dag, noen uker røyker jeg kanskje bare en liten, kan ha en mnd med pause).
Det har aldri gått utover det sosiale, og det er heller ikke noe jeg har tenkt over at det kanskje gjør med andre...
Hm, merkelig.
Jeg vil si at så lenge det er kriminalisert, så holder vi røykere oss mest inne, eller for oss selv. Det sier vel seg sjøl.

Hadde det vært lovlig, jo da kunne vi jo brukt medisinen vår slik vi drikker kaffen. Da hadde det igjen blitt "sosialt" å røyke
Hasj har motsatt effekt hvis jeg har lyst å være sosial. Det funker ikke. Det har ikke noe å gjøre med frykten\angsten fordi det ikke blir skuet ned på, men rett og slett pga hasj sin effekt i seg selv.

Jeg synes det blir litt dumt å skylde på samfunnet når det er hasjen i seg selv som fremkaller slike effekter. Amfetamin er ikke sosialt akseptert, men man blir lett sosial og sånt uansett.
ArbeidsledigProletar
Under rusen kan det hende man blir mindre sosial, men utenom dette så tror jeg det er veldig opp til personen.

Tror ingen kroniske brukere har som sitter hjemme hele tiden er det pga cannabisen alene, men en kombinasjon av at en stor del av dem fra før sliter sosialt og ikke akkurat blir bedre av å gå rundt bakfjern hele tidenl.