Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2455
Situasjonen min er at jeg bor i en bobil. Jeg kjører ikke så mye rundt, men står akkurat nå hos familien min, og ellers hos venner eller tilfeldige litt sjenerte parkeringsplasser.

Jeg har aldri hatt noe problemer med å bli stoppet før, men tenker på hva jeg skal gjøre hvis jeg blir det. Jeg drar så å si aldri rundt på noe ulovlig, men det er likevel kjipt med bikjer som snuser i trusene mine. Det er tross alt hjemmet mitt, ikke bare ett transportmiddel. Det hjelper ikke at jeg ser ut som en hippie heller.

Det jeg lurer på er: Hva er mine rettigheter hvis jeg blir stoppet av politi og de vil se inni bilen min? Må de ha en ransakelsesordre?

Jeg har søkt litt, men finner ikke noen likenende tråder. Noen som hadde vert så grei å gi meg en link til ett eller annet sted som gir meg en pekepinn? Aner ikke om det er spesielle krav på bobiler i forhold til andre biler.

Takker for alle svar
Sitat av Miza Vis innlegg
Situasjonen min er at jeg bor i en bobil. Jeg kjører ikke så mye rundt, men står akkurat nå hos familien min, og ellers hos venner eller tilfeldige litt sjenerte parkeringsplasser.

Jeg har aldri hatt noe problemer med å bli stoppet før, men tenker på hva jeg skal gjøre hvis jeg blir det. Jeg drar så å si aldri rundt på noe ulovlig, men det er likevel kjipt med bikjer som snuser i trusene mine. Det er tross alt hjemmet mitt, ikke bare ett transportmiddel. Det hjelper ikke at jeg ser ut som en hippie heller.

Det jeg lurer på er: Hva er mine rettigheter hvis jeg blir stoppet av politi og de vil se inni bilen min? Må de ha en ransakelsesordre?

Jeg har søkt litt, men finner ikke noen likenende tråder. Noen som hadde vert så grei å gi meg en link til ett eller annet sted som gir meg en pekepinn? Aner ikke om det er spesielle krav på bobiler i forhold til andre biler.

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...

De må ha god mistanke for og teste deg for rusmudler, er ikke sånn att de kan bare stoppe random person og kreve de må være med på stationen for pisseprøve, eller legevakten for blodprøve...
Men, noen har med sånn som analyserer spytt, det kan de kreve på måfå.

Også over til bobilen, det er samme regler som ved vanlig bil, de har ikke lov og ransake bilen din uten bevis eller sterk mistanke om att du er påvirket.

Men trenger ingen ransakningsordre om de ser noe uloveligt i bilen din og/eller tar deg for og kjøre påvirket.

Gjør de ikke det så er du ganske trygg vil jeg tro.

Forøvrig, politiet slipper ALDRI hundene inni bilen til en person med mindre de allerede har markert bilen.
Dette har med allergifare og gjøre
OT: Fy faen, så slapt liv, du lever drømmen! Damn, misunner deg, hadde ikke gjort meg noe
Ontopic: Blir du stoppet på veien mens du kjører, så trenger de det nok ikke, da det mest sannsynligvis regnes som et kjøretøy.
Men det regnes kanskje som en bolig når du står parkert? Jeg vet ikke.
Kommer ann på hvor du står parkert, telter du rundt omkring og teltet er "hjemmet" ditt, så tror jeg ikke politiet trenger ransakelseordre, liksom.
Skjellig grunn til mistanke er godt nok for at de kan ransake bobilen så lenge du blir stoppet på veien.

Det som kommer til å skje hvis de har mistanke om noe så sjekker de bakgrunnen din. Kommer det fram at du har narkotika saker på deg kan du nesten banne på at de ransjekker bobilen siden du ligner på en hippie. hehe
Sitat av Revbatim Vis innlegg
OT: Fy faen, så slapt liv, du lever drømmen! Damn, misunner deg, hadde ikke gjort meg noe
Ontopic: Blir du stoppet på veien mens du kjører, så trenger de det nok ikke, da det mest sannsynligvis regnes som et kjøretøy.
Men det regnes kanskje som en bolig når du står parkert? Jeg vet ikke.
Kommer ann på hvor du står parkert, telter du rundt omkring og teltet er "hjemmet" ditt, så tror jeg ikke politiet trenger ransakelseordre, liksom.
Vis hele sitatet...
Oppskrifta til slaptliv: Ta ting såm kommer, aldri tenk lengere en til Nesa. take the life! ikke jobb i bedrifter som krever 100% av deg, det enneste du for e: du forteller barnebarna om hvor arti live det var å regnfører penger som ikke var dine engang.

--------------------------------------------------------------------------

btw: blir du stoppet så må dem jo uansett ha en stor grunn til og ransake bobilen din
Sist endret av randomfish; 22. juni 2010 kl. 21:52.
Så lenge du befinner deg på offentlig vei kan de ransake alt som har hjul (inkl. Bobiler). Skulle du stå parkert på en privat eiendom vil du ikke lenger befinne deg i "faresonen" og det kreves da ransakelsesordre for å ransake den er en bolig på lik linje med ett hus eller en hytte.

Siden det hjelper lite å se ut som en hippie vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en barberhøvel, en kam og noen vanlige klær
Men alvorlig talt. Har du ikke blitt straffet for narkotika eller flere tyverier tidligere så kommer de ikke å ransjekker bilen din fordi du ligner på en hippie. Går det så langt at de vil ransjekke bobilen din i trafikk kontroll så har de sjekket bakgrunnen og det er alt som har noe å si.

Lukter de cannabis f. eks. så er det selvsagt fritt fram for dem å gå igjennom bobilen. Får de øye på en vekt gjennom ruten din er det også en selvfølge at bobilen blir ransaket.
Sitat av randomfish Vis innlegg
Oppskrifta til slaptliv: Ta ting såm kommer, aldri tenk lengere en til Nesa. take the life! ikke jobb i bedrifter som krever 100% av deg, det enneste du for e: du forteller barnebarna om hvor arti live det var å regnfører penger som ikke var dine engang.
Vis hele sitatet...
Oppskrift til å bli tatt alvorlig: bli god i det norske skriftspråket, tenk lengre frem i tid enn der nesen din befinner seg. Ikke ta liv (det er straffbart). Jobb i en bedrift hvor du får utfolde deg og hvor du faktisk bidrar med noe, igjen kommer vi tilbake til å lære seg norsk: fortell barnebarna om hvor artig det var å bidra til samfunnet fremfor å melde deg hos NAV annenhver uke hvor du henter penger som ikke var dine engang.
Sist endret av Goda; 22. juni 2010 kl. 22:49.
Sitat av duxo Vis innlegg
Oppskrift til å bli tatt alvorlig: bli god i det norske skriftspråket, tenk lengre frem i tid enn der nesen din befinner seg. Ikke ta liv (det er straffbart). Jobb i en bedrift hvor du får utfolde deg og hvor du faktisk bidrar med noe, igjen kommer vi tilbake til å lære seg norsk: fortell barnebarna om hvor artig det var å bidra til samfunnet fremfor å melde deg hos NAV annenhver uke hvor du henter penger som ikke var dine engang.
Vis hele sitatet...
kansje du har rett, men følger du loven å skaffe en jobb med masse penger i så ender du med venner å dame som utnytte pengene dine å ikke for den du er.
Du kjem veldig langt med å ikkje sjå ut som ein jævla grashippie i dei fleste fylke her i landet iallefall.Driv du med dop så ser eg helst at du ikkje stoppar å søv der eg bur.
Me trivst best uten slikt her ser du,Kle deg som folk.Barber deg og opptre som folk,då kjem du langt.

waffe

edit:Litt rot her.
Sist endret av liftwaffe; 22. juni 2010 kl. 23:40.
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Du kjem veldig langt med å ikkje sjå ut som ein jævla grashippie i dei fleste fylke her i landet iallefall.Driv du med dop så ser eg helst at du ikkje stoppar å søv der eg bur.
Me trivst best uten slikt her ser du,Kle deg som folk.Barber deg og opptre som folk,då kjem du langt.

waffe

edit:Litt rot her.
Vis hele sitatet...
Og du lever hvor? Tyskland i 1939?
Du bor i en bobil? så fett. : D

Ta meg med på dine magiske reiser så skal jeg ta på meg all skyld når purken kommer for det du har, osv. Deal!

øhøhø
Miza's Avatar
Trådstarter
HAHA! takk skal du ha Naturgrønn!

Jeg lever livet mitt akkurat slik jeg vil! Det er faktisk mitt liv! Og jeg ser ut akkurat som jeg vil også. Ikke faen om jeg skal begynne å barbere meg bare fordi det er "sosialt uakseptabelt" at jenter også har hår på leggene og under armene. Og faktisk: Jeg kan fikse meg opp, men spørsmålet er om jeg gidder å fikse meg opp når jeg skal ligge ei uke på veien og ikke være for sosial med "normale" mennesker.

Jeg spurte ikke om hvordan jeg skal leve livet mitt, jeg spurte om hvilke rettigheter jeg har hvis jeg blir stoppa. Jeg har ingen saker på meg, jeg har så å si aldri med meg ulovlige substanser, jeg er bare ute etter å beskytte mitt privatliv på lik linje som dere som bor i hus.

tusen takk djchain, Revbatim, Naturgrønn og ^ProXo^ for sakelige svar!

Sitat av mrcat Vis innlegg
Du bor i en bobil? så fett. : D

Ta meg med på dine magiske reiser så skal jeg ta på meg all skyld når purken kommer for det du har, osv. Deal!

øhøhø
Vis hele sitatet...
Skal si ifra når jeg reiser til Trondheim jeg
Tror du virkelig at politiet kommer å skal ransake en norsk-registrert bobil, helt uten videre?
Miza's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Tror du virkelig at politiet kommer å skal ransake en norsk-registrert bobil, helt uten videre?
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror ikke det, men det går litt på trynefaktor også. Så jeg spør HVIS jeg skulle komme opp i situasjonen.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Så lenge du befinner deg på offentlig vei kan de ransake alt som har hjul (inkl. Bobiler). Skulle du stå parkert på en privat eiendom vil du ikke lenger befinne deg i "faresonen" og det kreves da ransakelsesordre for å ransake den er en bolig på lik linje med ett hus eller en hytte.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du har kilder å vise til når det gjelder dette?
Sitat av Miza Vis innlegg
Nei jeg tror ikke det, men det går litt på trynefaktor også. Så jeg spør HVIS jeg skulle komme opp i situasjonen.
Vis hele sitatet...
Skjønner.. Men hvis politiet stopper og skal ransake bobilen din har de nok en ransakelsesorde å vise frem. Hvis de derimot har sett noe der og da mens du står på en parkeringsplass, og er sikre og vet at du har noe ulovlig som en bombe eller hasjdyrking kan de vel gå inn uten ransakelsesordre i hendene.

Dette er jeg selvsagt ikke sikker på, men vil tro det er slik.
Sitat av Miza Vis innlegg
Skal si ifra når jeg reiser til Trondheim jeg
Vis hele sitatet...
I'll be waiting.

btw håper du ikke spiller bare dritmusikk i bobila, jeg kan ta med noen CDer for sikkerhets skyld.

^_~
Miza's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Skjønner.. Men hvis politiet stopper og skal ransake bobilen din har de nok en ransakelsesorde å vise frem. Hvis de derimot har sett noe der og da mens du står på en parkeringsplass, og er sikre og vet at du har noe ulovlig som en bombe eller hasjdyrking kan de vel gå inn uten ransakelsesordre i hendene.

Dette er jeg selvsagt ikke sikker på, men vil tro det er slik.
Vis hele sitatet...

ja, jeg tror også det er sånn, men vil gjerne være sikker. Vil jo ikke ha fremmedfolk i hjemmet mitt, men vil jo ikke krangle med politi heller.
kjedelig streiting
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Tror du virkelig at politiet kommer å skal ransake en norsk-registrert bobil, helt uten videre?
Vis hele sitatet...
Om de kjeder seg, og ikke liker trynet ditt helt, så tar de ikke 5 øre for å ransake kjøretøyet ditt desverre. Har opplevd det selv..

De må ha skjellig mistanke, men det finner de ofte ganske lett om de vil.
Sist endret av legalize_it; 23. juni 2010 kl. 11:55.
i Norge trenger politiet kun en grunngiven mistanke om narkotika for å snu "hjemmet" ditt opp ned når det befinner seg på offentlig vei. Siden samfunnet ser på onkel politi som en skikkelig fyr rekker det lenge med å si jeg tror han doper seg. Vi har en slags omvendt bevisbyrde i dette landet når politiet nevner ordet narkotika, så det blir nok misbrukt noen tusen ganger pr dag kjenner jeg politiet rett. I bunn og grunn er du ca uten rettigheter så lenge du velger å bo og ferdes på offentlig grunn.

Selv om de måtte ha en tillatelse får de alltid det på noen minutter så eventuelle protester og egen advokat bak i bobilen ville bare utsette opplevelsen kort tid.
Miza's Avatar
Trådstarter
Sitat av mortalf Vis innlegg
i Norge trenger politiet kun en grunngiven mistanke om narkotika for å snu "hjemmet" ditt opp ned når det befinner seg på offentlig vei. Siden samfunnet ser på onkel politi som en skikkelig fyr rekker det lenge med å si jeg tror han doper seg. Vi har en slags omvendt bevisbyrde i dette landet når politiet nevner ordet narkotika, så det blir nok misbrukt noen tusen ganger pr dag kjenner jeg politiet rett. I bunn og grunn er du ca uten rettigheter så lenge du velger å bo og ferdes på offentlig grunn.

Selv om de måtte ha en tillatelse får de alltid det på noen minutter så eventuelle protester og egen advokat bak i bobilen ville bare utsette opplevelsen kort tid.
Vis hele sitatet...
kjipt... har du en kilde til dette hvor det står svart på hvitt? Hvis de vil ransake kan de gjøre det til de blir grønne og blå i trynet, jeg har ingenting, men jeg ser ut som jeg har.
Det handler om at jeg vil ha privatlivet mitt i fred.
Sitat av Johan9430 Vis innlegg
Jeg regner med du har kilder å vise til når det gjelder dette?
Vis hele sitatet...
Kilden min er en kompis som bodde i en VW Caravelle og i Campingvogn som gjor mye merkelig...men han var ingen hippie.
Husk å holde varseltrekanten lett tilgjengelig! Dette gjelder forsåvidt alle.

Politiet kan be om å få se at du har varseltrekant og de bruker dette som unnskyldning for å få se i bagasjerommet.
På en annen side kan det virke mistenkelig hvis man drar den fram fra under førersetet. (Noen biler har rom for dette, though.)
Sist endret av Dalla90; 23. juni 2010 kl. 14:59.
Miza's Avatar
Trådstarter
varsels-trekanten var smart! da kan jeg være "samarbeidsvillig".