Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 15005
Hei

Jeg spurte Studio Africa om det nye håret som vokser ut vokser i dreads blir dreadlocks. De sa at Norsk hår vokser rett (vanlig) ut igjen. Men jeg ar sett mange norske personer med dreadlocks.

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan lage dreadlocks som vokser ut i dreads?

Beklager for dårlig forklaring.
Sist endret av Sawyer; 18. juni 2010 kl. 23:16.
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
Kan du ikke bare fortsette å tvinne det eller hva du gjør for å få det da? Altså etterhvert som det vokser ut? Det floker seg jo sikkert opp av seg selv, kanskje ikke helt inne ved hårrota?
du dreader etterveksten.
Trådstarter
Sitat av Parasitic Vis innlegg
du dreader etterveksten.
Vis hele sitatet...
Da må jeg jo dreade hver gang det vokser ut nytt hår.
Sitat av Sawyer Vis innlegg
Da må jeg jo dreade hver gang det vokser ut nytt hår.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, no pain, no gain
Ta en bunt med hår og dytt den mot hodebunnen i sirkelbevegelser.
Bruk en krok til å dra løse hår gjennom dreaden.

Done.
Hei!

En venn av meg skulle også ha dreadlocks (men feiga ut ) så har hørt litt fra han..
Etter hva jeg har hørt må du vaske håret med shampoo uten alt mulig tilsetningsstoffer (kameraten min vasket håret med zalo ) før du starter å lage dreads for første gang. Han hadde også bestilt en slags "spesial-hårvoks" fra California som skulle være bra til dette bruk.. Han ble så flettet med denne voksen... Er litt usikker hvorvidt en vasker håret etter at man er flettet, men du måtte ihvertfall holde på med "spesial shampoo og spesial-hårvoks" i minst ett år etter at du er flettet. Etter dette mener jeg å ha hørt at håret naturlig vil vokse ut i dreads.. Som sagt er dette en tidkrevende prosess, men om du virkelig vil dreads er det bare å prøve

Håper dette svarte på spørsmålet ditt ;D

Sigwurt
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Ta en bunt med hår og dytt den mot hodebunnen i sirkelbevegelser.
Bruk en krok til å dra løse hår gjennom dreaden.

Done.
Vis hele sitatet...
Ozma: Jeg skjønte ikke korke greia. Men takk for hjelpen.

sigwurt: Takk for fint svar!
Krok, ikke kork.
Trådstarter
Sitat av Frater L.S.D. Vis innlegg
Krok, ikke kork.
Vis hele sitatet...
Ååå ja. Leste litt fort der ja. Hehe.
Sist endret av Sawyer; 19. juni 2010 kl. 00:02.
Bruker du voks når du lager dreads vil dreadsa råtne innvendig, det er ganske mange dreadheads som går rundt med råtne dreads, du burde heller få det gjort profesjonelt uten voks.
Trådstarter
Sitat av Parasitic Vis innlegg
Bruker du voks når du lager dreads vil dreadsa råtne innvendig, det er ganske mange dreadheads som går rundt med råtne dreads, du burde heller få det gjort profesjonelt uten voks.
Vis hele sitatet...
Hvordan får man gjort det profesjonelt uten voks?
Vask håret med Zalo, og backcomb (tuppering?) hele håret i bunter avgrenset med små strikk. Begynn innerst og jobb deg ut i tuppen. Det vil gi deg dreads.
Trådstarter
Sitat av Parasitic Vis innlegg
Hos f.eks Dreads i Oslo
Vis hele sitatet...
Takk for linken!!
tull og tøys! alt som står her!
Du trenger ikke spesial ditt eller datt. Alt du trenger er en lusekam og en god venn (eller 3).

Del opp håret i seksjoner etter som du vil ha dreads. Seksjonene vil flytte rundt på seg så du trenger ikke være nøye. Det eneste er om du vil ha tykke eller tynne dreads. Store eller små seksjoner.
Tupèr vær seksjon godt. Begynne i rota og arbeid deg til tuppen. her er en god video http://www.youtube.com/watch?v=c0WdEt3Z448

Når du er ferdig med alt håret, la det være i fred noen dager, kanskje ei uke. Da kan du begynne å vaske det. Vask det som du vasker svamp. Du trenger ikke være forsiktig eller redd for at det skal løsne opp. Det vil uansett løse seg opp litt eller mye før det dreader seg sammen. Seksjonene er egentlig mest for å gi en pangstart.
Ligg unna vanlige shampoer. De gjør håret mykt, og det vil du ikke. Jeg bruker zalo når jeg vasker mine, og vasker skjeldent mer enn en gang annenvær uke.
Ikke vask mer enn en til to ganger i uka. Du trenger ikke vaske så veldig ofte, men det er viktig at de er rene! Hvis du ikke vasker vil oljer, fett og svette sette seg i dreadsa og gjøre håret mykt, som igjen fører til at de ikke dreader. Røttene vil dreade av seg selv. Vasker du for mye og ofte får du tørr hodebunn og veldig stramme røtter som kan føre til hodeverk.
Du finner ut hva som er god vaskerutine for deg og ditt hår.

Husk at dette er en sveis som krever enormt med tålmodighet! Det vil sansynligvis ikke se ut som skikkelige dreads før etter noen måneder. Bruk lue, hårbånd, bandana osv for å holde det unna fjeset og holde dem litt på plass. Dette er mer for hvordan du ser ut enn en nødvendighet. Beste er å se ut som ett troll og ha dem løst Ikke sov med ting på hodet, de vil bare deformere dem.

De VIL krympe ettervert, og danne løkker rundt omkring, det er helt normalt og ett godt tegn. Løkker dannes fordi en side av håret dreades fortere enn den andre siden.
Hvis du føler det er litt vel mye friss og løshår, kan du rydde litt opp slik som denne jenta gjør: http://www.youtube.com/watch?v=nuHmVeVbIys

Jeg vet rimelig mye om dreads, jeg har gjort alle feil! Heklenål, voks, vaske for mye, vaske for lite, bruke feil såpe, osv osv. Det har ført til at tuppene mine ser helt merkelige ut med masse humper, men mot røttene hvor de er nye og jeg har ikke gjort en dritt, ser de helt fantastiske ut!

Små tips: Bruk ull-lue om vinteren og bad i saltvann om sommeren

Send meg en PM hvis du lurer på mer
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
En jeg kjenner som har gjort det profesjonelt hos en frisør som kunne det fortalte meg at hun måtte bruke spesialshampoo for at de ikke skulle råtne innvendig.

Men skal ikke si noe imot de som kan sånt, jeg har iallefall ikke peiling.
eneste måten hår kan råtne er når det er vått over lengre tid. Det er en av grunnene til at du ikke skal vaske det for ofte. De fleste "spesial shampoene" er ikke noe bedre enn vanlig shampoo, i noen tilfeller værre. Tro meg, jeg har prøvd... Zalo er billig og gjør jobben mye bedre enn noen dyr spesialshampoo. De selger det kun for å tjene penger.

En annen ting: frisører lærer ikke å lage dreadlocks, og de som kan det, gjør som regel mye skade på håret og gir merkelig råd. Hvis du mot formodning finner en bra dreadlock-frisør, tenkt deg om to gang før du bestiller time. Vil du virkelig bruke 5000Kr på noe du og ett par venner kan gjøre på en kveld hvor dere ser filmer og koser dere?
Sist endret av Miza; 19. juni 2010 kl. 00:47.
Personlig synes jeg uansett at naturlige dreads er mye fetere enn hva man får hos frisør. Har aldri hatt dreads selv, vurderer det nå som håret har fått rett lengde, men har uansett venner med dreads og de sier stortsett det samme som Miza over her. Husk at frisøren er også en selger, så at de ønsker å pushe på deg dyre merkevarer er da ingen bombe.
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
Offtopic: Hvilken lengde burde man ha på håret for at det ikke skal se helt idiotisk ut, tenker liek. 10 cm lange dreads.

Rotete måte å spørre på men det jeg mente var om håret blir kortere enn utgangspunktet hvis du gjør det? I så fall, hvor mye ?
Sitat av Frater L.S.D. Vis innlegg
Personlig synes jeg uansett at naturlige dreads er mye fetere enn hva man får hos frisør. Har aldri hatt dreads selv, vurderer det nå som håret har fått rett lengde, men har uansett venner med dreads og de sier stortsett det samme som Miza over her. Husk at frisøren er også en selger, så at de ønsker å pushe på deg dyre merkevarer er da ingen bombe.
Vis hele sitatet...

jaaaaaaaa! du har skjønt det!
Hadde selv dreads i 7 månder. for meg fungerte det utmerket å bruke produkter fra dreadheadhq for å få fikse selve dreadsene, men etter at de var laget trengte jeg aldri noe mer enn shampoen som var med i pakken jeg bestilte. Har i ettertid sett mennesker som kun bruker shampo for å "dreade" håret, og kan si at det virker som om det er kjappere å få dreads med voks+div du får kjøpt på nettet, men naturlige dreads ser mye bedre ut enn de som er laget hjemme/hos frisør.Atm sparer jeg hår til å prøve den narurlige måten kun for å sammenligne resultatet med det jeg hadde før.
Voks ser bra ut den første måneden. Etter det går det nedover, du må igjennom en hel haug med "hårkurer" for å få det ut igjen. Naturlige dreads går fortere (fordi du ikke trenger å bruke 1-2 måneder ekstra med å få ut voks) og ser bedre ut hele veien. Voks er for lys!

du trenger vel egentlig ikke noen spesiell lengde, bare slutt å gre håret så går det av seg selv. Men skal du tupere det, kan det være greit med minst 10-15cm

Har ikke prøvd dreadhead HQ sin shampoo, men ser egentlig ikke poenget med å prøve den heller, har prøvd mye annet.
Sitat av Sawyer Vis innlegg
Ozma: Jeg skjønte ikke korke greia. Men takk for hjelpen.
Vis hele sitatet...

HEKLENÅL!!
Trådstarter
Takk for alle svarene!

Da er spørsmålet: Skal jeg lage dreads selv eller hos dreadsioslo.no ?
Dreadsioslo lager naturlig dreads uten voks.
dreadsinoslo bruker heklenål og tar masse penger. Heklenål gjør at du får ett rimelig "fake" uttrykk. Det ser greit ut for ett utrent øye, men dreads blir veldig skinny av det, og du ser hodebunnen godt.

Gjør du det selv sparer du en hell haug med cash, du kan lage en hyggelig kveld ut av det og du får naturlige dreadlocks. Greia her er at det sansynligvis ikke kommer til å se veldig pent og ryddig ut på veldig lenge, men i lengden er resultatet myyye bedre.

så: Har du tenkt å ha dreadlocks i bare ett par måneder, og har masse penger du ikke klarer å finne på noe bedre å bruke til, gjør det hos Dreadsinoslo, hvis du har tenkt å ha det lengre enn det, og ikke er stinn av gryn, gjør det sjøl!
Trådstarter
Jeg prøvde å "dreade" med katte-kammen. Det virka! Når sommerferien starter skal jeg gjøre dette over hele hodet. Men foreldrene mine synes det høres merkelig ut å vaske håret med Zalo. De sier det kan skade hodebunden. Finnes det noe annet jeg kan vaske håret med som ikke skader dreadsa?
zalo skader ikke hodebunnen mer enn det skader hendene dine når du vasker opp. Det jeg gjør, er å ta en gammel, tom zaloflaske og ta en sprut zalo oppi. Så fyller jeg den halvfull med vann og vasker håret med det. Jeg vasker bare håret maks en gang i uka, oftest bare annenvær uke eller en gang i måneden. Kommer an på årstiden og hva jeg har gjort i det siste.
Jeg har brukt zalo i håret i ca ett år nå, og har aldri hatt problemer.
Trådstarter
Sitat av Miza Vis innlegg
zalo skader ikke hodebunnen mer enn det skader hendene dine når du vasker opp. Det jeg gjør, er å ta en gammel, tom zaloflaske og ta en sprut zalo oppi. Så fyller jeg den halvfull med vann og vasker håret med det. Jeg vasker bare håret maks en gang i uka, oftest bare annenvær uke eller en gang i måneden. Kommer an på årstiden og hva jeg har gjort i det siste.
Jeg har brukt zalo i håret i ca ett år nå, og har aldri hatt problemer.
Vis hele sitatet...
Da bruker jeg Zalo. Kan jeg bruke grønnsåpe? Har du et bilde eller en side som hviser hvordan jeg kan dreade etterveksten?

Tusen takk for fine svar!
du kan bruke grønnsåpe, men jeg har prøvd det, og syns zalo er bedre, men smak og behag, prøv begge deler
Du trenger ikke dreade etterveksten, den gjør det av seg selv når du sover, vasker håret, når det er vind osv osv.
Trådstarter
Tusen takk for alle fine svar. Jeg kommer til å lage dreadlocks på onsdag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når det kommer til etterveksten så kan man ta pekefinger og langfinger på hver side av dreaden ca der etterveksten slutter og dreaden begynner, så presser man fingrene mot hodebunnen og roterer/gnir. Finn ut hvilken vei som gir mest motstand når du roterer og bruk den. Etter litt vil det løse håret begynne å knyte seg sammen.
det sliter på hår-røttene, Dodecha. Og kan føre til svake dreads, som igjen kan falle av hvis du gjør det for mye. Spesielt på tynt skandinavisk hår.
Det er helt normalt med noen cm med udreada hår, det syns bare bedre på folk som ikke har krøller. Hvis håret er dreada for tett inn til hodebunnen får du konstant stress der og det fører til hodetverk. Ikke gjør noe med det, det vil dreade seg!
Trådstarter
Hvor langt hår burde man ha?
Sist endret av Sawyer; 20. juni 2010 kl. 13:57.
dreads krymper ca 2 tredjedeler. Litt forskjellig fra person til person, noen veldig få, får ikke noe krymp i det hele tatt.
Skulderlengde er en fin start, men du kan ta det når det er kortere.
Trådstarter
Sitat av Miza Vis innlegg
dreads krymper ca 2 tredjedeler. Litt forskjellig fra person til person, noen veldig få, får ikke noe krymp i det hele tatt.
Skulderlengde er en fin start, men du kan ta det når det er kortere.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skulderlengde. Men jeg har litt lengde på det. For håpe denne lengden holder.
bare prøv, og se hva som skjer Så lenge du ike grer det vil det bli dreadlocks før eller seinere.
Trådstarter
Sitat av Miza Vis innlegg
bare prøv, og se hva som skjer Så lenge du ike grer det vil det bli dreadlocks før eller seinere.
Vis hele sitatet...
Joa, men jeg bruker backcombing metoden.
Sist endret av Sawyer; 20. juni 2010 kl. 14:16.
Som sagt, prøv med en lite synlig bunt med hår. Da får du vite hvor mye det krymper.
Jeg hadde ca. skulderlengde da jeg fikk håret mitt tupert, og det krympa til ca 1/2 - 1/3 av lengden - men dette er avhengig av flere faktorer. Først og fremst hvor stramt du tuperer håret, og ikke minst hvor tykt håret ditt er. Er bare å prøve, egentlig.

Videoen Miza har lagt ved er perfekt - det + tid (eller kun tid) er alt som kreves. Fordelen med tupering er at du sånn ca. kan styre hvor tykke dreads du får, og at du jevnt over har samme størrelse på dreadsene

Lykke til, Sawyer. Du er alltids velkommen til Dreadlock Truth for å diskutere dreads med mange likesinnede med mye erfaring
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Miza: Jasså? Har sett flere bruke denne teknikken. For meg fungerer den ypperlig, etter jeg har vasket håret så mister ofte roten på dreadsene knuten sin, og alle dreadsene henger hengslete ned fra hodet. Men etter noen timer med den teknikken jeg beskrev får de knyttet seg og blir stive, slik at det ser ut som det er mer volum.

Jeg gnir ikke hardt mot hodebunnen, jeg legger et svakt trykk på å lar heller håret knyte seg inn i seg selv enn å presse så hardt at det går utover hodebunnen.
Endelig en som er tøff nok til å få dreads. Har det selv men, klipte av på sidene og bak. SÅ nå har jeg har en mohawk liknende ting ;P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Endelig en som er tøff nok til å få dreads. Har det selv men, klipte av på sidene og bak. SÅ nå har jeg har en mohawk liknende ting ;P
Vis hele sitatet...
Dette høres helt unikt fancy ut. Bilder?
Dodecha: Root-rubbing, som det kalles, buster sammen håret i hodebunnen, som du sier, og kan knute opp ting - samtidig gjør du også to ting som ikke er så positivt for dreads-utviklingen;
1. Du river opp hår, som gjør områder av dreadsene svakere, og
2. Du forstyrrer den naturlige prosessen, slik at du faktisk blir avhengig av å gjøre dette for å få dreadsene til å se bra ut.

Dreads er en 100% naturlig ting, og praktisk sett trenger man ikke gjøre NOE som helst for å få dem. At du da må bruke noen timer på dette med jevne mellomrom er fullstendig bortkastet tid prinsipielt sett. Har du kanskje kommet inn i en ond sirkel hvor du MÅ gjøre dette for å få det til å se fint ut? Hadde vært interessant med bilder av håret ditt før og etter, så vi fikk se forskjellen det utgjør
dreads forandrer seg hele tiden. Noen dager henger de rett ned, andre dager er du helt Ivo Caprino figur. De gjør det helt av seg selv. Volum kommer også med tia, da flere dreads vil danne seg av løst hår.
Dreads handler om tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet.
En annen fordel er å ikke ha for mange speil omkring. Da tenker du mindre på dem og de får gjøre som de vil. Var 3 måneder i ørkenen uten noe annet enn ett bittelite lommespeil.
Da jeg besøkte en venn med helspeil var jeg utrolig overrasket over hvor fint håret mitt var blitt etter 3 måneder med å gjøre absolutt ingenting utenom å vaske det fritt for støv og sand.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette høres helt unikt fancy ut. Bilder?
Vis hele sitatet...
Har ingen bilder av meg selv men, kan se om jeg får tatt et bilde og lagt det ut ;P
Trådstarter
Når jeg backcomber og lager en dread så blir det litt vanskelig med alt håret ved siden. Så jeg lurer på om det finnes noen "clips" eller noe for å holde den delen jeg driver med for seg selv. Litt vanskelig å combe bakhodet mens det ligger masse hår rundt.
Sawyer ka ndu legge ut et bilde av deg og dreadsa dine?
Trådstarter
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Sawyer ka ndu legge ut et bilde av deg og dreadsa dine?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lagd de annå Jeg lager de på onsdag til uka. Da blir det før og etter bilder
Jeg har hatt dreads i snart 3 år og de fleste vokser naturlig. Har lagt mye tid i dem da, brukt forskjellige teknikker hver eneste dag i et år for å få det til å funke. Nå slipper jeg å gjøre noe med håret. Lønner seg å fjerne nye hår som blir lange, etter en stund kan det se ut som du har en busk på hodet.

Edit: Besøk http://www.dreadheadhq.com for mange forskjellige metoder. Har ikke lest igjennom hele tråden, får håpe det ikke har blitt nevnt allerede
Sist endret av Dusjkabinett; 20. juni 2010 kl. 17:40.