Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2723
Jeg holder på med ett lite prosjekt med en temperaturmåler som lagrer data fra termostaten på en txt fil. Fra denne txt filen har jeg hentet ut dato, klokkeslett og temperatur. Denne filen blir oppdatert 2 ganger i minuttet, og lastes så opp til min server en gang i timen hvorpå jeg oppdaterer databasen min med de nye målingene.

Jeg ønsker nå å lage en graf med disse dataene, og har nå forsøkt å lage en selv med php/GD og fikk ikke til noe som så bra ut..
Jeg forsøkte så med ferdige scripts som jeg fant på nettet, men ingen av de ga meg helt hva jeg ønsket og de var vanskelige å få til å virke.
Jeg forsøkte også med jQuery, men samme mølja der.

Er det noen her på forumet som har litt kunnskaper om dette og kan hjelpe meg ?

http://www.glock.no/temperature.jpg

Jeg ønsker å ha en graf som gir denne informasjonen omtrent slik som på bildet.
  • Grader i °C fra 0-30 (Y akse)
  • Klokkeslett timer med fargede bars pr time fra 00 - 24 (x akse)
  • Min og Max temp, + dato

Det vil altså være 120 målinger pr time.

Noen som kan hjelpe ?
Sist endret av Glock; 25. januar 2015 kl. 13:51.
Jeg har god erfaring med bruk av jqPlot. Krever selvfølgelig litt javascript-kunnskaper, men finnes mange gode eksempler, både på den siden og diverse guider rundt om på nettet. De to øverste treffene her viser konkrete kodeeksempel på hvordan du kan få det til.

Usikker på hvordan du får til farge på bakgrunnen, men det mener jeg skal gå med jqPlot.
Trådstarter
28 8
Pent! Takk så mye! Jeg skal prøve denne også.
Overskuddsmateriell
Ta gjerne en titt på matplotlib (kjekt om du kan Python), octave (om du kan Matlab) eller gnuplot.
Sett opp en SQL-database på den, som du kjører over til bilde med kordinater? =)
Jeg ville plottet det inn i noe sånt: http://gionkunz.github.io/chartist-js/

Høres enklere ut enn å skulle generere bilder.
Selv bruker jeg gnuplot og det fungerer meget bra. Søk på google og youtube så finner du masse tutorials.
Trådstarter
28 8
Takker for alle svar Har sett på noen av de nevnte her før, men problemet blir ofte at når man har så mange avlesninger så blir grafen en kilometer lang.. Jeg trenger noe som er ala bildet jeg postet, ganske lite men godt synlig likevel. Likte godt den til Bullhill, men jeg er ikke så flink med javascript, og sliter litt med å få javascript til å ta mine arrays med data fra php korrekt.

Det aller beste hadde vært en graf som er ren php / GD basert, men jeg skal gjøre enda ett forsøk nå med disse som er nevnt her.

Hvis noen har lyst å lage ett eksempel med arrays fra php til javascript så hadde jeg vært svært takknemlig for det

Da har jeg forsøkt meg i hele kveld på dygraphs, men får det absolutt ikke til.. Hjelp ?

Kode

Kode

// sql spørring
$sql = mysql_query("***");
// array for cvs
$list = array("Date, High");
// formatering av db data
while($row = mysql_fetch_array($sql)){
      // bytter om , til . 
	  $h = str_replace(",",".",$row['wtemp']);
	  // data for array til cvs fil
	  $list[] = date("Y/m/d", strtotime($row['wdato'])).date(" H:i",$row['wtemp']).",".$h."<br />";

}
// åpner fila og klargjør den for skriving
$fp = fopen('temp.csv', 'w') or die("Unable to open file!");
// skriver data til cvs, med ny linje for hver <br />
foreach($list as $line){
    $val = explode("<br />",$line);
    fputcsv($fp, $val);
}
// lukker fila
fclose($fp);
<html> <head> <script src="js/dygraph-combined.js"></script> </head> <body> <div id="graphdiv" style="width:1000px; height:400px;"> </div> <script type="text/javascript"> g2 = new Dygraph( document.getElementById("graphdiv"), "temp.csv", // path to CSV file { } // options ); </script> </body> </html>
Dette fungerer bare ikke.. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt ? Får dessuten en "," på slutten av hver linje, og aner ikke hvordan jeg skal fjerne denne. Noen som kan hjelpe ?
http://www.glock.no/fail.jpg

Så den kode-delen på forrige innlegg så helt for jævlig ut så her er ett screenshot i tillegg...

http://www.glock.no/code.JPG

Oh, never mind.. jeg fikk det plutselig til Tusen takk til alle som har bidratt
Sist endret av Glock; 29. januar 2015 kl. 04:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.