Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1207
Fikk nettopp en telefon fra foreldrene mine om at de har nylig blitt kontaktet av folk som selger målingsutstyr for Radon. Foreldrene mine takket selvsagt nei til dette. Frem til Fredagen så begynte de og bli litt usikker. Etter en prat med andre kollegaer på jobbene deres endret det hele meningen deres, noe som fører til at foreldrene mine tenker å ta en slik målingen.

Jeg søkte litt mer informasjon om dette og fant frem til denne: http://www.adressa.no/nyheter/okonom...cle8866981.ece

Her står det at fra 1. januar 2014 så skal alle huseiere som leier ut boligen sin er da nødt til å foreta en Radonmåling for å kontrollere at nivået av Radon ikke er for høyt.

Har fått snakket med naboene til foreldrene mine om dette, og fra deres side så mener de at det ikke er så viktig. Men for min del så mener jeg kanskje at dette er uansett viktig. Slik at man har papirene i orden på at denne boligen er kontrollert osv. Skulle foreldrene mine selge boligen sin eller leie ut sokkeleiligheten deres, og folk som spørr etter disse papirene, så har foreldrene iallefall papirene i orden.

Men hva mener folk om dette?
Sist endret av Gulingen; 12. januar 2014 kl. 20:45.
Det stemmer at det er påbudt, men jeg forslår å heller høre med kommunen om de har tilbud for å gjøre det, eller informasjon om hvem de anbefaler brukt
Ja, det var smart :P Skal høre med kommunen i morgen. Takk for tipse :P
Eg kontakta komuna og fekk tilsendt 2stk sporfilma til bruk for radonmåling gratis. Eg vart opplyst om at det var påbudt å måle radon i offentlige og utleigde bygg, og at ein kan få besøk av nokre tilsette i kommuna får å sjå om ein har fått målt radonmengda. Mannen eg prata med sa at ein kan få bot for å ikkje måle radon, noko som eg ikkje har fått stadfesta andre plasser.
Når målinga er ferdig blir dissa sporfilmane sendt til utlande (sverige trur eg?) og ein får resultatet etter eit par veker. Den som leiger huset og den som eiger det skal ha ein kopi av resultatet til alle tider.
Sist endret av SeaJagermeister; 12. januar 2014 kl. 21:43.
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Eg kontakta komuna og fekk tilsendt 2stk sporfilma til bruk for radonmåling gratis. Eg vart opplyst om at det var påbudt å måle radon i offentlige og utleigde bygg, og at ein kan få besøk av nokre tilsette i kommuna får å sjå om ein har fått målt radonmengda. Mannen eg prata med sa at ein kan få bot for å ikkje måle radon, noko som eg ikkje har fått stadfesta andre plasser.
Når målinga er ferdig blir dissa sporfilmane sendt til utlande (sverige trur eg?) og ein får resultatet etter eit par veker. Den som leiger huset og den som eiger det skal ha ein kopi av resultatet til alle tider.
Vis hele sitatet...
Leste nettopp i avisen om dette, og der var de klar på at de ikke kom til å bøtelegge noen med det første. De ville da heller pålegge utleier om å få tatt en måling om du ble "tatt" i kontroll, og bøtelegge i ettertid om pålegget ikke ble fulgt.
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Eg kontakta komuna og fekk tilsendt 2stk sporfilma til bruk for radonmåling gratis. Eg vart opplyst om at det var påbudt å måle radon i offentlige og utleigde bygg, og at ein kan få besøk av nokre tilsette i kommuna får å sjå om ein har fått målt radonmengda. Mannen eg prata med sa at ein kan få bot for å ikkje måle radon, noko som eg ikkje har fått stadfesta andre plasser.
Når målinga er ferdig blir dissa sporfilmane sendt til utlande (sverige trur eg?) og ein får resultatet etter eit par veker. Den som leiger huset og den som eiger det skal ha ein kopi av resultatet til alle tider.
Vis hele sitatet...
Får håpe kommunen kan bidra med noe :P hehe. Blir ganske dyrt å kjøpe sporfilm, er omtrent 200kr++ per film. Blir ufattelig mange "rom" når jeg regner med huset til foreldrene mine + sokkelleiligheten som de leier ut, da disse sporfilmene skal være i alle de rommene...
Kun påbudt hvis du leier ut. Og da kun i oppholdsrom stue,soverom,kjøkken etc.
Så ikke noe voldsomme summer akkurat.