Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1650
God dag!

Skal lage noen shells med flash, har ikke lagd det før.

1. Lurte på om hvilke slags stjerner jeg trygt kan blande med kclo4+dark pyro al flash? Uten at det blir veldig ustabilt?

2. Er det er noen stjerner eller stoffer jeg absolutt IKKE må blande sammen med denne typen flash?

3. Burde jeg presse flashet sammen i shellene eller burde det være litt mer løst for å få høyest smell? altså enten fylle opp hele og trykke det litt sammen eller la 1/10 være tomrom?

Gjerne skriv noen tips om flash, har som sagt aldri lagd det før! Eller sider med god info, er litt rusten i engelsk men skjønner jo noe.
Vet at det blandes ved hjelp av diaper metoden, skal ha gummimatte under bordet og jordingsledninger. Skal se om jeg får skaffet gummihansker.
Skal holde det unna plast produkter også. Lage litt og litt omgangen og flytte det vekk fra der jeg mixer når det er ferdig.

Er egentlig samme hvilken farge på stjernene, regner med å bruke flashen mest til salutter men er morro å få i stjerner i noen av de! Mye mer morro med noen farger på himmelen!
Sist endret av van nif jeset; 10. november 2010 kl. 22:36.
Kjøp deg gummimatte og en streng som sitter rundt hondleddet og i bordet. svovel bør ikke blandes med KClO4
Sitat av van nif jeset Vis innlegg
God dag!

Skal lage noen shells med flash, har ikke lagd det før.

1. Lurte på om hvilke slags stjerner jeg trygt kan blande med kclo4+dark pyro al flash? Uten at det blir veldig ustabilt?

2. Er det er noen stjerner eller stoffer jeg absolutt IKKE må blande sammen med denne typen flash?

3. Burde jeg presse flashet sammen i shellene eller burde det være litt mer løst for å få høyest smell? altså enten fylle opp hele og trykke det litt sammen eller la 1/10 være tomrom?

Gjerne skriv noen tips om flash, har som sagt aldri lagd det før! Eller sider med god info, er litt rusten i engelsk men skjønner jo noe.
Vet at det blandes ved hjelp av diaper metoden, skal ha gummimatte under bordet og jordingsledninger. Skal se om jeg får skaffet gummihansker.
Skal holde det unna plast produkter også. Lage litt og litt omgangen og flytte det vekk fra der jeg mixer når det er ferdig.

Er egentlig samme hvilken farge på stjernene, regner med å bruke flashen mest til salutter men er morro å få i stjerner i noen av de! Mye mer morro med noen farger på himmelen!
Vis hele sitatet...
1. Perkloratbaserte fargestjerner burde være ok.

2. Eska skrev at du ikke må bande i svovel. Det er mange som gjør det alikevel. Det er KClO3 du må unngå hvis du bruker svovelhodig ettellerannet i tillegg.

3. Det beste er løst og fuffy! Jeg vil anbefale å fylle shellene 3/4 fulle og ha litt luft igjen. Og før oppskytning riste litt svakt for å fuffe det opp...
Men anbefaler at du heller bare snur det opp ned et par ganger hvis du har stjerner i...


Hvis du skal holde det unna plast, hva skal du ha det i da? Glass og porselen?
Har du kjøpt KClO4 allerede? ER det et pulver? Hvis ikke, løp og kjøp en sånn morter på Clas Ohlson til å knuse det med...
Sist endret av Pyrotecnican; 10. november 2010 kl. 23:06.
mener jeg leste ett sted at man bør ikke våte KClO4 flash. er dette tillfelle eller? med andre ord du kan altså ikke lage stjærner av det?
Sitat av Eska Vis innlegg
mener jeg leste ett sted at man bør ikke våte KClO4 flash. er dette tillfelle eller? med andre ord du kan altså ikke lage stjærner av det?
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det... Men hvorfor i helv***e skulle en ønske å lage stjerner ut av perkloratflash?
De aller fleste og fineste fargestjernene bruker KClO3/4 som oksidant!
Sist endret av Pyrotecnican; 10. november 2010 kl. 23:14.
Oi, var vist jeg som missforsto her. jeg tolket punkt 1 som om han ville blande KClO4 flash i stjernemiksen. klødde meg litt i hode og tenkte litt før jeg leste den første posten en gang til. virker litt tullete ut.
Sitat av Eska Vis innlegg
Oi, var vist jeg som missforsto her. jeg tolket punkt 1 som om han ville blande KClO4 flash i stjernemiksen. klødde meg litt i hode og tenkte litt før jeg leste den første posten en gang til. virker litt tullete ut.
Vis hele sitatet...

Når du sier det begynte jeg å tenke... Jeg tror det hadde, i teorien, vært mulig å granulere flash med nitrocelluloselakk og bruke det som flash cores når en ruller stjerner. Men så finnnes det allerede en fin miks til det...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Når du skal blande er det greit å lage så mye du trenger i én omgang, fremfor mange små. Risikoen er under miksingen, og ved å minimere tiden du bruker på blanding, minimerer du risikoen. De "store gutta" screenmixer faktisk flash, men personlig har jeg helst "rullet" det sammen i en pappbeholder. Ingrediensene legges i, og beholderen roteres (skråstilt, slik at ingenting faller ut) til miksen er jevn og fin. Melkekartong kan benyttes.

Om du lager salutter er det kurant å bare legge ingrediensene i shellet, lukke det og la det være litt luft igjen, slik at flashen får plass til å bevege seg. På denne måten kan du bare rotere shellet etter det er satt sammen, så får du blandet flashen.

Utvis forøvrig stor forsiktighet, og tenk deg godt om før du gjør noe forhastet. Still deg ofte spørsmålet "Er dette trygt?" underveis i prosessen.
Takk for svar!
Kan jeg trygt lagre ferdige flash shells i 1-2 uker? Tenker før nyttårsaften! Hadde tenkt å lagre noen i vedkjelleren. Det blir nesten samme temp som ute, men er tørt og fint.

Skal prøve å lage litt flash etter jeg får tak i kclo4 og al, kanskje jeg kommer med noen fler spørsmål etterhvert :-)
Sitat av van nif jeset Vis innlegg
Takk for svar!
Kan jeg trygt lagre ferdige flash shells i 1-2 uker? Tenker før nyttårsaften! Hadde tenkt å lagre noen i vedkjelleren. Det blir nesten samme temp som ute, men er tørt og fint.

Skal prøve å lage litt flash etter jeg får tak i kclo4 og al, kanskje jeg kommer med noen fler spørsmål etterhvert :-)
Vis hele sitatet...
Så lenge det er tørt kan det lagres lenge og vel. De shellene til Crackerjacks var amerikanske og håndlagede og fra 70 tallet... Fremdeles like hele og det er stor sansynlighet for at det var perkloratflash i saluttene..