Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 11102
Jeg har fått inntrykk av at dagens "førstegangs" kriminelle blir stadig yngre.
Legger til noen kilder. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2821851.ece
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.6931257
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/13-a...n-1018895.html

Hva er det som skjer med ungene nå til dags, det er jo ikke bra at en 15 år gammel gutt må rane en buss på grunn av narkogjeld. For ikke snakke om disse personene som selger rusmidler til unger, setter 15 år gammel gutt i gjeld er jo absurd.
Barnevernet er involvert, men hvor stor er sannsynligheten for at denne tenåringen havner i feil miljø senere?
Det er jo flere saker som tar opp rusproblemene som eksisterer i barnevernet, og saker som omhandler dårlig behandling.
Det begynner å bli en stund siden, men man har jo saken om personen som døde av dragonfly (usikker på om det er riktig navn). http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=159866
Voldtekt har og blitt begått av svært unge personer.
http://www.an.no/nyheter/article4762618.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=197635

Det virker som stadig yngre og yngre personer begår lovbrudd som bruk av rusmidler, og stadig flere mer alvorlige saker dukker opp. Som vold og ran, voldtekt etc.
Det er jo ikke noe nytt fenomen, spesielt ikke viss man ser på det internasjonalt. Men det vært en negativ utvikling i Norge virker det som.
Jeg kan ikke huske at man såg slike saker så ofte når jeg var tenåring, utenom man hørte saker som skjedde i land som usa. Kanskje jeg tar feil, men jeg sitter med inntrykket av at det skjer mye oftere enn før, og sakene har blitt grovere.
Det virker som en del utenlandske ungdommer er involvert i slike saker, uten at jeg er sikker. Men hva er grunnen til dette? Er det kulturen de har tatt med seg, miljøet?

Hva er det som ligger bak en slik utvikling?
Er det foreldrene som har skylda, er det dårlig oppdragelse?
Skal man skylde på skytespill og voldelige filmer?
Disse 2 eksemplene er det veldig lett å skylde på, personlig tror jeg ikke spill kan gjør en normal person voldelig. Personer som allerede sliter psykisk kan spill sikkert være en påvirkningsfaktor. Men sannsynligvis vil personer som havner i denne kategorien utføre handlingene selv om man ikke har fått innflytelse fra spill og film.
Forholdet mellom foreldre og barn kan spille en større rolle, kanskje forholdet unger har med foreldre nå til dags har forandret seg. Kanskje foreldre jobber mye, tilbringer for lite tid med barna selv om de er gode foreldre av den grunn.
Er det samfunnets utvikling som kan ta en del av skylda? Vet at jeg ikke går inn på noe spesifikk når jeg sier samfunnet. Kanskje det er "kaldere" samfunn nå til dags? Eller har unger i dag det veldig travelt med å bli voksne?

Hvordan kan man snu eller forebygge en slik utvikling?
Hva er hovedgrunnene for at barn i dag begår alvorlige handlinger?
Hvordan vil det bli i fremtiden, vil disse problemene bare øke og øke?
Synes dere å sette ned den kriminelle lavalderen er en god ide?
Er fengsel en god straffemetode på så unge personer?
Er psykiske problemer ett økende problem som står bak denne utviklingen?
Flere dårlige miljøer en årsak?
Har dere noen innspill, tanker om dette?

Tnx for alle svar.
Sist endret av sneipen; 4. februar 2010 kl. 08:40.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg intervjuet hvertfall en politibetjent et par år siden som var ganske klar på at han mente at den kriminelle lavalder i Norge (15 år) er for høy. Dette kan jeg si meg enig i.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg intervjuet hvertfall en politibetjent et par år siden som var ganske klar på at han mente at den kriminelle lavalder i Norge (15 år) er for høy. Dette kan jeg si meg enig i.
Vis hele sitatet...
Ditto. Blir like oppgitt hver gang jeg ser en 13-14 år gammel shitkid lage innlegg her på nFF om at han har gjort et eller annet faenskap som direkte går ut over noen andre, og hvorvidt han kan spille alderskortet for å slippe straff. Jeg sier vi innfører stokkeslag igjen
Jeg tror nok noe av problemet kan være omsorgssvikt, eller ikke direkte men unger er ganske utspekulerte så de kan sjule ting hvis de vil, og da er det ikke noe stort problem å sjule slike ting som stoff osv, flere vil nok tenke at det er for mye vold i media som gjør barna så voldelige og gjør dem til missbrukere men det er faktisk som med oss eldre at det er noe du velger selv. Selvsagt har de mindre livserfaring enn oss men enkelte har faktisk noe vett i skallen.


Jeg mener ikke at media ikke har noe evne til å påvirke, den har en stor innflytelse på mange, spesielt barn. Er ikke lenge siden jeg så 2-3 unger løp rundt i gata og "drepte" en Murloc fordi de var characterene sine på WoW. Så det er ingen tvil om at enkelte blir det. Men det er jo forskjellig fra person til person hele greia.
http://www.dn.no/d2/kunst/article1665254.ece

Jeg har også lagt merke til at en del av folka på min alder der jeg bor har hengt en del med yngre folk, når vi var 15-16 var gjerne 12-13 åringer med og enda mindre unger som "så opp" til dem gikk hjem og spurte mor og far om de kunne få snus fordi de hadde sett de store gutta bruke det.

Jeg tror ikke det ville hjulpet å sende en 13år gammel gutt i fengsel, problemet er at da blir han satt inn med likesinnede og det vil ikke akkurat hjelpe han på veien mot bedring, snarere tvert imot desverre.

Det staten burde gjort er å starte gratis kurs for foreldre og generelt hvem som helst der de kan få litt info om de forskjellige stoffene, hvordan du kan kjenne igjen ting på lukt, pupiller osv.

sorry for noen eventuelle skriveleif, gikk litt fort i svingene.
"Øko-Terrorist"
ikke helt enig i Fengsel for de under 15, men definitivt hardere straffer, sammfunnstjeneste, bøter, og gjerne betinget fengsel(registrert frem til de er 18, og kan legges til på, hvis noe skjer mellom de er 15-18 ryker de inn for oppspart fengsels straff. eller eventuellt reell husarrest med fotlenke?
At "dagens undom" blir verre og verre, er vel noe som har blitt sagt kontinuerlig siden det antikke Romerriket, men ser man på statistikken så er det vel egentlig ingen grunn til å tvile.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg intervjuet hvertfall en politibetjent et par år siden som var ganske klar på at han mente at den kriminelle lavalder i Norge (15 år) er for høy. Dette kan jeg si meg enig i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at viss man setter ned den kriminelle lavalderen vil forebygge kriminalitet? Jeg kan ikke si meg enig i at dette vil gjøre situasjonen bedre, det er dog en veldig enkel løsning på ett mer komplisert problem. Vi liker enkle løsninger virker det som, selv om det ikke tar roten i problemet.
hva med å gi tilbud som kan virke forebyggende?
Viss man er mer obs på ungene så vil jeg tro at man kan se flere tegn på at ting ikke er helt som de skal være, og ta tak i dette før det utvikler seg så mye at personen kommer til å begå kriminelle handlinger?
Å gi ungene ett "varmere" miljø, tilrettelegge tilbud rett og slett. Istedenfor å gjør tilværelsen enda "kaldere", viss du forstår hva jeg mener?
I og med fengsel og straffer har i mange tilfeller gjort det vanskeligere å komme ut av negative livssituasjoner som bidrar til kriminelle handlinger.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
sorry for noen eventuelle skriveleif, gikk litt fort i svingene.
Vis hele sitatet...
Erm, sjekk dette før du poster?
Sitat av tr80r Vis innlegg
ikke helt enig i Fengsel for de under 15
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om fengsel. Men husarrest er muligens et virkemiddel.

Noe annet som mange kunne hatt godt av i en periode er "Internatet". Sendt på TV Norge i 2005. En gruppe elever bor på internatskole og blir undervist som på 1950-tallet.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Erm, sjekk dette før du poster?Er ikke snakk om fengsel. Men husarrest er muligens et virkemiddel.

Noe annet som mange kunne hatt godt av i en periode er "Internatet". Sendt på TV Norge i 2005. En gruppe elever bor på internatskole og blir undervist som på 1950-tallet.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke så dumt, men skal man sende alle til internat da?
Er det ikke bedre å prøve å forebygge og hjelpe yngre mennesker som har problemer. Istedenfor å vente til de utfører en handling for å så bli sendt til ett internat. Ikke minst, vil en slik behandling fungere i ettertid? Det er jo veldig enkelt å havne i samme situasjon når man har tatt "straffen".
Noe som og er en god grunn for å heller konsentrere seg for å forebygge enn å straffe i ettertid.
Ikke minst finne ut hva som er hovedgrunnen for at f.eks 15 åringer begår slike handlinger?
Jeg er noe skeptisk til at tiltak som internat og straff vil snu utviklingen nevneverdig av denne grunn og andre.
Sist endret av sneipen; 4. februar 2010 kl. 09:31.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Noe annet som mange kunne hatt godt av i en periode er "Internatet". Sendt på TV Norge i 2005. En gruppe elever bor på internatskole og blir undervist som på 1950-tallet.
Vis hele sitatet...
Ja, det funka dritbra på tv. Med barn som egentlig ikke var problembarn.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av sneipen Vis innlegg
Sikkert ikke så dumt, men skal man sende alle til internat da?
Vis hele sitatet...
Tanken min var at en del kunne sendes på noe slikt i en periode. Men om det virker har jeg ikke peiling på. Det finnes sikkert massevis av folk som er villig til å teste det. Kun et spørsmål om å bryte byråkratiets barrierer og skaffe penger til det. Jeg er garantert ikke den første som har tenkt tanken.
Er det ikke bedre å prøve å forebygge og hjelpe yngre mennesker som har problemer. Istedenfor å vente til de utfører en handling for å så bli sendt til ett internat. Ikke minst, vil en slik behandling fungere i ettertid? Det er jo veldig enkelt å havne i samme situasjon når man har tatt "straffen".
Vis hele sitatet...
Vi får jo proppet ørene fulle av at forebygging virker, og at politi driver forebyggende arbeid og har fokus på dette i forbindelse med ungdom. Jeg googlet "fungerer forebyggende arbeid", og kom fram til denne siden fra Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. Under avsnittet "Effekten uteblir", som jo allerede er en indikator, står det "Forskning om forebyggende arbeid viser at mange tiltak og program har liten eller ingen effekt".
Ikke minst finne ut hva som er hovedgrunnen for at f.eks 15 åringer begår slike handlinger?
Vis hele sitatet...
Du lenker til bla.a. en 15-åring som raner en buss pga. narkogjeld. Bare et spørsmål om tid før noen roper ut om legalisering av cannabis, som ville satt en stopper for at ungdom kommer i kontakt med hardere stoffer. Men nei; dette er sannsynligvis ikke hovedgrunnen.
Jeg er noe skeptisk til at tiltak som internat og straff vil snu utviklingen nevneverdig av denne grunn og andre.
Vis hele sitatet...
Jeg også. I Aftenpostens magasin var det en artikkel før jul en gang om ungdom som fikk tett oppfølging etter problemer med rus og kriminalitet. Dette tror jeg er noe som fungerer.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg hater "nei, giiiid, dagens ungdom"-emner.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å anta at du anser dette for å være et slikt emne. Jeg for min del "hater" tråder som diskuterer WoW. Derfor leser jeg dem ikke. Kan skrive guide om du har lyst.
skjer det noe da? synes det alltid har vært slik jeg
Det norske regelverket burde regelrett skrives på nytt. .
Å istedet på å sette så mye fokus på alle de stakkars lille palmeklatrerne nede i afrika så kan man jo heller fokusere på å hjelpe de barna som blir utsatt for vold i hjemmet hvær dag.
Å rett å slett blir behandla som dritt av foreldrene sine . .
Om de ikke opplever annet en vold å faenskap vet de jo ikke av noen annen måte å oppføre seg på.

my two cents.
Mulig jeg skyter meg selv i foten, men barn blir bortskjemte. Utrolig. Foreldre som ikke har mulighet å være hjemme med barna blir gravide, får barn og sender dem i barnehagen. Oppdragelse? Hvor i huleste blir det av den?
Har selv fått en god oppdragelse, som sikkert andre mener også. Og vil tørre påstå at problemet ligger lavere enn tenåringer. Småskolene oversvømmes av wannabe's som tror de er noe. Blir litt for drøyt når barneskoleelever går rundt og sagger mer enn rappere. Æsj!
Mener foreldre bør få lov til å gi en mye strengere oppvekst, barn i hjem blir faktisk tillat å banne og kjefte ut mødre! det er for ille. Lillebroren min har i det siste også begynt å svare min mor frekt, så fremover må jeg frem med pisken

Lærere og barnehagetanter bør også skjerpe seg, de er i stor grad med å hjelpe den alvorlige utviklingen. Altfor mange lærere overser det, de burde satse mye mer på hvordan de skal behandle barn på lærerskolene fremover og, utdanningsdirektoratet burde arrangere kurs for nåværende lærere. Altfor mange problembarn pdd. Og det vil vokse ENORMT!
"Øko-Terrorist"
Tror kanskje også det har endel med mangel på spenning og gjøre, Når jeg var liten sprang vi rundt å bygde hytter i trærne, fikk skrubbsår og knakk armer og bein, hjernerystelser var det plenty med, og med mindre det var bruddskader eller alvorlige skader var det som regel bare et plaster å få hjemme.

Nå for tiden virker det jo som om foreldre er redde for å sende barna utenfor huset uten å først pakke de inn i skumgummi og så sette overvåkning på de.

Tror mye av det som skjer for tiden er pga ungdommen vil gjøre mer og mer "opprør" mot folk som hele tiden skal "skjerme" de mot den "store farlige" verden.

Bare en tanke som datt inn i hodet mitt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av tr80r Vis innlegg
Tror mye av det som skjer for tiden er pga ungdommen vil gjøre mer og mer "opprør" mot folk som hele tiden skal "skjerme" de mot den "store farlige" verden.
Vis hele sitatet...
Mer og mer opprør. Der har du et poeng. Barn har alltid gjort opprør mot foreldregenerasjonen, og siden disse gjorde opprør mot sine foreldre, må nåtidens opprør bli enda mer drastisk.

Dog er jeg i tvil om at dette har stor sammenheng med det at yngre og yngre begår alvorlig kriminalitet.

Dette med opprøret mot foreldregenerasjonen har antageligvis akselerert, og nå som ungdom vet mer enn noen sinne om hvordan andre har det (Internett med sosiale nettverk), er det lettere enn noen gang å kun se det positive ved andres liv, få en vrangforestilling om dette, og konfrontere foreldrene med det. (Jammen Kristian fikk Playstation til jul, og GTA4, og han får være oppe til klokka ett!) <-- Kristian overdrev en del, og han har i tillegg en voldelig far som er på oljeplattform mye av tiden, og ikke gidder å kjøre sønnen sin til trening.

Årsakene til utviklingen er utrolig komplekse.
vi blir vell "modernisert"og får en rekke påvirkninger av nye kulturer som vi var foruten tidligere..
Sitat av Knut91 Vis innlegg
Mulig jeg skyter meg selv i foten, men barn blir bortskjemte. Utrolig. Foreldre som ikke har mulighet å være hjemme med barna blir gravide, får barn og sender dem i barnehagen. Oppdragelse? Hvor i huleste blir det av den?
Har selv fått en god oppdragelse, som sikkert andre mener også. Og vil tørre påstå at problemet ligger lavere enn tenåringer. Småskolene oversvømmes av wannabe's som tror de er noe. Blir litt for drøyt når barneskoleelever går rundt og sagger mer enn rappere. Æsj!

Lærere og barnehagetanter bør også skjerpe seg, de er i stor grad med å hjelpe den alvorlige utviklingen. Altfor mange lærere overser det, de burde satse mye mer på hvordan de skal behandle barn på lærerskolene fremover og, utdanningsdirektoratet burde arrangere kurs for nåværende lærere. Altfor mange problembarn pdd. Og det vil vokse ENORMT!
Vis hele sitatet...
Det som er ganske vanlig now a days er alle 17-18 åringene som havner på tjukka via one-night-stand eller med typen hvor prevensjon nesten er ett fremmedord. Synes det bare blir yngre og yngre foreldre (og yngre foreldre kan jo også bety mer umodne foreldre som kanskje ikke helt vet hvordan å takle ting). Jeg synes ikke det er så "normalt" at noen venner av meg er 21 år og har 2 kids allerede. Våre foreldre ventet litt lenger synes jeg. Unge foreldre er i mange tilfeller fortsatt under utdanning og presser kidsa inn i nærmeste ledige barnehage så fort som mulig. Men nå må du ikke tro at barnehager heller ikke gjør noe med oppdragelse. De prøver så godt de kan, og det er jo alltid også noen som trenger litt ekstra oppmerksomhet av forskjellige grunner. Synes også det er litt feil at det er barnehage/skole som skal stå for en stor del av oppdragelsen siden de tilbringer store deler av dagen der. Og så må man også ta for seg at det er få voksne kontra antall barn, så ett sted må virkelig de voksne ramle av også. De har ikke nok kapasitet i forhold til det de burde, men det som kreves er kanskje også for mye?

Når det kommer til at skolen oversvømmes av wannabe's er det faktisk nesten vondt å se på. Syns ikke småjenter under 10 år skal bekymre seg om sminke, mote og rang. Vær ett barn så lenge man kan. Lek. Lær. Utforsk. Ikke ha tankegangen rettet mot om man er sosialt akseptabel, tangaen sitter rett og bh'en er stuffa til randen med dasspapir eller noe. De ser ut som barnemodeller noen av dem. Vil si at dette motepresset er media sin skyld. Muligens jeg legger noe av skylden på Hannah Montana også for hu er forunderlig nok ett stort forbilde for mange små. Dama mi jobber på vita og opplever at både 10-åringer ha Britney Spears eller Hannah Montana parfymen eller at to 13-åringer presterer å stjele sminke for en samlet sum av nesten 4000,-.

Mote er "viktig", og det har kidsa skjønt.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Nå for tiden virker det jo som om foreldre er redde for å sende barna utenfor huset uten å først pakke de inn i skumgummi og så sette overvåkning på de.

Tror mye av det som skjer for tiden er pga ungdommen vil gjøre mer og mer "opprør" mot folk som hele tiden skal "skjerme" de mot den "store farlige" verden.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Vokste opp rett utenfor oslo og min familie prøvde å nekte meg å dra inn til byen på kvelden for de var overbevist om at jeg kom til å bli slått ned å deretter voldtatt. Alt man hører om i media skremmer foreldre, for alle tror det kommer til å skje med de nærmeste. Sjansen for det er liten, men det er jo en liten risk. Man vet jo aldri. Og foreldre vil da heller stenge ungene inne enn å ta den sjansen.

Og det med at ungene gjør opprør mot foreldre.. Var vi ikke alle der en gang hvor vi måtte løsrive oss litt fra de autoritære baner og bli litt mer selvstendig. Å være litt opprørsk tror jeg har noe med det å bli voksen, men det får da være måte på hvor mye man skal lage opprør også.
Jeg tror mye ligger i oppdragelsen og det og kanskje be om hjelp, hvis man selv ikke strekker til. Nå må det også nevnes at det er veldig vanskelig og finne fram til den man kan be om hjelp. Det jeg mener er ikke at så fort man synes oppdragelsen av barna blir vanskelig, så sender man dem bare i barnehagen eller lignende, men heller det at det burde finne et sted man som foreldre kan henvende seg og få hjelp til og forstå bedre hvor problemet hos barnet eller en selv ligger og på den måten kanskje klare å løse problemet. Istedenfor at problemet bare blir skjøvet vekk. Jeg tenker også at det bør finnes ett sted der barn kan møtes og snakke sammen og treffe større barn og ungdom som kanskje forstår, og på den måten kanskje kan hjelpe barna og formiddle til foreldrene om hvilke problemer de har. Det jeg prøver å si er at jeg tror nøkkelen ligger i komunikasjon, noe som ofte blir utrolig vanskelig fra en gennerasjon til en annen, nettopp fordi de har så forskjellig utgangspungt. Og det er også utrolig vanskelig for en eldre eller yngre generasjon og innrømme at den ene har forstått noe den andre ikke har, eller i mange tilfeller så snakker man om akkurat det samme. Bare at man snakker forbi hverandre, noe jeg også tror er alt for vanlig, blant mennesker gennerelt.
Dette er på mange måter det samfunnet vi har i dag det er bare det at i dagens samfunn skal på en måte alle ha noen å se ned på, noe som blir skikkelig feil når man er minst. Så det jeg prøver å si det er at vi må gi rom til mennesker å barn slik at de kan vokse under trygge forhold.
Ble dette klart på noen måte, eller bare rot?
Sist endret av Veggen; 4. februar 2010 kl. 14:30.
Barn er et kart av sine forledre..

Og foreldre er noe så enkelt at selv ett barn kan styre det..
Sist endret av Vandringsmann; 4. februar 2010 kl. 14:58.
"Øko-Terrorist"
Neida muti, legger like mye om ikke mer skyld på foreldrene en på barna/ungdommen.

Som nevnt tidligere er min teori at foreldre passer altfor mye på barna, og overbeskytter dem til tider, og barna/ungdommen vil derfor gjerne "gjøre opprør" mot både ting som vi selv gjorde opprør mot, i tilegg til nye ting de får beskjed om å ikke gjøre/ikke får lov til, som mange av oss ser på som naturlig å ha gjort.

Var selv en hyper jævelunge, sprengte postkasser, og brant ned noen hekker, havna i slosskamper med annen ungdom/unger.

Når det kommer til slosskamper nå for tiden, hvorfor skal så mange absolutt gå med våpen og bruke disse under slosskamper? Når jeg og mine venner havnet i håndgemeng var det bare det vi brukte, hender og føtter.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Som nevnt tidligere er min teori at foreldre passer altfor mye på barna, og overbeskytter dem til tider, og barna/ungdommen vil derfor gjerne "gjøre opprør" mot både ting som vi selv gjorde opprør mot, i tilegg til nye ting de får beskjed om å ikke gjøre/ikke får lov til, som mange av oss ser på som naturlig å ha gjort.
Vis hele sitatet...
Mulig det er problemet i noen familier, jeg tror det er det motsatte i noen andre, altså en 50/50 i gitte familier hvor barna blir kriminelle. Om man skal bli foreldre, så må man legge det opp slik at man får tilbringe tid med barna, så foreldre får mulighet til å gi dem en bra oppdragelse, ellers går det til helvette. som jeg sa tidligere, altfor mange lar jobb(karriere) gå foran barna, og barna får ikke nok oppmerksomhet, de gjør illegale ting for å føle seg kul\tenkt på\hva de nå enn gjør det for. En annen ting er som jeg sier nedenfor, de får dårlig selvtillit grunnet lite oppmerksomhet, jentene blir sammen med mye eldre gutter, blir enten gravid eller avhengig av dop eller noe, og da er alt gjort.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Når det kommer til slosskamper nå for tiden, hvorfor skal så mange absolutt gå med våpen og bruke disse under slosskamper? Når jeg og mine venner havnet i håndgemeng var det bare det vi brukte, hender og føtter.
Vis hele sitatet...
Og ikke bare det, alle skal slåss nå til dags. Og da er det ikke 1 mot 1, og IHVERTFALL ikke til en har gitt seg/ligger nede og ikke klarer komme seg opp, de fortsetter LENGE mens han ligger nede.. er helt grusomt å tenke på.. tenk om noe sånnt skjer med deg? den tanken streifer meg, men jeg har fortsatt fester for det, mye fordi jeg har venner som vil hjelpe meg da.. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg holdt meg hjemme etter at klokka passerer 22-23.

Irriterer meg for en utvikling Norge har. Utenfor skola/treningssenteret, blir det gjort innbrudd i bilen på HØYLYS dag, om man har noe verdifullt liggende fremme. Bare det sier litt om hvor SKRUDD utviklingen er...
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Det som er ganske vanlig now a days er alle 17-18 åringene som havner på tjukka via one-night-stand eller med typen hvor prevensjon nesten er ett fremmedord.

Vis hele sitatet...
Sant så sant, på ungdomskolen i bygda mi er ei jente på 14(? blir vel 15 i år) gravid. Gjett hvor gammel gutten er. ----> 25...
i tillegg, hu er på fest. HU DRIKKER mens hu er gravid. Vrange drittunger, skal som sagt lage opprør mot foreldre, de får dårlig selvtillit, henger med 10 år eldre tapere som er i dårlig miljø(hasj/andre saker).. og denne jenta blir ikke noen god mor. viser seg allerede nå.. i tillegg, hun veier maks 45 kg, noe som er altfor ALTFOR lite når du skal gi næring til 2 personer via 1 kropp.
merker jeg begynte skjære av i forhold til topic på slutten, men det er jammen skremmende det her også..
Bra Skrevet.. Men kan noen si meg hva som skjer med at folk på 14-15-16 år i Kristiansand danner Ny-Nazistiske grupper ?
"Øko-Terrorist"
Sitat av kbstray Vis innlegg
Bra Skrevet.. Men kan noen si meg hva som skjer med at folk på 14-15-16 år i Kristiansand danner Ny-Nazistiske grupper ?
Vis hele sitatet...
Nei uff, de er noe for seg selv, veldig ofte mobbeoffer eller "utstøtte" som blir "tatt inn i varmen" av eksisterende grupper, har skjedd I mange år...
Sitat av kbstray Vis innlegg
Bra Skrevet.. Men kan noen si meg hva som skjer med at folk på 14-15-16 år i Kristiansand danner Ny-Nazistiske grupper ?
Vis hele sitatet...
Fordi at de kan ? Og norge er for nordmenn. jeg selv er forbanna lei av alle utlendingene som norge tar inn. Er man i byen ser man nesten flere utlendinger en nordmenn. Løper rund med Burka og snakker utenlandsk. Irriterer meg grenseløst.

Så stå på små ny-nazister dere støtter en god sak !
"Øko-Terrorist"
Sitat av Proxer Vis innlegg
Fordi at de kan ? Og norge er for nordmenn. jeg selv er forbanna lei av alle utlendingene som norge tar inn. Er man i byen ser man nesten flere utlendinger en nordmenn. Løper rund med Burka og snakker utenlandsk. Irriterer meg grenseløst.

Så stå på små ny-nazister dere støtter en god sak !
Vis hele sitatet...
Sorry for å dra dette litt OT, men måtte bare kommentere.

Det er STOR forskjell på Invandrere og "pakkiser". Invandrere og flyktninger kommer ofte hit fordi de ikke har noe særlig valg, og veldig mange av de ønsker faktisk å bidra til samfunnet, og veldig mange av de gjør også dette.

"Pakkiser" derimot, er de som er trygdesnyltere, raller rundt i "gjenger" og er rett og slett drittsekker.

Invandrere/Flyktninger har jeg ingenting imot, "Pakkiser" derimot... de kan fint pelle seg hjem.

(Unskyldninger hvis jeg krenket noen med språket i denne posten, men kom ikke på noe annet ord for å beskrive dem)
Sist endret av tr80r; 4. februar 2010 kl. 16:56.
Obligatorisk fiolin til alle skolebarn hadde nok fåt bukt med problemet.

Siden tallene indikerer en økning i ung kriminalitet kan det være interessant å sammenligne situasjonen før og nå og finne noen variabler som har endret seg. Dagens ungdommer er mer ekstreme. Media er den første variabelen som er vesentlig annerledes nå enn for 40 år siden.

Både medias innhold som selvsagt påvirker barnas atferd, men også det faktum at TVen er den mest hyppige brukte barnevakten av de alle. Sett ungen foran skjermen så er den okkupert i x antall timer.

Skilsmissestatistikken er også en annen ting som har endret seg. Trenger barn kjernefamilie for å unngå kriminalitet? Neppe, men de to statistikkene korrelerer faretruende godt. Det gjør også antall inkvoterte flyktninger, uten at det trenger å være noe kausalitet bak den korrelasjonen heller.
Sitat av Proxer Vis innlegg
Fordi at de kan ? Og norge er for nordmenn. jeg selv er forbanna lei av alle utlendingene som norge tar inn. Er man i byen ser man nesten flere utlendinger en nordmenn. Løper rund med Burka og snakker utenlandsk. Irriterer meg grenseløst.

Så stå på små ny-nazister dere støtter en god sak !
Vis hele sitatet...
Tror du at bare ved å legge skylda på noen så er problemet løst?
Bare vi "hater" de samme menneskene så kan vi samles om en ting og utrydde det?
Dette er steinalder tankegang.
Jeg forstår hvorfor du sier det du sier, men løsningen din er helt feil.
Rasisme er en av de tingene som må bekjempes av et moderne samfunn, ikke styrkes av gamle fordommer. Vi har alt for mange eksempler på hva som ikke virker, hva med å prøve noe nytt, noe vi tror og håper at kan fungere, noe som kan inkluderer alle. Hva om vi prøver og ha et livssyn som er mer i retning av et "menneskesyn" der vi ser på alle som like, men helt forskjellige?

Som foreldre og individer i et samfunn, er vi hele tiden nødt til å tenke på hvilke eksempler vi stter for yngre og eldre generasjoner. Eksempelets makt er stor og det nytter på ingen måte å si: Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Det jeg mener er at alle mennesker foreldre eller ei, må tenke på hva de gjør. Jeg mener at hva hver enkelt gjør, når ingen andre, eller bare like sinnede ser hva som blir gjort, er helt opp til hver enkelt. Det jeg sier er at man må tenke over hva man seir og gjør utfra hvem som hører og ser på.
Vi mennesker er alle forskjellige noen trenger og ledes mer enn andre, litt for mange er kanskje for opptatt av å lede eller bestemme over andre, være seg egene barn eller andres. Det som uansett er sikkert er at det er veldig vanskelig og presse et barn inn i en "form", som ikke føles riktig for den enkelte. Barn som voksne, trenger og finne ut av ting selv. Så det vi kanskje må gjøre er å sørge for at det er mulig for mennesker å finne ut av ting på en forsvarlig måte?
Sist endret av Veggen; 4. februar 2010 kl. 18:35.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Det som er ganske vanlig now a days er alle 17-18 åringene som havner på tjukka via one-night-stand eller med typen hvor prevensjon nesten er ett fremmedord. Synes det bare blir yngre og yngre foreldre (og yngre foreldre kan jo også bety mer umodne foreldre som kanskje ikke helt vet hvordan å takle ting). Jeg synes ikke det er så "normalt" at noen venner av meg er 21 år og har 2 kids allerede. Våre foreldre ventet litt lenger synes jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg kan komme på konkrete eksempler, folk jeg kjenner, fra både foreldre- og besteforeldregenerasjonen min som fikk barn nokså tidlig. Tror man hører mer om unge foreldre nå til dags fordi det er mer akseptert å få barn tidlig utenfor ekteskap. Før prøvde man å skjule det, og levde i skam. I tillegg lærte jeg om dette på ungdomsskolen.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Når det kommer til slosskamper nå for tiden, hvorfor skal så mange absolutt gå med våpen og bruke disse under slosskamper? Når jeg og mine venner havnet i håndgemeng var det bare det vi brukte, hender og føtter.
Vis hele sitatet...
Her har jeg veldig lyst til å si "film". Er et annet system på ære nå til dags.
Sitat av Proxer Vis innlegg
Fordi at de kan ? Og norge er for nordmenn. jeg selv er forbanna lei av alle utlendingene som norge tar inn. Er man i byen ser man nesten flere utlendinger en nordmenn. Løper rund med Burka og snakker utenlandsk. Irriterer meg grenseløst.

Så stå på små ny-nazister dere støtter en god sak !
Vis hele sitatet...
Hvor mange du ser i gatene er absolutt ikke noe mål for hvor mange det faktisk er. Kanskje innvandrere kommer seg ut mer enn en del normenn som sitter inne og bedriver hobbyen sin; "Fap Fap"?

Du lever i et multikulturelt samfunn. Deal with it.
Sitat av let_me_follow Vis innlegg
Både medias innhold som selvsagt påvirker barnas atferd, men også det faktum at TVen er den mest hyppige brukte barnevakten av de alle. Sett ungen foran skjermen så er den okkupert i x antall timer.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig godt poeng. De som lager TV er interessert i å lage god TV, ikke "la oss gjøre dette realistisk".
Skilsmissestatistikken er også en annen ting som har endret seg.
Vis hele sitatet...
Også noe jeg virkelig kan tro har hatt negativ effekt på mange barns oppvekst.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Sorry for å dra dette litt OT, men måtte bare kommentere.

Det er STOR forskjell på Invandrere og "pakkiser". Invandrere og flyktninger kommer ofte hit fordi de ikke har noe særlig valg, og veldig mange av de ønsker faktisk å bidra til samfunnet, og veldig mange av de gjør også dette.

"Pakkiser" derimot, er de som er trygdesnyltere, raller rundt i "gjenger" og er rett og slett drittsekker.

Invandrere/Flyktninger har jeg ingenting imot, "Pakkiser" derimot... de kan fint pelle seg hjem.

(Unskyldninger hvis jeg krenket noen med språket i denne posten, men kom ikke på noe annet ord for å beskrive dem)
Vis hele sitatet...
Pakkis er vel strengt tatt et slengord for en pakistaner.

Sitat av Proxer Vis innlegg
Fordi at de kan ? Og norge er for nordmenn. jeg selv er forbanna lei av alle utlendingene som norge tar inn. Er man i byen ser man nesten flere utlendinger en nordmenn. Løper rund med Burka og snakker utenlandsk. Irriterer meg grenseløst.

Så stå på små ny-nazister dere støtter en god sak !
Vis hele sitatet...
Norge for nordmenn? Hva synes du da om f.eks svenske innvandrere? Selv er jeg forbanna lei ignorante folk som ytrer meninger de faktisk ikke forstår meningen bak, i det hele tatt.

Si meg, liker du å spise kebab?


Men nå sporet jeg helt av her. Har selv grublet rundt dette temaet, da spesielt hvor mye oppdragelse fra foreldre påvirker barn kontra miljøet man vokser opp i. Har selv vokst opp i et ganske flersporet miljø, hvor folk hadde lett tilgang til diverse rusmidler i tidlig alder. Som de fleste miljøer, består det av flere "grupper" med venner, som er mer close enn andre. Jeg var heldig, og de fleste vennene mine er ordentlige borgere med forholdsvis plettfri vandel og ikke mye snusk og annet man helst bør unngå i tenårene.

Jeg klarer ikke å konkludere med noe, fordi jeg henger meg så mye opp i hva som betyr mest; oppdragelse eller miljø. Hver gang jeg tenker på det setter hjernen i gang et sinnsykt tankemønster som ikke ser ut til å ta noe ende.

Jeg kan dog komme med et godt råd som kan bety mye: Ta vare på vennene dine og folk omkring deg.
Sitat av kbstray Vis innlegg
Bra Skrevet.. Men kan noen si meg hva som skjer med at folk på 14-15-16 år i Kristiansand danner Ny-Nazistiske grupper ?
Vis hele sitatet...
Ja, huff, det er trist. Jeg merket selv da jeg bode i Kristiansand at mange av "forbildene" paa 17-18 aar ködda hele tida om negere, jöder, osv. Men disse 14-15aaringene vil jo vaere like kule som de og begynner aa snakke dritt om de, utelate de, gjör alt mye mer seriöst enn de eldre. Naar jeg kommer hjem igjen skal jeg faen meg begynne aa si ifra om hva som er greit og hva som ikke. Jeg oppforder dere til aa gjöre det samme.

Peace
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Ja, huff, det er trist. Jeg merket selv da jeg bode i Kristiansand at mange av "forbildene" paa 17-18 aar ködda hele tida om negere, jöder, osv. Men disse 14-15aaringene vil jo vaere like kule som de og begynner aa snakke dritt om de, utelate de, gjör alt mye mer seriöst enn de eldre. Naar jeg kommer hjem igjen skal jeg faen meg begynne aa si ifra om hva som er greit og hva som ikke. Jeg oppforder dere til aa gjöre det samme.

Peace
Vis hele sitatet...
Støtt Norge og Våre nye landsmenn!

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article722985.ece

Mener de går for langt - Mange av medlemmene er bare 16 år gamle, og flere av dem er allerede dømt for vold, hærverk, narkotika og tyveri. De av guttene som ennå ikke har havnet i strafferegisteret, er under oppsikt av politiet. Kilde fvn.no
Mangel på oppdragelse, foreldre som ikke er der for barna gjør ofte at tenåringer sklir litt ut.

Noen burde bare blitt tatt med bak et skur og fått en kule.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av crEpi Vis innlegg
Noen burde bare blitt tatt med bak et skur og fått en kule.
Vis hele sitatet...
JA! La oss gjenoppta utdaterte straffemetoder som ikke har vist noe positiv effekt i forhold til kriminalitet!
Det er sikkert ikke det som er tanken med slikt system, men heller gjøre det pga det kan bli ansett som en form for rettferdighet. På en måte..
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det er sikkert ikke det som er tanken med slikt system, men heller gjøre det pga det kan bli ansett som en form for rettferdighet. På en måte..
Vis hele sitatet...
Rettferd? Er det da rettferdig med hevnaksjoner også? Da får vi en familie krig på et øyeblikk....
Den diskusjonen får du ta med noen andre, jeg kom med ett forslag om hvorfor noen støtter slike straffemetoder. Ikke at jeg støtter det selv.
Dagens ungdom har ikke opplevd det vi har opplevd!

De vet ikke noe om hvordan det er å leve med en følelse av uunngåelig vitenskapsutløst apokalyse, fordi de har ikke vært igjennom den paranoiabetonte Y2K tiden.

De husker ikke den tiden det var lastebilsjåfør streik og dagligvare forhandlerene var tomme for pålegg, så de har aldri opplevd utilfredsstilt fysenhet på bacon-ost!!!

De eier ikke tålmodighet fordi de aldri opplevde ISDN!

De spilte aldri Manhunt, og lærte dermed aldri at det ikke alltid er ønskelig å begå brutale voldshandlinger, noen ganger blir man kidnappet av en stormannsgal psykopat og er TVUNGET til å gjøre det for å overleve!

Og hvem sin skyld er det? Politikerene og hottentottene! Hvorfor? Fordi. La oss si (slik at rasismen min virker vitenskapelig begrunnet) fordi de får alle pengene våre, og tar alle jobbene våre slik at ungdommen er nødt til å ty til ran og narkotika og sånn.
I min tid fantes nemlig ikke narkotika, det var det glade '90-tall og man kunne fortsatt stole på at Kenny bare satt barnevakt og ikke kom til å voldta babyen min mens han var høy på formfett.
Sist endret av CaptainP; 5. februar 2010 kl. 00:30.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Dagens ungdom har ikke opplevd det vi har opplevd!

De vet ikke noe om hvordan det er å leve med en følelse av uunngåelig vitenskapsutløst apokalyse, fordi de har ikke vært igjennom den paranoiabetonte Y2K tiden.

De husker ikke den tiden det var lastebilsjåfør streik og dagligvare forhandlerene var tomme for pålegg, så de har aldri opplevd utilfredsstilt fysenhet på bacon-ost!!!

De eier ikke tålmodighet fordi de aldri opplevde ISDN!

De spilte aldri Manhunt, og lærte dermed aldri at det ikke alltid er ønskelig å begå brutale voldshandlinger, noen ganger blir man kidnappet av en stormannsgal psykopat og er TVUNGET til å gjøre det for å overleve!

Og hvem sin skyld er det? Politikerene og hottentottene! Hvorfor? Fordi. La oss si (slik at rasismen min virker vitenskapelig begrunnet) fordi de får alle pengene våre, og tar alle jobbene våre slik at ungdommen er nødt til å ty til ran og narkotika og sånn.
I min tid fantes nemlig ikke narkotika, det var det glade '90-tall og man kunne fortsatt stole på at Kenny bare satt barnevakt og ikke kom til å voldta babyen min mens han var høy på formfett.
Vis hele sitatet...
Tror du med fordel kan sette deg litt bedre inn i saken, selv om jeg forstår din frustrasjon er jeg langt i fra enig.
Jobbene du snakker om at de tar fra oss er stort sett vaske jobber og andre lavtlønnede yrker som "nordmenn" ser seg for gode til. De fleste "mørke" innvandrere er i veldig stor grad overkvalifisert for den jobben de gjør. De som utnytter systemet er kanskje bare smarte, hadde det vært ett smutthull du kunne benyttet, hadde kanskje du også gjort det? Skal du skylde på noen skyld på systememt, skyld på pengejaget eller rett og slett bortskjemt ungdom som i noen ganger er tilfellet.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Den diskusjonen får du ta med noen andre, jeg kom med ett forslag om hvorfor noen støtter slike straffemetoder. Ikke at jeg støtter det selv.
Vis hele sitatet...
Den er grei.
Sist endret av Veggen; 5. februar 2010 kl. 00:39.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Sorry for å dra dette litt OT, men måtte bare kommentere.

Det er STOR forskjell på Invandrere og "pakkiser". Invandrere og flyktninger kommer ofte hit fordi de ikke har noe særlig valg, og veldig mange av de ønsker faktisk å bidra til samfunnet, og veldig mange av de gjør også dette.

"Pakkiser" derimot, er de som er trygdesnyltere, raller rundt i "gjenger" og er rett og slett drittsekker.

Invandrere/Flyktninger har jeg ingenting imot, "Pakkiser" derimot... de kan fint pelle seg hjem.

(Unskyldninger hvis jeg krenket noen med språket i denne posten, men kom ikke på noe annet ord for å beskrive dem)
Vis hele sitatet...


litt OT men vi alle trenger jo litt humor i hverdagen.
IMO så er Chris Rock sin presentasjon om problemet rett å slett genialt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui6-Wc0PDc4
Jeg tror mye av problemet hos dagens unge, er at de tror veldig ofte at de har forstått så mye mer enn den eldre generasjonen. Den eldre generasjonen vet at det er mye den yngre generasjonen ikke har forstått, men samtidig tror jeg også det er mange eldre som ser at det er mange unge som har skjønt mye som eldre ikke har skjønt, men klare ikke altid å se hva. Det jeg prøver og si er at selv om man har forstått hvordan noe skal brukes, betyr ikke det automatisk at du forstå hordan det virker. Jeg for min del, vet hva veldig mye skal brukes til. Det betyr ikke at jeg forstår like mye.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Njord Vis innlegg
Mulig det er problemet i noen familier, jeg tror det er det motsatte i noen andre, altså en 50/50 i gitte familier hvor barna blir kriminelle. Om man skal bli foreldre, så må man legge det opp slik at man får tilbringe tid med barna, så foreldre får mulighet til å gi dem en bra oppdragelse, ellers går det til helvette. som jeg sa tidligere, altfor mange lar jobb(karriere) gå foran barna, og barna får ikke nok oppmerksomhet, de gjør illegale ting for å føle seg kul\tenkt på\hva de nå enn gjør det for.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, det går helt klart begge veier. Poenget er å finne en gylden middelvei, som det alltid er
Jeg tror at ung kriminalitet er på grunn av dårlig oppdragelse , eller feil miljø ,.
Jeg bor selv på sola , der har det vært en del saker angående hasj/narkotika ,. Sist år på ungdomsskolen var det en del slosskamper som ble poletianmeldt av skolen , ganske grove slosskamper. Så ungdom me dårlig oppdragelse tror jeg blir slik , barn som blir "misshandlet" sparket slått i hjemmet har ofte blitt unge kriminelle , men er det ikke folk som er ute etter og fengsle slike foreldre da ?
Men dette er mine meninger , har lest igjennom hele topicen og det var mange gode meninger ,.
Som nevnt tidligere i tråden, så kan bortskjemthet være en faktor.

For eksempel her i kommunen har vi ei lita bygd, den er full av "idioter" som løper rundt, knuser ting, starter slosskamper osv.
De er veldig kjente for å oppføre seg mye større enn de er, og siden de er så "tøffe" har det påvirket ungdom i resten av kommunen, og en ny generasjon drittsekker har oppstått.
Det har også vært to mistenkelige branner, hærverk på forskjellige steder pga. mye ungdomsgrøftefyll og generelt sett mye idioti her, og det er vanskelig å finne ut hvem som har gjort dette, siden der er så mange av disse "idiotene" å velge mellom.

Jeg tror dette skyldes av at dagens ungdom blir (som sagt tidligere) mer bortskjemte, foreldrene blir mer fraværende og bryr seg ikke om folkene ungene deres henger med, språket de bruker og at de (ihvertfall her) i noen tilfeller drikker seg drita på tirsdager og torsdager.

Selv har jeg foreldre som er nazi på alt fra pengebruk til å gå ut på kveldene. Hver gang jeg prøver å åpne kjeften for å svare rappkjeftet blir jeg kjeftet på. Jeg har fått en god oppdragelse med akkurat det jeg trenger, jeg får nesten ingenting av det jeg peker på, det må jeg fint kjøpe self for mine egne inntjente penger. Men det er så mange her som er slik at de peker på noe, så får de det og 500 ting til.

Jeg har fått høre fra foreldre og besteforeldre at det var slettes ikke slik før, da fikk en ris på rumpa så snart en ikke kom inn til middag i tide eller ikke spiste opp maten sin. På én måte synes jeg at dette burde innføres igjen, men de som er blitt idioter forblir mest sannsynlig idioter i fremtiden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Inn med spanskrøret og gi ris til barna. Eneste som hjelper i dagens samfunn i Norge.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg

Selv har jeg foreldre som er nazi på alt fra pengebruk til å gå ut på kveldene. Hver gang jeg prøver å åpne kjeften for å svare rappkjeftet blir jeg kjeftet på. Jeg har fått en god oppdragelse med akkurat det jeg trenger [..]
Vis hele sitatet...
Jeg hadde selv foreldre som dette, og er takknemmlig for det. Jeg tror oppdragelsen er viktig for vidreutviklingen av barn, og foreldre må ta mer ansvar.

Jeg vet selv om mange av disse "ungene" som bare er ute etter bråk og er innblandet i kriminalitet. Det de fleste av disse har til felles er at de har blitt "dullet" med i hele oppveksten. Foreldrene tørr ikke krangle med ungene, så de gjør akkuratt hva de vil, når de vil. De tror de kan gjøre alt, uten konsekvenser..

Jeg mener at barna skal være barn mens de kan, men de er for opptatte av å være "voksen"..:/
Sist endret av veronique; 9. februar 2011 kl. 10:10.
Ikke bare kall det "dagens" tenåringer. For det er egentlig ingenting spesielt med akkorat "dagens" tenåringer. For tenåringer har det i flere tiår vært problemer med. På 70-80 tallet var det minst like masse narko problemer, ran osv blandt ungdom. Gjerne verre tilstander også noen steder.
Det er for det første godt voksne mennesker som selger dopet til ungdommen. De fleste narkomane en ser på gata i byn også er somregel rundt en 30-40 år. Men dagens tenåringer er gjerne blitt bedre introdusert for det rebellske livet. Lettere å få tak i stoffer. Også er det vanskelig å få jobb i disse dager, de trenger få folk de fleste steder. Dermed må gjerne endel ungdom ty til drastiske ting, som å stjele, rane etc.
“Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk.”
Sokrates, ca. 400 år før Kristus.
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Inn med spanskrøret og gi ris til barna. Eneste som hjelper i dagens samfunn i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja ihvertfall når "barna" kommer med balltre tilbake. Vold vil aldri være en god løsning på noe.