Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3975
sertifisert idiot
Heisann alle sammen!

Jeg har nå tatt over/adoptert en katt. Denne katten har en litt spessiel bakrund, som jeg skal prøve å forklare så enkelt som mulig:

Jeg leier ett hus, dette huset tilhørte opprinnelig huseiers far. Når han døde, pusset sønnen opp huset og leide det ut til en person som hadde hund, og katten måtte da bli en utekatt. Personen med hunden bodde da i huset i ca 3 år, før h*n nå har flyttet og jeg flyttet inn.

Saken er da at katten har hatt en periode som innekatt(og kanskje lært å bruke en kattedo?), så utekatt og siden den nå skal bli en inne/ute katt igjen så vil jeg gjerne gi den muligheten til å gå på do inne om natta.

Er det noen her som har erfaringer med å adoptere en "voksen" katt?
Jeg regner med at katten er mellom 4-6 år gammel, men har ingen anelse på hvilken slags rase den er. En kompis tipsa meg forresten om at jeg burde ta den til en dyrlege for en sjekk, er dette å anbefale?

Grunnen til at jeg gjerne vil ta den inn er at jeg rett og slett ikke klarer å se han sitte ute på trappa og fryse når det er så kaldt, er litt bløt når det gjelder dyr :P

Tusen takk for evt svar, alt kommer til nytte!

#cyberlink
1. ja du bør ta katta ned til dyr legen for sjekk hvis den har fått vandre fritt ute i noen år alene (sånn jeg forsto det)

2. da min mor skaffet seg kattunge for 7mnd sia så nektet den å bruke katte doen før jeg hadde med min katt på besøk og den brukte katte doen dems, så mitt råd er at hvis katta ikke skjønner at den skal bruke doen, prøv å få besøk av en annen katt så den ser at andre katter bruker den og den vil kanskje ikke virke like farlig lengere

ellers så er det jo å ha god talmodighet og ikke bli sindt hvis det er u-hell ut å går men heller sette katten oppi doen når du ser den blir nøden
Dyrlegen er nok en god ide til å starte med, kanskje du også får noen gode tips der.

Pass på at mat og vann står et lite stykke unna doen og sørg for at kattedoen er fin stand(tømmes regelmessig). Det kan også være lurt og fjerne ting som kan konkurere med kattedoen, sikkert litt avhengig av preferanser(aviser, enkelte tepper ol.). Dette funker hvertfall relativt greit for oss etter vi var midlertidig fosterhjem for en katt vi hadde fra dyrebeskyttelsen.
sertifisert idiot
Trådstarter
Tusen takk for svarene deres!
Katten har jo forsåvidt gått ute i ca 3 år ja, men bodd på låven på gården(altså samme gård som jeg nå bor på)
Men da skal jeg vertfall få tatt den med en tur til veterinæren.
Tenker at jeg prøver å sette frem en kattedo, også får vi se hvordan det går. Er egentlig bare om natten den trenger den, da det ikke er katteluke i huset, så jeg må være hjemme for at han kommer seg inn. Til vanlig kommer han inn når jeg kommer hjem fra jobben(sitter å venter på trappa :P) og blir enten sluppet ut før jeg legger meg, eller så får han sove på ett teppe på soffan.
Han hadde første natta inne natt til idag, og virker som han har skjønt at han ikke får lov til å gå på do inne. Men tenkte at det er greit å gi han muligheten til å gjøre det om natta

Noen andre råd til en nybegynner? aldri hatt ett dyr som er større enn en kanin, så har blitt noen litt morsome AHA opplevelser allerede xD
Mange gode råd her. Veterinær-besøk bør være obligatorisk hvis katten synes svekket på noe vis.
- Uansett er det en bra ting å gjøre hvis den har levet "rundtomkring" ca. 3 år, g*d vet hvor ...
For de som finner fremmede katter drivende nær hjemmet, er det også en anledning til å sjekke
om katten er merket med tatovering i øret eller chip i nakken, i tillegg til at den er i god form.

Hvis katten kjenner huset fra gammelt av, vil den nok finne ut av dette, så lenge katteboksen er
passe privat, passe ren og er tilgjengelig hele tiden når katten er inne.
Den har nok lært seg til å gjøre fra seg ute, og fri tilgang/adgang ut og inn av huset, vil også være viktig,
iallefall i en overgangsperiode. Hvis den må være inne, er det ofte lurt å begrense fysisk det området som
katten kan bevege seg på, og sette opp katteboksen (doen) på ønsket sted, eller nær i begynnelsen .
Hvis katten foretrekker å tisse andre steder, så vasker man der godt, og legger ut aviser e.l.
Om det fortsetter der, kan avisene flyttes gradvis nærmere katteboksen, og hvis man ser katten gjøre seg
klar for å "tisse", kan man vennlig flytte den over i boksen, og repetere det noen ganger om nødvendig.

Jeg har mest erfaring med hunkatter, så det er mulig det er forskjell på det med ho og han blant katter og..
Lykke til .
Sist endret av radion; 4. desember 2014 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis katten har brukt innedo før, så vil den ganske sikkert huske hvordan, men såvidt jeg kjenner katter så holder de seg heller og går ut når de får sjansen og gjør det er.
Har hatt inne/ute katter hele livet og har aldri hatt noe behov for kattedo. Er bare å passe på at katten har fått gått på do før dere går og legger dere. Eller så får den eventuelt være ute hele natten.
I tillegg til helsesjekk bør du og vaksinere og kastrere katten. Det vil spare deg for mange potensielle dyrlegebesøk i fremtiden.

Katter liker liker å gå på do et sted hvor de kan grave og føler seg trygge. Friske voksne katter vil raskt se at kassen med sand er et perfekt sted å drite, selv om de er oppvokst som utekatter.
Ikke vask med salmiakk om det skulle skje uhell, noen katter syns salmiakk lukter tiss og tisser dermed på samme sted igjen.

Jeg vil påstå at det er 99.9% sjanse for at katten du har adoptert er en vanlig blanding, altså en som ikke slekter på noen av de fremavlede rasene.
Når vi fikk katten våres, så bar vi hun bare til kattedoen ganske ofte. Satt hun ned i kassa og gikk derifra. Så hun forsto tilslutt hva den var til. Hun var en kattunge da. Nå så kan hun ligge ute i sola i timesvis og springe inn for å gå på kattedoen, for å så gå ut igjen....
sertifisert idiot
Trådstarter
Wow, mildt overaska over hvor mye svar jeg fikk her, hadde regna med svar typ: spør i ett dyre forum :P men tusen takk alle sammen! Til info så har jeg lagt merke til at han hittil ikke har gjort fra seg inne. Virker egentlig som han har skjønt at det ikke er greit, så kattedoen er nok mere en "just in case"

Radion: Må bare vente på lønna så skal jeg få bestilt en time hos dyrlegen. Forøvrig veldig gode råd itilfelle det skulle bli ett problem.

Meitemark: Virker som du har rett, han sa vertfall i fra igår virka det som, stod å mjaua ved døra og var ute i ca 10 min før han var tilbake ved døra igjen.

Loffenius: Som sagt så tror jeg kattedoen blir en backup løsning hvis han ikke har klart å få gått på do før vi legger oss

Gothqueen: Der sa du noe ja, vaksinering og kasterering. For å være ærlig så har jeg ikke peiling på om det er en gutt eller jente engang... Har prøvd å "se" men veit egentlig ikke hva jeg skal se etter xD H*n virker veeeeldig rolig, og ikke fullt så "gira" som andre ukastrerte hannkatter jeg har vært borti før. Samtidig så er han veldig leken når jeg først ruller en ball bortover gulvet :P

Settoz: hehe, vil jo helst slippe å måtte slippe h*n inn for å gå på do da xD

Igjen, tusen takk for svarene deres alle sammen, utrolig god hjelp til en "rookie" katteeier
Noen som har tips eller råd ifht hva jeg kan kjøpe av inneleker til h*n? har tenkt på en sånn klarte/klore sak, da den er litt for glad i å kvesse kløra på soffan -_- og samtidig, hvordan får jeg den til å slutte med det? pleier bare å løfte poten og si nei på en litt streng måte, og da gir h*n seg i ca 10 min før h*n begynner igjen :P

#Cyberlink
Gi katta klorebrett. Katta vår slutta helt med det etter at den fikk klorebrett.
Ett sikkelig klorebrett er tingen til dette, samt at du får en så "olje" spry med citrius duft i dyrebutikken su kan smøre \ spraye på i de områdene du ikke vil at han skal kvesse klørene.

Hvis du tar turen innom en dyrebutikk så har de mye gode tip og triks der til nye katte eiere, TAM butikkene pleier å ha gode kunskeper om dette

av leker så pleier jeg som standard å ha klorestativ, og klore & klatre stativ, katten min liker også å lege med sånne kosebamser med lukt inne i seg, samt plastikk baller med sånn liten bjelle inne i seg
Katter er veldig glad i klatring så et stort klore å klatre stativ er smart. De liker også å ligge og slappe av i høyden, ihvertfall mamma's katt.
Klorebrett eller stang eller noe får du hos dyrlegen eller dyrebutikken, kjøp gjerne to så har du en til når den første ryker. I tillegg kan det være greit å plukke opp en "Get off" spray, rett og slett en spray som lukter stygt for katten og vil unngå å klore/tisse/ligge der du sprayer og en catnip-spray. Sistnevnte bruker du til å spraye på det nye klorestativet og kanskje en leke eller to.
Mine katter liker mye bedre klorestang enn klorebrett. Helst den typen som har noen etasjer de kan klatre i.