Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3284
Hei, forleden kjørte jeg i 80 km/t gjennom en automatiskbomring ("Digital Bomring, der det er automatisk betaling for alle kjøretøy, blir mer vanlig med tiden) der fartsgrensen var 60 km/t. Tar slike automatiske bomringer fartsmåling og sender da ved en fartsbot hvis bilens fart er høyere en fartsgrensen?

(Dette var ved bomringen ut av Tønsberg, nordgående retning)
Nei, det gjør den ikke. Den sender deg kun regning etter du har nådd en viss sum i digitale bomringer. Jeg fikk en regning på rett over 200,- her om dagen.
I verste fall blir ikke brikken registrert, men jeg vet ikke hvordan det blir behandlet.
Det er ikke nødvendig med brikke på slike bomringer.
Sist endret av DerComment; 7. juli 2009 kl. 01:46.
Nei, det er det satt opp fotobokser til
Okei, takk takk. Litt rart, jeg ville ha mekka fartsmåler med bot hvis jeg var stat.
Ja, men de kan ikke sette opp en fotoboks ved hver tollstasjon, da ville det jo vært fotobokser hver 3. km.
Så hvis man er "Dust" så kjører man på MAX gjennom digitale bomringer og satser på at de ikke klarer å registrere deg? :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DerComment Vis innlegg
Okei, takk takk. Litt rart, jeg ville ha mekka fartsmåler med bot hvis jeg var stat.
Vis hele sitatet...
Fotobokser blir satt opp der det er eit problem med ulukker eller målinger viser høg fart. Det er mao ikkje eit straffetiltak slik mange oppfatter det, men eit rimelig greit virkemiddel for å få ned farten.

Eg kan tenke meg at få held ekstrem fart gjennom bomstasjoner, og det er heller ikkje veldig stor ulukkesrisiko der tipper eg. Difor blir det ikkje sett opp.

Vegvesenet har rimelig mange fartsmålingssløyfer rundt om på vegane, som det ikkje står fotoboks på. Registrerer ein høg snittfart vil det bli sett opp fotoboks.
De har overvåkningskamera, så anbefaler deg ikke å kjøre gjennom for full guffe.
Sist endret av jeppfi; 7. juli 2009 kl. 01:52.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fotobokser blir satt opp der det er eit problem med ulukker eller målinger...
Vis hele sitatet...
Sant. Takk. Tråd Kan nu Stenges.
Nå vet ikke jeg hvor mange fps disse kameraene filmer i, men hvis du kjører som bare faen kan du være heldig og ikke bli registrert. Mulig jeg er alt for trøtt nå, men hvis det filmer i 24 fps og det er ca. 4 meter hvor bilen er i synsfeltet til kameraet må du vel komme deg gjennom på under 0,1 sekund for å være sikker på at du ikke ble registrert.

Men hvis du regner på det tror jeg det blir dyrere å investere i en Bugatti Veyron enn å betale de 25 kronene det koster å bli registrert i en bomring.

Hvis du ikke vil bli registrert er vel den billigste og mest realistiske metoden å gå til innkjøp av en rull gaffa tape, og dekke skiltet med denne. Da er rullen spart inn etter 4-5 turer

Håper ingen tar meg for seriøst.
Sist endret av drittunge; 7. juli 2009 kl. 02:10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig kjører jeg stort sett alltid igjennom bomringen i 100-120 i 80-sonen og gjerne 80-100 i 70-sonen.

Den har null problem med å registrere brikken min, og jeg har iallefall aldri fått noe varsel om høy fart.
Sist endret av AtXbYeA; 7. juli 2009 kl. 02:33.
Regner med dette er det nye systeme med kamera, og ikke det gamle systemet hvor man måtte ha brikke? Rait?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
Regner med dette er det nye systeme med kamera, og ikke det gamle systemet hvor man måtte ha brikke? Rait?
Vis hele sitatet...
Det er det samme. De gamle hadde null problemer med å registrere dette de som de nye. Personlig vet jeg om en del veier å kjøre for å slippe bommen i Oslo. Gidder ikke betale 50 spenn ekstra bare fordi jeg skal kjøre kompisen min hjem.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
Regner med dette er det nye systeme med kamera, og ikke det gamle systemet hvor man måtte ha brikke? Rait?
Vis hele sitatet...
Tviler, hvorfor ville jeg da hatt brikke i bilen ?
Så er det en del som legger seg tett på bilen foran der du har bomsystemer, ved manuelle og selvbemannede betalinger og slipper å betale, siden bommen bruker "plass til to biler" tid på å gå ned.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av DerComment Vis innlegg
Så er det en del som legger seg tett på bilen foran der du har bomsystemer, ved manuelle og selvbemannede betalinger og slipper å betale, siden bommen bruker "plass til to biler" tid på å gå ned.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri sett, men så har vi ikke bommer lengere i oslo, alt er autopass, eneste plassen jeg vet de enda har bommer er utenfor gjøvik.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tviler, hvorfor ville jeg da hatt brikke i bilen ?
Vis hele sitatet...
Misforstå meg riktig, men jeg mente at trådstarter tenkte på de som går på kamera og leser nummerskilt.
Sånn at de uten brikke bare kan kjøre rett igjennom.
Sist endret av drittunge; 7. juli 2009 kl. 03:15.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Misforstå meg riktig, men jeg mente at trådstarter tenkte på de som går på kamera og leser nummerskilt.
Sånn at de uten brikke bare kan kjøre rett igjennom.
Vis hele sitatet...
Indeed. Men da er konklusjonen: Man får ikke bot av å kjøre over den lovlige fartsgrensen gjennom en digital bomring.
Sitat av DerComment Vis innlegg
Hei, forleden kjørte jeg i 80 km/t gjennom en automatiskbomring ("Digital Bomring, der det er automatisk betaling for alle kjøretøy, blir mer vanlig med tiden) der fartsgrensen var 60 km/t. Tar slike automatiske bomringer fartsmåling og sender da ved en fartsbot hvis bilens fart er høyere en fartsgrensen?

(Dette var ved bomringen ut av Tønsberg, nordgående retning)
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i ett selskap som styrer disse bomringene og svaret er NEI.
Vi kan se farten på skjermen men det bryr vi oss gangske lite om. MEN om det skjer ofte at biler kjører for fort gjennom bommen, hvor det da kan være fare for at hele riggen blir revet ned. Vill vi kontakte politiet.

OBS;
Hver gang èn bil passerer bomringen, blir den tatt bilde av. For dere bilførere uten autopass brikke, vill ansatte som har ansvaret for bomringen se igjennom bildene av biler som har passert og sende dere regning. Da vill de ansatte ha mulighet til å se deres hastighet, men som sakt så er det skjeldent at vi kontakter Politiet.

Jeg har noen bilder lignende som jeg har tatt på jobben, der kan dere se hvordan vi ser dere bilførere og all infoen vi får opp av dere / bilen.
Kan legge det ut om noen ønsker det.
Sorry skrivefeil, er veldig trøtt
Sitat av DerComment Vis innlegg
Så er det en del som legger seg tett på bilen foran der du har bomsystemer, ved manuelle og selvbemannede betalinger og slipper å betale, siden bommen bruker "plass til to biler" tid på å gå ned.
Vis hele sitatet...
Det du sier er ikke sant, dagens bommer har ingen problem med å ta 2 biler som ligger i hekken på hverandre. Men har sett flere som prøver på det da
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Ja, men de kan ikke sette opp en fotoboks ved hver tollstasjon, da ville det jo vært fotobokser hver 3. km.
Vis hele sitatet...
Våkn opp. Selvfølgelig kan "de". Hvis man summerer alt det vi trodde norske myndigheter aldri kom til å finne på de siste 20 årene, så hadde vi sannsynligvis blitt overrasket.
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Det du sier er ikke sant, dagens bommer har ingen problem med å ta 2 biler som ligger i hekken på hverandre. Men har sett flere som prøver på det da
Vis hele sitatet...
det er vel så og si umuligt det nå. etter som at det kamera som knipser bak og fremme. Sånt er det vertfall på våre autopass stasjoner i Haugesunds området. er det blitt sånt over resten av lande også ? eller skal bli?
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Jeg har noen bilder lignende som jeg har tatt på jobben, der kan dere se hvordan vi ser dere bilførere og all infoen vi får opp av dere / bilen.
Kan legge det ut om noen ønsker det.
Vis hele sitatet...
Det ønsker vi selvfølgelig.
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
det er vel så og si umuligt det nå. etter som at det kamera som knipser bak og fremme. Sånt er det vertfall på våre autopass stasjoner i Haugesunds området. er det blitt sånt over resten av lande også ? eller skal bli?
Vis hele sitatet...

Helt riktig, du har forsått det.
Nissenisse, har du noen informasjon om hvordan disse brikkene fungerer? In depth
Sitat av Bundy Vis innlegg
Nissenisse, har du noen informasjon om hvordan disse brikkene fungerer? In depth
Vis hele sitatet...
Send meg en PM så kan jeg forklare deg hvordan systemet vårt funker osv. Ønsker ikke å skrive det her.

BILDE kommer litt senere, er ikke hjemme så har det ikke akuratt nå
Sitat av Restyle Vis innlegg
Nei, det gjør den ikke. Den sender deg kun regning etter du har nådd en viss sum i digitale bomringer. Jeg fikk en regning på rett over 200,- her om dagen.
Vis hele sitatet...

bomringen i tønsberg sender ut regning på 15 kroner noe som må koste de mer enn 15 kroner iom jeg venter på 1. eller 2. advarsel(på 3. koster det 300 pr passering ekstra) så det koster bomringen mer enn det koster meg (tror jeg hvertfall da)
skulle det vært fartskamera i bomposten, så måtte det ha vært et skilt som varslet om det! De er pliktige om å varsle om slike ting, ellers vil det bli sett på som overvåkning, noe ingen liker, og heller ikke datatilsynet som jeg forøvrig er blitt veldig glad i de siste årene
Systemet fungerer veldig enkelt slik:

Har du brikke blir denne lest av, har du ikke brikke tas det et bilde når du kjører igjennom.

Nissenisse:

Det er veldig ekkelt at du faktisk spekulerer i å legge passeringsinformasjon i form av bilder på nFF. Dette kan på det beste koste deg jobben, men på det verste kan ditt bomselskap få problemer med Datatilsynet.

Nå vet jeg ikke hva slags utstyr dere bruker, men bildene er jo sensurerte, slik at man kun ser panseret og bilnummeret. I Oslo tar de bilde forfra og bakfra ved passering.


*Vet dette grunnet en klagesak på noen passeringer jeg hadde gående med Fjellinjen i Oslo
Dette er neppe relevant for tråden, men jeg leste en gang i Donald at de hadde satt opp system som måler farten din mellom to bomstasjoner. Det systemet sjekker hvor lang tid du brukte å å kjøre fra en bomstasjon til en annen, og systemet vet hvor lang tid du kan bruke maks for å ikke bryte fartsgrensa. Når du stopper på den andre bomstasjonen, ser de ansatte om du har brutt fartsgrensa eller ikke, og gir deg en regning ut i fra det, sammen med prisen for å kjøre gjennom bommen.

Kanskje det skjer i Norge en gang senere?
Sist endret av VLK; 9. juli 2009 kl. 15:41.
Sitat av VLK Vis innlegg
Dette er neppe relevant for tråden, men jeg leste en gang i Donald at de hadde satt opp system som måler farten din mellom to bomstasjoner. Det systemet sjekker hvor lang tid du brukte å å kjøre fra en bomstasjon til en annen, og systemet vet hvor lang tid du kan bruke maks for å ikke bryte fartsgrensa. Når du stopper på den andre bomstasjonen, ser de ansatte om du har brutt fartsgrensa eller ikke, og gir deg en regning ut i fra det, sammen med prisen for å kjøre gjennom bommen.

Kanskje det skjer i Norge en gang senere?
Vis hele sitatet...
Det er alleredet i betastadiet.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=154803
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er langt ifra på betastadiet. Det er flere steder i Norge dette er satt ut.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Det er langt ifra på betastadiet. Det er flere steder i Norge dette er satt ut.
Vis hele sitatet...
Rundt Lillehammer området var det satt ut, men ble aldri tatt i bruk. Vet du om noen steder der det har blitt utplassert og tatt i bruk?
Sist endret av DerComment; 11. juli 2009 kl. 20:10.
Sitat av DerComment Vis innlegg
Rundt Lillehammer området var det satt ut, men ble aldri tatt i bruk. Vet du om noen steder der det har blitt utplassert og tatt i bruk?
Vis hele sitatet...
http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter...rkiv/54600.cms
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva har det med de tidligere trådene å gjøre? Den artikelen handler om bompengebelastning over lengre områder ikke det å faktisk bryte fartsgrensen mellom "Registrering 1" og "Registrering 2"
Bommene (ikke mye bom i bommen, men de bøylene!) ved Haugesund måler hvor lang tid du bruker fra den ene til den andre, om du bruker mindre enn en time fra den ene til den andre betaler du kun i den første (kun om du har brikke, har jeg forstått) Lurer på om de lager statistikk av dette og ser hvor mange som bryter fartsgrensen for å vurdere å sette opp fotoboks
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av DerComment Vis innlegg
Rundt Lillehammer området var det satt ut, men ble aldri tatt i bruk. Vet du om noen steder der det har blitt utplassert og tatt i bruk?
Vis hele sitatet...
En kompis av meg kjørte fra Brønnøysund til Oslo nå nylig og på den strekningen var det visst tatt i bruk. Ifølge VG er de på e18 i Telemark og e6 ved Dovre.