Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Syns du det er greit man skal bli tvunget til å slutte å røyke ?
Ja det syns jeg. 144 32,88%
Nei det er helt feil. 257 58,68%
Jeg flytter. 37 8,45%
Stemmegivere: 438. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  106 11502
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Det er ganske høye dødsfall i trafikken også har jeg lagt merke til!
Kansje alt av kjøretøy burde bli ulovelig, så behøver ikke oss mennesker å ta valget om vi skal kjøre bil eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel slik at kjøretøy gjør hverdagen enklere ved å transportere, mens røyk for det mest narrer deg til at du slapper av?
Synes det uansett blir for dumt å sammenligne.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvis de kan forby andre ting, så kan de også forby tobakk. La dem forby alkohol og søppelmat også. Så innser folket snart at latterlige forbud og kriminalisering av rusmidler ikke funker så bra. Det er idag er det stort sett bare "narkomane" eller "rare folk" som opplever unødvendig kriminalisering eller forbud, men det er ingen som hører på oss. La "vanlige" folk få oppleve det vi må igjennom, så kanske folk flest får et nytt syn på ting.

Og ja, jeg bruker narkotika, røyker, drikker, og spiser kebab til tider.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men biler har ein rimelig massiv nytteverdi. Tenk deg kvardagen din, og samfunnet utan biler. Gjer deretter samme tankeøvelsen med sigaretter.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg. Derfor synes jeg argumentet til antisigarettisten faller flatt. Dersom du ikke har lest det, legger jeg ved sitat.

- Hvis det hadde styrtet 34 fly i året mellom Oslo og Bergen, hadde vi sluttet å fly. Men vi lar like mange - 5100 mennesker - dø i året, fordi de røyker, sier Jahren
Vis hele sitatet...
Biler, på lik linje med fly, har en nytteverdi. Sigaretter har ikke en nytteverdi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
Biler, på lik linje med fly, har en nytteverdi. Sigaretter har ikke en nytteverdi.
Vis hele sitatet...
Du misforsto poenget du siterte ganske grundig.

Røykarar døyr ein stille, upublisert død, presentert i dødsannonsene som 'Døde etter lang tids sjukdom', medan flystyrter fyller avisene. Om du hadde ein flystyrt i Noreg annakvar veke hadde det garantert vore massive rop om tiltak.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Fullstendig imot. Allerede nå er tobakksrøyking drastisk redusert ifra mengdene som ble røykt for bare 10-15 år siden.
Fortsett gjerne informasjons-kampanjer mot røyking og belys de potensielle skadevirkningene, men å forby - nei !
Har hatt en teori, ville det ikke funket å sakt at "Personer født etter fra 1998 har lov til å KJØPE sigaretter" altså alle kan røyke, men ikke kjøpe. Eller evt at man får det på resept.
Røyking er ut, okey? Det hadde vært flott om Norge kunne gått i spissen på å synliggjøre dette, fjerne fanskapen fra kulturen vår.

Den som røyker, er en idiot. Kan det ikke sies så enkelt?
det er kun èn måte å stoppe røyking på, det er å sette et totalforbud, om man bare øker reglene, så blir det sikkert ikke halvert engang. Om man blir straffet for å røyke så er det bare et fåtall som blir å fortsette. Røyking er ikke bare skadelig for deg selv, men for alle de rundt deg også. det kommer ingenting godt av å røyke. De eneste som mener røyking ikke burde bli gitt opp, det er faktisk de som røyker selv. Snusing i min mening er ikke så veldig ille, det skader ikke andre, og man lukter ikke drit.

For min del, så kunne røyking ha blitt forbudt i år. Folk bruker unødvendig mye penger, og kaster bort helsen sin for en liten papirbit i kjeften
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hvorfor ikke bare be dem som røyker gå til medvind sånn at røyken blåser bort? Ser virklig ikke problemet i røyking, skal sies at jeg røyker selv så jeg er sikkert biased.
Sist endret av ArtOfHacking; 25. juni 2013 kl. 07:07.
Problemet med røykere er at de tar ikke hensyn til andre. Mange røyker i offentiligheten, der både unger og voksne innhalerer røyken.. Røyken som kommer i fra sigaretten er ganske farlig, og hva er det virkelig som kommer godt ut av å røyke? Man kaster bort penger på noe som skader deg selv. Altså... Sigaretter er til ingen nytte.. En Sigar en gang i blandt på større feiringer er helt ok, men sigaretter generelt er til ingen nytte
Jeg er tidligere røyker og jeg syntes det ikke er dumt å ha det som et mål. Å ha det som et mål for helse-Norge tror jeg ikke er dumt. Men dersom det blir lovpålagt å slutte å røyke syntes jeg ikke noe om det. Det blir for mye detaljstyring mer lik Kina, Cuba, Nord-Korea etc etc.

Men igjen, det er kun 3 land hvor proffboksing er ulovlig.

Norge, Cuba og naturligvis Nord-Korea....det sier litt i hvilken klasse vi er i.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du misforsto poenget du siterte ganske grundig.

Røykarar døyr ein stille, upublisert død, presentert i dødsannonsene som 'Døde etter lang tids sjukdom', medan flystyrter fyller avisene. Om du hadde ein flystyrt i Noreg annakvar veke hadde det garantert vore massive rop om tiltak.
Vis hele sitatet...
Røykere dør en stille, upublisert død, på nettopp det grunnlaget av at hver eneste pakke, og sikkert snart hver eneste sigarett er stemplet med dødsmeldinger og advarsler om at dritten man røyker er giftig.

Fly har ingen slike advarsler, og det er beregnet som en trygghet for oss dagligdagse folk. En røyker som dør er jo akseptert, nettopp fordi dem godtar det hver eneste gang dem ser på røykpakken sin. Det står ingen slike advarsler på fly. Røyking dreper og det er vel konstantert, men ingen fly mener det samme.

Derfor synes jeg det blir helt bananas å sammenligne disse "upubliserte" dødstallene av røykere med et transportmiddel.
Sist endret av Patrick; 26. juni 2013 kl. 00:20.
er nå godt over 20 år til den tid, men fra fleip til alvor. Med slike lover skal man ikke se bort ifra att Norge 2020, vil bli det nye soviet
Røyk kan gjerne bli ulovligt for min del, men er helt feil og tvinge folk til å slutte. Og dette vil igjen åpne fordeler for smuglere til å tjene mer penger. Norge er et [COLOR="Red"]fritt[/COLOR] land!😃
jeg er en ikke røyker, men men..
at det lukter røyk av en på en bussholdeplass. Det tolererer jeg da helt fint.
tatt i hensyn til al smog, forurensinger som er ellers i en storby. spesielt vinter er dette piss i havet.
Ikke noe bedre med parfyme som stinker på 10meteres avstand. eller diesel lukt fra kollektivtrafikk..

synes vi blir diktert nok i denne fjellheimen.
Men vi står med henna i lomma og godtar alt av påleg og lovforbud mens vi tenker, synd at det er sån...
Men så lenge EN argumenterer med de stakkars barna da kommer du kort

Og sette flyulykke opp mot kreft og kolst er omtrent like idiotisk som og forby kullsyreinnhold (CO2) i en pils..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
Derfor synes jeg det blir helt bananas å sammenligne disse "upubliserte" dødstallene av røykere med et transportmiddel.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ei direkte samanlikning, dei er ei visualisering av antallet, og ei poengtering at samfunnet neppe ville godtatt at ein annan daglegdags aktivitet var såpass skadeleg.

Og eg trur faktisk at auka publisering vil føre til at færre tar til å røyke, og fleire sluttar. For advarselen på pakken trur eg det er rimeleg lett å mentalt ignorere, og sjå på som overdriving.
Sitat av skalken Vis innlegg
er nå godt over 20 år til den tid, men fra fleip til alvor. Med slike lover skal man ikke se bort ifra att Norge 2020, vil bli det nye soviet
Vis hele sitatet...
Sovjet hadde aldri regler mot røyking, hva er poenget ditt?
Idiotene kunne vel innført e-cig salg i norge!
E-cig er billigere enn vanlig tobakk, setter ikke igjen noen spor av lukt, fordufter og er dermed ikke passiv røyking med mindre du blåser i ansiktet på folk, bedre smak/røyk enn vanlig tobakk ifølge de jeg kjenner og best av alt det er damp ikke røyk og dermed null tjære.
Men alikevel er det kun lov og importere selv og ikke lov å selge i norge.
Sist endret av KaffeKoppen; 26. juni 2013 kl. 23:39.
Hobbyist Philosopher
Norsetradamus's Avatar
5 2
Flere mennesker dør også av overvekt, skal vi derfor forby snacks? Biler dreper flere mennesker i året og eksosen kan være plagsom , er det derfor på tide å bli ett bilfritt samfunn? Sannheten er at det aller meste kan ta livet av deg. Jeg hevder ikke at ikke røyking er livsfarlig, men heller at staten ikke burde si om det er greit eller ikke. Ja, argumentet om at en røyker koster mer kan trekkes frem, men denne kostnaden dekkes allerede mange ganger i form av de eksisterende avgiftene. Det er med andre ord ikke annet enn en gruppe helseentusiaster som blir seksuelt tent av å kontrollere andre menneskers liv som bør være tilhengere av dette.
Har spising nytteverdi? I'd say so.
Har bilkjøring nytteverdi? Jeg tror jeg svarer det samme her som over.
Har røyking nytteverdi? Nei.
Og hva får deg til å tro at avgiftene dekker utgiftene?
burde vært möderatör
Har snacks nytteverdi? Nei.
Har brus nytteverdi? Neppe.
Har junkfood nytteverdi? Neh, kinda, men det er fortsatt svært skadelig.

Fedme og alt det innebærer er et alvorlig samfunnsproblem, akkurat som helseplager forårsaket av tobakk. Høres det rimelig ut å forby all usunn snacks, mat og drikke? Når vi først er i gang med å forby alt som er farlig og unyttig for samfunnet lizm.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har spising nytteverdi? I'd say so.
Har bilkjøring nytteverdi? Jeg tror jeg svarer det samme her som over.
Har røyking nytteverdi? Nei.
Og hva får deg til å tro at avgiftene dekker utgiftene?
Vis hele sitatet...
I tillegg blir det færre pensjonister og folk på gamlehjem. Jeg vet ikke om røykere gir profitt eller ei, men det er ikke snakk om store summen hvis vi taper på dem
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Har snacks nytteverdi? Nei.
Har brus nytteverdi? Neppe.
Har junkfood nytteverdi? Neh, kinda, men det er fortsatt svært skadelig.

Fedme og alt det innebærer er et alvorlig samfunnsproblem, akkurat som helseplager forårsaket av tobakk. Høres det rimelig ut å forby all usunn snacks, mat og drikke? Når vi først er i gang med å forby alt som er farlig og unyttig for samfunnet lizm.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at du fint kan motvirke "snacks" med litt trening. Det samme gjelder ikke røyking. Men ja, i et ideelt samfunn hadde vi ikke hatt junkfood.
Røyker ikke, liker heller ikke folk som røyker innendørs, etc etc... Men det er de sitt valg. Norge er et "fritt land" Så da skal jo folk ha rett til og røyke hvis de vil.
95% av "snacks- og brus-brukere" har ingen problemer med "bruken" sin. Jeg tror det er en lang vei mellom kriminalisering av tobakk og kriminalisering av søtsaker. Jeg tror ikke folket noen gang vil la sistnevnte skje.
Men skal ikke også folk da ha retten til å ikke leve i røyklukt?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men skal ikke også folk da ha retten til å ikke leve i røyklukt?
Vis hele sitatet...
Enten så kan de evt ha røykerne til og gå ut, eller så må de som ikke røyker gå en annen plass. Mener selv røykerne må gå ut hvis de absolut må røyke i offentligheten
Sitat av SuperNgeeK Vis innlegg
Enten så kan de evt ha røykerne til og gå ut, eller så må de som ikke røyker gå en annen plass. Mener selv røykerne må gå ut hvis de absolut må røyke i offentligheten
Vis hele sitatet...
Det er vel det vi har røykeloven for?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Det er vel det vi har røykeloven for?
Vis hele sitatet...
Yup! Men "røykefritt land" er jo helt feil. Kan ikke be alle røykerne og slutte og røyke, Norge er et "fritt land"-
Sitat av SuperNgeeK Vis innlegg
Yup! Men "røykefritt land" er jo helt feil. Kan ikke be alle røykerne og slutte og røyke, Norge er et "fritt land"-
Vis hele sitatet...
Din frihet slutter der andres begynner. Et fritt land betyr ikke at du kan gjøre hva du vil, da det skaper et paradoks hvor din frihet innskrenker min. Satt på spissen kan man bruke eksempelet: Du har ikke lov til å drepe, fordi det fjerner min frihet til å leve.

Røyking koster samfunnet, og på den måten indirekte alle oss andre, både penger og ressurser. Skaden fra tobakk er ikke bare lokale til deg - da det at du blir syk påvirker samfunnet som helhet. Derfor blir din frihet til å røyke innskrenket slik at vi andre ikke trenger å bruke ressurser på å hjelpe deg når du blir syk.

(Ved siden av dette har man skadene ved passiv røyking som også går utover oss andre, som er et enda bedre eksempel på hvordan din frihet til å røyke innskrenker andre sin frihet til frisk luft).
Sist endret av etse; 2. juli 2013 kl. 10:13.
Sitat av etse Vis innlegg
Din frihet slutter der andres begynner. Et fritt land betyr ikke at du kan gjøre hva du vil, da det skaper et paradoks hvor din frihet innskrenker min. Satt på spissen kan man bruke eksempelet: Du har ikke lov til å drepe, fordi det fjerner min frihet til å leve.

Røyking koster samfunnet, og på den måten indirekte alle oss andre, både penger og ressurser. Skaden fra tobakk er ikke bare lokale til deg - da det at du blir syk påvirker samfunnet som helhet. Derfor blir din frihet til å røyke innskrenket slik at vi andre ikke trenger å bruke ressurser på å hjelpe deg når du blir syk.

(Ved siden av dette har man skadene ved passiv røyking som også går utover oss andre, som er et enda bedre eksempel på hvordan din frihet til å røyke innskrenker andre sin frihet til frisk luft).
Vis hele sitatet...
Man betaler jo skatt selv som også gjør at man betaler sin del av regninga. Man kan finne mange eksempler på ting som er skadelig og ikke til nytte for samfunnet, men man kan jo ikke forby alt dette.

Passiv røyking kan man fint unngå om røykere følger røykeloven. Noe de aller fleste også gjør.
Røykeloven sier det er lov å røyke ute, om man står å venter på bussen og noen røyker der er det fullt lovlig - men fortsatt passiv røyking. Så nei, man unngår det ikke. Men man har gjort det til et betydelig mindre problem for folk som jobber på utesteder og cafèr.

Ang, skatt, så er det et omstridt spørsmål om de som røyker betaler for seg via skatten. Alt handler om hvordan du beregner kostnadene. I tillegg må man huske at man har begrenset med ressurser på sykehusene - så behandling av noen som er syke grunner røyk vil potensielt gå på bekostning av andre som trenger behandling. Det er og med på å skape lengre sykehuskøer. Så selv om man påstår at røykere betaler for alle kostnadene via avgifter (som er en påstand som ikke nødvendigvis er sann) så vil det fortsatt være en stor byrde for resten av samfunnet.

Når det kommer til hva man skal gjøre ulovlig og lovlig, så er det et spørsmål om hvor stor nytteverdi noe har, i forhold til skadene det gir. Samfunnet burde alltid legge til rette for at det fungerer best mulig - og det betyr at menneskene som bor der burde være friske. Mat og snop med høy kalori-innhold er jo et eksempel på noe som ikke er nødvendig for samfunnet, og kan potensielt skape store problemer med fedme. Man burde derfor legge til rette for at folk velger mer sunne alternativer. Dette kan man gjøre ved å f.eks. legge restriksjoner og/eller avgifter på usunne matvarer mens man lar sunne produkter være avgiftsfrie.

Det er og en politisk spørsmål rundt dette med å lage restriksjoner. Vil det ha en effekt? Vil folk akseptere dette? Om man kommer med en ny restriksjon som folk flest synes er litt teit, men ikke nok til å bry seg vesentlig mer enn å skrive en kommentar i bunnen av nettavisen så går det helt greit å innføre det - men om det fører til smugling i stor skala, protester og/eller masse tapte stemmer ved neste valg er det kanskje ikke så lurt å innføre.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Din frihet slutter der andres begynner. Et fritt land betyr ikke at du kan gjøre hva du vil, da det skaper et paradoks hvor din frihet innskrenker min. Satt på spissen kan man bruke eksempelet: Du har ikke lov til å drepe, fordi det fjerner min frihet til å leve.

Røyking koster samfunnet, og på den måten indirekte alle oss andre, både penger og ressurser. Skaden fra tobakk er ikke bare lokale til deg - da det at du blir syk påvirker samfunnet som helhet. Derfor blir din frihet til å røyke innskrenket slik at vi andre ikke trenger å bruke ressurser på å hjelpe deg når du blir syk.

(Ved siden av dette har man skadene ved passiv røyking som også går utover oss andre, som er et enda bedre eksempel på hvordan din frihet til å røyke innskrenker andre sin frihet til frisk luft).
Vis hele sitatet...
Det er riktig at røyking koster samfunnet penger, men de pengene dette koster samfunnet er allerede innbetalt gjennom skatteseddelen. Med andre ord er det ingen økonomisk frihet å begrense, dermed innskrenkes ikke den personlige friheten til noen andre enn røykerne. Jeg er fullt for røykeloven, men hva en gjør i sitt eget private hjem burde være opp til hver enkelt.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Det er riktig at røyking koster samfunnet penger, men de pengene dette koster samfunnet er allerede innbetalt gjennom skatteseddelen. Med andre ord er det ingen økonomisk frihet å begrense, dermed innskrenkes ikke den personlige friheten til noen andre enn røykerne. Jeg er fullt for røykeloven, men hva en gjør i sitt eget private hjem burde være opp til hver enkelt.
Vis hele sitatet...
Det argumentet med at "Min behandling er betalt for via avgifter og skatt" er jeg ikke helt med på. Det at du blir syk fører også til tapte skattepenger, i tillegg til at vi da har en mindre person som kan være ute i arbeid og være en ressurs for samfunnet. (Om denne personen da f.eks. var en lege vil jo dette bety at man har en mindre lege som kan drive med behandling av andre syke).

Det at folk blir syke grunnet røyk har så mange indirekte kostnader og koster så mye ressurser at det rett og slett ikke hjelper at du har betalt inn penger. Som jeg sa i forrige innlegg, selv om du kanskje har betalt for behandlingen vil du ta opp ressurser som kunne vært brukt på mye annet. F.eks. legene som driver med din behandling kunne behandlet andre mennesker med andre plager.

Men det at røykere har betalt for seg er uansett omstridt i seg selv, og kan være både sant og usant - alt ut i fra hvordan man gjør beregningene. Men totalt sett tror jeg at røyking koster samfunnet betydelig mye mer om man ser på også de indirekte kostnadene enn det folk betaler inn til statskassa.
Sist endret av etse; 2. juli 2013 kl. 10:57.
Sitat av etse Vis innlegg
Det argumentet med at "Min behandling er betalt for via avgifter og skatt" er jeg ikke helt med på. Det at du blir syk fører også til tapte skattepenger, i tillegg til at vi da har en mindre person som kan være ute i arbeid og være en ressurs for samfunnet. (Om denne personen da f.eks. var en lege vil jo dette bety at man har en mindre lege som kan drive med behandling av andre syke).

Det at folk blir syke grunnet røyk har så mange indirekte kostnader og koster så mye ressurser at det rett og slett ikke hjelper at du har betalt inn penger. Som jeg sa i forrige innlegg, selv om du kanskje har betalt for behandlingen vil du ta opp ressurser som kunne vært brukt på mye annet. F.eks. legene som driver med din behandling kunne behandlet andre mennesker med andre plager.

Men det at røykere har betalt for seg er uansett omstridt i seg selv, og kan være både sant og usant - alt ut i fra hvordan man gjør beregningene. Men totalt sett tror jeg at røyking koster samfunnet betydelig mye mer om man ser på også de indirekte kostnadene enn det folk betaler inn til statskassa.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva skal man gjøre da? Man kan jo bli uføretrygdet resten av livet også hvis man hopper i fallskjerm, laseroperasjon (hvis man ikke gidder å bruke briller. Skal man forby dette også? Man kan ikke bare isolere de indirekte kostnadene for da blir det mye i samfunnet som ikke er verdt å gjøre, i tilfelle uhellet skjer.
Nå finnes det sikkert mye bedre eksempler enn fallskjermhopping og laseroperasjon, men det var nå det jeg kom på i farta.
Sist endret av TheOnlyArf; 2. juli 2013 kl. 11:21.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ja, men hva skal man gjøre da? Man kan jo bli uføretrygdet resten av livet også hvis man hopper i fallskjerm, laseroperasjon (hvis man ikke gidder å bruke briller. Skal man forby dette også? Man kan ikke bare isolere de indirekte kostnadene for da blir det mye i samfunnet som ikke er verdt å gjøre, i tilfelle uhellet skjer.
Nå finnes det sikkert mye bedre eksempler enn fallskjermhopping og laseroperasjon, men det var nå det jeg kom på i farta.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidliggere, spørsmålene er mer kompliserte enn bare å måle kostnader og inntekter. Men røyking har liten nytteverdi, og hver sigarett skader deg - i motsetning til fallskjermhopp som ikke skader deg med mindre noe går galt. Så de er ikke direkte sammenlignbare på den måten. Fallskjermhopp er vel egentlig regnet som ganske trygt.

Man må og se på hvor stort problem en bestemt ting er, jeg tror kostandene av skader som kommer av fallskjermhopp er betydelig lavere enn kostnadene vi har fra folk som røyker. Det er ikke et samfunnsproblem - og derfor trenger vi ikke regulere det mer enn å sørge for at sikkerheten ved hvert hopp er ivaretatt slik at folk ikke blir skadet. Dette er ikke mulig for røyk - de vil alltid skade deg.
Sist endret av etse; 2. juli 2013 kl. 11:35.
Sitat av etse Vis innlegg
Det argumentet med at "Min behandling er betalt for via avgifter og skatt" er jeg ikke helt med på. Det at du blir syk fører også til tapte skattepenger, i tillegg til at vi da har en mindre person som kan være ute i arbeid og være en ressurs for samfunnet. (Om denne personen da f.eks. var en lege vil jo dette bety at man har en mindre lege som kan drive med behandling av andre syke).
Vis hele sitatet...
Blir man syk og dør tidlig så er dette gjerne ett pluss i regnskapet:

Ny forskning fra Nederland peker mot at røykerne ikke belaster offentlige budsjetter dersom man tar hensyn til innsparinger til pensjon og eldreomsorg. Da bortfaller også et mye brukt argument for tobakksavgiften.
En undersøkelse publisert av helsemyndighetene i Nederland tidligere i år konkluderer med at overvektige og røykere sparer staten for helseutgifter — omkring en halv million kroner hver i løpet av livet. Denne forskningen er særlig interessant fordi et viktig argument for tobakksavgifter, sukkeravgifter og lignende har vært at usunn livsførsel påfører det offentlige (skattebetalerne) utgifter, som bør kompenseres av ”synderen”.
Vis hele sitatet...
http://www.minervanett.no/sparer-ryk...en-for-penger/
De som røyker betaler jo også skatt, så de betaler jo for sin egen skade på sett og hvis. Jeg tviler også på at røykere utgjør noe særlig stor skade på budsjettene, det blir som å krangle over en 5 kroning når du allerede har masse penger. Det er nok bare et argument for å få stoppet røyking. La folk få gjøre som de vil, røyking er like unødvendig som å drikke alkohol. Alkohol sitter kanskje hardere i kulturen, men det er ikke noe nødvendig. Det å røyker er også sosialt. Man kan ikke forby alt fordi det skader personer som driver med det. Om de vil røyke så la de nå røyke uten å heksejakte de. Finnes bedre ting å bruke penger på
Sist endret av iSatan; 2. juli 2013 kl. 15:31.
Det finnes mange ting som samfunnet ikke har noen nytteverdi av, men som fremdeles er lovlig. Røykere skader som regel ingen andre enn seg selv. Det er selvfølgelig noen idioter som absolutt skal stille seg opp i ansiktet på andre for å røyke, men det kan fint unngås om røykeren har en IQ på over 30. Røykere betaler like mye som en fallskjermhopper for å ligge på sykehus, og verken fallskjermhopperen eller røykeren har noen spesielt høy risiko for å bli innlagt igjen om det først går til helvete.

Noen liker å røyke, noen liker å drikke og noen liker å hoppe i fallskjerm. Har samfunnet noen nytteverdi av disse tre tingene? Nei. Burde det være et alternativ å forby noe bare fordi du ikke liker det? Nei.

However, helt greit med en innstramming av røykeloven. Allthough, offentlig røyking burde virkelig ikke stoppes. Greit nok at man ikke trenger stå i døra på en butikk for å røyke, men glassbur o.l ute ser jeg ingen problemer med.
Overformynderiet har nok en gang talt, minesteriet vil mikrostyre oss slik at vi alle gjør det samme og tenker det samme. Resultatet blir bare at alle er hjernedøde og ikke kan tenke selv.
Hvorfor hoppe fallskjerm, kjøre bil fort, drikke seg sanseløs og andre farlige ting som å røyke? Fordi det er digg!!! Vi må få lov å nyte livet oog leve det som vi vil.

Når det gjelder samfunnsøkonomiske delen tjener faktisk staten på røykerne, de drar inn mer i avgift enn de har utgifter til behandling.

Jeg har kutta siggen fordi jeg merka på meg selv at det ikke var bra, rett og slett en empirisk undersøkelse. Sigg var digg men god kondis er diggere.

La oss velge selv!!!!
Sitat av Hassel Vis innlegg
Når det gjelder samfunnsøkonomiske delen tjener faktisk staten på røykerne, de drar inn mer i avgift enn de har utgifter til behandling.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er du sikker på dette?
Vis hele sitatet...
Det er klart regnestykket kan diskuteres og det er mange faktorer og ta hensyn til( eller se bort ifra) men man kan jo ta med dette med kortere pensjons tilværelse feks...

Jeg skal sette opp et regnestykke på dette.
Gitt at en person blir 75 år, og har røykt i 55 år, så blir det noe sånt som dette.
2 pakker rullings i uka (som er det billigste alternativet) = kr 250 i avgifter kr 250 X 52 = 13 000 i årlige avgifter.
kr 13 000 X 55 år = kr 715 000 i avgifter totalt.
Så dør røykeren gjennomsnittlig 7 år tidligere enn ikke-røykeren. Dvs 7 år X kr 200 000 i trygd. Det er 1,4 mill i "sparte" trygdepenger. Totale inntekt/besparelse for samfunnet er altså kr 2 115 000. Ett sykehusdøgn koster ca kr 5000. Altså kan røykeren tilbringe 423 døgn på sykehuset før han har spist opp det han har betalt inn.
Røykeren har også sørget for arbeidsplasser og ellers "småutgifter" som lightere/fyrstikker pga sin vane. Dette blir et synsetall, men det er vel grunn til å tro at det ligger noen 100 000 her også.
Sitat av Hassel Vis innlegg
Det er klart regnestykket kan diskuteres og det er mange faktorer og ta hensyn til( eller se bort ifra) men man kan jo ta med dette med kortere pensjons tilværelse feks...

Jeg skal sette opp et regnestykke på dette.
Gitt at en person blir 75 år, og har røykt i 55 år, så blir det noe sånt som dette.
2 pakker rullings i uka (som er det billigste alternativet) = kr 250 i avgifter kr 250 X 52 = 13 000 i årlige avgifter.
kr 13 000 X 55 år = kr 715 000 i avgifter totalt.
Så dør røykeren gjennomsnittlig 7 år tidligere enn ikke-røykeren. Dvs 7 år X kr 200 000 i trygd. Det er 1,4 mill i "sparte" trygdepenger. Totale inntekt/besparelse for samfunnet er altså kr 2 115 000. Ett sykehusdøgn koster ca kr 5000. Altså kan røykeren tilbringe 423 døgn på sykehuset før han har spist opp det han har betalt inn.
Røykeren har også sørget for arbeidsplasser og ellers "småutgifter" som lightere/fyrstikker pga sin vane. Dette blir et synsetall, men det er vel grunn til å tro at det ligger noen 100 000 her også.
Vis hele sitatet...
Kr 715 000 i avgifter blir vel ikke helt rett. En god del av de pengene ville ingått i mva og andre avgifter til staten. Røykeren ville ellers ha brukt pengene på andre varer og tjenester (med avgiftsnivå rundt halvparten av tobakksvarer). Så nettoen blir vel omtrent halvparten av kr 715 000...

Dessuten er gjennomsnittlig tap av leveår for røykere ca. 13-15 år. Det betyr at et betydelig antall dør mens de fortsatt er (eller burde ha vært, dersom de ikke blir førtidspensjonerte pga. røykeassosierte sykdommer) i jobb -> tap av inntektsskatt til staten.

I tillegg har vi førtidspensjonering og sykefravær som skyldes røykerelaterte plager/sykdommer, opptrening etter operasjoner (røyk og hjerte-karsykdommer), refusjon av legemidler mot KOLS/astma/høyt blodtrykk/infeksjoner i lunger. Og så har vi hjemmetjeneste for kreftsyke, samt legemidler mot kreft som brukes i og utenfor sykehus (nye biologiske antineoplastiske legemidler er svindyre), samt alle legemidler som brukes "i livets sluttfase" (-90; gjelder omtrent alle legemidler").
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hassel Vis innlegg
Når det gjelder samfunnsøkonomiske delen tjener faktisk staten på røykerne, de drar inn mer i avgift enn de har utgifter til behandling.
Vis hele sitatet...
Som BomberMan skriver:
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg ctrl+f "pensjon" og fant ingenting konkret. Men om røykere lever 10 år mindre enn ikke-røykere må jo det være snakk om massive summer som går til gamlehjem og pensjon?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg ctrl+f "pensjon" og fant ingenting konkret. Men om røykere lever 10 år mindre enn ikke-røykere må jo det være snakk om massive summer som går til gamlehjem og pensjon?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke bare synse, man må ha tall og statistikk. For det kan være at de dør 10 år tidliggere, men også ble førtidspensjonert 10 år tidliggere - samt krever mye større behandling når de er eldre grunnet sykdommer relatert til tobakk.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Kr 715 000 i avgifter blir vel ikke helt rett. En god del av de pengene ville ingått i mva og andre avgifter til staten. Røykeren ville ellers ha brukt pengene på andre varer og tjenester (med avgiftsnivå rundt halvparten av tobakksvarer). Så nettoen blir vel omtrent halvparten av kr 715 000...

Dessuten er gjennomsnittlig tap av leveår for røykere ca. 13-15 år. Det betyr at et betydelig antall dør mens de fortsatt er (eller burde ha vært, dersom de ikke blir førtidspensjonerte pga. røykeassosierte sykdommer) i jobb -> tap av inntektsskatt til staten.

I tillegg har vi førtidspensjonering og sykefravær som skyldes røykerelaterte plager/sykdommer, opptrening etter operasjoner (røyk og hjerte-karsykdommer), refusjon av legemidler mot KOLS/astma/høyt blodtrykk/infeksjoner i lunger. Og så har vi hjemmetjeneste for kreftsyke, samt legemidler mot kreft som brukes i og utenfor sykehus (nye biologiske antineoplastiske legemidler er svindyre), samt alle legemidler som brukes "i livets sluttfase" (-90; gjelder omtrent alle legemidler").
Vis hele sitatet...
Dete er klart dette er et helt overflatisk regnestykke, og som jeg sa det kan diskuteres hvilke kriterier som skal tas med i regnestykket. Og om regne stykket skal bli helt korrekt må det jo tas hensyn til hva tobakks avgiften var feks i 1975... Og man har jo arbeidsplassene dette skaffer plus den skatten de igjen betaler inn...lege middel industrien gir jo igjen arbeidsplasser så det er et meget avansert regnestykke med en rekke faktorer som må tas hensyn til hvis dette skal bli riktig.
Sitat av etse Vis innlegg
Røyking koster samfunnet, og på den måten indirekte alle oss andre, både penger og ressurser. Skaden fra tobakk er ikke bare lokale til deg - da det at du blir syk påvirker samfunnet som helhet. Derfor blir din frihet til å røyke innskrenket slik at vi andre ikke trenger å bruke ressurser på å hjelpe deg når du blir syk.
Vis hele sitatet...
Din grunnholdning her virker å være at menneskene er til for samfunnets skyld, og ikke omvendt. Er det dette du mener? Skylder ikke samfunnet menneskene alt, deriblant å være et sikkerhetsnett og ha absolutt ansvar for hver eneste borger, samme i hvor liten grad vedkommende er villig til å bidra eller i hvor stor han skader seg selv? For meg er dette et viktig humanistisk grunnlag.
Sist endret av Saksen; 11. juli 2013 kl. 23:27.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Din grunnholdning her virker å være at menneskene er til for samfunnets skyld, og ikke omvendt. Er det dette du mener? Skylder ikke samfunnet menneskene alt, deriblant å være et sikkerhetsnett og ha absolutt ansvar for hver eneste borger, samme i hvor liten grad vedkommende er villig til å bidra eller i hvor stor han skader seg selv? For meg er dette et viktig humanistisk grunnlag.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du definerer som samfunn - min grunnholdning ligger i at vi er samfunnet. Jeg har stor tro på at individene skal ha det best mulig - men da tenker jeg ikke bare på meg selv, men man må tenke alle individene. Jeg ønsker at man skal jobbe for at alle individene skal ha det best mulig.

Det som dermed er viktig er at når man vurderer frihet, så kan man si at min frihet slutter der din frihet begynner. Det vil si at for å gi et individ større frihet så gir du andre individer mindre frihet - så det handler om å finne en balanse. Det mener jeg rett og slett at friheten til alle oss andre veier mye tyngre enn friheten din. Eksempelvis som her med tobakk så vil din frihet til å røyke gi en større kostnad til samfunnet, som betyr at en større del av pengene som skulle bli brukt på alle oss andre må bli brukt på behandling av skader som du får grunnet bruken av tobakk.

Jeg synes rett og slett ikke man kan si at ting tom tobakk ikke skader andre enn deg selv, for det går egentlig utover alle oss som lever i samfunnet. Vi må bruke mer av våre felles ressurser og kapital på tobakkrelaterte problemer. Og gevinsten du får av å røyke tobakk er minimal. (i motsetning til f.eks. biler som også koster samfunnet dyrt, men faktisk har en stor nytteverdi)
Sist endret av etse; 12. juli 2013 kl. 07:43.
Ja, det spørs vel kanskje litt (dog egentlig ikke), for i hvilken grad er egentlig "vi", altså alle individene, samfunnet? Er alle individer i dagens Norge og i lignende land en likeverdig del av samfunnet, med like store muligheter for personlig frihet og utfoldelse, gir selve samfunnsstrukturen og lovgivningen rom for dette, for alle? Jeg er ikke så sikker, og jeg er heller ikke så sikker på at slike fratagelser av personlig frihet veier tyngre enn tåkete og nesten holistiske forestillinger om "det beste for samfunnet som en helhet". Menneskelighet er drifter og følelser, ikke kald fornuft, noe som ikke betyr at det ikke er og bør være styrt av intelligens.

Retorikk som "min frihet slutter der din frihet begynner" henger sammen med forestillingen om den "sunne og kloke" egoisme; den borgerlige ideologi har alltid gitt meg en viss vond smak i munnen. Ikke bare fordi det fører til merkantile og harde samfunn, men fordi vi begynner å dømme hverandre etter paroler istedenfor menneskelige egenskaper.