Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1966
Snakket med damen i telefonen i går, og så gikk den tom for strøm og gikk av.

Prøvde å slå den på igjen, men det var ikke tegn til liv.
Satt den på lading, og den lå på lading i hele natt. Våknet i dag, og prøvde å slå den på. Men det gikk ikke da heller

Hadde problemer med telefonen tidligere (ikke det samme), og fikk ny i mai i år.
Har jeg ikke noe rett på ny tlf nå? Siden den ikke er et halvt år engang?

Mener kjøpsloven sier at garanti er på 2 eller 3 år.

Kjøpte første telefonen 8 mai 2007.
Selvfølgelig har du rett på at du skal ha den nye reparert, garantien på den varer fra du får den nye.
Det er det samme som at om du har bilen din inne på verksted som garantisak så får du ny garanti på de nye delene fra datoen de nye ble satt på(Kilde: NAF, ringte inn en gang)
Det går på Garantien, send den inn til reprasjon
Sitat av MusabaN1
Det går på Garantien, send den inn til reprasjon
Vis hele sitatet...
Men hvor lenge varer egentlig garantien? Er over et år siden jeg kjøpte den...
2 års garanti. 5 års reklamasjon!
Norges forbrukerkjøpslov sier følgende:

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.
Vis hele sitatet...
§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Vis hele sitatet...
Norsk rettspraksis er at mobiler er ment å vare "vesentlig lengre", altså 5 år.

Problemet er selvsagt å krangle med om feilen skyldes deg selv eller en dårlig produsert telefon.

Sitat av solrikioo
2 års garanti. 5 års reklamasjon!
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig forskjellen i praksis?
Sist endret av Kinseek; 17. august 2008 kl. 21:28.
Hvilken mobil er det.
Sitat av fulloggal
Men hvor lenge varer egentlig garantien? Er over et år siden jeg kjøpte den...
Vis hele sitatet...
Spørs hvilket mobilmerke eller butikk du kjøpte den hos, Noen butikker gir utvidet garanti...

Jeg vet at Motolola ihvertfall har ett års garanti.
Sitat av Kinseek

Hva er egentlig forskjellen i praksis?
Vis hele sitatet...
Lenger behandlingstid (ca. en uke lenger), da reklamasjon blir som en søknad til produsent. Mens en garantirep står verkstedet fritt til å utbedre uten spesifikk godkjennelse fra produsent.
Sitat av MusabaN1
Spørs hvilket mobilmerke eller butikk du kjøpte den hos, Noen butikker gir utvidet garanti...

Jeg vet at Motolola ihvertfall har ett års garanti.
Vis hele sitatet...
Og garanti er som alltid brukt i feil sammenheng for å villede kunde, man har lovfesta reklamasjonsrett i Norge, og man burde ikke bruke ordet garanti før man gir noe mere enn hva norsk lov gir av rett etter hva jeg lærte når jeg tok dette som ekstra fag på vgs.
Sitat av Frenor
Lenger behandlingstid (ca. en uke lenger), da reklamasjon blir som en søknad til produsent. Mens en garantirep står verkstedet fritt til å utbedre uten spesifikk godkjennelse fra produsent.
Vis hele sitatet...
Riktig. Mere papir arbeid.
Sitat av solrikioo
Riktig. Mere papir arbeid.
Vis hele sitatet...
Dermed mindre som gidder å gjøre det og kjøper ny telefon istede. Profit.
Sitat av Kinseek

Hva er egentlig forskjellen i praksis?
Vis hele sitatet...
Garanti er jo som gjelder utover\i tillegg til reklamasjonen, som gir deg ekstra sikkerhet om du skulle ødelegge mobilen. Det er ikke lovbestemt, men en tjeneste\forsikring du kan betale for hvis du vil.
Hadde problemer med telefonen tidligere (ikke det samme), og fikk ny i mai i år.
Har jeg ikke noe rett på ny tlf nå? Siden den ikke er et halvt år engang?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ditt er om du har rett til ny telefon. Svaret er nei. Selger har rett til å prøve å reparere den inntil tre ganger før du har rett til ny. Dette må skje innen 5 år. Alle tre feilene MÅ oppleves av kjøper som samme feil for at du skal få ny.

Det er normalt at dersom du kjøper en telefon som det er feil på i løpet av en time etter du åpner den (les: rett etter) så får du ny med en gang. Men dette kan selger oppheve som de vil i praksis.

Levér den inn til reparasjon, vent to uker, få reparert produkt tilbake.
Jeg har en Sony Ericsson K800i
Hadde forsikring hvis det hjelper på...
Kjøpte den hos Elkjøp


Sitat av dynamite
Spørsmålet ditt er om du har rett til ny telefon. Svaret er nei. Selger har rett til å prøve å reparere den inntil tre ganger før du har rett til ny. Dette må skje innen 5 år. Alle tre feilene MÅ oppleves av kjøper som samme feil for at du skal få ny.

Det er normalt at dersom du kjøper en telefon som det er feil på i løpet av en time etter du åpner den (les: rett etter) så får du ny med en gang. Men dette kan selger oppheve som de vil i praksis.

Levér den inn til reparasjon, vent to uker, få reparert produkt tilbake.
Vis hele sitatet...
Mente vel å få reparert mobilen uten kostnader.


Men hva skal jeg si til de? De var ganske sta forrige gang jeg var der.
Kan jeg bare slenge opp et ark fra kjøpsloven og be de lese det, og så går alt sånn jeg vil?
Sitat av fulloggal
Hadde forsikring hvis det hjelper på...
Vis hele sitatet...
Hadde eller har? Det er en ganske essensiell forskjell.

Har du forsikring så vil det (etter detaljene som står i forsikringen!) dekke mye mer artig enn bare reklamasjon/garanti.

Hvis du vet at skaden ikke kan skyldes deg selv og feilbruk så skal du påklage rett til reklamasjon. Det burde bare være nok å nevne ordet.

Jeg har forresten selv en mobil som har sluttet å virke, som jeg har levert inn til en autorisert reparatør i Oslo. Hvis de sier at feilen ligger hos meg og f.eks vannskade så må jeg betale 350 for å få igjen mobilen ureparert.
Sist endret av Kinseek; 18. august 2008 kl. 00:08.
Hadde, forsikringen varer aldri i mer enn 1 år. Derfor kan du bare glemme den.

De kan ofte kjøpsloven på slike plasser. Kjøpsloven er det deres sak å sette seg inn i. Ikke din. De tar alltid imot den uten stress, men dersom de mener verkstedet kommer til å påstå at du har ødelagt produktet vil de nok fraråde deg å sende den inn.

Dersom du ikke har noe med å tilføye i denne saken tar du med deg telefonen dit du kjøpte den, gjerne med kvittering, for du får ikke utrettet noe uten denne, så plikter de å reparere produktet innen rimelig tid. Dersom det tar mer enn 1 uke (det gjøre det stortsett alltid) så skal de anskaffe låneprodukt.
Tror jeg stikker inn i morgen siden det er første skoledag, og vi er ikke lenge på skolen.

Er det ikke noe med at lånetelefonen skal oppfylle de spesifikasjonene som er på den telefonen du leverte inn?
Den skal minimum kunne ringe og sende sms.
Tror kanskje batteriet har tatt kvelden. Hvordan er det med garanti på dette?

Er det ikke sånn at hvis den hvite lappen på batteriet/telefon er rødt, da er den vannskadet? (Mine er hvite)
Jepp... Hvite lapper som har blitt røde er ikke bra. Da sier butikken vannskade og det er bare å betale. EOD :-(

Noen som vet hvor man får kjøpt nye slike lapper?
Sist endret av uggabugga; 18. august 2008 kl. 12:39.
Hehe, sånn i tilfelle du misfortsod. Mine er hvite...
har du prøvd å lade telefonen med en annen lader?
Har du prøvd å spørre om hjelp en plass de har noe så sjeldent som kundeservice?

Ja, når lappen din er hvit er du ca. safe ang. vannskader
Har levert den nå, spurte ikke om garanti engang. Fikk ikke heve kjøpet fordi jeg fikk ny etter tredje gang forrige gang jeg hadde trøbbel med den...

Prøvde å lade den med 2 ladere, sette den i pcen. Ingenting virket.

btw, kundeservice på elkjøp er elendig (I Bergen ihvertfall)